Рішення
від 06.11.2024 по справі 722/1403/24
СОКИРЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Єдиний унікальний номер 722/1403/24

Номер провадження 2/722/366/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2024 року Сокирянський районний суд Чернівецької області в складі:

головуючого судді Ратушенка О.М.

з участю секретаря Кушнір І.В.,

представника позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати,

ВСТАНОВИВ:

Сокирянський міський голова ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.

Обґрунтовуючи позов вказував про порушення інтересів Сокирянської міської ради у сфері земельних відносин шляхом використання ОСОБА_2 земельних ділянок комунальної форми власності з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0304 площею 0,2126 га, 7324088000:02:001:0314 площею 2,3944 га та 7324088000:02:001:0009 площею 1,0052 га без оформлення правовстановлюючих документів та реєстрації речових прав на них, що призводить до ненадходження значних коштів у вигляді орендної плати до бюджету Сокирянської міської територіальної громади Дністровського району Чернівецької області.

Так, 12.03.2020 року на підставі договору купівлі-продажу №202 ОСОБА_2 набула у власність нежитлові будівлі тракторної бригади за адресою: АДРЕСА_1 , які були розміщені на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314, загальною площею 2,3944 га, а після її поділу та по даний час на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 площею 1,0052 га.

Також, 17.03.2020 року на підставі договору купівлі-продажу №224 відповідачка набула у власність об`єкт нерухомості АЗС за адресою: АДРЕСА_1 , що розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304, площею 0,2126 га.

Позивач стверджував,що враховуючизаяви,заперечення таінші зверненнявідповідачки,остання немає наміруукладати договориоренди відповіднихземельних ділянок.Внаслідок безпідставногозбереження відповідачкою коштів (майна), які мали бути спрямовані на сплату передбачених законом обов`язкових платежів з орендної плати, місцевому бюджету Сокирянської міської територіальної громади завдано збитків.

Згідно із наданими позивачем розрахунками плати за землю, в межах трирічного строку позовної давності, розмір безпідставно збережених коштів за користування вищевказаними земельними ділянками складає 308807,33 грн., з яких: за земельною ділянкою з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304 - 63053,71 грн.; за земельною ділянкою з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 - 4607,65 грн.; за земельною ділянкою з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 - 241145,97 грн.

Враховуючи наведене, просив стягнути з ОСОБА_2 , безпідставно збереженікошти увигляді орендноїплати усумі 308807грн.33 коп. та витрати на сплату судового збору в сумі 4632,11 грн.

Ухвалою судді від 03.07.2024 року відкрито провадження у справі та призначено її до підготовчого судового засідання за правилами загального позовного провадження.

26.07.2024 року до суду надійшов відзив ОСОБА_2 на позовну заяву, в якому остання заперечувала проти позовних вимог міської ради, однак підтвердила, що на вищезазначених земельних ділянках дійсно знаходиться нерухоме майно АЗС та тракторної бригади, що належить їй на праві власності. Вказувала на повторність нарахування позивачем заборгованості за користування земельними ділянками, оскільки 26.12.2022 року комісією з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, утвореною розпорядженням Сокирянського міського голови від 12.10.2021 року № 305-р був складений акт №2, з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам щодо безпідставного використання нею земельних ділянок з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0304 (0,2126 га) та 7324088000:02:001:0314 (2,3944 га), з нарахуванням збитків в розмірі 12 % нормативної грошової оцінки даних земельних ділянок.

Відповідачка зазначила, що нарахована у грудні 2022 року заборгованість з неї не була стягнута, її не було притягнуто до адміністративної або кримінальної відповідальності за використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів.

Стверджувала, що нею були здійснені всі можливі дії, щоб отримати в оренду або інший вид користування спірні земельні ділянки, однак позивачем не була надана така можливість з незалежних від неї причин.

Крім того вказувала, що цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 змінено на 03.10 «для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницької діяльністю, пов`язаною з отримання прибутку», без її участі та згоди.

У зв`язку із поділом даної земельної ділянки вона не мала однозначної інформації щодо якої земельної ділянки їй слід звертатись за оформленням оренди, а позивач її про це не повідомляв.

26.07.2024 року відповідачка направила до суду клопотання про відкладення підготовчого судового засідання та надання їй можливості реалізувати право на правову допомогу і вибору представника.

У зв`язку з цим, суд задовольнив клопотання ОСОБА_2 та відклав підготовче судове засідання на 10.09.2024 року.

06.08.2024 року позивач подав до суду відповідь на відзив, у якій заперечив доводи відповідачки у зв`язку з їх безпідставністю та підтримав позовні вимоги в повному обсязі.

14.08.2024 року до суду надійшли заперечення відповідачки на відповідь на відзив, у яких остання заперечувала проти позову із зазначених у відзиві підстав, а також надала копію ухвали Чернівецького окружного адміністративного суду від 29.07.2024 року у справі 600/3241/24-а про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі за її позовною заявою до Сокирянської міської ради про визнання протиправним і скасування рішення в частині та зобов`язання вчинити дії.

04.09.2024 року до суду надійшли заяви про вступ у справу як представника відповідачки адвоката Валігури О.О. та про участь його у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Ухвалою судді від 09.04.2024 року клопотання представника відповідачки ОСОБА_2 адвоката Валігури О.О. задоволено та постановлено забезпечити останньому можливість взяти участь у підготовчому судовому засіданні 10.09.2024 року в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

У підготовчому судовому засіданні 10.09.2024 року представник відповідачки ОСОБА_2 адвокат Валігура О.О. подав клопотання про продовження строку підготовчого судового засідання та надання йому часу на ознайомлення з матеріалами справи. У зв`язку з цим, суд ухвалив задовольнити дане клопотання та продовжити строк підготовчого судового засідання на 30 днів.

01.10.2024 року до суду надійшла заява від представника відповідачки ОСОБА_2 адвоката Валігури О.О. про виклик свідків ОСОБА_4 , жителя АДРЕСА_2 , та ОСОБА_5 , жительки АДРЕСА_3 .

В підготовчому судовому засіданні 08.10.2024 року адвокат Валігура О.О. підтримав заяву про виклик свідків. Представник позивача ОСОБА_1 проти задоволення даної заяви заперечувала. Клопотання про виклик свідків судом задоволено.

Ухвалою суду від 08.10.2024 року підготовче провадження у справі закрито, справу призначено до судового розгляду по суті на 05.11.2024 року.

04.11.2024 року до суду надійшло клопотання представника відповідачки ОСОБА_2 адвоката Валігури О.О. про відкладення (перенесення) розгляду справи у зв`язку із різким погіршенням його здоров`я (зник голос, що не дозволяє вільно та безперешкодно виражати в голос свою думку), що не дає йому можливості взяти участь у розгляді справи. При цьому, будь-яких доказів перебування представника відповідачки на лікарняному суду надано не було.

У судове засідання 05.11.2024 року відповідачка ОСОБА_2 , її представник адвокат Валігура та заявлені ним свідки не з`явились. Представник позивача ОСОБА_1 проти задоволення клопотання про відкладення розгляду справи заперечувала.

Заслухавши думку представника позивача та враховуючи відсутність будь-якого документу медичного закладу або довідки лікаря, якими би підтверджувалось погіршення стану здоров`я представника відповідачки, суд ухвалив визнати причини неявки його та відповідачки до суду неповажними.

З огляду на це та враховуючи, що сторони подали до суду всі свої доводи та заперечення, виклавши в заявах по суті, суд не вбачає перешкод для розгляду справи по суті за відсутності відповідачки та її представника за наявними у справі матеріалами.

Так, з наведених у позовній заяві обставин судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304 площею 0,2126 га, яка розташована по АДРЕСА_1 , перебуває у комунальній власності Сокирянської міської ради.

Відповідно до інформації, яка міститься в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, речових прав на дану земельну ділянку, у тому числі право оренди за ОСОБА_2 , не зареєстровано.

Водночас, право власності на об`єкт нерухомості (нежитлові будівлі АЗС), які розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304 площею 0,2126 га, для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, по АДРЕСА_1 , відповідно до договору купівлі-продажу №224 від 17.03.2020 року, засвідченого приватним нотаріусом Дністровського районного нотаріального округу Чернівецької області Банковською О.Ю., належить ОСОБА_2 .

Крім того, на підставі договору купівлі-продажу №202 від 12.03.2020 року, засвідченого приватним нотаріусом Дністровського районного нотаріального округу Чернівецької області Банковською О.Ю., ОСОБА_2 набула у власність нежитлові будівлі тракторної бригади, розташовані по АДРЕСА_1 , на земельній ділянці комунальної власності Сокирянської міської територіальної громади з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 площею 2,3944 га. При цьому, відомості про реєстрацію речових прав на дану земельну ділянку за ОСОБА_2 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно - відсутні.

14.03.2023 року комісією Сокирянської міської ради, у присутності державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель відділу №2 ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області, представників проектної землевпорядної організації та КП «Сокирянське БТІ» здійснено обстеження земельних ділянок з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0314 та 7324088000:02:001:0304 в результаті чого встановлено, що дані земельні ділянки використовуються ОСОБА_2 без правовстановлюючих документів.

Листом №02-16/736 від 23.03.2023 року Сокирянська міська рада повідомила відповідачку про результати обстеження та інформувала про порядок укладення договорів оренди землі.

У відповідь на даний лист ОСОБА_2 направила до міської ради пояснення від 30.03.2023 року з яких вбачається, що вона не погоджується з доводами міської ради. Разом з тим, у заяві від 30.03.2023 року просила Сокирянську міську раду прийняти рішення щодо укладення договору оренди землі або земельного сервітуту, однак не надала всіх необхідних для цього документів.

Згідно листа №02-16/1066 від 02.05.2023 року Сокирянська міська рада повідомила відповідачку, що відповідно до чинного на той час Положення про оренду земельної ділянки на території Сокирянської міської територіальної громади, затвердженого рішенням Сокирянської міської ради №200/08-21 від 24.06.2021 року що особа, зацікавлена в одержанні в оренду земельної ділянки комунальної власності, подає заяву встановленого зразка (додаток 4 до Положення). До заяви додаються: копія паспорта та ідентифікаційного номера, витяг з Державного земельного кадастру (оригінал), витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (оригінал), копія правовстановлюючих документів на майно, копія квитанції про сплату за користування земельною ділянкою.

ОСОБА_2 було рекомендовано звернутись до Сокирянської міської ради в установленому порядку та надати всі необхідні документи.

Згодом, рішенням Сокирянської міської ради від 08.05.2023 року №103/27-23 було затверджено технічну документацію щодо поділу та об`єднання земельної ділянки з цільовим призначенням 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 2,3944 га, з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314, в результаті чого утворились земельні ділянки комунальної власності з кадастровими номерами: 7324088000:02:001:0009 (1,0052 га), 7324088000:02:001:0010 (0,5052 га), 7324088000:02:001:0011 (0,0936 га), 7324088000:02:001:0012 (0,7065 га) та 7324088000:02:001:0015 (0,0839).

Належні ОСОБА_2 нежитлові будівлі тракторної бригади, які знаходились на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314, після її поділу та на даний час розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009, площею 1,0052 га.

Згідно із відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_2 речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 площею 1,0052 га не зареєстровано.

Рішенням Сокирянської міської ради №145/28-23 від 29.06.2023 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 площею 1,0052 га у разі зміни її цільового призначення, а саме змінено цільове призначення даної ділянки з 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.

Також Сокирянськаміська радавідповідно дорішення №182/29-23від 15.08.2023року затвердилапроект землеустроющодо відведенняземельної ділянкиз кадастровимномером 7324088000:02:001:0304, площею 0,2126, а саме змінено цільове призначення даної ділянки із «землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)» на 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.

Згідно із рішенням № 184/29-23 від 15.08.2023 року Сокирянською міською радою затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а саме: з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304, площею 0,2126, НГО 843256,64 грн.; з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009, площею 1,0052 га, НГО 3987025,28 грн.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що 15.08.2023 року Сокирянська міська рада прийняла рішення №188/29-23 про передачу в оренду громадянці ОСОБА_2 земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009, площею 1,0052 га, 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку. Листом № 02/16-2214 від 29.08.2023 року міська рада повідомила відповідачку про вказане рішення та запропонувала протягом 5 робочих днів з`явитись для підписання підготовленого договору оренди землі до відділу регулювання земельних відносин та екології Сокирянської міської ради.

Проте, у справі відсутні докази, які б свідчили, що ОСОБА_2 уклала договір оренди зазначеної земельної ділянки.

Згідно із Актами обстеження земельних ділянок №10 та №11 від 16.10.2023 року комісією Сокирянської міської ради в черговий раз підтверджено, що на земельних ділянках комунальної власності з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0009 та 7324088000:02:001:0304 розташоване вищевказане нерухоме майно, що згідно із Державним реєстром речових прав на нерухоме майно належить відповідачці. Наявність нежитлових будівель тракторної бригади, належних ОСОБА_2 , на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 підтверджено і під час обстеження 12.03.2024 року.

В матеріалах справи містяться копії листування сторін (запиту на отримання публічної інформації, заяв, заперечень, зауважень щодо земельної ділянки, її поділу, оренди тощо), з яких не вбачається наміру ОСОБА_2 укладати договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009.

Суд відхиляє доводи відповідачки щодо повторності нарахування заборгованості за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0314 та 7324088000:02:001:0304 за відповідний період. Як вбачається з позовної заяви та доданих до неї матеріалів, позовні вимоги Сокирянської міської ради не ґрунтуються на Акті з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам №2 від 26.12.2021 року та рішенні виконавчого комітету Сокирянської міської ради №01 від 10.01.2023 року. У позовній заяві здійснено розрахунок недоотриманих доходів відповідно до цільового призначення земельних ділянок, яке відповідає даним Держгеокадастру та затверджено в установленому законом порядку.

З матеріалів справи слідує, що відповідачка була обізнана про факт зміни цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304, що підтверджується листами Сокирянської міської ради №02/16-2214 від 29.08.2023 року та №02-16/2243 від 05.09.2023 року.

Також суд не бере до уваги твердження ОСОБА_2 про те, що цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 змінено на: 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницької діяльністю, пов`язаною з отримання прибутку, відбулося без її участі та згоди.

Відповідно дочастин 2,7статті 20ЗК Українивіднесення земельнихділянок допевної категоріїта видуцільового призначенняземельних ділянокздійснюється щодо земельнихділянок,якими розпоряджаютьсяВерховна РадаАвтономної РеспублікиКрим,Рада міністрівАвтономної РеспублікиКрим,органи виконавчоївлади таоргани місцевогосамоврядування,-за рішеннямвідповідного органу.Зміна цільовогопризначення земельнихділянок погоджуєтьсяу разі якщо земельна ділянка перебуває у користуванні на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, у заставі - із землекористувачем, заставодержателем (підпис якого на погодженні посвідчується нотаріально).

Як свідчать відомості з Державного реєстру речових прав, земельна ділянка з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 не перебуває у користуванні ОСОБА_2 на жодному з перелічених вище прав, а тому її згода у зміні цільового призначення даної земельної ділянки законом не передбачена.

Суд вважає спростованими доводи відповідачки про те, що у зв`язку із поділом земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314, вона не мала однозначної інформації щодо якої земельної ділянки їй слід звертатись за оформленням оренди, а позивач її про це не повідомляв. В матеріалах справи містяться докази того, що Сокирянська міська рада неодноразово доводила до відома ОСОБА_2 інформацію про земельну ділянку, на якій розташовано її нерухоме майно. Зокрема, листом міської ради від 29.08.2023 року №02/16-2214 ОСОБА_2 повідомлено про прийняття Сокирянською міською радою рішення №188/29-23 від 15.08.2023 року, яким передбачено передачу відповідачці в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009, так як саме на цій земельній ділянці розташовані будівлі, що перебувають у її власності. Цим же листом відповідачці запропоновано протягом 5 робочих днів з`явитись для підписання підготовленого договору оренди землі до відділу регулювання земельних відносин та екології Сокирянської міської ради. Проте, на час звернення позивача до суду ОСОБА_2 для підписання договору не з`являлась.

Аналогічні відомості містились у листах Сокирянської міської ради № 02-16/2243 від 05.09.2023 року (пункти 5-6, 10, 12) та №114 від 13.11.2023 року, які відповідачка отримала належним чином.

Суд вважає необґрунтованими твердження ОСОБА_2 про те, що їй не надано можливості отримати земельну ділянку з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 ні в оренду, ні у власність.

Зокрема, листами Сокирянської міської ради №02/16-2214 від 29.08.2023 року, №02-16/2243 від 05.09.2023 року (пункти 10, 12), №114 від 13.11.2023 року ОСОБА_6 було належним чином повідомлено про можливість отримати дану ділянку в оренду або викупити її у власність.

Суд також не бере до уваги надані відповідачкою копії скарг до Чернівецької обласної та Дністровської районної держаних адміністрацій, Чернівецької обласної прокуратури, вказівки про звернення до політичних партій тощо, оскільки дані документи не несуть в собі доказового змісту щодо предмета спору та не спростовують позовних вимог міської ради.

Крім того, до справи не долучено відповідей зазначених органів за результатами розгляду цих скарг.

Враховуючи викладене суд вважає, що з дня набуття права власності на об`єкти нерухомого майна, ОСОБА_2 як власник такого майна, стала фактичним користувачем спірних земельних ділянок, на яких розташовані ці об`єкти, тому саме з цих дат у відповідачки виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування земельними ділянками, а також обов`язок сплачувати кошти за користування земельними ділянками, на яких розташовано майно.

Таким чином, земельні ділянки комунальної власності Сокирянської міської територіальної громади з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0304 (0,2126 га), 7324088000:02:001:0314 (2,3944 га),7324088000:02:001:0009(1,0052га)протягом трьохроків,що передувализверненню позивачадо суду,використовувались ОСОБА_2 без правовстановлюючихдокументів.

Натомість, статтею 13 Конституції України передбачено, що власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.

Відповідно до статті 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землі є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За визначенням пп. 14.1.147п. 14.1 ст.14Податкового кодексу Україниплата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Будучи власником відповідних об`єктів нерухомості з 2020 року, ОСОБА_2 не являється ні власником, ні постійним землекористувачем зазначених земельних ділянок. Тому остання не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку в розумінні пп. 14.1.72 Податкового кодексу України, а єдиною формою здійснення нею як землекористувачем плати за вказані земельні ділянки, є орендна плата.

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (пп. 14.1.136), розмір якого є регульованим та визначається згідно із законодавством (пп. 14.1.125). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно із статтею 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

За змістомстатей 122,123,124ЗК Українисільські,селищні,міські радипередають земельніділянки увласність абокористування ізземель комунальноїформи власностівідповідних територіальнихгромад длявсіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею 122цього Кодексу.

Частиною 2 статті 152 ЗК України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними, що регулюються главою 83 ЦК України. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондиційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Обов`язок набувача повернути безпідставно набуте (збережене) майно потерпілому не належить до заходів відповідальності, оскільки боржник при цьому не несе жодних майнових затрат він зобов`язується повернути лише майно, яке безпідставно набув (зберіг).

Для кондиційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (статті 1212-1214 ЦК України).

Такий правовий висновок відповідає висновкам Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постановах від 23.05.2018 року у справі № 629/4628/16-ц, від 17.10.2018 року у справі № 922/2972/17, від 20.11.2018 року у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 року у справі № 320/5877/17, від 04.12.2019 року у справі № 917/1739/17.

Відповідно до ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

За приписамип.2ч.2та ч.3ст.22ЦК Українизбитками є доходи,які особамогла бреально одержатиза звичайнихобставин,якби їїправо небуло порушене(упущенавигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Внаслідок безпідставногозбереження відповідачкою коштів (майна), які мали бути спрямовані на сплату передбачених законом обов`язкових платежів з орендної плати, місцевому бюджету Сокирянської міської територіальної громади завдано збитків.

Так, згідно із розрахунками позивача в межах позовної давності, за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304 протягом останніх трьох років розмір безпідставно збережених відповідачкою коштів у вигляді орендної плати складає 63053,71 грн., а саме: з 01.07.2021 року по 31.12.2021 року (3% від НГО 6412,23 грн.) 96,18 грн.; з 01.01.2022 року по 31.12.2022 року (3% від НГО 7053,45 грн.) 211,60 грн.; з 01.01.2023 року по 31.08.2023 року (3% від НГО 8111,47 грн.) 162,23 грн.; з 01.09.2023 року по 31.10.2023 року (3% від НГО 843 256,64 грн.) 4216,28 грн.; з 01.11.2023 року по 31.12.2023 року (10% від НГО 843256,64 грн.) 14054,28 грн.; з 01.01.2024 року по 30.06.2024 року (10% від НГО 886262,73 грн.) 44313,14 грн.

Розмір безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 протягом останніх трьох років складає 4607,65 грн., а саме: з 01.07.2021 року по 31.12.2021 року (3% від НГО 72205,91 грн.) 1083,09 грн.; з 01.01.2022 року по 31.12.2022 року (3% від НГО 79426,5 грн.) 2382,80 грн.; з 01.01.2023 року по 31.05.2023 року (3% від НГО 91340,48 грн.) 1141,76 грн.

За користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 протягом останніх трьох років розмір безпідставно збережених коштів складає 241145,97 грн., а саме: з 01.06.2023 року по 31.06.2023 року (3% від НГО 38345,91 грн.) 95,87 грн.; з 01.07.2023 року по 31.08.2023 року (5% від НГО 33436,98 грн.) 278,64 грн.; з 01.09.2023 року по 31.10.2023 року (3% від НГО 3987025,28 грн.) 19935,13 грн.; з 01.11.2023 року по 31.12.2023 року (8% від НГО 3987025 грн.) 53160,33 грн.; з 01.01.2024 року по 30.06.2024 року (8% від НГО 4191900 грн.) 167676 грн.

Тобто, загальний розмір не отриманих доходів позивача за період з 01.07.2021 року по 30.06.2024 року становить 308807,33 грн.

Відповідачка, не сплачуючи орендну плату за користування земельними ділянками за відсутності укладеного договору, збільшила вартість власного майна, а Сокирянською міською радою втрачено належне їй майно (кошти від орендної плати), на отримання яких позивач цілком підставно очікував. Відновлення порушених прав Сокирянської міської ради за таких обставин і в такий спосіб, не створює для відповідачки жодних необґрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягненнягрошових коштів, які остання мала би сплатити за звичайних умов, як фактичний добросовісний землекористувач.

З огляду на викладене, відповідачка, як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберегла у себе кошти, які мала сплатити за користування нею, зобов`язана повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першоїстатті 1212 ЦК України.

Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно дост.ст.12,81 ЦПК України кожна сторона повиннадовестиобставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

За приписами ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ст. 76). Належними єдокази,які містятьінформацію щодопредмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 77). Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ст. 80).

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що вимоги Сокирянської міської ради є доведеними і позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Частиною першою ст. 141 ЦПК України, встановлено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Як вбачається з наданої платіжної інструкції № 89, Сокирянська міська рада за подання даного позову до суду, сплатила судовий збір в розмірі 4632,11 грн., який слід стягнути з відповідачки.

На підставіст.13 Конституції України, ст.ст.11,22,1212 ЦК України, ст.ст.79-1,93,120,122,152,206 ЗК України, ст.ст.1,7,21,22,24 Закону України «Про оренду землі», ст.ст.12,13ч.1,42,76-77,81,141,246,258-259,263-265,268,272-273,352,354 ПК України, суд,

УХВАЛИВ:

Позов Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , жительки АДРЕСА_2 на користь Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області (м. Сокиряни, вул. Шевченка, 3 Дністровського району Чернівецької області, код ЄДРПОУ 04062156, IBAN UA618999980334189815000024303, отримувач Чернівецьке ГУК/Сокирянська ТГ/18010900, код отримувача 37836095, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.) код класифікації доходів бюджету 18010900, найменування коду класифікації доходів бюджету: орендна плата з фізичних осіб) безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати в сумі 308807 (триста вісім тисяч вісімсот сім) грн. 33 коп.

Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , жительки АДРЕСА_2 на користь Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області (м. Сокиряни, вул. Шевченка, 3 Дністровського району Чернівецької області, код ЄДРПОУ 04062156) судовий збір в сумі 4632 (чотири тисячі шістсот тридцять дві) грн. 11 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Чернівецького апеляційного суду через Сокирянський районний суд Чернівецької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя:

Повний текст рішення складено 18.11.2024 року.

СудСокирянський районний суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення06.11.2024
Оприлюднено20.11.2024
Номер документу123070851
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —722/1403/24

Ухвала від 05.12.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Рішення від 06.11.2024

Цивільне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Ратушенко О. М.

Рішення від 06.11.2024

Цивільне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Ратушенко О. М.

Ухвала від 08.10.2024

Цивільне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Ратушенко О. М.

Ухвала від 09.09.2024

Цивільне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Ратушенко О. М.

Ухвала від 03.07.2024

Цивільне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Ратушенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні