ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/807/22 Суддя (судді) першої інстанції: Кушнова А.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Беспалова О. О. суддів: Сорочка Є. О., Парінова А.Б., за участю секретаря: Рожок В. В.
представника відповідача Джус Д.В. , розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Києві апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року (місце ухвалення: місто Київ, час ухвалення: не зазначений, дата складання повного тексту: 07.04.2023) у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції України до товариства з обмеженою відповідальністю "Рекультивація" про зупинення виконання робіт. надання послуг із видалення та захоронення відходів на об`єкті сміттєзвалища, та за зустрічним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Рекультивація" до Державної екологічної інспекції України про визнання протиправними дій та скасування припису, -
В С Т А Н О В И В :
Державна екологічна інспекція України звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Рекультивація", в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила суд:
- зупинити відповідачу за первісним позовом виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на об`єкті сміттєзвалища, а саме: на земельних ділянках згідно з кадастровими номерами 3222482401:01:013:0002; 3222482400:03:008:5006; 3222482400:03:008:0082; 3222482400:03:008:0034; 3222482401:01:013:5039; 3222482401:01:013:5090; 3222482401:01:013:5009 та на державній земельній ділянці не наданої у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013), до: отримання відповідачем за первісним позовом документів дозвільного характеру, а саме: висновку з оцінки впливу на довкілля та дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; отримання Держекоінспекцією повідомлення від відповідача за первісним позовом про усунення ним усіх встановлених судом порушень за підтвердженням згідно результатів здійснення заходу державного нагляду (контролю).
Крім того, товариство з обмеженою відповідальністю "Рекультивація" звернулось до Київського окружного адміністративного суду із зустрічним позовом до Держекоінспекції, в якому просило суд:
- визнати протиправними дії Держекоінспекції щодо проведення позапланової перевірки ТОВ "Рекультивація" з 07.10.2021 по 20.10.2021, за результатами якої складений акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 20.10.2021 №4.2-19/26;
- визнати протиправним та скасувати припис Держекоінспекції від 25.10.2021 №4.2-20/9.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року позов Державної екологічної інспекції України до товариства з обмеженою відповідальністю "Рекультивація" про зупинення виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на об`єкті сміттєзвалища залишено без задоволення.
Зустрічний адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Рекультивація" до Державної екологічної інспекції України про скасування припису задоволено.
Визнано протиправним та скасовано припис Державної екологічної інспекції України від 25.10.2021 №4.2-20/9.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції, з огляду на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити у повному обсязі, тоді як зустрічний позов залишити без задоволення.
Представником відповідача щодо задоволення вимог апеляційної скарги заперечено. Зазначено, що апелянтом не наведено обставин які обумовлюють необхідність вжиття заходів забезпечення позову.
У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю - доповідача, пояснення осіб, що з`явились, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів встановила таке.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі наказу Держекоінспекції від 05.10.2021 №432 "Про проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів", направлення від 05.10.2021 №101, Держекоінспекцією здійснено позапланову перевірку сміттєзвалища на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3222482401:01:013:5009 на території села Горенка Бучанського (колишнього Києво-Святошинського) району Київської області, яка знаходиться в державній власності Горенської сільської ради та перебуває у користуванні ТОВ "Рекультивація".
За результатами проведення позапланової перевірки ТОВ "Рекультивація" у період з 07.10.2021 по 20.10.2021, Держекоінспекцією складений акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 20.10.2021 №4.2-19/26, а також надано ТОВ "Рекультивація" припис щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства від 25.10.2021 № 4.2-20/9.
Вказаним приписом від 25.10.2021 №4.2-20/9 зобов`язано ТОВ "Рекультивація" до 25.11.2021:
1. Вжити заходів щодо отримання висновку з оцінки впливу на довкілля або надати його у разі наявності (висновок державної екологічної експертизи) на земельні ділянки з кадастровими номерами 3222482401:01:013:0002; 3222482400:03:008:5006; 3222482400:03:008:0082; 3222482400:03:008:0034; 3222482401:01:013:5039; 3222482401:01:013:5090; 3222482401:01:013:5009 та на державні землі, не надані у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013);
2. Вжити заходів щодо отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря або надати його у разі наявності на неорганізоване стаціонарне джерело, а саме: видалення та захоронення відходів на земельних ділянках згідно з кадастровими номерами 3222482401:01:013:0002; 3222482400:03:008:5006; 3222482400:03:008:0082; 3222482400:03:008:0034; 3222482401:01:013:5039; 3222482401:01:013:5090; 3222482401:01:013:5009 та на державні землі, не надані у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013);
3. Надати інформацію щодо нормативу вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах транспортних та інших пересувних засобів;
4. Забезпечити захист земель із засмічення на земельних ділянках згідно з кадастровими номерами 3222482401:01:013:0002; 3222482400:03:008:5006; 3222482400:03:008:0082; 3222482400:03:008:0034; 3222482401:01:013:5039; 3222482401:01:013:5090; 3222482401:01:013:5009 та на державні землі, не надані у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013);
5. Отримати речові права на земельні ділянки або надати їх у разі наявності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3222482400:03:008:5006; 3222482400:03:008:0082; 3222482400:03:008:0034; 3222482401:01:013:5039; 3222482401:01:013:5090 та на державні землі, не надані у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013);
6. Відповідно до протоколу Держекоінспекції від 21.10.2021 №28-21 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів, виявлено перевищення показників: амоній (обмінний), у перерахунку на азот амонійний N (NH4+); сульфати, у перерахунку на сульфати; нітрати, у перерахунку на нітрати; водневий показник рН водна витяжка; фосфор (рухомі форми), у перерахунку на п`ятиоксид фосфору Р2О5; хлориди. Вжити заходи щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельних ділянках згідно з кадастровими номерами 3222482401:01:013:0002; 3222482400:03:008:5006; 3222482400:03:008:0082; 3222482400:03:008:0034; 3222482401:01:013:5039; 3222482401:01:013:5090; 3222482401:01:013:5009 та на державні землі, не надані у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013);
7. Надати інформацію щодо визначення складу і властивостей відходів, що утворюються на підприємстві в процесі господарської діяльності, а саме: люмінесцентні лампи, елементи живлення, відходи від експлуатації транспортних засобів, побутові, небезпечні відходи тощо;
8. Надати інформацію щодо ведення обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджується та видаляються;
9. Надати інформацію щодо здійснення заходів для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням, та утилізацією відходів;
10. Надати інформацію щодо забезпечення за власний рахунок екологічно обґрунтованого видалення тих відходів, що не підлягають утилізації;
11. Не допускати змішування відходів, побутові (ремонтні, великогабаритні), а також відходи, пов`язані з виробничою діяльністю підприємств, під час видалення та захоронення на земельних ділянках згідно з кадастровими номерами 3222482401:01:013:0002; 3222482400:03:008:5006; 3222482400:03:008:0082; 3222482400:03:008:0034; 3222482401:01:013:5039; 3222482401:01:013:5090; 3222482401:01:013:5009 та на державні землі, не надані у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013), а саме побутові відходи захоронюються у такому ж вигляді, як і приймаються від місця їх накопичення (виробників відходів), без попереднього сортування, зволоження та дроблення;
12. Не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях;
13. Надати інформацію щодо здійснення контролю за станом місяць чи об`єктів розміщення власних відходів та щодо здійснення моніторингу місць утримання, зберігання і видалення відходів;
14. Надати інформацію щодо надання місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого самоврядування, уповноваженим органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього середовища інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє середовище та вжиті щодо цього заходи;
15. Надати інформацію щодо призначення відповідальної особи у сфері поводження з відходами;
16. Надати дозвіл на здійснення операції у сфері поводження з відходами;
17. Надати інформацію та документи щодо укладання договору з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів як суб`єкта господарювання, який є власником або наймачем, користувачем, у тому числі орендарем, джерел утворення побутових відходів;
18. Надати паспорт місця видалення відходів (МВВ) на сміттєзвалище, розташоване на землях Горенської сільської ради;
19. Надати статистичну звітність про відходи;
20. Надати реєстрові карти об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів;
21. Надати інформацію щодо ведення обліку відходів та пакувальних матеріалів і тари за формою 1-ВТ;
22. Забезпечити складування відходів згідно Правил, затверджених наказом №435, а саме: в`їзд на полігон і проїзд по його території здійснювати за встановленими маршрутами. На шляху руху транспорту встановити таблички, які вказують напрямок; розробити щорічні технологічні плани організації роботи із захоронення відходів, на яких позначаються робочі карти; рух транспортних засобів на робочій карті на під`їздах до розвантажувального майданчика і на самому майданчику регулюються тимчасовими дорожніми знаками. На розвантажувальному майданчику наявний планувальник, одягнений у сигнальний жилет, який організовує роботу механізмів і розвантаження транспорту, подаючи сигнали прапорцями;
23. Забезпечити здійснення екологічної безпеки, згідно Правил, затверджених наказом №435, а саме: створити систему моніторингу та заходи екологічно безпеки; проводити дослідження проб повітря за такими показниками: азот, діоксил вуглецю, ангідрид сірчаний, вуглецю оксид, сірководень, фенол, формальдегід; на основних напрямках поширення легких фракцій відходів встановити тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі; забезпечити проведення контролю за станом атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та на виробничій території атестованою лабораторією; облаштувати контрольно-дезінфікуючу зону; проводити дослідження ґрунту на території полігона побутових відходів та у межах санітарно-захисної зони; облаштувати нагірну канаву для запобігання витіканню за межі полігона забруднених поверхневих вод; здійснювати контроль за станом підземних вод щокварталу через спостережні свердловини; обладнати спеціальне звукове та біоакустичне обладнання для відлякування птахів;
24. Надати паспорт місць видалення відходів із занесеними екологічними та санітарно-технічними заходами, які здійснюються протягом року;
25. По периметру території полігона побутових відходів організувати суцільну огорожу заввишки до 2,0-2,5 м або ґрунтовий вал заввишки до 1,5-1,7 м і завширшки 3,0-3,5 м.
У зв`язку з невиконанням ТОВ "Рекультивація" припису від 25.10.2021 №4.2-20/9, Держекоінспекція звернулася до суду з позовом, в якому просить зупинити виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на об`єкті сміттєзвалища.
ТОВ "Рекультивація", в свою чергу, звернулася до суду з зустрічним позовом до Держекоінспекції про визнання протиправними дій щодо проведення перевірки та скасування припису.
Відмовляючи у задоволенні позову Держекоінспекції та задовольняючи зустрічний позов ТОВ "Рекультивація" суд першої інстанції виходив з того, що право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3222482401:01:013:5009 належить Горенській сільській раді. Відомості про те, що речові права належать ТОВ "Рекультивація" відсутні, також зауважено, що позивач був вправі здійснювати перевірку інших (суміжних) земельних дялнок, що належать товариству.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом "а" частини першої статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 №1264-XII до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі: про екологічну та радіаційну безпеку; про використання та охорону земель; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і прав, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовані Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Статтею 1 Закону №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Частиною п`ятою статті 4 Закону №877-V визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно з частиною дванадцятою статті 4 Закону №877-V перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу у суб`єкта господарювання).
Відповідно до частини першої статті 6 Закону №877-V підставами для здійснення позапланових заходів є доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) (частина третя статті 6 Закону №877-V).
Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається (частина четверта статті 6 Закону №877-V).
Частинами першою та другою статті 7 Закону №877-V передбачено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Відповідно до частини третьої статті 7 Закону №877-V у посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
За змістом частин четвертої та п`ятої статті 7 Закону №877 посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Згідно з частиною шостою статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акту; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Частина сьома статті 7 Закону №877-V встановлює, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Із аналізу наведеного слідує, що суб`єкт, предмет і підстави позапланової перевірки обов`язково зазначаються в наказі та посвідченні (направленні) на проведення перевірки.
Як вбачається із змісту оскаржуваного рішення, відмовляючи у задоволенні первісного позову та задовольняючи зустрічний позов суд першої інстанції виходив з того, що предметом перевірки виступало несанкціоноване сміттєзвалище розташоване на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3222482401:01:013:5009 на території села Горенка Бучанського (колишнього Києво-Святошинського) району Київської області.
Поряд із цим, такі висновки суду першої інстанції не гуртуються на фактичних обставинах справи, адже за змістом наказу Держекоінспекції від 05.10.2021 №432 призначено перевірку саме товариства з обмеженою відповідальністю "Рекультивація", у тому числі, однак не виключно, щодо порушення вимог природоохоронного законодавства стосовно розміщення несанкціонованого сміттєзвалища на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3222482401:01:013:5009 на території села Горенка Бучанського (колишнього Києво-Святошинського) району Київської області.
З огляду на викладене колегія суддів погоджується з доводами апелянта, що перевірка проведена з дотриманням норм чинного законодавства, а охоплення такою не лише земельної ділянки згідно кадастрового номеру 3222482401:01:013:5009, а й щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 3222482401:01:013:0002; 3222482400:03:008:5006; 3222482400:03:008:0082; 3222482400:03:008:0034; 3222482401:01:013:5039; 3222482401:01:013:5090.
Щодо суті виявлених Держекоінспекцією під час позапланової перевірки порушень, то вирішуючи даний спір суд першої інстанції не надав таким жодної оцінки.
Згідно зі статтею 1 Закону № 187/98-ВР, відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення; небезпечні відходи - відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними; виробник відходів - фізична або юридична особа, діяльність якої призводить до утворення відходів; поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими; операціями та нагляд за місцями видалення; збирання відходів - діяльність, пов`язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення; зберігання відходів - тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах (до їх утилізації чи видалення); об`єкти поводження з відходами - місця чи об`єкти, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів; відведені місця чи об`єкти - місця чи об`єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; розміщення відходів - зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об`єктах; власник відходів - фізична або юридична особа, яка відповідно до закону володіє, користується і розпоряджається відходами.
Відповідно до частин 1, 2 статті 9 Закону № 187/98-ВР суб`єктами права власності на відходи є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи та організації усіх форм власності, територіальні громади, Автономна Республіка Крим і держава.
Територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).
Відповідно до частини 2 статті 28 Закону № 187/98-ВР реєстр місць видалення відходів ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.
Згідно з частиною 1 статті 29 Закону № 187/98-ВР з метою визначення та прогнозування впливу відходів на навколишнє природне середовище, своєчасного виявлення негативних наслідків, їх відвернення та подолання виробники відходів, їх власники; а також центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища здійснюють моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів.
Статтею 32 Закону № 187/98-ВР передбачено, що з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється: а) провадити будь-яку господарську діяльність, пов`язану з утворенням відходів, без одержання від місцевих органів виконавчої влади дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відповідно до вимог цього Закону; в) визначати місця розміщення підприємств, установок, полігонів, комплексів, сховищ та інших об`єктів поводження з відходами, проектувати та будувати регіональні і міжрегіональні комплекси оброблення, знешкодження, утилізації та видалення відходів, якщо вони не відповідають екологічним та санітарно-гігієнічним вимогам; г) приймати рішення про розміщення і розвиток міст та інших населених пунктів без визначення технічних та інших заходів щодо створення умов для утилізації чи видалення побутових відходів; д) вводити в дію нові і реконструйовані підприємства та інші об`єкти, не забезпечені устаткуванням і технологіями для безпечного поводження з відходами та в разі відсутності даних, необхідних для оцінки їх впливу на навколишнє природне середовище та здоров`я людини, згідно з установленим порядком; е) передавати чи продавати небезпечні відходи громадянам, підприємствам, установам та організаціям, якщо вони не забезпечують утилізації чи видалення цих відходів екологічно безпечним способом; є) залучати дітей і підлітків до організованого збирання відходів (як вторинної сировини), небезпечних для здоров`я; ж) порушувати строки переробки відходів, ввезених в Україну відповідно до встановлених квотами умов; з) порушувати встановлені квоти на ввезення в Україну відходів як вторинної сировини; и) ввезення в Україну, за винятком транзитного перевезення, будь-яких відходів з метою їх зберігання чи видалення; і) з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.
Законодавством України можуть передбачатися й інші спеціальні заходи щодо обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини.
Відповідно до статті 33 Закону № 187/98-ВР зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).
На кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.
Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.
Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об`єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
Згідно з частиною 3 ст. 34 Закону № 187/98-ВР суб`єкт господарської діяльності, у власності або у користуванні якого є хоча б один об`єкт поводження з небезпечними відходами, зобов`язаний:
- забезпечити запобігання забрудненню ними навколишнього природного середовища, а у разі виникнення такого забруднення - ліквідувати забруднення та його наслідки для навколишнього природного середовища та здоров`я людини;
- вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і навколишнього природного середовища від їх впливу;
- повідомляти про аварію, що сталася на зазначеному об`єкті, і про заходи, вжиті для ліквідації її наслідків, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та населення;
- забезпечувати експлуатацію зазначених об`єктів і перевезення небезпечних відходів з додержанням вимог природоохоронного законодавства;
- мати ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами (не підлягає ліцензуванню зберігання (накопичення) суб`єктом господарювання утворених ним небезпечних відходів, якщо протягом року з дня утворення небезпечні відходи передаються суб`єктам господарювання, що мають ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами);
- ідентифікувати об`єкти поводження з небезпечними відходами відповідно до Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки»;
- мати план локалізації та ліквідації аварії на об`єкті;
- мати декларацію безпеки;
- надавати інформацію про такі об`єкти відповідно до Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки».
Обґрунтовуючи первісний позов апелянт вказує, що проведеною перевіркою встановлено наступні порушення:
- в межах земельної ділянки комунальної власності згідно з кадастровим номером 3222482401:01:013:0002 на території с. Горенка Києво-Святошинського району, що знаходиться у власності Корейської сільської ради та знаходиться у користуванні ТОВ «Рекультивація» (код ЄДРПОУ: 31199963), за цільовим призначенням 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості складає - 37 695 м2 (3, 7695 га);
- в межах земельної ділянки приватної власності згідно з кадастровим номером 3222482400:03:008:5006 за цільовим призначенням: 01.03 - для ведення особистого селянського господарства для ведення особистого селянського господарства складає - 3678 м2 (0,3678 га);
- в межах державних земель не наданих у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013) складає - 17971 м2 (1,7971 га);
- в межах земельної ділянки приватної власності з кадастровим номером: 3222482400:03:008:0082 за цільовим призначенням: фермерське господарство складає - 196 м2 (0,0196 га);
- в межах державних земель не наданих у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013) складає-803 м2 (0,0803 га);
- в межах державних земель не наданих у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013) складає- 156 м2 (0,0156 га);
- в межах земельної ділянки державної власності згідно з кадастровим номером 3222482400:03:008:0034 на території с. Горенка Києво-Святошинського району, що знаходиться у користуванні ТОВ виробничо-комерційна фірма «МЛ- Стиль» (код ЄДРПОУ: 32240179) складає - 569 м2 (0,0569 га);
- в межах земельної ділянки приватної власності з кадастровим номером: 3222482401:03:013:5039 за цільовим призначенням: 12.04 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства для розміщення та експлуатація будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства складає - 235 м2 (0,0235 га);
- в межах земельної ділянки приватної власності згідно з кадастровим номером 3222482401:01:013:5090 за цільовим призначенням: 01.03 - для ведення особистого селянського господарства для ведення особистого селянського господарства складає - 456 м2 (0,0456 га);
- в межах державних земель не наданих у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013) складає - 494 м2 (0,0494 га).
Товщина шару відходів на кожній земельній ділянці визначено за допомогою рулетки (протокол вимірювань № 23-25/000174 від 01.07.2021 ДП «Укрметртестстандарт») та складає на рівні від 1 до 5 метрів. Об`єм засмічення на кожній земельній ділянці перевищує 100 куб. м.
Крім того, відповідно до інформаційної довідки «Щодо космічного моніторингу сміттєзвалищ твердих побутових відходів на території Київської області» Національного центру управління та випробувань космічних засобів Державного агентства України (лист № 315-3-04.03-2021 № 12.02.2021) у додатку 3 зазначено сміттєзвалище у Києво-Святошинському районі за координатами: широта: 50,5596 довгота: 30,3005 загальною площею - 29,5 га.
Відбір проб грунтів проведено спеціалістами Державної екологічної інспекції Столичного округу відповідно до умов чинних нормативних документів, що підтверджується актом відбору проб ґрунту від 07.10.2021 № 28-21.
Відповідно до протоколу вимірювань показників складу та властивостей грунтів від 21.10.2021 № 28-21 встановлено перевищення фонового показника: амонію (обмінний) у перерахунку на азот амонійний; фосфору (рухомі форми), у перерахунку на п`ятиоксид фосфору; нітрату у перерахунку на нітрати.
Тобто акт відбору проб ґрунтів від 21.10.2021 № 28-21 та протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 21.10.2021 № 28-21, які є належними доказами, підтверджують забруднення земель на території сміттєзвалища твердих побутових ТОВ «Рекультивація».
Зазначені обставини встановлені в рамках перевірки ТОВ «Рекультивація» жодним чином не спростовано.
Що ж стосовно земельної ділянки з згідно кадастровим номером 3222482401:01:013:5009, то як вірно встановлено судом першої інстанції така не перебуває у власності чи користуванні ТОВ «Рекультивація».
Зокрема, з матеріалів справи вбачається, що здійснюючи перевірку Держекоінспекція також виходила з того, що користувачем даної земельної ділянки є ТОВ "Рекультивація", в підтвердження чого до матеріалів справи додано інформацію з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 11.02.2022, згідно з якою ТОВ "Рекультивація" є суб`єктом речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 3222482401:01:013:5009 (том 1, а.с.142).
Поряд зі цим, як вірно встановлено судом першої інстанції тане спростовано апелянтом ТОВ "Рекультивація" не являється суб`єктом речового права на земельну ділянку за кадастровим номером 3222482401:01:013:5009
З інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 22.02.2022 (том 2, а.с.9), інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 10.08.2022.
Відповідно до цієї інформації право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3222482401:01:013:5009 належить Горенській сільській раді. Відомості про те, що речові права належать ТОВ "Рекультивація" відсутні.
Як встановлено з листа Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 05.09.2022 №19-10-0.222-3991/2-22 державним кадастровим реєстратором Відділу №4 створено заяву від 09.08.2022 №ЗВ-3200381202022 про виявлення технічної помилки, допущеної у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3222482401:01:013:5009, та внесено зміни у відомості про оренду, суборенду згідно з Державним реєстром земель (том 3, а.с.119).
Вказана технічна помилка щодо відомостей про оренду, суборенду земельної ділянки призвела до того, що Міндовкіллю надійшла недостовірна інформація про те, що ТОВ "Рекультивація" на земельній ділянці з кадастровим номером 3222482401:01:013:5009, яка перебуває нібито у її користуванні, розмістила несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, що і спричинило позапланову перевірку ТОВ "Рекультивація".
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що Держекоінспекцією протиправно проведено позапланову перевірку розміщення несанкціонованого сміттєзвалища на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3222482401:01:013:5009 ТОВ "Рекультивація", оскільки ця земельна ділянка не перебувала та не перебуває у користуванні ТОВ "Рекультивація".
Відтак, висновки суду першої інстанції є частково обґрунтованим, відтак, спірний припис Держекоінспекції від 25.10.2021 №4.2-20/9 підлягає скасуванню в частині вимог зобов`язального характеру щодо земельної ділянки згідно кадастрового номеру 3222482401:01:013:5009 на території села Горенка Бучанського (колишнього Києво-Святошинського) району Київської області
Таким чином, рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
Зі змісту ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно та всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
За змістом частини 1 статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Розглянувши доводи викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що судове рішення постановлено при неповному з`ясуванні обставин справи та з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції скасуванню та прийняттю нового рішення, згідно з яким позовні вимоги як за первісним позовом так і за зустрічним слід задовольнити частково.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції України до товариства з обмеженою відповідальністю "Рекультивація" про зупинення виконання робіт. надання послуг із видалення та захоронення відходів на об`єкті сміттєзвалища, та за зустрічним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Рекультивація" до Державної екологічної інспекції України про визнання протиправними дій та скасування припису задовольнити частково.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року скасувати та прийняти нову постанову якою позов Державної екологічної інспекції України задовольнити частково.
Зупинити товариству з обмеженою відповідальністю "Рекультивація" виконання робіт, надання послуг із видалення та захоронення відходів на об`єкті сміттєзвалища, а саме: на земельних ділянках згідно з кадастровими номерами 3222482401:01:013:0002; 3222482400:03:008:5006; 3222482400:03:008:0082; 3222482400:03:008:0034; 3222482401:01:013:5039; 3222482401:01:013:5090 та на державній земельній ділянці не наданої у власність та користування (на землях державної власності в адміністративних межах Києво-Святошинського району за КОАТУУ: 3222482401, Зона: 01 Квартал: 013) до: отримання товариством документів дозвільного характеру, а саме: висновку з оцінки впливу на довкілля та дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; отримання Держекоінспекцією від товариства повідомлення про усунення ним усіх встановлених судом порушень за підтвердженням згідно результатів здійснення заходу державного нагляду (контролю).
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Зустрічний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Рекультивація" до Державної екологічної інспекції України задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати припис Держекоінспекції від 25.10.2021 №4.2-20/9 в частині вимог зобов`язального характеру щодо земельної ділянки згідно кадастрового номеру 3222482401:01:013:5009 на території села Горенка Бучанського (колишнього Києво-Святошинського) району Київської області
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.
Суддя-доповідач О. О. БеспаловСуддя Є.О. СорочкоСуддя А. Б. Парінов
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123409969 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні