Рішення
від 22.11.2024 по справі 520/20966/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2024 р. № 520/20966/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Марини Лук`яненко, розглянувши у приміщенні суду в м. Харкові у порядку спрощеного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "САНПОІНТ УКРАЇНА" до Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм, треті особи Управління Державного агентства розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Харківській області (ідентифікаційний код 40850837, місцезнаходження: 61145, Харківська обл., місто Харків, вул. Космічна, будинок 21, кімната 916); ПАТ "ЦЕНТРЕНЕРГО" (ідентифікаційний код 22927045, місцезнаходження: 08711, Київська обл., Обухівський р-н, селище міського типу Козин, вул. Рудиківська, будинок 49) в особі відокремленого підрозділу - Зміївська ТЕС ПАТ "ЦЕНТРЕНЕРГО" (ідентифікаційний код 05471247, місцезнаходження: 63460, Харківська обл., Чугуївський р-н, селище міського типу Слобожанське, Балаклійське шоссе, будинок 2), Слобожанська селищна рада Чугуївського району Харківської області (ідентифікаційний код: 04397508; адреса: 63460, Харківська обл., Чугуївський р-н, селище міського типу Слобожанське, вул. Миру, будинок 7); Товариство з обмеженою відповідальністю "АКВАТІЛІС" (ідентифікаційний код 45370927, місцезнаходження: 63460, Харківська обл., Чугуївський р-н, селище міського типу Слобожанське, вул. Дружби, будинок 17, квартира 8). про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "САНПОІНТ УКРАЇНА", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом до Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм, в якому просить суд:

1. визнати протиправними дії Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм щодо внесення інформації про водний об`єкт - технологічну водойму «Водойма-охолоджувач Зміївської ТЕС» до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) за реєстраційним № 200300035;

2. зобов`язати Державне агентство України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм виключити з Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) інформацію щодо цільового призначення технологічної водойми «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС», розташованої на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області, за напрямом аквакультура, та інформації про користувача водойми - ТОВ «АКВАТІЛІС».

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» вважає дії Держрибагентства з внесення таких відомостей до Реєстру незаконними, а саме такими, що були здійснені з порушенням норм Водного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», Закону України «Про аквакультуру», Закону України «Про тваринний світ», в наслідок яких (таких незаконних дій) було порушено право позивача на здійснення рибогосподарської діяльності в водоймі-охолоджувачі Зміївської ТЕС в частині одноосібного користування водними біологічними ресурсами водойми та завдано збитків. На думку позивача, відповідач при внесенні в Реєстр інформації щодо технологічної водойми «Водойма-охолоджувач Зміївської ТЕС» із цільовим використанням аквакультура не пересвідчився в наявності у заявника передбачених Порядком ведення Реєстру документів та в їх відповідності нормам чинного законодавства, та створив ситуацію, що унеможливлює здійснення ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» рибогосподарської діяльності в рамках чинного Режиму рибогосподарської експлуатації водойми, що просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою суду від 01.08.2024 року відкрито спрощене провадження у справі та залучено у справі третіх осіб.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги він не визнає та просить відмовити в їх задоволенні.

Мотивуючи свою позицію представник відповідача зазначив, що відповідно до пункту 10 Порядку вбачається, що джерелом інформації, що вноситься до Реєстру, є інформація, одержана Держрибагентством самостійно або надана йому на безоплатній основі юридичними особами, фізичними особами підприємцями та громадянами шляхом подання заяви, за встановленою формою. Суб`єкти аквакультури до заяви додають копії договору оренди (водного об`єкта, земельної ділянки) та паспорта водного об`єкта або рибогосподарської технологічної водойми. За результатами опрацювання заяви ТОВ «АКВАТІЛІС», копії договору оренди (водного об`єкта) та паспорта рибогосподарської технологічної водойми, інформація про водний об`єкт, а саме, технологічної рибогосподарської водойми ставка (Синецький) охолоджувача Зміївської ТЕС площею 1 250 га, 25.04.2024 внесена до Реєстру за реєстраційним № 200300035. Отже, вищезазначені обставини свідчать про правомірність внесення Держрибагентством інформації та відомостей до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) про технологічну рибогосподарську водойму ставка (Синецький) - охолоджувача Зміївської ТЕС. На думку відповідача ним не було порушено права, свободи та законні інтереси Позивача, оскільки в даному випадку лише інформація про водний об`єкт внесена до реєстру рибогосподарських об`єктів, який містить виключно інформаційний характер.

Враховуючи зазначене, відповідач вважає, що його дії при внесенні в Реєстр інформації щодо технологічної водойми є правомірними.

Третя особа, Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Харківській області (далі - Управління), стосовно заявлених позовних вимог пояснили наступне: Зміївська теплова електрична станція, як відокремлений структурний підрозділ ПАТ «Центренегро» є постійним користувачем зазначеної технологічної водойми на підставі Державного акту на право користування землею серія Б № 045850, виданого у 1993 році та використовує її для своїх господарських потреб. Відповідно до Паспорту ставка охолоджувача Зміївської ТЕС від 2007 року останній належить ПАТ «Центренегро» та є технічним засобом в технологічному ланцюгу отримання елекзроенергії, а також може бути джерелом водопостачання вторинних користувачів. Згідно з пунктом 4.1.1. вказаного Паспорту Зміївська ТЕС має право передавати частину акваторії зазначеної водойми у вторинне користування іншим підприємствам або організаціям. Державним актом на право користування землею серія Б №045850 та пунктом 3.3.4. Інструкції з експлуатації ставка охолоджувача Зміївської ТЕС в якості вторинного користувача визначено Лиманське державне виробниче сільськогосподарське-рибоводне підприємство, яке надавало послуги із біологічної меліорації, зариблення та вилову риби. Однак, у 2018 році діяльність зазначеного державного рибоводного підприємства припинена у зв`язку з його ліквідацією. Після ліквідації вказаного державного рибоводного підприємства, Зміївською ТЕС відповідно до вимог законодавства про діяльність у сфері аквакультури укладався Регламент сумісної експлуатації вказаної водойми, згідно з яким визначено вторинного користувача, а саме ТОВ «Санпоінт Україна». Згідно з наданою Управлінню листом від 09.05.2024 № 19/2480 інформацією стало відомо, що ПАТ «Центренегро» Регламент про спільну діяльність відкликало, у зв`язку з чим у нього припинились правовідносини з даним товариством, одночасно повідомивши про те, що останнє не має жодних прав на використання вказаної водойми, а її використання розцінене постійним користувачем як самовільне та незаконне. Крім того повідомлено, що 01.04.2024 року відокремлений підрозділ Зміївської ТЕС ПАТ «Центренегро» уклало договір з ТОВ «Акватіліс», відповідно до якого дане товариство зобов`язується виконувати роботи з біологічної меліорації, рибництва (аквакультури). Одночасно повідомив, що діючими законодавчими та нормативними актами не визначено повноважень територіальних органів Держрибагентства з питань внесення інформації про водні об`єкти до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин). Внесення інформації про технологічну водойму «Водойма - охолоджувач Зміївської ТЕС» до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів відбувалось без залучення посадових осіб Управління. Про наявність зазначеної водойми у Державному реєстрі рибогосподарських водних об`єктів стало відомо після надання до Управлінні представниками ТОВ «Акватіліс» листа Держрибагентства від 26.04.2024 №2-6.1.2-16/2532-24, в якому зазначалося про внесення останньої до вказаного реєстру за №200300035.

Третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "АКВАТІЛІС" надала письмові пояснення, в яких позовні вимоги не визнала та вважає, що внесення інформації про водний об`єкт технологічну водойму «Водойома-оходжувач Зміївської ТЕС» до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) жодним чином не порушує жодних прав/інтересів/свобод Позивача. Так, відповідно до абз. 2 п. 2 Порядку ведення Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. № 979, Реєстр створюється з метою інформаційного забезпечення моніторингу сучасного стану, планування, організації і здійснення заходів щодо охорони водних біоресурсів, їх раціонального використання та відтворення, контролю за одержанням достовірної інформації про обсяги використання водних біоресурсів, контролю за цільовим використанням водних об`єктів. Тобто, метою внесення інформації до відповідного Реєстру є облік інформації про водні об`єкти/ресурси. Позивачем не наведено жодних аргументів та не надано доказів того, яким чином внесення інформації про технологічну водойму «Водойома-оходжувач Зміївської ТЕС» до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) впливає на його права, які конкретні негативні наслідки для нього настали в результаті таких дій Відповідача. У свою чергу третя особа ТОВ «Акватіліс» не здійснювало та не здійснює спеціального використання водних біоресурсів. ТОВ «Акватіліс» на підставі Договору №19/136 від 01.04.2024, укладеного з публічним акціонерним товариством «Центренерго» в особі директора відокремленого підрозділу Зміївської ТЕС, та Договору від 18 квітня 2024 р. про внесення змін до Договору №19/136 від 01.04.2024 забезпечує надання послуг з біомеліорації на ставку-охолоджувачі Зміївської ТЕС та вторинне користування ставком- охолоджувачем Зміївської ТЕС. Крім того, на думку ТОВ "Акватіліс" Позивачем обрано неналежний спосіб захисту. Порядком ведення Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) не передбачено можливість виключення інформації з відповідного Реєстру. Як вбачається з аналізу вказаного Порядку, в Реєстр можуть бути внесенні лише зміни у випадках зміни інформації про водні об`єкти, що внесена до Реєстру.

Третіми особами ПАТ "ЦЕНТРЕНЕРГО" в особі Зміївської ТЕС ПАТ "ЦЕНТРЕНЕРГО" та Слобожанською селищною радою Чугуївського району Харківської області письмові пояснення не надавались.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 15.10.2024 витребувано додаткові докази у справі.

На виконання ухвали суду від 15.10.2024 Держрибагентство надало копію заяви про внесення інформації (змін до неї) до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) ТОВ «АКВАТІЛІС»; копія паспорту ставка - охолоджувача Зміївської ТЕС; копія договору від 01.04.2024 № 19/136; копія договору про внесення змін до договору № 19/136 від 01.01.2024 від 18.04.2024.

Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» є виробничим сільськогосподарсько рибоводним підприємством, що серед іншого провадить рибогосподарську діяльність як спеціальне товарне рибне господарство згідно Режиму рибогосподарської експлуатації на водному об`єкті технологічна водойма «Водойма-охолоджувач Зміївської ТЕС» (т.з. озеро Лиман), що знаходиться на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області.

Зміївська теплова електрична станція, як відокремлений структурний підрозділ ПАТ «Центренегро» є постійним користувачем зазначеної технологічної водойми на підставі Державного акту па право користування землею серія Б № 045850, виданого у 1993 році та використовує її для своїх господарських потреб.

Відповідно до Паспорту ставка охолоджувача Зміївської ТЕС від 2007 року, останній належить ПАТ «Центренегро» та є технічним засобом в технологічному ланцюгу отримання елекзроенергії, а також може буги джерелом водопостачання вторинних користувачів.

Згідно з пунктом 4.1.1. вказаного Паспорту Зміївська ТЕС має право передавати частину акваторії зазначеної водойми у вторинне користування іншим підприємствам або організаціям.

05 листопада 2018 року ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» придбало цілісний майновий комплекс колишнього Лиманського державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства згідно Договору № 294 купівлі-продажу об`єкта малої приватизації - цілісного майнового комплексу колишнього Лиманського державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства за результатами електронного аукціону із зниженням стартової ціни UA-PS-2018-09-13-000024-3 від 05 листопада 2018 року, укладеного ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» із Фондом державного майна України.

Пунктом 4 вище вказаного договору купівлі-продажу врегульовані питання правонаступництва ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» щодо усіх майнових прав та нематеріальних активів колишнього Лиманського державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства, а також правонаступництва щодо продовження здійснення господарської діяльності, яку провадив Лиманський рибгосп, за його документами дозвільного характеру, відповідно, в тому числі, і здійснення рибогосподарської діяльності на технологічній водоймі «Ставокохолоджувач Зміївської ТЕС» згідно Режиму рибогосподарської експлуатації.

Так, Лиманське державне виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство, правонаступником якого є ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА», цілеспрямовано створений як рибогосподарське підприємство на базі ставкаохолоджувача Зміївської теплоелектростанції (ТЕС) ще у 1967 році задля забезпечення нормальної функціональної роботи теплоелектростанції, та, серед іншого здійснювало і рибогосподарську діяльність в умовах Режиму рибогосподарської експлуатації технологічної водойми «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС».

В наступному, з метою здійснення ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» рибогосподарської діяльності на технологічній водоймі «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС» (озеро Лиман) для ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» розроблено Режим рибогосподарської експлуатації технологічній водоймі «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС», який погоджений Управлінням Державного агентства рибного господарства у Харківській області 17.12.2018 та Державним агентством рибного господарства України 27.12.2018 року.

Окрім того, рибогосподарська діяльність на технологічній водоймі «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС» (озеро Лиман) здійснюється ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» на підставі таких дозвільних документів:

- дозволу на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах) №03 від 31.01.2019р. на промислове рибальство, який виданий Управлінням державного агентства рибного господарства у Харківській області;

- дозволу на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах) №04 від 31.01.2019р. на любительське і спортивне рибальство у водних об`єктах загального користування, що перевищує встановлені обсяги безоплатного вилову, виданий Управлінням державного агентства рибного господарства у Харківській області.

Вище вказані дозвільні документи є чинними на дату виникнення спірних правовідносин, що підтверджується листом Управління Державного агентства рибного господарства у Харківській області № 1-3-16/714-24 від 06.06.2024.

Тобто, на переконання позивача, ТОВ «Санпоінт Україна» - єдиний суб`єкт господарювання, що має право на спеціальне використання ВЖР на технологічній водоймі «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС», в тому числі для здійснення: відтворення водних біоресурсів; вилучення водних біоресурсів (видобування, вилов), в тому числі шляхом промислового, спортивного та любительського рибальства; рибогосподарської меліорації.

Поряд із цим, наприкінці грудня 2023 року ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» отримано лист від 18.12.2023 № 19/6198 за підписом директора Зміївської ТЕС щодо «відкликання Регламенту сумісної експлуатації ставкаохолоджувача Зміївської ТЕС та заборони здійснення господарської діяльності» (копія додається).

Не погодившись із вказаним листом, ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» листом 31.01.2024 № 15 повідомило Зміївську ТЕС, що надсилання відокремленим підрозділом ПАТ «ЦЕНТРЕНЕРГО» Зміївська ТЕС листа від 18.12.2023 № 19/6198 щодо «відкликання Регламенту сумісної експлуатації ставка охолоджувача Зміївської ТЕС та заборони здійснення господарської діяльності», вважає передчасним, та помилковим, а тому продовжує здійснювати свою господарську діяльність спеціального товарного рибного господарства в акваторії ставка-охолоджувача Зміївської ТЕС у суворій відповідності до положень Регламенту сумісної експлуатації ставка-охолоджувача Зміївської ТЕС та згідно з наявними у підприємства чинними дозвільними документами, насамперед згідно положень Режиму рибогосподарської експлуатації технологічної водойми «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС».

Так, з 06.05.2024 ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» здійснювались заздалегідь узгоджені з Управлінням Державного агентства розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм в Харківській області заходи з щорічного зариблення (вселення водних біоресурсів) Водойми - охолоджувача Зміївської ТЕС (озера Лиман), що підтверджується актом виконання робіт з відтворення водних біоресурсів, затверджений головою комісії т.в.о. начальника Управління Державного агентсва розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Харківській області 20.05.2024 В.Дриль.

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (інформаційна довідка № 377730103 від 08.05.2024) вбачається, що за ТОВ «АКВАТІЛІС» (код юридичної особи 45370927) відсутні зареєстровані в ДРРП речові права на нерухоме майно.

Окрім того, згідно відповіді Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області від 17.05.2024 № 03-03/3073 на адвокатський запит адвоката Н. Оріщенко від 14.05.2024, вбачається, що земельна ділянка під водоймою-охолоджувачем Зміївської ТЕС, розпорядником якої і є Слобожанська селищна рада, на даний час не сформована, в ДЗК не зареєстрована, у неї відсутній кадастровий номер, і рішень про розробку технічної документації з метою подальшого надання земельної ділянки в оренду Слобожанською селищною радою не приймалось.

Також, Слобожанська селищна рада роз`яснила, що водойма-охолоджувач Зміївської ТЕС є складовою частиною системи технічного водопостачання ТЕС та використовується для охолодження циркуляційної води ТЕС.

Окрім того, Держводагентством листом від 14.06.2024 № 3313/5/5/11-24 вказано, що відповідно до проекту будівництва «Ставок-охолоджувач Зміївської ТЕС» є наливним водосховищем, призначеним для технічного водопостачання циркуляційної води Зміївської ТЕС та станом на 14.06.2024 Держводагентство не погоджувало паспорт водного об`єкта водосховища «Ставок-охолоджувач Зміївської ТЕС».

08.05.2024 представники підприємства ТОВ «АКВАТІЛІС» повідомили директору ТОВ «Санпоінт Україна» Бевзюку А.П., що ТОВ «АКВАТІЛІС» отримано дозвільні документи Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм щодо можливості провадити діяльність з аквакультури на технологічній водоймі «Водойма-охолоджувач Зміївської ТЕС».

ТОВ «Акватіліс» на підставі Договору №19/136 від 01.04.2024, укладеного з публічним акціонерним товариством «Центренерго» в особі директора відокремленого підрозділу Зміївської ТЕС, та Договору від 18 квітня 2024 р. про внесення змін до Договору №19/136 від 01.04.2024 забезпечує надання послуг з біомеліорації на ставку-охолоджувачі Зміївської ТЕС та вторинне користування ставком- охолоджувачем Зміївської ТЕС.

25.04.2024 ТОВ "Акватіліс" подав до Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм заяву про внесення інформації (змін до неї) до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин).

Разом із заявою ТОВ "Акваліліс" подані договір №19/136 від 01.04.2024 та Договір від 18 квітня 2024 р. про внесення змін до Договору №19/136 від 01.04.2024, а також паспорт ставка-охолоджувача Зміївської ТЕС, розглянувши поданий пакет документів 25.04.2024 Відповідачем внесена в Реєстр інформація щодо цільового призначення технологічної водойми «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС», за напрямом аквакультура, із користувачем ТОВ «АКВАТІЛІС» за реєстраційним № 200300035.

Вважаючи, дії відповідача з внесення інформації в Реєстр щодо цільового призначення технологічної водойми «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС», за напрямом аквакультура, із користувачем ТОВ «АКВАТІЛІС» незаконними, та відповідно які мають бути виключені із Реєстру, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. ст. 2, 3 Закону України "Про аквакультуру" законодавство України про аквакультуру ґрунтується на нормах Конституції України і складається з цього Закону, законів України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів", "Про тваринний світ", інших законодавчих актів, міжнародних договорів України, які застосовуються в Україні в порядку, передбаченому Законом України "Про міжнародні договори України", та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Дія цього Закону поширюється на правовідносини у сфері аквакультури, що здійснюються у внутрішніх водних об`єктах (їх частинах), рибогосподарських технологічних водоймах, внутрішніх морських водах, територіальному морі та виключній (морській) економічній зоні України, а також на ділянках суші території України, які використовуються для цілей аквакультури.

Діяльність у сфері аквакультури не належить до спеціального використання водних біоресурсів.

Відповідно до ст. 14 Закону України "Про аквакультуру" порядок розроблення та форма паспорта затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері рибного господарства.

Об`єктом користування на умовах оренди рибогосподарської технологічної водойми є земельна ділянка під водою, в межах якої здійснюється аквакультура, та вода (водний простір), які в комплексі одночасно надаються в користування одній і тій самій юридичній чи фізичній особі.

Державна реєстрація права оренди здійснюється відповідно до закону.

Рибогосподарський водний об`єкт для цілей аквакультури надається в користування на умовах оренди юридичній чи фізичній особі відповідно до Водного кодексу України.

Частини рибогосподарського водного об`єкта надаються в користування на умовах оренди юридичній чи фізичній особі органами, які здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) відповідно до Земельного кодексу України, лише для розміщення плавучих рибницьких садків. У такому разі межі наданої в користування частини рибогосподарського водного об`єкта визначаються координатами відведеної акваторії. Відведення земельної ділянки водного фонду під водою (водним простором) та встановлення її меж у натурі (на місцевості) не здійснюються.

Рибогосподарська технологічна водойма для цілей аквакультури надається юридичній чи фізичній особі органом, який здійснює розпорядження земельною ділянкою під водою (водним простором) відповідно до Земельного кодексу України, за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом.

Надання рибогосподарської технологічної водойми у користування на умовах оренди здійснюється за наявності паспорта рибогосподарської технологічної водойми та/або технічного проекту рибогосподарської технологічної водойми.

Порядок розроблення та форма паспорта затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері рибного господарства.

Відповідно до статті 51 Водного кодексу України у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми.

В матеріалах справи наявний Режим рибогосподарської експлуатації техногенної водойми "Водойма-охолоджувач Зміївської ТЕС", розташованої на території Зміївського району Харківської області, розроблений ТОВ "НДО Укрекопроект" для ТОВ "САНПОІНТ України", погоджений державним агентством рибного господарства України 27.12.2018 та Управлінням Державного агентства рибного господарства у Харківській області 17.12.2018 терміном дії до від 28.12.2018 до 31.12.2028.

Який, окрім іншого, містить карту-схему розташування технологічної водойми "Водойма-охолоджувач Зміївської ТЕС" на території Зміївського району Харківської області.

Поряд із цим, суд зазначає, що у грудні 2023 року ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» отримано лист від 18.12.2023 № 19/6198 за підписом директора Зміївської ТЕС щодо «відкликання Регламенту сумісної експлуатації ставкаохолоджувача Зміївської ТЕС та заборони здійснення господарської діяльності».

Не погодившись із вказаним листом, ТОВ «САНПОІНТ УКРАЇНА» листом 31.01.2024 № 15 повідомило Зміївську ТЕС, що надсилання відокремленим підрозділом ПАТ «ЦЕНТРЕНЕРГО» Зміївська ТЕС листа від 18.12.2023 № 19/6198 щодо «відкликання Регламенту сумісної експлуатації ставка охолоджувача Зміївської ТЕС та заборони здійснення господарської діяльності», вважало передчасним, та помилковим і продовжило здійснювати свою господарську діяльність спеціального товарного рибного господарства в акваторії ставка- охолоджувача Зміївської ТЕС у суворій відповідності до положень Регламенту сумісної експлуатації ставка-охолоджувача Зміївської ТЕС та згідно з наявними у підприємства чинними дозвільними документами, насамперед згідно положень Режиму рибогосподарської експлуатації технологічної водойми «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС».

Однак при цьому, Відповідач зазначає, що Режим рибогосподарської експлуатації технологічної водойми «Водойма - охолоджувач Зміївської ТЕС», дозвіл на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах) № 03 від 31.01.2019 р. та дозвіл на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах) № 04 від 31.01.2019 р., видані ТОВ «САНПОІНТ Україна» на теперішній час є чинними, що не заперечується сторонами по справі.

За інформацією, наданої листом Управлінням Державного агентства меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Харківській області від 09.05.2024 №1-3-01/601-24, дозвіл на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах) на промислове рибальство у технологічній водоймі "Водойма-охолоджувач Зміївський ТЕС" Чугуївського району Харківської області ТОВ "Акватіліс" та ТОВ "Спарус" Управлінням не видавався.

Режим рибогосподарської діяльності на технологічну водойму «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС» Чугуївського району Харківської області іншим суб`єктам господарювання, зокрема ТОВ «Акватіліс», Держрибагентством не погоджувався.

Відповідачем зазначено, що внесено відомості в реєстр на підставі наданих ТОВ «Аквалтіліс» договору оренди та паспорту на водойму.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що правовий статус суб`єкта аквакультури особа (юридична чи фізична) набуває за наявності правовстановлюючих документів на водні об`єкти, паспорту рибогосподарської технологічної водойми та/або технічного проекту рибогосподарської технологічної водойми, дозволу на спеціальне водокористування, режиму роботи водного об`єкта та актів вселення водних біоресурсів. Без вказаних документів особа не може здійснювати рибогосподарську діяльність в умовах аквакультури.

При цьому суд звертає увагу на те, що питання пріоритетності статусів і першочерговості користування спірною водоймою та наявності/відсуності набуття статусу суб`єкта аквакультури в даному конкретному випадку виходять за межі розгляду справи в порядку адміністративного судочинства, оскільки на думку суду в даному випадку присутній спрів про право між позивачем та третьої особою, як суб`єктів господарювання стосовно пріоритетності користування водоймою, а також щодо наявності/відсутності ознак і статусу суб`єкта аквакультури, який має права на здійснення рибогосподарської діяльності, як і Держрибагенство не наділено повноваженнями з питань встановлення пріоритетності статусів, які дозволяють використання водних об`єктів, а тому останні їм не регулюються при внесення інформації до Державного реєстру.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження дії щодо внесення інформації до Державного реєстру, суд вправі перевірити законність таких дій лише в межах дотримання процедури внесення таких записів.

Постановою Верховного Суду від 5 жовтня 2020 року у справі № 755/12736/17 сформульовано правовий висновок, відповідно до якого предметом оскарження в адміністративному судочинстві може бути рішення суб`єкта владних повноважень, яке на підставі статті 4 КАС України приймається у формі нормативно-правового акта або акта індивідуальної дії. При цьому, не є актом індивідуальної дії у розумінні цієї статті та, за загальним правилом, не підлягає оскарженню документ, який не визначає обов`язкових правил поведінки та безпосередньо не породжує правових наслідків для особи, а також не є обов`язковим для виконання без прийняття іншого рішення суб`єкта владних повноважень.

25.04.2024 ТОВ "Акватіліс" подав до Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм заяву провнесення інформації (змін до неї) до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин).

Разом із заявою ТОВ "Акваліліс" подані договір №19/136 від 01.04.2024 та Договір від 18 квітня 2024 р. про внесення змін до Договору №19/136 від 01.04.2024, а також паспорт ставка-охолоджувача Зміївської ТЕС, розглянувши поданий пакет документів 25.04.2024 Відповідачем внесена в Реєстр інформації щодо цільового призначення технологічної водойми «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС», за напрямом аквакультура, із користувачем ТОВ «АКВАТІЛІС» за реєстраційним № 200300035.

Порядок ведення Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. N 979 визначає механізм створення Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) (далі - Реєстр) з метою ведення єдиного державного обліку рибогосподарських водних об`єктів (їх частин), у тому числі рибогосподарських технологічних водойм, акваторій (водного простору) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України, які призначені та використовуються для ведення рибного господарства (далі - водні об`єкти).

Реєстр - єдина державна інформаційна система збору, накопичення та обробки даних з використання водних об`єктів, які зберігаються на матеріальних носіях та відображаються в електронному вигляді.

До Реєстру вноситься інформація згідно з додатком 2, а також відомості, одержані в результаті її оброблення, систематизації та узагальнення, після чого водному об`єкту присвоюється реєстраційний номер, а також визначається його рибопродуктивність.

Внесення до Реєстру інформації про водні об`єкти здійснюється Держрибагентством.

Джерелом інформації, що вноситься до Реєстру, є:

інформація, одержана Держрибагентством самостійно;

інформація, надана на безоплатній основі юридичними особами та фізичними особами - підприємцями шляхом подання заяви за формою згідно з додатком 1.

До заяви додаються:

для користувачів водних біоресурсів - копії повідомлення про виділення квоти на спеціальне використання водних біоресурсів та дозволу на спеціальне використання водних біоресурсів;

для суб`єктів аквакультури - копії договору оренди (водного об`єкта, земельної ділянки) та паспорта водного об`єкта або рибогосподарської технологічної водойми;

інформація, подана в обов`язковому порядку на безоплатній основі центральними органами виконавчої влади, облдержадміністраціями, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, що належать до сфери управління Держрибагентства, за запитом Держрибагентства.

У постанові Верховного Суду від 15 серпня 2019 року у справі № 1340/4630/18 Суд вказав, що доводи позивачів про порушення їхніх прав, свобод чи інтересів є абстрактними, не містять жодного обґрунтування негативного впливу спірним рішенням Львівської облради на їхні конкретні реальні індивідуально виражені права, свободи чи інтереси та свідчать про незгоду позивачів з указаним рішенням, що не є тотожним порушенню права, свободи чи інтересу.

Отже, внесення інформації про водний об`єкт технологічна водойма «Водойома-оходжувач Зміївської ТЕС» до Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) жодним чином не порушує жодних прав/інтересів/свобод Позивача.

Відповідно до Порядку ведення Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. № 979 не передбачено підстав для відмови заявнику у внесенні інформації про водний об`єкт та можливість виключення інформації з відповідного Реєстру.

Як вбачається з аналізу вказаного Порядку, в Реєстр можуть бути внесенні лише зміни у випадках зміни інформації про водні об`єкти, що внесена до Реєстру.

У даній справі, оскільки такого способу захисту порушених речових прав як виключення інформації про водний об`єкт, що внесена до реєстру рибогосподарських об`єктів Порядок не передбає, тому доводи Позивача про необхідність застосування такого способу судового захисту, який в практичному аспекті не зможе забезпечити і гарантувати йому відновлення порушеного права судом відхиляються.

Позивач,у цьому позові, просить суд зобов`язати Державне агентство України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм виключити з Державного реєстру рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) інформацію щодо цільового призначення технологічної водойми «Водойма охолоджувач Зміївської ТЕС», розташованої на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області, за напрямом аквакультура, та інформації про користувача водойми - ТОВ «АКВАТІЛІС», проте такий спосіб захисту порушеного права є неправильним та таким, що не потягне за собою відновлення порушеного права позивача.

Виходячи з приведених вище норм права, а також висновку Верховного Суду, позовні вимоги не можуть бути задоволені, адже такого способу захисту порушених прав, як виключення інформації про водний об`єкт, що внесена до реєстру рибогосподарських об`єктів і має виключно інформаційний характер, Порядок не передбачає.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов - залишити без задоволення.

Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).

Повний текст рішення виготовлено та підписано - 22.11.2024, з урахуванням наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

СуддяМарина Лук`яненко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2024
Оприлюднено27.11.2024
Номер документу123276144
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —520/20966/24

Рішення від 22.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні