ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 280/8461/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Акціонерного товариства ДТЕК Дніпроенерго на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року (суддя 1-ї інстанції Мінаєва К.В.) в адміністративній справі №280/8461/23 за позовом керівника Лівобережної окружної прокуратури міста Дніпра в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Акціонерного товариства ДТЕК Дніпроенерго, третя особа: Відокремлений підрозділ Придніпровська теплова електрична станція Акціонерного товариства ДТЕК Дніпроенерго про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
10.10.2023 керівник Лівобережної окружної прокуратури міста Дніпра в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернувся до суду з позовом до Акціонерного товариства ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Відокремлений підрозділ ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ Акціонерного товариства ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО, в якому просить суд:
1) визнати протиправною бездіяльність відповідача в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту сховища №12215, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця Гаванська, 1, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту;
2) зобов`язати відповідача привести у стан готовності до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту №12215, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця Гаванська, 1, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно листа Дніпровської міської ради щодо результатів обстеження в 2023 року фактичного стану захисних споруд цивільного захисту розташованих на території м. Дніпра від 13.07.2023 за вих. № 7/11-1469 з`ясовано, що захисна споруда №12215, що розташована за адресою: м.Дніпро, вул. Гаванська, 1 є сирою, захаращеною, санітарний стан є незадовільним, покажчики руху відсутні, загальний стан незадовільний та є обмежено придатним до використання для укриття. На запит Лівобореженої окружної прокуратури міста Дніпра до Дніпровського районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області отримано лист, за змістом якого останнім не вживались заходи щодо приведення вказаної споруди у вищі ступені готовності, через що органом прокуратури внесено відомості до ЄРДР за фактом невиконання балансоутримувачами вимог щодо належного утримання захисних споруд населення. При цьому за наявною інформацією організацією, яка експлуатує сховище в мирний час є ДТЕК Придніпровська ТЕС ПАТ ДНІПРОЕНЕРГО. Вказано, що зазначене сховище в умовах військової агресії Російської Федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення, мешканцям Самарського району м. Дніпра, а також персоналу Придніпровської ТЕС, які перебувають за межами території станції. Через недотримання та порушення відповідачем, як балансоутримувачем, вимог чинного законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту, сховище №12215 не придатне для використання за призначенням.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року позов задоволено.
Відповідачем на вказане рішення суду подана апеляційна скарга, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
В апеляційній скарзі зазначає, що суд першої інстанції не надав належної оцінки доводам відповідача про те, що Кодекс цивільного захисту населення України не передбачає повноважень ГУ ДСНС у Дніпропетровській області на звернення до суду із заявленими позовними вимогами у якості позивача, а тому, прокурором у цій позовній заяві визначено орган, в особі якого він звернувся до суду з цим позовом, який не має права на звернення до суду з ним. Також зазначає, що правові позиції суду касаційної інстанції, на які посилався суд були висловлені за результатами перевірки, проте акт планової (позапланової) перевірки може бути носієм інформації про ймовірні порушення відповідачем вимог законодавства. за наслідками проведення планової чи позапланової перевірки ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області має скласти відповідний розпорядчий документ, зокрема припис щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, який і є обов`язковими для виконання суб`єктом господарювання, оскільки акт перевірки сам по собі не створює жодних юридичних наслідків. Скаржник зазначає, що жодного належного, допустимого та достовірного доказу щодо начебто вчинення відповідачем порушень законодавства з питань утримання та експлуатації захисної споруди матеріали справи не містять.
Прокурором подано відзив на апеляційну скаргу в якому просить відмовити у її задоволенні.
Інші учасники справи не скористалися правом подання відзиву на апеляційну скаргу.
28.10.2024 до суду апеляційної інстанції подано клопотання представником відповідача про відкладенні розгляду справи для надання часу ознайомлення з матеріалами справи.
Колегія суддів доходить висновку, що клопотання не підлягає задоволенню, оскільки у відповідача з 08.10.2024, наступного дня після отримання ухвали про поновлення провадження у справі було достатньо часу для для визначення представника у справі та вчинення ним дій для ознайомлення з матеріалами справи.
В силу статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що згідно з додатком до листа Дніпровської міської ради від 13.07.2023 за № 7/11-1469 до переліку непридатних об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту на території міста Дніпра належить захисна споруда цивільного захисту сховище № 12215, розташоване за адресою: м.Дніпро, вул. Гаванська, 1. Причина непридатності: сховище сире, санітарний стан незадовільний, покажчики руху відсутні, загальний стан незадовільний, обмежено придатний (а.с.29 зворотній бік - 33).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно з`ясовано, що власником захисної споруди обліковий №12215, загальною площею 160,6 кв.м, літ. 91-1, розташованого по вул. Гаванська, буд.1 є Міністерство енергетики та вугільної промисловості України на підставі Витягу з Єдиного реєстру об`єктів державної власності за №10-15-9 від 02.01.2018 (реєстровий номер об`єкта нерухомого майна - 1547893412101) (а.с.60).
За змістом витягу з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна (додаток 4 до листа ФДМУ від 02.012018 № 10-15-9) балансоутримувачем сховища ЦО, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Гаванська, 1, площею 160,6 кв.м, є ПАТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО. Суб`єкт управління Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (а.с.61).
У відповідності до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань до структури Акціонерного товариства ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО відноситься й Відокремлений підрозділ Придніпровська теплова електрична станція Акціонерного товариства ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО (а.с.68-80).
20.04.20.23 Лівобережною окружною прокуратурою міста Дніпра до начальника Дніпровського районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області направлено лист, в якому заявник просив надати інформацію щодо умови використання споруд цивільного захисту, що розташовані в Індустріальному та Самарському районі міста Дніпра (а.с.17).
На зазначений лист надано відповідь, за якою надано задля ретельного вивчення фактів порушення чинного законодавства з питань утримання захисних споруд цивільного захисту на території Індустріального та Самарського районів міста Дніпра та вжиття подальших заходів відносно проведення перевірок органами прокуратури надано перелік зазначених захисних споруд цивільного захисту, місця їх розташування, інформація про балансоутримувача, стану готовності тощо. Зазначено, що у 2021 році та протягом січня-березня 2022 року від балансоутримувачів захисних споруд звернень щодо проведення огляду стану готовності захисних споруд на розглядуваній території не надходило. Також надано акти стану готовності захисних споруд цивільного захисту, які були отримані від балансоутримувачів захисних споруд та складені без залучення фахівців структурних підрозділів ДСНС (а.с.18-19).
04.08.2023 Лівобережна окружна прокуратура міста Дніпра звернулась до Дніпровського РУ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, в якій заявник просив надати інформацію, акти, будь-які документи, в яких зафіксовано результати перевірки на території, у тому числі, укриття № 12215, м. Дніпро, вул. Гаванська, 1; повідомити, чи вживались заходи відносно власників та балансоутримувачів укриттів (а.с.20-21).
09.08.2023 Дніпровським РУ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області надано відповідь (вих.№492601-4251/4926), за якою зазначено, що з 01.06.2023 Кабінет Міністрів України доручив Міністерствам та відомствам провести оперативну перевірку стану утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, за результатами оперативної перевірки були складені відповідні акти. Вказано, що на території міста Дніпра існує низка проблемних питань щодо утримання та відновлення об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, а саме: переважна більшість підприємств, на балансі яких перебувають захисні споруди за результатами огляду, були визначені як не готові до використання за призначенням, ігнорують вимоги чинного законодавства відносно приведення захисних споруд цивільного захисту у готовність до використання за призначенням; відсутні покажчики руху до більшості об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту тощо (а.с.22).
Листом від 04.09.2023 № 04/52-7031 вих.23 представник Лівобережної окружної прокуратури міста Дніпра звернувся до ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, в якому зазначив, що в ході здійснення представницьких повноважень прокуратурою було встановлено, що на балансі Відокремленого підрозділу Придніпровська теплова електрична станція Акціонерного товариства ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО перебуває споруда цивільного захисту № 12215, що розташована за адресою: м. Дніпро, вул. Гаванська, 12, клас сховища 2, місткість на 100 осіб, загальною площею 73 кв.м, яка станом на 14.08.2023 знаходиться в обмежено готовому стані. Невиконання балансоутримувачами вимог ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою КМУ від 10.03.2017 № 13.8, та неприведення захисних споруд у стан готовності після початку бойових дій свідчить про порушення інтересів держави. Просив надати до прокуратури ґрунтовну інформацію про умови використання споруди цивільного захисту № 12215, що розташована за адресою: м. Дніпро, вул. Гаванська, 1, а також про вжиті заходи щодо приведення споруди у стан готовності (а.с.23-25).
Листом від 19.09.2023 № 4902-7838/4907 ГУ ДСНС у Дніпропетровській області повідомив керівника Лівобережної окружної прокуратури міста Дніпра про те, що за даними електронного обліку власником захисної споруди цивільного захисту № 12215 є Держава в особі ВП Придніпровська теплова електрична станція Акціонерного товариства ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО розташована за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, м. Дніпро, вул. Гаванська, 1. За результатами наданих актів, складених без участі фахівців структурного підрозділу Головного управління, стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 12215 з 2021 по 2023 рік був визначений як обмежено готове та не готове до використання за призначенням. Структурним підрозділом Головного управління було направлено листи щодо складання плану приведення у готовність захисної споруди № 12215, проте станом на 19.09.2023 відповідь на запит не надходила (а.с.26-27).
Так, до вказаного листа долучені листи Дніпровського РУ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області від 24.04.2023 № 49 2601-2158/4926, від 16.05.2022 № 2468/03-22 про надання планів приведення захисних споруд в готовність, направлених генеральному директору ВП Придніпровська теплова електрична станція Акціонерного товариства ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО (а.с. 27 зворотній бік - 29).
Згідно з обліковою карткою сховища № 12215, зазначене належить ДТЕК Придніпровська ТЕС, укривається найбільша робоча зміна ТЕС, розраховане на 25 чол. (а.с.35).
Відповідно до паспорту сховища № 12215, захисна споруда розташована за адресою: м. Дніпро, Самарський район, вул. Гаванська, 1, загальною площею 106,6 кв.м, загальним об`ємом 632 куб.м, місткістю 25 чол. Вказане сховище окремо розміщене, має 1 вхід та 1 аварійний вихід. Введено в експлуатацію у 1975 році. Час приведення укриття у готовність 12 годин (а.с.36).
Відповідно до пункту 4 глави 2 Розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, уповноваженими працівниками Департаменту з охорону праці та промислової безпеки ДТЕК Придніпровська ТЕС у 2022-2023 роках проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 12215, за результатами якої складено акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 15.02.2022, від 09.03.2023. Зі змісту вказаних актів вбачається, що станом на 15.02.2022 та 09.03.2023 укриття № 12215 оцінюється як не готове до використання за призначенням (а.с.39-46).
03.06.2023 комісією у складі фахівця ВЗЗ з ПНС Дніпровського району ЦЗД ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області проведено огляд укриття № 12215, за результатом складено акт оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення. За висновком акту вказано не придатне для укриття населення (а.с.47).
Лівобережною окружною прокуратурою міста Дніпра 12.07.2023 внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42023042010000187 від 12.07.2023 за фактом неналежного виконання балансоутримувачами обов`язку із забезпечення належного утримання захисних споруд, невжиття уповноваженими особами балансоутримувачами заходів для забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та неналежних заходів нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог зазначеного законодавства, що може свідчити про службову недбалість за частиною 1 статті 367 Кримінального кодексу України (а.с.48).
Постановою прокурора Лівобережної окружної прокуратури міста Дніпра від 10.08.2023 залучено інспектора Дніпровського районного управління ГУ ДСНС України в Дніпропетровській області, що володіє спеціальними знаннями і навичками у сфері техногенної та пожежної безпеки з питань, що стосуються забезпечення готовності до використання за призначенням захисної споруди до участі в кримінальному провадженні № 42023042010000187 від 12.07.2023 в якості спеціаліста; забезпечити прибуття залученого спеціаліста 14.08.2023 для перевірки готовності до використання за призначенням захисної споруди № 12215 (а.с.50-51).
14.08.2023 проведено огляд захисної споруди цивільного захисту укриття № 12215, розташованого адресою: м. Дніпро, вул. Гаванська, 1. За результатами проведеної слідчої дії встановлено, що це укриття є не готовим до використання за призначенням. Відповідно до протоколу огляду виявлені наступні порушення законодавства: відсутнє електропостачання, відсутній пандус для маломобільних груп населення, відсутнє водопостачання, відсутнє опалення, відсутній санвузол (на момент огляду знищений), відсутня вентиляція, відсутні первинні засоби пожежогасіння, відсутність зв`язок та оповіщення, відсутні медикаменти, харчі та запас води технічної та питної, відсутні місця для сидіння тощо (а.с.52-58).
Прокурор вважаючи, що наявні всі обставини, які свідчать про те, що захисна споруда цивільного захисту - укриття № 12215, є неготовою до використання за призначенням, а тому з метою вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення вказаної захисної споруди цивільного захисту звернувся до суду з цим позовом.
Суд першої інстанції задовольняючи позов дійшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а зобов`язання відповідача привести в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №12215, є належним та ефективним способом захисту.
Колегія суддів переглядаючи судове рішення доходить наступних висновків.
Статтею 4 Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України) встановлено, цивільний захист комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.
За п.2 ч.1 ст.32 КЦЗ України, до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційне укриття негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (частина восьма статті 32 КЦЗ України).
Згідно з абз.1 п.9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року №138 (далі Порядок №138), утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Балансоутримувач захисної споруди власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі (абзац 2 п.3 Порядку №138).
Відповідно до абз.1 п.10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно з п.11 Порядку №138, вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до п.3 розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 року №579, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за №879/32331 (далі Вимоги №579), фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.
Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог №579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Відповідно до абз.1, 2 п.7 розділу ІІ Вимог №579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Таким чином, враховуючи наведене, особа, яка утримує захисну споруду (укриття) на балансі, зобов`язана забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимоги №579.
Як свідчать ввстановлені обставини справи, захисна споруда цивільного захисту - укриття № 12215, розташоване за адресою: вул. Гаванська, буд. 1 у м. Дніпро перебуває на балансі відповідача.
Стан непридатності захисної споруди цивільного захисту - укриття №12215 до використання за призначенням підтверджено актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту 12215 від 15.02.2022, від 09.03.2023, а також складеним у межах кримінального провадження № 42023042010000187 протоколом огляду укриття № 12215 від 14.08.2023, і такий стан укриття створює реальну загрозу для життя і здоров`я жителів м. Миколаєва в умовах військової агресії РФ проти України. Доказів вчинення заходів щодо приведення до належного стану захисної споруди за час розгляду судом справи, відповідачем не подано.
Таким чином, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що прокурором обрано належний та ефективний спосіб захисту у вигляді зобов`язання відповідача вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №512215, що розташоване за адресою: вул. Гаванська, буд. 1 у м. Дніпро, Дніпропетровська область.
Щодо твердження відповідача про відсутність підстав для звернення саме прокурором до адміністративного суду в інтересах держави в особі Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.ч.3 - 5 ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з абз.1 ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до п.48 ч.2 ст.17-1 Кодексу цивільного захисту України не закріплено за органами Державної служби України з надзвичайних ситуацій повноваження щодо звернення до адміністративного суду із вищезазначеними позовами.
У розумінні статті 28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України та відповідно до наділених повноважень.
З урахуванням викладеного, колегія суддів доходить висновку, що до компетенції Державної служби України з надзвичайних ситуацій, як суб`єкта владних повноважень, віднесене завдання із захисту державних інтересів у вказаній сфері правовідносин.
Колегія суддів враховує, що у зв`язку із введенням воєнного стану існують об`єктивні причини неможливісті виконання підрозділами ДСНС своїх функцій.
Втім, відсутність вчинення відповідачем заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що зважаючи на цільове призначення вказаної захисної споруди цивільного захисту, може не захистити належним чином від загрози життю та/або здоров`ю людей та у разі їх не усунення, можуть призвести до незворотних наслідків.
До того ж, існування мораторію на проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" додатково свідчить про відсутність можливості виконання визначених законодавством функцій органами ДСНС із захисту державних інтересів у вказаній сфері правовідносин.
Колегія суддів зауважує, що в умовах військової агресії Російської Федерації проти України недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) призвело до його обмеженої готовності до використання за призначенням, через що захисна споруда не здатна у належному обсязі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриття до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
При цьому, колегія суддів враховує, що "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом.
Отже, як вірно зазначив суд першої інстанції, подання прокурором позову є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави в даному випадку.
Враховуючи зазначене, суд першої інстанції вірно встановив обставини справи та ухвалив рішення з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, підстави для скасування судового рішення відсутні.
Розподіл судових витрат не здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні клопотання представника Акціонерного товариства ДТЕК Дніпроенерго про відкладення розгляду справи відмовити.
Апеляційну скаргу Акціонерного товариства ДТЕК Дніпроенерго залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року в адміністративній справі №280/8461/23 залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддяН.І. Малиш
суддяН.П. Баранник
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122713273 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні