П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 листопада 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/1243/24Головуючий в 1 інстанції: Ярощук В.Г.
Дата і місце ухвалення 12.04.2024р., м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Бойка А.В.,
суддів: Федусика А.Г.,
Шевчук О.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «С-Фуд» до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
У лютому 2024 року товариства з обмеженою відповідальністю «С-Фуд» звернулось до суду першої інстанції з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 року № 000100180410; рішення Державної податкової служби України від 18.01.2024 року № 1445/6/99-00-06-03-01-06.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.04.2024 року позов задоволено частково.
Визнано протиправним і скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 27.10.2023 року № 000100180410 (форма «Н») у частині застосування до ТОВ «С-Фуд» штрафу в сумі 54463, 01 грн.
Відмовлено у задоволенні позовних вимог щодо визнання протиправними і скасування: податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області 27.10.2023 № 000100180410 (форма «Н») у частині застосування до ТОВ «С-Фуд» штрафу в сумі у 36406,19 грн.; рішення Державної податкової служби України від 18.01.2024 № 1445/6/99-00-06-03-01-06.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій посилалось на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Апелянт посилався на те, що у порядку статті 76 Податкового кодексу Головним управлінням була проведена камеральна перевірка щодо своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "С-Фуд" (код ЄДРПОУ 43153686) за січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень 2023 року.
За результатами перевірки встановлено порушення пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідних положень» Податкового кодексу України ТОВ «С-Фуд» несвоєчасно подано на реєстрацію податкових накладних/розрахунки корегування до податкових накладних в ЄРПН на загальну суму 549 322, 72 грн.: - до 15 календарних днів на суму ПДВ 267 377,83 грн.; - від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 75 584,98 грн.; - від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 73 492,10 грн.; - від 61 до 365 календарних днів на суму ПДВ 132 867,81 грн., про що складено акт від 29.09.2023 року №9022/14-29-04-10-09/43153686.
Відповідальність платника, передбачена пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу.
Апелянт зазначив, що Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ХІ «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон №2876), доповнено підрозділ 2 розділу ХХ Кодексу пунктами 89 та 90, згідно з якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, встановлені пунктами 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафних санкцій за їх порушення, які встановлені пунктом 120?.1 статті 120 Кодексу. Визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу строки реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН застосовуються до податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року).
Також як вказав апелянт, з набранням чинності Закону № 2260-ІХ передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо строків сплати податків та зборів. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі Порядок 225).
В свою чергу, як вказує апелянт, ТОВ "С-Фуд" до контролюючого органу заяву щодо неможливості виконання податкових обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, не подавало.
Апелянт вважає безпідставними доводи позивача про неправомірність податкового повідомлення-рішення, з огляду на те, що діяли ковідні норми, а отже контролюючий орган не мав права застосовувати штрафну санкцію. В свою чергу, як вказує контролюючий орган, позивач не зазначав про неправомірність застосування штрафу відповідно до п. 90 підрозділ 2 розділу XX «Перехідних положень» ПК України.
Контролюючий орган наголосив, що ГУ ДПС у Миколаївській області застосовано штрафну санкцію відповідно до п. п. 90 підрозділ 2 розділу XX «Перехідних положень» ПК України, адже камеральною перевіркою встановлено порушення п. 89 п. підрозділ 2 розділу XX «Перехідних положень» ПК України, а позивач у позовній заяві не посилався на неправомірність застосування штрафної санкції, згідно п. 90 підрозділ 2 розділу XX «Перехідних положень» чи п. 120-1.1. ст. 120-1 ПК України.
Також контролюючий орган зазначив, що з 27 травня 2022 року часу набрання чинності підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу в редакції Закону України від 12.05.2022 № 2260-ІХ, мораторій на незастосування штрафних санкцій, встановлений пунктом 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу - не застосовується.
З огляду на все вищезазначене апелянт вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято правомірно та обґрунтовано, а тому скасуванню не підлягає.
Зважаючи на зазначене апелянт просить скасувати рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.04.2024 року та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог товариства.
Не погоджуючись з доводами апеляційної скарги Головного управління ДПС у Миколаївській області, ТОВ "С-Фуд" подало відзив на апеляційну скаргу, в якій висловило свої заперечення щодо тверджень апелянта та просило залишити судове рішення суду першої інстанції без змін.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до ст. 311 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне:
Судом встановлено, що29.09.2023 року посадовою особою Головного управління ДПС у Миколаївській області була проведена камеральна перевірка щодо своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН ТОВ «С-ФУД», код ЄДРПОУ 43153686, за січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень 2023 року.
За наслідками проведення камеральної перевірки контролюючим органом складено акт від 29.09.2023 року № 9022/14-29-04-10-09/43153686, в якому зазначено про встановлення факту порушення позивачем термінів подання на реєстрацію в ЄРПН 241 податкової накладної за січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень 2023 року.
У висновках акту перевірки вказано на встановлення порушення товариством пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, що виразилось у несвоєчасному поданні на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних до ЄРПН на загальну суму ПДВ 549322,72 грн., в тому числі:
-до 15 календарних днів на суму ПДВ 267377,83 грн.;
-від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 75 584,98 грн.;
-від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 73 492,10 грн.;
-від 61 до 365 календарних днів на суму ПДВ 132 867,81 грн.
На підставі акту перевірки від 29.09.2023 року № 9022/14-29-04-10-09/43153686 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 27.10.2023 року № 000100180410 (форма «Н»), згідно з яким до позивача за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201, та згідно з пунктом 1201.1 статті 1201 та пунктом 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, застосовано штраф у сумі 90 869,20 грн.
Позивач 23.11.2023 року подав скаргу до Державної податкової служби України на ППР від 29.09.2023 року, за результатами розгляду якої контролюючий орган прийняв рішення від 18.01.2024 року № 1445/6/99-00-06-03-01-06 про залишення її без задоволення.
Не погоджуючись з правомірністю податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 року та рішення ДПС від 18.01.2024 року № 1445/6/99-00-06-03-01-06 про результати розгляду скарги, позивач оскаржив їх до суду першої інстанції.
Часткового задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції вказав на те, що відповідно до Акта від 29.09.2023 року відповідач встановив факт несвоєчасності реєстрації в ЄРПН податкових накладних, що складені за період з 16.01.2023 по 07.07.2023. Враховуючи абзац дев`ятнадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України граничним строком реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених 16.01.2023 (дата складення першої податкової накладної, що зареєстрована з порушенням строків), є 15.02.2023. Таким чином, як зазначив суд першої інстанції, за порушення строків реєстрації в ЄРПН усіх податкових накладних, що встановлені в Акті від 29.09.2023, позивач підлягав відповідальності відповідно до пунктів 89 і 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України.
У рішення суд зазначив, що в податковому повідомленні-рішенні від 27.10.2023 року зазначено, що контролюючим органом встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 ПК України, та згідно з пунктом 1201.1 статті 1201, з урахуванням вимог абзацу 3 п. 69.1 ст. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України за затримку реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, застосовано штраф у сумі 90869,20 гривні.
На думку суду першої інстанції в оскаржуваному ППР Головне управління ДПС у Миколаївській області зазначило іншу юридичну кваліфікацію вчиненого позивачем правопорушення, ніж в Акті від 29.09.2023 року, притягнувши його до відповідальності за нормами, які встановлюють значно суворіше покарання.
Також суд першої інстанції вказав, що розрахунок до ППР від 27.10.2023 року сторони суду не надали, а у зв`язку з ненаданням Головним управлінням ДПС у Миколаївській області на виконання ухвали суду від 29.02.2024 року належним чином завіреної копії ППР від 27.10.2023 року № 000100180410, суд позбавлений можливості з незалежних від нього причин проаналізувати розрахунок штрафу, наведений в оскаржуваному ППР.
Посилаючись на положення пункт 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, якими встановлено зменшений розмір штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, суд першої інстанції, зважаючи на визначені в акті перевірки суми ПДВ, на які складені податкові накладні, дійшов висновку, що до позивача мав бути застосований штраф у розмірі 36406,19 грн., тоді як Головним управлінням ДПС у Миколаївській області у спірному ППР визначено штраф у сумі 90869,20 гривні.
З огляду на викладене суд першої інстанції скасував податкове повідомлення-рішення від 27.10.2023 року в частині накладення на позивача штрафу в сумі 54463,01 грн (90869,20 грн. 36406,19 грн.= 54463,01 грн.).
В свою чергу що стосується визнання протиправним і скасування рішення Державної податкової служби України від 18.01.2024 № 1445/6/99-00-06-03-01-06, суд першої інстанції зазначив, що вказане рішення Державної податкової служби України не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку а, відтак безпосередньо не порушує його права та інтереси. З огляду на зазначене суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ТОВ «С-Фуд» в частині визнання протиправним та скасування рішення Державної податкової служби України від 18.01.2024 № 1445/6/99-00-06-03-01-06.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.04.2024 року товариством з обмеженою відповідальністю «С-Фуд» в частині відмови в задоволенні позовних вимог не оскаржувалось, а тому з огляду на положення ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції здійснює перегляд рішення суду першої інстанції лише в межах доводів та вимог апеляційної скарги Головного управління ДПС у Миколаївській області.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно наявності підстав для часткового скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 27.10.2023 року № 000100180410 на суму 54463,01 грн., з огляду на наступне:
В обґрунтування заявлених позовних вимог товариство посилалось на те, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 01.03.2020 року і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовується. В свою чергу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 року № 651 карантин на території України діяв до 30.06.2023 року включно.
З цього приводу слід звернути увагу на наступне:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (пункт 1.1 статті 1 ПК України).
Абзацом 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За правилами пункту 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до положень пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Граничні строки реєстрації податкових накладних в ЄРПН визначені у п. 201.10 ст. 201 ПК України, згідно з яким реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином ПК України покладено на платника податків обов`язок по реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування протягом встановленого цим Кодексом строку.
Здійснюючи реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування за межами визначеного податковим законодавством строку, платник податків неналежно виконує вимоги Податкового кодексу України, що становить закінчене податкове правопорушення.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів сплати податків та зборів у відповідний період.
Карантин був встановлений Кабінетом Міністрів України на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Однак до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Вказаним Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України був доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
На підставі підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, - то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом від 24 березня 2022 року № 2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
12.05.2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX), який набрав чинності 27 травня 2022 року.
Згідно вказаного Закону № 2260-IX з 27 травня 2022 року підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Таким чином з дати набрання чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації податкових накладних.
Законом № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України був доповнений положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Слід зазначити, що Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо, зокрема, реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Також згідно внесених змін, у разі звільнення платника податків від відповідальності з підстав, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, податкові повідомлення-рішення, якими були визначені йому штрафні (фінансові) санкції та/або пеня за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, крім сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, вважаються скасованими (відкликаними) з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України".
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, платник податків звільнявся від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/22.
В свою чергу колегія суддів звертає увагу на те, що зазначені в акті перевірки податкові накладні, щодо яких контролюючим органом встановлено порушення термінів реєстрації в ЄРПН були складені товариством з обмеженою відповідальністю у період, починаючи з 16.01.2023 року по 07.07.2023 року, а не у період, про який йде мова вище (з 01 лютого по 31 травня 2022 року).
Тобто спірні податкові накладні складені у період дії Закону від 12.05.2022 року № 2260-IX (набрав чинності з 27 травня 2022 року), з прийняттям якого припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а тому доводи позивача в частині незастосування штрафних санкцій в період дії мораторію є безпідставними та необґрунтованими.
Колегія суддів наголошує, що з набуттям чинності Законом № 2260-IX встановлене підпунктом 69.1 пункту 69 Перехідних положень Податкового кодексу України звільнення від відповідальності стало залежним від доведення, у визначеному законодавством порядку, можливості або неможливості платником виконання свого обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Відповідний Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.
Отже, той платник податків, у якого відсутня можливість своєчасно виконати податковий обов`язок із сплати податків і зборів з 27 травня 2022 року повинен довести обставини неможливості виконання податкового обов`язку шляхом подання відповідної заяви та документів до контролюючого органу відповідно до вимог Порядку № 225. За умови отримання відповідного рішення контролюючого органу щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до цього платника податків не застосовується.
Колегія суддів звертає увагу на те, що законодавець визначив чіткий алгоритм дій для платників податків, у яких була відсутня можливість виконати податковий обов`язок, а саме шляхом звернення до податкового органу із заявою відповідно до вимог Порядку № 225.
В даному випадку позивачем не надано доказів звернення ТОВ «С-Фуд» до контролюючого органу у передбаченому наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 порядку із заявою про підтвердження відсутності можливості виконання товариством податкового обов`язку, зокрема, щодо реєстрації податкових накладних, а також не надано відповідне рішення контролюючого органу про неможливість виконання платником податків податкових обов`язків.
Таким чином позивачем не доведено факту неможливості виконання податкового обов`язку у спірний період, а тому ТОВ «С-Фуд» віднесено до категорії платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, і, відповідно, позивач підлягає притягненню до фінансової відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
Як встановлено судом, в ході проведення перевірки контролюючим органом було виявлено, що податкові накладні, які складені товариством у періоди: січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень 2023 року були зареєстровані в ЄРПН з порушенням граничних строків реєстрації таких накладних. Вказані обставини позивачем у справі не заперечуються.
Колегія суддів звертає увагу на те, що 12 січня 2023 року Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» № 2876-IX, який набрав чинності 08.02.2023 року.
Зазначеним вище Законом № 2876-IX підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Положеннями п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України визначено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-IX набрав чинності з 08 лютого 2023 року, відтак він збільшив строк реєстрації податкових накладних із датою виписки з 15 січня 2023 року.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є вчиненим з моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкових накладних, а строк затримки їх реєстрації впливає на визначення розміру штрафної санкції.
Зменшений розмір штрафних санкцій застосовується до податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Отже, з огляду на те, що спірні податкові накладні складені товариством саме у період з 16.01.2023 року по 07.07.2023 року, на них розповсюджується дія пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України.
Частково скасовуючи податкове повідомлення-рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про невірне визначення контролюючим органом розміру штрафних санкцій за порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних, посилаючись на те, що в даному випадку до позивача повинні були бути застосовані штрафні санкції у розмірах, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України.
При цьому суд першої інстанції не здійснював дослідження розрахунку розміру штрафних санкцій, застосованих спірним податковим повідомленням-рішенням до товариства за порушення термінів реєстрації податкових накладних, посилаючись на ненадання їх відповідачем.
В свою чергу колегія суддів зазначає, що статтею 9 КАС України передбачено, що суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
Частиною 3 статті 77 КАС України передбачено, що докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно ч. 3 ст. 80 КАС України про витребування доказів за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи, або про відмову у витребуванні доказів суд постановляє ухвалу.
В свою чергу особливістю адміністративного процесу є те, що доказування в адміністративній справі «урівноважене» дією двох принципів адміністративного судочинства. Перший принцип змагальність сторін, він полягає в тому, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і доведенні перед судом їх переконливості (ч. 1 ст. 9 КАС України). Другий офіційне з`ясування всіх обставин у справі, за яким адміністративний суд вживає визначених законом заходів, необхідних для з`ясування всіх обставин у справі, зокрема щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
Щоб правильно встановити фактичні обставини справи, суд наділено повноваженням збирати та оцінювати докази, а також сприяти реалізації прав сторін по справі в частині доказування обставин, шляхом витребовування необхідних доказів у разі потреби.
Виконання завдань адміністративного судочинства залежить від встановлення адміністративним судом у справі об`єктивної істини та правильного застосування норм матеріального та процесуального права, а тому статтею 9 КАС України на суд покладено обов`язок вживати передбачені законом заходи, необхідні для правильного з`ясування всіх обставин справи, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи. Дієвість адміністративного судочинства залежить від того, на скільки повно і всебічно будуть підтверджені доказами обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі полягає насамперед у активній ролі суду при розгляді справи. В адміністративному процесі, на відміну від суто змагального процесу, де суд оперує виключно тим, на що посилаються сторони, мають бути повністю встановлені обставин справи з метою ухвалення справедливого та об`єктивного рішення. Принцип офіційності, зокрема, виявляється у тому, що суд визначає обставини, які необхідно встановити для вирішення спору; з`ясовує якими доказами сторони можуть обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо цих обставин; а у разі необхідності суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, доповнити чи пояснити певні обставини, а також надати суду додаткові докази.
Аналізуючи рішення суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд не дотримався приписів частини 4 статті 9 КАС України, оскільки не вжив всіх належних та достатніх заходів, необхідних для повного та всебічного з`ясування всіх обставин у справі, обмежившись посиланням на ненадання певних доказів відповідачем у справі, що не відповідає принципам адміністративного судочинства.
В свою чергу, не дослідження судом першої інстанції розрахунку розміру штрафних санкцій, застосованих спірним податковим повідомленням-рішенням до товариства за порушення термінів реєстрації податкових накладних, призвело до неправильного встановлення судом фактичних обставин по справі та помилкового висновку щодо невірного визначення контролюючим органом розміру штрафу за виявлені порушення.
Так, за встановлених у даній справі обставин, з огляду на те, що податкові накладні були складені позивачем у період з 16.01.2023 року по 07.07.2023 року, за порушення строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних до позивача підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, а саме від 2 відсотків до 25 відсотків в залежності від кількості днів прострочення.
При цьому штраф визначається у відсотковому розмірі від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування.
Вказане стосується податкових накладних, складених за результатом господарських операцій, які оподатковуються податком на додану вартість за ставкою 20 відсотків.
В свою чергу, слід звернути увагу на те, що в акті перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем термінів реєстрації і податкових накладних, в яких відсутнє значення суми податку на додану вартість. Однак на вказані обставини суд першої інстанції уваги не звернув та не надав їм належної правової оцінки, обмежившись лише обрахунком штрафних санкцій із загальної суми податку на додану вартість, вказаної в акті перевірки, на яку встановлено несвоєчасність реєстрації податкових накладних.
При цьому згідно пункту 1201.1 статті 1201 ПК України, у разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;
податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;
податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;
податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.
З метою з`ясування характеру спірних операцій та обставин чи підпадають податкові накладні, визначені в акті перевірки, під виключення пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, судом апеляційної інстанції були витребувані від Головного управління ДПС у Миколаївській області письмові пояснення стосовно характеру господарських операцій, які обумовили складення товариством «С-Фуд» податкових накладних, без зазначення в них сум податку на додану вартість та виду таких податкових накладних, а також пояснення щодо розміру застосування до ТОВ «С-Фуд» штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації зазначених вище податкових накладних. Крім того у контролюючого органу були витребувані копії податкових накладних, зареєстрованих позивачем з порушенням термінів їх реєстрації в ЄРПН, в яких відсутнє значення податку на додану вартість.
На виконання вимог ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30.10.2024 року відповідачем були надані копії визначених судом податкових накладних та відповідні пояснення, в яких вказано, що податкові накладні, по яких відсутня сума податку на додану вартість, були складені товариством на операції, звільнені від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 197.27 статті 197 Податкового кодексу України.
Відповідач зазначив, що Податковим кодексом визначено, що звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання на митній території України тютюнової продукції, якщо такі операції здійснюються іншими суб`єктами господарювання, зокрема підприємствами роздрібної торгівлі, починаючи з 1 січня 2022 року застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ. Статтю 197 доповнено пунктом 127.27 згідно із Законом України № 1914-ІХ від 30.11.2021 р. Відповідач вказав, що ТОВ «С-Фуд» займається саме роздрібною торгівлею вказаних товарів, вищезазначені податкові накладні складені на операції з роздрібної торгівлі тютюновими виробами.
Також відповідач вказав, що відповідальність платника, передбачена пунктом 120-1.1.статті 120-1 розділу II Кодексу, відповідно до абзаців 7 та 8 якого у разі порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН тягне за собою накладення штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість.
З акту перевірки вбачається, що контролюючим органом при визначенні кількості днів порушення позивачем термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, які вказані в акті перевірки, були враховані положення пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, яким збільшено граничні строки реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.
В свою чергу, згідно наданого відповідачем розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «С-Фуд», контролюючим органом за несвоєчасну реєстрацію позивачем податкових накладних, складених за наслідком операцій, які оподатковуються за ставкою 20 відсотків, визначено розмір штрафних санкцій відповідно до п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, а саме у розмірі від 2 відсотків до 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних, в залежності від кількості днів прострочення.
В свою чергу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, складених позивачем за наслідком здійснення операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 197.27 статті 197 Податкового кодексу України, контролюючий орган вірно застосував до товариства штрафні санкції у розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, як то передбачено пунктом 1201.1 статті 1201 ПК України.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів доходить висновку, що контролюючим органом у відповідності до вимог Податкового кодексу України, правомірно були застосовані до ТОВ «С-Фуд» штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, визначених в акті перевірки, у розмірі 90 869,20 грн., а тому підстави для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 року №000100180410 в даному випадку відсутні.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ст. 317 КАС України підставою для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Колегія суддів зазначає, що в даному випадку рішення суду першої інстанції не відповідає вимогам ст. 242 КАС України через порушення судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду підлягає скасуванню на підставі ст. 317 КАС України в частині задоволення позовних вимог ТОВ «С-Фуд», з ухваленням в цій частині нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог ТОВ «С-Фуд».
Підстави для розподілу судових витрат на підставі ст. 139 КАС України відсутні.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд апеляційної інстанції, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області задовольнити.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2024 року скасувати в частині задоволення позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «С-Фуд».
Прийняти в цій частині нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "С-Фуд" до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 року № 000100180410.
В іншій частині рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач: А.В. Бойко
Суддя: А.Г. Федусик
Суддя: О.А. Шевчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123208841 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бойко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні