ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/5499/24 Суддя (судді) першої інстанції: Кочанова П.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2024 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Єгорової Н.М.,
суддів - Коротких А.Ю., Сорочка Є.О.,
при секретарі - Олешко М.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Колективного підприємства "Фірма "Берегиня-94" у формі товариства з обмеженою відповідальністю на рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом Колективного підприємства "Фірма "Берегиня-94" у формі товариства з обмеженою відповідальністю до Департаменту територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування розпорядження, визнання протиправними та скасування приписів, стягнення матеріальної і моральної шкоди та збитків, -
ВСТАНОВИВ:
У січні 2023 року позивач - КП "Фірма "Берегиня-94" у формі ТОВ звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яким просив:
- визнати протиправним та скасувати припис Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 08 серпня 2023 року №2320827;
- визнати протиправним та скасувати припис Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 08 серпня 2023 року №2320825;
- визнати протиправним та скасувати припис Комунального підприємство "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 08 серпня 2023 року №2320828;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Департаменту територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформленого дорученням від 18 серпня 2023 року №064-3667 в частині демонтажу шлагбауму та дизельного генератора (пункти 6, 7, 8);
- стягнути з Департаменту територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь позивача матеріальну шкоду в сумі 378 360,87 грн;
- стягнути з Департаменту територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь позивача збитки у вигляді упущеної вигоди у розмірі 1 353 665,38 грн;
- стягнути з Департаменту територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь позивача моральну шкоду в сумі 20 000,00 грн.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року відмовлено в задоволенні позову.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи.
Апелянт зазначив про те, що на підставі ордеру (дозволу), згідно з порядком, що був встановлений Київською міською державною адміністрацією на час видачі ордеру (березень 2008 року) позивачем установлено на земельній ділянці за адресою вул. Ігорівська, 12-Б, В шлагбаум та декоративну огорожу.
Зверну увагу суду на те, що станом на день демонтажу шлагбауму та накриття дизельного генератора позивач не отримував жодного документу щодо незаконності їх встановлення, під час демонтажу не складався відповідний акт, представникам позивача на підпис не надавався.
Додатково зазначив про те, що судом першої інстанції під час розгляду справи не було враховано надану позивачем схему до дозволу (ордеру) від 15 лютого 2008 року на якій зображено шлагбаум, який входив до елементів декоративної огорожі та відображений у розділі схеми "Відомість малих архітектурних форм", що надавала позивачу право встановлювати шлагбаум.
Також наголосив, що дизельний генератор ніяким чином не може відноситись ні до тимчасових споруд, ні до малих архітектурних форм, що свідчить про протиправність припису від 08 серпня 2023 року №2320825.
Відповідач - Департамент територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подав до суду відзив, відповідно до якого просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги, оскільки позивачем не було надано проектно-дозвільну документацію на спірні елементи благоустрою (шлагбаум, огорожу, технічне обладнання), розміщені за адресою АДРЕСА_3 відповідно до вимог діючого законодавства на виконання вимог припису від 08 серпня 2023 року.
Додатково зазначив про те, що елементи благоустрою не повинні заважати під`їзду до будинку пожежної техніки, швидкої допомоги і не має перешкоджати руху транспорту, що проїжджає повз.
Відповідач - Комунальне підприємство "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подав до суду відзив, відповідно до якого просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги, оскільки демонтовані елементи благоустрою (шлагбаум, огорожа та генератор) були розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 8000000000:85:387:0020, 8000000000:85:387:0002 та земельній ділянці, якій не присвоєно кадастровий номер, водночас позивачем не надано доказів права власності чи користування зазначеними земельними ділянками.
Зверну увагу суду на те, що дозвіл (ордер) від 15 лютого 2008 року надавав дозвіл на тимчасове порушення благоустрою та його поновлення у зв`язку із встановленням декоративної огорожі, тобто надавав право на виконання робіт і за своєю природою не є дозвільним документом на встановлення огорожі.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, повно та всебічно дослідивши обставини справи, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції провідним інспектором Комунального підприємства "Київблагоустрій" 08 серпня 2023 року було винесено приписи щодо порушення п. 20.1.1 Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року №1051/1051, а саме:
- відповідно до припису №2320825 встановлено порушення п. 20.1.1 в Подільському районі між будівлею по АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1 (у дворі) та запропоновано надати дозвільну документацію на встановлення механічного обладнання (генератора). У разі відсутності документації демонтувати власними силами протягом 3-х днів, відновити благоустрій. В разі невиконання вимог припису будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства. У вказаному приписі було зазначено, що власник невідомий;
- відповідно до припису №2320827 встановлено порушення п. 20.1.1 в Подільському районі між будівлею по АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1 (у дворі) та запропоновано надати дозвільну документацію на встановлення МАФ (металева конструкція). У разі відсутності документації демонтувати власними силами протягом 3-х днів, відновити благоустрій. В разі невиконання вимог припису будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства. У вказаному приписі було зазначено, що власник невідомий;
- відповідно до припису №2320828 встановлено порушення п. 20.1.1 в Подільському районі між будівлею по АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1 (у дворі) та запропоновано надати дозвільну документацію на встановлення МАФ (шлагбаум). У разі відсутності документації демонтувати власними силами протягом 3-х днів, відновити благоустрій. В разі невиконання вимог припису будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства. У вказаному приписі було зазначено, що власник невідомий.
Згідно з листа-доручення від 18 серпня 2023 року №064-3667 Департамент територіального контролю міста Києва з урахуванням протоколу засідання робочої групи щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торгівельного, побутового, соціально - культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі та елементів благоустрою на території м. Києва, а також демонтажу (переміщення) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі від 18 серпня 2023 року №76 доручив КП "Київблагоустрій" вжити заходи шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою зазначених в таблиці, в тому числі: п. 6 таблиці: металева конструкція між будівлею по АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1 (у дворі), власник невідомий, припис від 08 серпні 2023 року №2320827; п. 7 таблиці: технічне обладнання між будівлею по АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1 (у дворі), власник невідомий, припис від 08 серпня 2023 року №2320825; п. 8 таблиці: шлагбаум біля вул. АДРЕСА_1, власник невідомий, припис від 08 серпня 2023 року №2320828.
Відповідно до акту проведення демонтажу (переміщення) від 22 серпня 2023 року №03-255 комісією у складі представника Департамент територіального контролю м. Києва та представників КП "Київблагоустрій" на підставі припису від 08 серпня 2023 року №2320828 та Доручення Департаменту територіального контролю м. Києва від 18 серпня 2023 року №064-3667 було демонтовано шлагбаум.
Як зазначено в акті опису майна №03-255 шлагбаум передано на майданчик тимчасового складування і зберігання майна КП "Київблагоустрій".
Відповідно до акту проведення демонтажу (переміщення) від 22 серпня 2023 року №03-256 комісією у складі представника Департаменту та представників КП "Київблагоустрій" на підставі припису від 08 серпня 2023 року №2320827 та доручення Департаменту територіального контролю м. Києва від 18 серпня 2023 року №064-3667 було демонтовано металеву конструкцію.
Як зазначено в акті опису майна №03-256 металеву конструкцію було передано на майданчик тимчасового складування і зберігання майна КП "Київблагоустрій".
Згідно з актом від 22 серпня 2023 року № б/н не проведення демонтажу, технічне обладнання (дизельний генератор) не було демонтовано у зв`язку з неможливістю під`їзду (блокування автотранспортними засобами).
Вважаючи протиправними приписи КП "Київблагоустрій" від 08 серпня 2023 року та розпорядження від Департаменту територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) позивач звернувся до суду з позовом.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що позивачем не була надана проектно-дозвільна документація на спірні елементи благоустрою (шлагбаум, огорожу, технічне обладнання), розміщені за адресою АДРЕСА_3 відповідно до вимог діючого законодавства.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.
Правові, економічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів, спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини, визначено Законом України "Про благоустрій населених пунктів" від 06 вересня 2005 року №2807- IV.
Згідно з ст. 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.
Частиною 1 ст. 34 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначено, що правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 19.1.1 Правил благоустрою міста Києва затверджених рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року № 1051/1051, контроль за станом благоустрою міста, а також контроль за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів", цих Правил здійснюється Департаментом міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке виконує функції інспекції з питань благоустрою в м. Києві, та управліннями (відділами) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій), а також Головним управлінням МВС України в м. Києві, іншими структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в межах наданих повноважень, комунальними підприємствами, установами та організаціями, які несуть відповідальність за належне утримання об`єктів благоустрою.
Самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом:
1) проведення перевірок території;
2) розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян;
3) участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій;
4) подання позовів до суду про відшкодування шкоди, завданої об`єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.
Рішенням Київської міської ради від 23 жовтня 2013 року № 246/9734 "Про міський благоустрій" було затверджено Положення про головного інспектора та інспекторів з благоустрою м. Києва, яким надано повноваження інспекторам КП "Київблагоустрій" здійснення контролю за станом благоустрою м. Києва.
Пунктом 1 вказаного Положення визначено, що головний інспектор та інспектор з благоустрою м. Києва - посадові особи управління контролю за благоустроєм міста Києва Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), інспектори районних в місті Києві відділів контролю за благоустроєм, інспектори КП "Київблагоустрій" наділені повноваженнями із здійснення контролю за станом благоустрою населеного пункту, виконанням Правил благоустрою м. Києва, а також притягнення винних до відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою.
Повноваження, зокрема, інспектора КП "Київблагоустрій" проводити перевірки у сфері благоустрою та виносити приписи з метою з`ясування наявності/відсутності дозвільної документації визначено п. 20.2.1 Правил благоустрою міста Києва.
Пунктом 20.2.11 Правил благоустрою міста Києва визначено, що у разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП "Київблагоустрій" самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об`єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення)), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об`єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил.
Отже, у разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою посадова, особа контролюючого органу, зокрема, інспектор КП "Київблагоустрій", зобов`язаний скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог Правил благоустрою міста Києва затверджених рішенням Київської міської ради № 1051/1051 від 25 грудня 2008 року, в якому зазначаються дата і місце його складання, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території. Припис є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою (п. 20.2.1 Правил благоустрою міста Києва).
У приписі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території.
Припис підписується особою, яка його склала, і особою, на яку він складений.
У разі відмови особи отримати припис в графі "Припис одержав" робиться про це запис.
У разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог цього Положення. У такому випадку одна копія припису наклеюється на тимчасову споруду (малу архітектурну форму) на фронтальній частині такої тимчасової споруди (малої архітектурної форми). Посадова особа, яка винесла припис, здійснює фотофіксацію наклеєного припису
Отже винесення припису є результатом проведеної перевірки, в якому власнику пропонується надати в певний строк дозвільну документацію на розміщення елементу благоустрою або усунути порушення шляхом демонтажу тимчасової споруди власними силами в разі відсутності відповідних дозвільних документів.
В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначив про те, що станом на день демонтажу шлагбауму та накриття дизельного генератора приписи про порушення правил благоустрою Фірмі "Берегиня" вручені не були.
Як встановлено судом першої інстанції 08 серпня 2023 року провідним інспектором КП "Київблагоустрій" було проведено перевірку правомірності встановлення об`єктів (елементів) благоустрою (металевої конструкції) та технічного обладнання між будинками по АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1 (у дворі) в Подільському районі м. Києва.
З метою з`ясування наявності/відсутності дозвільної документації на їх розміщення складено приписи від 08 серпня 2023 року №2320827 та №23320825 якими запропоновано власнику надати дозвільну документацію на встановлення елементів благоустрою. Встановлено термін виконання вимог приписів - 3 дні.
У зв`язку з відсутністю власника тимчасової споруди, відповідно до вимог п. 20.2 1 Правил благоустрою м. Києва, припис наклеєно на елементи благоустрою, що підтверджується наданими до матеріалів справи фотокопіями.
Також 08 серпня 2023 року провідним інспектором КП "Київблагоустрій" винесено припис №2320828 щодо надання дозвільної документації на встановлення шлагбаума при в`їзді в арку будинку АДРЕСА_1 . Встановлено термін виконання вимог припису - 3 дні. У зв`язку з відсутністю власника, припис наклеєно на об`єкт (шлагбаум), на підтвердження чого до матеріалів справи долучено фотокопії.
Отже, долучені фотокопії приписів, наклеєних на фронтальних частинах тимчасових споруд (малих архітектурних форм), підтверджуються дотримання відповідачем вимог п. 20.2.1 Правил благоустрою міста Києва щодо належного повідомлення позивача про прийняті приписи та спростовують доводи апелянта.
Пунктом 9 ч. 1 статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" передбачено, що елементами (частинами) об`єктів благоустрою є малі архітектурні форми.
Частиною 2 ст. 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", зокрема, встановлено, що мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою.
До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); сходи, балюстради; паркові містки; огорожі, ворота, ґрати; інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші елементи благоустрою, визначені законодавством.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.
Розділом І Правил благоустрою встановлено, що тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.
Згідно з пп. 2.1.1 п. 2.1 Правил благоустрою комплексним благоустроєм міста вважається проведення на визначеній території міста (мікрорайон, квартал, парк, бульвар, вулиця, провулок, узвіз тощо) робіт з улаштування (відновлення) твердого покриття доріг і тротуарів, обладнання пристроями безпеки руху, озеленення, забезпечення зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами, розміщення тимчасових споруд та малих архітектурних форм, садово-паркових меблів, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення технічного і санітарного стану території, покращення комфортності мешкання жителів та гостей міста Києва.
Відповідно до п. 13.1 розділу ХІІІ Правил благоустрою розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року №198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року №244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Пунктом 13.2.1 Правил благоустрою передбачено, що розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності під час проведення ярмаркових, загальноміських або державних заходів здійснюється відповідно до розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в яких, у разі необхідності, передбачаються заходи щодо запобігання пошкодженню об`єктів благоустрою, укладання угод на вивезення відходів, забезпечення контролю за організацією постійного прибирання закріплених і прилеглих територій, своєчасного вивезення вмісту контейнерів та урн для сміття, встановлення та (або) належного утримання туалетів і біотуалетів. Розміщення об`єктів сезонної торгівлі здійснюється відповідно до схеми розміщення та порядку розміщення засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджених розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за поданням Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та погодженням Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідно до п.п. 3.2.3, 3.2.4 Правил благоустрою самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.
Всі малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності розміщуються з дотриманням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою, комплексної схеми тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, рішень Київської міської ради, розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Згідно з п. 20.2.1 якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою.
Підпунктом 13.3.1 п. 13.3 розділу ХІІІ Правил благоустрою передбачено, що у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав`ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі), об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" (далі - КП "Київблагоустрій") вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.
Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису.
Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення) зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення).
Пунктом 13.3.2 зокрема встановлено, що у разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.
Положеннями п. 13.3.3 зокрема передбачено, що рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).
Отже, у разі невиконання припису, у встановлений термін, Департаментом міського благоустрою вживаються заходи щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди. При цьому, такий припис має бути належним чином врученим власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення) малої архітектурної форми.
Відповідно до Положення про Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), затвердженого рішенням Київської міської ради від 13 липня 2023 року №6870/6911, до повноважень Департаменту належить, зокрема, здійснення контролю за станом благоустрою міста, а також контролю за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та Правил благоустрою м. Києва.
Таким чином, Департамент територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) здійснює владні управлінські функції у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж та вживає заходи із демонтажу елементів благоустрою у відповідності з п.13.3.2, 13.3.3 Правил благоустрою м. Києва.
Як встановлено судом першої інстанції 18 серпня 2023 року Департаментом територіального контролю виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) у зв`язку з ненаданням проектно-дозвільної документації на розміщення елементів благоустрою (металевої конструкції та технічного обладнання) на виконанням вимог приписів від 08 серпня 2023 року №2320828, №2320827, №2320827 та не здійсненням демонтажу елементів благоустрою власними силами прийнято рішення (доручення) №064-3667, яким КП "Київблагоустрій" доручено вжити заходи шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою (металевої конструкції та технічного обладнання) між будинками по АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1, (у дворі)" та шлагбаума по вул. Боричів узвіз,13 (у дворі) розташованих у Подільському районі м. Києва (п.6, п.7, п.8 Доручення).
В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначив про те, що тимчасові споруди розміщені на земельній ділянці, що надана йому в тимчасове платне користування у відповідності до вимог законодавства та дозволу.
Як встановлено судом першої інстанції, рішення Київської міської ради від 08 липня 1999 року № 348/449 "Про надання та вилучення земельних ділянок" затверджено проект відведення земельної ділянки Колективному підприємству "Фірма "Берегиня-94" у формі товариства з обмеженою відповідальністю для експлуатації та обслуговування нежилих будинків на АДРЕСА_3 та надано за умови виконання п. 1 додатка 18 до цього рішення в тимчасове довгострокове користування на умовах оренди строком на 49 років земельну ділянку площею 0,08 га для експлуатації та обслуговування нежилих будинків на АДРЕСА_3 за рахунок земель, право користування якими припинено даним рішенням (площею 0,04 га), та земель міської забудови площею 0,04 га.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 29 січня 2008 року у справі № 18/527 визнано укладеним договір оренди земельної ділянки по вул. Ігорівській, 12-б, 12-в у Подільському районі м. Києва, між Колективним підприємством у формі Товариства з обмеженою відповідальністю "Берегиня - 94" (інд. 04070, м. Київ, вул. Ігорівська, 12-б, 12-в, код ЄДРПОУ 21602708) та Київською міською радою (інд. 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ 22883141) у наведеній в рішенні редакції.
Договір оренди від 01 грудня 2002 року зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 11 березня 2008 року за № 85-6-00390 у книзі записів державної реєстрації договорів.
Підставою для проведення робіт із встановлення малих архітектурних форм та тимчасових споруд є дозвіл (ордер) на право тимчасового порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з виконанням відповідних робіт Головного управління контролю за благоустроєм м. Києва, який видається за наявності дозволу на розміщення тимчасових споруд, виданого Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), чинного договору про сплату пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва, виданого Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) і квитанції про сплату збору за видачу дозволу на розміщення об`єктів торгівлі та сфери послуг.
Відповідно до п. 3 Типового порядку видачі дозволів на порушення об`єктів благоустрою або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2013 року №870, дозвіл не вимагається, якщо земляні та/або ремонтні роботи проводяться: особами, які мають документ, що посвідчує право власності або право користування земельною ділянкою, у тому числі право земельного сервітуту; у рамках підготовчих або будівельних робіт, право на проведення яких оформлене в установленому законодавством порядку.
Пунктом 13.2.5. Правил встановлено, що малі архітектурні форми та тимчасові споруди, які розміщені (встановлені або збудовані) без відповідної, оформленої в установленому порядку дозвільної документації, з відхиленням від проекту, вважаються самочинно розміщеними малими архітектурними формами та тимчасовими спорудами і підлягають демонтажу за кошти особи, що здійснила встановлення, у терміни, визначені в приписі Головного управління контролю за благоустроєм м. Києва.
Судом першої інстанції встановлено, що згідно з викопіювання топографо-геодезічного вишукування на місцевості (земельній ділянці) від 03 червня 2024 року демонтовані елементи шлагбаум, огорожа та генератор відносяться до земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:85:387:0020, 8000000000:85:387:0002 та земельною ділянкою, якій не присвоєно кадастровий номер.
Також судом першої інстанції встановлено, що земельна ділянка по АДРЕСА_3 в має кадастровий номер 8000000000:85:387:0017, водночас належних доказів на підтвердження наявності у позивача права власності або користування земельними ділянками, на яких розміщено спірні об`єкти, не надано.
В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначив, що підставою для розміщення тимчасової споруди (шлагбауму) був дозвіл (ордер) від 15 лютого 2008 року.
Листом від 20 вересня 2007 року №3875 Подільська районна у м. Києві державна адміністрація повідомила позивача про те, що адміністрація не буде заперечувати проти встановлення огороджуючого паркану по АДРЕСА_3 відповідно до розробленого та погодженого у встановленому порядку плану благоустрою з отриманням ордеру на виконання робіт, водночас в матеріалах справи відсутній вищезазначений план благоустрою.
Крім того, розпорядженням Подільської районної у м. Києві державної адміністрації від 03 лютого 2008 року № 321 "Про надання дозволу на розробку паспорту встановлення декоративного паркану по АДРЕСА_3 дозволено КП "Фірма "Берегиня-94" у формі ТОВ розробити паспорт встановлення декоративного паркану по АДРЕСА_3 (п. 1 розпорядження). Пунктом 2 погоджено і затверджено паспорт встановлення декоративного паркану за вказаною адресою.
Оскільки, демонтовані споруди відносяться до земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:85:387:0020, 8000000000:85:387:0002 які не перебувають у користуванні чи власності позивача, а також розміщені на земельній ділянці, якій не присвоєно кадастровий номер, доводи апелянта щодо наявності документів на їх встановлення є необґрунтованими.
Посилання апелянта на те, що дизельний генератор не може відноситись до тимчасових споруд чи малих архітектурних форм не спростовують обставин його розміщення на земельній ділянці, що не перебуває у користуванні останнього.
Враховуючи встановлені обставини, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Крім іншого, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Колективного підприємства "Фірма "Берегиня-94" у формі товариства з обмеженою відповідальністю залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційна скарга на рішення суду апеляційної інстанції подається безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Головуючий суддя Н.М. Єгорова
Судді А.Ю. Коротких
Є.О. Сорочко
Повний текст постанови складено "28" листопада 2024 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123376309 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні