ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2024 року Справа № 280/8651/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Новікової І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту захисту економіки Національної поліції України, Національної поліції України про визнання бездіяльністю протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
16 вересня 2024 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Департаменту захисту економіки Національної поліції України (далі відповідач 1, ДЗЕ НПУ), Національної поліції України (відповідач 2, НПУ), в якому позивач просить суд:
визнати протиправною бездіяльність відповідача 1 щодо не зарахування позивачу до стажу служби в поліції службу у податковій міліції, строк якої становить 08 років 03 місяці 05 днів;
зобов`язати відповідача 1 зарахувати позивачу до стажу служби в поліції службу у податковій міліції, строк якої становить 08 років 03 місяці 05 днів;
зобов`язати відповідача 1 провести перерахунок і виплату позивачу грошового забезпечення в частині надбавки за стаж служби у Національній поліції України з урахуванням стажу служби у податковій міліції з моменту прийняття на службу до Департаменту захисту економіки Національної поліції України та за час проходження служби у Департаменті захисту економіки Національній поліції України з 07.11.2015 року по 06.11.2019 року;
визнати протиправною бездіяльність відповідача 2 щодо не виділення коштів для перерахунку і виплати позивачу грошового забезпечення в частині надбавки за стаж служби в Національній поліції України з урахуванням стажу служби у податковій міліції з моменту прийняття на службу до Департаменту захисту економіки Національної поліції України та за час проходження служби в Департаменті захисту економіки Національної поліції України з 07.11.2015 року по 06.11.2019 року;
зобов`язати відповідача 2 виділити кошти для перерахунку і виплати позивачу грошового забезпечення в частині надбавки за стаж служби в Національній поліції України з урахуванням стажу служби у податковій міліції з моменту прийняття на службу до Департаменту захисту економіки Національної поліції України та за час проходження служби в Департаменті захисту економіки Національної поліції України з 07.11.2015 року по 06.11.2019 року.
23.09.2024 судом відкрито спрощене позовне провадження у справі, розгляд справи призначено без виклику представників сторін.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18.02.2021 у справі №280/8060/20 та постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.06.2021 у справі №280/8060/20 встановлено право позивача на зарахування стажу служби в податковій міліції до стажу служби в Національній поліції України. Разом з тим, позивач зазначає, що залишилось не вирішеним питання проведення перерахунку і виплати грошового забезпечення в частині надбавки за стаж служби в Національній поліції України за період проходження служби в Департаменті захисту економіки НПУ з 07 листопада 2015 року по 06 листопада 2019 року. Позивач зазначає, що з метою вирішення спірного питання він звернувся до ДЗЕ НПУ, проте отримав повідомлення про відсутність підстав для здійснення перерахунку і виплати грошового забезпечення за час проходження служби з 07 листопада 2015 року по 06 листопада 2019 року. Позивач вважає такі дії відповідачів протиправними та просить задовольнити позовні вимоги.
Відповідач ДЗЕ НПУ проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень зазначено про те, що Згідно з абзацом другим пункту 3 розділу II Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 №260, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.04.2016 за №669/28799 (далі Порядок № 260), обчислення вислуги років для виплати надбавки за стаж служби поліцейським проводиться підрозділами кадрового забезпечення за матеріалами особової справи поліцейського та оголошується відповідним наказом керівника органу поліції в разі призначення на посаду, крім випадків призначення на іншу посаду в одному органі Національної поліції та за умови наявності обчисленої вислуги за попередньою посадою. Представник відповідача зазначає, що в наказі Департаменту від 10.12.2015 №18 о/с «По особовому складу» ОСОБА_1 встановлено на дату прийняття на службу до Департаменту станом на 07.11.2015 стаж служби в поліції, який дає право на встановлення надбавки за вислугу років та надання додаткової оплачуваної відпустки 04 роки 01 місяць 29 днів, а тому розрахунок грошового забезпечення правомірно проводився з урахування визначеної кількості вислуги років. Також, представник відповідача вказував на те, що відсутні підстави для зарахування до вислуги років в Національній поліції України періоду проходження позивачем служби в податковій міліції з 13.05.2003 по 18.08.2011, оскільки частиною другою статті 78 Закону № 580-VIII визначено вичерпний перелік видів служби, які зараховуються до стажу служби в поліції. Ураховуючи те, що в зазначеному переліку відсутня служба в органах податкової міліції, період з 13.05.2003 по 18.08.2011 не зараховується до стажу служби в поліції. З урахуванням викладеного у відзиві на позовну заяву, представник позивача просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Відповідач НПУ проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень зазначено, що пунктом 7 Порядку №260, грошове забезпечення поліцейським виплачується за місцем проходження служби виключно в межах асигнувань, затверджених кошторисом органу поліції на грошове забезпечення. Представник відповідача зазначає, що позивач службу в центральному апараті управління поліції в спірний період не проходив, а відповідно НПУ жодним чином не порушувало прав позивача на отримання належного грошового забезпечення. Представник відповідача зазначає, що позовна вимога про зобов`язання НПУ виділити кошти для проведення перерахунку та виплати позивачу грошового забезпечення в частині надбавки за стаж служби в поліції з урахуванням стажу служби у податковій міліції з моменту прийняття на службу до ДЗЕ та за час проходження служби в ДЗЕ з 07.11.2015 по 06.11.2019, не відноситься ні до основної, ні до похідної вимог. Оскільки, дане питання вирішується в робочому (не судовому) порядку відповідно до Плану заходів щодо посилення фінансової дисципліни у сфері управління бюджетними асигнуваннями та забезпечення цільового, ефективного і результативного використання коштів державного бюджету, затвердженого наказом Національної поліції України від 20.03.2020 №235. Кошти для фінансування ліквідаційних комісій виділяються на підставі подання до НПУ ліквідаційною комісією потреби в коштах на фінансування відповідного КЕКВ, за наявності на те правових підстав. З урахуванням викладеного у відзиві на позовну заяву, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, повно та всебічно встановивши обставини справи, дослідивши та оцінивши надані докази у їх сукупності та взаємозв`язку, встановив наступне.
Судом встановлено, що у період з 07.11.2015 по 06.11.2019 ОСОБА_1 проходив службу у Департаментів захисту економіки НПУ.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду 18.02.2021 по справі №280/8060/20 зобов`язано Департамент стратегічних розслідувань Національної поліції України зарахувати ОСОБА_1 до стажу служби в поліції його службу у податковій міліції, строк якої становить 08 років 03 місяці 05 днів і з урахуванням зазначеного строку служби у податковій міліції, провести перерахунок і виплату ОСОБА_1 грошового забезпечення в частині надбавки за стаж служби в Національній поліції України з моменту прийняття на службу до Національної поліції України та за час проходження служби в Національній поліції України.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.06.2021 по справі №280/8060/20 рішення Запорізького окружного адміністративного суду 18.02.2021 по справі №280/8060/20 скасовано, а також постановлено:
зобов`язати Департамент стратегічних розслідувань Національної поліції України зарахувати ОСОБА_1 до стажу служби в поліції службу у податковій міліції, строк якої становить 08 років 03 місяці 05 днів;
зобов`язати Департамент стратегічних розслідувань Національної поліції України провести перерахунок і виплату ОСОБА_1 грошового забезпечення в частині надбавки за стаж служби в Національній поліції України з урахуванням стажу служби в податковій міліції, починаючи з 07.11.2019 р.
Після ухвалення зазначених рішень, позивач звернувся до ДЗЕ НПУ з питання перерахунку грошового забезпечення за період проходження служби з 07.11.2015 по 06.11.2019 із зарахуванням до стажу служби в поліції службу у податковій міліції, строк якої становить 08 років 03 місяці 05 днів.
Листом ДЗЕ НПУ від 16.08.2024 позивачу відмовлено у здійсненні перерахунку стажу служби та розміру грошового забезпечення.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідачів щодо не перерахунку його грошового забезпечення, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Суд зазначає, що Закон України «Про Національну поліцію» визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України.
Статтею 1 Закону України «Про Національну поліцію» визначено, що Національна поліція України (поліція) - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.
Згідно з ч.1-2 ст.94 Закону України «Про Національну поліцію»поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання. Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №260 (далі Порядок №260) затверджено Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, визначають критерії виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції України, у тому числі здобувачам вищої освіти, яким присвоєно спеціальне звання поліції (далі - здобувачі), закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських (далі - ЗВО).
Згідно пункту 3 Порядку №260, грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання.
До складу грошового забезпечення входять:
1) посадовий оклад;
2) оклад за спеціальним званням;
3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер);
4) премії;
5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Відповідно до п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (далі Постанова №988) грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Додатком 11 до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 встановлені розміри надбавки за стаж служби в поліції, а саме: від 1 до 2 років 5 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням; від 2 до 4 років 10%; від 4 до 7 років 15%; від 7 до 10 років 20%; від 10 до 13 років 25%; від 13 до 16 років 30%; від 16 до 19 років 35%; від 19 до 22 років 40%; від 22 до 25 років 45%; понад 25 років 50%.
Отже, суд зазначає, що надбавка за стаж служби в поліції є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення поліцейського, яка виплачується у відсотковому співвідношенні від посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням, в залежності від наявного у поліцейського стажу служби.
Так, відповідач ДЗЕ НПУ заперечуючи проти заявлених позовних вимог вказує на те, що служба позивача у податковій міліції не може бути зарахована до стажу служби в поліції, у зв`язку з чим відсутні підстави для перерахунку грошового забезпечення.
З цього приводу суд зазначає, що частиною першою статті 59 Закону №580-VIII встановлено, що служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.
Відповідно до частини другої статті 59 Закону № 580-VIII час проходження служби в поліції зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
За змістом статті 60 Закону №580-VIII проходження служби в поліції регулюється цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Приписами статтею 78 Закону №580-VIII врегульоване питання стажу служби в поліції, відповідно до частини першої якої стаж служби в поліції дає право на встановлення поліцейському надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки.
Згідно з частиною другою статті 78 Закону № 580-VIII до стажу служби в поліції зараховуються:
1) служба в поліції на посадах, що заміщуються поліцейськими, з дня призначення на відповідну посаду;
2) військова служба в Збройних Силах України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони, Цивільній обороні України, внутрішніх військах Міністерства внутрішніх справ України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки, Державній спеціальній службі транспорту;
3) служба в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду;
4) час роботи у Верховній Раді України, місцевих радах, центральних і місцевих органах виконавчої влади із залишенням на військовій службі, на службі в органах внутрішніх справ України або на службі в поліції;
5) час роботи в органах прокуратури і суді осіб, які працювали на посадах суддів, прокурорів, слідчих, а також служба у Службі судової охорони;
6) дійсна військова служба в Радянській Армії та Військово-Морському Флоті, прикордонних, внутрішніх, залізничних військах, в органах державної безпеки та інших військових формуваннях колишнього СРСР, а також служба в органах внутрішніх справ колишнього СРСР.
Податковим кодексом України визначається, серед іншого, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства; визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 353.1 статті 353 Податкового кодексу України особи начальницького і рядового складу податкової міліції проходять службу у порядку, встановленому законодавством для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.
Згідно з пунктом 356.1 статті 356 Податкового кодексу України держава гарантує правовий та соціальний захист осіб начальницького і рядового складу податкової міліції та членів їхніх сімей. На них поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені статтями 20 - 23 Закону України «Про міліцію» та Законом України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист».
Частиною четвертою статті 78 Закону № 580-VIII встановлено, що порядок обчислення вислуги років у поліції встановлює Кабінет Міністрів України.
Підпунктами 3-6 пункту 7 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №580-VIII зобов`язано Кабінет Міністрів України в місячний строк, крім іншого, прийняти нормативно-правові акти, що випливають із цього Закону та привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом, ужити заходів щодо фінансового та матеріально-технічного забезпечення поліції України.
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» від 23.12.2015 р. №900-VIII, який набрав чинності 29.12.2015, пункт 15 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» доповнено абзацами другим та третім, згідно з якими за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Відповідно до статті 19 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.1990 №509-XII (далі Закон №509-ХІІ), який був чинним на час набуття позивачем стажу служби у податковій міліції, податкова міліція складається із спеціальних підрозділів по боротьбі з податковими правопорушеннями, що діють у складі відповідних органів державної податкової служби, і здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, виконує оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та охоронну функції.
Згідно зі статтями 24, 26 Закону №509-ХІІ особи начальницького складу податкової міліції проходять службу у порядку, встановленому законодавством для осіб начальницького складу органів внутрішніх справ. Держава гарантує правовий і соціальний захист осіб начальницького складу податкової міліції та членів їх сімей. На них поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені статтями 20 - 23 Закону України «Про міліцію».
Таким чином, взаємозастосування зазначених вище норм права дає підстави для висновку, що служба у податковій міліції за своє суттю є службою в органах внутрішніх справ України.
Тому, оскільки служба в органах податкової міліції здійснювалась в порядку, встановленому законодавством для осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, тобто має такий же правовий статус, як і служба в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького складу, тому повинна зараховуватись до стажу служби в поліції на підставі пункту 3 частини другої статті 78 Закону №580-VIIІ.
Також, суд звертає увагу, що право позивача на зарахування до стажу служби в поліції періоду служби в податковій міліції вже встановлено постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.06.2021 по справі №280/8060/20, і та обставина, що ДЗЕ НПУ не брало участі у зазначеній справі жодним чином не може бути підставою для переоцінки зазначених обставин.
Суд зазначає, що матеріалами справи підтверджується, що на дату прийняття позивача на службу до ДЗЕ НПУ позивачу було підтверджено стаж служби в поліції в розмірі 04 роки 01 місяць 29 днів, а строк служби у податковій міліції в розмірі 08 років 03 місяці 05 днів не враховано.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання ДЗЕ НПУ зарахувати позивачу до стажу служби в поліції службу у податковій міліції, строк якої становить 08 років 03 місяці 05 днів, а також зобов`язання провести перерахунок і виплату позивачу грошового забезпечення за період з 07.11.2015 по 06.11.2019 в частині надбавки за стаж служби в Національній поліції України, з урахуванням стажу служби в податковій міліції.
Щодо позовних вимог до НПУ суд зазначає, що такі позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають, оскільки у періоді з 07.11.2015 по 06.11.2019 позивачу не було встановлено стаж служби в поліції з урахування служби у податковій міліції, строк якої становить 08 років 03 місяці 05 днів, а відповідно і підстави для виділення коштів на зазначені потребу на той час були відсутні.
Суд зазначає, що станом на дату розгляду справи у суді НПУ не порушувало прав позивача в частині виплати грошового забезпечення, і на даний час у суду відсутні підстави вважати, що кошти позивачу не будуть виплачені ДЗЕ НПУ.
Також, суд вважає слушними посилання представника НПУ, що виділення додаткових коштів ДЗЕ НПУ може та має здійснюватися у позасудовому порядку шляхом відомчого підпорядкування та взаємодії між НПУ та ДЗЕ НПУ.
За таких обставин, позовні вимоги до НПУ задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 72, 77, 78, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Департаменту захисту економіки Національної поліції України (01601, м.Київ, вул.Академіка Богомольця, буд.10, код ЄДРПОУ 40111732), Національної поліції України (01601, м.Київ, вул.Академіка Богомольця, буд.10, код ЄДРПОУ 40108578) про визнання бездіяльністю протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Департаменту захисту економіки Національної поліції України щодо не зарахування ОСОБА_1 до стажу служби в поліції службу у податковій міліції, строк якої становить 08 років 03 місяці 05 днів.
Зобов`язати Департамент захисту економіки Національної поліції України зарахувати ОСОБА_1 до стажу служби в поліції службу у податковій міліції, строк якої становить 08 років 03 місяці 05 днів, а також провести ОСОБА_1 за період з 07.11.2015 по 06.11.2019 перерахунок і виплату грошового забезпечення в частині надбавки за стаж служби у Національній поліції України, з урахуванням стажу служби у податковій міліції.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя І.В. Новікова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 29.11.2024 |
Номер документу | 123339529 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні