ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/9337/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Мачухівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Мачухівської сільської ради про:
- визнання протиправною бездіяльність Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо не виконання повноважень із здійснення державного контролю за порушенням земельного законодавства на території земель Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області стосовно створення комісії з регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища, встановлення фактів та фіксування наслідків незаконного поводження із хімікатами та/або пестицидами, не вжиття заходів до виявлення та фіксування фактів порушення правил добросусідства на землях, розташованих в Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області;
- зобов`язання відповідача, з урахуванням висновків суду, створити комісію з регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища, забезпечити встановлення, фіксування фактів незаконного поводження із хімікатами та/або пестицидами на землях, розташованих в Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, та забезпечити фіксування наслідків незаконного поводження із хімікатами та/або пестицидами на землях, розташованих в Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 23.05.2024 жителем Судіївка власним трактором проводилися роботи по обробці сої, яка посаджена на земельній ділянці суміжній із земельною ділянкою позивача. Після вказаної обробки у період з 23.05.2024 по 10.06.2024 на земельній ділянці позивача загинули дерева, кущі, картопля, майже всі насадження помідорів, кукурудзи, кабачка, горох. Позивач звернулася до Мачухівської сільської ради із заявою щодо правомірності посівів технічних культур та їх хімічної обробки на земельних ділянках біля житлових будинків с. Мачухи. Однак, відповідач листом від 24.06.2024 повідомив про неможливість втручання у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою, або встановлювати непередбачені законодавством актами додаткові обов`язки чи обмеження. Позивач вважає протиправною бездіяльність щодо не створення відповідачем комісії з регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища для встановлення фактів та фіксування наслідків незаконного поводження із хімікатами та/або пестицидами, не вжиття заходів до виявлення та фіксування фактів порушення правил добросусідства на землях, розташованих в Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою суду від 18.09.2024 відмовлено у задоволенні заяви про виклик свідків. Закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
Відповідач позов не визнав. У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити посилаючись на їх необґрунтованість та безпідставність. Зазначав, що Порядок здійснення державного контролю за порушенням земельного законодавства та відшкодування безпідставно збережених коштів за використання земель комунальної власності Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, затверджений рішенням 38 сесії 8 скликання від 29 березня 2024 року поширюється на всі підприємства, установи та організації, суб`єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб, а також громадян, у користуванні яких перебувають земельні ділянки комунальної власності Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Державний інспектор по контролю за порушенням земельного законодавства не наділений повноваженнями складати протоклол про адміністративне порушення за ст.83 КУпАП порушення правил застосування, зберігання, транспортування, знешкодження, ліквідації та захоронення пестицидів і агрохімікатів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів. Натомість такі повноваження має Державна екологічна інспекція. Також Мачухівська сільска рада Полтавського району Полтавської області постійно звертає увагу землекористувачів про дотримання обмежень при застосуванні пестицидів в межах населеного пункту шляхом висвітлення такої інформації на офіційному сайті https://machtg.gov.ua/news/1589808900/. Отже, твердження позивачки щодо протиправної бездіяльності Мачухівської сільської ради, та відсутність роз`яснювальної роботи є безпідставними та не відповідають дійсності. Жодне звернення ОСОБА_1 не стосувалось порушення правил добросусідства суміжними землевласниками.
Окрім того, зазначено, що рішенням першої сесії восьмого скликання Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.11. 2020 року обрано постійні комісії Мачухівської сільської ради, зокрема комісію з питань регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища, яка бере участь у підготовці питань про стан і розвиток земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, які вносить на розгляд ради, бере участь у розробці заходів щодо ліквідації наслідків екологічних катастроф, стихійного лиха, епідемій, та інших надзвичайних ситуацій; забезпечує і сприяє проведенню організаційних заходів для набуття у встановленому законодавством порядку права власності та користування земельними ділянками фізичними та юридичними особами; розглядає питання здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства тощо.
Позивач не вказує, яким саме нормативним документом передбачено створення комісії саме з назвою, визначеною нею у позовній заяві, а також не звернута увага на порядок фіксування порушень вимог земельного законодавства, що визначені «Порядком здійснення державного контролю за порушенням земельного законодавства та відшкодування безпідставно збережених коштів за використання земель комунальної власності Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області».
У відповіді на відзив представник позивача зазначила, що відзив на позовну заяву не спростовує жодної викладеної в позові обставини, не грунтується на нормах законів та інших нормативних актів, а лише надає правову оцінку доказам позивача, перебираючи на себе повноваження суду.
Відповідач явку уповноваженого представника не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся у встановленому порядку. Представник відповідача надіслав заяву про розгляд справи без його участі.
Згідно ч.1 ст.205 КАСУ неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно ч.9 ст.205 КАСУ якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
За таких обставин, приймаючи до уваги надання учасниками справи всіх необхідних доказів, письмових пояснень, відсутність необхідності заслуховувати усні пояснення сторін, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, суд дійшов наступних висновків.
23.05.2024 ОСОБА_1 звернулася до Мачухівської сільської ради із заявою, у якій просила "розібратися" у правомірності щодо посіву біля житлових будинків сої і обробку її гербіцидами 1 категорії сусідом ОСОБА_2 .
Листом від 27.05.2024 Мачухівською сільською радою повідомлено позивачу, що адміністративна комісія Мачухівської сільської ради згідно ст.218 КУпАП лише розглядає справи про адміністративні правопорушення. Складанням протоколів займаються уповноважені особи органів Національної поліції. Також повідомлено, що скарга направлена за належністю до Полтавського РВП ГУНП в Полтавській області.
13.06.2024 ОСОБА_1 звернулася до Мачухівської сільської ради із заявою про створення комісії у складі представників екологічної служби, держспоживслужби, дільничого офіцера поліції для встановлення шкоди заподіяної особами ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , які обробляли тракторним способом гербіцидами для саду позивача.
Листом Мачухівської сільської ради від 24.06.2024 №02.4.3-02/1335 повідомлено ОСОБА_1 , що 38 сесією 8 скликання Мачухівської сільської ради від 29 березня 2024 року затверджено «Порядок здійснення державного контролю за порушенням земельного законодавства та відшкодування безпідставно збережених коштів за використання земель комунальної власності Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області», який поширюється на всі підприємства, установи та організації, суб`єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб, а також громадян, у користуванні яких, перебувають земельні ділянки комунальної власності Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Порядок встановлює єдину процедуру здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, алгоритм добровільного відшкодування землекористувачами безпідставно збережених коштів за використання земельних ділянок комунальної власності територіальної громади без правовстановлюючих документів. Сектор з державного контролю за використанням і охороною земель відділу земельних відносин та охорони навколишнього середовища виконав комітету Мачухівської сільської ради або державний інспектор виявляє та фіксує факти використання землекористувачами земельних ділянок комунальної власності за відсутності документів, що посвідчують право користування та/або за відсутності державної реєстрації прав на них, а також без здійснення плати за використання таких земельних ділянок у формі та розмірах встановлених законодавством України та актами органу місцевого самоврядування на визначеній території територіальної громади. Сектор з державного контролю за використанням і охороною земель відділу земельних відносин та охорони навколишнього середовища виконавчого комітету Мачухівської сільської ради або державний інспектор, проводячи обстеження земельних ділянок комунальної власності територіальної громади може здійснювати фотофіксацію та відеозйомку земельної ділянки застосовувати технічні засоби фіксування.
Роз`яснено, що згідно ст. 154 Земельного кодексу України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов`язки чи обмеження. Також органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування несуть відповідальність за шкоду заподіяну їх неправомірним втручанням у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою.
Зазначено, що виходячи із змісту заяви, посіви здійснено на земельних ділянках приватної власності та враховувавши вищевикладене, і в разі незгоди з діями сусідки гр. ОСОБА_2 , ОСОБА_1 маєте право звернутися до суду.
Листом від 12.07.2024 №02.4.3-02/1477 повідомлено позивачу, що відповідно до Державних санітарних правил ДСП 8.8.1.2.001-98 «Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві», затверджених наказом Міністерство охорони здоров`я України від 03.08.1998 № 1 всі роботи з пестицидами в Межах населеного пункту слід проводити з 22 до 07 години ранку при мінімальних висхідних повітряних потоках, при швидкості руху повітря до 4 м/с. Перед проведенням обробок об`єктів, розташованих в межі населених пунктів, необхідно оповістити людей про майбутні роботи і строки. У разі, якщо пестициди було застосовано, але населення та власників суміжних сільськогосподарських ділянок попереджено не було та у зв`язку з цим останнім було завдано збитків, потерпілі мають право звертатися до суду. Встановлення факту потрави посівів врожаю сільськогосподарських культур, пошкодження насаджень повинно бути підтверджено відповідними експертними висновками, які проводяться зацікавленими особами.
Одночасно повідомлено, що сільською радою направлено запит до Головного управління Держпродспоживслужби у Полтавській області з метою залучення спеціаліста для роботи комісії з регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього природного середовища, з метою встановлення факту, викладеного у зверненні.
Вважаючи протиправною бездіяльність Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо не виконання повноважень із здійснення державного контролю за порушенням земельного законодавства на території земель Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області в частині створення комісії з регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища, встановлення фактів та фіксування наслідків незаконного поводження із хімікатами та/або пестицидами, не вжиття заходів до виявлення та фіксування фактів порушення правил добросусідства на землях, розташованих в Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області у відповідності до Порядку здійснення державного контролю за порушенням земельного законодавства та відшкодування безпідставно збережених коштів за використання земель комунальної власності Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, затвердженого рішенням 38 сесії 8 скликання Мачухівської сільської ради 29 березня 2024 року, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом частини першої статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Частиною третьою цієї статті передбачено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування є Закон України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі - Закон №280/97-ВР).
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного Кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з ч. 2 ст. 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Згідно із статтею 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, зокрема, належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; б) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; в) здійснення інших повноважень у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно з частиною першою статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з ч. 1 ст. 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Частиною 1 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Рішенням 1 сесії 8 скликання Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 18.11.2020 обрано постійні комісії Мачухівської сільської ради, затверджено положення про постійні комісії, зокрема комісію з питань регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища.
Розділом IV Положення визначено повноваження постійних комісій Мачухівської сільської ради.
Так, комісія з питань регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища за дорученням або за власною ініціативою попередньо, крім іншого, бере участь у підготовці питань про стан і розвиток земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, які вносить на розгляд ради, бере участь у розробці заходів щодо ліквідації наслідків екологічних катастроф, стихійного лиха, епідемій, та інших надзвичайних ситуацій; забезпечує і сприяє проведенню організаційних заходів для набуття у встановленому законодавством порядку права власності та користування земельними ділянками фізичними та юридичними особами; розглядає питання здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства тощо.
Таким чином, відповідачем 18.11.2020 створено комісію з питань регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища.
Посилання позивача на Порядок здійснення державного контролю за порушенням земельного законодавства та відшкодування безпідставно збережених коштів за використання земель комунальної власності Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 29.03.2024, як на підставу створення комісії з регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища для встановлення фактів та фіксування наслідків незаконного поводження із хімікатами та/або пестицидами, не вжиття заходів до виявлення та фіксування фактів порушення правил добросусідства на землях, розташованих в Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, суд вважає безпідставним, з огляду на наступне.
Рішенням 38 сесії 8 скликання від 29 березня 2024 року Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області затверджено «Порядок здійснення державного контролю за порушенням земельного законодавства та відшкодування безпідставно збережених коштів за використання земель комунальної власності Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області» (далі Порядок).
Відповідно до п. 1.6 вказаного Порядку, він розроблений з метою захисту прав та інтересів Мачухівської територіальної громади в особі Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, зменшення втрати місцевого бюджету шляхом запровадження єдиного механізму добровільного відшкодування землекористувачами безпідставно збережених коштів за користування земельних ділянок комунальної власності, раціонального використання та збереження земель, а також з метою встановлення досудового механізму відшкодування таких коштів.
Відповідно до п.1.7, 1.8, 2.2, 2.3 Порядку, він поширюється на всі підприємства, установи та організації, суб`єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб, а також громадян, у користуванні яких перебувають земельні ділянки комунальної власності Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Порядок встановлює єдину процедуру здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, алгоритм добровільного відшкодування землекористувачами безпідставно збережених коштів за використання земельних ділянок комунальної власності територіальної громади без правовстановлюючих документів.
Сектор з державного контролю за використанням і охороною земель відділу земельних відносин та охорони навколишнього середовища виконав комітету Мачухівської сільської ради або державний інспектор виявляє та фіксує факти використання землекористувачами земельних ділянок комунальної власності за відсутності документів, що посвідчують право користування та/або за відсутності державної реєстрації прав на них, а також без здійснення плати за використання таких земельних ділянок у формі та розмірах встановлених законодавством України та актами органу місцевого самоврядування на визначеній території територіальної громади.
Сектор з державного контролю за використанням і охороною земель відділу земельних відносин та охорони навколишнього середовища виконавчого комітету Мачухівської сільської ради або державний інспектор, проводячи обстеження земельних ділянок комунальної власності територіальної громади може здійснювати фотофіксацію та відеозйомку земельної ділянки застосовувати технічні засоби фіксування.
Таким чином, даним порядком врегульовано відносини щодо контролю за раціональним використанням та охороною земельних ділянок комунальної власності, володіння, розпорядження і користування якими належить до компетенції Мачухівської сільської ради.
Порядок не поширюється на громадян, у володінні і користуванні яких перебувають землі приватної власності, в тому числі, не визначає механізму вирішення спору щодо порушення правил добросусідства суміжними землевласниками.
Таким чином, в діях відповідача суд не встановив порушень чинного законодавства, будь-яких доказів порушення вимог Порядку щодо контролю за раціональним використанням та охороною земельних ділянок комунальної власності, володіння, розпорядження і користування якими належить до компетенції Мачухівської сільської ради, позивачем не вказано та не надано суду.
Статтею 158 Земельного кодексу України передбачено, що земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування.
Частинами 3 та 4 вищевказаної статті зазначено, що органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах території територіальних громад щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, обмежень у використанні земель та земельних сервітутів, додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах та у разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органу місцевого самоврядування спір вирішується у судовому порядку.
Зміст добросусідства полягає в тому, що власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи, шумове забруднення тощо) (частина перша статті 103 Земельного кодексу України)
Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов`язані не використовувати земельні ділянки способами, які не дозволяють власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок використовувати їх за цільовим призначенням (неприпустимий вплив) (частина друга статті 103 ЗК України ). Такі незручності, зокрема, можуть створювати зелені насадження, які ростуть на сусідній земельній ділянці або ж на межі земельних ділянок (затіняють ділянку, заважають вирощуванню рослин тощо).
Статтею 91 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) передбачено, що власники земельних ділянок зобов`язані: забезпечувати використання їх за цільовим призначенням; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; своєчасно сплачувати земельний податок; не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем; за свій рахунок привести земельну ділянку у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком здійснення такої зміни не власником земельної ділянки, коли приведення у попередній стан здійснюється за рахунок особи, яка незаконно змінила рельєф.
Частинами другою, третьою статті 152 ЗК України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.
При здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які можуть певним чином порушити права інших осіб, завдати шкоду довкіллю або культурній спадщині, не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах (стаття 13 Цивільного кодексу України).
При цьому, якщо позивач вважає, що власником суміжної земельної ділянки порушено правила добросусідства (ст.103 Земельного кодексу України), то такий спір між власниками (користувачами) земельних ділянок може бути вирішено лише в порядку цивільного судочинства.
Питання поводження з пестицидами та агрохімікатами відносяться до сфери, що становить підвищену екологічну та соціально-економічну небезпеку, їх врегулювання здійснюється відповідно до законів України «Про пестициди і агрохімікати», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про санітарно-епідеміологічне благополуччя населення», «Про екологічну експертизу», «Про захист рослин».
Зі змісту ч. 1 ст. 16-3 Закону України «Про пестициди і агрохімікати» від 02.03.1995 № 86/95-ВР вбачається, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, у сфері діяльності, пов`язаної з пестицидами і агрохімікатами, належить здійснення державного нагляду за додержанням громадянами державних санітарних норм і правил, гігієнічних нормативів і регламентів безпечного виробництва, транспортування, зберігання, застосування пестицидів і агрохімікатів, за вмістом залишкової кількості пестицидів і агрохімікатів у харчових продуктах та продовольчій сировині, у тому числі імпортованих, лікарських травах, водних об`єктах, воді, що використовується для господарсько-питного постачання, купання, спортивних занять, організованого відпочинку та з лікувальною метою, лікувальних грязях, ґрунтах, на землях населених пунктів, оздоровчого та рекреаційного призначення, у повітрі робочої зони.
Положенням "Про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів" визначено, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу, охорони прав на сорти рослин), державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері. Координується Держпродспоживслужба через Міністра аграрної політики та продовольства. Крім ветеринарної та фітосанітарної функцій, даний орган виконує функції із захисту прав споживачів та регулювання цін, до того ж, вказана служба проводить ліцензування деяких видів господарської діяльності відповідно до закону та здійснює державний контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов. До функцій Держпродспоживслужби також належить пробірний контроль, а також контроль і нагляд в сфері санітарно-епідеміологічного благополуччя населення.
Потерпілий, встановивши, що внаслідок застосування пестицидів у нього виникли негативні наслідки (загибель тварин, забруднення ґрунту, пошкодження посівів, дерев тощо), повинен цей факт одразу зафіксувати: звернутися до Держпродспоживслужби з метою проведення за участі їх представників обстеження та складення акту обстеження. Отримати протокол лабораторних досліджень проб ґрунту, повітря, сільськогосподарських культур. Звернутися з письмовою заявою, в якій документально підтверджений факт порушення, до органів місцевого самоврядування (сільської, міської ради, об`єднаної територіальної громади тощо) за місцем розташування сільськогосподарських угідь з метою подальшого комісійного розгляду звернення із залученням представників відповідних служб.
Відповідно до п.3 Положення про Державну екологічну інспекцію України одним з основним завдань Держекоінспекції є реалізація державної політики зі здійснення державного нагляду (контролю) за поводженням з небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами.
Отже, жодним нормативно-правовим актом відповідач не наділений повноваженням на прийняття рішення щодо контролю за використанням пестицидів і агрохімікатів, фіксації фактів та наслідків порушень встановлених правил застосування, зберігання, транспортування ліквідації та захоронення пестицидів і агрохімікатів та створення для цього комісій.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.
Проте, позивачем не було доведено суду обґрунтованості позовних вимог, а також не спростовано доводів відповідача.
З огляду на зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Підстави для вирішення судом питання про розподіл між сторонами судових витрат у відповідності до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Мачухівської сільської ради (вул. Історична, 1, Мачухи, Полтавський район, Полтавська область, 38754, код ЄДРПОУ 41858617) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123550541 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні