ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.10.2024 року м.Дніпро Справа № 908/258/24
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Іванова О.Г. (доповідач),
суддів: Верхогляд Т.А., Паруснікова Ю.Б.,
при секретарі судового засідання: Логвиненко І.Г.
представники сторін:
від позивача: Білик Н.О. (поза межами суду);
від відповідача: Бєліков О.С. (поза межами суду);
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ на рішення Господарського суду Запорізької області від 06.06.2024 (суддя Корсун В.Л., повний текст складено та підписано 17.06.2024) у справі № 908/258/24
за позовною заявою: Запорізької міської ради, 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206
до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ, 69063, м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, буд. 27
про стягнення 814 663,46 грн
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Запорізької області звернулася Запорізька міська рада з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ про стягнення доходу, отриманого від безпідставно набутого майна у розмірі 814 663,46 грн.
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 06.06.2024 у справі № 908/258/24 позов задоволено частково.
Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ на користь Запорізької міської ради дохід отриманий від безпідставно набутого майна за період з 25.01.21 по 31.112.23 в розмірі 814 663 грн. 42 коп.
Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ на користь Запорізької міської ради 12 219 грн 95 коп. судового збору.
В іншій частині позову відмовлено.
Не погодившись із зазначеним рішенням, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ, в якій просить: поновити строк на апеляційне оскарження, рішення скасувати та прийняти нове, яким у позові відмовити.
В обґрунтування поданої апеляційної скарги апелянт зазначає, що ТОВ «КРАМ ІНВЕСТ» має законодавчо встановлені підстави звільнення від сплати за оренду землі у період з 12.03.2022 по 31.12.2022.
Так, на підставі відповіді на запит до Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 22/7.3-1046-24 від 07.02.2024, всю територію Запорізького району Запорізької області внесено до Переліку, як територію активних бойових дій з 12 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року.
З урахуванням змісту положень абзаців 1,3, 4 підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, пункту 1 постанови КМУ № 1364 та підпункту 2.3 пункту 2 розділу 1 Переліку № 309, ТОВ «КРАМ ІНВЕСТ» звільняється від сплати оренди за користування земельною ділянкою за кадастровим номером 2310100000:01:017:0157 у період з 12.03.2022 по 31.12.2022.
Запорізька міська рада у відзиві на апеляційну скаргу просить залишити апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАМ ІНВЕСТ» на рішення Господарського суду Запорізької області від 06.06.2024 у справі № 908/258/24 без задоволення, а рішення Господарського суду Запорізької області від 06.06.2024р. у справі № 908/258/24 - без змін.
При цьому позивач зазначає, що заперечення відповідача щодо відсутності у нього обов`язку сплачувати орендну плати за землю під час воєнного стану, є необґрунтованими, оскільки в умовах воєнного стану та погіршення економічної ситуації в Україні, сплата податків, в т.ч. і орендної плати за земельні ділянки, є обов`язком суб`єктів господарювання, який безпосередньо впливає на обороноздатність Держави, а тому намагання відповідача ухилитись від орендної плати за спірну земельну ділянку з формальних підстав є неприпустимим.
05.08.2024 від відповідача надійшла заява, в якій останній говорить про те, що Запорізькою міською радою не надано до суду належних та допустимих доказів на підтвердження правильності та правомірності розрахунку безпідставно отриманих коштів у вигляді орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:01:017:0157.
07.08.2024 від позивача надійшли заперечення (на відповідь на відзив на апеляційну скаргу), в яких посилається на те, що ним зроблений розрахунок, щодо розміру недоотриманих доходів за фактичне користування відповідачем земельною ділянкою відповідно до діючого законодавства України.
25.10.2024 відповідач надав суду заяву, відповідно до змісту якої: Господарський суд Запорізької області мотивує включення території всього Запорізького району до Переліку територій активних бойових дій тим, що «окремі населені пункти на території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності». Дане твердження судом нормативно не обґрунтовано, так, звернувшись до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією вбачається, що законодавець чітко виокремлює населені пункти того чи іншого району (області), до прикладу Комишуваська селищна територіальна громада, також входить до Запорізького району, але зазначена в Переліку окремо. При цьому, це непоодинокий приклад, та не є підставою вважати, що законодавець екстремально приймав даний Перелік.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.07.2024 для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Іванова О.Г. (доповідач), судді Парусніков Ю.Б., Верхогляд Т.А.
З огляду на відсутність в суді апеляційної інстанції матеріалів справи на час надходження скарги, ухвалою суду від 16.07.2024 здійснено запит матеріалів справи №908/258/24 із Господарського суду Запорізької області та відкладено вирішення питання про рух апеляційної скарги до надходження матеріалів справи до суду апеляційної інстанції.
22.07.2024 матеріали справи №908/258/24 надійшли до суду апеляційної інстанції.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 22.07.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ на рішення Господарського суду Запорізької області від 06.06.2024 у справі № 908/258/24; розгляд справи призначено в судовому засіданні на 29.10.2024.
09.10.2024 до суду від представника позивача - Білик Н.О. надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції за допомогою власних технічних засобів.
Клопотання аналогічного змісту від представника відповідача адвоката Бєлікова О.С. надійшло до суду також 09.101.2024.
29.10.2024 в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши доповідь судді-доповідача, вислухавши пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції встановлені наступні неоспорені обставини справи.
Рішенням 34 сесії Запорізької міської ради від 28.11.2018 № 26 Про встановлення розміру орендної плати за землю, встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній та комунальній власності.
Згідно із додатком до рішення Запорізької міської ради від 28.11.2018 № 26, зокрема, річний розмір орендної плати за інші земельні ділянки м. Запоріжжя становить 3 % від їх нормативної грошової оцінки.
У відповідності до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 10.12.2020 № НВ-3221208492020, земельна ділянка з кадастровим номером: 2310100000:01:017:0157, розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 27, загальною площею 0,5672 га, цільове призначення: 03.03 Для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки: для розташування приватного медичного закладу.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 11.12.2023 № 357818887, товариству з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ, код ЄДРПОУ 33471877, належить на праві власності нерухоме майно з реєстраційним номером: 1556475223101, розташоване на земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, буд. 27, а саме: будівля лікувально-профілактичного закладу літ. Ф5, загальною площею 7224,1 кв.м. Державну реєстрацію права власності проведено 17.05.2018 (1/20 частки, номер відомості про речове право 26000728) та 25.01.2021 (19/20 частки, номер відомості про речове право 40281953).
Згідно з Витягом від 11.12.2023 № НВ-2300112062023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровим №: 2310100000:01:017:0157, нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки становить 10 408 063,28 грн.
У відповідності до листа департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради за вих. від 26.12.2023 № 06.1-14/3037 Про надання інформації, ТОВ КРАМ ІНВЕСТ за період з 01.01.2021 по 11.03.22 до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб не перераховувало кошти.
15.01.2024 ТОВ КРАМ ІНВЕСТ отримало вимогу департаменту правового забезпечення Запорізької міської ради за вих. від 05.01.2024 № 01/02-11/0034 про сплату плати за землю, в якій останній вимагає у ТОВ КРАМ ІНВЕСТ невідкладно сплатити належну суму безпідставно збереженої орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим №: 2310100000:01:017:0157, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 27, розмір якої за період з 25.01.2021 по 31.12.2023 становить 814 663,46 грн.
Листом за вих. від 17.01.2024 № 9 ТОВ КРАМ ІНВЕСТ просило Департамент правового забезпечення Запорізької міської ради надати деталізовану інформацію щодо періоду та сум безпідставно збереженої, на думку Департаменту правового забезпечення Запорізької міської ради, орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим № 2310100000:01:017:0157, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 27, в розрізі кожного окремого місяця та із зазначенням порядку розрахунку, відповідно до якого Департамент правового забезпечення Запорізької міської ради визначає суму щомісячної орендної плати.
Рішення суду мотивоване тим, що несплата відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору призвела до недоотримання позивачем належних йому грошових коштів у вигляді орендної плати в сумі 814 663,42 грн.
Неповернення Запорізькій міській раді безпідставно збереженої орендної плати за користування земельною ділянкою порушує інтереси Територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та неотримання місцевим бюджетом відповідного доходу.
Також суд вказав, що земельна ділянка з кадастровим № 2310100000:01:017:0157 розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 27, хоча і знаходиться саме на території де, згідно з Наказом від 22.12.2022 №309, ведуться активні бойові дії з 12.03.2022, в той же час, судом взято до уваги, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися і не ведуться активні бойові дії.
Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з такими висновками суду першої інстанції.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За статтею 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади на землі державної власності.
Приписами статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, зокрема, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Як встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи, спірна земельна ділянка з кадастровим №2310100000:01:017:0157, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 27, належить на праві комунальної власності територіальній громаді міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради.
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 10.12.2020 № НВ-3221208492020, земельна ділянка з кадастровим №2310100000:01:017:0157, розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 27, загальною площею 0,5672 га, цільове призначення: 03.03 для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки: для розташування приватного медичного закладу.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 11.12.2023 №357818887, Товариству з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ належить на праві власності нерухоме майно з реєстраційним номером: 1556475223101, розташоване на земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, буд. 27, а саме: будівля лікувально-профілактичного закладу літ. Ф5, загальною площею 7224,1 кв.м. Державну реєстрацію права власності проведено 17.05.2018 (1/20 частки, номер відомості про речове право 26000728) та 25.01.2021 (19/20 частки, номер відомості про речове право 40281953).
Згідно з витягом від 11.12.2023 № НВ-2300112062023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровим №2310100000:01:017:0157, нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки становить 10 408 063,28 грн.
Нерухоме майно, яке належить на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ, розташоване саме на вказаній земельній ділянці з кадастровим №2310100000:01:017:0157.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до пп. 265.1.3 п. 265.1 ст. 265 Податкового кодексу України, податок на майно складається з плати за землю.
У пп. 10.1.1 п. 10.1 ст. 10 Податкового кодексу України встановлено, що податок на майно належить до місцевих податків.
Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі (ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі»).
Судом першої інстанції встановлено, що набувши право власності на об`єкт нерухомості, розташований на земельній ділянці комунальної форми власності, відповідач належним чином не оформив правовідносини щодо користування земельною ділянкою, та у період із 25.01.2021 по 31.12.2023 не сплачував за користування нею плату у встановленому законодавчими актами розмірі.
Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними, що регулюються главою 83 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
При цьому, під набуттям майна в даних правовідносинах слід розуміти збільшення вартості власного майна набувача; приєднання до нього нових цінностей, внаслідок чого потерпілий несе додаткові витрати або втрачає належне йому майно, тобто збереження майна однією особою відбувається за рахунок іншої.
Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто, відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
Разом з цим, обов`язок набувача повернути безпідставно набуте (збережене) майно потерпілому не належить до заходів відповідальності, оскільки боржник при цьому не несе жодних майнових затрат він зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно утримував (зберігав).
Для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
З огляду на викладене, фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.
Зазначене підтверджується висновками, викладеними Великою Палатою Верховного Суду в постановах від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 17.10.2018 у справі № 922/2972/17, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 та від 04.12.2019 у справі № 917/1739/17 при розгляді аналогічних спорів.
Пунктом 21 рішення Європейського суду з прав людини у справі Федоренко проти України від 30.06.2006 визначено, що відповідно до прецедентного права органів, що діють на підставі Конвенції, право власності може бути існуючим майном або коштами, включаючи позови, для задоволення яких позивач може обґрунтовувати їх принаймні виправданими очікуваннями щодо отримання можливості ефективного використання права власності.
Тобто, незалежно від наявності вини у поведінці відповідача, сам факт несплати відповідачем за користування земельною ділянкою, свідчить про втрату позивачем майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під вказане вище визначення Європейського суду з прав людини виправдане очікування щодо отримання можливості ефективного використання права власності.
Таким чином, відповідачем (набувач), за відсутності укладеного договору оренди землі, збільшено вартість власного майна за рахунок несплаченої орендної плати, яка мала бути встановлена договором оренди землі, а Запорізькою міською радою (потерпілим) втрачено належне їй майно (кошти від орендної плати), тобто має місце факт безпідставного збереження орендної плати відповідачем за рахунок Запорізької міської ради.
До позовної заяви долучений розрахунок недоотриманих міською радою доходів внаслідок фактичного користування земельною ділянкою площею 0,5672 кв.м, розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 27, без оформлення правовстановлюючого документу, що посвідчує право оренди (користування) за період з 25.01.2021 по 31.12.2023 у розмірі 814 663,46 грн, виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки в 2023 році в розмірі 10 408 063,28 грн., який виглядає наступним чином.
У 2023 році:
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2023 року становить - 10 408 063,28 грн. (згідно витягу № НВ-2300112062023 із технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок);
Річний розмір орендної плати (3% від нормативної грошової оцінки): 10 408 063,28 грн. *3% = 312 241,90 грн. за 2023 рік.
У 2023 році Відповідач користувався земельною ділянкою з 01.01.2023 по 31.12.2023 - 312 241,90 грн. - розмір недоотриманих доходів за фактичне користування земельною ділянкою без оформлення документу, що посвідчує право оренди.
У 2022 році:
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2023 року - 10 408 063,28 грн. / 1,15 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік) = 9 050 489,80 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2022 року).
Річний розмір орендної плати (3% від нормативної грошової оцінки): 9 050 489,80 грн. *3% = 271514,69 грн. за 2022 рік.
У 2022 році Відповідач користувався земельною ділянкою з 01.01.2022 по 31.12.2022 - 271 514,69 грн. - розмір недоотриманих доходів за фактичне користування земельною ділянкою без оформлення документу, що посвідчує право оренди.
У 2021 році:
Нормативна грошова оцінка земельної в цінах 2022 року - 9 050 489,80 грн. / 1,1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 рік) = 8 227 718 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2021 року).
Річний розмір орендної плати (3% від нормативної грошової оцінки): 8 227 718 грн. *3% = 246 831,54 грн. за 2021 рік.
У 2021 році Відповідач користувався земельною ділянкою з 25.01.2021 по 31.12.2021.
Річний розмір орендної плати за 2021 рік - 246 831,54 грн. /12 міс. = 20 569,29 грн. в міс.
20 569,29 грн. в міс. /31 день січня = 663,52 грн. в день.
663,52 грн. в день. * 7 днів (з 25.01.2021 по 31.01.2021) = 4 644,68 грн.
20 569,29 грн. в міс. * 11 міс. 2021 р. = 226 262,19 грн.
4 644,68 грн. + 226 262,19 грн. = 230 906,87 грн. - розмір недоотриманих доходів.
Таким чином, загальний розмір недоотриманих доходів за фактичне
користування ТОВ «КРАМ ІНВЕСТ», земельною ділянкою складає 814 663,42 грн.
З викладеного вбачається, що розмір недоотриманих грошових коштів розрахований позивачем у встановленому порядку відповідно до законодавства України та ухвалених Запорізькою міською радою рішень.
Таким чином, несплата відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору призвела до недоотримання позивачем належних йому грошових коштів у вигляді орендної плати в сумі 814 663,42 грн.
Неповернення Запорізькій міській раді безпідставно збереженої орендної плати за користування земельною ділянкою порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та неотримання місцевим бюджетом відповідного доходу.
Відповідачем, як під час розгляду справи судом першої інстанції, так і під час апеляційного розгляду, не надано до матеріалів справи доказів сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2310100000:01:017:0157, розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 27, загальною площею 0,5672 га.
Заперечення відповідача, викладені в апеляційній скарзі, щодо відсутності у нього обов`язку сплачувати орендну плати за землю під час воєнного стану, є необґрунтованими і спростовуються наступним.
Дійсно, з огляду на загальновідомі обставини здійснення повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № З 89-VIII «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на території України введено воєнний стан.
Відповідно до листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 за №2024/02.02-7.1 визначено, що ТПП України підтверджує, що обставини введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких стало неможливим у встановлений внаслідок настання таких (обставин непереборної сили).
Відповідно до п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у наступному пункті (абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022).
Так, відповідно до пп. 69.14, п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу визначено, що, тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї)), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України від 06 грудня 2022 року за №1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.
Наказом від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 27.02.2023, у п. 2.3 «Запорізька область» зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій.
12.12.2022 Державною податковою службою України надано роз`яснення, в якому зазначено, що після запровадження воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) доповнено підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 щодо нарахування та сплати плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідач вважає, що земельна ділянка номер 2310100000:01:017:0157, розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 27, загальною площею 0,5672 га, розташована саме на території де ведуться активні бойові дії з 12.03.2022.
Однак суд зазначає, що спірна земельна ділянка, що не заперечується сторонами, розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району.
Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою Російською Федерацією. Ракетні обстріли м. Запоріжжя не відносяться до активних бойових дій в тій же мірі, як і до інших територій та міст України, які не перебувають безпосередньо у зоні бойових дій (в т.ч. міста Київ, Львів, Хмельницький, Кривий Ріг, Одеса, тощо).
Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.
Оцінюючи доводи сторін, суд враховує, що первинно у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту:
69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Очевидно, що в умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.
При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 №75, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року №457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 року за № 453/37789), не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року.
Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 року за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.
Проте, за даними загальнодоступних джерел (https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20220527-karta-bojovyh-dij-na-25-05-2022-sytuacziya-na-fronti/) станом на 25.05.2022 територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому в редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином:
За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.
Сам по собі обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Виключно через початок військової агресії законодавцем прийнято очевидне рішення, що на територіях де ведуться бойові дії та які знаходяться під окупацією орендна плата за земельні ділянки не буде сплачуватися орендарями.
Уточнення формулювання відносно прямої вказівки в Законі, що вказане стосується земельних ділянок, які розташовані на територіях активних бойових дій, викликане тим, що до відповідного переліку визначеного Міністерством реінтеграції увійшли територіальні громади, які розташовані на територіях прилеглих до тих, де велися активні бойові дії, але яких бойові дії безпосередньо не торкнулися. У відповідному переліку з`явилося поняття "Територій можливих бойових дій", до якого згодом потрапила і територіальна громада Запорізького району, включаючи м. Запоріжжя.
Звідси, звертаючись з апеляційною скаргою апелянт не спростував висновків суду першої інстанції та не довів порушення ним норм процесуального права або неправильного застосування норм матеріального права, як необхідної передумови для скасування прийнятого ним рішення.
В силу приписів статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
Відповідно до ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи встановлені обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд вбачає підстави, передбачені статтею 276 Господарського процесуального кодексу України, для залишення рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційної скарги без задоволення.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по справі покладаються на апелянта.
Керуючись ст. ст. 269, 275, 276, 282-284 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ на рішення Господарського суду Запорізької області від 06.06.2024 у справі №908/258/24 - залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 06.06.2024 у справі №908/258/24 - залишити без змін.
Судові витрати Товариства з обмеженою відповідальністю КРАМ ІНВЕСТ за подання апеляційної скарги на рішення суду покласти на заявника апеляційної скарги.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови виготовлено та підписано 05.11.2024.
Головуючий суддя О.Г. Іванов
СуддяТ.А. Верхогляд
Суддя Ю.Б. Парусніков
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122803878 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні