ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"26" листопада 2024 р.м. Одеса Справа № 916/4205/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Мостепаненко Ю.І., розглянувши без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження матеріали справи № 916/4205/24
за позовом Комунального підприємства «Міськзелентрест» (65031, м. Одеса, вул. Хімічна, буд. 3, код ЄДРПОУ 31185820)
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» (65026, м. Одеса, вул. Софіївська, буд. 11, кв. 33 код ЄДРПОУ 34871566)
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача
-Державної аудиторської служби України (вул. Петра Сагайдачного, 4, м. Київ, 04070, код ЄДРПОУ 40165856),
- Одеської міської ради (пл. Думська, 1, м. Одеса, 65026 код ЄДРПОУ 26597691),
- Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради (65074, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д, код ЄДРПОУ 25031496)
про стягнення 462 070,18 грн.-
ВСТАНОВИВ:
20.09.2024 Комунальне підприємство «Міськзелентрест» звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» про стягнення до бюджету Одеської територіальної громади штраф у розмірі 462 070, 18 грн, а також суму судових витрат.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов охоронного договору на зелені насадження №ГЗТ-охр-4/19 від 17.01.2019, що призвело до нарахування відповідачу штрафу у вигляді 150 % відновної вартості зелених насаджень.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 25.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №916/4205/24 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження; залучено до участі у справі №916/4205/24 в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Державну аудиторську службу України, Одеську міську раду та Департамент екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради.
Також відповідною ухвалою суду роз`яснено сторонам про можливість звернення до суду з клопотанням про призначення проведення розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін у строки, визначені частиною сьомою статті 252 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвала Господарського суду Одеської області про відкриття провадження у справі від 25.09.2024 була надіслана позивачу та третім особам до їх електронних кабінетів, що підтверджується довідками про доставку електронного листа від 26.09.2024, які містяться у матеріалах справи.
Відповідачу ухвала суду про відкриття провадження у справі від 25.09.2024 була надіслана в межах строку, встановленого Господарським процесуальним кодексом України, на його юридичну адресу: 65026, м. Одеса, вул. Софіївська, буд. 11, кв. 33, яка зазначена у відповіді №802075 від 23.09.2024 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованої судом.
Як вбачається з матеріалів справи, надіслана відповідачу рекомендованим листом з позначкою "Судова повістка" ухвала про відкриття провадження у справі була повернута поштовою установою на адресу суду з відбитком календарного штемпелю на конверті та відміткою "адресант відсутній за вказаною адресою", про що свідчить наявне в матеріалах справи поштове повідомлення.
Згідно частини шостої статті 242 Господарського процесуального кодексу України, днем вручення судового рішення є, зокрема, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Відтак, в силу вищенаведених положень законодавства, день спроби вручення поштового відправлення за адресою місцезнаходження відповідача, який зареєстрований у встановленому законом порядку, вважається днем вручення відповідачу відповідної ухвали суду.
Разом з тим, суд враховує правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 29.03.2021 у справі № 910/1487/20, де зазначено, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, яким в даному випадку є суд (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №800/547/17 (П/9901/87/18) та постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.11.2019 у справі № 913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі № 24/260-23/52-б).
11.10.2024 за вх.№ 37194/24 до суду від Державної аудиторської служби України надійшли пояснення, в яких остання звертала увагу на те, що невиконання умов охоронного договору на зелені насадження Товариством з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» призвело до недотримання доходів бюджетом Одеської міської територіальної громади у сумі 462 070,18 грн.
14.10.2023 за вх.№37299/24 до суду від Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради надійшли пояснення, в яких останній підтримав доводи позивача, викладені у позовній заяві.
18.11.2024 до суду надійшло клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» від 15.11.2024 вих.№ 15.11.2024 (вх. № 41465) про зменшення розміру штрафу та розстрочення виконання рішення суду у даній справі.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 25.11.2024 зазначене клопотання повернуто відповідачу без розгляду на підставі ст. 170 ГПК України.
Згідно з частинами п`ятою, сьомоюстатті 252 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін від учасників справи до суду не надходило.
Відповідно до пунктів 3 та 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається, як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідач своїм процесуальним правом на подання відзиву не скористався, з огляду на що, суд вважає за можливе відповідно до частини дев`ятої статті 165 ГПК України розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Згідно положень статті 248 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Згідно практики Європейського суду з прав людини щодо тлумачення поняття розумний строк вбачається, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ і було б неприродно встановлювати один і той самий строк для всіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин (рішення у справі Броуган та інші проти Сполученого Королівства).
Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі Смірнова проти України).
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.
Конвенція на відміну від національного законодавства України не запроваджує чітких строків розгляду справи, проте посилання на строк містить ст. 6 Конвенції, яка постулює дефініцію розумного строку розгляду справи.
Таким чином, враховуючи обставини справи та введення воєнного стану в Україні згідно Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" № 64/2022 від 24.02.2022, суд застосовує принцип розумного строку тривалості провадження відповідно до зазначеної вище практики Європейського суду з прав людини.
У відповідності до частини четвертої 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
Рішенням Одеської міської ради від 12.12.2018 № 4136-VII затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5110137500:54:005:0215), площею 0,6316 га (категорія земель за основним цільовим призначенням землі рекреаційного призначення), за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 71-А та надано Товариству з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» зазначену земельну ділянку в оренду на 25 років, цільове призначення: Е.07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, вид використання - для обслуговування будівель рекреаційного призначення.
17.01.2019 між Комунальним підприємством «Міськзелентрест» (уповноважений суб`єкт) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» (утримувач) було укладено охоронний договір на зелені насадження № ГЗТ-охр-4/19, згідно якого утримувач бере на себе зобов`язання щодо зберігання та утримання в належному стані зелених насаджень (згідно переліку), які знаходяться на земельній ділянці площею 0, 6316 га, за адресою м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 71-А (пункт 2 договору).
Пунктами 3.9, 3.10 договору № ГЗТ-охр-4/19 від 17.01.2019 визначаються обов`язки утримувача, здійснювати видалення зелених насаджень лише на підставі ордера, виданого в установленому порядку, або одного з документів визначених статтею 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», з обов`язковим письмовим повідомленням Уповноваженої особи про намір видалення насаджень, а у разі будь-якого пошкодження зелених насаджень - необхідно негайно повідомляти уповноваженого суб`єкта.
Пунктом 5.1 договору № ГЗТ-охр-4/19 від 17.01.2019 передбачено, що у разі знищення або пошкодження зелених насаджень до ступеня припинення росту, у зв`язку із невиконанням умов договору утримувач сплачує відновну вартість зелених насаджень у сумі, розрахованій на момент повідомлення про пошкодження зелених насаджень (або виявлення таких пошкоджень уповноваженим органом) та штраф у розмірі 150 % відновної вартості зелених насаджень.
Контроль за додержанням умов цього договору здійснюється шляхом проведення періодичних планових та позапланових виїзних перевірок, які проводяться Комунальним підприємством "Міськзелентрест".
Періодичні перевірки проводяться не частіше ніж один раз на рік (навесні та восени), про що повідомляється утримувач не пізніше ніж за десять днів до дати проведення такої перевірки.
Позапланові перевірки проводяться за наказом Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради не частіше 2 разів на рік (пункт 6.1. договору № ГЗТ-охр-4/19 від 17.01.2019 ).
Актом приймання передачі зелених насаджень до договору № ГЗТ-охр-4/19 від 17.01.2019 від 17.01.2019 уповноважений суб`єкт передав, а утримувач прийняв на зберігання та утримання в належному стані зелені насадження згідно переліку, розташовані на земельній ділянці площею 0, 6316 га, за адресою м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 71-А.
Департамент екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради листом від 23.03.2021 №494/0307/68 повідомив Комунальне підприємство «Міськзелентрест» про проведене обстеження зелених насаджень за адресою м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 71-А та відповідно до пункту 2.2 додатку №4 Правил благоустрою міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 №1631-VI просив надати проект розрахунку відповідної вартості зелених насаджень.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» листами за №15/2 та 15/11, які надійшли до позивача 19.04.2021 за вх..№742 надано на розгляд проект озеленення об`єкту нового будівництва пансіонату за адресою: Одеса, вул. Фонтанська дорога, 71-А та повідомлення про заплановане видалення зелених насаджень.
Комунальне підприємство «Міськзелентрест» листом від 23.04.2021 віх №710 повідомило Департамент екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради про розгляд проектної документації Товариства з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» щодо озеленення об`єкту нового будівництва пансіонату за адресою: Одеса, вул. Фонтанська дорога, 71-А.
У листі від 23.04.2021 вих.№ 15/ок Комунальним підприємством «Міськзелентрест» було надано Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради проект розрахунку відновної вартості зелених насаджень, що ростуть на земельній ділянці, за адресою Одеса, вул. Фонтанська дорога, 71-А на загальну суму суму 770 116,97 грн, у тому числі штраф (150% відповідної вартості) у розмірі 462 070,18 грн. В розрахунку також зазначено, що зведений кошторисний розрахунок вартості по проекту озеленення становить 771 586 грн.
Згідно витягу з акту від 11.03.2024 №20-24/3 ревізії фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства «Міськзелентрест» за період з 01.04.2021 по 30.09.2023 Державною аудиторською службою України було проведено перевірку виконання охоронних договорів на зелені насадження, зокрема договору № ГЗТ-охр-4/19 від 17.01.2019 та встановлено, що 23.04.2021 на підставі листа Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради листом від 23.03.2021 №494/0307/68 та у зв`язку з порушенням Товариством з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» умов виконання охоронного договору на зелені насадження Комунальним підприємством «Міськзелентрест» проведено розрахунок відновної вартості зелених насаджень та штрафу у розмірі 150% в загальній сумі 770 116,97. При цьому за інформацією Департаменту фінансів Одеської міської ради (лист 13.02.2024 №05-13-67/249) отриманої на запит Південного офісу Держаудитслужби (лист від 12.02.2024 №151520-15/788-2024) кошти від сплати відновленої вартості зелених насаджень та штрафу у розмірі 150% до бюджету Одеської міської територіальної громади не надходили. Натомість за результатами проектно кошторисної документації на озеленення, що подана Товариством з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» до Комунального підприємства «Міськзелентрест» кошти в сумі 462 070, 18 грн, що нараховані у вигляді 150% штрафу за невиконання охоронного договору на зелені насадження, зараховані в рахунок вартості робіт з озеленення земельної ділянки, що визначена у проекті озеленення території нового будівництва пансіонату за адресою: Одеса, вул. Фонтанська дорога, 71-А. Вказане є порушенням абзацу 4 пункту 5 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затверджених Постановою КМУ від 01.08.2006 №1045, в якому зазначено, що зменшенню підлягає лише розмір відновної вартості зелених насаджень, а не штраф за невиконання охоронних договорів.
Вимогою №002000-14/4085-2024 від 26.03.2024 Державна аудиторська служба України зобов`язала Комунальне підприємство «Міськзелентрест» вжити заходи щодо відшкодування з утримувачів зелених насаджень штрафних санкцій.
На виконання вимоги Державної аудиторської служби України, позивач направив відповідачу лист від 07.05.2024 вих. № 11190 з пропозицією добровільної сплати штрафу у розмірі 462 070, 18 грн, однак від відповідача відповідної відповіді отримано не було, що стало підставою для звернення позивача до суду із відповідним позовом.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно зі статтею 4 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" природні ресурси України є власністю Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України, цим та іншими законами України.
Частиною першою статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до статті 16 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві ради та виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, державні органи по охороні навколишнього природного середовища і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України.
Відповідно до пп. 2.1.3., 2.1., 2.1.6., 2.2.1., 2.2.5, 2.2.6., 2.2 Рішення Одеської міської ради від 11.12.2019 № 5450 -VII «Про затвердження Положення про Департамент екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради» одними із основних завдань департаменту є: здійснення заходів з визначення стану зелених насаджень та їх відновної вартості на території міста Одеси; здійснення заходів спрямованих на запобігання правопорушень у сфері охорони навколишнього природного середовища, виявлення й усунення причин та умов, які сприяють їх вчиненню. Відповідно до покладених завдань Департамент: здійснює контроль за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення; в порядку, встановленому законодавством України, контролює дотримання вимог природоохоронного законодавства фізичними та юридичними особами на території міста Одеси; здійснює діяльність щодо притягнення правопорушників до адміністративної відповідальності у межах повноважень, визначених чинним законодавством, рішеннями Одеської міської ради її виконавчого комітету та розпорядженнями міського голови.
Згідно із статтею 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до об`єктів благоустрою населених пунктів належить, зокрема, території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.
За умовами статті 28 вказаного Закону «Про благоустрій населених пунктів» охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв. Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або в оренду, здійснюється за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку.
Процедура видалення дерев, кущів, газонів і квітників на території населеного пункту регулюється Порядком видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 р. № 1045 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (надалі - Порядок).
Згідно з пунктом 2 Порядку видалення зелених насаджень здійснюється у разі: виконання підготовчих і будівельних робіт на об`єктах відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності; знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самосійних і порослевих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 сантиметрів; ліквідації аварійної ситуації на інженерних мережах населеного пункту; відновлення світлового режиму в житловому приміщенні, що затіняється деревами; проведення ремонтних та експлуатаційних робіт в охоронній зоні повітряних ліній електропередачі, на трансформаторній підстанції і розподільному пункті системи енергопостачання, мережі водо-, теплопостачання та водовідведення, телекомунікаційній і кабельній електромережі; досягнення деревом вікової межі; провадження господарської діяльності на території розсадників з вирощування декоративних дерев та кущів; ліквідації наслідків стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації.
Видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється: за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - компетентний орган) на підставі ордера (крім випадків, передбачених пунктами 7-10 цього Порядку); на підставі документів, визначених статями 35-37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності. За наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається (п. 3 Порядку).
При цьому, як передбачено пунктом 4 Порядку підставою для прийняття рішення компетентним органом є заява про видалення зелених насаджень, подана юридичною чи фізичною особою. Після надходження заяви компетентний орган утворює комісію з питань визначення стану зелених насаджень та їх відновної вартості, до складу якої входять представники заявника, власника земельної ділянки (користувача), компетентного органу, територіального органу Держекоінспекції, а у разі потреби - балансоутримувача території та комунального підприємства, що здійснює утримання зелених насаджень. Під час формування складу комісії компетентний орган протягом двох днів після надходження заяви надсилає запити до територіального органу Держекоінспекції, власника земельної ділянки (користувача), балансоутримувача території та комунального підприємства, що здійснює утримання зелених насаджень, щодо можливості їх участі в роботі комісії. Територіальний орган Держекоінспекції та заінтересовані організації у п`ятиденний строк після надходження запиту надсилають компетентному органу в письмовій формі повідомлення про включення свого представника до складу комісії. Після надходження повідомлень компетентний орган протягом трьох днів затверджує склад комісії. У разі надходження повідомлень про відмову від участі представників територіального органу Держекоінспекції та заінтересованих організацій склад комісії затверджується без таких представників. Комісія у п`ятиденний строк після її затвердження визначає стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, і їх відновну вартість та складає акт обстеження тих насаджень, що підлягають видаленню, за формою, затвердженою Мінрегіоном. Відновна вартість зелених насаджень визначається згідно з методикою, затвердженою Мінрегіоном. У разі знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев комісія з`ясовує причину набуття деревами такого стану, про яку зазначається в складеному комісією акті. Кожному члену комісії надається один примірник акта. У разі відсутності представника територіального органу Держекоінспекції у складі комісії один примірник акта у триденний строк надсилається до територіального органу Держекоінспекції. Голова комісії готує в п`ятиденний строк проект рішення компетентного органу про видалення зелених насаджень, в якому зазначається інформація про кількість зелених насаджень, що підлягають видаленню і залишаються на земельній ділянці. Компетентний орган у місячний строк після надходження зазначеного проекту рішення про видалення зелених насаджень приймає відповідне рішення і видає наступного дня заявнику його копію для оплати відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню.
Ордер на видалення зелених насаджень компетентний орган видає не пізніше наступного робочого дня після подання заявником документа про сплату відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню. Методику визначення відновної вартості зелених насаджень і зразок ордера затверджує Мінрегіон. Відновна вартість зелених насаджень, що належать до комунальної власності, сплачується до відповідного місцевого бюджету. У разі видалення зелених насаджень у зв`язку із будівництвом об`єктів розмір їх відновної вартості зменшується на суму, передбачену проектною документацією на озеленення території (пункт 5 Порядку).
Рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 р. № 1631-VI затверджено Правила благоустрою території міста Одеси (далі Правила).
Пунктом 1.1 Правил визначено, що правила благоустрою території міста Одеси є нормативно-правовим актом обов`язковим для виконання на території міста Одеси.
Відповідно до пункту 4.16.3 Правил підставою для прийняття рішення про видалення зелених насаджень є заява юридичної чи фізичної особи (далі заявник) про видалення зелених насаджень до Компетентного органу. До заяви заявник додає схему розташування зелених насаджень (копію якої направляє в КП «Міськзелентрест»), що підлягають видаленню, та з урахуванням конкретних обставин інші обґрунтовуючі документи
Відповідно до пункту 4.16.7 Правил ордер на видалення зелених насаджень (за зразком, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 19 червня 2009 р. за N 549/16565) Компетентний орган видає не пізніше наступного робочого дня після подання заявником документа про сплату відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню (довідка КП «Міськзелентрест» або документ про сплату відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню), та договору на видалення зелених насаджень зі спеціалізованою організацією, яка має досвід роботи у галузі озеленення, відповідну техніку та фахівців у галузі озеленення.
Згідно пункту 4.16.13 Правил відповідно до охоронного договору на зелені насадження власник чи користувач земельної ділянки бере на себе зобов`язання зберігати та утримувати в належному стані зелені насадження, які знаходяться в межах земельної ділянки. У випадку невиконання умов договору особа, яка взяла на себе зобов`язання, повинна сплатити відновну вартість зелених насаджень та штраф в розмірі 150 % відновної вартості (що є видом забезпечення виконання зобов`язань за договором).
Контроль за станом виконання охоронного договору на зелені насадження здійснює КП «Міськзелентрест». Охоронним договором на зелені насадження встановлюється порядок та періодичність проведення планових перевірок стану зелених насаджень.
Судом встановлено, що 17.01.2019 між Комунальним підприємством «Міськзелентрест» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» було укладено охоронний договір на зелені насадження № ГЗТ-охр-4/19, згідно якого утримувач бере на себе зобов`язання щодо зберігання та утримання в належному стані зелених насаджень (згідно переліку), які знаходяться на земельній ділянці площею 0, 6316 га, за адресою м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 71-А.
Водночас, Державною аудиторською службою України під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства «Міськзелентрест» за період з 01.04.2021 по 30.09.2023 було встановлено, що у 2021 році Товариство з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» порушило умови охоронного договіру на зелені насадження № ГЗТ-охр-4/19 від 17.01.2019 внаслідок чого був нарахований штраф у розмірі 150% відновної вартості зелених насаджень у розмірі 462 070, 18 грн.
Згідно із статтею 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Допустимість доказів за статтею 77 Господарського процесуального кодексу України полягає у тому, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Допустимість доказів має загальний і спеціальний характер. Загальний характер полягає в тому, що незалежно від категорії справ слід дотримуватися вимоги щодо отримання інформації з визначених законом засобів доказування з додержанням порядку збирання, подання і дослідження доказів. Спеціальний характер полягає в обов`язковості певних засобів доказування для окремих категорій справ чи забороні використання деяких із них для підтвердження конкретних обставин справи.
Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи (статті 78 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду і на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були. Стандарт доказування «вірогідності доказів», на відміну від «достатності доказів», підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач.
У частині 3 статті 2 Господарського процесуального кодексу України однією з основних засад (принципів) господарського судочинства визначено принцип змагальності сторін, сутність якого розкрита у статті 13 цього Кодексу.
Відповідно до частин 3, 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (відповідні висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18, від 18.11.2019 у справі №902/761/18, від 04.12.2019 у справі №917/2101/17).
В матеріалах справи відсутні докази сплати відповідачем штрафу у розмірі 150% відновної вартості зелених насаджень у сумі 462 070, 18 грн.
Крім того, суд наголошує, що при розгляді справи відповідач не спростував не дотримання ним вимог чинного законодавства та охоронного договору №ГЗТ-охр-4/19 від 17.01.2019, а також наявність штрафу у визначеному позивачем розмірі.
За встановлених обставин заявлені позовні вимоги Комунального підприємства «Міськзелентрест» щодо стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» штрафу у розмірі 150% відновної вартості зелених насаджень у сумі 462 070, 18 грн є законними, правомірними та обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню в повному обсязі.
Приймаючи до уваги задоволення позовних вимог витрати по сплаті судового збору, відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача у сумі 5544,84 грн з урахуванням понижуючого коефіцієнту, враховуючи подання позову в електронному вигляді.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» (65026, м. Одеса, вул. Софіївська, буд. 11, кв. 33, код ЄДРПОУ 34871566) до бюджету Одеської територіальної громади (за реквізитами: отримувач: ГУК в Одеській обл./м.Одеса/; код отримувача (ЄДРПОУ): 37607526; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку (МФО): 899998; номер рахунку: IBAN UA278999980314080544000015744; код класифікації доходів бюджету: 2406030; найменування коду класифікації доходів бюджету: інші надходження (сплата відновної вартості/ штрафу за охоронним договором договору №ГЗТ-охр-4/19 від 17.01.2019) штраф в розмірі 462 070 (чотириста шістдесят дві тисячі сімдесят) грн. 18 коп.
3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Південь Девелопмент» (65026, м. Одеса, вул. Софіївська, буд. 11, кв. 33 код ЄДРПОУ 34871566) на користь Комунального підприємства «Міськзелентрест» (65031, м. Одеса, вул. Хімічна, буд. 3, код ЄДРПОУ 31185820) 5544 (п`ять тисяч п`ятсот сорок чотири тисячі)грн. 84 коп судового збору.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя Ю.І. Мостепаненко
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123320946 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Мостепаненко Ю.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні