Герб України

Постанова від 12.11.2024 по справі 560/9211/24

Кримський апеляційний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/9211/24

Головуючий у 1-й інстанції: Шевчук О.П.

Суддя-доповідач: Курко О. П.

12 листопада 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Курка О. П.

суддів: Шидловського В.Б. Боровицького О. А.

за участю:

секретаря судового засідання: Яремчук Л.С,

представника позивача: Ярмощука В.П.,

представника відповідача: Піскаревської А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Судилківської сільської ради на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 20 серпня 2024 року у справі за адміністративним позовом Керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до Судилківської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

в червні 2024 року Керівник Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Судилківської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 20 серпня 2024 року позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області щодо не оформлення документів на земельну ділянку орієнтовною площею 1 га для розміщення на ній сміттєзвалища.

Зобов`язано Судилківську сільську раду Шепетівського району Хмельницької області вчинити дії та зобов`язати виготовити документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки яка розташована на відстані 1,2 км від села Судилків Судилківської об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, орієнтовною площею 1 га для розміщення на ній сміттєзвалища, винесення в натурі та встановлення на місцевості меж земельної ділянки, а також здійснення державної реєстрації прав на дану земельну ділянку.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

В судовому засіданні представник відповідача доводи апеляційної скарги підтримав в повному обсязі та просив суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції скасувати.

Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області щодо не оформлення документів на земельну ділянку орієнтовною площею 1 га для розміщення на ній сміттєзвалища. Зобов`язати Судилківську сільську раду Шепетівського району Хмельницької області вчинити дії та зобов`язати виготовити документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки яка розташована на відстані 1,2 км від села Судилків Судилківської об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, орієнтовною площею 1 га для розміщення на ній сміттєзвалища, винесення в натурі та встановлення на місцевості меж земельної ділянки, а також здійснення державної реєстрації прав на дану земельну ділянку.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на території Судилківської об`єднаної територіальної громади на відстані 1,2 км від села Судилків розташоване діюче сміттєзвалище.

Разом з тим, органом місцевого самоврядування документи, що посвідчують право користування або володіння земельною ділянкою під сміттєзвалищем, до цього часу належним чином не оформлено, межі земельної ділянки не винесені в натурі на місцевості, речові права на земельну ділянку не зареєстровано.

Дане місце видалення відходів є паспортизованим та має реєстраційний номер №28/1 від 13.10.2014.

З огляду на те, що станом на момент розгляду справи жодних активних дій, спрямованих на виготовлення вказаних проектів землеустрою, не вжито, а тому позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що на земельну ділянку відсутні необхідні правовстановлюючі документи, окрім як паспорту місця видалення відходів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Статтями 125 та 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до статті 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон №1952-VI) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч.2 ст.3 Закону №1952-VI речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Стосовно тверджень прокурора проте, що за географічними координатами 50°11"08"" пн.ш, 27°09" 11"" сх.д. розташоване сміттєзвалище, суд зазначає наступне.

Так, суд звертає увагу, що жодних належних та допустимих доказів, з яких слідувало б, що за такими координатами розташована земельна ділянка в межах Судилківської об`єднаної територіальної громади в матеріалах справи не містяться. Водночас, як слідує з географічних координат 50°11"08"" пн.ш, 27°09" 11"" сх.д. за ними розташована земельна ділянка на території с.Лотівка Грицівської об`єднаної територіальної громади Шепетівського району Хмельницької області.

А тому, колегія суддів вважає, що вищезазначені твердження прокурора є його суб`єктивною думкою та ґрунтуються не недоведених припущеннях.

Надаючи оцінку посиланню позивача на акт вибору земельної ділянки під сміттєзвалище в с. Судилків Шепетівського району від 16.07.2002 року та паспорт МВВ №28/1 від 13.10.2014 року, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Так, станом на дату складання (затвердження) вищезазначених документів правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України визначав Закон України «Про відходи» (надалі Закон № 187/98-ВР) (втратив чинність на підставі Закону № 2320-IX від 20.06.2022).

Статтею 33 цього Закону передбачено вимоги щодо зберігання та видалення відходів, зокрема унормовано, що на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

За змістом статті 26 Закону № 187/98-ВР державному обліку та паспортизації підлягають в обов`язковому порядку всі відходи, що утворюються на території України і на які поширюється дія цього Закону. Останні здійснюються у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 р. № 1216, місця видалення відходів (далі - МВВ) це спеціально відведені місця чи об`єкти (полігони, комплекси, котловани, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких для видалення відходів отримано дозвіл від спеціально уповноважених органів у сфері поводження з відходами. На кожне МВВ складається спеціальний паспорт, у якому зазначається найменування і код відходів, їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації.

Спеціальний паспорт складається власником МВВ відповідно до Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів. Щорічно паспорти МВВ підлягають перегляду за результатами спостережень, контрольних замірів, додаткових робіт тощо і погоджуються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями. У разі необхідності за рішенням місцевих державних адміністрацій може здійснюватися позачергове уточнення даних паспортів МВВ.

За приписами Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 14.01.1999 № 12 (в редакції від 14.01.1999, яка діяла до 22.04.2016) (Інструкція втратила чинність на підставі наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів № 578 від 18.08.2023) спеціальний паспорт місця видалення відходів (далі - МВВ) складається власником МВВ відповідно до цієї Інструкції. Паспорт складається за матеріалами інвентаризації МВВ на підставі всього комплексу наявної інформації, включаючи вихідні дані проектів, матеріали виробничої паспортизації відходів (що утворювалися і видалялися), дані карток і відомостей прибутково-видаткових документів, дані моніторингу та спеціальних робіт, відомості спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами, матеріали постійно діючих комісій з питань поводження з безхазяйними відходами при місцевих державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування.

Заповнення розділу II "Загальна характеристика МВВ", серед іншого, передбачає зазначення року початку експлуатації МВВ та розрахункового терміну експлуатації МВВ, що визначається як кількість років, що залишилися до досягнення граничних проектних параметрів експлуатації МВВ.

У свою чергу, заповнення розділу XII "Проведення ревізій (перегляду і оновлення) даних паспорта" передбачає, що відповідно до п. 19 Порядку ведення реєстру місць видалення відходів інформація, що міститься в паспортах МВВ, переглядається і, при потребі, до неї вносяться зміни (за погодженням органів Мінекобезпеки на місцях). Результати перегляду заносяться до таблиці.

Як слідує із Паспорта місця видалення відходів (МВВ), реєстраційний номер 28/1 від 13.10.2014 року, Судилківською сільською радою у 2014 році щодо МВВ місцезнаходження 50°11"08"" пн.ш, 27°09" 11"" сх.д., складено даний паспорт (надалі Паспорт).

За змістом розділу II "Загальна характеристика МВВ" вказаного Паспорту рік початку експлуатації означеного у ньому МВВ (координати 50°11"08"" пн.ш, 27°09" 11"" сх.д.) - 2002, а його розрахунковий термін до 15 років. Тобто термін функціональної експлуатації МВВ сплив у 2017 році.

Згідно пояснень представника відповідача, починаючи з 2014 інформації ні щодо видалення відходів, ні щодо виробників відходів, ні щодо відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами до Паспорту не заносилося, як і будь-які його дані не переглядалася, і жодні дані, що підлягають щорічному уточненню, не уточнювалися. Проведення ревізій (переогляду й оновлення) даних Паспорта не було, що підтверджується відсутність відомостей у розділі XII останнього. Вказане зумовлене тим, що останнє за своїм функціональним призначенням не використовувалося.

Будь-яких дозволів від спеціально уповноважених органів у сфері поводження з відходами на використання МВВ після 2017 року (закінчення строку його експлуатації, згідно розрахункового строку) ніким не видавалося (не отримувалося).

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що будь-яких юридичних підстав, вважати, що станом на дату складання Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області акту, складеного за результатами проведення заходу контролю за здійсненням делегованих повноважень Судилківською сільською радою № 5/02/01 від 20.03.2024, на території Судилківської ОТГ наявне паспортизоване сміттєзвалище за координатами 50°11"08"" пн.ш, 27°09" 11"" сх.д. немає.

Крім того, доказів використання за вказаними координатами місця чи об`єкту зберігання або видалення відходів на території Судилківської ОТГ на підставі спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання в матеріалах справи не міститься.

Під час судового засідання прокурор протилежного довести не зміг.

Також судова колегія не приймає до уваги долучені позивачем скріншоти з Інтернет ресурсу Google Earth Pro, оскільки інформація на поданих скріншотах зазначена як така, що отримана 17.05.2017 та 21.09.2020. Відповідно остання не може засвідчувати наявність на даний час паспортизованого сміттєзвалища, з геолокаційною прив`язкою для ідентифікації місця (частини земної поверхні).

Аналогічно не є належним та допустимим доказом скріншот з Інтернет ресурсу «kadastr.live» з інформацією про земельну ділянку кадастровий номер 6825588500:06:030:0135, площею 2 га, яка перебуває у приватній власності і використовується для ведення особистого селянського господарства, оскільки останній не містить жодної інформації щодо предмета доказування у справі.

Більш того, Інтернет ресурс «kadastr.live» містить виключно довідкову інформацію і не є офіційної інформацією з Державного земельного кадастру.

Суд першої інстанції не дав належної оцінки вказаним обставинам та прийшов до помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позову.

У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:

1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;

4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Судилківської сільської ради задовольнити повністю.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 20 серпня 2024 року скасувати.

Прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову Керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Постанова суду складена в повному обсязі 13 листопада 2024 року.

Головуючий Курко О. П. Судді Шидловський В.Б. Боровицький О. А.

СудКримський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2024
Оприлюднено19.11.2024
Номер документу123057335
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —560/9211/24

Ухвала від 03.06.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 08.05.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Постанова від 24.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 25.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні