Рішення
від 22.11.2024 по справі 340/2809/21
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа №340/2809/21

провадження № 2-кас/340/22/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку письмового провадження у м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом: Заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України

до відповідача: Новоукраїнської районної державної адміністрації Кіровоградської області

про визнання протиправним та скасування розпорядження.

Заступник керівника Новоукраїнської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України звернувся з позовом до Новоукраїнської районної державної адміністрації Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування розпорядження Маловисківської районної державної адміністрації від 12 жовтня 2020 року №253-р «Про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи».

В обґрунтування правових підстав звернення до суду прокурор зазначив, що Новоукраїнською окружною прокуратурою встановлено факт безпідставного та необґрунтованого винесення розпорядження Маловисківською районною державною адміністрацією в частині скорочення існуючої мережі закладів фізичної культури і спорту, а саме про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи, чим порушено гарантовані Конституцією України права дітей на освіту, а також зайняття фізичною культурою і спортом. Маловисківською районною державною адміністрацією 12.10.2020 винесено розпорядження №253-р «Про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи». Прокурором встановлено, що Міністерство молоді та спорту не надавало згоди щодо припинення діяльності юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи. Крім того, Мінмолодьспорт з об`єктивних причин позбавлений реальної можливості звернутись з відповідним позовом до суду щодо оскарження розпорядження голови Маловискіської РДА від 12.10.2020 р. №253-р, оскільки в Мінмолодьспорт на 2021 рік не передбачено фінансування на сплату судового збору для цієї категорії справ. Прокурор зазначає, що дитячо-юнацькі спортивні школи є закладами спеціалізованої позашкільної освіти спортивного профілю, які створюють необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя, підготовки спортсменів для резервного спорту.

Відповідачем відзив на позовну заяву не подано.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду Жука Р.В. від 09.06.2021 р. позовну заяву залишено без руху (а.с.18-20, Т.1).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду Жука Р.В. від 29.06.2021 р. позовну заяву заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України до Новоукраїнської районної державної адміністрації Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування розпорядження повернуто позивачеві (а.с.42-44, Т.1).

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 26.10.2021 р. апеляційну скаргу керівника Новоукраїнської окружної прокуратури задоволено частково; ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 в адміністративній справі №340/2809/21 про повернення позовної заяви в адміністративній справі №340/2809/21 за позовом заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України до Новоукраїнської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження змінено, а саме, у мотивувальній частині цієї ухвали суду виключено мотивацію (обґрунтування) про пропуск позивачем заступником керівника Новоукраїнської окружної прокуратури строку звернення до адміністративного суду із цим позовом; в іншій частині ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 про повернення позовної заяви у справі №340/2809/21 залишено без змін (а.с.94-96, Т.1).

Постановою Верховного Суду від 23.08.2023 р. касаційну скаргу заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури задоволено, ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 29.06.2021 р. та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26.10.2021 р. скасовано, справу №340/2809/21 направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду (а.с.119-125, Т.1).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду Жука Р.В. від 12.09.2023 р. прийнято адміністративну справу №340/2809/21 для продовження розгляду (а.с.133, Т.1).

Розпорядженням керівника апарату Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.10.2023 р., у зв`язку із відрядженням судді Кіровоградського окружного адміністративного суду Жука Р.В. до Київського окружного адміністративного суду для здійснення правосуддя строком на 1 рік з 16 жовтня 2023 року, призначено повторний автоматизований розподіл справи №340/2809/21 (а.с.137, Т.1).

У результаті автоматичного розподілу відповідно до вимог ст.31 КАС України справу передано на розгляд судді Момонт Г.М. (а.с.138, Т.1).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 р. позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін (а.с.139-140, Т.1).

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 р. задоволено заяву представника Міністерства молоді та спорту України про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції (а.с.150-151, Т.1).

У судовому засіданні 02.11.2023 р. заслухано пояснення представників позивача та оголошено перерву для надання додаткових доказів (а.с.248-251, Т.1).

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 04.12.2023 р. відмовлено у задоволенні заяви заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури про закриття провадження у справі (а.с.12-13, Т.2).

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 03.01.2024 р. відмовлено у задоволенні клопотання заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури про повернення в загальне провадження на стадію підготовчого судового засідання; відмовлено у прийнятті до розгляду та повернуто заявнику клопотання про зміну предмета позову у справі №340/2809/21 (а.с.32-33, Т.2).

Дослідивши подані позивачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

Маловисківська дитячо-юнацька спортивна школа 29.12.2002 р. зареєстрована як юридична особа (а.с.36-40, Т.1).

Розпорядженням голови Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 16.07.2018 р. №220-р «Про затвердження статуту Маловисківської ДЮСШ ц новій редакції» затверджено статут Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи у новій редакції (а.с.189, Т.1).

Відповідно до пунктів 1.3, 1.4 розділу І Статуту Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи, комунальний позашкільний навчальний заклад МДЮСШ є правонаступником прав і обов`язків районної дитячо-юнацької спортивної школи.

Власник (засновник) МДЮСШ Маловисківська районна державна адміністрація (а.с.190, Т.1).

Згідно з пунктами 11.2, 11.3 розділу ХІ Статуту Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи, МДЮСШ ліквідується на підставах, передбачених законодавчими актами України, нормативними актами районної державної адміністрації.

Ліквідація здійснюється ліквідаційною комісією, яка утворюється районною державною адміністрацією або уповноваженим нею органом. Порядок і строк проведення ліквідації, а також строк заяви претензій визначаються згідно з чинним законодавством України, нормативними актами районної державної адміністрації (а.с.202-203, Т.1).

Розпорядженням голови Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 12.10.2020 р. №253-р «Про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи» припинено юридичну особу публічного права Маловисківську дитячо-юнацьку спортивну школу (код ЄДРПОУ 3244330) у зв`язку з ліквідацією та утворено ліквідаційну комісію (а.с.176-178, Т.1).

На виконання зазначеного розпорядження 24.12.2020 р. державним реєстратором Маловисківської міської ради внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації (а.с.36-40, Т.1).

Листом від 29.04.2021 р. №24-217вих-21 Кіровоградська обласна прокуратура звернулася до Міністерства молоді та спорту України щодо надання інформації, чи погоджувалась Міністерством молоді та спорту України ліквідація Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи (код ЄДРПОУ 32443330, 26241, Кіровоградська область, Маловичківський район, село Велика Виска, пров. Шкільний, 11) та чи будуть вживатися заходи щодо оскарження розпорядження голови Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 12.10.2020 р. №253-р «Про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи» (а.с.179, Т.1).

Листом від 12.05.2021 р. №3928/4.5 Міністерство молоді та спорту України повідомило, що станом на 12 травня 2021 року Мінмолодьспорт не надавав згоди щодо припинення діяльності юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи. Також у листі зазначено, що Мінмолодьспорт з об`єктивних причин позбавлений реальної можливості звернутися з відповідним позовом до суду щодо оскарження розпорядження голови Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 12.10.2020 р. №253-р, оскільки в Мінмолодьспорті на 2021 рік не передбачено фінансування на сплату судового збору для цієї категорії справ (а.с.180, Т.1).

Новоукраїнською окружною прокуратурою направлено Міністерству молоді та спорту України повідомлення в порядок ч.4 ст.23 Закону України «Про прокуратуру», яким поінформовано, що Новоукраїнською окружною прокуратурою підготовлено позовну заяву до Кіровоградського окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України до Новоукраїнської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження (а.с.230-232, Т.1).

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1, 2 статті 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 р. №586-ХIV встановлено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

З огляду на п.п.1, 2 ч.1 ст.2 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують: виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня; законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів накази.

Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Згідно з п.6 ч.1 ст.13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: науки, освіти, культури, охорони здоров`я, фізкультури і спорту, сім`ї, жінок, молоді та дітей, утвердження української національної та громадянської ідентичності.

Зважаючи на п.п.1, 3, 4 ч.1 ст.22 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», місцева державна адміністрація: реалізовує державну політику в галузі науки, освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, материнства і дитинства, сім`ї та молоді, утвердження української національної та громадянської ідентичності; може здійснювати функції засновника щодо наукових установ, закладів освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, що належать до сфери її управління, їх матеріально-фінансове забезпечення; вживає заходів до збереження мережі закладів освіти, культури, охорони здоров`я, фізкультури і спорту та розробляє прогнози її розвитку, враховує їх при розробці проектів програм соціально-економічного розвитку.

Відповідно до ч.1 ст.43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та постановам Верховної Ради України, прийнятим відповідно до Конституції та законів України, актам Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

У розумінні ст.1 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 р. №2145-VIII заклад освіти юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність; засновник закладу освіти орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника; спеціальні закони закони України «Про дошкільну освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту».

Згідно із ч.ч.1-3 ст.3 Закону України «Про освіту» кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров`я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.

Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Зважаючи на ч.1 ст.10 Закону України «Про освіту» позашкільна освіта є невід`ємним складником системи освіти.

Частинами 1-7 статті 14 Закону України «Про освіту» визначено, що метою позашкільної освіти є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншої творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності.

Позашкільна освіта може здобуватися одночасно із здобуттям дошкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти. Компетентності, здобуті за програмами позашкільної освіти, можуть враховуватися та визнаватися на відповідному рівні освіти.

Здобуття позашкільної освіти забезпечується закладами позашкільної освіти різних типів, форм власності та підпорядкування, іншими закладами освіти, сім`єю, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними і фізичними особами.

Державні заклади позашкільної освіти утворюються центральними органами виконавчої влади та фінансуються за кошти державного бюджету. Інші заклади позашкільної освіти утворюються органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, у тому числі релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, іншими юридичними і фізичними особами, за наявності необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних та інших працівників.

Фінансування позашкільної освіти здійснюється за кошти засновника, державного та/або місцевих бюджетів, батьків, з інших джерел, не заборонених законодавством.

Органи місцевого самоврядування створюють умови для доступності позашкільної освіти шляхом формування, утримання та розвитку мережі закладів позашкільної освіти відповідно до освітніх, культурних, духовних потреб та запитів населення.

Порядок, умови, форми та особливості здобуття позашкільної освіти визначаються спеціальним законом.

Частиною 3 статті 22 Закону України «Про освіту» передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Згідно з абз.1 ч.2 ст.25 Закону України «Про освіту» засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа): приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом.

У розумінні статті 1 Закону України «Про позашкільну освіту» від 22.06.2000 р. №1841-ІІІ позашкільна освіта сукупність знань, умінь та навичок, що здобувають вихованці, учні і слухачі в закладах позашкільної освіти, інших суб`єктах освітньої діяльності за програмами позашкільної освіти; заклад позашкільної освіти складова системи позашкільної освіти, яка надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров`я вихованців, учнів і слухачів.

Відповідно до ч.1, абз.2 ч.2 ст.12 Закону України «Про позашкільну освіту» заклад позашкільної освіти є юридичною особою. Форма власності закладу позашкільної освіти визначається відповідно до законодавства.

Статус комунального має заклад позашкільної освіти, заснований на комунальній формі власності.

Частиною 3 статті 12 Закону України «Про позашкільну освіту» установлено, що заклади позашкільної освіти можуть функціонувати у формі центрів, комплексів, палаців, будинків, клубів, станцій, кімнат, студій, шкіл мистецтв, малих академій мистецтв (народних ремесел), малих академій наук, мистецьких шкіл, спортивних шкіл, дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву, фізкультурно-спортивних клубів за місцем проживання, фізкультурно-оздоровчих клубів осіб з інвалідністю, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву, дитячих стадіонів, дитячих бібліотек, дитячих флотилій, галерей, бюро, оздоровчих закладів, що здійснюють позашкільну освіту.

Відповідно до абз.1, 3 ч.4 ст.12 Закону України «Про позашкільну освіту» заклади позашкільної освіти можуть бути комплексними, профільними та спеціалізованими.

Профільні заклади позашкільної освіти організовують роботу за певним напрямом позашкільної діяльності. До профільних закладів позашкільної освіти належать центри, клуби туристсько-краєзнавчої, науково-технічної, еколого-натуралістичної, спортивно-оздоровчої, художньо-естетичної творчості, військово-патріотичного спрямування, станції юних туристів, натуралістів, техніків, школи мистецтв, початкові спеціалізовані мистецькі навчальні заклади, дитячо-юнацькі спортивні школи, оздоровчі заклади, туристські бази.

Частиною1 статті 14 Закону України «Про позашкільну освіту» визначено, що Рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію та перепрофілювання закладу позашкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).

Засновником закладу позашкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад позашкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

З огляду на ч.1 ст.15 Закону України «Про позашкільну освіту», позашкільна освіта у закладах позашкільної освіти може здійснюватися за такими напрямами: фізкультурно-спортивний або спортивний, який забезпечує розвиток фізичних здібностей вихованців, учнів і слухачів, необхідні умови для повноцінного оздоровлення, загартування, змістовного відпочинку і дозвілля, занять фізичною культурою і спортом, підготовку спортивного резерву для збірних команд України, набуття навичок здорового способу життя.

Абзацом 5 частини 1 статті 1 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» від 24.12.1993 р. №3808-ХІІ визначено, що заклад фізичної культури і спорту юридична особа, що забезпечує розвиток фізичної культури і спорту шляхом, зокрема, надання послуг у сфері фізичної культури і спорту. Закладами фізичної культури і спорту, зокрема, є: спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, заклади спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров`я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю.

Частиною 1 статті 10 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» визначено, що дитячо-юнацькі спортивні школи є закладами спеціалізованої позашкільної освіти спортивного профілю закладами фізичної культури і спорту, які забезпечують розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, визнаному в Україні, створюють необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя, підготовки спортсменів для резервного спорту.

За ч.3 ст.10 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» засновниками дитячо-юнацьких спортивних шкіл можуть бути, зокрема: місцеві державні адміністрації.

Відповідно до ч.12 ст.48 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» існуюча мережа державних і комунальних закладів фізичної культури і спорту не може бути скорочена без згоди центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту.

Отже, частиною 12 статті 48 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» обумовлено заборону скорочення існуючої мережі державних і комунальних закладів фізичної культури і спорту без згоди центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту.

Пунктом 1 Положення про Міністерство молоді та спорту України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 р. №220, визначено, що Міністерство молоді та спорту України (Мінмолодьспорт) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Зі змісту листа Міністерства молоді та спорту України від 12.05.2021 р. №3928/4.5 встановлено, що Мінмолодьспорт не надавав згоди щодо припинення діяльності юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи (а.с.180, Т.1).

З огляду на лист Кіровоградської обласної державної адміністрації від 12.05.2021 р. №63-01-17/502/0.63 встановлено, що Маловисківська дитячо-юнацька спортивна школа знаходилася у с. Велика Виска, яке входить до складу Мар`янівської територіальної громади Новоукраїнського району. На території Мар`янівської територіальної громади не функціонує жодна дитячо-юнацька спортивна школа (а.с.182-183, Т.1).

У листі Мар`янівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 11.05.2021 р. №377 зазначено, що Маловисківська дитячо-юнацька спортивна школа була зареєстрована за адресою: Кіровоградська область, Маловисківський район, с. Велика Виска, пров. Шкільний. 1, але фактично знаходилась в м. Мала Виска Кіровоградської області та підпорядковувалась Маловисківській районній державній адміністрації. На території Мар`янівської сільської ради відсутня дитячо-юнацька спортивна школа (а.с.185, Т.1).

У листі Новоукраїнської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 07.05.2021 р. №01-23/997/4 зазначено, що за місцем реєстрації Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи орендувався кабінет для директора школи та бухгалтера. Для проведення занять орендувалися приміщення у закладах загальної середньої освіти Маловисківського району. Власні приміщення у закладі були відсутні. Для тренувань використовувався інвентар закладів загальної середньої освіти, в яких орендувалися приміщення. Інвентар, який був придбаний за кошти дитячо-юнацької спортивної школи, переданий на заклади освіти відповідно до актів передачі. Після припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи тренерський та викладацький склад закладу працевлаштовано в територіальних громадах, директор та бухгалтер перебувають на обліку Маловисківської районної філії Кіровоградського обласного центру зайнятості (а.с.184, Т.1).

Прокурор, ініціюючи позов та стверджуючи про порушення Маловисківською районною державною адміністрацією вимог ч.12 ст.48 Закону України «Про фізичну культуру і спорт», не встановив на якій території фактично функціонувала Маловисківська дитячо-юнацька спортивна школа, які приміщення орендувала, чи відвідували на час ліквідації Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи учні і їх місце проживання, задля визначення існуючої мережі державних і комунальних закладів фізичної культури і спорту на відповідній території та чи призвела ліквідація Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи до скорочення такої мережі.

Суд зауважує, що відсутність дитячо-юнацької спортивної школи на території Мар`янівської територіальної громади, тобто за юридичною адресою Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи, де фактично орендувався лише кабінет директора та бухгалтера, не може свідчити про скорочення існуючої мережі державних і комунальних закладів фізичної культури і спорту, оскільки не доведено, що до прийняття оскаржуваного розпорядження на відповідній території фактично здійснювала роботу дитячо-юнацька спортивна школа. Натомість, матеріалами справи не підтверджено чи існують на території інших територіальних громад в межах колишнього Маловисківського району дитячо-юнацькі спортивні школи.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено, що внаслідок прийняття оскаржуваного розпорядження відбулося фактичне скорочення мережі державних і комунальних закладів фізичної культури і спорту, що зумовлювало потребу в погодженні Мінмолодьспорту.

Окрім того, суд бере до уваги, що оскаржуване розпорядження за своєю правовою природою є індивідуальним актом.

За визначенням, що міститься у статті 4 КАС України, індивідуальний акт акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Індивідуально-правові акти як результати правозастосування адресовані конкретним особам, тобто є формально обов`язковими для персоніфікованих (чітко визначених) суб`єктів; містять індивідуальні приписи, в яких зафіксовані суб`єктивні права та/чи обов`язки адресатів цих актів; розраховані на врегулювання лише конкретної життєвої ситуації, а тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією. Крім того, такі акти не можуть мати зворотної дії в часі.

В абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 23.06.1997 р. №2-зп у справі №3/35-313 вказано, що за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію.

У пункті 5 рішення Конституційного Суду України від 22.04.2008 р. №9-рп/2008 у справі №1-10/2008 зазначено, що правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії) стосуються окремих осіб, розраховані на персональне (індивідуальне) застосування і після реалізації вичерпують свою дію.

Як встановлено судом, на виконання розпорядження голови Маловисківської районної державної адміністрації від 12 жовтня 2020 року №253-р «Про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи», 24.12.2020 р. державним реєстратором Маловисківської міської ради внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації (а.с.36-40, Т.1).

Таким чином, на час звернення заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури з даним позовом, тобто станом на 04.06.2021 р., розпорядження голови Маловисківської районної державної адміністрації від 12 жовтня 2020 року №253-р «Про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи» реалізоване шляхом внесення запису про припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Отже, оскаржуване розпорядження голови Маловисківської районної державної адміністрації від 12 жовтня 2020 року №253-р «Про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи», на час подання позовної заяви вичерпало свою дію шляхом виконання.

Суд враховує, що під ефективним поновленням прав слід розуміти реальний позитивний вплив судового рішення про задоволення позову на виявлену під час судового розгляду обставину порушення/невизнання/оспорення або запобігання виникненню спору щодо права, на захист якого був поданий позов. Водночас відмова в позові з підстав обрання неефективного способу захисту може мати місце тоді, коли в судовому процесі відсутній будь-який сенс у розрізі питання щодо реальної можливості захисту прав позивача в обраний ним спосіб.

Разом з тим, позивачем не доведено, що обраний ним спосіб захисту шляхом скасування голови Маловисківської районної державної адміністрації від 12 жовтня 2020 року №253-р «Про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи», яке вичерпало дію у зв`язку з виконанням, призведе до відновлення порушеного права та інтересів держави на захист яких подано позов, а саме: відновлення права на освіту, на збереження мережі комунальних закладів фізичної культури і спорту.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України до Новоукраїнської районної державної адміністрації Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування розпорядження Маловисківської районної державної адміністрації від 12 жовтня 2020 року №253-р «Про припинення юридичної особи публічного права Маловисківської дитячо-юнацької спортивної школи», задоволенню не підлягають.

Враховуючи, що у задоволенні позову відмовлено, то відповідно до ст.139 КАС України відсутні підстави для розподілу судових витрат понесених позивачем. Натомість відповідачем не надано доказів понесення судових витрат у даній справі.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України до Новоукраїнської районної державної адміністрації Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування розпорядження відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного рішення суду 22 листопада 2024 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. МОМОНТ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123237401
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —340/2809/21

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 22.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. МОМОНТ

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. МОМОНТ

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. МОМОНТ

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. МОМОНТ

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. МОМОНТ

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. ЖУК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні