Постанова
від 14.01.2025 по справі 722/1403/24
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 січня 2025 року м. Чернівці

справа № 722/1403/24

провадження №22-ц/822/56/ 25

Чернівецький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого Перепелюк І. Б.

суддів: Кулянди М.І., Лисака І.Н.

секретар Собчук І.Ю.

розглянувши апеляційну скаргу ОСОБА_1 нарішення Сокирянського районного суду Чернівецької області від 6 листопада 2024 року в цивільній справі за позовом Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати,

встановив:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

Сокирянська міська рада Дністровського району Чернівецької області звернулася в суд з позовом до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що порушуючи інтереси Сокирянської міської ради у сфері земельних відносин, ОСОБА_1 використовуються земельні ділянки комунальної форми власності з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0304 площею 0,2126га, 7324088000:02:001:0314 площею 2,3944га та7324088000:02:001:0009 площею 1,0052га без оформлення правовстановлюючих документів та реєстрації речових прав на них, що призводить до ненадходження значних коштів у вигляді орендної плати до бюджету Сокирянської міської територіальної громади Дністровського району Чернівецької області.

Так, 12.03.2020 року на підставі договору купівлі-продажу №202 ОСОБА_1 набула у власність нежитлові будівлі тракторної бригади за адресою: АДРЕСА_1 , які були розміщені на земельній ділянці з кадастровим номером7324088000:02:001:0314, загальною площею 2,3944 га, а після її поділу та по даний час на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 площею 1,0052 га.

17.03.2020 року на підставі договору купівлі-продажу №224 відповідачка набула у власність об`єкт нерухомості АЗС за адресою: АДРЕСА_1 , що розташований на земельній ділянці з кадастровим номером7324088000:02:001:0304, площею 0,2126 га.

Позивач стверджував, що враховуючи заяви, заперечення та інші звернення відповідачки, остання не має наміру укладати договори оренди відповідних земельних ділянок. Внаслідок безпідставного збереження відповідачкоюкоштів, які мали бути спрямовані на сплату передбачених законом обов`язкових платежів з орендної плати, місцевому бюджету Сокирянської міської територіальної громади завдано збитків.

Згідно із наданими позивачем розрахунками плати за землю, в межах трирічного строку позовної давності, розмір безпідставно збережених коштів за користування вищевказаними земельними ділянками складає 308 807,33 грн., з яких: за земельною ділянкою з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304 - 63053,71 грн.; за земельною ділянкою з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 - 4607,65 грн.; за земельною ділянкою з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 - 241145,97 грн.

Посилаючись на зазначене, позивач просив стягнути з ОСОБА_1 безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати в сумі 308807 грн. 33коп. та витрати на сплату судового збору в сумі 4632,11 грн.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Сокирянського районного суду Чернівецької області від 6 листопада 2024 року позов Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати задоволено.

Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати в сумі 308807 (триста вісім тисяч вісімсот сім) грн. 33 коп.

Вирішено питання щодо судового збору.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення Сокирянського районного суду Чернівецької області від 6 листопада 2024 року та ухвалити нове рішення, яким відмовити Сокирянській міській раді Дністровського району Чернівецької області у задоволені позовних вимог.

Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

Вапеляційній скарзіапелянт зазначає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, неповно з`ясував обставини справи.

Зазначає, що на земельних ділянках дійсно знаходиться нерухоме майно АЗС та тракторної бригади, що належить їй на праві власності.

Вказувала, що цільове призначенняземельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 змінено на 03.10 «для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницької діяльністю, пов`язаною з отримання прибутку», без її участі та згоди.

У зв`язку із поділом даної земельної ділянки вона не мала однозначної інформації щодо якої земельної ділянки їй слід звертатись за оформленням оренди, а позивач її про це не повідомляв.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Сокирянська міська рада подала відзив на апеляційну скаргу.

Просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити, рішення Сокирянського районного суду Чернівецької області від 6 листопада 2024 року залишити без змін.

Мотивувальна частина

Обставини справи, встановлені судом

Судом встановлено наступне. Земельна ділянка з кадастровим номером7324088000:02:001:0304 площею 0,2126 га, яка розташована по АДРЕСА_1 , перебуває у комунальній власності Сокирянської міської ради.

Відповідно до інформації, яка міститься вДержавному реєстрі речових прав на нерухоме майно, речових прав на дану земельну ділянку, у тому числі право оренди за ОСОБА_1 , не зареєстровано.

Водночас, право власності на об`єкт нерухомості (нежитлові будівлі АЗС), які розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304 площею 0,2126 га, для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, по АДРЕСА_1 , відповідно до договору купівлі-продажу №224 від 17.03.2020 року,засвідченого приватним нотаріусом Дністровського районного нотаріального округу Чернівецької області Банковською О.Ю., належить ОСОБА_1 .

Крім того, на підставі договору купівлі-продажу №202 від 12.03.2020 року, засвідченого приватним нотаріусом Дністровського районного нотаріального округу Чернівецької області Банковською О.Ю., ОСОБА_1 набула у власність нежитлові будівлі тракторної бригади, розташовані по АДРЕСА_1 , на земельній ділянці комунальної власності Сокирянської міської територіальної громади з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 площею 2,3944 га. При цьому, відомості про реєстрацію речових прав на дану земельну ділянку за ОСОБА_1 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно - відсутні.

14.03.2023 року комісією Сокирянської міської ради, у присутності державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель відділу №2 ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області, представників проектної землевпорядної організації та КП «Сокирянське БТІ» здійснено обстеження земельних ділянок з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0314 та 7324088000:02:001:0304 в результаті чого встановлено, що дані земельні ділянки використовуються ОСОБА_1 без правовстановлюючих документів.

Листом №02-16/736 від 23.03.2023 року Сокирянська міська рада повідомила відповідачку про результати обстеження та інформувала про порядок укладення договорів оренди землі.

У відповідь на даний лист ОСОБА_1 направила до міської ради пояснення від 30.03.2023 року з яких вбачається, що вона не погоджується з доводами міської ради. Разом з тим, у заяві від 30.03.2023 року просила Сокирянську міську раду прийняти рішення щодо укладення договору оренди землі або земельного сервітуту, однак не надала всіх необхідних для цього документів.

Згідно листа №02-16/1066 від 02.05.2023 року Сокирянська міська рада повідомила відповідачку, що відповідно до чинного на той час Положення про оренду земельної ділянки на території Сокирянської міської територіальної громади, затвердженого рішенням Сокирянської міської ради №200/08-21 від 24.06.2021 року що особа, зацікавлена в одержанні в оренду земельної ділянки комунальної власності, подає заяву встановленого зразка (додаток 4 до Положення). До заяви додаються: копія паспорта та ідентифікаційного номера, витяг з Державного земельного кадастру (оригінал), витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (оригінал), копія правовстановлюючих документів на майно, копія квитанції про сплату за користування земельною ділянкою.

ОСОБА_1 було рекомендовано звернутись до Сокирянської міської ради в установленому порядку та надати всі необхідні документи.

Згодом, рішенням Сокирянської міської ради від 08.05.2023 року №103/27-23 було затверджено технічну документацію щодо поділу та об`єднання земельної ділянки з цільовим призначенням 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 2,3944 га, з кадастровим номером7324088000:02:001:0314, в результаті чого утворились земельні ділянки комунальної власності з кадастровими номерами: 7324088000:02:001:0009 (1,0052 га), 7324088000:02:001:0010 (0,5052 га), 7324088000:02:001:0011 (0,0936 га), 7324088000:02:001:0012 (0,7065 га) та 7324088000:02:001:0015 (0,0839).

Належні ОСОБА_1 нежитлові будівлі тракторної бригади, які знаходились на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314, після її поділу та на даний час розташовані на земельній ділянціз кадастровим номером 7324088000:02:001:0009, площею 1,0052 га.

Згідно із відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_1 речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 площею 1,0052 га не зареєстровано.

Рішенням Сокирянської міської ради №145/28-23 від 29.06.2023 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 площею 1,0052 га у разі зміни її цільового призначення, а саме змінено цільове призначення даної ділянки з 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.

Також Сокирянська міська рада відповідно до рішення №182/29-23 від 15.08.2023 року затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером7324088000:02:001:0304, площею 0,2126, а саме змінено цільове призначення даної ділянки із «землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)» на 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.

Згідно із рішенням № 184/29-23 від 15.08.2023 року Сокирянською міською радою затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а саме: з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304, площею 0,2126, НГО 843256,64 грн.; з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009, площею 1,0052 га, НГО 3987025,28 грн.

15.08.2023 року Сокирянська міська рада прийняла рішення №188/29-23 про передачу в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009, площею 1,0052 га, 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку. Листом № 02/16-2214 від 29.08.2023 року міська рада повідомила відповідачку про вказане рішення та запропонувала протягом 5 робочих днів з`явитись для підписання підготовленого договору оренди землі до відділу регулювання земельних відносин та екології Сокирянської міської ради.

Проте, у справі відсутні докази, які б свідчили, що ОСОБА_1 уклала договори оренди зазначених земельних ділянок.

Згідно із Актами обстеження земельних ділянок №10 та №11 від 16.10.2023 року комісією Сокирянської міської ради в черговий раз підтверджено, що на земельних ділянках комунальної власності з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0009 та 7324088000:02:001:0304 розташоване вищевказане нерухоме майно, що згідно із Державним реєстром речових прав на нерухоме майно належить відповідачці. Наявність нежитлових будівель тракторної бригади, належних ОСОБА_1 , на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 підтверджено і під час обстеження 12.03.2024 року.

Позиція апеляційного суду, застосовані норми права та мотиви, з яких виходить суд при прийнятті постанови

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін та обговоривши наявні докази по справі, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах вимог та доводів апеляційної скарги, апеляційний суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частин першої, другої та п`ятоїстатті 263 ЦПК Українисудове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Рішення суду першої інстанції вказаним вимогам повністю відповідає.

Згідно зі статтею 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Ухвалюючи рішення у справі, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними, відповідачка, як фактичний користувач земельних ділянок, що без достатньої правової підстави, за рахунок власника вказаних ділянок, зберегла у себе кошти, які мала заплатити за користування ними, зобов`язана повернути ці кошти власнику земельних ділянок Сокирянській міській раді, на підставі ч.1 ст. 1212 ЦК України.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду.

За умовами частини 2статті 152 ЗК Українивласник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Відповідно до частин 1, 2статті 1212 ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цьогоКодексузастосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Правові підстави користування земельною ділянкою комунальної власності за змістомглави 15 ЗК Україниреалізуються через право постійного користування або право оренди.

Частиною 1 статті93і статтею125 ЗК Українипередбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1статті 96 ЗК України).

Принцип платного використання землі також передбаченостаттею 206 ЗК України, за змістом якої використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти14.1.72,14.1.136 пункту14.1 статті14 ПК України).

Отже, законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" залежно від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

Водночас згідно зістаттями 122-124 ЗК Україниміські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною 1статті 21 Закону України "Про оренду землі".

ВодночасЗК Українирегламентує перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду. Відповідно до частин 1, 2статті 120 цього Кодексуу разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.

Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 15 грудня 2021 року у справі № 924/856/20.

Отже, положення глави15, статей120,125 ЗК України,статті 1212 ЦКУкраїнидають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа, яка придбала такий об`єкт, стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою, без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати, є за своїм змістом кондикційними.

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень частини1статті1212 ЦКУкраїни.

Верховний Суд також неодноразово викладав правову позицію, згідно з якою для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положеньстатей 1212-1214 ЦКУкраїниза фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативно-грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави. Отже, встановлення саме таких обставин входить до предмета доказування у межах вирішення спору у цій справі, що і було зроблено судом першої інстанції.

Судом встановлено та визнається сторонами, що на підставі договору купівлі-продажу №202 від 12.03.2020 року, засвідченого приватним нотаріусом Дністровського районного нотаріального округу Чернівецької області Банковською О.Ю., відповідач ОСОБА_1 набула у власність нежитлові будівлі тракторної бригади, розташовані по АДРЕСА_1 , на земельній ділянці комунальної власності Сокирянської міської територіальної громади з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 площею 2,3944 га.

Відповідно до договору купівлі-продажу №224 від 17.03.2020 року,засвідченого приватним нотаріусом Дністровського районного нотаріального округу Чернівецької області Банковською О.Ю., право власності на об`єкт нерухомості (нежитлові будівлі АЗС), які розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304 площею 0,2126 га, для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, по АДРЕСА_1 , належить відповідачці ОСОБА_1

14.03.2023 року комісією Сокирянської міської ради, у присутності державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель відділу №2 ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області, представників проектної землевпорядної організації та КП «Сокирянське БТІ» здійснено обстеження земельних ділянок з кадастровими номерами 7324088000:02:001:0314 та 7324088000:02:001:0304 в результаті чого встановлено, що дані земельні ділянки використовуються ОСОБА_1 без правовстановлюючих документів.

Листом №02-16/736 від 23.03.2023 року Сокирянська міська рада повідомила відповідачку про результати обстеження та інформувала про порядок укладення договорів оренди землі.

Отже, з дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна ОСОБА_1 як власник такого майна, стала фактичним користувачем спірних земельних ділянок, на яких розташовані ці об`єкти, тому саме з цієї дати у відповідача виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування земельними ділянками (укласти відповідний договір та оформити речові права на земельну ділянку), а також обов`язок сплачувати за користування земельними ділянками, на яких розташовано майно.

Установлені обставини свідчать, що відповідачка у спірний період користувалася земельними ділянками, на яких розташовано майно, за відсутності оформленого згідно з вимогами чинного законодавства права користування земельними ділянками, не сплачуючи коштів за користування ними, тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що ОСОБА_1 є фактичним користувачем земельних ділянок, яка без достатньої правової підстави за рахунок позивача - власника земельних ділянок зберегла у себе кошти, які мала сплатити за користування ними, тому зобов`язана повернути ці кошти власникові земельної ділянки на підставі положень частини 1статті 1212 ЦК України.

У справі, яка розглядається, судом встановлено, що земельні ділянки сформовані і їм присвоєно кадастровий номер, відомості про них внесені до Державного земельного кадастру.

Одночасно з переходом права власності на будівлю або споруду до покупця (набувача) такого об`єкта нерухомості, розташованого на земельній ділянці комунальної власності, переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відповідачка як власник нежитлових будівель, не уклавши відповідного договору оренди та не здійснивши державної реєстрації такого права, фактично користується земельними ділянками без достатньої правової підстави, отже є підстави для стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за відповідний період.

Згідно із розрахунками позивача в межах позовної давності, за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304 протягом останніх трьох років розмір безпідставно збережених відповідачкою коштів у вигляді орендної плати складає 63053,71 грн., а саме: з 01.07.2021 року по 31.12.2021 року (3% від НГО 6412,23 грн.) 96,18 грн.; з 01.01.2022 року по 31.12.2022 року (3% від НГО 7053,45 грн.) 211,60 грн.; з 01.01.2023 року по 31.08.2023 року (3% від НГО 8111,47 грн.) 162,23 грн.; з 01.09.2023 року по 31.10.2023 року (3% від НГО 843 256,64 грн.) 4216,28 грн.; з 01.11.2023 року по 31.12.2023 року (10% від НГО 843256,64 грн.) 14 054,28 грн.; з 01.01.2024 року по 30.06.2024 року (10% від НГО 886262,73 грн.) 44313,14 грн.

Розмір безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 протягом останніх трьох років складає 4607,65 грн., а саме: з 01.07.2021 року по 31.12.2021 року (3% від НГО 72205,91 грн.) 1083,09 грн.; з 01.01.2022 року по 31.12.2022 року (3% від НГО 79426,5 грн.) 2382,80 грн.; з 01.01.2023 року по 31.05.2023 року (3% від НГО 91340,48 грн.) 1141,76 грн.

За користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009 протягом останніх трьох років розмір безпідставно збережених коштів складає 241145,97 грн., а саме: з 01.06.2023 року по 31.06.2023 року (3% від НГО 38345,91 грн.) 95,87 грн.; з 01.07.2023 року по 31.08.2023 року (5% від НГО 33436,98 грн.) 278,64 грн.; з 01.09.2023 року по 31.10.2023 року (3% від НГО 3987025,28 грн.) 19935,13 грн.; з 01.11.2023 року по 31.12.2023 року (8% від НГО 3987025 грн.) 53160,33 грн.; з 01.01.2024 року по 30.06.2024 року (8% від НГО 4191900 грн.) 167676 грн.

Загальний розмір не отриманих доходів позивача за період з 01.07.2021 року по 30.06.2024 року становить 308807,33 грн.

При розгляді апеляційної скарги представник апелянта фактично визнав, що відповідач за користування земельними ділянками повинна сплачувати орендну плату, однак не погодився з розрахунком позивача, що міститься в матеріалах справи, посилаючись на його неправильність. В той же час свого контррозрахунку не надав.

Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції щодо правильності розрахунку безпідставно збережених відповідачем грошових коштіву вигляді орендної плати, оскільки такий розрахунок зроблено на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

В апеляційній скарзі апелянт посилалась на те, що цільове призначенняземельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 було змінено на 03.10 «для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницької діяльністю, пов`язаною з отримання прибутку», без її участі та згоди. У зв`язку із поділом земельної ділянки вона не мала однозначної інформації щодо якої земельної ділянки їй слід звертатись за оформленням оренди, а позивач її про це не повідомляв.

Зазначені доводи апеляційної скарги фактично є аналогічними тим доводам відповідача, що були предметом розгляду судом першої інстанції.

Так в матеріалах справи містяться копії листування сторін (запиту на отримання публічної інформації, заяв, заперечень, зауважень щодо земельної ділянки, її поділу, оренди тощо), з яких не вбачається наміру ОСОБА_1 укладати договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0009.

Судом першої інстанції було встановлено, що відповідачка була обізнана про факт зміни цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0304, що підтверджується листами Сокирянської міської ради №02/16-2214 від 29.08.2023 рокута №02-16/2243 від 05.09.2023 року і твердження ОСОБА_1 про те, що цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7324088000:02:001:0314 змінено на: 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницької діяльністю, пов`язаною з отримання прибутку, відбулося без її участі та згоди, є безпідставними.

В матеріалах справи містяться докази того, що Сокирянська міська рада неодноразово доводила до відома ОСОБА_1 інформацію про земельну ділянку, на якій розташовано її нерухоме майно. Зокрема, листом міської радивід 29.08.2023 року №02/16-2214 ОСОБА_1 повідомлено про прийняття Сокирянською міською радою рішення№188/29-23 від 15.08.2023 року, яким передбачено передачу відповідачці в оренду земельної ділянкиз кадастровим номером7324088000:02:001:0009, так як саме на цій земельній ділянці розташовані будівлі, що перебувають у її власності. Цим же листом відповідачці запропоновано протягом 5 робочих днів з`явитись для підписання підготовленого договору оренди землі до відділу регулювання земельних відносин та екології Сокирянської міської ради. Аналогічні відомості містились у листах Сокирянської міської ради № 02-16/2243 від 05.09.2023 року (пункти 5-6, 10, 12) та №114 від 13.11.2023 року, які відповідачка отримала належним чином.

Судом першої інстанції повно встановлені всі обставини справи та досліджені надані сторонами докази, дотримані норми процесуального та правильно застосовані норми матеріального права.

Доводи апелянта висновків суду першої інстанції не спростовують і зводяться до суб`єктивного тлумачення чинних норм законодавства України та незгоди з висновками суду першої інстанцій стосовно встановлених обставин справи, містять посилання на факти, що були предметом дослідження й оцінки судом та не можуть бути підставами для скасування судового рішення.

Висновки апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги

Рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, що відповідно до ст. 375 ЦПК України, є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення - без змін.

Керуючись ст. 367, 374, 375, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Сокирянського районного суду Чернівецької області від 6 листопада 2024 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

На постанову може бути подана касаційна скарга до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.

Повна постанова складена 15 січня 2025 року.

Судді І.Б. Перепелюк

І.Н. Лисак

М.І. Кулянда

СудЧернівецький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2025
Оприлюднено16.01.2025
Номер документу124419351
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —722/1403/24

Ухвала від 03.03.2025

Цивільне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Ратушенко О. М.

Ухвала від 30.01.2025

Цивільне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Ратушенко О. М.

Постанова від 14.01.2025

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Постанова від 14.01.2025

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 10.01.2025

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 30.12.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 30.12.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 16.12.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 05.12.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Рішення від 06.11.2024

Цивільне

Сокирянський районний суд Чернівецької області

Ратушенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні