Рішення
від 06.11.2024 по справі 340/3299/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/3299/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернулась до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність КДКА Кіровоградської області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://kdka.kr.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений ст. 10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015;

- зобов`язати КДКА Кіровоградської області оприлюднити на офіційному вебсайті (https://kdka.kr.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме:

- реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА;

- інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА;

- звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;

- переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо;

- інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА;

- інформацію із системи обліку публічної інформації.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що як розпорядник інформації, відповідач зобов`язаний завантажувати та регулярно оновлювати низку наборів даних у формі відкритих даних, як й усі інші розпорядники. Водночас станом на дату звернення із цим позовом як на офіційному вебсайті КДКА (https://kdka.kr.ua/), так і на Порталі (https://data.gov.ua/), відповідачем не було оприлюднено жодного з зазначених наборів даних. Крім того, вказує, що станом на дату звернення із цим позовом, КДКА взагалі не зареєстрована на Порталі як розпорядник публічної інформації. Отже, вважає, що відповідач не виконує свого обов`язку щодо оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних на офіційному веб-сайті та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України №835 від 21 жовтня 2015 року.

Ухвалою судді від 10.06.2024 року у справі відкрито провадження та призначено її до розгляду у прядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.16-17).

Згідно наданого до суду відзиву на позов, відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зважаючи на те, що будь-якого обов`язку чи права вчиняти дії щодо публічної інформації кваліфікаційно-дисциплінарною комісією адвокатури згідно цього Закону, рішень конференції адвокатів регіону, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з`їзду адвокатів України не визначено. Здійснення адвокатом (головою КДКА) оприлюднення вказаної в позові інформації може мати наслідком притягнення останнього до дисциплінарної відповідальності за порушення правил адвокатської етики; невиконання або неналежне виконання своїх професійних обов`язків; невиконання рішень органів адвокатського самоврядування; порушення інших обов`язків адвоката, передбачених законом. Закон України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" та рішення органів адвокатського самоврядування не надають права та не покладають обов`язку на КДКА області здійснення оприлюднення зазначеної в позові інформації. Крім цього, КДКА Кіровоградської області не може оприлюднювати у відкритому доступі рішення дисциплінарної палати, бо вони містять персональні дані фізичних осіб - скаржника та адвоката, а також можуть містити таємну інформацію - адвокатську таємницю, розголошення та поширення якої стороннім особам заборонено законом. Отже, відповідач вважає, що КДКА Кіровоградської області не допускала бездіяльності, оприлюднює публічну інформацію у спосіб, передбачений ст. 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації», а також не порушував прав позивачки на доступ до публічної інформації (а.с.35-42).

Позивачкою подано до суду відповідь на відзив у якій підтримала позовні вимоги у повному обсязі та просила їх задовольнити (а.с.48-53).

Від представника відповідача до суду надійшло клопотання про зупинення провадження у справі до набрання законної сили рішенням Конституційного Суду України від 15 червня 2023 року (№ 95-3(II)/2023) у справі № 3-79/2023(157/23). (а.с.21-23).

Ухвалою суду від 08.07.2024 року у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі відмовлено (а.с.55-56).

Представником відповідача подано до суду клопотання про зупинення провадження у справі до 05.11.2024 для надання сторонам часу для примирення, на підставі п.4 ч.1 ст.236 КАС України. Позивачем надано до суду заяву, в якій зазначає, що не заперечує проти клопотання відповідача та просить його задовольнити.

Ухвалою суду від 09.08.2024 клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі задоволено, зупинено провадження у даній справі до 05 листопада 2024 року. (а.с.68)

Ухвалою суду від 05.11.2024 поновлено провадження у справі (а.с.71).

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Кіровоградської області зареєстрована як юридична особа 05.05.1993, основний вид діяльності 84.11. Державне управління загального характеру.

Позивач, як користувач публічної інформації, встановивши відсутність на офіційному сайті Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області відомостей передбачених Законом України "Про доступ до публічної інформації", звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно частини 1 статті 50 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" від 5 липня 2012 року № 5076-VI (далі Закон № 5076-VI) кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури утворюється з метою визначення рівня фахової підготовленості осіб, які виявили намір отримати право на заняття адвокатською діяльністю, та вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів.

До повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури згідно з частиною 5 статті 50 Закону № 5076-VI належать: 1) організація та проведення кваліфікаційних іспитів; 2) прийняття рішень щодо видачі свідоцтва про складення кваліфікаційного іспиту; 3) прийняття рішень про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю; 4) здійснення дисциплінарного провадження стосовно адвокатів; 5) вирішення інших питань, віднесених до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури цим Законом, рішеннями конференції адвокатів регіону, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з`їзду адвокатів України.

З аналізу мети створення та кола повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, остання наділена владними управлінськими повноваженнями щодо набуття особою статусу адвоката, притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності, крайньою формою якої є припинення права на заняття адвокатською діяльністю.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові ВП ВС у справі №607/3128/16-ц від 07.11.2018.

Отже, Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Кіровоградської області здійснює владні управлінські функції, а тому в розумінні пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" є розпорядником публічної інформації.

Так, станом на дату розгляду справи судом на сайті (https://kdka.kr.ua) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) присутні не всі відомості щодо оприлюднення КДКА Кіровоградської області наборів даних у формі відкритих даних, що не заперечується представником відповідача.

Статтею 34 Конституції України кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Преамбулою Закону України "Про інформацію" від 02.10.1992 №2657-XII (далі - Закону №2657-XII) визначено, що цей закон регулює відносини щодо створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорони, захисту інформації.

Під інформацією Закон розуміє будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді (ст.1 Закону №2657-XII).

Статтею 5 Закону №2657-XII передбачено, що кожен має право на вільне одержання, використання, поширення, зберігання та захист інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.

За змістом частин першої та другої статті 7 Закону №2657-XII право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації.

Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом.

Відповідно до преамбули Закону України "Про доступ до публічної інформації" 13 січня 2011 року № 2939-VI (далі Закон №2939-VI) цей Закон визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.

За приписами статті 1 Закону №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до статті 2 цього Закону його метою є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.

Цей Закон не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб`єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.

Право на доступ до публічної інформації гарантується, з-поміж іншого, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом (пункт 1 частини першої статті 3 Закону №2939-VI).

Відповідно до статті 4 Закону №2939-VI доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах: 1) прозорості та відкритості діяльності суб`єктів владних повноважень; 2) вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом; 3) рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.

Стаття 5 Закону №2939-VI гарантує, що доступ до інформації забезпечується, зокрема, шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.

Статтею 12 Закону №2939-VI визначено, що суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

Усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом. (ч.4 ст.13 Закону №2939-VI)

Відповідно до частини 1 статті 14 Закону №2939-VI розпорядники інформації зобов`язані: 1) оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами; 2) систематично вести облік документів, що знаходяться в їхньому володінні; 3) вести облік запитів на інформацію; 4) визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо; 5) мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації та оприлюднення інформації; 6) надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

01 травня 2015 року набрав чинності Закон України від 09 квітня 2015 року № 319-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних" (далі - Закон № 319-VIII), яким Закон № 2939-VI доповнено статтею 10-1.

За змістом статті 10-1 Закону № 2939-VI публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах.

Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.

Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:

1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України "Про захист персональних даних";

2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних";

3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;

4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом (частина третя).

Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом.

Згідно з ч.1 статті 15 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються :

1) інформацію про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання, структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага керівника, заступника керівника юридичної особи публічного права, керівника, заступника керівника, члена наглядової ради державного чи комунального підприємства або державної чи комунальної організації, що має на меті одержання прибутку, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді, тощо), а також інформацію, зазначену в частині п`ятій статті 6 цього Закону;

2) нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності;

3) перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення;

4) порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності;

5) інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник;

5-1) перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних;

6) інформацію про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації;

7) плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань;

8) розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи;

9) загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку;

10) звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;

11) інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, а саме про: їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв`язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти; прізвище, ім`я та по батькові, службові номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів, крім випадків, коли ці відомості належать до інформації з обмеженим доступом; розклад роботи та графік прийому громадян; вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад; перелік та умови надання послуг, форми і зразки документів, необхідних для надання послуг, правила їх оформлення; перелік і службові номери засобів зв`язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, та їх керівників, крім підприємств, установ та організацій, створених з метою конспірації, оперативно-розшукової або контррозвідувальної діяльності; порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, їх дій чи бездіяльності; систему обліку, види інформації, якою володіє суб`єкт владних повноважень;

12) іншу інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, порядок обов`язкового оприлюднення якої встановлений законом.

Розпорядники інформації можуть оприлюднювати публічну інформацію на своєму офіційному веб-сайті, у власних офіційних друкованих виданнях та/або у медіа на підставі договорів про висвітлення діяльності, укладених із суб`єктами у сфері медіа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація обов`язково оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації. (ч.6 ст.15 Закону №2939-VI)

На виконання статті 10-1 Закону №2939-VI. Кабінет Міністрів України Постановою №835 від 21.10.2015 затвердив Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (далі - Положення), яке визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних.

Відповідно до абзаців 1-3 пункту 3 Положення розпорядники інформації завантажують у формі відкритих даних набір даних, визначений у переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, згідно з додатком.

Перетворення (зокрема, вивантаження з баз даних та в разі потреби знеособлення) публічної інформації у публічну інформацію у формі відкритих даних є обов`язковим.

Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати у формі відкритих даних усю публічну інформацію у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні та стосується конкретного набору даних.

Згідно з абзацом 1 пункту 4 Положення набори даних завантажуються та регулярно оновлюються розпорядником інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.

За правилами пунктів 21, 24, 26 Положення оприлюднення набору даних передбачає можливість їх перегляду і завантаження безоплатно та без проведення додаткової реєстрації, ідентифікації, авторизації, проходження автоматизованого тесту для розрізнення користувачів чи інших обмежень.

Завантаження наборів даних на Єдиний державний веб-портал відкритих даних здійснюється безоплатно відповідальною особою розпорядника інформації, яка заповнює та подає паспорт набору даних, структуру набору даних та сам набір даних.

Документ розпорядника інформації про визначення відповідальної особи (осіб) розпорядника інформації оприлюднюється на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та офіційному веб-сайті розпорядника інформації не пізніше робочого дня, що настає за днем після його видання.

Розпорядник інформації забезпечує оприлюднення нового набору даних відповідно до вимог цього Положення протягом 10 календарних днів.

Відповідно до пункту 27 Положення публікація наборів даних у сферах юстиції, судочинства, охорони здоров`я, екології та захисту навколишнього природного середовища, транспорту і інфраструктури, фінансів та податків є пріоритетним напрямом реалізації державної політики у сфері відкритих даних.

Згідно з додатком "Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" до Положення усі розпорядники інформації (відповідно до компетенції) оприлюднюють такі дані:

Довідник підприємств, установ, організацій та територіальних органів розпорядника інформації та організацій, що належать до сфери його управління, у тому числі їх ідентифікаційних кодів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, офіційних веб-сайтів, адрес електронної пошти, номерів телефонів, місцезнаходження

Інформація про структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації

Нормативи, що затверджуються та підлягають оприлюдненню відповідно до закону розпорядником інформації

Переліки національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів

Звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію

Реєстр наборів даних, що перебувають у володінні розпорядника інформації

Адміністративні дані в значенні Закону України "Про офіційну статистику", що збираються (обробляються) та підлягають оприлюдненню відповідно до вимог закону розпорядником інформації

Переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів

Переліки регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про джерело їх оприлюднення

План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів із зазначенням видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів і підрозділів, відповідальних за розроблення проектів, дати їх внесення на розгляд регуляторного органу та посилання на джерело оприлюднення

Інформація про нормативно-правові засади діяльності розпорядника інформації

Фінансова звітність суб`єктів господарювання державного та комунального сектору економіки

Річні зведені основні фінансові показники виконання фінансових планів підприємств державного та комунального сектору економіки

Інформація про отримане майно (обладнання, програмне забезпечення) у рамках міжнародної технічної допомоги

Інформація із системи обліку публічної інформації

Результати інформаційного аудиту

Пунктом 2 Постанови №835 встановлено обов`язок розпорядників інформації, визначених Законом № 2939-VI, забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою, а також забезпечити надання інформації, необхідної для проведення оцінки стану оприлюднення та оновлення відкритих даних відповідно до Порядку.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що положеннями статті 10-1 Закону №2939-VI встановлено обов`язок усіх розпорядників публічної інформації оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах. Постановою № 835 визначено строк для виконання відповідного обов`язку. Вказані норми не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.

КДКА, яка є розпорядником публічної інформації у розумінні пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації", не забезпечено виконання відповідного обов`язку, а саме, не здійснено оприлюднення та подальше оновлення наборів даних, передбачених Законом України "Про доступ до публічної інформації" та додатком "Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" до Положення, на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на офіційному вебсайті.

Під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні на користь заінтересованих осіб юридично значимих й обов`язкових дій, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

З огляду на встановлені обставини та наведені вище приписи статті 10-1 Закону №2939-VI і Постанови №835, суд дійшов висновку, що КДКА допущено бездіяльність щодо невиконання свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://kdka.kr.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого Законом України "Про доступ до публічної інформації" та додатком "Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних" до Положення, на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на офіційному вебсайті, яка позбавляє позивача гарантованого законом права на доступ до публічної інформації.

Подібний підхід до нормозастосування викладено, зокрема, у рішенні Верховного Суду від 09.11.2020 у справі № 9901/116/20, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 01.07.2021.

Щодо посилання відповідача на те, що нормами Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", Закону України "Про доступ до публічної інформації" та установчих документів, на підставі яких діє Комісія, не передбачено вимог щодо опублікування (оприлюднення) на вебсайті рішень Комісії та проектів таких рішень для обговорення на будь-якій із стадій дисциплінарного провадження, суд вказує, що виконання обов`язку щодо оприлюднення та регулярного оновлення публічної інформації у формі відкритих даних відповідно до Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, передбачає оприлюднення саме переліків актів індивідуальної дії, прийнятих розпорядником інформації та не вимагає опублікування проектів рішень Комісії та оприлюднення адвокатської таємниці, конфіденційної або службової інформації.

При цьому, суд зауважує, що частиною другою статті 6 Закону №2939-VI передбачено, що обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог (трискладовий тест):

1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошення інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;

2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;

3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Стосовно доводів відповідача з посиланням на Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, та Додатку до нього, що суб`єктом та розпорядником інформації, яка підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, є Національна асоціація адвокатів України, до компетенції якої, зокрема, віднесено ведення Єдиного Реєстру Адвокатів України, суд зазначає, що визначення у додатку до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядника інформації - Національної асоціації адвокатів України в частині оприлюднення Єдиного реєстру адвокатів, не свідчить про відсутність обов`язку у КДКА, як розпорядника публічної інформації, оприлюднення тієї інформації, яка додатком до Положення передбачена для оприлюднення для усіх розпорядників інформації (відповідно до компетенції).

Разом з тим, оприлюднення інформації Національною асоціацією адвокатів не відміняє обов`язку відповідача, як окремого розпорядника публічної інформації оприлюднити та регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних, створену за результатом його діяльності.

Щодо твердження представника відповідача про відсутність порушеного права позивача на доступ до публічної інформації, суд зазначає.

Згідно з п.1 ч.1 ст.3 Закону №2939-VI право на доступ до публічної інформації гарантується, з поміж іншого, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до п.5-1 ч.1 ст.15 Закону №2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних.

За змістом ч.1 ст.5 Закону №2939-VI доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних вебсайтах у мережі Інтернет; на єдиному державному вебпорталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.

Суд зазначає, що норми ст.10-1 Закону №2939-VI та постанови Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015 є обов`язковими для виконання та не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.

Таким чином, доводи КДКА про відсутність порушення прав позивача на доступ до публічної інформації є безпідставними, оскільки КДКА є суб`єктом владних повноважень і розпорядником інформації в розумінні Закону України "Про доступ до публічної інформації", а позивач є особою, якій цим Законом гарантовано право на доступ до публічної інформації, що знаходиться у володінні відповідача.

Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною в постанові від 01.07.2021 у справі № 9901/116/20.

Так, на веб-сайті КДКА міститься певна публічна інформація, проте не оприлюднено усю публічну інформацію у формі відкритих даних, яка визначена додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» відповідно до Положення. Тобто у відповідача наявний обов`язок щодо оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних, та таке оприлюднення за Законом №2939-VI необхідно здійснювати не тільки на вебсайті розпорядника інформації, а на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.

Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне з метою захисту прав позивача визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області щодо неоприлюднення наборів даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015 та зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Кіровоградської області оприлюднити на офіційному вебсайті (https://kdka.kr.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015.

Виходячи з вищевикладеного, суд доходить висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії підлягають задоволенню.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У процесі розгляду справи не виявлено інших фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з системного аналізу вищезазначених норм чинного законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на задоволення позову, з відповідача на користь позивача слід стягнути витрати по сплаті судового збору у сумі 968,96 грн. (а.с.6).

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області (25006, м. Кропивницький, вул. Дворцова, 69, код ЄДРПОУ 20634988) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://kdka.kr.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» № 2939-VI від 13 січня 2011 року, та постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» № 835 від 21 жовтня 2015 року.

Зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Кіровоградської області оприлюднити на офіційному вебсайті (https://kdka.kr.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» № 835 від 21 жовтня 2015 року, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області; інформацію про структуру (організаційну структуру) Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих Кваліфікаційно-дисциплінарною комісією адвокатури Кіровоградської області, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області; інформацію із системи обліку публічної інформації.

Стягнути з Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Кіровоградської області (ЄДРПОУ 20634988) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) здійснені нею судові витрати на сплату судового збору в сумі 968,96 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Т.М. КАРМАЗИНА

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2024
Оприлюднено11.11.2024
Номер документу122878013
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/3299/24

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 06.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні