Рішення
від 28.10.2024 по справі 710/1699/23
ШПОЛЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 710/1699/23

Провадження № 2/710/94/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28.10.2024 м. Шпола

Шполянський районний суд Черкаської області в складі:

головуючого судді Побережної Н.П.,

за участі секретаря судового засідання Гегельської І.В.,

представника позивачів ОСОБА_1 ,

преставника відповідача СТОВ «Агроспілка» - Мовчанюка М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Шпола в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до Лип`янської сільської ради Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Насіння» та Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Агроспілка» про визнання незаконним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина.

Короткий зміст позовних вимог. Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

05.12.2023 до Шполянського районного суду Черкаської області надійшов позов, згідно якого позивачі просять визнати незаконними та скасувати рішення Лип`янської сільської ради від 03.11.2023 №№ 5-34/23, 6-34/23, 7-34/23, 8-34/23, 9-34/23 про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону шодо продажу права оренди на земельні ділянки площею по 2,0000 га з кадастровими номерами: 7125789200:05:001:0332, 7125789200:05:001:0333, 7125789200:05:001:0334, 7125789200:05:001:0335, 7125789200:05:001:0337.

Позов мотивований тим, що 06.12.2021 Лип`янська сільська рада, розглянувши клопотання від 17.09.2021, надала п`яти громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_6 дозвіл на поділ земельної ділянки та розроблення проекту землеустрою щодо відведення кожному з них по 2 га землі для ведення особистого селянського господарства. Первинна земельна ділянка (до поділу) площею 10,3107 га з кадастровим номером 7125789200:03:003:0049 перебувала в оренді фермерського господарства Кобзар Г.В., членами якого є вищевказані п`ять громадян, в зв`язку з чим вказане господарство надало нотаріально посвідчену згоду на поділ такої ділянки для подальшої передачі нових утворених ділянок вказаним громадянам в порядку безоплатної приватизації. На виконання згаданих рішень Лип`янської сільської ради, розроблено документацію із землеустрою, земельна ділянка площею 10,3107 га поділена з творенням п`яти ділянок по 2 га кожна, з присвоєнням кадастрових номерів. 12.01.2022 позивачі подали до Лип`янської сільської ради клопотання про затвердження документації із землеустрою та передати їм у приватну власність вказані земельні ділянки. На даний час їх клопотання не розглянуто, а 03.11.2023 Лип`янська сільська рада прийняла рішення з № 5-34/23 по №9-34/23 про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону шодо продажу права оренди щодо даних земельних ділянок. Тобто на торги виставлені ті ділянки, права на які вже виникли у позивачів. Тобто, з моменту включения до переліку земельних ділянок комунальної власності, або права на них, що виставлені на земельні торги, стала неможливою реалізація прав позивачів на отримання вказаних ділянок у власність; вказані рішення рали є прямою перешкодою у реалізації прав позивачів; з цього моменту їх права є порушеними. Оскаржувані рішення ради є протиправним, оскільки: - ухвалені з порушенням та ігноруванням обов`язку ради у двотижневий строк ухвалити щодо спірних ділянок інші обов`язкові рішення - про передачу їх у власність позивачів (обов`язок згідно ч.9 ст.118 ЗК України); - є втручанням у право власності позивачів; - є прямою перешкодою у реалізації прав позивачів на приватизацію спірних ділянок (перешкода згідно ч.5 ст.136 ЗК України); - ухвалені у непублічний/непрозорий спосіб всупереч обов`язку ради завчасно публікувати проекти рішень, і вчасно публікувати фактично ухвалені рішення (обов`язок згідно ч.11 ст.59 ЗУ«Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст.10-1,15 3У "Про доступ до публічної інформації").

23.04.2024 позивач змінив предмет позову шляхом доповнення позовних вимог новими вимогами (похідними):

- визнати недійсними земельні торги про продаж права оренди земельної ділянки, площею 2,0000 га, з кадастровим номером 7125789200:05:001:0332, які відбулись 20.12.2023 за лотом №1 (Протокол про результати земельних торгів № LRE001-UA20231114-56713 від 20.12.2023) та Договір оренди землі б/н від 11.01.2024, який укладено між Лип`янською сільською радою (код ЄДРПОУ: 26323522) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «НАСІННЯ» (код ЄДРПОУ: 32147586);

- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (номер запису про інше речове право: 53313635 від 12.01.2024) права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7125789200:05:001:0332 та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 71140301 від 16.01.2024) прийнятого державним реєстратором Виконавчого комітету Лип`янської сільської ради Чепур Тетяною Олексіївною;

- визнати недійсними земельні торги про продаж права оренди земельної ділянки, площею 2,0000 га, з кадастровим номером 7125789200:05:001:0333, які відбулись 20.12.2023 за лотом №1 (Протокол про результати земельних торгів № LRE001-UA20231114-15509 від 20.12.2023) та Договір оренди землі б/н від 11.01.2024, який укладено між Лип`янською сільською радою (код ЄДРПОУ: 26323522) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «НАСІННЯ» (код ЄДРПОУ: 32147586);

- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (номер запису про інше речове право: 53312453 від 12.01.2024) права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7125789200:05:001:0333 та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 71139074 від 16.01.2024) прийнятого державним реєстратором Виконавчого комітету Лип`янської сільської ради Чепур Тетяною Олексіївною;

- визнати недійсними земельні торги про продаж права оренди земельної ділянки, площею 2,0000 га, з кадастровим номером 7125789200:05:001:0334, які відбулись 20.12.2023 за лотом №1 (Протокол про результати земельних торгів № LRE001-UA20231114-83153 від 20.12.2023) та Договір оренди землі б/н від 11.01.2024, який укладено між Лип`янською сільською радою (код ЄДРПОУ: 26323522) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «АГРОСПІЛКА» (код ЄДРПОУ: 31126916);

- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (номер запису про інше речове право: 53313305 від 12.01.2024) права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7125789200:05:001:0334 та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 71139944 від 16.01.2024) прийнятого державним реєстратором Виконавчого комітету Лип`янської сільської ради Чепур Тетяною Олексіївною;

- визнати недійсними земельні торги про продаж права оренди земельної ділянки, площею 2,0000 га, з кадастровим номером 7125789200:05:001:0335, які відбулись 20.12.2023 за лотом №1 (Протокол про результати земельних торгів № LRE001-UA20231114-10573 від 20.12.2023) та Договір оренди землі б/н від 11.01.2024, який укладено між Лип`янською сільською радою (код ЄДРПОУ: 26323522) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «НАСІННЯ» (код ЄДРПОУ: 32147586);

- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (номер запису про інше речове право: 53312699 від 12.01.2024) права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7125789200:05:001:0335 та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 71139310 від 16.01.2024) прийнятого державним реєстратором Виконавчого комітету Лип`янської сільської ради Чепур Тетяною Олексіївною;

- визнати недійсними земельні торги про продаж права оренди земельної ділянки, площею 2,0000 га, з кадастровим номером 7125789200:05:001:0337, які відбулись 20.12.2023 за лотом №1 (Протокол про результати земельних торгів № LRE001-UA20231114-20746 від 20.12.2023) та Договір оренди землі б/н від 11.01.2024, який укладено між Лип`янською сільською радою (код ЄДРПОУ: 26323522) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «АГРОСПІЛКА» (код ЄДРПОУ: 31126916);

- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (номер запису про інше речове право: 53313023 від 12.01.2024) права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7125789200:05:001:0337 та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 71139744 від 16.01.2024) прийнятого державним реєстратором Виконавчого комітету Лип`янської сільської ради Чепур Тетяною Олексіївною.

Заява мотивована тим, що рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 по справі №580/11521/23, яке набрало законної сили 15.03.2024, встановлено, що Відповідач не дотримався вимог, передбачених ч. 2. ст. 19 Конституції України, ст. 122, ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України, чим порушив права Позивачів щодо отримання спірних земельних ділянок у власність в рамках безоплатної приватизації. Зазначені обставина, є правовою підставою для визнання незаконним та скасування рішень Лип`янської сільської ради №№ 5-34/23, 6-34/23, 7-34/23, 8-34/23, 9-34/23 від 03.11.2023. Враховуючи, що рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 по справі №580/11521/23, встановлено порушення прав Позивачів при реалізації їх права на безоплатну приватизацію спірних земельних ділянок, визнання незаконними та скасування рішень Відповідача щодо включення спірних ділянок до Переліку земельних ділянок для продажу права оренди на конкурентних засадах на земельних торгах, у формі аукціону та відповідно продаж права оренди земельних ділянок на конкурентних засадах, є підставами для визнання недійсними результатів оспорюваних земельних торгів, а як їх наслідок і Договорів оренди землі б/н від 11.01.2024.

Відповідач Лип`янська сільська рада подав відзив на позов, згідно якого відповідач позов не визнав, мотивуючи тим, що земельні ділянки перебувають у комунальній власності відповідача, тому з метою раціонального використання землі та збільшення надходжень до місцевого бюджету сесією ради вирішено продати право оренди на вказані земельні ділянки на конкурентних засадах з урахуванням вимог ст. ст. 134, 135 ЗК України. Позивачі могли взяти участь у торгах та вибороти право оренди.

Позивач подав відповідь на відзив, який мотивував тим, що підставами позову є право безоплатної приватизації земельних ділянок встановлених ст. 121 ЗК України, отже спір є про право власності на земельні ділянки, а не право оренди. Позивачі на момент звернення з клопотанням до Лип`янської сільської ради просили затвердити Проект землеустрою та передати у власність спірні земельні ділянки. У жодному разі мова не йде про оренду спірних земельних ділянок. Отже, це окремі визначені законом права і ототожнювати їх не має правових підстав. Разом з тим, Лип`янська сільська рада у супереч вимогам встановленим ч. 9 ст. 118 ЗК України, вчиняє протиправну бездіяльність взагалі не розглядає клопотання Позивачів щодо затвердження проектів землеустрою та передачу у власність спірних земельних ділянок, а вчиняє іншу протиправну дію приймає рішення про продаж права оренди цих ділянок на конкурентних засадах. Проте, Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 по справі №580/11521/23, яке набрало законної сили 15.03.2024, встановлено, що Лип`янською сільською радою у супереч ч. 2. ст. 19 Конституції України, ст. 122, ч. 9 ст. 118 ЗК України допущено протиправну бездіяльність щодо неналежного виконання свого обов`язку з прийняття рішення за наслідками розгляду клопотання Позивачів щодо затвердження Проекту землеустрою та передачі у власність спірних земельних ділянок. Черкаський окружний адміністративний суд визнав протиправною бездіяльність Лип`янської сільської ради та зобов`язав розглянути клопотання позивачів від 12.01.2022. Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 по справі №580/11521/23 має бути виконане, а порушене право Позивачів відновлене шляхом визнання незаконним та скасування рішень Лип`янської сільської ради про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону щодо продажу права оренди на спірні земельні ділянки, оскільки, перебування спірних земельних ділянок в оренді не дає змоги передати їх власність Позивачам.

Інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою судді Шполянського районного суду Черкаської області від 05.12.2023 було відкрито провадження по справі.

02.01.2024 відповідач подав відзив, в якому вказав, що позов не визнає.

09.01.2024 до суду надійшло клопотання представника позивачів про зупинення провадження у даній справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі №580/11521/23 Черкаського окружного адміністративного суду. Також вказали про розгляд даної заяви без участі позивачів та їх представника.

Ухвалою Шполянськогорайонного судуЧеркаської областівід 10.01.2024у цивільній справі було зупинено провадження по справі до набрання законної сили рішення Черкаського окружного адміністративного суду у справі №580/11521/23 за позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до Лип`янської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

09.04.2024 до суду надійшло клопотання представника позивачів ОСОБА_1 про поновлення провадження по справі та надано рішення Черкаського окружного адміністративного суду у справі №580/11521/23 за позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до Лип`янської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії від 13.02.20224, яке набрало законної сили 15.03.2024.

09.04.2024 ухвалою Шполянського районного суду Черкаської області було поновлене провадження по справі.

23.04.2024 до суду надійшла заява позивача про зміну предмету позову.

Ухвалою Шполянського районного суду Черкаської області від 09.05.2024 у цивільній справі було прийнято заяву позивачів про зміну предмету спору та залучено відповідачів: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Насіння» та Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Агроспілка».

Ухвалою судді Шполянського районного суду Черкаської області від 24.06.2024 підготовче провадження закрито та призначено цивільну справу до судового розгляду по суті.

В судове засідання представник позивачів з`явився та підтримав позовні вимоги з підстав викладених у позові, відповіді на відзив та в заперечені на пояснення про те, що відповідачі СТОВ «Агроспілка» та СТОВ «Насіння» не є правомірними орендарями, так як набули право оренди на спірні земельні ділянки на земельних торгах з порушенням чинного законодавства України розпорядником земель (ухвалені у непублічний/непрозорий спосіб всупереч обов`язку Лип`янської сільської ради завчасно публікувати проекти рішень, і вчасно публікувати фактично ухвалені рішення щодо проведених земельних торгів (обов`язок згідно ч.11 ст.59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст.10-1,15 ЗУ «Про доступ до публічної інформації»), а також з порушенням прав третіх осіб, тобто Позивачів (ухвалені протиправними рішеннями Лип`янської сільської ради з порушенням та ігноруванням обов`язку ради у двотижневий строк ухвалити щодо спірних ділянок інші обов`язкові рішення про передачу їх у власність Позивачів (обов`язок згідно ч.9 ст.118 ЗК України, що встановлено рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 по справі №580/11521/23; є втручанням у право власності Позивачів; є прямою перешкодою у реалізації прав Позивачів на приватизацію спірних ділянок(перешкода згідно ч.5 ст. 136 ЗК України). Порушення прав і законних інтересів Позивачів, які оспорюють проведені земельні торги на спірні земельні ділянки встановлено рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 по справі №580/11521/23, яке набрало законної сили 15.03.2024 та є правовою підставою щодо визнання результатів земельних торгів недійсними. Відповідачі набули право користування спірними земельними ділянками на земельних торгах, які проведені розпорядником земель Лип`янською сільською радою з порушення прав та законних інтересів, осіб які їх оскаржують, тобто Позивачів (легитимне очікування на реалізацію права власності). По суті, Позивачі були позбавлені права власності на спірні земельні ділянки. Крім того, пунктом 27 Розділу X Земельного кодексу України, заборонена безоплатна передача земель комунальної власності у приватну власність на час дії воєнного стану. Воєнний стан в Україні є тимчасовим і може бути припинений у будь який час. Дата завершення воєнного стану може бути скоригована залежно від фактичних обставин. Натомість, право оренди, яке набув Відповідач на земельних торгах, складає 7 років. Перебування ділянок в оренді протягом наступних 7 років унеможливлює для Позивачів безперешкодне завершення у цей період процедури приватизації, оскільки потребуватиме додаткової погодження з боку нового орендаря в порядку ч. 6 ст.118 ЗК України. Надання такого погодження є правом, а не обов`язком орендаря, відповідно залежить виключно від волі останнього, й така воля не може бути змінена навіть в судовому порядку. З урахуванням наведеного, рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 по справі №580/11521/23, яке набрало законної сили 15.03.2024 виконати буде не можливо. Крім того, існує законодавчо врегульований механізм відшкодування шкоди, завданої органом місцевого самоврядування. Отже, задоволення позовних вимог, призведе до позитивних наслідків для Позивачів, оскільки вони зможуть звернутись до Липянської сільської ради з відповідною заявою про оренду спірних земельних ділянок, а після закінчення воєнного стану в Україні реалізувати право на безоплатну приватизацію спірних земельних ділянок згідно рішення ЧОАС від 13.02.2024 по справі №580/11521/23.

Представник відповідача СТОВ «Агроспілка» в судове засідання з`явився проти позову заперечив з мотивів викладених у поясненні, зокрема що судовим рішенням Черкаського окружного адміністративного суду у справі №580/11521/23 визнана протиправною бездіяльність Лип`янської сільської ради, яка полягає у не здійсненні належного розгляду клопотання позивачів від 12.01.2022 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 10,0000 га, громадянам у власність зі зміною цільового призначення для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7125789200:03:003:0049 та зобов`язано Лип`янську сільську раду розглянути клопотання позивачів від 12.01.2022. Крім того, вказано про відстрочення виконання рішення суду у зобов`язальній частині до припинення (скасування) воєнного стану в Україні. Отже, проаналізувавши рішення Черкаського окружного адміністративного суду у справі №580/11521/23 можна дійти висновку, що до припинення (скасування) воєнного стану в Україні позивачі не зможуть отримати у власність земельні ділянки. Таким чином, вважає позов передчасним, адже крім того, що правомірний орендар може втратити право оренди земельних ділянок, інших наслідків (позитивних) для Позивачів не існує до припинення (скасування) воєнного стану в Україні. При цьому, СТОВ «Агроспілка» отримало земельну ділянку в оренду законним шляхом, правомірним чином стало переможцем земельних торгів, сплачує орендну плату, провело польові, посівні роботи, витратила значні суми коштів для обробітку землі. СТОВ «Агроспілка» не знало і не могло знати про інтереси Позивачів на спірну земельну ділянку. Вини Відповідача у відмові у передачі їм у власність земельної ділянки немає і бути не може. СТОВ «Агроспілка» є добросовісним набувачем права оренди землі, його поведінка була недобросовісною, воно не могло було знати про те, що спірна ділянка якимось чином могла бути передана у приватну власність Позивачам.

Представники відповідачів Лип`янська сілька рада та СТОВ «Насіння» в судове засідання не з`явилися причини неявки не повідомили, про час, дату та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

2. Мотивувальна частина:

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, встановив наступне.

Лип`янською сільською радою включені земельні ділянки площею по 2,0000 га з кадастровими номерами: 7125789200:05:001:0332, 7125789200:05:001:0333, 7125789200:05:001:0334, 7125789200:05:001:0335, 7125789200:05:001:0337 в перелік земельних ділянок для продажу права оренди у формі електронного аукціону, що підтверджується скріншотами лотів (а.с.9-26, Т.1).

12.01.2022 до Лип`янської сільської ради звернулися ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 10,0000 га, громадянам у власність зі зміною цільового призначення для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7125789200:03:003:0049 розташованої в адміністративних межах Лип`янської сільської ради (за межами с. Ярославка) Звенигородського району Черкаської області (а.с.32-33, Т.1).

Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.12.2021 земельні ділянки цільове призначення земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з кадастровими номерами 7125789200:05:001:0332, 7125789200:05:001:0333, 7125789200:05:001:0334, 7125789200:05:001:0335, 7125789200:05:001:0337 перебувають у комінальній власності Лип`янської сільської ради, дата державної реєстрації 28.12.2021 (а.с.34-58, Т.1).

За змістом рішення Лип`янської сільської ради від 03.11.2023 з № 5-34/23 по №9-34/23 про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону шодо продажу права оренди на земельні ділянки площею по 2,0000 га з кадастровими номерами: 7125789200:05:001:0332, 7125789200:05:001:0333, 7125789200:05:001:0334, 7125789200:05:001:0335, 7125789200:05:001:0337 сільська рада вирішила включити земельні ділянки в перелік земельних ділянок для продажу права оренди у формі електронного аукціону (а.с.61-64, Т.1).

ФОП ОСОБА_8 був виготовлений Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 10,0000 га, громадянам у власність зі зміною цільового призначення для ведення особистого селянського за рахунок земельної ділянки комунальної власності 7125789200:03:003:0049 з кадастровим номером розташованої в адміністративних межах Лип`янської сільської ради (за межами с.Ярославка) Звенигородського району Черкаської області (а.с.69-114, Т.1).

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду у справі №580/11521/23 за позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до Лип`янської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії від 13.02.2024 задоволено позов та вирішено:

«Визнати протиправною бездіяльність Лип`янської сільської ради, яка полягає у не здійсненні належного розгляду клопотання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 від 12 січня 2022 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 10,0000 га, громадянам у власність зі зміною цільового призначення для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7125789200:03:003:0049 розташованої в адміністративних межах Лип`янської сільської ради (за межами с. Ярославка) Звенигородського району Черкаської області, передання у власність земельних ділянок.

Зобов`язати Лип`янську сільську раду розглянути клопотання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 від 12 січня 2022 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 10,0000 га, громадянам у власність зі зміною цільового призначення для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7125789200:03:003:0049 розташованої в адміністративних межах Лип`янської сільської ради (за межами с. Ярославка) Звенигородського району Черкаської області, передання у власність земельних ділянок та прийняти рішення відповідно до вимог ч.9 статті 118 Земельного кодексу України.

Відстрочити виконання рішення суду у зобов`язальній частині до припинення (скасування) воєнного стану в Україні» (а.с.198-200, Т.1).

20.12.2023 були проведені земельні торги щодо продажу права оренди на земельні ділянки 7125789200:05:001:0332, 7125789200:05:001:0333, 7125789200:05:001:0334, 7125789200:05:001:0335, 7125789200:05:001:0337, що підтверджується Протоколами результатів земельних торгів земельних ділянок (а.с.11-16, 35-38, Т.2)

На земельні ділянки 7125789200:05:001:0332, 7125789200:05:001:0333, 7125789200:05:001:0334, 7125789200:05:001:0335, 7125789200:05:001:0337 на підставі Договорів оренди землі від 11.01.2024, строком дії 7 років було зареєстроване право оренди СТОВ «Насіння» та СТОВ «Агроспілка» (а.с.22-29, Т.2) згідно даних Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдинного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна, 12.04.2024 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором здійснено запис про державну реєстрацію іншого речового права - (а.с.17-21, Т.2).

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

Відповідно до статті 14Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частинами першою, другою статті 78ЗК України визначено, що право власності на землю це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Згідно із пунктом «б» частини першої статті 81ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту «а» частини третьої статті 22ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно з пунктом «в» частини третьої статті 116ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Пунктом «б» частини першої статті 121ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 га.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями 118 та 186-1 ЗК України.

Відповідно до частини шостої статті 118ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини сьомої статті 118ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Відповідно до частини першої статті 50Закону України«Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються лише у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Разом із тим рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку.

Такого висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у постановах від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18) та від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20).

Згідно з частиною дев`ятою статті 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до положень частин четвертої-шостої статті 186-1ЗК України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, завірені ним копії проекту.

Органи, зазначені в частинах першій-третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

З викладеного вбачається, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, а також відсутність висновку обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Результат розгляду з питань затвердження проекту землеустрою оформлюється відповідним органом у формі рішення, що прямо передбачено частиною дев`ятою статті 118 ЗК України.

Інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1ЗК України норми цього Кодексу не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

Отже, за змістом статті 118ЗК України завершальним етапом процедури безоплатної приватизації земельних ділянок є саме затвердження проекту землеустрою та передача (надання) земельної ділянки у власність. Таким чином, реальні законні сподівання на оформлення права власності на земельну ділянку виникають не після отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою, чи погодження проекту у порядку статті 186-1 ЗК України, а саме з моменту звернення до відповідного органу виконавчої влади, чи органу місцевого самоврядування з проханням затвердити погоджений проект землеустрою та передання земельної ділянки у власність, оскільки до цього моменту особа повинна усвідомлювати, що земельна ділянка може бути надана у власність іншій особі.

До схожих правових висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 06 жовтня 2021 року у справі № 700/303/20, від 23 лютого 2022 року у справі № 700/301/20 та від 11 жовтня 2023 року у справі № 314/1418/21.

Судом встановлено, що, виявивши бажання в безоплатному отриманні земельної ділянки державної власності в межах норм безоплатної приватизації, 12.01.2022 позивачі звернулись до Лип`янської сільської ради з проханням завтердити затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, проте сільська рада у визначений законом двотижневий строк клопотання позивачів не розглянула.

01.12.2023 позивачі звернулись до суду за захистом порушеного права, яке було захищене рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 у справі № 580/11521/23, яким визнано протиправною бездіяльність сільської ради та зобов`язано розглянути клопотання позивачів.

Однак, в рішенні Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 у справі № 580/11521/23 суд відстрочив виконання рішення до закінчення дії воєнного стану. Вказане рішення суду набрало законної сили 15.03.2024.

У зв`язку із розпочатою військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ. У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, дія воєнного часу в Україні продовжувалась.

На дату ухвалення рішення у цій справі в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 р. № 389-VIII (далі - Закон № 389-VIII).

Підпунктом 5 пункту 27 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України передбачено, що під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 23 пункту 27 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України у період дії воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях особливості регулювання земельних відносин, передбачені цим пунктом, діють відповідно в межах України або окремої її місцевості, у якій введено воєнний стан.

Положення цього пункту, які передбачають особливості правового регулювання земельних відносин щодо укладення договорів оренди земельної ділянки, передачі прав землекористування, встановлення і зміни цільового призначення земельних ділянок у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено на всій території України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, застосовуються через 30 робочих днів з дня прийняття такого рішення і діють до дня прийняття зазначеним органом рішення про відновлення функціонування Державного земельного кадастру.

Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на вказані вище дії, прийняття відповідних рішень.

В той же час питання затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність є виключною компетенцією сільської ради, яке реалізується шляхом прийняття рішення на засіданні сільської ради, прийняття якого заборонено на час дії воєнного стану.

Відповідно до ст.129 та ст.129-1 Конституції України основними засадами судочинства є: обов`язковість судового рішення. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

Однак, оскільки на даний час воєнний стан не припинений рішення Черкаського окуржного адміністративного суду від 13.02.2024 у справі № 580/11521/23 не може бути реалізоване позивачами, та відповідно не може бути виконане відповідачем Лип`янською сільською радою до завершення воєнного стану.

Судом встановлено що земельні ділянки 7125789200:05:001:0332, 7125789200:05:001:0333, 7125789200:05:001:0334, 7125789200:05:001:0335, 7125789200:05:001:0337 на які претендують позивачі, на даний час перебувають у комунальній власності Лип`янської сільської ради.

Згідно ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Частиною 1 статті 90 ЗК України передбачено, що власники земельних ділянок мають право: а) продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину, довірчу власність; б) самостійно господарювати на землі; в) власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур, на вироблену продукцію; г) використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, лісові насадження, водні об`єкти, а також інші корисні властивості землі; ґ) на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом; д) споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. (ст. 142 Конституції України).

Статтею 134ЗК України визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Позивачі просять скасувати рішення відповідача Лип`янської сільської ради про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону шодо продажу права оренди на земельні ділянки, визнати недійсними земельні торги про продаж права оренди земельних ділянок та скасувати державну реєстрацію іншого речового права права оренди земельних ділянок.

Головною умовою, яку повинні встановити суди при вирішенні питання про визнання прилюдних торгів недійсними, є наявність порушень, що могли вплинути на результат торгів, тобто не тільки недотримання норм закону під час проведення прилюдних торгів, а й порушення прав і законних інтересів особи, яка їх оспорює.

Відповідно до ст.152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Оскільки на даний час в України діє режим воєнного стану та заборонена безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, тому суд вважає, що передаючи в оренду земельні ділянки комунальної власності Лип`янська сільська рада не порушила прав і законних інтересів позивачів.

По завершенню воєнного стану позивачі матимуть можливість реалізувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024.

Натомість суд вважає, що визнання недійсними земельних торгів про продаж права оренди земельних ділянок та скасування державної реєстрації права оренди земельних ділянок не поновить прав позивачів на даний час, а приведе до невикористання земельних ділянок, що відповідно неминуче призведе до втрати певної частини доходу бюджету територіальної громади. Крім того суд враховує п.36 Договорів оренди від 11.01.2024 про те, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи орендаря не є підставою для зміни умов чи розірвання договору(а.с.22-29, Т.2), тобто наявність оренди не перешкоджає зміні власника земельних ділянок.

Суд критично оцінює посилання позивачів на практику Верховного Суду від 27.06.2024 у справі №695/1038/22, так як обставини справи не є тотожними, згідно даної справи виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 є відстроченим, тоді як в справі №695/1038/22 рішення адміністративного суду не було виконане сільською радою на момент звернення з позовом до загального місцевого суду.

Отже, враховуючи вищевикладене, оцінюючи належність, допустимість, достовірність та достатність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок в їх сукупності за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів, суд приходить до висновку що у задоволенні позову слід відмовити.

Стаття 141 ЦПК Українипередбачає, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи покладаються: у разі відмови в позові покладається на позивача.

Оскільки судом в позові відмовлено, сплачений судовий збір позивачу не повертається, а витрати, пов`язані з розглядом справи покладаються на позивача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 4, 5, 12, 13, 76-84, 141, 259, 268, 353, 354 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволені позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Рішення може бути оскаржене сторонами в апеляційному порядку до Черкаського апеляційного суду шляхом подання в 30-денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.П. Побережна

СудШполянський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122769296
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —710/1699/23

Рішення від 28.10.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Рішення від 28.10.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 28.10.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 22.08.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 19.08.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 13.08.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 24.06.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 09.05.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 17.04.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 16.04.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні