РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №300/2262/24
07 листопада 2024 року м. Надвірна
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
в складі головуючої-судді: Міськевич О.Я.
з участю секретаря судового засідання: Скоблей О.В.
представника позивача: Гуменюка Б.С.
представника відповідача: Когут Ю.Ю.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні Надвірнянського районного суду в режимі відеоконференції справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківської митниці Державної митної служби України про визнання протиправною та скасування постанови Державної митної служби України у справі про порушення митних правил № 0005/20600/24 від 05.03.2024,-
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог:
ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Івано-Франківської митниці Державної митної служби України про визнання протиправною та скасування постанови Державної митної служби України у справі про порушення митних правил № 0005/20600/24 від 05.03.2024.
Заявлені вимоги мотивує тим, що начальником Івано-Франківської митниці були розглянуті матеріали справи про порушення митних правил, за ознаками вчинення правопорушення передбаченого ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України. За наслідками розгляду матеріалів Державною митною службою України було винесено постанову у справі про порушення митних правил № 0005/20600/24 від 05.03.2024 р., відповідно до якої її було визнано винною у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України, та накладено штраф у розмірі 34000,00 грн.
Вважає постанову ДМС України про порушення митних правил щодо неї протиправною, такою що не грунтується на дійсних обставинах справи.
Так, ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» дізналося, що компанія АS «RЕРО VABRIKUD» перебуває у стані ліквідації/банкрутства та отримало повідомлення про призначення арбітражного керуючого. У зв`язку із таким станом компанії АS «RЕРО VABRIKUD», ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» отримало повідомлення про неможливість повернення піддонів на територію України через їхню втрату/утилізацію у зв`язку із банкрутством (лист АS «RЕРО VABRIKUD» від 27.11.2023).
Зраховуючи дані обставини та розуміючи, що піддони не можуть бути повернуті на територію України, ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» вжило заходів для зміни митного режиму експорту багатообертової тари (піддонів). З цією метою була укладена додаткова угода № 3 від 12.12.2023 до Договору, у відповідності до п. 1 якої багатообертова тара - дерев`яні піддони у кількості 48 шт. поверненню постачальнику не підлягають і залишаються у розпорядженні покупця. Як наслідок ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» був поданий пакет документів для зміни митного режиму експорту дерев`яних піддонів до Івано-Франківської митниці.
З листа Івано-Франківської митниці № 7.21-1/7.21-17/13/543 від 08.02.2024 ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» стало відомо про зміну митного режиму з «тимчасового вивезення» на «експорт» щодо товарів за митними деклараціями від 20.01.2022 № UА2060202022000818; від 21.03.2022 № UА2060202022003226; від 11.05.2022 №UА2060202022006926.
Таким чином ще до моменту розгляду справи відповідачем фактично був відсутній предмет розгляду, оскільки митний режим баготообертової тари був змінений самим Відповідачем відповідно до домовленостей сторін Договору, а порушення митного законодавства не відбулося.
Наведені обставини свідчать про вжиття ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» всіх засобів, направлених на виконання положень Договору та дотримання зі свого боку законодавства України.
Таким чином в діях ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» відсутні ознаки дій, направлених на порушення митних правил стосовно тимчасового вивезення товарів, оскільки неповернення багатообертової тари - деревяних піддонів відбулося з причин, що не залежать від ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД», а тому склад правопорушення в діях як ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД», так і його директора відсутній.
У зв`язку із наведеним вважає, що постанова Державної митної служби України у справі про порушення митних правил № 0005/20600/24 від 05.03.2024 є такою, що прийнята при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, при невідповідності викладених у постанові висновків фактичним обставинам справи, при перевищенні термінів для накладення стягнення, а тому підлягає скасуванню.
Короткий зміст відзиву на позов:
Від представника відповідача Івано-Франківської митниці Когут Ю. поступив відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що відповідач вимоги позивача вважає безпідставними, а також такими, що не підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Так, у позовній заяві позивач зазначає, що постанова прийнята з неповним з`ясуванням обставин справи, що мають значення для об`єктивного вирішення справи та відсутність в її діях складу правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України, тому підлягає скасуванню.
Івано-Франківська митниця вважає, що дане твердження позивача є необгрунтованим та таким, що не підтверджене жодними доказами, з огляду на наступне: 21.03.2022 до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Прикарпаття» Івано-Франківської митниці, агентом з митного оформлення ТзОВ «КОБРА» (ЄДРПОУ-25596092) в особі ОСОБА_2 з метою поміщення в митний режим «тимчасове вивезення» було подано електронну митну декларацію типу ЕК32АА разом з товаросупровідними документами на товар «багатообертова тара: дерев`яні піддони великогабаритні: піддони дерев`яні розмір 2900x1920 - 6 шт.», який належить ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД». Митну декларація було прийнято до митного оформлення та присвоєно реєстраційний номер № UА 206020/2022/003226 та оформлено 21.03.2022.
На підставі п.п. 1 п. 3 Розд. III Порядку виконання митних формальностей, відповідно до заявленог митного режиму, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.05.2012 № 657, відповідно до Порядку заповнення митної декларації на бланку єдиного адміністративного документу, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, митницею шляхом заповнення графи D/J в МД від 21.03.2022 за № UА206020/2022/003226, було встановлено строк тимчасового вивезення товарів до 21.03.2022.
Листом від 14.12.2023 № 577/1-13 підприємство ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» звернулося до Івано-Франківської митниці із заявою щодо зміни митного режиму тимчасового вивезення на експорт.
05.01.2024 Івано-Франківською митницею на адресу ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» направлено лист № 7.21-1/7.21-28.4-01/13/104 з проханням прибути до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Прикарпаття» для надання пояснень.
У своїхписьмових поясненняхвід 12.01.2024,які наданілистом № 01-1078/1 директор ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» ОСОБА_1 вказала, що у зв`язку з введення на території України військового стану, віялові відключення світла та мобілізація працівників підприємства до лав ЗСУ призвели до зупинки роботи Надвірнянської філії ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД», що ускладнило роботу працівників підприємства, в цілому, та працівників, задіяних в процесі оформлення митних декларацій. Крім того, ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» повідомило, що направити свого представника для безпосереднього надання пояснень до Івано-Франківської митниці немає можливості.
Проте, згідно інформації, наявної в АСМО «Інспектор», в період з 24.02.2022 по 20.12.2023 (на дату звернення ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» до Івано-Франківської митниці з заявою щодо зміни митного режиму), Івано-Франківською митницею вже здійснено оформлення митної декларації (298 в режимі імпорт, 133 в режимі експорт) ТОВ «СВИСПАНЛІМІТЕД».
Також згідно наданих документів, ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» стало відомо про банкрутство контрагента ще 07.11.2022, та подано позовну заяву до Міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промисловій палаті України 09.11.2022, тобто до закінчення терміну тимчасового вивезення.
Проте, із заявою щодо зміни митного режиму тимчасового вивезення на експорт ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» звернулося 20.12.2023, тобто вже після закінчення встановленого терміну. Це і є моментом фактичного встановлення інспектором порушення митних правил, який склав протокол про порушення митних правил.
Івано-Франківською митницею 24.01.2024 на адресу ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» направлено лист № 7.21-1/7.21-28.4-01/13/324 24.01.2024 з проханням прибути до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Прикарпаття» для складання протоколу про порушення митних правил.
Для складання протоколу про порушення митних правил ОСОБА_1 не прибула, об`єктивних причин своєї відсутності у листах від 26.01.2024 № 02-1078/1, від 26.01.2024 № 02-1078/2, від 26.01.2024 № 02-1078/3, від 26.01.2024 № 02-1078/4, не вказала.
Станом на 30.01.2024 посадовими особами ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» товар за МД від 21.03.2022 № UА206020/2022/003226 не реімпортовано, інший митний режим не поміщено, що призвело до перевищення строку тимчасового вивезення товарів більше ніж на 20 діб.
Отже, керівник ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» ОСОБА_1 була належним чином повідомлена про обставини справи, але для надання пояснень та складання протоколу про порушення митних правил не прибула, об`єктивних причин своєї відсутності в листах не вказала, жодних нових даних та інформації з цього приводу не надала.
Таким чином, ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД», в особі керівника - Федишин Ю.О., перевищено встановлений відповідно до ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України строк тимчасового вивезення товарів, задекларованих за митною декларацією від 21.03.2022 № UА206020/2022/003226, більше ніж на 20 діб, що є порушенням митних правил.
Також від представника відповідача Івано-Франківської митниці Когут Ю. поступили доповнення до відзиву на позовну заяву, в як зазначено, що відповідач вимоги позивача вважає безпідставними, а також такими, що не підлягають задоволенню.
Додатково зазначає, що у відношенні ОСОБА_1 було складено протоколи про порушення митних правил (№ 0010/20600/24 від 15.02.2024, № 0004/20600/24 від 30.01.2024, № 0006/20600/24 від 30.01.2024 та № 0005/20600/24 від 30.01.2024) щодо порушення митного режиму тимчасового вивезення товарів, та Івано-Франківською митницею винесено 4 постанови про порушення митних правил: 0004/20600/24 від 05.03.2024, 0005/20600/24 від 05.03.2024, 0006/20600/24 від 06.03.2024, та № 0010/20600/24 від 12.03.2024. При чому у вказаних постановах підстави для складання протоколу про ПМП, суб`єкт, об`єкт, суб`єктивна та об`єктивна сторони, обставини вчинення ПМП, умови, період подачі МД ідентичні.
Позивачкою визнано правомірними постанови Івано-Франківської митниці про порушення митних правил за № 0004/20600/24 від 05.03.2024, та № 0010/20600/24 від 12.03.2024, та сплачено штраф, передбачений санкцією ч. 4 ст. 481 МК України в розмірі 34000 грн. по кожній, що підтверджується виписками з рахунків за 25.04.2024. В той же час по двом ідентичним справам позивачка не визнає своєї вини та стверджує, що в її діях немає складу порушення митних правил, передбачених ч. 4 ст. 481 МК України, оскільки вона не мала фактичної можливості вплинути на процес повернення товару «багатообертова тара: дерев`яні піддони розміром 2900x1920», які належали ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД», тому порушила строки виконання зобов`язанні на порушення митницею строків, передбачених ст.467 МК України.
Також зазначає, що на неодноразові виклики прибути до Івано-Франківської митниці для надання пояснень щодо причин порушення строків тимчасового вивезення, обставин, які унеможливлювали виконання покладених на неї обов`язків, ОСОБА_1 не з`явилась, і така неявка керівника ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» зумовлена не об`єктивними причинами чи обставинами непереборної сили, а суб`єктивною поведінкою сторонни.
З огляду на це, 20.12.2023 є датою, з якої відраховується момент Фактичного виявлення інспектором порушення митних правил, який склав протокол про порушення митних правил 30.01.2024 (після з`ясування всіх обставин справи).
Також зазначає, що контроль за дотриманням строків тимчасового вивезення товарів покладається на особу, відповідальну за завершення митного режиму. Таким чином, на керівника ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» було покладено обов`язок щодо здійснення зворотнього вивезення товарів у визначені строки.
Отже, працівниками Івано-Франківської митниці під час оформлення митної декларації від 21.03.2022 № UА2060202022003226, здійснювався документальний контроль за товарами, поміщеними у відповідний митний режим і встановлено в МД відповідні строки щодо вивезення таких товарів, тим самим було зобов`язано керівника ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» дотримуватися цих строків, з урахуванням вимог митного законодавства. Таким чином митницею виконано покладені на неї завдання щодо контролю за дотриманням умов митного режиму тимчасового вивезення товарів.
Стислий виклад позицій сторін:
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги позивача підтримав повністю з підстав, наведених в адміністративному позові. Просив суд визнати протиправною та скасувати постанову Державної митної служби України у справі про порушення митних правил № 0005/20600/24 від 05.03.2024 щодо ОСОБА_1 .
Представник відповідача Івано-Франківської митниці в судовому засіданні просила у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити з підстав, зазначених у відзиві та доповненні до відзиву.
Процесуальні дії у справі:
Ухвалою суддіІвано-Франківськогоокружного адміністративногосуду від29.03.2024 адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківської митниці ДМС України про визнання протиправною та скасування постанови про порушення митних правил передано за підсудністю до Надвірнянського районного суду.
Ухвалою суддіНадвірнянського районногосуду Івано-Франківськоїобласті від24.04.2024 по даній справі відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.
Ухвалами Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 18.06.2024, 03.07.2024, 25.07.2024, 13.09.2024, 16.10.2024 визначено судові засідання по даній справі проводити в режимі відеоконференції.
Фактичні обставини, встановлені судом:
Судом встановлено, що позивачка ОСОБА_1 є директором ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД».
Між ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» Україна та АS «RЕРО VAВRІКUD» (Естонія) 03.01.2018 укладено договір поставки (а.с. 13-16).
У подальшому, 25.05.2021 між ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» Україна та АS «RЕРО VAВRІКUD» (Естонія) укладено додаткові угоди № 2 та № 3 (а.с. 17-18).
До відділу митного оформлення № 1 митного посту «Прикарпаття» Івано-Франківської митниці, 21.03.2022 подано електронну митну декларацію типу ЕК32АА та товоросупровідні документи на товар «багатообертова тара: дерев`яні піддони великогабаритні: піддони дерев`яні розмір 2900x1920 6 шт.», з метою тимчасового вивезення за межі митної території України ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» (ЄДРПОУ 32358806, 35000 РІВНЕНСЬКА ОБЛ., КОСТОПІЛЬСЬКИИ Р-Н., М. КОСТОПІЛЬ, ВУЛ. СТЕПАНСЬКА, 9), у митному режимі тимчасового вивезення на адресу Соmраnу АS «RЕРО VАВRІКUD», 43299 РUSSІ, МАIDLA ТЕЕ 7, Естонія. Електронній митній декларації митним органом присвоєно реєстраційний номер № UА206020/2022/003226 від 21.03.2022. Митним органом шляхом заповнення графи D/J в МД від 21.03.2022 № UА206020/2022/003226 встановлено строк тимчасового вивезення товарів до 21.03.2023 (а.с. 19).
ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» 14.12.2023 звернулась до Івано-Франківської митниці із листом про зміну митного режиму з «тимчасового вивезення» на «експорт» щодо товарів за митними деклараціями - від 20.01.2022 № UА2060202022000818; від 21.03.2022 UА2060202022003226; від 11.05.2022 № UА2060202022006926 (а.с. 119).
05.01.2024 Івано-Франківською митницею на адресу ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» (ЄДРПОУ 32358806) направлено лист № 7.21-1/7.21-28.4-01/13/104 з проханням прибути до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Прикарпаття» для надання пояснень (а.с. 116).
Директор ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» ОСОБА_1 направила письмові поясненнях на адресу Івано-Франківської митниці, які зареєстровано 15.01.2024 № 307/13-28.4), де вказала, що у зв`язку з введення на території України військового стану, віялові відключення світла та мобілізація працівників підприємства до лав ЗСУ призвели до зупинки роботи Надвірнянської філії ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» (ЄДРПОУ 32358806) та ускладнило роботу працівників підприємства в цілому та працівників, задіяних в процесі оформлення митних декларацій. Крім того, ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» повідомлено, що направити свого представника для безпосереднього надання пояснень до Івано-Франківської митниці не має можливості (а.с. 117-118).
Згідно листа Івано-Франківської митниці № 7.21-1/7.21-17/13/543 від 08.02.2024, який адресований ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» повідомлено, що лист від 14.12.2023 розглянуто і прийнято рішення про здійснення зміни митного режиму з «тимчасового вивезення» на «експорт» щодо товарів за митними деклараціями - від 20.01.2022 № UА2060202022000818; від 21.03.2022 UА2060202022003226; від 11.05.2022 № UА2060202022006926 (а.с. 20).
Начальником Івано-Франківської митниці 05.03.2024 розглянуті матеріали справи про порушення митних правил, за ознаками вчинення правопорушення громадянкою України ОСОБА_1 передбаченого ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України. За наслідками розгляду матеріалів Державною митною службою України винесено постанову у справі про порушення митних правил № 0005/20600/24 від 05.03.2024, відповідно до якої ОСОБА_3 визнано винною у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України, та накладено штраф у розмірі 34000,00 грн. (а.с. 113-115).
Мотиви з яких виходить суд та застосовані норми права:
Відповідно до ст. 113 Митного кодексу України,тимчасове вивезення цемитний режим,відповідно доякого українськітовари аботранспортні засоби комерційного призначення вивозяться за межі митної території України з умовним повним звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності і підлягають реімпорту до завершення встановленого строку без будь-яких змін, за винятком звичайного зносу в результаті їх використання.
Згідно ст. 114 Митного кодексу України, митний режим тимчасового вивезення може бути застосований до товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що безпосередньо вивозяться за межі митної території України.
Законодавством України з питань митної справи можуть бути визначені документи, які використовуються для декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення у митний режим тимчасового вивезення замість митної декларації.
Митний орган, що здійснює випуск товарів, транспортних засобів комерційного призначення у митному режимі тимчасового вивезення, повинен пересвідчитися у можливості ідентифікації цих товарів, транспортних засобів при їх реімпорті.
Для забезпечення ідентифікації товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що поміщуються у митний режим тимчасового вивезення, можуть застосовуватися засоби, передбачені частинами другою і третьою статті 326 цього Кодексу. Митні органи застосовують зазначені засоби тільки у тих випадках, коли комерційні способи ідентифікації є недостатніми.
Частиною 1 ст.116Митного кодексуУкраїни передбачено, що строк тимчасового вивезення товарів, транспортних засобів комерційного призначення встановлюється митним органом у кожному конкретному випадку, але не повинен перевищувати трьох років з дати поміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у зазначений митний режим.
Митний режим тимчасового вивезення завершується шляхом реімпорту товарів, транспортних засобів комерційного призначення, поміщених у цей митний режим, або поміщення їх в інший митний режим, що допускається цим Кодексом, а також у випадках, передбачених частинами третьою та п`ятою цієї статті (ч. 1 ст. 120 Митного кодексу України).
Відповідно до ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України, перевищення строку тимчасового ввезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, на митну територію України або строку тимчасового вивезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, за межі митної території України більше ніж на двадцять діб тягне за собою накладення штрафу в розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Статтею 192Митного кодексуУкраїни передбачено заходи, що вживаються у разі аварії чи дії обставин непереборної сили під час перевезення товарів, зокрема, перевізник зобов`язаний: 1) вжити всіх необхідних заходів для забезпечення збереження товарів та недопущення будь-якого їх використання; 2) терміново повідомити найближчий митний орган про обставини події, місцезнаходження товарів і транспортного засобу.
Відповідно до ч. 1 ст. 460 Митного кодексу України, вчинення порушень митних правил, передбачених частиною третьою статті 469, статтею 470, частиною третьою статті 478, статтею 481 цього Кодексу, внаслідок аварії, дії обставин непереборної сили або протиправних дій третіх осіб, що підтверджується відповідними документами, а також допущення у митній декларації помилок, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, до незабезпечення дотримання заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, якщо такі помилки не допускаються систематично (стаття 268 цього Кодексу), не тягне за собою адміністративної відповідальності, передбаченої цим Кодексом.
Наказом Міністерствафінансів Українивід 31.05.2012№ 657 затвердженоПорядок виконаннямитних формальностейвідповідно дозаявленого митного режиму, який зареєстровано в Міністерстві юстиції 02.10.2012 за № 1669/21981 (далі - Порядок № 657).
Так згідно п. 1 розділу VIII Підтвердження факту втрати товарів унаслідок аварії або дії обставин непереборної сили Порядку № 657, положення цього розділу застосовуються у випадках, коли Кодексом або іншими актами законодавства України з питань державної митної справи передбачено надання митному органу документального підтвердження факту аварії чи дії обставин непереборної сили.
У п. 2 розділу VIII Порядку № 657 наведено визначення термінів, зокрема: аварія - небезпечна подія техногенного характеру, у зв`язку з якою товари, транспортні засоби, що перебувають під митним контролем, були пошкоджені (зіпсовані, знищені, втрачені тощо) або потребували певного часу для відновлення можливості їх переміщення з метою забезпечення виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи; документальне підтвердження - надання митному органу відповідних документів, що підтверджують факт аварії чи дії обставин непереборної сили; обставини непереборної сили - надзвичайні та невідворотні події, що виникли незалежно від волі особи, зокрема стихійне лихо (землетрус, пожежа, повінь, зсув тощо), сезонне природне явище (замерзання моря, проток, портів, ожеледиця тощо), введення воєнного чи надзвичайного стану, страйк, громадянські безпорядки, злочинні дії третіх осіб, прийняття рішень законодавчого або нормативно-правового характеру, обов`язкових для особи, закриття шляхів, проток, каналів, перевалів та інші надзвичайні та невідворотні за таких умов події; факт аварії чи дії обставин непереборної сили - часткове чи повне пошкодження (зіпсуття, знищення, втрата тощо) товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем, або позбавлення можливості виконання відповідною особою передбачених законодавством України з питань державної митної справи або встановлених відповідним митним органом України вимог щодо вчинення відповідних дій з товарами, транспортними засобами, що перебувають під митним контролем.
Пунктом 3 розділу VIII Порядку № 657 передбачено, що залежно від характеру аварії чи обставин непереборної сили документи, що підтверджують їх наявність і тривалість дії, можуть видаватися державними органами, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, іншими спеціально вповноваженими на це державними органами, а також уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції.
Відповідно до п. 5 розділу VIII Порядку № 657, якщо факт аварії чи дії обставин непереборної сили має місце на митній території України, особа, відповідальна за виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем (власник товару або уповноважена ним особа, перевізник чи особа, відповідальна за дотримання митного режиму), повинна звернутись до митного органу, в зоні діяльності якого перебувають ці товари, транспортні засоби, із письмовою заявою, яка повинна містити відомості, що надають можливість ідентифікувати товари, транспортні засоби як такі, що перебувають під митним контролем, а також інформацію про час, місце, обставини та наслідки аварії чи дії обставин непереборної сили.
Аналіз наведених вище правових норм надає суду підстави для висновку, що лише внаслідок аварії, дії обставин непереборної сили або протиправних дій третіх осіб, за умови повідомлення митного органу про настання вказаних обставин, особа може бути звільнена від відповідальності за порушення митних правил передбачених, зокрема, ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України.
Як встановленосудом,до відділу митного оформлення № 1 митного посту «Прикарпаття» Івано-Франківської митниці, 21.03.2022 подано електронну митну декларацію типу ЕК32АА та товоросупровідні документи на товар «багатообертова тара: дерев`яні піддони великогабаритні: піддони дерев`яні розмір 2900x1920 6 шт.», з метою тимчасового вивезення за межі митної території України ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД», у митному режимі тимчасового вивезення на адресу Соmраnу АS «RЕРО VАВRІКUD», 43299 РUSSІ, МАIDLA ТЕЕ 7, Естонія. Електронній митній декларації митним органом присвоєно реєстраційний номер № UА206020/2022/003226 від 21.03.2022. Митним органом шляхом заповнення графи D/J в МД від 21.03.2022 № UА206020/2022/003226 встановлено строк тимчасового вивезення товарів до 21.03.2023.
Суд зазначає, що ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД», 20.12.2023, тобто після закінчення строку тимчасового вивезення, звернулось до Івано-Франківської митниці із листом про зміну митного режиму з «тимчасового вивезення» на «експорт» щодо товарів за митними деклараціями - від 20.01.2022 № UА2060202022000818; від 21.03.2022 UА2060202022003226; від 11.05.2022 № UА2060202022006926.
Івано-Франківською митницею на адресу ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» (ЄДРПОУ 32358806) направлено лист № 7.21-1/7.21-28.4-01/13/104 з проханням прибути до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Прикарпаття» для надання пояснень.
Директор ТОВ «СВИСПАН ЛІМІТЕД» ОСОБА_1 направила письмові поясненнях на адресу Івано-Франківської митниці, які зареєстровано 15.01.2024 № 307/13-28.4, в яких покликалася на те, що не ввезення товару на митну територію України, у визначені законом строки товару, є введення на території України воєнного стану, віялових відключень світла, мобілізація працівників підприємства до лав ЗСУ. Тобто, покликалася на форс-мажорні обставини.
Однак суд вважає, що такі пояснення позивача не можуть розцінюватись як звернення до митного органу про обставини непереборної сили щодо товару, оскільки вказана заява надійшла до митного органу після закінчення строку тимчасового вивезення, тобто після 21.03.2023.
Таким чином, на думку суду підстави для застосування відносно позивача положень ч. 1 ст. 460 Митного кодексу України, яка виключає адміністративну відповідальність у випадках наявності наслідків аварії, дії обставин непереборної сили або протиправних дій третіх осіб, у даному випадку відсутні.
Щодо посилання позивача про на порушення відповідачем шестимісячного терміну накладення адміністративного стягнення, який визначений ст. 467 Митного кодексу України, то суд вважає такі помилковими, з огляду на таке.
Частиною 1 ст.522Митного кодексуУкраїни передбачено, що справи про порушення митних правил, передбачені статями 468, 469, частинами першою п`ятою статті 470, статями 474, 475, 477-480, частинами першою п`ятою статті 481, статтею 485 цього Кодексу, розглядаються органами доходів і зборів.
Згідно з ч. 1 ст. 467 Митного кодексу України, якщо справи про порушення митних правил відповідно до статті 522цього Кодексу розглядаються органами доходів і зборів, адміністративне стягнення за порушення митних правил може бути накладено не пізніше, ніж через шість місяців з дня вчинення правопорушення, а у разі розгляду органами доходів і зборів справ про триваючі порушення митних правил, у тому числі передбачені статями 469, 477 - 481, 485 цього Кодексу, - не пізніше, ніж через шість місяців з дня виявлення цих правопорушень.
Суд зазначає, що перелік триваючих правопорушень не є вичерпним, а лише конкретизуючим щодо окремих статей, зокрема ст.481МК Укарїни. При цьому в положеннях Митного кодексуУкраїни не міститься визначення триваючого правопорушення.
Суд зауважує,що триваючіправопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Цей стан продовжується протягом певного терміну і винна особа безперервно вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на неї обов`язків.
Проаналізувавши вищенаведені правові норми суд дійшов висновку, що перевищення строку тимчасового вивезення товарів за межі митної території України більше ніж на двадцять діб, щодо якого існує обов`язок реімпорту до завершення встановленого строку, є триваючим правопорушенням, оскільки в цьому випадку особа перебуває в безперервному стані протиправної бездіяльності через невиконання свого обов`язку.
Отже, за встановлених обставин, у контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд відхиляє доводи позивача про те, що стягнення на неї накладено з перевищенням граничного шестимісячного строку, передбаченого ст. 467 Митного кодексу України. Оскільки, митним органом таке правопорушення виявлено 30.01.2024, що підтверджується протоколом про порушення митних правил від 30.01.2024 № 0005/20600/24, а постанова про порушення митних правил винесена відповідачем 05.03.2024, тобто в межах шестимісячного строку з дня виявлення триваючого правопорушення.
Крім цього суд звертає увагу, що триваючі правопорушення слід розглядати як формально закінчені з моменту їх суб`єктивного, офіційного виявлення, тобто з часу виявлення і фіксації в протоколі про адміністративне правопорушення, приписі, акті перевірки, тощо.
Висновки суду:
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що в задоволені позову необхідно відмовити, оскільки ОСОБА_3 перевищила встановлений Митним кодексомУкраїни строк тимчасового вивезення товарів за межі митної території України більше ніж на двадцять діб, щодо якого існує обов`язок реімпорту, а тому в діях позивача є склад адміністративного правопорушення передбаченого ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України,а отжеоскаржувана постановавинесена напідставі тав межах повноважень, наданих митному органу, у спосіб, що передбачений чинним законодавством України, а тому є законною.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
У відповідності до ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Однак у зв`язку з відмовою у задоволенні позову ОСОБА_1 , понесені нею судові витрати по сплаті судового збору в сумі 605,60 грн., не підлягають відшкодуванню.
На підставі 113, 114, 116, 120, 160, 192, 268, 326, 460, 467, 481, 522, МК України, п.п.1-3,5Розд.VIIIПорядку №657від 31.05.2012, керуючись ст.ст. 5-10, 241-243, 246, 250, 268-270, 286 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Івано-Франківської митниці Державної митної служби України про визнання протиправною та скасування постанови Державної митної служби України у справі про порушення митних правил № 0005/20600/24 від 05.03.2024 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду в строк, визначений ч. 4 ст. 286 КАС України.
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації та проживання: АДРЕСА_1 .
Відповідач: Івано-Франківськамитниця,код ЄДРПОУ43971364,місцезнаходження:вул. Чорновола, буд. 159, м. Івано-Франківськ, 76005.
Повний текст рішення складено 12.11.2024.
Суддя Міськевич О.Я.
Суд | Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2024 |
Оприлюднено | 18.11.2024 |
Номер документу | 123022772 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Міськевич О. Я.
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Міськевич О. Я.
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Міськевич О. Я.
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Міськевич О. Я.
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Міськевич О. Я.
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Міськевич О. Я.
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Міськевич О. Я.
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Міськевич О. Я.
Адміністративне
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
Міськевич О. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні