УКРАЇНА
Житомирський апеляційнийсуд
Справа №296/10786/20 Головуючий у 1-й інст. Маслак В.П.
Категорія 18 Доповідач Шевчук А. М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 жовтня 2024 року Житомирський апеляційний суд у складі:
головуючої судді Шевчук А.М.,
суддів:Талько О.Б., Коломієць О.С.,
за участі секретаря судового засідання Бузган А.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Житомирі
цивільну справу №296/10786/20 за позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Центр охорони здоров`я Державної кримінально-виконавчої служби України" про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити дії, відшкодування шкоди,
за апеляційноюскаргою ОСОБА_1
на рішення Корольовського районного суду м.Житомира від 19 вересня 2023 року, яке ухвалене під головуванням судді Маслак В.П. в м.Житомирі,
в с т а н о в и в:
У грудні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Державної установи "Центр охорони здоров`я Державної кримінально-виконавчої служби України" (далі ДУ «ЦОЗДКВС України») та завідувачки міської медичної частини «Житомирської установи виконання покарань №8» філії Державної установи «Центр охорони здоров`я Державної кримінально-виконавчої служби України» в Житомирській області Склярової Ольги Володимирівни. Просив: визнати незаконною бездіяльністьвідповідачів, яка полягає у наданні неналежної медичної допомоги щодо лікування та протезування його зубів; зобов`язати відповідачів провести належне лікування та протезування його зубів; стягнути з відповідачів на його користь у відшкодування моральної шкоди 220 000 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що засуджений, відбуває покарання в Державній установі «Житомирська установа виконання покарань (№8)» (далі ДУ «ЖУВП (№8)») та перебуває на диспансерному обліку у лікаря-стоматолога міської медичної частини №8. За висновками лікарів потребує надання стоматологічної та зубопротезної допомоги, але надання кваліфікованої медичної допомоги міською медичною частиною не забезпечується. Із цього приводу він звертався, у тому числі, до Житомирської місцевої прокуратури, внаслідок чого проведена перевірка та виявлено, що міська медична частина ДУ «ЖУВП (№8)» є структурним підрозділом ДУ «ЦОЗДКВС України». У міській медичній частині ДУ «ЖУВП (№8)» забезпечено надання лише первинної та невідкладної допомоги. Для пломбування зубів та протезування зубів медична частина не укомплектована пломбувальними та іншими розхідними матеріалами, а також необхідним устаткуванням. Житомирська місцева прокуратура винесла вказівку ДУ «ЦОЗДКВС України» щодо вжиття заходів для усунення зазначених вище порушень в частині медичного забезпечення засуджених. Окрім того, працівниками прокуратури був ініційований позаплановий його огляд лікарем-стоматологом (протезистом), внаслідок чого йому проведено протезування одного зуба. Він потребує багаторазового протезування та заміни старих протезів, але у проведенні таких дій йому відмовлено. Медична частина повідомила, що оскільки він засуджений, то протезування зубів може проводитися виключно після оплати вартості таких послуг в сумі 1250 грн. Проте, він перебуває у скрутному матеріальному становищі, оскільки є засудженою особою та на його особистому рахунку будь-які кошти для сплати вартості послуг із протезування відсутні. Дії медичної частини розцінює як дискримінацію за матеріальним становищем та зазначає, що відповідно до норм Конституції України має право на безкоштовну медичну допомогу. Наполягає на тому, що протягом тривалого часу (майже впродовж трьох років) йому не надається кваліфікована стоматологічна допомога, що призвело до того, що пів року у нього був зламаний під корінь зуб та зламаний протез у сусідньому зубі, що зумовлювало неможливість повноцінно та нормально споживати їжу. Такі обставини, на його думку, є нелюдським поводженням у розумінні ст.3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі- Конвенція) та викликало у нього сильні душевні переживання у зв`язку із постійним фізичним болем, чим спричинено завдання значної моральної шкоди.
Ухвалою Корольовського районного суду м.Житомира від 19 вересня 2023 року провадження в частині позовних вимог до завідувачки міської медичної частини «Житомирської установи виконання покарань №8» філії Державної установи «Центр охорони здоров`я Державної кримінально-виконавчої служби України» в Житомирській області ОСОБА_2 закрито відповідно до п.1 частини першої ст.255 ЦПК України (а.с.218-219 т.1).
Рішенням Корольовського районного суду м.Житомира від 19 вересня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, позивач ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу. Посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення скасувати та ухвалити нове про задоволення позову в повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги аргументовані зокрема тим, що суд першої інстанції дійшов помилкових висновків про те, що результати перевірки Житомирської місцевої прокуратури не є належним доказом ненадання йому необхідного лікування. Проте, діяльність даного органу спрямована на виявлення та запобігання порушення законодавства України, зокрема в частині дотримання прав осіб, які утримуються в місцях позбавлення волі. Суд безпідставно відмовив у виклику та допиті свідка ОСОБА_3 , який також є засудженою особою та відбуває покарання у тій же установі виконання покарань, що і він та якому також не надається належна медична допомога щодо лікування зубів. Суд не звернув увагу на те, що ненадання медичної допомоги йому протягом тривалого проміжку часу фактично було катуванням, внаслідок чого він зазнав фізичного болю та моральних страждань, а також був позбавлений можливості нормально споживати їжу. Відмову працівників медичної частини надати йому належне лікування розцінює як психологічне насилля. Переконаний у тому, що твердження директора ДУ «ЦОЗДКВС України» відносно того, що він не підпадає під безкоштовне протезування мають маніпулятивний характер, оскільки у нього відсутні кілька передніх зубів, а тому він підпадає під дію положень п.4 розділу IV Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 15 серпня 2014 року №1348/5/572, та має право на безкоштовне протезування. Крім того, він бажав приймати безпосередню участь в судовому засіданні для можливості продемонструвати суду стан свого здоров`я, але суд безпідставно обмежив його у цьому. Також є помилковими висновки суду щодо відсутності у відповідача обов`язку відшкодувати йому моральну шкоду. Враховуючи положення Конституції України, він має право на безкоштовне лікування, а тому відмова у наданні медичної допомоги протягом тривалого часу викликали у нього сильні моральні страждання у зв`язку із порушенням його законних прав та інтересів.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач ДУ «ЦОЗДКВС України» просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
При цьому посилається на те, що позивач відбуває покарання у вигляді довічного позбавлення волі у Державній установі «Житомирська установа виконання покарань №8» та перебуває під постійним медичним наглядом персоналу міської медичної частини №8 філії ЦОЗ ДКВС України в Житомирській області. Доставка засуджених у судові засідання для розгляду цивільних справ не передбачена чинним законодавством. Представник позивача адвокат Соломонюк С.А. в судовому засіданні 23 листопада 2021 року просив розгляд справи проводити у режимі відеоконференції. Доводи апеляційної скарги щодо особистої участі позивача у судовому засіданні з метою візуальної демонстрації зубів безпідставні, оскільки така дія не є способом встановлення медичного діагнозу та не є належним та достатнім доказом у розмінні положень цивільного процесу. За ухвалами суду першої інстанції судові засідання проводилися у режимі відеоконференції. Наказом Міністерства юстиції України, Міністерства охорони здоров`я України від 15 серпня 2014 року №1348/5/572 затверджений Порядок організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі (далі - Порядок №1348/5/572). Зубопротезну допомогу надають заклади охорони здоров`я на договірних засадах. Засуджений має право звернутися за зубопротезною допомогою до закладів охорони здоров`я, що надають платні медичні послуги. Безкоштовна зубопротезна допомога надається засудженим, які відповідно до законодавства мають право на отримання такої допомоги. Забезпечення засуджених медичними виробами здійснюється відповідно до Порядку забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю технічними та іншими засобами, затвердженого постановою КМУ від 03 грудня 2009 року №1301 (далі Порядок №1301). Протези зубів належать до медичних виробів та інших засобів, якими забезпечуються особи з інвалідністю, діти з інвалідністю та визначені категорії осіб в закладах охорони здоров`я для лікування в стаціонарних умовах згідно з додатком №2 до Порядку №1301. Філія ЦОЗ ДКВС України в Житомирській області зверталася з листом щодо можливості забезпечення позивача безоплатним протезуванням зубів до Комунального підприємства «Стоматологічна поліклініка №1» Житомирської міської ради, на що одержала відповідь, що КП «Стоматологічна поліклініка №1» може надати таку допомогу виключно у випадках, визначених законодавством України. Позивач не має права на безоплатне протезування зубів відповідно до Законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку», «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», «Про донорство крові та їх компонентів», «Про жертви нацистських переслідувань». Відповідно до консультативного висновку спеціаліста від 22 березня 2021 року та 28 березня 2022 року ОСОБА_1 хворіє на періодонтит 27 і 45 зуба та потребує санації і протезування. Тобто, лікування потребують зуби, які знаходяться на різних щелепах із різних сторін. Лікарем-стоматологом зроблено висновок про відсутність показань для проведення безкоштовного протезування, передбаченого п.4 розділу IV Порядку №1348/5/572. Окрім того, позивачем не заперечується факт того, що медичною частиною надавалося лікування ОСОБА_1 , а тому неможливо беззаперечно стверджувати, що медична частина не забезпечена матеріалами для пломбування зубів та технічним оснащенням. Також позивач переконаний у тому, що він має отримувати безкоштовне лікування та протезування на тому самому рівні, що і пацієнти звичайних закладів охорони здоров`я. Водночас, згідно з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ) медична допомога, яка надається в установах виконання покарань має відповідати рівню допомоги, яку державні органи зобов`язалися надавати для всього населення. Проте, це не означає, що кожному затриманому, ув`язненому має гарантуватися медичне лікування на тому самому рівні, що й у найкращих медичних закладах поза межами установ виконання покарань. Окремо ЄСПЛ наголошував на тому, що загалом ресурси медичних установ пенітенціарної системи обмежені в порівнянні з ресурсами закладів охорони здоров`я. Відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» визначено державні фінансові гарантії надання необхідних пацієнтам медичних послуг та лікарських засобів належної якості, реімбурсації лікарських засобів та медичних виробів (включаючи допоміжні засоби) за рахунок коштів Державного бюджету України за програмою медичних гарантій. Так, у 2020 року програма медичних гарантій покривала тільки невідкладну стоматологічну допомогу дорослим та дітям, а також планову стоматологічну допомогу дітям до 18 років і не включала у себе ортодонтичних процедур та протезування, оскільки такі послуги були визначені Кабінетом Міністрів України як платні. У 2022 році Національна служба здоров`я України виокремила надання стоматологічної медичної допомоги в окремий амбулаторний пакет програми медичних гарантій. У 2023 році за програмою медичних гарантій пакет послуг «Стоматологічна медична допомога в амбулаторних умовах» включає в себе такі види безоплатних послуг, як: первинний стоматологічний огляд пацієнта з оцінкою стану здоров`я, ургентна (невідкладна) стоматологічна допомога дорослим і дітям, в тому числі проведення хірургічних втручань під час такої допомоги; планова стоматологічна допомога дітям, крім ортодонтичних процедур і протезування; інструментальне дослідження в рамках невідкладної стоматологічної допомоги, а також планової стоматологічної допомоги дітям; організація та проведення обов`язкових медичних профілактичних оглядів учнів загальноосвітніх навчальних закладів, а також дітей до 6 років; своєчасне знеболення на всіх етапах діагностики та лікування, крім загального знеболення; направлення пацієнтів для отримання спеціалізованої медичної допомоги. Безкоштовні послуги зубопротезувань надаються пільговим категоріям громадян у рамках реалізації відповідних програм. За таких обставин ОСОБА_1 , перебуваючи в установі виконання покарань, має право на невідкладну стоматологічну допомогу та на планову допомогу таку, як лікування та пломбування зубів. Натомість протезування зубів здійснюється виключно на підставі Порядку №1348/5/572 і матеріали справи не містять доказів на підтвердження медичних показань у ОСОБА_1 для проведення безкоштовного протезування зубів або належності останнього до пільгових категорій населення, які мають право на безкоштовне зубопротезування. Разом із тим, довідка про відсутність коштів на особовому рахунку позивача лише частково узгоджується з вимогами норм права, що закріплені у п.4 розділу 1 глави IV Порядку №1348/5/572. Зокрема, позовна заява та апеляційна скарга не містять довідки/документа чи будь-якої інформації стосовно близьких родичів позивача, які можуть допомогти йому здійснити протезування зубів. Обставини завдання моральних страждань ОСОБА_1 діяннями відповідача не доведено належними і допустимими доказами та не встановлено наявності причинного зв`язку між шкодою і протиправними діями чи бездіяльністю відповідача.
У судовому засіданні, проведеному в режимі відеоконференції, позивач ОСОБА_1 та його адвокат Соломонюк С.А. апеляційну скаргу підтримали, просять її задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача ДУ «ЦОЗДКВС України» у судове засідання не з`явився. Відповідач про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином судова повістка доставлена 24 серпня 2024 року до його електронного кабінету (а.с.131 т.2). За положеннями частини другої ст.372 ЦПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції відповідно до положень ст.367 ЦПК України, колегія суддів апеляційного суду доходить висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.
Згідно з частиною першою ст.7 Кримінально-виконавчого кодексу України (далі КВК України) держава поважає і охороняє права, свободи і законні інтереси засуджених, забезпечує необхідні умови для їх виправлення і ресоціалізації, соціальну і правову захищеність та їх особисту безпеку.
Засуджені користуються всіма правами людини та громадянина, передбаченими Конституцією України, за винятком обмежень, визначених цим Кодексом, законами України і встановлених вироком суду (частина друга ст.7 КВК України).
В силу частини четвертої ст.116 КВК України, порядок надання особам, які позбавлені волі, медичної допомоги, організації і проведення санітарного нагляду, використання лікувально-профілактичних і санітарно-профілактичних установ охорони здоров`я і залучення з цією метою їхнього медичного персоналу визначається нормативно-правовими актами Міністерства юстиції України і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Наказом Міністерства юстиції України, Міністерства охорони здоров`я України від 15 серпня 2014 року №1348/5/572 був затверджений Порядок організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, а наказом Міністерства юстиції України, Міністерства охорони здоров`я України від 01 липня 2020 року №2256/5/1491 внесені зміни до Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, який викладений у новій редакції (далі - Порядок).
Зазначений Порядок визначає основні засади організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі та взаємодію закладів охорони здоров`я Державної кримінально-виконавчої служби України (далі - заклади охорони здоров`я ДКВС) із закладами охорони здоров`я, які не належать до сфери управління Міністерства юстиції України (далі інші заклади охорони здоров`я) з питань надання медичної допомоги засудженим.
Пунктами 1 - 4 розділу 1 глави IV Порядку визначено, що стоматологічна допомога засудженим надається безкоштовно лікарями-стоматологами, які є в медичних частинах, у спеціально обладнаних стоматологічних кабінетах.
Зубопротезну допомогу надають заклади охорони здоров`я на договірних засадах. Засуджений має право звернутися за зубопротезною допомогою до закладів охорони здоров`я, що надають платні медичні послуги.
Безкоштовна зубопротезна допомога надається засудженим, які відповідно до законодавства мають право на отримання такої допомоги.
Безкоштовна зубопротезна допомога засудженим, які не мають пільг, передбачених законодавством України, на отримання такої допомоги та не мають коштів на власному рахунку і не можуть здійснити протезування за рахунок близьких родичів, надається за наявності у засудженого показань для протезування зубів.
Показаннями для безкоштовного протезування зубів є відсутність усіх зубів на одній чи обох щелепах; відсутність усіх бокових зубів на одній чи обох щелепах; відсутність кількох передніх зубів на одній чи обох щелепах при збереженні всіх бокових зубів; відсутність не менше двох зубів, що стоять поруч, з одного чи з двох боків щелепи за наявності медіальної та дистальної опори; пародонтоз залежно від стану жувального апарату.
Пунктом 1 розділу 2 глави IV Порядку визначено, що забезпечення засуджених медичними виробами здійснюється відповідно до Порядку забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю технічними та іншими засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року №1301 (зі змінами).
Забезпечення засуджених технічними та іншими засобами, у тому числі засобами реабілітації, у випадках, не передбачених пунктами 1 - 3 цього розділу, здійснюється за рахунок власних коштів засуджених чи інших джерел, не заборонених законодавством (п.4 цього ж розділу).
Пунктом 6 Порядку забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю технічними та іншими засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року №1301, визначено, що облік осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та визначених категорій осіб, які мають право на безоплатне забезпечення медичними виробами (далі - облік), здійснюють структурні підрозділи з питань охорони здоров`я за місцем надання медичних послуг та установи попереднього ув`язнення або відбування покарання.
Особи з інвалідністю, діти з інвалідністю та визначені категорії осіб, які отримують медичні послуги у закладах охорони здоров`я, перебувають на повному державному утриманні, в установах попереднього ув`язнення або відбування покарання, закладах соціального захисту для бездомних осіб, центрах соціальної адаптації, беруться на облік на підставі документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, на підставі звернення керівника відповідного закладу (установи) до структурних підрозділів з питань охорони здоров`я.
Структурні підрозділи з питань охорони здоров`я забезпечують медичним виробом осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та визначені категорії осіб через заклади охорони здоров`я, які визначають структурні підрозділи з питань охорони здоров`я, установи попереднього ув`язнення або відбування покарання (пункт 16 Порядку забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю технічними та іншими засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року №1301).
Протези зубів належать до медичних виробів та інших засобів, якими забезпечуються особи з інвалідністю, діти з інвалідністю та визначені категорії осіб в закладах охорони здоров`я для лікування в стаціонарних умовах згідно з додатком №2 до Порядку забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю технічними та іншими засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року №1301.
Безоплатне протезування проводиться громадянам, які мають на це право згідно з Законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку», «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», «Про донорство крові та їх компонентів», «Про жертви нацистських переслідувань».
Із матеріалів справи вбачається та судом установлено, що ОСОБА_1 вироком військового суду Військово-Морський Сил України від 22 грудня 1998 року засуджений до виключної міри покарання - смертної кари. Ухвалою військового суду Військово-Морський Сил України від 06 червня 2000 року покарання змінено на довічне позбавлення волі. З 20 серпня 2001 року ОСОБА_1 відбуває покарання у Державній установі «Житомирська установа виконання покарань (№8)».
Листом від 27 січня 2020 року №91-22с-20 Житомирська місцева прокуратура надала відповідь на звернення позивача щодо його медичного забезпечення та лікування, зокрема, надання стоматологічної та зубопротезної допомоги. Так, зокрема, у листі зазначено, що в міській медичній частині установи виконання покарань, яка є структурним підрозділом філії Державної установи «Центр охорони здоров`я Державної кримінально-виконавчої служби України» в Житомирській області, наявний стоматологічний кабінет та укомплектовано 0,5 ставки лікаря стоматолога. Лікарем-стоматологом проводиться виявлення та реєстрація осіб, що потребують планової лікувально-профілактичної стоматологічної допомоги. В умовах міської медичної частини забезпечено надання лише первинної та невідкладної стоматологічної допомоги. Всупереч вимог п.26 розділу І, п.1 розділу IV Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, затвердженого наказом Міністерства юстиції України, Міністерства охорони здоров`я України від 15 серпня 2014 року №1348/5/572, для надання планової стоматологічної допомоги, пломбування зубів та протезування міська медична частина не укомплектована пломбувальними та іншими матеріалами, а також необхідним медичним інструментарієм. Житомирською місцевою прокуратурою 18 листопада 2019 року внесено вказівку на ім`я начальника філії ДУ «Центр охорони здоров`я Державної кримінально-виконавчої служби України» в Житомирській області щодо вжиття вичерпних заходів на усунення вказаних порушень. Також встановлено, що 09 грудня 2019 року та 24 грудня 2019 року позивача оглянуто завідувачем міської медичної частини, лікарем стоматологом та залученим зубним лікарем-консультантом. 24 грудня 2019 року ОСОБА_1 надав згоду на проведення протезування залученим консультантом лікарем-стоматологом. Згідно з медичною документацією протезування розпочато 15 січня 2020 року. Разом із тим зазначено, що ОСОБА_1 неодноразово роз`яснено положення п.1 розділу IV Порядку щодо права звернення за зубопротезною допомогою до закладу охорони здоров`я, що надають платні медичні послуги (а.с.8 т.1).
Із листів: Міністерства охорони здоров`я України від 27 грудня 2019 року №04.1-19/С-17410/15692-зв, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини від 18 лютого 2020 року №3979.4/С-18016.3/19/27.2, від 12 вересня 2019 року №13809.4/С-11247.3/19/24.2 убачається, що ОСОБА_1 перебуває на диспансерному обліку у лікаря-стоматолога міської медичної частини №8. За 2019 рік ОСОБА_1 оглядався: 21 березня 2019 року, 27 березня 2019 року, 29 березня 2019 року, 08 квітня 2019 року, 06 травня 2019 року, 04 червня 2019 року, 18 липня 2019 року, 22 липня 2019 року, 04 вересня 2019 року. За результатами огляду проводилося лікування та надавалися рекомендації. За висновками лікаря- стоматолога ОСОБА_1 потребує протезування зубів. За результатами звернення ОСОБА_1 від 19 грудня 2019 року до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини повідомлено, що згідно з чинним законодавством ОСОБА_1 не підпадає до категорії пільгових верств населення для безкоштовного зубопротезування. Філією ДУ «Центр охорони здоров`я Державної кримінально-виконавчої служби України» в Житомирській області на адресу керівництва КП «Стоматологічна поліклініка №1» Житомирської міської ради направлено листа від 04 вересня 2019 року №115-1-19 із проханням розглянути питання щодо безоплатного протезування зубів ОСОБА_1 (а.с.10 -11 т.1).
КП «Стоматологічна поліклініка №1» Житомирської міської ради листом від 12 вересня 2019 року №303 повідомила філію про відсутність у штатному розписі поліклініки посади лікаря-стоматолога-ортодонта. Також представник поліклініки вказав вичерпний перелік пільгових верств населення, які підлягають безкоштовному зубопротезуванню за рахунок місцевого бюджету (а.с.9 т.1).
Відповідно до консультативного висновку спеціаліста від 28 березня 2022 року лікарем стоматологом встановлено діагноз ОСОБА_1 - періодонтит 27 та 45 зуба, потребує санації. Також у висновку вказано, що показань для проведення безкоштовного протезування, передбаченого п.4 розділу IV Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, затвердженого наказом Міністерства юстиції України та Міністерства охорони здоров`я України від 15 серпня 2014 року №1348/5/572, не має (а.с.117 т.1).
Згідно з доповідною запискою завідувачки Житомирської міської медичної частини Ольги Склярової від 30 березня 2022 року №97/жи-22-вн позивач відповідно до висновків лікаря-стоматолога від 22 березня 2021 року та 28 березня 2022 року потребує санації та протезування. Однак, показань для проведення безкоштовного протезування, передбаченого п.4 розділу IV Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, затвердженого наказом Мін?юсту України, МОЗ України від 15 серпня 2014 року № 1348/5/572, немає (а.с.118 т.1).
Наказом філії ДУ «Центр охорони здоров`я Державної кримінально-виконавчої служби України» в Житомирській області та Управління охорони здоров`я Житомирської обласної Державної адміністрації від 04 червня 2019 року №31-ОД за територіальним принципом затверджений перелік закладів охорони здоров`я для надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі установ виконання покарань в Житомирській області (а.с.110-112 т.1). Серед переліку установ зазначено, зокрема, Обласну клінічну лікарню ім.О.Ф.Гербачевського, ЦМЛ №1 м.Житомира, ЦМЛ №2 м.Житомира (а.с.110 112 т.1). У списку спеціалізовані стоматологічні медичні заклади відсутні (а.с.110 112 т.1).
Із листа ДУ «Житомирська установа виконання покарань (№8)» убачається, що кошти на особовому рахунку ОСОБА_1 станом на 16 квітня 2020 року відсутні (а.с.12 т.1).
Відповідно до медичної картки амбулаторного хворого ОСОБА_1 та виписки із медичної карти амбулаторного хворого, ОСОБА_1 із 20 серпня 2001 року проходив, зокрема, у стоматолога обстеження: 21 жовтня 2001 року хронічний перидонтіт 45 зуба; 04 квітня 2002 року глибокий хронічний карієс 14 зуба, пломбування; 26 травня 2022 року дефект пломби 24 зуба, депульпація та пломбування; 08 червня 2002 року санований (комплекс лікувально-профілактичних заходів); 27 липня 2002 року санований (комплекс лікувально-профілактичних заходів); 02 серпня 2002 року глибокий вторинний карієс 16 зуба, пломбування; 25 вересня 2003 року санований (комплекс лікувально-профілактичних заходів); 06 квітня 2004 року середній хронічний карієс 11 зуба, пломбування; 20 лютого 2006 року вторинний глибокий карієс 16 зуба, пломбування; 28 лютого 2006 року вторинний глибокий карієс 14 зуба, пломбування; 21 серпня 2007 року вторинний середній карієс 11 зуба, пломбування; 24 листопада 2008 року відломилася частина стінки зуба 15, рекомендована коронка на цей зуб; 11 березня 2009 року вторинний глибокий карієс 16 зуба, пломбування; 07 жовтня 2010 року вторинний глибокий карієс 16 зуба, контрольна пломба; 01 листопада 2010 року вторинний карієс 11 зуба, пломба; 25 травня 2012 року вторинний глибокий карієс 25 зуба, пломбування; 26 квітня 2013 року вторинний глибокий карієс 17 зуба, пломбування; 03 червня 2013 року вторинний глибокий карієс 17 зуба, заміна пломби; 11 лютого 2014 року дефект пломби 11 зуба, переустановлення пломби; 10 жовтня 2014 року випала пломба 45 зуба, глибокий карієс 45 зуба, дентин паста; 28 жовтня 2014 року вторинний карієс 45 зуба, пломбування зуба; 31 листопада 2014 року випала пломба 25 зуба, контрольна пломба; 07 лютого 2015 року біль в 11 зубі при прийомі їжі, штифтовий 11 зуб рухливий, консультація протезиста; 17 червня 2015 року санований гострий край 24 зуба; 30 червня 2015 року вторинний карієс, депульпування 16 зуба, видалена рухома пломба 16 зуба, некрктомія, пов`язка; 26 серпня 2015 року пломбування 25 зуба; 07 вересня 2015 року гострий загальний пульпіт 25 зуба, пломбування; 22 вересня 2015 року зміна контрольної пломби 25 зуба; 13 жовтня 2015 року вторинний карієс, депульпація 16 зуба, пломбування; 18 жовтня 2016 року відкололася стінка з піднебінної сторони 16 зуба, пломбування; 16 березня 2017 року вторинний глибокий карієс 17 зуба, пломбування; 07 листопада 2018 року дефект пломби 12 зуба апроксимально-медіальної поверхні з ріжучим краєм, препарування, відновлення форми 12 різця; 22 липня 2019 року огляд та консультація, проведена бесіда на рахунок протезування зубів; 09 грудня 2019 року завідувач ЖММЧ проведено бесіду з приводу протезування, від допомоги лікаря стоматолога міської частини відмовився; 24 грудня 2019 року проведена бесіда з приводу протезування 12 зуба, об`єктивно 12 зуба канал запломбований, можливе штіфтування радікта 12 зуба з подальшим накриттям металокерамічною коронкою; пацієнт попереджений про те, що штифтований зуб у зв`язку з тим, що хворий користується змінним протезом (частковим), може періодично розцементовуватися; пацієнт погодився на протезування і претензій в подальшому мати не буде; протезування назначено на 15 січня 2020 року; 28 грудня 2019 року ОСОБА_1 надана відповідь з філії «ЦОЗ ДКВС України» в Житомирській області; 15 січня 2020 року запротезований металокерамічною коронкою; 01 липня 2020 року під категорію безкоштовного протезування хворий ОСОБА_1 не підлягає по жодному з пунктів наказу; 22 березня 2021 року скарги на наявність каріозних порожнин в зубах, відсутність зубів. Хворий потребує санації та протезування 47,46 зубів; відмова від лікування. Хворий наполягає на заміні мостовидного протезу на нижній щелепі ліворуч; всі коронки на мостовидному протезі на даний час заміни не потребують; 28 березня 2022 року огляд на скаргу, скарги на наявність каріозних порожнин в 27,45 зубах; згідно з наказом МОЗ та МЮ від 01 липня 2020 року №2256/5/2491 під категорію безкоштовного протезування хворий ОСОБА_1 не підпадає по жодному з пунктів наказу; 28 березня 2022 року консультативний висновок лікаря стоматолога, періодонтит 27 та 45 зуба, показань до проведення безкоштовного протезування, передбаченого пунктом 4 розділу 4 Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі від 15 серпня 2014 року №1348/5/572 ОСОБА_1 немає; 30 березня 2022 року доповідна записка завідувача ЖММЧ начальнику філії ДУ «ЦОЗ ДКВС України» в Житомирській області; 06 квітня 2022 року пломбування 45 зуба; 18 травня 2022 року пломбування 25 зуба; 23 травня 2022 року пломбування 25 зуба; 01 липня 2022 року пломбування 15 зуба; 10 березня 2023 року скарги на механічний відлом пломби, лікування - поставлена пломба в 25 зуб; 13 жовтня 2023 року карієс 27 зуба, лікування - під місцевою анестезією видалено корінь 27 зуба; призначено лікування: амоксил К по 1000 мг 2 р. на добу та ібупрофен 1 таб. 2 р. на добу, протягом 5 діб; розпочато лікування 28 зуба, поставлено тимчасову пломбу; 19 жовтня 2023 року продовження лікування 28 зуба; 23 жовтня 2023 року продовження лікування 28 зуба, поставлено пломбу; 08 лютого 2024 року профілактичний огляд стоматолога, пацієнт санований, записано зубну формулу. На момент огляду пацієнт не підпадає (немає показань) для безкоштовного протезування зубів згідно з п.4 р.4 наказу №1348/5/572 (а.с.92-116 т.2).
Із листа Комунального некомерційного підприємства «Житомирське обласне стоматологічне медичне об`єднання» Житомирської обласної ради від 15 липня 2024 року №149 убачається, що заклад може прийняти хворого 18 липня 2024 року на 09:00 год в кабінеті №37-а. Огляд буде проводити лікар-стоматолог-ортопед ОСОБА_4 . Щодо показів і підстав до безкоштовного зубопротезування в закладі не передбачено пільг для даної категорії осіб (а.с.119 т.2).
У судовому засіданні за допомогою спеціаліста, який володіє спеціальними знаннями та навичками, лікаря-стоматолога ОСОБА_5 суд апеляційної інстанції дослідив оригінал медичної карти амбулаторного хворого ОСОБА_1 та встановив, що у позивача відсутні два зуба, що стоять поруч, на нижній щелепі, але при цьому відсутня дистальна опора, також у позивача відсутній один верхній зуб на верхній щелепі. При цьому спеціаліст надав консультацію, що з медичної точки зору, злом зуба майже під корінь не тотожне поняттю відсутності зуба, оскільки наявний корінь зуба.
Підсумовуючи викладене вище, наразі медичні показання для безкоштовного протезування зубів ОСОБА_1 за положеннями абзацу другого пункту 4 розділу 1 глави IV Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі відсутні, оскільки виключені усі варіанти, що передбачені цим Порядком. Так, Порядок передбачає, зокрема, відсутність не менше двох зубів, що стоять поруч, з одного чи з двох боків щелепи за наявності медіальної та дистальної опори. У позивача відсутні два поруч зуба на нижній щелепі, але не наявна дистальна опора, а на верхній щелепі відсутній один зуб.
Матеріали справи не містять підтвердження того, що позивач належить до пільгових категорій осіб, які мають право на безкоштовне зубопротезування за приписами Законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку», «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», «Про донорство крові та їх компонентів», «Про жертви нацистських переслідувань».
Отже, суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції про відсутність у матеріалах справи доказів умисної незаконної бездіяльності відповідача, зокрема, незаконної відмови у наданні позивачу медичної стоматологічної допомоги, наданні неналежної медичної допомоги щодо лікування та протезування зубів, а вимога про відшкодування моральної шкоди є похідною від перших двох вимог.
Доводи апеляційної скарги зводиться до незгоди із рішенням суду першої інстанції та ґрунтуються на переоцінці доказів, яким суд першої інстанції надав належну оцінку у відповідності до вимог ст.89 ЦПК України. Суд оцінив належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Жодний доказ не мав для суду заздалегідь встановленої сили.
Відповідно до положень ст.375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Отже, вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції у повному обсязі встановив права і обов`язки сторін, обставини справи, перевірив доводи і заперечення сторін, надав їм належну правову оцінку, та ухвалив рішення, яке відповідає вимогам закону. Висновки суду обґрунтовані і підтверджуються письмовими доказами.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального законодавства, у зв`язку із чим залишає його без змін.
Керуючись ст.ст.259,268,367-368,374-375,381-384 ЦПК України, суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Корольовського районного суду м.Житомира від 19 вересня 2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складений 04 листопада 2024 року.
Головуюча Судді:
Суд | Житомирський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122799291 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Житомирський апеляційний суд
Шевчук А. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні