ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2024 рокум. ПолтаваСправа № 440/15819/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава, ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерства оборони України, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 /надалі позивач, ОСОБА_1 / звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава /надалі відповідач-1, КЕВ м. Полтави/, в якій просив:
- визнати протиправними дії Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава щодо відмови ОСОБА_1 та членам його сім`ї у підготовці та направленні до Полтавської міської ради документів з метою реалізації їх права на безоплатну приватизацію їх житла - квартири АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ м. Полтава підготувати та направити до Полтавської міської ради довідку щодо балансової вартості квартири; відомості про нерухоме державне майно - квартиру за формою №2-б(д); копію технічного паспорту на квартиру; копію Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на квартиру; копію ордеру; інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта щодо квартири АДРЕСА_1 та осіб, які в ній проживають, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 /а.с. 1-7/.
Позов обґрунтований тим, що позивач є колишнім військовослужбовцем та наразі отримує пенсію. З 19 листопада 2014 року позивач разом із членами своєї родини перебуває на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов, у Полтавському гарнізоні при ІНФОРМАЦІЯ_2 . 25 вересня 2023 року позивач звернувся із заявою до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава, в якій просив підготувати відповідні документи для реалізації свого права як військовослужбовця щодо приватизації квартири АДРЕСА_1 . Листом Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава №542/2020 від 04 жовтня 2023 року відмовлено позивачу у задоволенні його заяви, оскільки відсутнє рішення Комісії з контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України про розподіл позивачу квартири АДРЕСА_2 для постійного проживання. З вказаними діями Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава щодо відмови у підготовці та направленні до Полтавської міської ради документів з метою реалізації права на безоплатну приватизацію житла - квартири АДРЕСА_1 , позивач не погоджується, посилаючись на те, що вказана квартира надана йому та членам його родини для постійного проживання, що підтверджується судовим рішенням у справі №554/6065/17 та листом Міністра оборони України №303/4116/28 від 09 січня 2015 року.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/15819/23, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи; залучено до участі у справі у якості другого відповідача Військову частину НОМЕР_1 .
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року замінено відповідача у справі з Військової частини НОМЕР_1 на ІНФОРМАЦІЯ_3 /надалі відповідач-2, ІНФОРМАЦІЯ_4 /; залучено до участі у справі в якості другого відповідача: Міністерство оборони України /надалі відповідач-3, МО України/.
Відповідач-1 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 65-72/ зазначив, що заявлені позовні вимоги повинні розглядатись у порядку цивільного судочинства, тому що за своєю суттю даний спір має цивільно-правовий характер. Відповідно до рішення заступника Міністра оборони України № 2551/з/5 від 04 листопада 2022 року та протоколу Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями № 142 від 16 листопада 2022 року стосовно порядку надання на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі Комісія) пропорційно щодо виключення житла із складу службового фонду Міністерства оборони України, зазначено порядок надання на розгляд Комісії пропозицій щодо виключення житла зі складу службового фонду МОУ, а саме: матеріали з питання забезпечення постійним житлом шляхом зняття статусу службового на розгляд Комісії тільки на членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті, як виняток у зв`язку із неможливістю надання іншого житла. Комісією з контролю було прийнято рішення такого змісту: «Житловим комісіям військових частин (об`єднаним), житловим комісіям та комісії з контролю в подальшій роботі врахувати рішення заступника Міністра оборони України від 04 листопада 2022 року № 2551/3/5». Таким чином, Комісія з контролю власним рішенням, яке є обов`язковим для виконання, відповідно до пункту 5 Розділу VII Інструкції №380, визначила обов`язковим до виконання рішення заступника Міністра оборони України від 04 листопада 2022 року № 2551/3/5. Тобто попереду позивача на квартирному обліку перебувають інші особи, які мають рівнозначні пільги або ж інші пільги, визначені відповідно до вищевказаного рішення заступника Міністра оборони України, а тому надати позивачу житло (шляхом виключення його з числа службових) раніше них немає законних підстав. В іншому разі відбудеться порушення прав цих осіб, які потребують забезпечення житлом, а також до порушення статті 24 Конституції України щодо рівності громадян перед законом, також відбудеться порушення прав осіб, які перебувають в інших списах черговості забезпечення житлом. Для решти категорій осіб надання на розгляд Комісії документів щодо виключення житла із складу службового фонду МОУ буде здійснюватися у разі скасування (змін чи доповнень) рішення заступника Міністра оборони України №2551/з/5 від 04 листопада 2022 року. Рішення заступника Міністра оборони України та Комісії є обов`язковим для виконання для КЕВ м. Полтава, що стосується діяльності та виконанням функціональних обов`язків. Питання правомірності / неправомірності дій КЕВ м. Полтави щодо непідготовки клопотання про виключення квартири з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей в цій справі не розглядається, оскільки дії КЕВ м. Полтави в цій частині позивачем не оскаржуються. Таким чином, відповідач-1 виконав всі обов`язки, які на нього покладені Інструкцією. Дії, які позивач вважає протиправним, КЕВ м. Полтави не здійснював, а тому позивач обрав неналежний спосіб захисту та позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Відповідач-2 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 55-56/ зазначив, що ОСОБА_1 на підставі ордера № 8 від 05 лютого 2013 року займав житлову площу, що мала статус гуртожитку в АДРЕСА_3 . На підставі протоколу засідання житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_5 №85 від 12 грудня 2014 року він зарахований на квартирний облік при ІНФОРМАЦІЯ_6 із складом сім`ї 4 особи в першочергову чергу. Згідно з протоколом засідання житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_5 №87 від 23 січня 2015 року постановили розподілити службове житло, без урахування загальної, першочергової та позачергової черги ОСОБА_1 квартиру АДРЕСА_2 . За протоколом засідання житлової комісії при ІНФОРМАЦІЯ_7 №21 від 19 вересня 2016 року ОСОБА_1 зарахований до списку осіб, які користуються правом першочергового отримання житлових приміщень. 21 вересня 2016 року житлова комісія при ІНФОРМАЦІЯ_7 на своєму засіданні погодила заяву ОСОБА_1 від 05 вересня 2016 року щодо квартири АДРЕСА_1 для постійного проживання та подала документи на розгляд комісії з контролю та розподілом житла Збройних Сил України (протокол №22). Згідно з протоколом засідання житлової комісії при ІНФОРМАЦІЯ_7 №14 від 07 липня 2017 року ОСОБА_1 знятий з квартирного обліку у зв`язку з поліпшенням житлових умов. До ІНФОРМАЦІЯ_1 з питання приватизації житла позивач не звертався. Рішення щодо підготовки документів на приватизацію житла до органів місцевого самоврядування не входить до повноважень ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року №154. ІНФОРМАЦІЯ_3 не є органом, який уповноважений здійснювати підготовку, оформлення документів та передання у власність громадян квартир.
У відповіді на відзиви /а.с. 74-76/ представник позивача зазначив, що ІНФОРМАЦІЯ_3 фактично підтверджує той факт, що згідно з протоколом засідання житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_5 № 87 від 23 січня 2015 року позивачу розподілено службове житло - квартиру АДРЕСА_2 . У подальшому 21 вересня 2016 року житлова комісія при ІНФОРМАЦІЯ_7 на своєму засіданні погодила заяву ОСОБА_1 від 05 вересня 2016 року щодо квартири АДРЕСА_1 для постійного проживання та подала документи на розгляд комісії з контролю та розподілом житла Збройних Сил України. Згідно з протоколом засідання житлової комісії при ІНФОРМАЦІЯ_7 № 14 від 07 липня 2017 року ОСОБА_1 знятий з квартирного обліку у зв`язку з поліпшенням житлових умов, а тому позивач на даний час згідно рішень відповідачів правомірно користується житлом та має право його приватизувати. Позивачу було надано житлове приміщення у гуртожитку саме як військовослужбовцю, тобто у зв`язку з проходженням ним військової (публічної) служби, право на його приватизацію також випливає з того, що він має бути забезпечений Державою житлом як військовослужбовець. 15 лютого 2023 року Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 463/2626/21 вказав, що у цій справі спірні правовідносини виникли з приводу можливості реалізації позивачкою права на соціальну гарантію на житло, надану їй в силу особливого статусу військовослужбовця. З огляду на це, зазначений спір є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Рішення заступника Міністра оборони України № 2551/з/5 від 04 листопада 2022 року та протокол Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями № 142 від 16 листопада 2022 року, на які посилається відповідач-1, не є нормативно-правовими актами, а тому не можуть регулювати спірні правовідносини. Більш того, вони стосуються виключення житла із складу службового фонду Міністерства оборони України, що не є предметом спору. Комісія з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями не має повноважень щодо розгляду питань, що стосуються приватизації житла військовослужбовцями. Посилання відповідача-1 на нібито порушення прав інших осіб у зв`язку з наданням позивачу житла не відносяться до предмету спору, оскільки рішенням відповідачів позивачу уже надано житло, у зв`язку з чим його знято з обліку осіб, потребуючих поліпшення житлових умов 07 липня 2017 року. Спір стосується лише права позивача на приватизацію житла, яке він отримав як військовослужбовець та в якому постійно проживає. Позивач був заселений у житло на підставі спеціального ордеру, оформленого та виданого відповідачем-1 за підписом його начальника. Житло позивача ніколи не визначалось як «службове», будь-які рішення з цього проводу не виносились, а тому позивачем у позовній заяві обрано єдиний можливий за викладених обставин спосіб захисту своїх прав.
У поясненнях /а.с. 77-78/ представник позивача просив врахувати правовий висновок, викладений у постанові Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 06 листопада 2023 року у справі №296/8558/21.
Відповідач-3 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 84-90/ зазначив, що рішення заступника Міністра оборони України та Комісії є обов`язковим для виконання для КЕВ м. Полтава, що стосується його діяльності та виконанням функціональних обов`язків. КЕВ м. Полтави виконав всі обов`язки, які на нього покладені Інструкцією. Дії, які позивач вважає протиправними, КЕВ м. Полтави не здійснював, а тому позивач обрав неналежний спосіб захисту та позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають. Передача нерухомого майна від Збройних Сил здійснюється відповідно до Порядку вилучення і передачі військового майна Збройних Сил, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2002 року № 1282. КЕВ м. Полтави не має повноважень щодо прийняття рішення про вивільнення в процесі реформування Збройних Сил спірного нерухомого майна щодо квартири АДРЕСА_1 , а отже і не є суб`єктом, який здійснює передачу у комунальну власність відповідного житла. Відповідно до пункту 4 Порядку вилучення і передачі військового майна Збройних Сил передача військового майна органам, уповноваженим управляти державним майном, самоврядним установам і організаціям та у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність проводиться за рішенням: 1) Кабінету Міністрів України - щодо об`єктів, визначених у підпунктах 1 і 2 пункту 2-1 цього Порядку; 2) Міноборони - щодо об`єктів, визначених у підпунктах 3 і 4 пункту 2-1 цього Порядку. Таким чином, передача нерухомого майна (будівлі, споруди, об`єкти незавершеного будівництва, приміщення, інше нерухоме майно) проводиться виключно за рішенням Кабінету Міністрів України. В свою чергу будь-яких рішень щодо передачі спірного нерухомого майна у комунальну власність уповноваженими на те органами не приймалося. У спірних правовідносинах позивача і Міністерства оборони України відсутнє порушення Міноборони прав, свобод або інтересів позивача на момент його звернення до суду, оскільки порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення, що у свою чергу, виключає можливість звернення у суд до Міноборони, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.
У поясненнях /а.с. 91-92/ представник позивача просив врахувати правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 26 лютого 2024 року у справі №344/12427/21.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 травня 2024 року провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерства оборони України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії закрито та роз`яснено позивачеві, що даний спір є житловим спором та підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства у загальному місцевому суді за правилами, встановленими Цивільним процесуальним кодексом України.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2024 року ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 07 травня 2024 року по справі №440/15819/23 скасовано та направлено справу для продовження розгляду до Полтавського окружного адміністративного суду.
Справа надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 27 вересня 2024 року.
На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30 вересня 2024 року справу передано для розгляду судді Слободянюк Н.І.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2024 року адміністративну справу №440/15819/23 прийнято до провадження та розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пунктів 1 та 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
ОСОБА_1 на підставі ордера № 8 від 05 лютого 2013 року /а.с. 57/ займав житлову площу в гуртожитку в АДРЕСА_4 , житлова площа - 16,5 кв.м.
Відповідно до Протоколу засідання житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_5 №85 від 12 грудня 2014 року /а.с. 58/ полковник ОСОБА_1 зарахований на квартирний облік при ІНФОРМАЦІЯ_6 із складом сім`ї 4 особи в першочергову чергу датою 12 грудня 2014 року.
Згідно із Витягом із протоколом засідання житлової комісії ІНФОРМАЦІЯ_5 №87 від 23 січня 2015 року /а.с. 59/ житловою комісією постановлено розподілити службове житло, без урахування загальної, першочергової та позачергової черги ОСОБА_1 квартиру АДРЕСА_2 , однокімнатна, житловою площею 16,5 кв.м. (голосували «ЗА» - одноголосно).
Відповідно до Довідки про перевірку житлових умов ІНФОРМАЦІЯ_9 №ЖК541/20 від 12 вересня 2016 року /а.с. 19/ Комісія у складі: Голова житлової комісії Полтавського ОВК: майор ОСОБА_4 , члени житлової комісії: майор ОСОБА_5 , підполковник ОСОБА_6 , секретар житлової комісії: старший сержант ОСОБА_7 , перевірила житлові умови військовослужбовця звільненого в запас, що мешкає у АДРЕСА_4 , та постановила таке: будинок належить КЕВ м. Полтава, склад сім`ї 3 (три) особи: ОСОБА_1 (заявник), ОСОБА_2 (дружина), ОСОБА_3 (син). Розмір займаної площі - 16,5 кв.м. по АДРЕСА_3 . На кого відкритий особистий рахунок, з якого часу та на підставі яких документів: гуртожиток МО України. Скільки кімнат в квартирі та окремо, скільки квартиронаймачів і членів проживає: одна кімната. Впорядкування будинку та цієї квартири: газ, водопровід, каналізація, ванна, ліфт, телефон тощо. Висновок комісії: потребує поліпшення житлових умов в м. Полтава.
Згідно із Витягом із протоколом засідання житлової комісії при ІНФОРМАЦІЯ_7 №21 від 19 вересня 2016 року /а.с. 60/ житловою комісією вирішено зарахувати полковника запасу ОСОБА_1 до списку осіб, які користуються правом першочергового отримання житлових приміщень з 19 вересня 2016 року, зі складом сім`ї 3 чоловіка, як учасник бойових дій та інваліда другої групи при захисті Батьківщини.
ОСОБА_1 звернувся до голови житлової комісії при ІНФОРМАЦІЯ_7 із заявою від 05 вересня 2016 року /а.с. 61/, у якій просив розглянути питання про виділення йому для постійного проживання однокімнатної квартири житловою площею 16,5 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 .
Відповідно до Витягу із протоколу засідання житлової комісії при ІНФОРМАЦІЯ_7 №22 від 21 вересня 2016 року /а.с. 16, 62/ житлова комісія при ІНФОРМАЦІЯ_7 на своєму засіданні за результатами розгляду заяви полковника запасу ОСОБА_1 №2261 від 05 вересня 2016 року щодо однокімнатної квартири житловою площею 16,5 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 для постійного проживання, вирішила погодити та подати документи на розгляд комісії з контролю та розподілом житла Збройних Сил України.
Згідно із Протоколом засідання житлової комісії Полтавського гарнізону №5 від 23 вересня 2016 року /а.с. 17/ за результатами розгляду питання розподілу 1-но кімнатної квартири (постійна) за адресою: АДРЕСА_4 , житловою площею 16,5 кв.м., загальною площею 31,5 кв.м., слухали: голову гарнізонної житлової комісії щодо розподілу даної квартири полковнику запасу ОСОБА_1 без урахування загальної, першочергової та позачергової черги гарнізону в зв`язку з переобладнанням гуртожитку у житловий будинок, та постановили: погодити надання житлової площі за адресою: АДРЕСА_4 , 1-но кімнатна, житловою площею 16,5 кв.м., на склад сім`ї 3 (три) особи (голосували «ЗА» - одноголосно).
Згідно із Витягом із протоколу засідання житлової комісії при ІНФОРМАЦІЯ_7 №14 від 07 липня 2017 року /а.с. 63/ житловою комісією вирішено полковника запасу ОСОБА_1 , перебуваючого на квартирному обліку при ІНФОРМАЦІЯ_10 з 25 квітня 2016 року зі складом сім`ї 4 чоловіка, зняти з квартирного обліку у зв`язку з поліпшенням житлових умов за місцем перебування на квартирному обліку, як забезпеченого нормою житлової площі, унаслідок чого зникла потреба в наданні жилого приміщення за рахунок житлових фондів Міністерства оборони України.
ОСОБА_1 звернувся до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава із заявою від 25 вересня 2023 року /а.с. 14/, у якій просив вжити заходів щодо підготовки та оформлення документів з метою реалізації права на безоплатну приватизацію житла квартири АДРЕСА_1 , ним та членами його родини або ж передачі житла Міністерством оборони України територіальній громаді міста для його наступної приватизації в уповноваженому органі Полтавської міської ради.
Листом Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава №542/2020 від 04 жовтня 2023 року /а.с. 15/ ОСОБА_1 на його звернення (вх. №2805 від 03 жовтня 2023 року) згідно вимог Закону України «Про звернення громадян» повідомлено, що в квартирно- експлуатаційному відділі міста Полтава орган приватизації відсутній. Для оформлення та направлення документів до Полтавської міської ради для отримання згоди на прийняття житлового приміщення до комунальної власності Полтавської міської територіальної громади потрібно підтвердження про розподіл йому квартири АДРЕСА_1 (далі - Квартира АДРЕСА_2 ) та підстава для вселення його в цю квартиру - Рішенням Комісії з контролю за розподілом житла в гарнізонах Збройних Сил України Квартира АДРЕСА_2 йому не розподілялась та ордер на жиле приміщення (квартира АДРЕСА_2 ) йому не видавався, а тому судовим рішенням по справі № 554/6065/17 вирішено квартирно-експлуатаційному відділу міста Полтава у виселенні громадянина ОСОБА_1 та членів його сім`ї "...з будинку відомчого житлового фонду Міністерства оборони України без надання іншого приміщення відмовити в повному обсязі". Даним судовим рішенням не встановлено право за ним на приватизацію квартири АДРЕСА_2 .
Вважаючи протиправними дії Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава щодо відмови у підготовці та направленні до Полтавської міської ради документів з метою реалізації права на безоплатну приватизацію житла - квартири АДРЕСА_1 , позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 47 Конституції України кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.
Відповідно до частини другої статті 1-2 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII /надалі Закон №2011-XII/ у зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Згідно з абзацами першим, третім та четвертим пункту 1 статті 12 Закону №2011-XII держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства.
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.
Частиною третьою статті 9 Житлового кодексу України передбачено, що громадяни мають право на приватизацію квартир (будинків) державного житлового фонду, житлових приміщень у гуртожитках, які перебувають у власності територіальних громад, або придбання їх у житлових кооперативах, на біржових торгах, шляхом індивідуального житлового будівництва чи одержання у власність на інших підставах, передбачених законом.
Згідно із статтею 1 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" від 19 червня 1992 року № 2482-XII /надалі Закон № 2482-XII/ приватизація державного житлового фонду (далі приватизація) - це відчуження квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т.ін.) державного житлового фонду на користь громадян України.
Державний житловий фонд - це житловий фонд місцевих Рад народних депутатів та житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, організацій, установ.
Особливості приватизації житлових приміщень у гуртожитках визначаються законом.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 2482-XII до об`єктів приватизації належать квартири багатоквартирних будинків, одноквартирні будинки, житлові приміщення у гуртожитках (житлові кімнати, житлові блоки (секції), кімнати у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів (далі - квартири (будинки), які використовуються громадянами на умовах найму.
Приписами частини першої статті 3 Закону № 2482-XII визначено, що приватизація здійснюється, зокрема, шляхом безоплатної передачі громадянам квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю.
Відповідно до частини першої статті 8 Закону № 2482-XII приватизація державного житлового фонду здійснюється уповноваженими на це органами, створеними місцевою державною адміністрацією, та органами місцевого самоврядування, державними підприємствами, організаціями, установами, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких знаходиться державний житловий фонд.
Механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців визначено Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2006 року № 1081 /надалі Порядок №1081/.
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку №1081 військовослужбовці та члени їх сімей забезпечуються службовими житловими приміщеннями, що відповідають вимогам житлового законодавства.
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.
Зміст та методику забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової служби), а також осіб, звільнених в запас або відставку, що залишилися перебувати після звільнення з військової служби на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання (далі - військовослужбовці), та членів їх сімей, у тому числі членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), зникли безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов (далі - члени їх сімей), визначено Інструкцією з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06 вересня 2018 року за № 1020/32472 /надалі - Інструкція № 380/.
Відповідно до пункту 2 розділу I Інструкції № 380 забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями від Міністерства оборони України здійснюється за рахунок:
новозбудованого, вивільненого або придбаного житла;
надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення (за згодою військовослужбовця);
переобладнання нежилих приміщень фонду Міноборони у жилі (крім приміщень, розташованих на територіях, які використовуються за призначенням військовими частинами).
Згідно із пунктом 3 розділу І Інструкції № 380 військовослужбовці та члени їх сімей (крім осіб, звільнених у запас або відставку, та членів їх сімей, а також військовослужбовців, які не здали службове житло за попереднім місцем служби) забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що мають відповідати вимогам житлового законодавства. У разі відсутності службових житлових приміщень військовослужбовці та члени їх сімей розміщуються у гуртожитках, сімейних гуртожитках, а неодружені військовослужбовці - у спеціально пристосованих казармах або військова частина орендує їм житло чи за їх бажанням виплачується грошова компенсація за піднайом (найом) жилого приміщення в порядку, визначеному законодавством.
Пунктом 4 розділу І Інструкції № 380 передбачено, що військовослужбовцям, які перебувають на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, та які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються житлові приміщення для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення.
Житлові приміщення для постійного проживання та грошова компенсація за належне для отримання жиле приміщення надаються один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Порядок передання квартир (будинків) у власність громадян визначено розділом Х Інструкції № 380.
Відповідно до пунктів 1-6 розділу Х Інструкції № 380 підготовка, оформлення документів та передання у власність громадян квартир (будинків), кімнат у комунальних квартирах здійснюються уповноваженими на це органами приватизації, створеними при КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких знаходиться державний житловий фонд, в порядку, передбаченому Законом України "Про приватизацію державного житлового фонду".
Передання квартир (будинків), кімнат у комунальних квартирах у власність громадян з доплатою, безоплатно чи з компенсацією відповідно до статті 5 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" оформлюється свідоцтвом про право власності на квартиру (будинок), кімнату в комунальній квартирі, яке реєструється в органах приватизації і не потребує нотаріального посвідчення.
Передання займаних квартир (будинків), кімнат у комунальних квартирах здійснюється в приватну (спільну сумісну, спільну часткову) власність за письмовою згодою всіх повнолітніх членів сім`ї, які постійно мешкають у цих квартирах (будинках), кімнатах у комунальній квартирі, у тому числі тимчасово відсутніх, за якими зберігається право на житло, з обов`язковим визначенням уповноваженого власника.
Орган приватизації за потреби уточнює необхідні для розрахунків дані залежно від складу сім`ї і розміру загальної площі квартири, кімнат у комунальних квартирах, оформлює відповідні розрахунки та видає розпорядження органу приватизації щодо квартир (будинків), кімнат у комунальних квартирах.
Передання квартир (будинків), кімнат у комунальних квартирах у власність громадян здійснюється на підставі рішень відповідних органів приватизації, що приймаються не пізніше місяця з дня одержання заяви громадянина.
Органи приватизації видають свідоцтва про право власності на об`єкти нерухомого майна проводять на спеціальних бланках, зразки та описи яких затверджені наказом Міністерства юстиції України від 22 квітня 2003 року № 39/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22 квітня 2003 року за № 318/7639.
Відповідно до частини десятої статті 8 Закону № 2482-XII органи приватизації не мають права відмовити мешканцям квартир (будинків), кімнат (гуртожитків) у приватизації займаного ними житла, за винятком випадків, передбачених законом.
Частиною другою статті 2 Закону № 2482-XII передбачено, що не підлягають приватизації: квартири музеї; квартири (будинки), розташовані на територіях закритих військових поселень, підприємств, установ та організацій, природних та біосферних заповідників, національних парків, ботанічних садів, дендрологічних, зоологічних, регіональних ландшафтних парків, парків пам`яток садово-паркового мистецтва, історико-культурних заповідників, музеїв; кімнати в гуртожитках; квартири (будинки), які перебувають в аварійному стані (в яких неможливо забезпечити безпечне проживання людей); квартири (кімнати, будинки), віднесені у встановленому порядку до числа службових, а також квартири (будинки), розташовані в зоні безумовного (обов`язкового) відселення, забрудненій внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.
З вищевикладеного правового регулювання слідує, що приватизація державного житлового фонду спрямована на створення умов для задоволення потреб особи, в тому числі військовослужбовця, у житлі. Державою в особі уповноважених органів виконується обов`язок щодо забезпечення військовослужбовців житлом шляхом: або 1) надання жилих приміщень для постійного проживання (за рахунок новозбудованого, вивільненого або придбаного житла чи переобладнання нежилих приміщень фонду Міноборони у жилі (крім приміщень, розташованих на територіях, які використовуються за призначенням військовими частинами)) або 2) наданням за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення. При цьому такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються військовослужбовцям один раз за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла. Тобто факт надання жилого приміщення для постійного користування або грошової компенсації виключає можливість використання права на безоплатну приватизацію житла та навпаки: при використанні права на безоплатну приватизацію житла унеможливлюється отримання жилого приміщення у постійне користування або грошової компенсації за нього.
Судовим розглядом встановлено, що відповідно до витягу із протоколу засідання житлової комісії при ІНФОРМАЦІЯ_7 №14 від 07 липня 2017 року /а.с. 63/ житловою комісією вирішено полковника запасу ОСОБА_1 , перебуваючого на квартирному обліку при ІНФОРМАЦІЯ_10 з 25 квітня 2016 року зі складом сім`ї 4 чоловіка, зняти з квартирного обліку у зв`язку з поліпшенням житлових умов за місцем перебування на квартирному обліку, як забезпеченого нормою житлової площі, унаслідок чого зникла потреба в наданні жилого приміщення за рахунок житлових фондів Міністерства оборони України.
Підставою для виключення позивача із членами його родини із квартирного обліку при ІНФОРМАЦІЯ_10 стало те, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України №719 від 19 жовтня 2016 року «Про забезпечення житлом сімей загиблих військовослужбовців, які брали безпосередню участі, у антитерористичній операції, а також інвалідів І-ІІ групи з числа військовослужбовців, які брали безпосередню участь у антитерористичній операції, та потребують поліпшення житлових умов» Шевченківська районна у м. Полтаві рада своїм рішенням від 7 грудня 2016 року №252 затвердила протоколи засідань профільних комісій про виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, інваліду II групи з числа військовослужбовців, які брали безпосередню участь у антитерористичній операції ОСОБА_1 у розмірі 1032230,43 грн та придбав житловий будинок, з комунальними зручностями, із 3-кімнат житловою площею 39,3 кв.м (загальною площею 61.5 кв.м.) за адресою: АДРЕСА_5 .
Таким чином, державою в особі уповноважених органів виконано обов`язок перед позивачем та членами його родини щодо забезпечення їх житлом шляхом наданням за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення.
Більш того, позивач та члени його родини мають право постійного користування квартирою АДРЕСА_1 , що підтверджено судовими рішеннями у справі №554/6065/17 /а.с. 23-35/.
Наявність у позивача та у його родини права на постійне користування квартирою не зумовлює безумовне отримання ними права на приватизацію цього житла, оскільки використання особою права на отримання грошової компенсації виключає можливість використання цією особою права на безоплатну приватизацію житла, адже в протилежному випадку особа фактично набуде право власності на два об`єкти жилого приміщення внаслідок приватизації та внаслідок отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення.
Тож при вирішенні спору суд враховує, що реалізація позивачем права на безоплатну приватизацію житла - квартири АДРЕСА_1 , створить умови, за яких позивач фактично отримає два жилих приміщення (внаслідок приватизації квартири АДРЕСА_1 та внаслідок отримання грошової компенсації на придбання житлового будинку за адресою: АДРЕСА_5 ), тобто двічі реалізує право на забезпечення його як військовослужбовця жилим приміщенням, що є недопустимим та порушить соціальні права інших військовослужбовців щодо забезпечення жилим приміщенням, які наразі залишаються ним не забезпечені.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на те, що позивач під час судового розгляду не довів наявність у нього як у військовослужбовця у відставці права на приватизацію житла - квартири АДРЕСА_1 , суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава щодо відмови ОСОБА_1 та членам його сім`ї у підготовці та направленні до Полтавської міської ради документів з метою реалізації їх права на безоплатну приватизацію їх житла - квартири АДРЕСА_1 , та зобов`язання Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава підготувати та направити до Полтавської міської ради довідку щодо балансової вартості квартири; відомості про нерухоме державне майно - квартиру за формою №2-б(д); копію технічного паспорту на квартиру; копію Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на квартиру; копію ордеру; інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта щодо квартири АДРЕСА_1 та осіб, які в ній проживають, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .
Отже, адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_6 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава (вул. Сінна, буд. 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 08377170), ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_7 , ідентифікаційний код НОМЕР_3 ), Міністерства оборони України (просп. Повітряних Сил, буд. 6, м. Київ, 03168, ідентифікаційний код 00034022), про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2024 |
Оприлюднено | 03.12.2024 |
Номер документу | 123411899 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні