Рішення
від 12.11.2024 по справі 340/5634/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/5634/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Сагуна А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Голованівської окружної прокуратури в інтересах держави до Вільшанської селищної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень, а також зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Голованівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати п.1 рішення Вільшанської селищної ради від 22 грудня 2023 року №1140 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 , з (КВЦПЗД - 01.08) для сінокосіння і випасання худоби на (КВЦПЗД -01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебуває в оренді, за адресою: Кіровоградська область, Голованівський район, Вільшанська селищна рада, кадастровий номер 3524355100:02:000:1110;

- визнати протиправним та скасувати п.2 рішення Вільшанської селищної ради від 22 грудня 2023 року №1140 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок, якими затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка перебуває в оренді гр. ОСОБА_1 , із зміною цільового призначення земель з для сінокосіння та випасання худоби на для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 9 га, на території Вільшанської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3524380400:02:000:0677;

- визнати протиправним та скасувати п.1 рішення Вільшанської селищної ради від 21 лютого 2024 року №1188 Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, якими надано дозвіл гр. ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки з кадастровим номером 3524355100:02:000:1110 площею 5,5000 га, що розташована на території Вільшанської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області за межами смт.Вільшанка, яка перебуває у його користуванні згідно договору оренди земельної ділянки №28-09-23 від 11.09.2023, зареєстрованого в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15.09.2023 № запису 51812879, з метою зміни виду угідь з пасовища на ріллю;

- визнати протиправним та скасувати п.3 рішення Вільшанської селищної ради від 21 лютого 2024 року №1188 Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, якими надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки з кадастровим номером 3524380400:02:000:0677 площею 9,0000 га, що розташована на території Вільшанської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області за межами с.Добре, яка перебуває у його користуванні згідно договору оренди земельної ділянки №09-05-23 від 15.05.2023, зареєстрованого в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.06.2023 № запису 50630364, з метою зміни виду угідь з пасовища на ріллю;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду відповідно до вимог чинного законодавства вжити заходів з внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 3524355100:02:000:1110 в частині внесення змін щодо її цільового призначення з 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на 01.08 для сінокосіння і випасання худоби;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду відповідно до вимог чинного законодавства вжити заходів з внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 3524380400:02:000:0677 в частині внесення змін щодо її цільового призначення з 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на 01.08 для сінокосіння і випасання худоби, виду угідь з 001.01 рілля на 002.02 пасовища.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що в ході вивчення стану законності у сфері земельних відносин, встановлено факт порушення вимог земельного законодавства під час прийняття рішення органом місцевого самоврядування про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки. Вказує, що земельні ділянки передані в користування третім особам на підставі договорів оренди, відповідно до ст. 34 Земельного кодексу України можуть використовуватись лише, як пасовища.

Ухвалою судді від 12.09.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі та встановлено відповідачу строк для подання до суду відзиву на позовну заяву - упродовж 15 днів від дня отримання цієї ухвали (а.с.133-134).

Також, даною ухвалою залучено до участі у справі як треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 (а.с. 133-134).

Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого фактично перелічені норми Земельного кодексу України (а.с. 140-141).

До суду надійшло клопотання представника третьої особи про закриття провадження у справі, яке фактично обґрунтоване тим, що з огляду на суб`єктний склад учасників спірних правовідносин, ця справа має вирішуватись за правилами встановленими Цивільним процесуальним кодексом України, а тому суд має закрити провадження у справі (а.с. 174-176).

Ухвалою суду 08.10.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника третьої особи про закриття провадження у справі (а.с. 191-192).

Дослідивши подані учасниками справи документи і матеріали, судом встановлені наступні обставини.

Пунктом 1 рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області від 30 серпня 2023 року №1023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_2 », затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 10 років гр. ОСОБА_2 (КВЦПЗ-А. 01.08) для сінокосіння та випасання худоби, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі, за адресою: Кіровоградська область, Голованівський район, Вільшанська селищна рада, за межами населеного пункту (а.с. 36-37).

Пунктом 2 вищевказаного рішення ОСОБА_2 передано в оренду терміном на 10 років земельну ділянку загальною площею 5,500 га, з них 5,5000 га пасовища (кадастровий номер 3524355100:02:000:1110), для сінокосіння та випасання худоби, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, які перебувають у запасі, на території Вільшанської селищної територіальної громади Голованівського району Кіровоградської області, за межами смт.Вільшанка (а.с. 36-37).

На підставі вказаного рішення органу місцевого самоврядування 11.09.2023 між Вільшанською селищною радою та ОСОБА_2 укладено договір оренди земельної ділянки, № 28-09-23 (далі Договір 1), згідно п.1.1 якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку на умовах оренди для сінокосіння та випасання худоби (код КВЦПЗ 01.08) за рахунок земель, які перебувають у запасі на території Вільшанської селищної територіальної громади Голованівського району Кіровоградської області за межами смт.Вільшанка (а.с. 57-60).

Пунктом 2.1 Договору 1 визначено, що в оренду передається земельна ділянка з кадастровим номером 3524355100:02:000:1110, загальною площею 5,5000 га, пасовище, для сінокосіння та випасання худоби.

Строк дії згідно пункту 3.1 Договору 1 складає 10 років.

На підставі вищевказаного рішення Вільшанської селищної ради (№1023 від 30.08.2023) та договору оренди землі № 28-09-23 від 11.09.2023 державним реєстратором виконавчого комітету Вільшанської селищної ради 15.09.2023 зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 5,5000 га з кадастровим номером 3524355100:02:000:1110 (номер запису про інше речове право 51812879) (а.с. 30).

Пунктом 1 рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області від 16 грудня 2022 року №830 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_1 », затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років гр. ОСОБА_1 (КВЦПЗ А 01.08) для сінокосіння та випасання худоби, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі, за адресою: Кіровоградська область, Голованівський район, Вільшанська селищна рада, за межами населеного пункту (а.с. 43).

Пунктом 2 вищевказаного рішення ОСОБА_1 передано в оренду терміном на 20 років земельну ділянку загальною площею 9,000 га, з них 9,0000 га пасовища (кадастровий номер 3524380400:02:000:0677), для сінокосіння та випасання худоби, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, які перебувають у запасі, на території Вільшанської селищної територіальної громади Голованівського району Кіровоградської області, за межами с.Добре (а.с. 43).

На підставі вказаного рішення органу місцевого самоврядування 15.05.2023 між Вільшанською селищною радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки, № 09-05-23 (Далі Договір 2), згідно п.1.1 якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку на умовах оренди для сінокосіння та випасання худоби (код КВЦПЗ 01.08) за рахунок земель, які перебувають у запасі на території Вільшанської селищної територіальної громади Голованівського району Кіровоградської області за межами с.Добре. (а.с. 52-55)

Пунктом 2.1 Договору 2 визначено, що в оренду передається земельна ділянка з кадастровим номером 3524380400:02:000:0677, загальною площею 9,000 га, пасовище, для сінокосіння та випасання худоби.

Строк дії згідно пункту 3.1 Договору 2 складає 20 років.

На підставі вищевказаного рішення Вільшанської селищної ради (№830 від 16.12.2022) та договору оренди землі, № 09-05-23 від 15.05.2023 державним реєстратором виконавчого комітету Вільшанської селищної ради 09.06.2023 зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 9,0000 га з кадастровим номером 3524380400:02:000:0677 (номер запису про інше речове право 50630364) (а.с. 27).

Пунктом 1.2. рішення Вільшанської селищної ради №1054 від 13.10.2023 року «Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки», надано дозвіл гр. ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 3524355100:02:000:1110, площею 5,5 га, що розташована на території Вільшанської селищної територіальної громади за межами смт. Вільшанка, яка перебуває у його користуванні згідно договору оренди земельної ділянки №28-09-23 від 11.09.2023, зареєстрованому у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15.09.2023, № запису 51812879, шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки з КВЦПЗ 01.08 для сінокосіння та випасання худоби на 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 30, 73-74).

Також, пунктом 1.3. вищевказаного рішення №1054 від 13.10.2023 року, надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 3524380400:02:000:0677, площею 9 га, що розташована на території Вільшанської селищної територіальної громади за межами смт. Вільшанка, яка перебуває у його користуванні згідно договору оренди земельної ділянки №09- 05-23 від 15.05.2023, зареєстрованому у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.06.2023, № запису 50630364, шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки з КВЦПЗ 01.08 для сінокосіння та випасання худоби на 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 27, 73-74).

П. 1 та п. 2 рішення Вільшанської селищної ради №1140 від 22.12.2023 року «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок», затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з (КВЦПЗД - 01.08) для сінокосіння і випасання худоби на (КВЦПЗД -01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебувають в оренді, за адресою: Кіровоградська область, Голованівський район, Вільшанська селищна рада, кадастрові номери 3524355100:02:000:1010 та 3524380400:02:000:0677 (відповідно) (а.с. 177-178).

Рішенням Вільшанської селищної ради №1188 від 21.02.2024«Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь» (п.1) надано дозвіл гр. ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки з кадастровим номером 3524355100:02:000:1110 площею 5,5000 га, що розташована на території Вільшанської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області за межами смт.Вільшанка, яка перебуває у його користуванні згідно договору оренди земельної ділянки №28-09-23 від 11.09.2023, зареєстрованого в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15.09.2023 № запису 51812879, з метою зміни виду угідь з «пасовища» на «ріллю» (а.с. 34).

Пунктом 3 вказаного рішення Вільшанської селищної ради №1188 від 21.02.2024 року «Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь» надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянкиз кадастровим номером 3524380400:02:000:0677 площею 9,0000 га, що розташована на території Вільшанської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області за межами с.Добре, яка перебуває у його користуванні згідно договору оренди земельної ділянки №09-05-23 від 15.05.2023, зареєстрованого в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.06.2023 № запису 50630364, з метою зміни виду угідь з «пасовища» на «ріллю» (а.с. 34-35).

Ухвалою суду від 12.11.2024 закрито провадження в частині позовних вимог, в яких позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати п.1 рішення Вільшанської селищної ради від 21 лютого 2024 року №1188 Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, якими надано дозвіл гр. ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки з кадастровим номером 3524355100:02:000:1110 площею 5,5000 га, що розташована на території Вільшанської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області за межами смт.Вільшанка, яка перебуває у його користуванні згідно договору оренди земельної ділянки №28-09-23 від 11.09.2023, зареєстрованого в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15.09.2023 № запису 51812879, з метою зміни виду угідь з пасовища на ріллю;

- визнати протиправним та скасувати п.3 рішення Вільшанської селищної ради від 21 лютого 2024 року №1188 Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, якими надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки з кадастровим номером 3524380400:02:000:0677 площею 9,0000 га, що розташована на території Вільшанської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області за межами с.Добре, яка перебуває у його користуванні згідно договору оренди земельної ділянки №09-05-23 від 15.05.2023, зареєстрованого в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.06.2023 № запису 50630364, з метою зміни виду угідь з пасовища на ріллю.

Дослідивши докази і письмові пояснення учасників справи, викладені у письмових заявах по суті справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.

Надаючи оцінку повноваженням Керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області на звернення до суду з відповідним позовом, суд враховує наступне.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.1311 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

У рішенні Конституційного Суду України від 05.06.2019 р. №4-р(II)/2019 вказано, що Конституцією України встановлено вичерпний перелік повноважень прокуратури, визначено характер її діяльності і в такий спосіб передбачено її існування і стабільність функціонування; наведене гарантує неможливість зміни основного цільового призначення вказаного органу, дублювання його повноважень/функцій іншими державними органами, адже протилежне може призвести до зміни конституційно визначеного механізму здійснення державної влади її окремими органами або вплинути на обсяг їхніх конституційних повноважень.

Згідно з ч.3 ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Системне тлумачення вказаних приписів дозволяє дійти висновку, що стаття 53 КАС України вимагає вказувати в адміністративному позові, скарзі чи іншому процесуальному документі докази на підтвердження підстав заявлених позовних вимог із зазначенням, у чому саме полягає порушення інтересів держави, та обставини, що зумовили необхідність їх захисту прокурором.

У Законі України Про прокуратуру від 14.10.2014 р. №1697-VII (далі за текстом Закон №1697) закріплено вичерпний перелік підстав для здійснення прокуратурою представництва інтересів держави в суді у некримінальних провадженнях.

Відповідно до ч.3 ст.23 Закону №1697 Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. При цьому ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття інтерес держави.

Суд враховує, що інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

З огляду на п.4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. №3-рп/99, інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Висловлене Конституційним Судом України розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України Про прокуратуру.

Таким чином, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 р. у справі №806/1000/17, від 26.07.2018 р. у справі №926/1111/15, від 19.09.2019 р. у справі №815/724/15, від 05.11.2019 р. у справі №804/4585/18, від 28.01.2021 р. у справі №380/3398/20, від 05.10.2021 р. у справі №380/2266/21, від 02.12.2021 р. у справі №320/10736/20, від 23.12.2021 р. у справі №0440/6596/18.

Отже, прокурор може представляти інтереси держави в суді у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не повною мірою відповідає принципу змагальності, який є однією з засад правосуддя.

Аналогічний висновок міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 05.03.2019 р. у справі №806/602/18, від 13.03.2019 р. у справі №815/1139/18, від 15.10.2019 р. у справі №810/3894/17, від 17.10.2019 р. у справі №569/4123/16-а, від 05.11.2019 р. у справі №804/4585/18, від 03.12.2019 р. у справі №810/3164/18 та від 01.06.2022 р. у справі №260/1815/21.

У даній справі, прокурор в адміністративному позові зазначив, що захисту полягають інтереси держави у сфері охорони земельного законодавства під час прийняття рішення органом місцевого самоврядування про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки.

Згідно із частинами 1, 2 статті 18 Земельного кодексу України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України (чинної на час виникнення спірних правовідносин) землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі. Земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.

Частиною 1, п. а частини 2 статті 22 Земельного кодексу України унормовано, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

Згідно із частинами 1, 2 статті 20 Земельного кодексу України при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення. Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо: земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу.

Відповідно до пункту "а" статті 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.

Відповідно до статті 35 Закону України Про охорону земель власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України.

Згідно статті 37 Закону України Про охорону земель (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) зміна сіножатей, пасовищ та перелогів на інші угіддя в межах земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, переданих у користування на умовах оренди, емфітевзису, забороняється. Ця вимога не поширюється на зміну угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, право оренди, емфітевзису щодо яких виникло до набрання чинності цією частиною.

Підсумовуючи вищевикладене суд зазначає, що відповідач приймаючи п.1,2 рішення Вільшанської селищної ради від 22 грудня 2023 року №1140 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок не дотримався вимог статті 37 Закону України Про охорону земель, а тому в силу пункту "а" статті 21 Земельного кодексу України, а тому вказане рішення у вказаній частині є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно позовних вимог, в яких позивач просить зобов`язати Вільшанську селищну раду відповідно до вимог чинного законодавства вжити заходів з внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 3524355100:02:000:1110 в частині внесення змін щодо її цільового призначення з 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на 01.08 для сінокосіння і випасання худоби, та також зобов`язати Вільшанську селищну раду відповідно до вимог чинного законодавства вжити заходів з внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 3524380400:02:000:0677 в частині внесення змін щодо її цільового призначення з 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на 01.08 для сінокосіння і випасання худоби, виду угідь з 001.01 рілля на 002.02 пасовища, то суд зазначає наступне.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Тобто позивач зобов`язаний був надати докази того, що цільове призначення земельних ділянок з кадастровими номерами 3524355100:02:000:1110, а також 3524380400:02:000:0677 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вказано - "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва".

Натомість згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, станом на 12.11.2024 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3524355100:02:000:1110 "земельна ділянка для сінокосіння і випасання худоби" (а.с. 238-240), а не "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва", як стверджує позивач, при цьому цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3524380400:02:000:0677 не вказано (а.с. 235-237), тому відсутні підстави для зобов`язання відповідача вжити заходів з внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру стосовно цільового призначення.

Таким чином, за сукупністю наведених обставин та враховуючи наявність письмових доказів, що підтверджують наведені позивачем доводи у позовній заяві та виходячи з системного аналізу вищезазначених норм чинного законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає.

Згідно ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

У даній справі прокурор є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді відповідно до ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру та ч.3 ст.53 КАС України, а тому враховуючи, що витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз не понесено, суд дійшов висновку, що відсутні витрати, які б підлягали стягненню з відповідача в порядку розподілу судових витрат.

Судові витрати які підлягають стягненню на користь сторін відсутні.

Керуючись ст.ст.139, 246, 255, 292-297, 325, 382 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Голованівської окружної прокуратури (вул. Паркова, 13, смт. Голованівськ, Голованівський район, Кіровоградська область, 26500, ЄДРПОУ 02910025) в інтересах держави до Вільшанської селищної ради (вул. Центральна, 15, смт. Вільшанка, Голованівський район, Кіровоградська область, 26600, ЄДРПОУ 04365595), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про визнання протиправними та скасування рішень, а також зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати п.1 рішення Вільшанської селищної ради від 22 грудня 2023 року №1140 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 , з (КВЦПЗД - 01.08) для сінокосіння і випасання худоби на (КВЦПЗД-01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебуває в оренді, за адресою: Кіровоградська область, Голованівський район, Вільшанська селищна рада, кадастровий номер 3524355100:02:000:1110.

Визнати протиправним та скасувати п.2 рішення Вільшанської селищної ради від 22 грудня 2023 року №1140 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок шляхом зміни цільового призначення земельних ділянок, якими затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка перебуває в оренді гр. ОСОБА_1 , із зміною цільового призначення земель з для сінокосіння та випасання худоби на для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 9 га, на території Вільшанської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3524380400:02:000:0677.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду А.В. САГУН

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123118061
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/5634/24

Ухвала від 27.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 27.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 22.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 12.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. САГУН

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. САГУН

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. САГУН

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. САГУН

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. САГУН

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні