КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа № 389/1973/21
провадження № 2-іс/340/1/24
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач-1: житлова комісія військової частини НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 )
відповідач-2: військова частина НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 )
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Кропивницький (25006, м. Кропивницький, провулок Училищний, 8, код ЄДРПОУ 08541051)
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_2 у липні 2021 року звернувся до Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області з позовом до житлової комісії військової частини НОМЕР_2 та військової частини НОМЕР_2 , третя особа - Квартирно-експлуатаційний відділ м. Кропивницький, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Позов ОСОБА_2 мотивовано тим, що він з 1972 року проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_2 , під час проходження служби перебував на квартирному обліку цієї військової частини на отримання житлового приміщення для постійного проживання. Після звільнення з військової служби у 2002 році він був залишений на квартирному обліку для позачергового отримання житлового приміщення за рахунок військової частини. У 2003 році після переведення військової частини НОМЕР_2 на квартирно-експлуатаційне забезпечення до КЕВ м. Кіровограда військова частина НОМЕР_2 протоколом №3 від 03.04.2003 року ще раз підтвердила його право на перебування на квартирному обліку разом з членами сім`ї, а документи направлено до КЕВ м. Кіровограда для подальшого обліку в гарнізонній черзі. Втім у 2021 році позивач отримав рішення житлової комісії військової частини НОМЕР_2 , оформлене протоколом №3 від 08.02.2021 року, та наказ командира військової частини НОМЕР_2 №265 від 12.02.2021 року, якими його знято з квартирного обліку з посиланням на те, що на час постановки на квартирну чергу він був звільнений з військової служби. Позивач не погоджується з такими рішеннями та стверджує, що він перебував на квартирному обліку з початку проходження служби у військовій частині НОМЕР_2 . З цих підстав позивач просить суд:
- визнати незаконним та скасувати рішення житлової комісії військової частини НОМЕР_2 , оформлене протоколом №3 від 08.02.2021 року, в частині зняття ОСОБА_2 зі складом сім`ї три особи, в тому числі він, з квартирного обліку військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання та перебувають на обліку у військовій частині НОМЕР_2 ;
- зобов`язати військову частину НОМЕР_2 в особі її житлової комісії поновити ОСОБА_2 зі складом сім`ї три особи, в тому числі він, на квартирному обліку військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання для отримання житла для постійного проживання;
- визнати незаконним та скасувати наказ командира військової частини НОМЕР_2 №265 від 12.02.2021 року "Про зняття з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання".
Рішенням Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 08.06.2022 року у цивільній справі №389/1973/21 позов ОСОБА_2 задоволено частково.
На вказане рішення суду військова частина НОМЕР_2 у липні 2022 року подала апеляційну скаргу до Кропивницького апеляційного суду.
ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 помер.
Ухвалою Кропивницького апеляційного суду від 16.10.2023 року на підставі статті 55 ЦПК України залучено до участі у справі правонаступника та спадкоємицю (дружину) померлого ОСОБА_2 - ОСОБА_1 .
Постановою Кропивницького апеляційного суду від 16.10.2023 року рішення Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 08.06.2022 року скасоване, провадження у цивільній справі №389/1973/21 за позовом ОСОБА_1 , яка є правонаступником ОСОБА_2 , закрито. Позивачці на підставі ч.1 ст.256 ЦПК України роз`яснено, що розгляд цієї справи віднесений до юрисдикції адміністративного суду та про наявність у неї права протягом десяти днів з дня отримання даної постанови звернутися до апеляційного суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.
ОСОБА_1 24.11.2023 року звернулася до Кропивницького апеляційного суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.
Ухвалою Кропивницького апеляційного суду від 21.12.2023 року справу №389/1973/21 передано для продовження розгляду до Кіровоградського окружного адміністративного суду.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.01.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Військова частина НОМЕР_2 подала відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що ОСОБА_2 взятий на квартирний облік у військовій частині НОМЕР_2 у 2003 році на підставі протоколу №3 від 03.04.2003 року. У військовій частині НОМЕР_2 відсутні документи про взяття ОСОБА_2 на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, які б складалися під час проходження ним військової служби. Відповідач-2 стверджує, що оскільки ОСОБА_2 поставлений на квартирний облік після звільнення з військової служби, то на нього не поширюються норми статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та пункту 1 розділу VІ Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Міністром оборони України від 31.07.2018 року №380, а відтак він не мав законних підстав перебувати на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов при військовій частині НОМЕР_2 Кіровоградського гарнізону.
Представник третьої особи подав пояснення, у яких вказав, що відповідно до статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" ОСОБА_2 , який мав вислугу на військовій службі понад 20 років, та члени його сім`ї мають право на отримання житлової площі для поліпшення житлових умов.
Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , з 1973 року проходив надстрокову військову службу в Збройних Силах СРСР та військову службу за контрактом в Збройних Силах України у складі військової частини НОМЕР_2 ( НОМЕР_4 арсенал), яка дислокувалася у селі Богданівка Знам`янського району Кіровоградської області.
Наказом начальника Озброєння Збройних Сил України №17-ПМ від 18.07.2002 року (по особовому складу) старшого прапорщика ОСОБА_2 звільнено з військової служби у відставку за станом здоров`я із залишенням на квартирному обліку для позачергового отримання житлового приміщення за рахунок військової частини. Календарна вислуга років на день звільнення складала 31 рік 1 місяць.
На підставі цього наказу наказом командира військової частини НОМЕР_2 №170 від 12.08.2002 року (по стройовій частині) старшого прапорщика ОСОБА_2 з 12.08.2002 виключено зі списків особового складу частини, із залишенням на квартирному обліку для позачергового отримання житлового приміщення за рахунок військової частини.
Відповідно до рішення спільного засідання адміністрації і профспілкового комітету військової частини НОМЕР_2 (протокол №3 від 03.04.2003 року) сім`ю військового пенсіонера ОСОБА_2 у складі 4 особи (він, дружина та двоє дітей), які проживають у службовому житлі за адресою: АДРЕСА_3 , поставлено на квартирний облік.
ОСОБА_2 надано статус ветерана військової служби, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_5 від 06.05.2003 року.
У серпні 2020 року командир військової частини НОМЕР_2 направив ОСОБА_2 повідомлення №2673 від 28.08.2020 року, яким проінформував його про те, що він має право на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення складом сім`ї 3 особи, орієнтовною сумою 619 195, 75 грн. У цьому повідомленні ОСОБА_2 запропоновано до 02.09.2020 року подати документи та письмову згоду на отримання коштів за належне житло або про відмову у їх отриманні.
На засіданні житлової комісії військової частини НОМЕР_2 (протокол №9 від 03.09.2020 року) розглянуто заяву ОСОБА_2 про надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення та прийнято рішення розподілити ОСОБА_2 грошову компенсацію за належне для отримання житлове приміщення у розмірі 638 961,30 грн. У зв`язку з цим облікову справу ОСОБА_2 направлено до КЕВ м. Кропивницький для включення його до Списку виплати грошової компенсації.
Між тим, начальник КЕВ м. Кропивницький повернув облікову справу без розгляду та направив командиру військової частини НОМЕР_2 лист №1774 від 08.09.2020 року з проханням переглянути на засіданні житлової комісії військової частини законність перебування ОСОБА_2 на квартирному обліку, оскільки на період його зарахування у 2003 році на квартирний облік він був звільнений з лав Збройних Сил України.
На засіданні житлової комісії військової частини НОМЕР_2 (протокол №3 від 08.02.2021 року) прийнято рішення зняти ОСОБА_2 склад сім`ї 3 особи (дружина - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , син - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ) з квартирного обліку відповідно до пункту 1 розділу І Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Міністром оборони України від 31.07.2018 року №380, оскільки на час постановки на чергу він був звільнений з лав Збройних Сил України.
На підставі цього рішення т.в.о. командира військової частини НОМЕР_2 видав наказ №265 від 12.02.2021 року "Про зняття з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання", яким зокрема наказав зняти з квартирного обліку старшого прапорщика у відставці ОСОБА_2 та членів його сім`ї: дружину ОСОБА_1 , сина ОСОБА_2 .
Не погодившись із такими рішеннями, ОСОБА_2 у липні 2021 року звернувся до суду з позовом про їх скасування.
На підставі ухвали Кропивницького апеляційного суду від 16.10.2023 року цей позивач замінений на правонаступника ОСОБА_1 .
Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.
Відповідно до статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначає Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" №2011-XII від 20.12.1991 року (надалі - Закон №2011-ХІІ).
Згідно зі статтями 1-2, 2 Закону №2011-ХІІ військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.
У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України.
На час звільнення ОСОБА_2 з військової служби у 2002 році Закон №2011-ХІІ містив статтю 12 "Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей жилими приміщеннями" з такими нормами:
1. Військовослужбовці забезпечуються жилими приміщеннями державою.
Військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) та членам їх сімей, які проживають разом з ними, надається жиле приміщення, що має відповідати вимогам статті 50 Житлового кодексу України.
До одержання постійного жилого приміщення військовослужбовцям, зазначеним у цьому пункті, надаються службові жилі приміщення. У разі відсутності такого житла військова частина зобов`язана тимчасово орендувати житло для забезпечення ним військовослужбовця та його сім`ї або за бажанням військовослужбовця виплачувати грошову компенсацію за піднайом (найом) ним жилого приміщення на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Офіцери, прапорщики, мічмани і військовослужбовці надстрокової служби при звільненні з військової служби в запас чи у відставку за вислугою років, а також у зв`язку із скороченням чисельності або штату військовослужбовців забезпечуються жилою площею у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
2. Прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військовослужбовцям, які вступили на військову службу за контрактом, якщо вони не забезпечені жилою площею за місцем служби, на перші 5 років служби надаються службові приміщення або жила площа в гуртожитку. Протягом цього часу за ними зберігається право на жилу площу, яку вони займали до вступу на військову службу. Вони не можуть бути виключені із списків громадян, взятих на квартирний облік. При продовженні військової служби понад 5 років забезпечення зазначених військовослужбовців жилими приміщеннями за місцем служби провадиться на загальних підставах.
4. Військовослужбовцям, звільненим з військової служби у зв`язку з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних при проходженні військової служби, жилі приміщення за місцем проживання, обраним з урахуванням встановленого порядку, надаються у першу чергу.
У першочерговому порядку, в разі потреби поліпшення житлових умов, надаються жилі приміщення також сім`ям військовослужбовців, які загинули чи померли або пропали безвісти під час проходження служби.
З 01.01.2005 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" №1865-IV від 24.06.2004 року.
Відповідно до абзацу 4 пункту 1 статті 12 Закону №2011-ХІІ (у редакції Закону №1865-IV від 24.06.2004 року) військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання. Такі жилі приміщення надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби.
Пунктом 2 розділу ІІ Закону №1865-IV від 24.06.2004 року передбачено, що військовослужбовці, що перебували на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, до набрання чинності цим Законом забезпечуються жилими приміщеннями для постійного проживання відповідно до раніше встановленого законодавством порядку.
На час прийняття оскаржуваних рішень у 2021 році стаття 12 Закону №2011-ХІІ містила зокрема такі норми:
1. Держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства.
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.
9. Військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у військових комісаріатах і квартирно-експлуатаційних частинах районів та користуються правом позачергового одержання житла.
У разі смерті особи, звільненої з військової служби в запас або у відставку на підставах, зазначених у абзаці першому цієї частини, яка відповідно до законодавства мала право на першочергове (позачергове) одержання житла, її сім`я зберігає право на одержання житла в тому самому порядку.
Відповідно до пункту 7 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" ветеранам військової служби, надаються такі пільги: першочергове забезпечення житлом осіб, які потребують поліпшення житлових умов.
Позачергово забезпечуються житлом ветерани військової служби, які при звільненні з військової служби здали державним органам займане ними у військових містечках жиле приміщення та не були забезпечені іншим жилим приміщенням для постійного проживання та яким виповнилося 60 і більше років, а також сім`ям померлих ветеранів.
На час звільнення ОСОБА_2 з військової служби у 2002 році діяло Положення про порядок забезпечення жилою площею в Збройних Силах України, затверджене наказом Міністра оборони України №20 від 03.02.1995 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.02.1995 року за №43/579, яке містило такі норми:
1. Загальні положення
1. Це Положення встановлює порядок забезпечення жилими приміщеннями осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів, військовослужбовців надстрокової служби та військової служби за контрактом, військовослужбовців-жінок та працівників (невійськовослужбовців) Збройних Сил України.
За рахунок житлових фондів Міністерства оборони України забезпечуються житлом за місцем служби військовослужбовці та члени їх сімей (стаття 64 Житлового кодексу України), які проходять військову службу у військових частинах, в установах, на підприємствах, в організаціях (у тому числі і в госпрозрахункових), військових навчальних закладах, військових комісаріатах, санаторіях, поліклініках, госпіталях, військових прокуратурах, військових судах, комендатурах, квартирно-експлуатаційних частинах (КЕЧ) районів, кафедрах (факультетах, відділеннях) військової підготовки цивільних вищих навчальних закладів, інженерно-технічних батальйонах, в єдиній системі управління повітряним рухом, військових представництвах на підприємствах та в організаціях (установах), лінійних органах військових сполучень на залізничному, водному і повітряному транспорті, Товаристві сприяння оборони України та Військах цивільної оборони України.
У населених пунктах, де не ведеться власне будівництво військовими формуваннями, військовослужбовці та члени їх сімей забезпечуються житлом за рахунок житлового фонду виконавчих комітетів Рад народних депутатів нарівні з іншими громадянами.
5. Забезпечення військовослужбовців, працівників (невійськовослужбовців) житлом за рахунок фондів Міністерства оборони України здійснюється шляхом:
- власного житлового будівництва;
- пайової участі у житловому будівництві з виконавчими комітетами Рад народних депутатів, підприємствами і організаціями;
- кооперативного та індивідуального житлового будівництва;
- придбання житла;
- будівництва житла за кошти інвесторів.
8. Вся жила площа, яка надається до гарнізону для забезпечення військовослужбовців, працівників (невійськовослужбовців) військових частин, розподіляється рішенням начальника гарнізону за поданням гарнізонної житлової комісії між військовими частинами, виходячи з часу перебування військовослужбовців на квартирному обліку.
2. Квартирний облік військовослужбовців. Надання жилих приміщень
9. Військовослужбовці визнаються такими, що потребують поліпшення житлових умов, на загальних підставах відповідно до чинного законодавства.
З метою правильного обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов, розподілу та використання жилої площі у гарнізонах та військових частинах, відповідно до наказу Міністра оборони України від 17.11.92 р. №193 зі змінами та доповненнями, внесеними наказом Міністра оборони України від 27.05.93 р. № 114, утворюються житлові комісії.
10. Облік військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов, ведеться у військових частинах та квартирно-експлуатаційних частинах районів. Військовослужбовці, зараховані на квартирний облік, заносяться до книги обліку осіб, які перебувають в черзі на одержання жилих приміщень (додаток № 1 до цього Положення).
Книга повинна бути пронумерована, прошнурована, скріплена печаткою військової частини та підписана секретарем житлової комісії. Книга зберігається як документ особливої ваги.
11. Військовослужбовці беруться на квартирний облік рішенням житлової комісії військової частини, затвердженим командиром військової частини. На засіданні комісії має право бути присутнім військовослужбовець, відносно якого вирішується питання прийняття на квартирний облік.
В рішенні вказується дата прийняття на облік, склад сім`ї, підстави для прийняття на облік, вид черги надання житлових приміщень (загальна черга, в першу чергу), а у випадку відмови в прийнятті на облік - підстави відмови з посиланням на відповідну норму житлового законодавства.
Датою постановки на квартирний облік вважається день, коли було винесене рішення житловою комісією військової частини про прийняття на квартирний облік. День прийняття на квартирний облік визначає місце військовослужбовця на одержання житлового приміщення.
Перебування військовослужбовця на квартирному обліку за останнім місцем служби, а також у списках осіб, що користуються правом першочергового та позачергового одержання жилих приміщень, підтверджується довідкою, виданою відповідною КЕЧ району та командиром військової частини (додаток № 2 до цього Положення).
Списки військовослужбовців, яких прийнято на квартирний облік та окремі списки осіб, які користуються правом першочергового (додаток № 3 до цього Положення) та позачергового (додаток № 4 до цього Положення) одержання жилих приміщень, мають бути вивішені для загального огляду.
12. На кожного військовослужбовця, взятого на квартирний облік, оформлюється облікова справа, у якій знаходяться необхідні документи:
- рапорт про прийняття на квартирний облік, який підписується членами сім`ї, що проживають разом з військовослужбовцем, мають самостійне право на отримання житла та бажають разом з ним стати на облік;
- довідка з місця проживання про склад сім`ї та прописку;
- довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчих комітетах місцевих Рад).
Інші документи при потребі житлові комісії самі запитують через командирів військових частин у відповідних державних органів, установ, організацій.
Військовослужбовці, які приймаються на квартирний облік на пільгових засадах або користуються правом першочергового та позачергового одержання жилих приміщень, зазначають про це у рапорті з доданням до нього відповідних документів.
Обліковій справі надається номер, що відповідає номеру у книзі обліку осіб, які перебувають у черзі на отримання жилих приміщень.
Облікові справи є документами особливої ваги. Вони зберігаються в місцях квартирного обліку військовослужбовців, а після отримання ними жилих приміщень - у виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, чи в квартирно-експлуатаційних частинах районів, які видали ордер на заселення жилих приміщень.
Облікові справи зберігаються протягом 5 років після одержання військовослужбовцями жилих приміщень чи зняття їх з квартирного обліку. По закінченню цього терміну справи знищуються встановленим порядком.
13. Військовослужбовці перебувають на квартирному обліку у військовій частині та КЕЧ району до отримання жилого приміщення, за винятком випадків, передбачених у цьому пункті:
- поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала необхідність для надання іншого жилого приміщення;
- при переміщенні військовослужбовця до нового місця служби у інший населений пункт;
- при засудженні військовослужбовця до позбавлення волі на термін понад 6 місяців, крім умовного засудження;
- при наданні відомостей, що не відповідають дійсності та які стали основою для прийняття на облік або неправомірних дій командування при вирішенні питання про прийняття на облік.
15. Жилі приміщення надаються у межах норм, встановлених житловим законодавством України.
16. Жилі приміщення надаються тільки військовослужбовцям, які перебувають на квартирному обліку, крім випадків, передбачених житловим законодавством України.
17. Військовослужбовцям, які перебувають на квартирному обліку, жилі приміщення надаються згідно з чергою.
Порядок визначення черговості надання жилих приміщень військовослужбовцям встановлюється Житловим кодексом України, іншими актами законодавства України та цим Положенням.
Черговість надання жилих приміщень визначається за часом прийняття на облік (внесення до списків осіб, які користуються правом першочергового та позачергового отримання жилих приміщень).
18. Військовослужбовцям, які перебувають на квартирному обліку, жилі приміщення надаються в порядку загальної черги, крім тих, що мають право першочергового та позачергового одержання жилих приміщень, а також випадків, передбачених абзацом 2 цього пункту.
22. Правом позачергового одержання жилих приміщень користуються особи: житло яких внаслідок стихійного лиха стало непридатним для проживання; незаконно засуджені та реабілітовані при неможливості повернення їм раніше займаного жилого приміщення; які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і віднесені до 1 та 2 категорій; військовослужбовці, зазначені у пункті 37 цього Положення.
Правом першочергового одержання жилих приміщень, крім осіб, зазначених в статті 45 Житлового кодексу України, користуються військовослужбовці - учасники війни, льотно-підйомний склад авіаційних частин, плавсклад підводних човнів, військовослужбовці, які безпосередньо, згідно з наказами командуючих (начальників), передбачених наказом Міністра оборони України від 29.12.94 р. N 054, несуть бойове чергування, військовослужбовці, які прослужили 25 і більше календарних років, а також які проживають у ветхих будинках, що не підлягають капітальному ремонту.
Перевагою в одержанні жилих приміщень в межах календарного року зарахування на квартирний облік користуються військовослужбовці, які перебувають в загальній черзі, прослужили не менше 15 календарних років та позитивно характеризуються командуванням.
3. Забезпечення житлом військовослужбовців при звільненні з військової служби у запас чи відставку
37. Військовослужбовці, які перебувають на квартирному обліку, при звільненні з військової служби у запас чи відставку за віком, за станом здоров`я, а також у зв`язку зі скороченням штатів або організаційними заходами у разі неможливості використання на службі залишаються на квартирному обліку до одержання житла у військовій частині (у випадку її розформування - військових комісаріатах) і КЕЧ районів та користуються правом на позачергове одержання житла.
Якщо такий військовослужбовець обирає для проживання після звільнення з військової служби, з урахуванням існуючого порядку прописки, інший населений пункт, відповідний командир військової частини за проханням військовослужбовця за 3 роки до звільнення у запас або у відставку за віком подає до військового комісаріату і квартирно-експлуатаційної частини району необхідні документи для зарахування військовослужбовця на квартирний облік, на якому він перебуває до одержання житла. На підставі повідомлення КЕЧ району про зарахування такого військовослужбовця до черги на отримання житла у військовому комісаріаті він знімається з квартирного обліку за останнім місцем служби. Він також може скористатися правом отримати житло після звільнення з військової служби від виконавчих комітетів місцевих Рад народних депутатів відповідно до чинного законодавства.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 року №1081 затверджено Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями (надалі - Порядок №1081), який на час прийняття оскаржуваних рішень у 2021 році містив такі норми:
Загальна частина
1. Цей Порядок визначає механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців - осіб офіцерського (у тому числі осіб, які проходять військову службу за призовом осіб офіцерського складу), старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, посади в яких комплектуються військовослужбовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях (далі - військові частини) після звільнення (далі - військовослужбовці) та членів їх сімей.
3. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.
Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання провадиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.
Житлові приміщення надаються військовослужбовцям у межах норм, встановлених законодавством.
Облік військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, надання житлових приміщень для постійного проживання
22. Облік військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов (далі - облік), ведеться у військових частинах та квартирно-експлуатаційних органах.
24. Військовослужбовці зараховуються на облік згідно з рішенням житлової комісії військової частини, яке затверджується командиром військової частини.
У рішенні зазначаються дата зарахування на облік, склад сім`ї, підстави для зарахування на облік, вид черговості (загальна черга, в першу чергу, поза чергою), а також підстави включення до списків осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житлових приміщень, а в разі відмови в зарахуванні на облік - підстави відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.
Датою зарахування на облік вважається день, коли житловою комісією військової частини винесено рішення про зарахування військовослужбовця на облік.
Військовослужбовці, зараховані на облік, заносяться до книги обліку осіб, що перебувають в черзі на одержання житла.
29. Військовослужбовці, які перебувають на обліку при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду, а в разі розформування військової частини - у військовому комісаріаті і квартирно-експлуатаційному органі та користуються правом позачергового одержання житла.
30. Військовослужбовці знімаються з обліку у разі:
- поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала потреба в наданні житла;
- засудження військовослужбовця до позбавлення волі на строк понад шість місяців, крім умовного засудження;
- звільнення з військової служби за службовою невідповідністю, у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем;
- подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік;
- в інших випадках, передбачених законодавством.
31. Житлові приміщення надаються тільки військовослужбовцям, які перебувають на обліку, крім випадків, передбачених законодавством.
32. Військовослужбовцям житло надається згідно з чергою.
Черговість надання житла визначається за часом зарахування на облік (включення до списків осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житлових приміщень).
Наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 року №380, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06.09.2018 року за №1020/32472, затверджено Інструкцію з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (надалі - Інструкція №380), яка на час виникнення спірних правовідносин у 2021 році містила такі норми:
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає зміст та методику забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової служби), а також осіб, звільнених в запас або відставку, що залишилися перебувати після звільнення з військової служби на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання (далі - військовослужбовці), та членів їх сімей, у тому числі членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), зникли безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов (далі - члени їх сімей).
До членів сім`ї військовослужбовця належать особи, які внесені в особову справу військовослужбовця в порядку, визначеному Інструкцією з організації обліку особового складу Збройних Сил України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 26 травня 2014 року № 333, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 12 червня 2014 року за № 611/25388.
2. Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями від Міністерства оборони України здійснюється за рахунок:
- новозбудованого, вивільненого або придбаного житла;
- надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення (за згодою військовослужбовця);
- переобладнання нежилих приміщень фонду Міноборони у жилі (крім приміщень, розташованих на територіях, які використовуються за призначенням військовими частинами).
4. Військовослужбовцям, які перебувають на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, та які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються житлові приміщення для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення.
Житлові приміщення для постійного проживання та грошова компенсація за належне для отримання жиле приміщення надаються один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
6. Військовослужбовці та члени їх сімей до одержання ними жилого приміщення для постійного проживання мають право зареєструватися у військовій частині за її місцезнаходженням.
Військовослужбовці та члени їх сімей у разі забезпечення службовими жилими приміщеннями реєструють своє місце проживання за адресою розташування цього житла.
У разі розформування військової частини особи, звільнені в запас або відставку, які зареєстрували місце проживання за адресою такої військової частини, мають право зареєструвати своє місце проживання за адресою розташування військового комісаріату, в межах адміністративно-територіальної одиниці якого розташована військова частина.
7. Питання, пов`язані із забезпеченням житлом військовослужбовців та членів їх сімей, вирішуються за місцем проходження військової служби та перебування їх на обліку.
II. Організація роботи житлових комісій військових частин
1. Для ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, надання та використання службової жилої площі, обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою житловою площею), ведення оперативного обліку службових житлових приміщень в апараті Міноборони, в Генеральному штабі Збройних Сил України, у інших органах військового управління та військових частинах, вищих військових навчальних закладах і військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах та організаціях Збройних Сил України, а також у військових прокуратурах (далі - військова частина) утворюються житлові комісії (далі - житлова комісія військової частини).
До житлових комісій військових частин також належать житлові комісії квартирно-експлуатаційних органів та військових комісаріатів, які утворюються для ведення у встановленому порядку обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, або виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення особами з числа звільнених із військової служби в запас або відставку.
5. Основними завданнями житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) є:
- перевірка житлових умов військовослужбовців та членів їх сімей;
- прийняття рішення з житлових питань, у тому числі із розгляду відповідних рапортів (заяв) військовослужбовців та членів їх сімей з житлових питань;
- ведення обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими житловими приміщеннями (службовою житловою площею);
- ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання;
- розгляд заяв, скарг та пропозицій, що виникли під час роботи житлових комісій військових частин, та прийом громадян з житлових питань;
- видача документів, які створюються житловими комісіями військових частин під час виконання вимог цієї Інструкції;
- ведення оперативного обліку службових житлових приміщень.
7. Житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) має право приймати рішення щодо:
- взяття військовослужбовців та членів їх сімей на облік і зняття з обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою жилою площею);
- взяття військовослужбовців та членів їх сімей на облік і зняття з обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання;
- надання військовослужбовцям та членам їх сімей службових жилих приміщень (службової житлової площі), жилих приміщень для постійного проживання або виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення;
- зміни дати зарахування (перебування) на обліку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання;
- внесення змін до облікових справ військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання;
- перегляду раніше прийнятих рішень цією житловою комісією або в порядку правонаступництва.
8. Рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) оформлюється протоколом (додаток 4), підписується членами комісії, які були присутні на засіданні житлової комісії, та протягом двадцяти робочих днів затверджується командиром військової частини та оголошується в наказі.
13. Засідання житлових комісій військової частини (об`єднаної житлової комісії) проводяться зазвичай один раз на місяць.
Рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) приймається відкритим голосуванням більшістю голосів. Голосування проводиться за наявності на засіданні житлової комісії не менше двох третин членів затвердженого складу житлової комісії.
Рішення житлових комісій військової частини (об`єднаної житлової комісії) може бути переглянуто житловою комісією, яка прийняла це рішення, або її правонаступником з підстав, передбачених законодавством та цією Інструкцією, а також оскаржено до суду.
VI. Облік осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання
1. Житловими приміщеннями для постійного проживання забезпечуються військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до вимог статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" набули права та не забезпечувалися постійним житлом протягом усього часу проходження військової служби і мають календарну вислугу на військовій службі 20 років і більше, зареєстровані в населеному пункті дислокації військової частини, в якій військовослужбовець проходить службу та перебуває на відповідному обліку.
2. Військовослужбовці та члени їх сімей визнаються такими, що потребують поліпшення житлових умов, відповідно до статті 34 Житлового кодексу Української УРСР.
3. Облік ведеться в житлових комісіях військових частин (об`єднаних житлових комісіях), військових комісаріатах та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району.
Особи, звільнені з військової служби із залишенням на обліку для забезпечення їх житлом за рахунок Міноборони, у разі розформування військової частини зараховуються на відповідний облік у військовому комісаріаті, на території обслуговування якого знаходилася розформована військова частина, з правом реєстрації місця проживання (перебування) при військовому комісаріаті.
Особи, звільнені з військової служби із залишенням на обліку для забезпечення їх житлом за рахунок Міноборони, у разі забезпечення постійним житлом в іншій місцевості зараховуються на відповідний облік у військовому комісаріаті, на території обслуговування якого знаходиться житло, що надається, з правом реєстрації місця проживання (перебування) при військовому комісаріаті.
11. На кожного військовослужбовця, зарахованого на облік, оформлюється облікова справа (додаток 20).
До облікової справи додаються документи, передбачені Порядком забезпечення житловими приміщеннями, а також витяг з наказу командира військової частини та копія протоколу житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) про зарахування на облік.
Вилучати та знищувати документи, долучені до облікової справи, забороняється.
13. У разі зміни у військовослужбовця складу сім`ї, набуття права на отримання житла в першочерговому чи позачерговому порядку, поліпшення житлових умов тощо військовослужбовець доповідає про це командиру військової частини письмовим рапортом та надає копії відповідних документів.
Особи, звільнені з військової служби, про зміну складу сім`ї письмово повідомляють (інформують) командира (начальника) за місцем перебування на обліку.
Житлова комісія військової частини (об`єднаної житлової комісії) розглядає надані документи та приймає рішення про внесення змін до облікової справи.
Розгляд питання про внесення відомостей до облікової справи щодо членів сім`ї військовослужбовця здійснюється після внесення відомостей у встановленому порядку до особової справи військовослужбовця.
16. Житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) щороку проводять інвентаризацію облікових справ військовослужбовців та членів їх сімей, що перебувають на обліку, під час якої перевіряються житлові умови (за необхідності), а також оновлюються документи, що містяться в облікових справах.
За результатами інвентаризації щороку до 15 січня списки військовослужбовців та членів їх сімей, які перебувають на обліку військової частини, направляються до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району.
Списки військовослужбовців, які перебувають на обліку, а також військовослужбовців, які не пройшли щорічну перереєстрацію та виключені з обліку, розміщуються у загальнодоступному місці військової частини для загального ознайомлення протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення житловою комісією військової частини (об`єднаної житлової комісії).
Військовослужбовці та члени їх сімей, виключені з обліку, мають право повторно протягом року подати командиру військової частини рапорт та документи, визначені Порядком забезпечення житловими приміщеннями, для зарахування на облік в порядку, визначеному цією Інструкцією, із збереженням попереднього часу перебування на обліку.
20. Члени сімей, що перебували на обліку разом з військовослужбовцями, які загинули (померли), залишаються на обліку у військовій частині до отримання житла для постійного проживання.
21. Зняття військовослужбовців з обліку проводиться у разі:
- поліпшення житлових умов до встановлених норм забезпечення житловою площею громадян у відповідному населеному пункті;
- подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на квартирний облік, включення до списків осіб, що мають право першочергового та позачергового одержання житлових приміщень, або неправомірних дій посадових (службових) осіб при вирішенні питання про прийняття на квартирний облік;
- в інших випадках, передбачених законодавством.
VII. Надання житлових приміщень для постійного проживання
1. Особи, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, забезпечуються жилим приміщенням згідно з чергою у військовій частині, що визначається часом зарахування на облік (включення до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання житлових приміщень, або до списків осіб, які користуються правом позачергового одержання житлових приміщень) за рішенням житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії), яке затверджується наказом командира військової частини.
10. Військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, а також особи, звільнені з військової служби за станом здоров`я, віком, у зв`язку із скороченням штатів, особи з інвалідністю I чи II групи, члени сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, що забезпечені службовими житловими приміщеннями незалежно від місця його знаходження, мають право на виключення цього житла з числа службового та забезпечення ним для постійного проживання за умови перебування на обліку та в порядку, визначеному пунктами 3 - 7 цього розділу.
VIII. Виплата грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення
1. Військовослужбовці та члени їх сімей, які перебувають на обліку, мають право отримати грошову компенсацію за належне їм для отримання житлове приміщення (далі - грошова компенсація).
2. Визначення і надання розміру грошової компенсації здійснюються відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 728 (далі - Порядок визначення розміру і надання грошової компенсації).
4. Житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) інформують листом з повідомленням військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання житлових приміщень, про їх право на отримання грошової компенсації, її орієнтовний розмір та перелік документів, необхідних для її отримання, або надають таке повідомлення особисто під підпис.
5. Для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру військовослужбовці та члени їх сімей подають до житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) документи, визначені в Порядку визначення розміру і надання грошової компенсації.
Житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) розглядають надані документи протягом десяти робочих днів та приймають відповідне рішення про надання грошової компенсації.
Про прийняте рішення житлова комісія у п`ятиденний строк письмово інформує військовослужбовців та членів їх сімей.
Протокол засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) затверджується наказом командира військової частини та з обліковою справою направляється до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 року №728 "Деякі питання забезпечення житлом військовослужбовців та інших громадян" затверджено Порядок визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (надалі - Порядок №728), який на час виникнення спірних правовідносин містив такі норми:
1. Цей Порядок установлює механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у військових комісаріатах та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі - компенсація).
2. Дія цього Порядку поширюється на:
- військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 і більше років, та членів їх сімей;
- осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я та у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів у разі неможливості використання на військовій службі, та членів їх сімей;
- сім`ї військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби;
- сім`ї померлих осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я та у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів.
3. Військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
5. Черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
6. Підставою для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації є їх зняття з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
10. Житлові комісії військових частин, територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та квартирно-експлуатаційних установ (організацій) (далі - житлові комісії) письмово інформують військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання жилих приміщень у поточному році, про їх право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір.
12. Житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви, зазначені в пункті 11 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.
Відповідно до статті 40 Житлового кодексу України громадяни перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов до одержання жилого приміщення, за винятком випадків, передбачених частиною другою цієї статті.
Громадяни знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов у випадках:
1) поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення;
1-1) одноразового одержання за їх бажанням від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у встановленому порядку;
2) виїзду на постійне місце проживання до іншого населеного пункту;
3) припинення трудових відносин з підприємством, установою, організацією особи, яка перебуває на обліку за місцем роботи, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими актами законодавства України;
4) засудження до позбавлення волі на строк понад шість місяців;
5) подання відомостей, що не відповідають дійсності, які стали підставою для взяття на облік, або неправомірних дій службових осіб при вирішенні питання про взяття на облік.
У разі смерті громадянина, який перебував на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, за членами його сім`ї зберігається право подальшого перебування на обліку. Таке ж право зберігається за членами сім`ї громадянина, який перебував на обліку у виконавчому комітеті місцевої ради і був знятий з обліку з підстав, зазначених у пунктах 2 і 4 цієї статті.
Зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов провадиться органами, які винесли або затвердили рішення про взяття громадянина на облік.
Про зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов громадяни повідомляються у письмовій формі з зазначенням підстав зняття з обліку.
Згідно зі статтею 64 Житлового кодексу України члени сім`ї наймача, які проживають разом з ним, користуються нарівні з наймачем усіма правами і несуть усі обов`язки, що випливають з договору найму жилого приміщення. До членів сім`ї наймача належать дружина наймача, їх діти і батьки. Членами сім`ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом з наймачем і ведуть з ним спільне господарство.
Суд установив, що ОСОБА_2 у період проходження військової служби у 1973 - 2002 роках за місцем проходження служби у військовій частині НОМЕР_2 не мав житла для постійного проживання, натомість з 1989 року був забезпечений службовим жилим приміщенням, розташованим за адресою: АДРЕСА_3 , де він був прописаний і проживав разом з членами своєї сім`ї - дружиною та двома дітьми.
У період проходження військової служби ОСОБА_2 був визнаний таким, що потребує поліпшення житлових умов, взятий на квартирний облік за місцем служби у військовій частині НОМЕР_2 та занесений до Книги обліку осіб, які перебувають в черзі на одержання жилих приміщень, за №77. На момент звільнення з військової служби у 2002 році він продовжував перебувати на квартирному обліку у цій військовій частині як такий, що потребує поліпшення житлових умов, разом з членами своєї сім`ї.
Як свідчить зміст наказів №17-ПМ від 18.07.2002 року, №170 від 12.08.2002 року про звільнення ОСОБА_2 з військової служби, він як військовослужбовець, що перебував на квартирному обліку та звільнений з військової служби у відставку за станом здоров`я, був залишений на квартирному обліку до одержання житла у військовій частині, з правом на позачергове одержання житла, як це передбачено пунктами 22, 37 Положення про порядок забезпечення жилою площею в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України №20 від 03.02.1995 року, чинного на той час.
Також ОСОБА_2 , маючи вислугу на військовій службі понад 20 років, відповідно до статті 12 Закону №2011-ХІІ набув право на отримання житлового приміщення для постійного проживання або за його бажанням грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.
Відтоді ОСОБА_2 не був забезпечений житлом для постійного проживання і не отримав грошову компенсацію, продовжував перебувати на квартирному обліку у списку осіб, які мають право на позачергове отримання житла.
Під час щорічних перереєстрацій облікових справ та їх інвентаризацій відповідач-1 та третя особа не вбачали підстав для зняття ОСОБА_2 з обліку та для виключення його зі списку позачерговиків.
У 2020 році у ОСОБА_2 настала черга на отримання житлового приміщення, у зв`язку з чим житлова комісія військової частин НОМЕР_2 , у якій він перебував на квартирному обліку, керуючись нормами Порядку №728, розділу VIII Інструкції №380, письмово інформувала його про право на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення в межах видатків, що передбачені у державному бюджеті.
За заявою ОСОБА_2 житлова комісія військової частин НОМЕР_2 прийняла рішення (протокол №9 від 03.09.2020 року) про надання йому грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у розмірі, розрахованому за формулою, яка наведена у Порядку №728.
Однак, така грошова компенсація ОСОБА_2 не була виплачена.
Натомість згодом житлова комісія військової частин НОМЕР_2 прийняла оскаржуване рішення (протокол №3 від 08.02.2021 року) про зняття ОСОБА_2 та членів його сім`ї з квартирного обліку.
У цьому рішенні не наведена жодна з підстав для зняття з квартирного обліку (обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов), які передбачені в пункті 30 Порядку №1081, пункті 21 розділу VI Інструкції №380, статті 40 ЖК України.
У ході судового розгляду справи відповідачі та третя особа також не довели наявність таких підстав та не надали будь-яких належних та допустимих доказів того, що ОСОБА_2 свого часу був зарахований на квартирний облік внаслідок подання ним відомостей, що не відповідають дійсності, або внаслідок неправомірних дій службових осіб при вирішенні питання про прийняття на квартирний облік.
Відсутність у військовій частині НОМЕР_2 документів (рішень, протоколів, наказів) про взяття ОСОБА_2 на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, що приймалися під час перебування його на військовій службі до 2002 року, та заведення щодо нього облікової справи лише у 2003 році свідчить про неналежне ведення у військовій частині НОМЕР_2 обліку осіб, які перебувають в черзі на одержання жилих приміщень, та відповідної документації. Такі обставини не можуть бути підставою для зняття ОСОБА_2 та членів його сім`ї з квартирного обліку та позбавлення його права на отримання житлового приміщення для постійного проживання, яке він набув відповідно до чинного законодавства, або грошової компенсації замість нього.
Суд наголошує, що ОСОБА_2 як військовослужбовець Збройних Сил України, який був звільнений у відставку за станом здоров`я, і після звільнення з військової служби залишився перебувати на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, повинен був перебувати на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_2 до одержання постійного жилого приміщення або до настання випадку, який є підставою для зняття / виключення з обліку потребуючих поліпшення житлових умов.
Настання таких випадків у спірних правовідносинах суд не встановив.
За правилами абзацу 2 пункту 9 статті 12 Закону №2011-ХІІ, частини 3 статті 40 ЖК України після смерті ОСОБА_2 , який відповідно до законодавства набув право на позачергове одержання житла, за членами його сім`ї зберігалося право подальшого перебування на обліку та право на одержання житла в тому самому порядку.
Втім, незаконне зняття у лютому 2021 року з квартирного обліку ОСОБА_2 зумовило також зняття з обліку членів його сім`ї, які на той час перебували разом з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов - дружину ОСОБА_1 та сина ОСОБА_2 .
Після смерті позивача ОСОБА_2 , яка настала у вересні 2022 року, ці особи мали б бути залишені на обліку у військовій частині до отримання житла для постійного проживання, як це передбачено пунктом 20 розділу VI Інструкції №380. Також вони як члени сім`ї померлого ветерана військової служби користуються правом на позачергове забезпечення житлом відповідно до пункту 7 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист". Крім того як члени сім`ї військовослужбовця, зазначені в абзацах 4 і 5 пункту 2 Порядку №728, мають право за їх бажанням на одноразове одержання грошової компенсації замість належного для отримання жилого приміщення відповідно до списку осіб, що мають право на позачергове отримання житла.
Члени сім`ї ОСОБА_2 , які перебували разом з ним на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_2 , наразі не можуть реалізувати ці права, внаслідок незаконних рішень відповідачів.
Суд вважає, що оскаржуване рішення житлової комісії, оформлене протоколом №3 від 08.02.2021 року, та похідний від нього наказ командира військової частини № НОМЕР_6 від 12.02.2021 року в частині зняття з квартирного обліку ОСОБА_2 та членів його сім`ї є незаконними і протиправними.
Такі рішення порушують житлові права позивачки ОСОБА_1 та її соціальні гарантії як члена сім`ї військовослужбовця, а тому підлягають скасуванню.
Відповідно до частин 2, 3 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень. У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Тому з метою відновлення прав позивачки ОСОБА_1 , як правонаступника померлого ОСОБА_2 , суд вважає за доцільне зобов`язати житлову комісію військової частини НОМЕР_2 поновити його сім`ю на квартирному обліку (обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання) та у списку осіб, які мають право на позачергове отримання житла.
Згідно з частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на задоволення позову, здійснені судові витрати на сплату судового збору слід стягнути на користь позивачки за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення житлової комісії військової частини НОМЕР_2 , оформлене протоколом №3 від 08.02.2021 року, в частині зняття з квартирного обліку ОСОБА_2 та членів його сім`ї.
Визнати протиправним та скасувати наказ т.в.о. командира військової частини НОМЕР_2 №265 від 12.02.2021 року "Про зняття з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання" в частині зняття з квартирного обліку ОСОБА_2 та членів його сім`ї.
Зобов`язати житлову комісію військової частини НОМЕР_2 поновити сім`ю померлого ОСОБА_2 на квартирному обліку та у списку осіб, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати на сплату судового збору в сумі 908 грн. за рахунок бюджетних асигнувань військової частини НОМЕР_2 .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2024 |
Оприлюднено | 05.12.2024 |
Номер документу | 123473597 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. ЧЕРНИШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні