Рішення
від 06.12.2024 по справі 320/45937/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 грудня 2024 року № 320/45937/23

Київський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПарненко В.С.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «ГАЗТЕК» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Антимонопольний комітет України, Товариство з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України», Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи Дніпропетровськгаз», Акціонерне товариство «Державне акціонерне товариство «Чорноморнафтогаз», Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів про скасування постанови,

в с т а н о в и в:

09.12.2023 до Київського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства «ГАЗТЕК» (далі позивач) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Антимонопольний комітет України (далі третя особа-1), ТОВ "Газорозподільні мережі України" (далі третя особа-2), Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи Дніпропетровськгаз" (далі третя особа-3), Акціонерне товариство "Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" (далі третя особа-4), Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі третя особа-4), в якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати пункт 2 Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.09.2023 року №1769 Про внесення змін до додатка до постанови НКРЕКП від 26 грудня 2022 року №1839 та врегулювання питань щодо провадження ТОВ ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ діяльності з розподілу природного газу;

- визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.09.2023 №1771 Про зупинення дії ліцензії з розподілу природного газу, виданої AT ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ.

В обґрунтування правової позиції зазначено, що в обґрунтуванні до прийняття оскаржуваних постанов зазначається, що НКРЕКП прийнято до уваги, що 13.04.2023 між ТОВ «Газорозподільні мережі України» та Міністерством енергетики України укладено договір про експлуатацію газорозподільних систем або їх складових. Крім цього, АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» повідомило про укладення із ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» договорів щодо передачі ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» у господарське відання (оренду) з 01 жовтня 2023 року: складових газорозподільної системи, що належать АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» на праві власності; рухомого та нерухомого майна (матеріально-технічного оснащення, необхідного для провадження господарської діяльності з розподілу природного газу), що належить АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» на праві власності. Згідно з п.3.2 Глави 3 Порядку Ліцензування підставою для залишення заяви про отримання ліцензії без розгляду є: подання не в повному обсязі документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії, крім подання документів у порядку, передбаченому пунктом 3.4 цієї глави. Аналогічне положення містить п.1, ч.2 ст. 12 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності». Відтак, НКРЕКП прямо порушила Порядок Ліцензування та не залишила заяви ТОВ «Газорозподільні мережі України» без розгляду, натомість, видала ліцензію ТОВ «Газорозподільні мережі України», продовживши строк на надання документів, які власне вимагаються для отримання ліцензії. У НКРЕКП відсутнє право видавати ліцензію із неповним пакетом документів, які надаються здобувачем ліцензії, а також відсутнє право надавати строк для подання таких документів вже після видачі ліцензії. Позивачем зазначено, що НКРЕКП протиправно діяла перебираючи на себе функції з розпорядження майном, яке належить на праві приватної власності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ».

За результатами автоматизованого розподілу справ між суддями Київського окружного адміністративного суду справа №320/45937/23 передана 18.12.2023 до розгляду судді Парненко В.С.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25.12.2023 позовну заяву залишено без руху та надано строк на усунення недоліків позову.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.02.2024 відкрито провадження у справі. Розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження.

23.02.2024 представником Антимонопольного комітету України подані письмові пояснення у справі, в яких зазначено, що ринок послуг з розподілу природного газу перебуває у стані природної монополії, що виключає наявність конкуренції на такому ринку, і позбавлення Регулятором, як відповідальним органом влади, одного суб`єкта господарювання ліцензії на такому ринку та надання її іншому суб`єкту господарювання не впливає стан конкуренції на такому ринку, оскільки конкуренція між суб`єктами господарювання в будь-якому випадку відсутня, а споживач отримує послугу від єдиного суб`єкта господарювання (при цьому за регульованим тарифом). Тобто оскарження рішення Регулятора не може вплинути на конкуренцію на ринку послуг з розподілу природного газу та призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції на ньому. Оскільки НКРЕКП не є суб`єктом господарювання, активи (майно), якого одержуються в управління (користування) або оренду, а також не є їх набувачем, відсутність відносин контролю з жодним з таких суб`єктів, тому Регулятор не може вважатися учасником концентрації та відповідно звертатись із заявою про надання дозволу на концентрацію. Концентрацією визнається набуття контролю шляхом безпосереднього або опосередкованого одержання в управління, оренду, чи набуття в інший спосіб права користування активами у вигляді єдиного майнового комплексу або структурного підрозділу суб`єкта господарювання (частина друга статті 22 Закону). Єдиний майновий комплекс усі види майна, що сукупно забезпечують господарську діяльність суб`єкта господарювання, у тому числі будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировина, продукція, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, включаючи права на земельні ділянки, в тому числі цілісний майновий комплекс (стаття 1 Закону), при цьому як зазначається у позовній ПрАТ «Газтек» активи у вигляді газорозподільних систем та їх складових акціонерних товариств операторів газорозподільних систем, що передаються ТОВ «Газорозподільні мережі України», належать різним власникам: як певним операторам газорозподільних систем, так і іншим третім особам (комунальним підприємства, приватним підприємствам тощо). З метою встановлення зазначених вище обставин, які дозволили б встановити чи потребують відповідного дозволу дії у вигляді передачі ТОВ «Газорозподільні мережі України» цілісного майнового комплексу газорозподільних мереж, АТ «Дніпропетроськгаз», Комітетом здійснюється дослідження з перевірки дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції в частині контролю за концентрацією у вигляді, зокрема, отримання ТОВ «Газорозподільні мережі України» в експлуатацію газорозподільних систем та їх складових акціонерних товариств операторів газорозподільних систем, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, здійсненого на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2022 року №1335. На цей час дослідження із зазначеного питання триває. У разі виявлення ознак порушення у діях ТОВ «Газорозподільні мережі України» Комітетом будуть вжиті заходи відповідно до законодавства до законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема у вигляді початку розгляду справ про порушення.

05.03.2024 представником Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» подані до суду письмові пояснення, в яких зазначено, що передумовою для звернення до суду з даним позовом стали обставини отримання АТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз» контролю над господарською діяльністю АТ «Дніпропетровськгаз» із подальшим прийняттям відповідачем оскаржуваних постанов. На думку заявника, даний спір виходить з правовідносин у сфері діяльності / управління Товариством, а отже позовні вимоги до НКРЕКП є похідними від питання правомірності прийняття рішень Загальними зборами Товариства. Оскільки позивач не є оператором ГРМ, оскаржувані постанови НКРЕКП не породжують для позивача права на захист, тобто права на звернення з цим адміністративним позовом. За таких обставин, оскільки між сторонами взагалі відсутній публічно-правовий спір, дана справа не підпадає під визначення адміністративної справи, внаслідок чого провадження слід закрити на підставі п.1 ч.1 ст.238 КАС України.

08.03.2024 представником Акціонерного товариства «Державне акціонерне товариство «Чорноморнафтогаз» подані пояснення, в яких вказано, що у позивача відсутні підстави для захисту своїх прав обраним способом шляхом оскарження актів індивідуальної дії, оскільки оскаржувані постанови не створюють прав та/чи обов`язків для позивача. Також, своє право на звернення до суду з даним позовом позивач аргументує тим, що порушено його права як акціонера, оскільки він є власником 50,859% статутного капіталу АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ». Ліцензія на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу ТОВ «Газорозподільні мережі України» була видана постановою НКРЕКП від 26.12.2022 №1839. Фактично всі доводи позивача зводяться до незгоди з Постановою №1839, при цьому вказана постанова є чинною та не є предметом розгляду в межах даної справи, а тому доводи позивача не заслуговують на увагу. Нормами вищезазначених Ліцензійних умов та Порядку ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання яких здійснюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що затверджений постановою НКРЄКП від 03.03.2020 № 548 не передбачено подання дозволу АМК на концентрацію, а перелік документів для отримання ліцензії є вичерпним.

12.03.2024 представником Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг подано до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначив, що оскільки пункт 2 Постанови №1769 стосується виключно ТОВ «Газорозподільчі мережі України», та не застосовується до позивача, наявні підстави стверджувати про неможливість оскарження позивачем пункту 2 Постанови №1769. Всі доводи позивача зводяться до незгоди з Постановою №1839, при цьому вказана постанова є чинною та не є предметом розгляду в межах даної справи, а тому доводи позивача не заслуговують на увагу судом. ТОВ «Газорозподільні мережі України» повідомило НКРЕКП листом від 04.09.2023 №1782/31.3-23 про зміни у документах, що подавалися до заяви про отримання ліцензії, надавши пакет документів. Договір господарського державного майна, використовується для забезпечення розподілу природного газу, не підлягає приватизації, обліковується на балансі господарського товариства із газопостачання та газифікації і не може бути відокремлене від його основного виробництва (із додатковими угодами), який був укладений з АТ «ДНППРОПЕТРОВСЬКГАЗ», відповідає Примірному договору, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017 № 95 (далі - Примірний договір). Відповідно до пункту 32 Примірного договору, дія цього договору припиняться, зокрема у разі укладення іншого договору, предметом якого є використання відповідного державного майна. Таким чином, Постанова №1769 прийнята на підставі та в межах повноважень, в порядку передбаченим чинним законодавством України та стосується зміни місць провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, та не стосується видачі ліцензії. Пунктом 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201 (далі - Ліцензійні умови) передбачено, що ліцензіат повинен, зокрема: повідомляти НКРЕКП про всі зміни даних, які були зазначені в його документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії (крім документів до заяви щодо встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу), у строк не пізніше ніж один місяць з дня настання таких змін, крім інформації щодо кількості підключених споживачів, кількості об?єктів газорозподільної системи ліцензіата, кількості персоналу ліцензіата та матеріально-технічної бази, яка надається протягом 30 днів після закінчення календарного року. Також, нормами Порядку та Ліцензійних умов не передбачено необхідності подання дозволу Антимонопольного комітету на концентрацію для отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу або його обов`язковості для внесення зміни до даних, які були зазначені в документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, а тому Регулятор діяв у спосіб та в порядку передбаченим чинним законодавством України. З матеріалів справи №320/45937/23 не вбачається, що відносно АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» була відкрита ліквідаційна процедура та його було визнано банкрутом, а ліквідатор неналежним чином вчиняє дії на захист прав банкрута. Отже, аналізуючи зміст позовної заяви та додані до неї документи, НКРЕКП наголошує, що позивачем не надано докази, які підтверджують його порушене право звернення до суду з даним позовом, як і не надано докази, що відносно АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» була відкрита ліквідаційна процедура та його було визнано банкрутом, а ліквідатор неналежним чином вчиняє дії на захист прав банкрута, що може бути підставою для залишення позову без розгляду.

15.03.2024 представником АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» подані до суду письмові пояснення, в яких зазначено, що ліцензійну діяльність АТ «Дніпропетровськгаз» не було анульовано, а зупинено, що говорить про тимчасовий захід. На теперішній час АТ «Дніпропетровськгаз» продовжує вести господарську діяльність в межах Статуту Товариства. Наявність заборгованості говорить про нормальну господарську діяльність суб`єкта такої діяльності. Рішення по справах №№904/4470/16, 904/1209/18, №904/7327/21 904/7658/21 були винесені до введення в дію оскаржуваних постанов НКРЕКП, та заборгованість АТ «Дніпропетровськгаз» виникла задовго до винесення вказаних оскаржуваних постанов НКРЕКП. Зокрема, спірними періодами у справі №№904/7658/21 був травень - грудень 2019, у справі №904/7327/21 лютий-березень 2021 року, січень-березень 2021. АТ «Дніпропетровськгаз» могло безперешкодно здійснювати розрахунки щодо погашення заборгованості, яка була предметом розгляду по вказаним справам до прийняття НКРЕКП оскаржуваних постанов, так, по справі №904/4470/16 кінцеве рішення було винесено 05.10.2016. Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №1411 від 10.11.2022 про включення АТ «Дніпропетровськгаз» до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу. Вказує, що позивач навмисно не доводить до відома суду ту обставину, що заборгованість АТ «Дніпропетровськгаз» по справах №№904/4470/16, 904/1209/18, 904/7327/21, 904/7658/21 підлягає врегулюванню відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу». Таким чином, така заборгованість АТ «Дніпропетровськгаз» по справах № №904/4470/16, 904/1209/18, 904/7327/21, 904/7658/21 вже не є заборгованістю АТ «Дніпропетровськгаз» в розумінні Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу», а є предметом взаєморозрахунків між учасниками ринку природного газу, яка буде проведена у спосіб, встановлений цим Законом, а саме за рахунок видатків державного бюджету. Починаючи з 2012 року АТ «Дніпропетровськгаз» є збитковим підприємством, та акціонери не отримували дивіденди за результатами роботи Товариства. Тобто, прийняття оскаржуваних постанов НКРЕКП жодним чином не змінило матеріальне становище АТ «Дніпропетровськгаз», та не змінило ту обставину, що товариство є та було збитковим, та це прямо впливає на неотримання дивідендів Приватним акціонерним товариством «Газтек». В контексті вищевикладеного, позивач посилається на те, що можливо АТ «Дніпропетровськгаз» буде ліквідовано, що можливо спричинить порушення прав позивача як акціонера на отримання дивідендів. Проте, лише можливе порушення прав позивача у майбутньому свідчить про те, що таке звернення ПрАТ «Газтек» є передчасним. Право на звернення до суду в інтересах юридичної особи надано ст. 54 ГПК України власнику (учаснику, акціонеру), якому сукупно належить 5 і більше відсотків статутного капіталу товариства, або частка у власності юридичної особи якого сукупно становить 5 і більше відсотків, в разі подання ним позову про відшкодування збитків, заподіяних юридичній особі її посадовою особою. Тобто з іншими позовами в інтересах юридичної особи власник (учасник, акціонер) може звернутися лише в разі наявності підстав, прямо передбачених відповідними законодавчими нормами. Проте, положеннями чинного законодавства не передбачено звернення акціонера юридичної особи до суду за захистом прав чи охоронюваних законом інтересів цієї особи поза відносинами представництва, окрім позовів про відшкодування збитків, заподіяних юридичній особі її посадовою особою. Матеріали справи не містять доказів існування між АТ «Дніпропетровськгаз» і ПрАТ «ГАЗТЕК» відносин представництва. За таких обставин, оскільки позивач позбавлений можливості звертатись до суду з даним позовом в інтересах АТ «Дніпропетровськгаз», а оскаржувані рішення не створюють, не змінюють та не припиняють жодних прав і обов`язків позивача, у задоволенні позову слід відмовити за самостійною підставою через відсутність порушеного прав.

21.03.2024 до суду надійшла заява представника Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про залишення позовної заяви без руху. В обґрунтування заяви зазначено, що аналізуючи зміст позовної заяви та додані до неї документи, НКРЕКП наголошує, що позивачем не надано докази, які підтверджують його порушене право на звернення до суду з даним позовом. З матеріалів справи №320/45937/23 не вбачається, що відносно АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» була відкрита ліквідаційна процедура та його було визнано банкрутом, а ліквідатор неналежним чином вчиняє дії на захист прав банкрута. Отже, аналізуючи зміст позовної заяви та додані до неї документи, НКРЕКП наголошує, що позивачем не надано докази, які підтверджують його порушене право на АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» була відкрита ліквідаційна процедура та його було визнано банкрутом, а ліквідатор неналежним чином вчиняє дії на захист прав банкрута, що може бути підставою для залишення позову без розгляду.

01.04.2024 представником Акціонерного товариство «Державне акціонерне товариство «Чорноморнафтогаз» подані пояснення, в яких вказано, що у позивача відсутні підстави для захисту своїх прав обраним способом шляхом оскарження актів індивідуальної дії, оскільки оскаржувані постанови не створюють прав та/чи обов`язків для позивача. Фактично всі доводи позивача зводяться до незгоди з Постановою № 1839, при цьому вказана постанова є чинною та не є предметом розгляду в межах даної справи, а тому доводи позивача не заслуговують на увагу.

03.04.2024 позивачем подано відповідь на пояснення третьої особи АМК України, в яких вказано, що дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію та узгоджені дії АРМА та АТ «ДАТ «Чономорнафтогаз» так і не отримали, хоча це прямо вимагається Законом України «Про захист економічної конкуренції». За результатами проведеного АМКУ дослідження в частині отримання АТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз» в управління акцій акціонерних товариств операторів газорозподільних систем, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, на виконання розпорядження КМУ від 28.05.2022 № 429-р, розпорядженням Голови Комітету державного уповноваженого від 18.12.2023 № 01/222-р розпочато розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції за ознаками вчинення ДАТ «Чорноморнафтогаз» порушення, передбаченого пунктом 12 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді здійснення концентрації шляхом одержання в управління акцій АТ «Дніпропетровськгаз», що забезпечує перевищення 50 відсотків голосів у вищому органі управління товариства, без отримання відповідного дозволу органів АМКУ, наявність якого необхідна. Регулятор, в порушення ст. 6, ч. 10 ст. 19 Закону України «Про НКРЕКП», не лише не повідомив Антимонопольний Комітет України про здійснення концентрації без такого дозволу, але й прийняв рішення про розширення ліцензійної території ТОВ «Газорозподільні мережі України» з порушенням законодавства про економічну конкуренцію.

03.04.2024 позивачем подано відповідь на пояснення третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України», в яких вказано, що позиція, висловлена ТОВ «Газорозподільні мережі України» у своїх поясненнях зводиться до того, що внаслідок арешту акцій позивача та передача їх в управління АРМА, а в подальшому АТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз», власників позбавлено усіх пов`язаних з ними прав. Наразі зазначені дії призвели до того, що підприємства, чиї корпоративні права були арештовані, зокрема, й АТ «Дніпропетровськгаз» через дії призначених Державою управителів втратили основні засоби виробництва послуг з розподілу газу (газорозподільні мережі), що відповідно призвело до зупинення дії ліцензії на право провадження Товариством господарської діяльності з розподілу природного газу, масового відтоку працівників та фактичної зупинки діяльності на ринку розподілу природного газу. У позові позивачем зазначалося про необхідність захисту судом порушеного права самих акціонерів, у тому числі і позивача, оскільки оскаржувані постанови спрямовані на зменшення статутного капіталу та/або знецінення акцій, а також обґрунтовувалась наявністю підстав для проникнення за корпоративну завісу або ігнорування статусу юридичної особи АТ «Дніпропетровськгаз», яке в даному випадку за певних обставин не буде самостійно захищати свої права, так як його діяльністю керує Кабінет Міністрів України, а не акціонери, хоча зміст оскаржуваних постанов та їх виконання не відповідає справжньому волевиявленню АТ «Дніпропетровськгаз» як суб`єкта господарювання. Постановою НКРЕКП від 26.12.2022 року №1839 видано товариству з обмеженою відповідальністю «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» (код ЄДРПОУ 44907200) ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу. В подальшому до постанови внесено зміни та розширено територію, на якій ТОВ «Газорозподільні мережі України» здійснює свою діяльність, на територію, де здійснювало свою діяльність АТ «Дніпропетровськгаз». Відтак, оскільки постановою НКРЕКП від 29.09.2023 року №1769 вносилися зміни у постанову від 26 грудня 2022 року №1839, скасування постанови №1769 призведе до виключення частини ліцензійної території з додатку до постанови НКРЕКП від 26 грудня 2022 року № 1839. Недотримання НКРЕКП процедури видачі ліцензії на території Дніпропетровській області, свідчить про ще одне порушення, у вигляді перевищення повноважень та надання переваг ТОВ «Газорозподільні мережі України» перед іншими суб`єктами господарювання, що підтверджується останнім. Додатково до викладеного у позові, позивач зазначив, що дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію та узгоджені дії АРМА та АТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз», в свою чергу, не отримали, хоча це прямо вимагається Законом України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 №2210. Відповідно до приписів статей 22 та 24 вказаного Закону передача в управління АТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз» корпоративних прав АТ «Дніпропетровськгаз» є концентрацією, для здійснення якої необхідний дозвіл АМК України, який до теперішнього часу отриманий не був.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.04.2024 заяву Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про залишення позовної заяви без руху у справі за позовом Приватного акціонерного товариства «ГАЗТЕК» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Антимонопольний комітет України, Товариство з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України», Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи Дніпропетровськгаз», Акціонерне товариство «Державне акціонерне товариство «Чорноморнафтогаз», Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів про скасування постанови задоволено.

Позовну заяву Приватного акціонерного товариства «ГАЗТЕК» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Антимонопольний комітет України, Товариство з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України», Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи Дніпропетровськгаз», Акціонерне товариство «Державне акціонерне товариство «Чорноморнафтогаз», Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів про скасування постанови залишено без руху.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.04.2024 позовну заяву Приватного акціонерного товариства «ГАЗТЕК» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Антимонопольний комітет України, Товариство з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України», Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи Дніпропетровськгаз», Акціонерне товариство «Державне акціонерне товариство «Чорноморнафтогаз», Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів про скасування постанови - залишено без розгляду.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.08.2024 апеляційну скаргу приватного акціонерного товариства «Газтек» задоволено. Ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2024 року скасовано, а справу передано для продовження розгляду до суду першої інстанції.

27.09.2024 до суду надійшли матеріали справи №320/45937/23 та 02.10.2024 передані до розгляду судді Парненко В.С.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.10.2024 прийнято справу до провадження та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

03.12.2024 позивачем подані до суду додаткові пояснення у справі, в яких зазначено, що позивач є власником 438 262 акцій Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз», що складає 50,859 % статутного капіталу останнього та підтверджується інформаційною довідкою ПАТ «Національний депозитарій України» № 93161 від 02.01.2023 копія якої наявна у матеріалах справи. Розподіл природного газу є основною діяльністю АТ «Дніпропетровськгаз», що приносила підприємству основний відсоток доходів. Відповідно зупинення дії ліцензії на розподіл природного газу позбавить останнє можливості провести розрахунки перед кредиторами, що фактично призведе до банкрутства Товариства з подальшою ліквідацією. Наявність у АТ «Дніпропетровськгаз» значної кредиторської заборгованості підтверджується, зокрема судовими рішеннями у справах про які йшлося у позовній заяві, а саме: №904/4470/16, 904/1209/18, №904/7327/21, 904/7658/21. Втручання в права ПрАТ «Газтек», як акціонера АТ «Дніпропетровськгаз», відбулось шляхом прийняття Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг оскаржуваних постанов, що призвело до унеможливлення продовження ведення господарської діяльності за основним видом діяльності АТ «Дніпропетровськгаз» і, відповідно, позбавило Позивача, як акціонера АТ «Дніпропетровськгаз» права на отримання дивідендів та фактично поставило під сумнів можливість отримання у разі ліквідації товариства частини свого майна або вартості частини майна товариства, у зв`язку із зазначенням НКРЕКП в пункті 2 Постанови №1771 від 29.09.2023 Про зупинення дії ліцензії АТ «Дніпропетровськгаз»: Зобов`язати АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» до 31 грудня 2023 року передати грошові кошти та майно (рухоме та нерухоме), належне АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» на праві власності, для забезпечення виконання ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» (код ЄДРПОУ 44907200) невиконаних АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» зобов`язань за періоди провадження ним господарської діяльності з розподілу природного газу, визначених за результатами здійснених НКРЕКП заходів державного контролю діяльності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» з розподілу природного газу за попередні роки та які будуть покладені за результатами заходу державного контролю НКРЕКП діяльності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» у 2021 2023 роках, зокрема: кошти, що підлягають коригуванню за результатами заходів державного контролю; на баланс ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» вузли обліку природного газу, що є на балансі АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ», у тому числі тих, що були встановлені (замінені)". Отже, суб`єктом владних повноважень, яким було порушено права та інтереси особи, яка звертається з позовом є НКРЕКП. Відновлення порушеного права полягає у визнанні протиправним та скасування пункту 2 Постанови НКРЕКП від 29.09.2023 року №1769 та визнання протиправною та скасування постанову НКРЕКП від 29.09.2023 №1771 «Про зупинення дії ліцензії з розподілу природного газу, виданої АТ «Дніпропетровськгаз». Скасування даних постанов надасть можливість АТ «Дніпропетровськгаз» здійснювати основний вид своєї діяльності - розподіл природного газу, отримувати прибуток від цієї діяльності, та як наслідок забезпечить можливість акціонерів, в т.ч. ПрАТ Газтек, на отримання дивідендів. Крім цього, скасування постанови НКРЕКП №1771, в якій вказано про обов`язок передати грошові кошти та майно (рухоме та нерухоме), належне АТ «Дніпропетровськгаз» на праві власності іншому суб`єкту господарювання ТОВ Газорозподільні мережі України, збереже власне майно АТ «Дніпропетровськгаз», на яке в силу приписів пунктів 1 - 3 ч.1 ст. 27 Закону України Про акціонерні товариства має прав акціонер у разі ліквідації товариства (кожною простою акцією акціонерного товариства її власнику - акціонеру надається однакова сукупність прав, включаючи права на отримання у разі ліквідації товариства частини його майна або вартості частини майна товариства). Метою передачі активів в управління для АТ "Чорноморнафтогаз" є забезпечення ефективності управління та збереження їх вартості. Тоді як оскаржуваним рішенням НКРЕКП про зупинення ліцензії АТ «Дніпропетровськгаз» фактично позбавлено Товариство можливості здійснювати основну господарську діяльність, що має наслідком зменшення вартості активів, які були передані в управління АРМА, а після того за договором управління майном до АТ Чорноморнафтогаз. АТ «Дніпропетровськгаз» через дії призначених Державою управителів втратило основні засоби виробництва послуг з розподілу газу (газорозподільні мережі), що призвело до зупинення дії ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, масового відтоку працівників та фактичної зупинки діяльності Товариства. Наслідки арешту і передачі активів в управління виявилися прямо-протилежними до законодавчо встановленої мети - зберегти актив та їх цінність (вартість). Відповідно до ч. 6 ст. 100 КПК України, речові докази передаються за рішенням слідчого судді АРМА для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості. Таким чином, АТ «Дніпропетровстькгаз», що наразі перебуває під контролем АТ ДАТ Чорноморнафтогаз, яке входить в Групу Нафтогаз, як і ТОВ Газорозподільні мережі України, в порушення своїх інтересів та прав акціонерів передало цілісний майновий комплекс з розподілу природного газу іншому суб`єкту господарювання ТОВ Газорозподільні мережі України, що і стало підставою для зупинення дії ліцензії на розподіл природного газу основної господарської діяльності товариства.

В підготовче засідання, призначене на 03.12.2024, прибули представники позивача, відповідача, третіх осіб 2,3,4,5, підтримали обрані правові позиції.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.12.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено до розгляду по суті в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Приватне акціонерне товариство «ГАЗТЕК» (код ЄДРПОУ 31815603) зареєстровано юридичною особою 07.09.2005, основним видом діяльності за КВЕД є: 70.10 Діяльність головних управлінь (хед-офісів).

Позивач є власником 438262 акцій Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз», що складає 50,859 % статутного капіталу останнього та підтверджується інформаційною довідкою ПАТ «Національний депозитарій України» № 93161 від 02.01.2023.

Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» (код ЄДРПОУ 03340920) зареєстровано 23.01.1998, основним видом діяльності за КВЕД є: 35.22 Розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи.

Засновниками/учасниками Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» є акціонери у кількості: фізичні особи - 12396 та юридичні особи 11. Розмір внеску до статутного фонду: 2 455 902,00 грн

17.05.2022 ухвалою Печерського районного суду в м. Києві у справі №757/11188/22-к в рамках кримінального провадження N62021000000000160 від 22.02.2021, накладено арешт на корпоративні права, заборонивши здійснювати облікові операції щодо внесення змін до системи депозитарного обліку щодо акцій та розпоряджатися ними, щодо акцій ПрАТ «Газтек», емітовані АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ».

Ухвалою Київського апеляційного суду по справі №757/11188/22-к від 19.12.2022 ухвалу Печерського районного суду м. Києва залишено без змін.

Ухвала апеляційного суду відповідно до правил, визначених частині четвертій статті 424 КПК України, є остаточною й оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Ухвалою Касаційного кримінального суду Верховного Суду від 22.02.2023 відмовлено у відкритті касаційного провадження на ухвалу слідчого судді Печерського районного суду міста Києва від 17.05.2022 та ухвалу Київського апеляційного суду від 19.12.2022.

24.05.2022 слідчий суддя Печерського районного суду міста Києва Шапутько С.В. у справі №757/11783/22-к задовольнив клопотання слідчого ДБР про передачу речових доказів у кримінальному провадженні №62021000000000160 від 22.02.2021, в управління Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - АРМА).

28.05.2022 Кабінет Міністрів України видав розпорядження №429-р «Деякі питання управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у виняткових випадках», яким погодився з пропозицією АРМА і Міністерства енергетики щодо передачі в управління Акціонерному товариству «Державне акціонерне товариство «Чорноморнафтогаз» (код згідно з ЄДРПОУ 00153117) активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні №62021000000000160 від 22.02.2021.

01.07.2022 Кабінет Міністрів України видав розпорядження від 01.07.2022 №552-р «Деякі питання діяльності акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», яким попередньо погодив рішення правління АТ «НАК «Нафтогаз України» щодо надання згоди на укладення АТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз» з АРМА договору управління активами (майном).

05.07.2022 між АТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз» та АРМА укладено договір №11/2022 управління активами (майном).

18.07.2023 Наглядова Рада АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» у складі призначеному АТ «Чорноморнафтогаз» прийнято рішення про зміну керівника та членів правління АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ».

У подальшому, призначений склад правління передав активи у користування ТОВ «Газорозподільні мережі України»

ТОВ «Газорозподільні мережі України» повідомило НКРЕКП листом від 04.09.2023 № 1782/31.3-23 про зміни у документах, що подавалися до заяви про отримання ліцензії, надавши, зокрема, копії:

1) укладений з Міністерством енергетики України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.11.2022 № 1335 договір експлуатації газорозподільних систем або їх складових від 11.09.2023 № 7/11, який набрав чинності з 01.10.2023, відповідно до якого ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» було надано в експлуатацію газорозподільні системи та їх складові, що знаходяться в державній власності, які раніше були в експлуатації АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ»;

2) договір на господарське відання складовими газорозподільної системи від 28.08.2023 № 101-РД/23, укладений ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» з АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ», який набрав чинності з 01.10.2023, відповідно до якого АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» передало ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» на праві господарського відання майно (складові газорозподільної системи), що знаходяться у власності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ»;

3) договори про заміну сторони в зобов`язанні за договорами на користування складовими газорозподільної системи з власниками газорозподільних систем, що перебувають в комунальній власності або приватній власності, відповідно до яких АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» відступає ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» свої права та обов`язки по договорам на користування складовими газорозподільної системи, які використовувались АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» при провадженні господарської діяльності з розподілу природного газу.

Також ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» надало акти розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності з усіма суміжними суб`єктами ринку природного газу (крім споживачів) у межах території ліцензованої діяльності Дніпропетровської філії товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ», які після отримання Товариством ліцензії мали бути належним чином оформлені як з ліцензіатом з розподілу природного газу.

29.09.2023 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг України, прийнято постанову №1769 «Про внесення змін до додатка до постанови НКРЕКП від 29 вересня 2023 року № 1769 та врегулювання питань щодо провадження ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» діяльності з розподілу природного газу», пункт 2 якої передбачає:

« 2. Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ»:

1) до 01 листопада 2023 року надати НКРЕКП належним чином оформлені акти розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності з усіма суміжними суб`єктами ринку природного газу (крім споживачів) у межах території ліцензованої діяльності ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВАРИСТВА 3 ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ»;

2) до 31 грудня 2023 року забезпечити виконання зобов`язань, покладених на АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» (код ЄДРПОУ 03340920), за результатами здійснених НКРЕКП заходів державного контролю діяльності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» з розподілу природного газу за попередні роки та які будуть покладені за результатами заходу державного контролю НКРЕКП діяльності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» за 2021 - 2023 роки, у частині: - прийняття на баланс ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» з балансу AT «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» вузлів обліку природного газу, у тому числі тих, що були встановлені (замінені); - виконання в повному обсязі заходів Плану розвитку газорозподільної системи на 2020 - 2029 роки газорозподільного підприємства АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ», затвердженого постановою НКРЕКП від 24 грудня 2019 року № 3062, Плану розвитку газорозподільної системи на 2021-2030 роки газорозподільного підприємства АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ», затвердженого постановою НКРЕКП від 30 грудня 2020 року № 2791, Плану розвитку газорозподільної системи на 2022 - 2031 роки газорозподільного підприємства АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГА3», затвердженого постановою НКРЕКП від 22 грудня 2021 року № 2785, та передачі створених активів на баланс ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ»; - виконання в повному обсязі заходів Плану розвитку газорозподільної системи на 2023 - 2032 роки газорозподільного підприємства АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГА3», затвердженого постановою НКРЕКП від 19 грудня 2022 року № 1696, у межах коштів, визначених як плановані тарифні джерела фінансування інвестиційної програми на 2023 рік за період з 01 січня 2023 року по 31 травня 2023 року, та передачі створених активів на баланс ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ФІЛІЇ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ»; - виконання інших зобов`язань, покладених НКРЕКП на АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» за результатами заходів державного контролю ліцензованої діяльності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ».

29.09.2023 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг України, прийнято постанову № 1771 «Про зупинення дії ліцензії з розподілу природного газу, виданої АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ», пункт 1 якої передбачає:

« 1. Зупинити акціонерному товариству «ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» (код ЄДРПОУ 03340920) дію ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, виданої відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 29 червня 2017 року № 844, у зв`язку з передачею цілісного майнового комплексу з розподілу природного газу іншому суб`єкту господарювання, який отримав відповідну ліцензію.».

Пункт 2 Постанови 1771 передбачає: « 2. Зобов`язати АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ до 31 грудня 2023 року передати грошові кошти та майно (рухоме та нерухоме), належне АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» на праві власності, для забезпечення виконання ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» (код ЄДРПОУ 44907200) невиконаних АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ зобов`язань за періоди провадження ним господарської діяльності з розподілу природного газу, визначених за результатами здійснених НКРЕКП заходів державного контролю діяльності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» з розподілу природного газу за попередні роки та які будуть покладені за результатами заходу державного контролю НКРЕКП діяльності АТ «ХАРКІВГАЗ» у 2021 2023 роках, зокрема: кошти, що підлягають коригуванню за результатами заходів державного контролю; на баланс ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» вузли обліку природного газу, що є на балансі АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ», у тому числі тих, що були встановлені (замінені).».

Не погоджуючись з прийнятими постановами, позивач звернувся до суду з цим позовом, обґрунтовуючи звернення тим, що він є акціонером АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» та оскаржуваними постановами порушуються його права на отримання дивідендів від господарської діяльності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ».

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Pгідно зі статтею 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, Регулятор діє на підставі Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі Закон про НКРЕКП), відповідно до статті 1 якого, НКРЕКП є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом.

Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.

Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Статтею 2 Закону про НКРЕКП передбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики: діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу.

Відповідно до статті 3 Закону про НКРЕКП Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Пунктом 2 частини другої статті 3 Закону про НКРЕКП визначено, що Регулятор здійснює державне регулювання шляхом, зокрема, ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг.

Відповідно до пункту 1 та 3 частини першої статті 17 Закону про НКРЕКП, для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Регулятор приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції та розробляє і затверджує нормативно-правові акти, зокрема, порядок ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання яких здійснюється Регулятором, ліцензійні умови провадження господарської діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг.

Таким чином, до повноважень НКРЕКП належить ліцензування діяльності з розподілу природного газу.

В позовній заяві позивач стверджує, що ТОВ «Газорозподільні мережі України» не відповідає вимогам, які необхідні для здійснення ліцензованої діяльності, що є самостійною підставою для відмови у видачі ліцензії згідно з пунктом 4.2 Порядку ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання яких здійснюється НКРЕКП»; у НКРЕКП відсутнє право видавати ліцензію із неповним пакетом документів, які надаються здобувачем ліцензії.

Суд звертає увагу позивача, що ліцензія на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу для ТОВ «Газорозподільні мережі України» була видана постановою НКРЕКП від 26.12.2022 № 1839.

Суд не надає правову оцінку доводам позивача стосовно незгоди з Постановою № 1839, оскільки Постанова № 1839 не є предметом оскарження в межах даної справи.

Порядок ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання яких здійснюється НКРЕКП, затверджений постановою НКРЕКП від 03.03.2020 № 548 (далі Порядок), визначає процедуру видачі, переоформлення, зупинення та анулювання ліцензій на провадження видів господарської діяльності, державне регулювання яких здійснюється Регулятором.

Пунктом 2.5 Порядку передбачено, що до заяви про отримання ліцензії додаються:

1) документи, перелік яких визначений відповідними ліцензійними умовами та є вичерпним;

2) копія паспорта керівника здобувача ліцензії (або його уповноваженого представника) із відміткою контролюючого органу про повідомлення про відмову через свої релігійні переконання від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (подається тільки фізичними особами-підприємцями, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган);

3) опис документів, що подаються для отримання ліцензії, у двох екземплярах (у разі подання документів у паперовій формі).

При поданні заяви поштовим відправленням посадовою особою НКРЕКП один екземпляр опису повертається здобувачу ліцензії поштовим відправленням.

Так, пунктом 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201 (далі Ліцензійні умови) передбачено, що ліцензіат повинен, зокрема:

провадити ліцензовану діяльність лише за допомогою засобів та місць провадження діяльності ліцензіата, зазначених у документах, що додаються до заяви про отримання ліцензії (з урахуванням змін до документів, поданих ліцензіатом до НКРЕКП) (де засіб провадження діяльності газорозподільна система, що на законних підставах перебуває у власності здобувача ліцензії/ліцензіата (у тому числі на праві господарського відання, користування, експлуатації, управління на підставі договору управління активами, укладеного з Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів), якою здійснюється розподіл природного газу, місце провадження господарської діяльності - територія адміністративно-територіальної одиниці (область, район, місто, село тощо), де знаходиться газорозподільна система ліцензіата, до якої підключено не менше 50000 точок приєднання суб`єктів ринку природного газу, щодо якої НКРЕКП прийнято рішення про надання права ліцензіату в її межах здійснювати господарську діяльність з розподілу природного газу);

мати у власності чи користуванні будівлі та/або приміщення, в яких організовано прийом та обслуговування споживачів; мати у власності чи користуванні матеріально-технічну базу (виробничі будівлі та споруди, складські приміщення, майстерні, гаражі та/або стоянки для зберігання транспортних засобів), необхідну для забезпечення оперативно-диспетчерського управління газорозподільною системою та планово-профілактичних і аварійно-відновлюваних робіт на об`єктах газорозподільної системи з урахуванням вимог охорони праці та техніки безпеки; мати у власності чи користуванні транспортні засоби, у тому числі спеціалізованого призначення;

повідомляти НКРЕКП про всі зміни даних, які були зазначені в його документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії (крім документів до заяви щодо встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу), у строк не пізніше ніж один місяць з дня настання таких змін, крім інформації щодо кількості підключених споживачів, кількості об`єктів газорозподільної системи ліцензіата, кількості персоналу ліцензіата та його матеріально-технічної бази, яка надається протягом 30 днів після закінчення календарного року.

Крім того, відповідно до пункту четвертого частини другої статті 17 Закону про НКРЕКП, Регулятор має право, зокрема, вимагати від суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, надання у визначені Регулятором строки, але не менш як протягом 10 робочих днів, завірених в установленому законодавством порядку копій документів, пояснень та іншої інформації, пов`язаної з провадженням такими суб`єктами ліцензованої діяльності, необхідних для виконання покладених функцій.

Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 25.11.2022 № 1335 «Про врегулювання питання використання газорозподільних систем або їх складових», Кабінет Міністрів України постановив, погодитися з пропозицією Міністерства енергетики щодо укладення відповідно до примірного договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017 № 95 «Про забезпечення ефективного використання газорозподільних систем або їх складових», з товариством з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» договорів експлуатації газорозподільних систем або їх складових та припинення у зв`язку з цим договорів експлуатації газорозподільних систем або їх складових, укладених з операторами газорозподільних систем відповідно до положень зазначеної постанови. Міністерство енергетики має укласти та припинити зазначені договори.

Як було встановлено судом вище, ТОВ «Газорозподільні мережі України» повідомило НКРЕКП листом від 04.09.2023 № 1782/31.3-23 про зміни у документах, що подавалися до заяви про отримання ліцензії, надавши, зокрема, копії:

1) укладений з Міністерством енергетики України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.11.2022 № 1335 договір експлуатації газорозподільних систем або їх складових від 11.09.2023 № 7/11, який набрав чинності з 01.10.2023, відповідно до якого ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» було надано в експлуатацію газорозподільні системи та їх складові, що знаходяться в державній власності, які раніше були в експлуатації АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ»;

2) договір на господарське відання складовими газорозподільної системи від 28.08.2023 № 101-РД/23, укладений ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» з АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ», який набрав чинності з 01.10.2023, відповідно до якого АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» передало ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» на праві господарського відання майно (складові газорозподільної системи), що знаходяться у власності АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ»;

3) договори про заміну сторони в зобов`язанні за договорами на користування складовими газорозподільної системи з власниками газорозподільних систем, що перебувають в комунальній власності або приватній власності, відповідно до яких АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» відступає ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» свої права та обов`язки по договорам на користування складовими газорозподільної системи, які використовувались АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» при провадженні господарської діяльності з розподілу природного газу.

Також ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» надало акти розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності з усіма суміжними суб`єктами ринку природного газу (крім споживачів) у межах території ліцензованої діяльності Дніпропетровської філії товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ», які після отримання Товариством ліцензії мали бути належним чином оформлені як з ліцензіатом з розподілу природного газу.

У зв`язку з цим підпунктом 1 пункту 2 постанови НКРЕКП від 29.09.2023 № 1769 ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» було зобов`язане до 01.11.2023 надати НКРЕКП належним чином оформлені акти розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності з усіма суміжними суб`єктами ринку природного газу (крім споживачів) у межах території ліцензованої діяльності Дніпропетровської філії товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ».

Договір господарського відання державного майна, яке використовується для забезпечення розподілу природного газу, не підлягає приватизації, обліковується на балансі господарського товариства із газопостачання та газифікації і не може бути відокремлене від його основного виробництва (із додатковими угодами), який був укладений з АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ», відповідає Примірному договору, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017 № 95 (далі Примірний договір).

Відповідно до пункту 32 Примірного договору, дія цього договору припиняється, зокрема, у разі укладення іншого договору, предметом якого є використання відповідного державного майна.

Таким чином, Постанова № 1769 прийнята на підставі в межах повноважень та в порядку передбаченому чинним законодавством України та стосується зміни місць провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, та не стосується видачі ліцензії.

Стосовно доводів позивача про те, що НКРЕКП розширила ліцензовану територію діяльності для ТОВ «Газорозподільні мережі України» з порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, суд зазначає наступне.

Як вже було зазначено судом вище, пунктом 2.5 Порядку передбачені документи, що додаються до заяви про отримання ліцензії.

Пунктом 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201 (далі Ліцензійні умови) передбачено, що ліцензіат повинен, зокрема: повідомляти НКРЕКП про всі зміни даних, які були зазначені в його документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії (крім документів до заяви щодо встановлення тарифу на послуги розподілу природного газу), у строк не пізніше ніж один місяць з дня настання таких змін, крім інформації щодо кількості підключених споживачів, кількості об`єктів газорозподільної системи ліцензіата, кількості персоналу ліцензіата та його матеріально-технічної бази, яка надається протягом 30 днів після закінчення календарного року.

Нормами Порядку та Ліцензійних умов не передбачено необхідності подання дозволу Антимонопольного комітету на концентрацію для отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу або його обов`язковості для внесення зміни до даних, які були зазначені в документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, а тому Регулятор діяв у спосіб та в порядку передбаченим чинним законодавством України.

Стосовно доводів позивача про порушення його прав оскаржуваною постановою №1771, суд зазначає, що 28.05.2022 Кабінет Міністрів України видав розпорядження №429-р «Деякі питання управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у виняткових випадках», яким погодився з пропозицією АРМА і Міністерства енергетики щодо передачі в управління Акціонерному товариству «Державне акціонерне товариство «Чорноморнафтогаз» (код згідно з ЄДРПОУ 00153117) активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні №62021000000000160 від 22.02.2021.

01.07.2022 Кабінет Міністрів України видав розпорядження від 01.07.2022 №552-р «Деякі питання діяльності акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», яким попередньо погодив рішення правління АТ «НАК «Нафтогаз України» щодо надання згоди на укладення АТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз» з АРМА договору управління активами (майном). 05.07.2022 між АТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз» та АРМА укладено договір № 11/2022 управління активами (майном).

18.07.2023 Наглядова Рада АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» у складі призначеному АТ «Чорноморнафтогаз» прийнято рішення про зміну керівника та членів правління АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ».

У подальшому, призначений склад правління передав активи у користування ТОВ «Газорозподільні мережі України», що стало підставою для прийняття НКРЕКП оскаржуваних рішень.

У відповідності до п. 3.1 Договору управління активами (майном) від 05.07.2022 року № 11/2022 управління Активами за цим Договором здійснюється УПРАВИТЕЛЕМ в інтересах власника Активів - в частині збереження вартості Активів, ефективності управління Активами - з метою забезпечення повернення Активів власнику у разі настання визначеної законом підстави такого повернення.

Отже, даний позов подано акціонером, а не юридичною особою, права якої порушено. Доказів зворотнього до суду не надано.

Аналізуючи зміст позовної заяви та додані до неї документи, судом встановлено, що позивачем не надано докази, які підтверджують його порушене право на звернення до суду з даним позовом.

Водночас, щодо такої обставини Верховний Суд у постанові від 29.01.2024 в межах справи № 826/17478/18 визначив, що незгода акціонера з рішенням суб`єкта владних повноважень, яке стосується діяльності акціонерного товариства, може свідчити про порушення прав та інтересів самого товариства, а не корпоративних прав його учасника, оскільки від імені товариства діє його виконавчий орган, а не учасники.

У постанові від 16.07.2020 у справі №826/13664/18 Верховний Суд сформував правову позицію, відповідно до якої відсутність порушених прав та інтересів є самостійною підставою для відмови в задоволенні позову, адже завданням адміністративного судочинства є саме ефективний захист та відновлення порушених та оспорюваних прав та інтересів особи, чого не можливо досягти без підтвердження (доведення) реальних фактів порушення прав, свобод чи інтересів позивача, або осіб в інтересах яких він звертається з позовом до суду.

Судом встановлено, що ліцензійну діяльність АТ «Дніпропетровськгаз» не було анульовано, а зупинено, що говорить про тимчасовий захід. На теперішній час АТ «Дніпропетровськгаз» продовжує вести господарську діяльність в межах Статуту Товариства.

Стосовно доводів позивача про наявність заборгованості АТ «Дніпропетровськгаз», суд зазначає, що рішення, на які посилається позивач, у справах №№904/4470/16, 904/1209/18, №904/7327/21, 904/7658/21 були винесені до введення в дію оскаржуваних постанов НКРЕКП, та заборгованість АТ «Дніпропетровськгаз» виникла задовго до винесення вказаних оскаржуваних постанов НКРЕКП.

Зокрема, спірними періодами у справі №№904/7658/21 був травень - грудень 2019, у справі №904/7327/21 лютий-березень 2021 року, січень-березень 2021.

Фактично АТ «Дніпропетровськгаз» могло безперешкодно здійснювати розрахунки щодо погашення заборгованості, яка була предметом розгляду по вказаним справам до прийняття НКРЕКП оскаржуваних постанов, так, по справі №904/4470/16 кінцеве рішення було винесено 05.10.2016.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №1411 від 10.11.2022 про включення АТ «Дніпропетровськгаз» до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу.

Отже, заборгованість АТ «Дніпропетровськгаз» по справах №№904/4470/16, 904/1209/18, 904/7327/21, 904/7658/21 підлягає врегулюванню відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу».

Таким чином, така заборгованість АТ «Дніпропетровськгаз» по справах №№904/4470/16, 904/1209/18, 904/7327/21, 904/7658/21 не є заборгованістю АТ «Дніпропетровськгаз» в розумінні Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу», а є предметом взаєморозрахунків між учасниками ринку природного газу.

Також, суд звертає увагу, що у зв`язку з відсутністю чистого прибутку за підсумками роботи АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» дивіденди акціонерам не нараховували з 2012 року. Вказане підверджується фінансовими звітами АТ «Дніпропетровськгаз» за 2019, 2020, 2022 роки: https://dnp.naftogaz.com/%D0%B2%D0%B0%D0%B6%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B0- %D1%96%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F/ .

Починаючи з 2012 року АТ «Дніпропетровськгаз» є збитковим підприємством, та акціонери не отримували дивіденди за результатами роботи товариства.

Тобто, прийняття оскаржуваних постанов НКРЕКП жодним чином не змінило матеріальне становище АТ «Дніпропетровськгаз», та не змінило ту обставину, що товариство є та було збитковим, та це прямо впливає на неотримання дивідендів Приватним акціонерним товариством «Газтек».

Позивач посилається на те, що можливо АТ «Дніпропетровськгаз» буде ліквідовано, що можливо спричинить порушення прав позивача як акціонера на отримання дивідендів. Проте, лише можливе порушення прав позивача у майбутньому свідчить про те, що таке звернення ПрАТ «Газтек» є передчасним та спрямоване не на захист наявних порушених прав, а на майбутнє, що не є метою судового захисту у відповідності до ст. 2 КАС України.

Суд зазначає, що оскаржуваною постановою №1771 ймовірно могло бути порушено право виключно АТ «Дніпропетровськгаз», оскільки стосується вказаного товариства, проте товариство про таке порушення не заявляло, що підтверджується поясненнями представника, поданими до суду 15.03.2024.

Стосовно суті прийнятої постанови №1771, суд зазначає, що відповідно до абзацу п`ятнадцятого пункту 1.3 Порядку, цілісний майновий комплекс - заявлені здобувачем ліцензії (ліцензіатом) засоби та місця провадження господарської діяльності, сукупність яких забезпечує можливість провадження господарської діяльності на ринку, що перебуває у стані природної монополії, або на суміжних з ним ринках у сферах енергетики та комунальних послуг.

Крім того, пункт 6.4 Порядку передбачає, що НКРЕКП має право прийняти рішення про зупинення дії ліцензії (повністю або частково) у разі настання таких підстав:

1) отримання заяви ліцензіата про зупинення власної ліцензії на строк до шести місяців з дня набрання чинності рішенням про зупинення дії ліцензії;

2) складення акта про невиконання рішення про усунення порушень ліцензійних умов та законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг за результатами перевірки НКРЕКП до повного виконання ліцензіатом такого рішення, але не більше шести місяців з дня набрання чинності рішенням про зупинення дії ліцензії;

3) передача ліцензіатом цілісного майнового комплексу іншому суб`єкту господарювання, який отримав відповідну ліцензію;

4) передача цілісного майнового комплексу ліцензіата в управління іншому суб`єкту господарювання за договором на підставах, у порядку та на умовах, визначених статтями 21 та 21-1 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», або повернення цілісного майнового комплексу з управління законному власнику у встановленому законодавством порядку;

5) несплата за видачу ліцензії.

Крім того, згідно із підпунктом 5 пункту 2.2 Ліцензійних умов ліцензіат повинен повідомляти НКРЕКП про всі зміни даних, які були зазначені в його документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії.

Так, на виконання вимог ліцензійних умов АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» листом від 18.09.2023 № 49001-Сл-19769-0923 повідомило НКРЕКП про:

-надходження повідомлення Міністерства енергетики України від 21.08.2023 № 26/1.2- 7.4.1-16849 щодо припинення з 01.10.2023 договірних відносин з експлуатації державного майна відповідно до договору господарського відання державного майна, яке використовується для забезпечення розподілу природного газу, не підлягає приватизації, обліковується на балансі господарського товариства із газопостачання та газифікації і не може бути відокремлене від його основного виробництва, від 12.11.2012 № 31/02 та Додаткової угоди від 24.05.2017 № 1 до нього (якою зазначений договір викладено в новій редакції), та про готовність АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» повернути зазначене державне майно Міністерству енергетики України, як органу управління таким майном;

-укладення АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» із ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» договору від 28.08.2023 № 101-РД/23 щодо передачі з 01.10.2023 ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» у користування на праві господарського відання складових газорозподільної системи, що належать АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» на праві власності;

-укладення АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» із ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» договору від 28.08.2023 № 16/9 про передачу ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНИ» прав та обов`язків щодо виконання невиконаних АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» зобов`язань при провадженні ліцензованої діяльності з розподілу природного газу за період 2021 2023 років, а також надало гарантійний лист щодо виконання зазначеного договору в повному обсязі та належним чином у встановлені строки.

Враховуючи зазначене вище, та те, що АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» було, зокрема, передано ТОВ «Газорозподільні мережі України» складові газорозподільних систем та матеріально-технічне оснащення (необхідне для провадження господарської діяльності з розподілу природного газу), що належить АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» на праві власності, а також з метою запобігання ризику збою та/або переривання газопостачання природного газу споживачам, що знаходяться на території провадження господарської діяльності цього суб`єкту господарювання з розподілу природного газу, НКРЕКП прийняло, зокрема, Постанову № 1771, якою зупинило з 01.10.2023 АТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКГАЗ» дію ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу.

Щодо посилань позивача на те, що законами України не передбачено права НКРЕКП зупиняти ліцензію суб`єкту господарювання з підстав передачі цілісного майнового комплексу іншому суб`єкту господарювання, суд зазначає наступне.

29.12.2019 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення конституційних принципів у сферах енергетики та комунальних послуг».

Відповідно до розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення конституційних принципів у сферах енергетики та комунальних послуг» цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім пункту 8 розділу I, який набирає чинності через два місяці з дня опублікування цього Закону.

Так, пунктом 8 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення конституційних принципів у сферах енергетики та комунальних послуг» визначено, що у Законі України «Про ліцензування видів господарської діяльності» частину другу статті 2 доповнити пунктом 4 такого змісту: « 4. Дія цього Закону не поширюється на ліцензування таких видів господарської діяльності у сфері електроенергетики, на ринку природного газу, централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, виробництво теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами, постачання теплової енергії та іншу діяльність, ліцензування якої здійснює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до закону, та здійснення контролю у цих сферах», та абзац перший частини третьої статті 19 після слів «органи ліцензування» доповнено словами «крім Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яка здійснює контроль відповідно до Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».

Таким чином, з 29.02.2020 дія Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» не поширюється на НКРЕКП, а тому твердження позивача про те, що перелік підстав є вичерпним не відповідає наведеним нормам законодавства.

Отже, під час ліцензування видів господарської діяльності у сфері електроенергетики, на ринку природного газу, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами, постачання теплової енергії та іншої діяльності Регулятор керується, зокрема, нормами Порядку, який містить норму про зупинення дії ліцензії (повністю або частково) у разі настання такої підстави, як передача ліцензіатом цілісного майнового комплексу іншому суб`єкту господарювання, який отримав відповідну ліцензію.

Таким чином, судом не встановлено порушень при прийнятті Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постанов від 29.09.2023 року №1769 та №1771.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (частина 1статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи вимоги законодавства України, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Підстави для вирішення питання розподілу судових витрат згідно з ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні, з огляду на те, що позивачу відмовлено в задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

в и р і ш и в:

В задоволенні позовної заяви Приватного акціонерного товариства «ГАЗТЕК» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Антимонопольний комітет України, Товариство з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України», Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи Дніпропетровськгаз», Акціонерне товариство «Державне акціонерне товариство «Чорноморнафтогаз», Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів про скасування постанови відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Парненко В.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123580462
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері

Судовий реєстр по справі —320/45937/23

Рішення від 06.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Постанова від 28.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Постанова від 28.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні