Справа №:755/12933/23
Провадження №: 2-о/755/758/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"28" листопада 2024 р. Дніпровський районний суд м. Києва в складі:
головуючого судді - Катющенко В.П.
при секретарі - Яхно П.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду, в приміщенні Дніпровського районного суду м. Києва, цивільну справу окремого провадження за заявою: ОСОБА_1 , заінтересована особа: Дніпровський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про встановлення факту смерті особи, яка загинула або пропала безвісті в районах проведення воєнних дій або АТО, -
В С Т А Н О В И В:
Заявник звернулася до Дніпровського районного суду м. Києва, із заявою, в якій просить суд: встановити факт смерті громадянина України, ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в смт. Зарічне Лиманської міської територіальної громади Краматорського району, Донецької області.
Свої вимоги заявник обґрунтовує тим, що ІНФОРМАЦІЯ_2 помер ОСОБА_2 . Вона, ОСОБА_1 (дівоче прізвище - ОСОБА_3 , що підтверджується свідоцтвом про укладення шлюбу НОМЕР_2 від 28.07.1990р., свідоцтво про смерть НОМЕР_3 від 03.07.1995р., свідоцтво про шлюб НОМЕР_4 від 24.06.2006р.), є дочкою ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження НОМЕР_5 від 22.07.2023. Її батько, ОСОБА_2 , помер у смт Зарічне Лиманської міської територіальної громади Краматорського району Донецької області. На підтвердження відповідного факту наявні наступні докази: заява ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) та ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 ) про те, що вони є свідками того, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в селищі міського типу Зарічне Лиманської міської громади Краматорського району Донецької області. Зазначена заява посвідчена ОСОБА_6 , приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу 20.06.2023, зареєстровано в реєстрі за №681, 682; фото могили з місця поховання ОСОБА_2 . У зв`язку із тим, що у смт Зарічне Лиманської міської територіальної громади Краматорського району Донецької області, де помер та похований її батько, ОСОБА_2 , на момент його смерті не функціонували жодні органи влади та лікарські установи, тому неможливо було отримати письмових документів (довідок, свідоцтв) які б підтверджували дату та місце смерті її батька. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 було визначено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. У відповідності до зазначеного Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Лиманська міська територіальна громада (на території якої помер та був похований 13.06.2022 ОСОБА_2 ) була територією можливих бойових дій з 24.02.2022 по 31.12.2022. Таким чином, її батько помер на території можливих бойових дій. Уповноважені органи державної реєстрації актів цивільного стану за місцем смерті/місцем поховання мого батька також не знаходяться. Будь-яка інша процедура встановлення факту смерті особи на території бойових дій законодавством не визначена. Відсутність свідоцтва про смерть батька перешкоджає їй в отриманні допомоги на поховання, передбаченої ст. 53 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», та оформленні документів, необхідних для прийняття спадщини.
Заявник, уповноважений представник заінтересованої особи в судове засідання не з`явилися, про день та час розгляду справи повідомлені належним чином, про що свідчить довідка про доставку електронного документу до електронного кабінету.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні у справі докази, суд приходить до наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, заявник є донькою ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження, свідоцтвом про укладення шлюбу.
Як стверджує заявник, її батько помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в селищі міського типу Зарічне Лиманської міської громади Краматорського району Донецької області, та отримати письмові документи (довідки, свідоцтва), які б підтверджували дату та місце смерті її батька не можливо, у зв`язку з тим, що на території Лиманської міської територіальної громади Краматорського району Донецької області на момент смерті батька не функціонували жодні органи влади та лікарські установи, та вказана територія була віднесена до території можливих бойових дій з 24.02.2022 по 31.12.2022.
Відповідно до абз. 2 ч.1 ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Підставою для встановлення факту смерті є підтверджені доказами обставини, які достовірно свідчать про смерть громадянина в певний час і за певних обставин.
Доказами, що підтверджують факт смерті особи в умовах воєнного стану або на тимчасово окупованій території України, зокрема можуть бути:
- письмові докази;
- речові докази, зокрема звуко- і відеозаписи;
- висновки експертів;
- копії лікарського свідоцтва/довідки про смерть;
- пояснення свідків, що можуть підтвердити ті обставини, на які посилається заявник;
- довідки з військомату або від командира військової частини (у випадку загибелі військовослужбовців);
- заяви до правоохоронних органів про зникнення особи, в тому числі в обставинах, що загрожували їй смертю.
Статтею 81 ЦПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених цим Кодексом.
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина перша статті 76 ЦПК України).
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (стаття 80 ЦПК України).
Відповідно до п. 1 Розділу І Правил державної реєстрації актів громадянського стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18.10.2000 № 52/5 (далі - Правила), державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.
Пунктом 1 глави 5 розділу III Правил встановлено, що підставами для проведення державної реєстрації смерті є: а) лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024; б) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за №1150/13024; в) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; г) рішення суду про оголошення особи померлою; г) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час; д) повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів; е) повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022, строк дії якого неодноразово продовжувався.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» від 07.05.2022 №562, абзац четвертий підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 №457 викладено в такій редакції: «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 №562, а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі - затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.»
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004.
Відповідно до вищевказаного наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, Лиманська міська територіальна громада Краматорського району Донецької області, віднесена: до території можливих бойових дій з 24.02.2022 по 24.02.2022; активних бойових дії - з 01.01.2023 по 08.09.2023; активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси - 08.09.2023; та не віднесена до тимчасово окупованої території.
Наведене свідчить про те, що на території де, як стверджує заявник, помер її батько, не велися бойові дії, вказана територія не була окупованою, та відповідно на ній функціонували органи державної влади, які уповноважені засвідчити факт смерті особи.
Крім того, відповідно до наказу № 390 «Деякі питання встановлення факту смерті людини», від 01.03.2022 Міністерства охорони здоров`я України, на період дії воєнного стану на території України та у разі неможливості виконання окремих функцій органів державної влади на окремих адміністративно-територіальних одиницях у зв`язку з триваючими бойовими діями:
1) у випадку відсутності можливості (відсутність можливості взаємного інформування протягом 3-ох годин та більше) виконати вимоги спільного наказу Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства внутрішніх справ України та Генеральної прокуратури України від 29.09.2017 № 807/1193/279 «Про затвердження Порядку взаємодії між органами та підрозділами Національної поліції, закладами охорони здоров`я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини», дозволити захоронення тіл за умови:
а) обов`язкового огляду трупа на місці його виявлення з оформленням відповідного протоколу (опису трупа із зазначенням трупних явищ та характеру і локалізацій тілесних ушкоджень);
б) проведення фотофіксації ушкоджень у випадку наявності (у випадку наявності ознак насильницької смерті) як обов`язкового доповнення до опису ушкоджень;
2) у випадку невпізнаного (неідентифікованого) трупа та відсутності можливості проведення судово-медичної експертизи, виконати вимоги, зазначені у підпункті 1 пункту 1 цього наказу, а також описати антропометричні дані трупа, описати словесний портрет, зробити портретну фотографію та зазначити особливі прикмети (зубну формулу, наявність татуювань тощо);
3) копії заповнених документів разом з заповненою довідкою про причину смерті зберігати у закладі охорони здоров`я до окремого розпорядження.
09.03.2022 затверджено Наказ МВС, МОЗ, Офісу Генерального прокурора 09.03.2022 № 177/450/46 «Про затвердження Порядку взаємодії між органами та підрозділами Національної поліції України, закладами охорони здоров`я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини під час воєнного стану на території України».
Даний Порядок визначає механізм взаємодії між органами та підрозділами Національної поліції України, закладами охорони здоров`я та органами прокуратури України під час перевірки обставин смерті людини під час воєнного стану на території України.
Враховуючи, що Указом Президента України воєнний стан встановлено із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 на території України, тому спрощений порядок встановлення юридичних фактів, що відбулись на всій території України стосується зони воєнних дій та тимчасово окупованих територій, оскільки на таких територіях не функціонують відповідні органи, які можуть зафіксувати факт смерті.
В той же час, територія на якій, як стверджує заявник, помер її батько, не віднесена, відповідно до закону, до територій на яких ведуться/велися бойові дії або тимчасово окупованих територій у період смерті батька позивача, яка наступила за її твердженнями 13.06.2022, а посилання представника заявника на ці обставини не відповідає відомостям, що містяться у наказі Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309.
При цьому, суд критично відноситься до нотаріально посвідченої заяви свідків смерті ОСОБА_2 - ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , оскільки останні не містять відомостей ні за яких обставин вказані особи були свідками такої події, ні при яких обставинах помер ОСОБА_2 , а також не містять відомостей про те, що вказані особи взагалі бу4ли відомі з ОСОБА_2 , та за яких обставин вони 13.06.2022 були в смт Зарічне Лиманської міської громади Краматорського району Донецької області. Щодо фото могили ОСОБА_2 , на якому зазначено та дата смерті останнього, то це не може бити єдиною підставою для встановлення факту його смерті, оскільки не є достовірним та належним доказом у справі.
Аналізуючи вищевикладені доводи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що заявником до матеріалів справи не додано документів, які б доводили факт смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 смт. Зарічне Лиманської міської територіальної громади Краматорського району, Донецької області, та не можливості отримання заявником документів, які б підтверджували такий факт, враховуючи, що територія Лиманської міської територіальної громади Краматорського району, Донецької області станом на 13.06.2022 не відносилась до територій активних бойових дій або тимчасово окупованих територій, та заявником не надано доказів, що у вказаний період часу на цій території не функціонували органи державної влади уповноважені засвідчити факт смерті особи.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10, 263-265, 315, 317, 319, 354 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні заяви ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_6 , АДРЕСА_2 ), заінтересована особа: Дніпровський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) (код в ЄДРПОУ: 26088676, бул. Верховної Ради, 8/20, м. Київ) про встановлення факту смерті особи, яка загинула або пропала безвісті в районах проведення воєнних дій або АТО - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.
Суддя:
Суд | Дніпровський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123391872 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Дніпровський районний суд міста Києва
Катющенко В. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні