1 УХВАЛАСправа № 335/12441/23 1-кс/335/4541/2024
про відсторонення від посади
28 жовтня 2024 р. слідчий суддя Орджонікідзевського районного суду міста Запоріжжя ОСОБА_1 , за участі секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , слідчої ОСОБА_4 , підозрюваного ОСОБА_5 , захисника адвоката ОСОБА_6 , розглянувши в судовому засіданні в залі суду № 7 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 107Б, клопотання старшої слідчої слідчого управління ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_4 , про відсторонення ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця міста Петропавловськ, громадянина України, одруженого, маючого на утриманні двох неповнолітніх дітей 2012 та 2014 років народження, маючого вищу освіту, обіймаючого посаду Кушугумського селищного голови Запорізького району Запорізької області, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого, підозрюваного у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28, ч. 1 ст. 366 КК України, від посади Кушугумського селищного голови Запорізького району Запорізької області,
ВСТАНОВИВ:
Старша слідчаслідчого управлінняГУНП вЗапорізькій області ОСОБА_4 за погодженням процесуального керівника звернулась до суду з клопотанням про відсторонення від займаної посади підозрюваного ОСОБА_5 , мотивуючи свої вимоги тим, що він обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28, ч. 1 ст. 366 КК України складанні і видачі службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, вчинене організованою групою.
Слідча вказує, що ОСОБА_5 наділений посадовими обов`язками та виконує організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції, у зв`язку з чим, відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України, є службовою особою органу місцевого самоврядування. Враховуючи те, що ОСОБА_5 є службовою особою, перебування на посаді підозрюваного сприяло вчиненню кримінального правопорушення.
Є факти, які дають підстави вважати, що перебуваючи на посаді Кушугумського селищного голови Запорізького району Запорізької області ОСОБА_5 може знищити чи підробити речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження.
Крім того, перебуваючи на посаді селищного голови ОСОБА_5 , маючи право підпису і доступ до гербової печатки, з метою спотворення фактичних обставин вчинених ним кримінальних правопорушень, має фактичну змогу підробити офіційні документи, тим самим увести орган досудового розслідування, прокуратуру і суд в оману, чим утворить ряд обставин, котрі в подальшому буде можливо спростувати лише шляхом проведення судових експертиз, що в свою чергу призведе до затягування досудового розслідування, додаткових процесуальних витрати, витрат на можливі відрядження, тощо.
Крім того, перебуваючи на зазначеній посаді, зможе використати своє службове становище, з метою продовження злочинної діяльності, знищення чи підробки речей і документів, які мають суттєве значення для досудового розслідування, а також незаконними засобами вплинути на свідків та інших підозрюваних у зазначеному кримінальному провадженні, які перебувають у його безпосередньому підпорядкуванні.
Тому, слідчий просить відсторонити підозрюваного ОСОБА_5 від посади Кушугумського селищного голови Запорізького району Запорізької області строком на 2 місяці.
Прокурор та слідчий в судовому засіданні підтримали клопотання та просили його задовольнити у повному обсязі.
Підозрюваний та його захисник у судовому засіданні проти задоволення клопотання та відсторонення від посади заперечували, зазначивши, що клопотання слідчого не відповідає вимогам п.6 ч.2 ст. 155 КПК України, не доведені ті обставини, які дають підстави вважати, що ОСОБА_5 , перебуваючи на своїй посаді знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, всі речі та документи вилучені слідством, про що складені відповідні протоколи, всі свідки допитані, про що також є відповідні протоколи, однак, якщо суд дійде висновку про задоволення клопотання, просить відсторонення не на два місяці, а в межах досудового розслідування, що відповідатиме вимогам КПК України.
Заслухавши думку учасників кримінального провадження, дослідивши подані матеріали, слідчий суддя встановив таке.
Згідно з п. 4 ч. 2 ст. 131 КПК України відсторонення від посади є заходом забезпечення кримінального провадження.
Слідчим управлінням ГУНП в Запорізькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, внесеному в Єдиний реєстр досудових розслідувань за № 42023080000000103 від 03.10.2023, за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 332, ч. 3 ст. 28, ч. 1 ст. 366 КК України.
Рішенням Кушугумської селищної ради № 2 від 18.11.2020 «Про початок повноважень Кушугумського селищного голови» ОСОБА_5 визнано обраним Кушугумським селищним головою Запорізького району Запорізької області (далі селищний голова).
ОСОБА_5 прийняв присягу посадової особи місцевого самоврядування, згідно якою він, усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягнув, що вірно служитиме громаді та народові України, неухильно дотримуватиметься Конституції та законів України, сприятиме втіленню їх у життя, охоронятиме права, свободи і законні інтереси громадян, з гідністю нестиме високе звання посадової особи місцевого самоврядування, сумлінно виконуватиме свої посадові обов`язки.
ОСОБА_5 , як селищний голова, попереджений про встановлені Законами України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та «Про запобігання корупції» обмеження, пов`язані з прийняттям на службу в органи місцевого самоврядування та проходженням служби.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» селищний голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно селища, очолює виконавчий комітет відповідної селищної ради, головує на її засіданнях.
Відповідно до частини 4 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» селищний голова виконує такі повноваження, а саме: забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; підписує рішення ради та її виконавчого комітету; вносить на розгляд ради пропозицію щодо кандидатури на посаду секретаря ради; вносить на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету відповідної ради; вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів, встановлених відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України; здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання; призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім керівників дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів; скликає загальні збори громадян за місцем проживання; вносить на розгляд ради пропозиції про утворення спеціалізованої установи з надання безоплатної первинної правової допомоги; вносить на розгляд ради пропозиції щодо кандидатури на посаду керівника установи з надання безоплатної первинної правової допомоги; забезпечує виконання рішень місцевого референдуму, відповідної ради, її виконавчого комітету; є розпорядником бюджетних коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства; звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів; укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради; веде особистий прийом громадян; забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та їх об`єднань; бере участь у здійсненні державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності в межах та у спосіб, встановлені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»; здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів; видає розпорядження у межах своїх повноважень.
Частиною 5 цієї ж статті передбачено, що сільський, селищний, міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень.
Поряд з цим, відповідно до статті 2 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Статтею 8 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», передбачені основні обов`язки посадових осіб місцевого самоврядування, серед яких: додержання Конституції і законів України, інших нормативно-правових актів, актів органів місцевого самоврядування; забезпечення відповідно до їх повноважень ефективної діяльності органів місцевого самоврядування; додержання прав та свобод людини і громадянина; сумлінне ставлення до виконання службових обов`язків, ініціативність і творчість у роботі; недопущення дій чи бездіяльності, які можуть зашкодити інтересам місцевого самоврядування та держави.
Крім того, відповідно до статті 7 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції. На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції» та законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Таким чином ОСОБА_5 наділений посадовими обов`язками та виконує організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції, у зв`язку з чим, відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України, є службовою особою органу місцевого самоврядування.
Відповідно до частини 1 статті 154 КПК України відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину.
27.09.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28, ч. 1 ст. 366 КК України.
Слідчий суддя, дослідивши додані до клопотання матеріали кримінального провадження № 42023080000000103 від 03.10.2023, встановив достатність підстав на даному етапі досудового розслідування, вважати висунуту ОСОБА_5 підозру обґрунтованою.
Як передбачено вимогами ч. 2 ст. 157 КПК України при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини: 1) правову підставу для відсторонення від посади; 2) достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення; 3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Відповідно п. 15 листа Вищого Спеціалізованого Суду України «Про деякі питання здійснення слідчим суддею суду першої інстанції судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб під час застосування заходів забезпечення кримінального провадження» від 05.04.2013 № 223-559/0/4-13 відсторонення від посади як захід забезпечення кримінального провадження здійснюється з метою припинення кримінального правопорушення; припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного/обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
На переконання слідчого судді стороною обвинувачення доведено обставини, передбачені п. 6 ч. 2 ст. 155 КПК України, а тому наявні достатні підстави вважати, що ОСОБА_5 , перебуваючи на займаній посаді, може знищити чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.
Відтак, без застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як відсторонення ОСОБА_5 від посади Кушугумського селищного голови Запорізького району Запорізької області, у даному кримінальному провадженні неможливо забезпечити швидке, повне та неупереджене досудове розслідування, а тому потреби досудового розслідування виправдовують саме такий ступінь втручання у права і свободи підозрюваного ОСОБА_5 .
Будь-яких негативних наслідків для інших осіб від застосування заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від посади ОСОБА_5 слідчим суддею не встановлено.
Відповідно до ч. 2 ст. 154 КПК України відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 КПК України.
Строк досудового розслідування кримінального провадження закінчується 27.11.2024.
З урахуванням викладеного, слідчий суддя дійшов висновку про наявність підстав для відсторонення ОСОБА_5 від посади Кушугумського селищного голови Запорізького району Запорізької області в межах строку досудового розслідування, тобто до 27.11.2024, а не на 2 місяці, як просила слідча в клопотанні.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 114, 131132, 154157 КПК України, слідчий суддя
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання старшої слідчої слідчого управління ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_4 задовольнити частково.
Відсторонити ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади Кушугумського селищного голови Запорізького району Запорізької області, з 28 жовтня 2024 р. до 27 листопада 2024 р. включно, тобто в межах строку досудового розслідування.
В іншій частині клопотання відмовити.
Ухвала підлягає негайному виконанню з моменту її оголошення.
Ухвала слідчого судді може бути оскаржена в апеляційному порядку безпосередньо до Запорізького апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Вступна та резолютивна частини ухвали постановлені в нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 28 жовтня 2024 р. Повний текст ухвали оголошений 30 жовтня 2024 р. о 10:00 год.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122688254 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя
Соболєва І. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні