ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2024 року
м. Київ
справа № 640/24484/21
адміністративне провадження № К/990/8032/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №640/24484/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Луганська теплова електрична станція»
до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.10.2022 (головуючий суддя: Аверкова В.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023 (колегія у складі: головуючого судді: Мельничука В.П., суддів: Лічевецького І.О., Оксененка О.М.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Луганська теплова електрична станція» (далі - позивач, ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція») звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі також - відповідач, НКРЕКП, Регулятор), в якому просило:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невнесення відомостей про позивача до Ліцензійного реєстру НКРЕКП відповідно до постанови НКРЕКП від 30.06.2020 № 1253;
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невнесення відомостей про позивача до Ліцензійного реєстру НКРЕКП відповідно до постанови НКРЕКП від 30.06.2020 № 1254,
- зобов`язати відповідача внести до Ліцензійного реєстру НКРЕКП відомості про видані ліцензії позивачу відповідно до постанов НКРЕКП від 30.06.2020 № 1253, від 30.06.2020 № 1254.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що відповідачем було прийнято рішення про видачу ліцензій на виробництво теплової та електричної енергії. Наступними рішеннями відповідач скасував постанови про видачу ліцензій. У подальшому рішення про скасування ліцензій були скасовані у судовому порядку, тоді як відповідачем не анульовано записи на постановах № 1253 та № 1254 «про втрату чинності» та не внесено до ліцензійного реєстру рішення про видачу ліцензії протягом трьох робочих днів з дня набрання рішенням суду законної сили.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.10.2022, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023, адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, щодо невнесення відомостей про ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція» до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.06.2020 № 1253.
Визнано протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, щодо невнесення відомостей про ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція» до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.06.2020 № 1254.
Зобов`язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, внести до Ліцензійного реєстру Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відомості про видані ліцензії ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція» відповідно до постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.06.2020 № 1253, від 30.06.2020 № 1254.
4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач протиправно не вніс інформацію про видані позивачу ліцензії № 1253, № 1254 від 30.06.2020 до Ліцензійного реєстру НКРЕКП впродовж визначеного Порядком ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 03.03.2020 №548 (далі - Порядок №548), строку.
Відповідач позбавлений права діяти на власний розсуд, оскільки нормами законодавства визначений єдиний можливий алгоритм дій - внести до ліцензійного реєстру рішення про видачу ліцензії не пізніше трьох робочих днів з дня прийняття такого рішення, а тому доводи відповідача про втручання судом в дискреційні повноваження державного органу є безпідставними.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Відповідач, не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.10.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023, та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
6. Скаржник у касаційній скарзі зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо застосування підпункту 4.4 пункту 4 Порядку №548 щодо права НКРЕКП встановлювати більш пізній строк набрання чинності рішення про видачу ліцензії, та щодо статті 22 Закону України "Про теплопостачання" щодо можливості здійснювати ліцензовану господарську діяльність без погодження порядку погашення заборгованості з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання за попередній період.
За твердженням відповідача, відсутність у ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція» погодження порядку погашення заборгованості ТОВ «ДТЕК Східенерго» з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання за попередній період, та відповідно, відсутність у позивача договорів про постачання та транспортування енергоносіїв, ставить під загрозу здійснення Товариством ліцензованої діяльності.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. 06.03.2023 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.
9. Ухвалою Верховного Суду від 20.03.2023 касаційну скаргу НКРЕКП на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.10.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023 - залишено без руху. Надано скаржнику строк для усунення вказаних недоліків протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, протягом якого йому необхідно навести належне обґрунтування підстав касаційного оскарження судових рішень відповідно до положень частини четвертої статті 328 КАС України у її логічному взаємозв`язку з пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.
10. Скаржником виконано вимоги ухвали Верховного Суду від 20.03.2023.
11. Ухвалою Верховного Суду від 25.04.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою НКРЕКП на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.10.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023 у справі № 640/24484/21.
12. Ухвалою Верховного Суду від 25.10.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 28.10.2024.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція» є юридичною особою, яка здійснює діяльність за такими видами КВЕД: 35.11 Виробництво електроенергії (основний); 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устатковання; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, не віднесених до інших угруповань.
14. У 2020 році позивач звернувся до НКРЕКП із заявами про отримання ліцензій на виробництво електричної та теплової енергії.
15. За наслідками розгляду заяв відповідачем прийнято постанову від 30.06.2020 № 1253 «Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС» та постанову від 30.06.2020 № 1254 «Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС».
16. Відповідно до пункту 1 зазначених постанов за видачу ліцензії справляється плата в розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що діє на день прийняття цієї постанови, яку має бути внесено на рахунок Державної казначейської служби України у строк не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення цього рішення в установленому порядку.
17. Пунктом 2 вказаних постанов позивача зобов`язано у термін до 01.09.2020 (включно) надати до НКРЕКП копію акта приймання-передачі об`єкта оренди, що засвідчує фактичну передачу ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС» цілісного майнового комплексу Луганської ТЕС відповідно до договору оренди від 30.04.2020 № 183-ТРП.
18. Пунктом 3 вказаних постанов визначено, що постанова набирає чинності з дня її прийняття, крім пункту 1, який набирає чинності з 01.09.2020, та підлягає визнанню такою, то втратила чинність, у разі не надання до НКРЕКП Акта в термін, встановлений пунктом 2 цієї постанови.
19. Постанови оприлюднені на офіційному веб-сайті регулятора (НКРЕКП) 02.07.2020.
20. Відповідно до платіжних доручень № 3468278, № 3468390, № 3475566, № 3475568 позивачем сплачену за видачу кожної ліцензії плату у загальному розмірі 2102 грн.
21. 12.08.2020 НКРЕКП прийнято постанову № 1536 «Про внесення змін до деяких постанов НКРЕКП та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП», якою зокрема визнано такою, що втратила чинність постанова № 1254 та внесено зміни до постанови № 1253, а саме відтерміновано (перенесено) набуття чинності постанови в частині видачі ліцензії на виробництво електричної та теплової енергії з 01.09.2020 до 01.01.2021 та зобов`язано позивача подати документи, які підтверджують правонаступництво позивача за борговими зобов`язанням ТОВ «ДТЕК Східенерго» перед Національної акціонерною компанією «Нафтогаз України».
22. 02.09.2020 відповідачем прийнято постанову «Про скасування деяких постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» № 1661, якою скасовано постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема:
- від 30.06.2020 № 1253 «Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС»;
- від 30.06.2020 № 1254 «Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС».
23. Не погоджуючись з прийнятими постановами відповідача від 12.08.2020 № 1536 та від 02.09.2020 № 1661, позивач оскаржив їх в судовому порядку.
24. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.05.2021 у справі № 640/19688/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.08.2021, позов задоволено частково.
Визнано протиправними та скасовано пункт 1 та пункт 3 постанови НКРЕКП від 12.08.2020 № 1536 в частині, що стосується ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція».
Визнано протиправною та скасовано постанову НКРЕКП від 02.09.2020 № 1661 в частині, що стосується ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція».
В іншій частині позову - відмовлено.
25. Не погоджуючись з вказаною у позовних вимогах бездіяльністю відповідача, позивач звернувся до адміністративного суду з даним адміністративним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
26. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
27. Правовий статус НКРЕКП, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначенні Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі - Закон №1540-VIII).
28. Відповідно до статті 1 Закону №1540-VIII НКРЕКП є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
29. Згідно зі статтею 3 Закону №1540-VIII НКРЕКП здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
НКРЕКП здійснює державне регулювання шляхом:
1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом;
2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг.
30. За змістом пункту 3 частини 1 статті 17 вказаного Закону для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор розробляє та затверджує нормативно-правові акти, зокрема:
ліцензійні умови провадження господарської діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг;
порядки контролю за дотриманням вимог законодавства у відповідній сфері регулювання та ліцензійних умов;
порядок ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання яких здійснюється Регулятором.
31. Частиною 1 статті 6 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що державне регулювання ринку електричної енергії здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства.
32. За визначенням, наданим у пункті 72 статті 1 вказаного Закону, Регулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
33. Відповідно до статті 16 Закону України "Про теплопостачання" до повноважень національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, належать, зокрема:
ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім виробництва теплової енергії на установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), діяльності з виробництва теплової енергії на теплоцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках, транспортування її тепловими мережами, постачання теплової енергії в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами);
затвердження в установленому порядку ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії, у тому числі на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, з транспортування і постачання теплової енергії та порядку контролю за їх додержанням.
34. Підпунктом 1.3 пункту 1 Порядку №548 надані визначення:
видача ліцензії - надання суб`єкту господарювання права на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, шляхом прийняття НКРЕКП рішення про видачу ліцензії, про що робиться запис у ліцензійному реєстрі;
здобувач ліцензії - суб`єкт господарювання, який звернувся в установленому порядку до НКРЕКП із заявою про отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг;
ліцензіат - суб`єкт господарювання, який має ліцензію на право провадження господарської діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг;
ліцензійні умови - нормативно-правовий акт НКРЕКП, положення якого встановлюють вичерпний перелік вимог до провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, обов`язкових для виконання ліцензіатом, та вичерпний перелік документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії;
ліцензія - право суб`єкта господарювання на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню;
35. Відповідно до підпункту 2.5 пункту 2 вказаного Порядку до заяви про отримання ліцензії додаються:
1) документи, перелік яких визначений відповідними ліцензійними умовами та є вичерпним;
2) копія паспорта керівника здобувача ліцензії (або його уповноваженого представника) із відміткою контролюючого органу про повідомлення про відмову через свої релігійні переконання від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (подається тільки фізичними особами-підприємцями, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган);
3) опис документів, що подаються для отримання ліцензії, у двох екземплярах (у разі подання документів у паперовій формі). При поданні заяви поштовим відправленням посадовою особою НКРЕКП один екземпляр опису повертається здобувачу ліцензії поштовим відправленням.
36. При цьому згідно з підпунктом 2.6 пункту 2 Порядку №548 посадовим особам НКРЕКП забороняється вимагати від здобувача ліцензії:
1) подання оригіналів документів (крім документів, що складаються безпосередньо здобувачем ліцензії);
2) зазначення в документах, що подаються для отримання ліцензії, інформації або подання документів, не передбачених ліцензійними умовами;
3) документи, що підтверджують або спростовують інформацію про нього, які видаються іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування або їх посадовими особами (виписки, витяги, довідки, листи);
4) наявність на документі (його копії), що подається суб`єктом господарювання, відбитка його печатки або нотаріального засвідчення вірності копії документа, якщо обов`язковість такого нотаріального засвідчення не встановлена законом.
37. Отже, до заяви про отримання ліцензії додаються документи, вичерпний перелік яких визначений відповідними ліцензійними умовами.
38. Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1467 (далі - Ліцензійні умови № 1467).
Ці Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік документів, які додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії (далі - ліцензована діяльність), а також визначають вичерпний перелік вимог, обов`язкових для виконання під час провадження ліцензованої діяльності (п. 1.1 Ліцензійних умов № 1467).
39. Згідно з пунктами 1.5 та 1.6 Ліцензійних умов № 1467 здобувач ліцензії, який має намір провадити господарську діяльність з виробництва електричної енергії, подає до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), заяву про отримання ліцензії за формою згідно з додатком 1.
До заяви про отримання ліцензії здобувачем ліцензії додаються документи згідно з переліком, який є вичерпним:
1) копія паспорта керівника здобувача ліцензії (або довіреної особи) із відміткою органу державної податкової служби про повідомлення про відмову через свої релігійні переконання від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (подається тільки фізичними особами-підприємцями, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби);
2) засвідчені керівником або уповноваженою особою здобувача ліцензії копії документів, що підтверджують наявність у здобувача ліцензії на праві власності, господарського відання, користування, лізингу або на підставі договору концесії заявлених засобів провадження господарської діяльності у місцях провадження господарської діяльності;
3) засвідчені керівником або уповноваженою особою здобувача ліцензії копії сторінок технічних паспортів електрогенеруючого обладнання, що підтверджують установлену потужність заявленого електрогенеруючого обладнання (у разі відсутності технічного паспорта - інші документи, що підтверджують його технічні характеристики);
4) відомість про місця та засоби провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії (додаток 2);
5) схеми приєднання об`єктів електроенергетики здобувача ліцензії до електричної мережі із позначенням приладів обліку електричної енергії.
40. Документи до заяви про отримання ліцензії здобувачем ліцензії додаються відповідно до опису, складеного у двох екземплярах за формою згідно з додатком 3 до цих Ліцензійних умов (пункт 1.7 Ліцензійних умов № 1467).
41. Згідно пункту 1.8 Ліцензійних умов № 1467 якщо здобувач ліцензії відповідає таким критеріям:
має чинну ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії, видану до дня набрання чинності Законом України "Про ринок електричної енергії";
не змінює місць та засобів провадження господарської діяльності відповідно до чинної ліцензії;
відповідно до пункту 2 постанови НКРЕКП від 22 березня 2017 року № 309 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії" подав до НКРЕКП документи і відомості, визначені частиною третьою статті 15 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", то для отримання нової ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії з дати початку дії нового ринку електричної енергії здобувач ліцензії до заяви про отримання ліцензії додає:
1) відомість про місця та засоби провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії за формою, наведеною в додатку 2 до цих Ліцензійних умов;
2) заяву про анулювання чинної на момент звернення ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії з дати набрання чинності новою ліцензією.
42. Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії затверджені постановою НКРЕКП від 22.03.2017 № 308 (далі - Ліцензійні умови № 308).
Ці Ліцензійні умови розроблено відповідно до законів України "Про теплопостачання", "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", "Про ліцензування видів господарської діяльності", "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (пункт 1.1 Ліцензійних умов № 308).
43. Відповідно до пунктів 1.6 та 1.7 Ліцензійних умов № 308 здобувач ліцензії, який має намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії за формою згідно з додатком 1 до Ліцензійних умов.
До заяви про отримання ліцензії здобувач подає документи згідно з переліком, який є вичерпним:
1) відомості про засоби провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії (додаток 2);
2) відомості про місця провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії (додаток 3);
3) засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують право власності, користування або концесії здобувача ліцензії на заявлені засоби провадження господарської діяльності;
4) копія паспорта керівника здобувача ліцензії (або довіреної особи) із відміткою органу державної податкової служби про повідомлення про відмову через свої релігійні переконання від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (подається тільки фізичними особами-підприємцями, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби);
5) копії сторінок технічних паспортів теплогенеруючих установок (або інших документів), що підтверджують їх технічні характеристики та місце їх встановлення (у разі відсутності технічного паспорту на теплогенеруючі установки - інші документи, що підтверджують їх технічні характеристики).
44. Документи до заяви про отримання ліцензії здобувачем надаються відповідно до опису, складеного за формою згідно з додатком 4 до Ліцензійних умов, у двох екземплярах (пункт 1.8 Ліцензійних умов № 308).
45. Відповідно до підпунктів 3.1 та 3.2 пункту 3 Порядку №548 НКРЕКП протягом семи робочих днів з дня одержання заяви про отримання ліцензії встановлює наявність або відсутність підстав для залишення її без розгляду. У разі наявності таких підстав відповідний структурний підрозділ НКРЕКП готує проект листа про залишення заяви без розгляду, який надається на підпис члену НКРЕКП відповідно до розподілу функціональних обов`язків.
46. Згідно з підпунктом 4.4 пункту 4 вказаного Порядку у разі встановлення під час розгляду заяви про отримання ліцензії відсутності підстав для відмови у видачі ліцензії НКРЕКП приймає рішення про видачу ліцензії.
У рішенні про видачу ліцензії зазначається код класифікації доходів бюджету, за яким на рахунок Державної казначейської служби України має бути внесена плата за видачу ліцензії.
Рішення про видачу ліцензії набирає чинності з дня його прийняття, якщо більш пізній строк набрання ним чинності не встановлено в рішенні.
Оприлюднення на офіційному вебсайті НКРЕКП та внесення до ліцензійного реєстру рішення про видачу ліцензії здійснюється не пізніше трьох робочих днів з дня його прийняття.
47. Як встановлено судами попередніх інстанцій та вказувалось вище, відповідачем прийнято постанови від 30.06.2020 № 1253 «Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ «ТЕК Луганська ТЕС», від 30.06.2020 № 1254 «Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС».
48. Постановою Відповідача від 12.08.2020 № 1536, зокрема:
1) визнано такою, що втратила чинність постанова від 30.06.2020 № 1254 «Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС»;
2) внесено зміни до постанови від 30.06.2020 №1253 «Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС», згідно яких:
- відтерміновано (перенесено) набуття чинності постанови в частині видачі ліцензій з виробництва електричної та теплової енергії з 01.09.2020 до 01.01.2021;
- передбачено додаткові умови видачі ліцензій (надання документів, що підтверджують правонаступництво позивача за борговими зобов`язаннями ТОВ "ДТЕК Східенерго" перед НАК "Нафтогаз України").
49. Також, 02.09.2020 відповідачем прийнято постанову № 1661, якою скасовано постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема від 30.06.2020 № 1254 «Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС» та від 30.06.2020 № 1253 «Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС».
50. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.05.2021 у справі № 640/19688/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.08.2021, позов задоволено частково.
Визнано протиправними та скасовано пункт 1 та пункт 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 12.08.2020 № 1536 в частині, що стосується ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція».
Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 02.09.2020 № 1661 в частині, що стосується ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція».
В іншій частині позову - відмовлено.
51. Окружним адміністративним судом міста Києва у рішенні від 20.05.2021 у справі № 640/19688/20 встановлено, що на час прийняття Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, постанов від 12.08.2020 № 1536 та від 02.09.2020 № 1661 в частині, що стосується позивача, відповідачем не враховано те, що позивач виконав відповідні пункти постанов Відповідача.
52. Разом з тим, відповідачем не внесено інформацію про видані позивачу ліцензії до Ліцензійного реєстру НКРЕКП.
53. Відповідач вважає, що положення підпункту 4.4 пункту 4 Порядку №548 надавали йому можливість встановити більш пізній строк для набрання чинності рішення про видачу ліцензії. Також, з посиланням на статтю 22 Закону України «Про теплопостачання» стверджує, що суди попередніх інстанцій не надали уваги тому, що відсутність у ТОВ «ДТЕК Луганська теплова електрична станція» погодження порядку погашення заборгованості ТОВ «ДТЕК Східенерго» з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання за попередній період, та відповідно, відсутність у позивача договорів про постачання та транспортування енергоносіїв (ТОВ «ДТЕК Східенерго» має заборгованість перед ПАК «Нафтогаз України» за спожитий природний газ в розмірі понад 724 млн грн), ставить під загрозу здійснення Товариством ліцензованої діяльності.
54. Верховний Суд вважає такі твердження необґрунтованими, виходячи з такого.
55. Статтею 22 Закону України «Про теплопостачання» визначено умови зміни права власності та особливості правонаступництва зобов`язань у сфері теплопостачання.
56. Частинами 3-4 статті 22 вказаного Закону передбачено, що у разі якщо суб`єкту господарювання надано в користування (оренду, концесію, управління тощо) цілісний майновий комплекс (індивідуально визначене майно) з вироблення теплової енергії, такий суб`єкт стає правонаступником за борговими зобов`язаннями з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання, що виникли у суб`єкта господарювання, який раніше використовував зазначене майно (володів або користувався ним).
Договори про постачання та транспортування енергоносіїв укладаються з правонаступниками реорганізованої теплопостачальної та/або теплогенеруючої організації виключно за умови погодження порядку погашення заборгованості з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання за попередній період.
57. Аналіз вказаної норми свідчить про те, що погодження порядку погашення заборгованості з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання за попередній період є умовою для укладання договору про постачання та транспортування енергоносіїв, проте вказана норма не ставить отримання ліцензії в залежність від погодження порядку погашення заборгованості, як стверджує відповідач.
58. У постанові Верховного Суду від 24.06.2021 у справі № 200/7631/20 з цього приводу зроблено такі висновки:
« 46. Постановою від 12.08.2020 №1536 відповідач зобов`язав позивача надати документи, що підтверджують правонаступництво ТОВ «ДТЕК Курахівська ТЕС» за борговими зобов`язаннями ТОВ «ДТЕК Східенерго» перед НАК «Нафтогаз України».
47. Однак такі документи не включено до переліку документів, які додаються до заяв про отримання таких ліцензій, виключний перелік яких визначений Порядком № 548 та Ліцензійними умовами №1467, Ліцензійними умовами №308.
…
49. Суд погоджується з позицією позивача та судів першої та апеляційної інстанцій про те, що відповідач не мав права зобов`язувати позивача надати документи, що підтверджують правонаступництво ТОВ «ДТЕК Курахівська ТЕС» за борговими зобов`язаннями ТОВ «ДТЕК Східенерго» перед НАК «Нафтогаз України»), оскільки ці документи не є умовою видачі ліцензій.
50. Суд бере до уваги доводи відповідача та погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що встановлення строку набрання чинності рішенням про видачу ліцензії віднесено до його дискреційних повноважень та п.4.4 Порядку №548 передбачена можливість встановлювати більш пізній строк набрання чинності рішення про видачу ліцензії.
Проте ані Закон, ані Порядок № 548 не дають відповідачу повноважень вносити зміни до рішень про видачу ліцензії шляхом зміни (відтермінування, перенесення) дати видачі ліцензії через необхідність надання здобувачем ліцензії додаткових документів, які не передбачені законодавством. У світлі вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України такі рішення НКРЕКП є протиправними».
59. Колегія суддів не вбачає підстав не застосовувати ці висновки до спірних правовідносин.
60. У продовження вказаних висновків, слід зазначити, що у постановах НКРЕКП від 30.06.2020 № 1253, №1254 відкладальною умовою для видачі ліцензії визначено надання до НКРЕКП копію акта приймання-передачі об`єкта оренди (далі - Акт), що засвідчує фактичну передачу ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС» цілісного майнового комплексу Луганської ТЕС відповідно до договору оренди від 30.04.2020 № 183-ТРП.
61. Відповідач не заперечує, що акт приймання-передачі об`єкта оренди було надано.
62. Додаткові вимоги НКРЕКП, встановлені у постановах від 12.08.2020 №1536 і від 02.09.2020 №1661 в частині, що стосується ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС» були скасовані судовими рішеннями у справі №640/19688/20.
62. Отже, суди попередніх інстанцій вірно зробили висновок про те, що наявна протиправна бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо невнесення відомостей про Ліцензіата - ТОВ «ДТЕК Луганська ТЕС», до Ліцензійного реєстру НРЕКП, відповідно до Постанов НКРЕКП № 1253, №1254 стосовно виданих ліцензій упродовж визначеного Порядком строку.
63. Такого ж висновку дійшов Верховний Суд в аналогічних правовідносинах у постанові від 23.10.2023 у справі № 200/3714/21.
64. Щодо способу захисту порушеного права, колегія суддів зазначає, що дискреційним повноваженням НКРЕКП може бути установлення більш пізнього строку набрання чинності рішення про надання ліцензії, проте вказане стосується тільки зазначення відкладальних умов для такого відтермінування відповідно до чинного законодавства. У разі визначення умов, які не передбачені чинним законодавством для отримання ліцензії, НКРЕКП протиправно вважає, що у неї зберігаються такі дискреційні повноваження.
65. Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судових рішеннях, питання вичерпності висновків суду, суд касаційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006).
66. Зокрема, ЄСПЛ у пункті 21 вказаного вище рішення зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
67. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
68. З огляду на викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.
69. Оскільки Верховний Суд залишає без змін судові рішення, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.
Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.10.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
СуддіС.Г. Стеценко Л.В. Тацій Т.Г. Стрелець
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2024 |
Оприлюднено | 31.10.2024 |
Номер документу | 122668312 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стеценко С.Г.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні