ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
21 листопада 2024 року м.Дніпросправа № 387/1230/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2024 року у справі № 387/1230/23 (суддя Кармазина Т.М., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області, Відділення поліції №2 (смт. Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області (далі відповідач-1), Відділення поліції №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області (далі відповідач-2), в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просив:
- визнати протиправною бездіяльність Відділення поліції №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області щодо тимчасового затримання та неповернення транспортного засобу марки ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 , ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Відділення поліції №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області безоплатно повернути ОСОБА_1 транспортний засіб марки ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 .
В обґрунтування позову позивач зазначав, що 04.06.2022 у м. Помічна по вулиці Гагаріна, 138, приблизно о 19 год поліцейськими СРПП ВП №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області затримано автомобіль ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 , під його керуванням, про що складено акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу у зв`язку з незаконним перевезенням спилів деревини та доставлено для зберігання на територію ВП №2 смт. Добровеличківка. Вказує, що будь-яких документів щодо вчинення адміністративного правопорушення передбаченого ст.65 КУпАП складено не було. 04.06.2022 старшим сержантом поліції Алєксєєнко О.І. винесено постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі серія БАВ №145987 від 04 червня 2022 року, відповідно до якої його визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ч.2 ст.122, ч.1 ст.126 КУпАП. Зазначає, що 09.06.2022 звернувся до начальника ВП №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області із заявою про повернення транспортного засобу ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 та спили дерев в кількості 6 складометрів. 15.06.2022 ВП №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області надано лист-відповідь за підписом начальника за №М-12/113-2-2022, зі змісту якого вбачається, що відповідно ст.265-2 КУпАП, автомобіль ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 переміщено на штрафмайданчик в м. Кропивницький, просп. Інженерів, 9/92 (ТСЦ МВС №3541), згідно вимог Порядку тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках та стоянках, затвердженого Постановою КМУ від 17 грудня 2008 року №1102. При цьому, вказує, що рішенням Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 10.02.2023 визнано протиправною та скасовано постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі серія БАВ №145987 від 04 червня 2022 року. З огляду на наявне рішення, повивач повторно звернувся до ВП №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області стосовно повернення свого авто на що отримав лист, згідно якого його транспортний засіб перебуває на території штрафмайданчику за адресою вул. Панфіловців, 22, м. Кропивницький, куди був евакуйований 06.06.2022 та запропоновано звернутись до вказаного закладу для вирішення питання щодо повернення транспортного засобу. Вважає, що такими діями відповідачі порушують його права щодо користування належним йому транспортним засобом.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2024 року адміністративний позов задоволено частково:
- визнано протиправною бездіяльність Відділення поліції №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області щодо повернення ОСОБА_1 транспортного засобу марки ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 ;
- зобов`язано Відділення поліції №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області безоплатно повернути ОСОБА_1 транспортний засіб марки ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 .
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Із рішенням суду не погодився відповідач-1, ним була подана апеляційна скарга. В скарзі, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, відповідач просить рішення скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
В апеляційній скарзі зазначено, що 09 червня 2022 року позивач звернувся із заявою, щодо повернення свого транспортного засобу до Начальника відділення поліції №2 (смт. Добровеличківка) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області, на що 15 червня 2022 року йому була надана відповідь, що його транспортний засіб знаходиться на спеціальному майданчику тимчасово затриманих транспортних засобів ЦЗ ГУНП в Кіровоградській області за адресою, просп. Інженерів, 1. 10 квітня 2023 року позивач повторно звернувся з заявою, щодо повернення свого транспортного засобу, на що 21 квітня 2023 року була надана відповідь, що його транспортний засіб знаходиться на спеціальному майданчику тимчасово затриманих транспортних засобів ЦЗ ГУНП в Кіровоградській області за адресою, просп. Інженерів, 1. Звертає увагу, що позивач не зазначає чи звертався він з письмовими заявами, для отримання транспортного засобу до спеціального майданчику тимчасово затриманих транспортних засобів ЦЗ ГУНП в Кіровоградській області та не надає копії відповідних доказів відмови у поверненні транспортного засобу. Відповідно до довідки наданої Начальником ЦЗ ГУНП в Кіровоградській області майором поліції Віктором Трикутьком, позивач з письмовою заявою, щодо отримання транспортного засобу не звертався. У зв`язку з чим, вважає, що відсутні підстави подання позову, так як позивач не звертався з письмовими заявами до відповідного підрозділу поліції для отримання транспортного засобу. Вказує, що умовами повернення транспортного засобу є оплата вартості послуги з транспортування та/або зберігання транспортного засобу, а в разі винесення постанови про накладення стягнення у вигляді штрафу - його сплата.
Позивач та відповідач-2 своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу не скористалися.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.
Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
З матеріалів справи встановлено, що 04.06.2022 о 19 годині 15 хвилин в місті Помічна по вулиці Гагаріна, 138 позивач керував транспортним засобом ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 та здійснив зупинку - стоянку ближче 10 метрів до перехрестя не ввімкнув аварійну світлову сигналізацію та не пред`явив поліс обов`язкового страхування наземних транспортних засобів, чим порушив п.п.15.9.г, п.1.9, п.2.1.г ПДР України та скоїв адміністративні правопорушення, передбачені ч.2 ст.122, ч.1 ст.122, ч.1ст.126 КпАП України.
Постановою про накладення адміністративного стягнення у справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі серії БАВ №145987 від 04.06.2022 позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.1, 2 ст.122, ч.1 ст.126 КпАП України та накладено на нього адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 510 гривень.
Також, 04 червня 2022 року у м. Помічна, поліцейськими СРПП ВП №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області було затримано автомобіль ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 та було складено акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу у зв`язку з незаконним перевезенням спилів деревини на підставі ст.265-2 КУпАП та зазначено, що зберігання транспортного засобу буде здійснюватися на території ВП №2 (смт Добровеличківка) (а.с.8).
09.06.2022 позивач звернувся до начальника ВП №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області із заявою про повернення транспортного засобу ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 та спили дерев в кількості 6 складометрів (а.с.9).
15.06.2022 ВП №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області надано лист-відповідь за підписом начальника відділення поліції № 2 за №М-12/113-2-2022, згідно якого, відповідно до ст.265-2 КУпАП, автомобіль ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 переміщено на штрафмайданчик в м. Кропивницький, просп. Інженерів, 9/92 (ТСЦ МВС №3541) (а.с.10).
Не погоджуючись із постановою від 04.06.2022 № БАВ №145987 у справі про адміністративне правопорушення, позивачем подано позов про її скасування.
Рішенням Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 10 лютого 2023 року у справі № 387/368/22 (2-а/387/2/23) за позовом ОСОБА_1 до поліцейського СРПП ВП №2 Новоукраїнського РВП ГУНП у Кіровоградській області старшого сержанта поліції Алєксєєнка Олександра Івановича, Головного управління Національної поліції у Кіровоградській області про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення задоволено частково: визнано протиправною та скасовано постанову про накладення адміністративного стягнення за ч.ч.1, 2 ст.122, ч.1 ст.126 КпАП України у справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху зафіксоване не в автоматичному режимі серії БАВ №145987 від 04.06.2022 відносно ОСОБА_1 ; провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ч.1, 2 ст.122, ч.1 ст.126 КпАП України закрито; в частині позовних вимог до поліцейського СРПП ВП №2 Новоукраїнського РВП ГУНП у Кіровоградській області старшого сержанта поліції Алєксєєнка Олександра Івановича відмовлено (а.с.14-16). Рішення набрало законної сили 28.02.2023.
10.04.2023 позивач звернувся до начальника ВП №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області із заявою про повернення транспортного засобу ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 , в якій зокрема наголошено на рішенні суду від 10.02.2023, яким скасовано постанову про накладення адміністративного стягнення за ч.ч.1, 2 ст.122, ч.1 ст.126 КпАП України у справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху зафіксоване не в автоматичному режимі серії БАВ №145987 від 04.06.2022 відносно ОСОБА_1 (а.с.78). До вказаної заяви також було долучено копію зазначеного рішення, а також акту огляду та тимчасового затримання транспортного засобу від 04.06.2022.
21.04.2023 начальником ВП №2 (смт Добровеличківка ) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області надано лист-відповідь за №М-06/113-2-2023, згідно якого транспортний засіб позивача перебуває на території штрафмайданчику за адресою вул.Панфіловців, 22 м. Кропивницький, куди був евакуйований 06 червня 2022 року та запропоновано йому звернутись до вказаного закладу для вирішення питання щодо повернення транспортного засобу (а.с.79).
Крім того, матеріали №469 за фактом перевезення деревини без відповідних документів ОСОБА_1 направлені до Державної екологічної інспекції Придніпровського округ для прийняття рішення в межах компетенції (а.с.42-50)
Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу повідомлено, що під час розгляду матеріалів встановлено наявність в діях ОСОБА_1 ознак скоєння адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачене ст.64 КУпАП (порушення встановленого порядку використання лісосічного фонду, заготівлі і вивезення деревини та заготівлі живиці). Інспектором складено протокол №217170 про адміністративне правопорушення за ст.64 КУпАП від 18.07.2022. За згодою правопорушника, адміністративні матеріали розглянуто на місці складання протоколу та винесено постанову №217170 про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за порушення вимог ст.64 КУпАП та накладено стягнення у вигляді штрафу 238 грн.. Постанова порушником не оскаржувалася, штраф сплачено у повному обсязі згідно платіжної інструкції №0.0.2924398419.1 від 28.07.2023 (а.с. 134-138).
Не погоджуючись з бездіяльністю відповідачів, щодо не вжиття заходів стосовно повернення його автомобіля, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявних підстав для часткового задоволення позовних вимог та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст.7 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі КупАП), ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом.
Відповідно до ст.9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Згідно із ст.3 Закону України «Про Національну поліцію» у своїй діяльності поліція керується Конституцією України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також виданими відповідно до них актами Міністерства внутрішніх справ України, іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч.1 ст.23 Закону України «Про Національну поліцію» поліція відповідно до покладених на неї завдань: здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення.
Частиною 1 статті 31 Закону України «Про Національну поліцію» передбачено, що поліція може застосовувати такі превентивні заходи, зокрема зупинення транспортного засобу; обмеження пересування особи, транспортного засобу або фактичного володіння річчю.
Відповідно до ч.2 ст.31 Закону України «Про Національну поліцію» під час проведення превентивних поліцейських заходів поліція зобов`язана повідомити особі про причини застосування до неї превентивних заходів, а також довести до її відома нормативно-правові акти, на підставі яких застосовуються такі заходи.
Статтею 260 КУпАП передбачено, що у випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складення його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов`язковим, забезпечення своєчасного і правильного розгляду справ та виконання постанов по справах про адміністративні правопорушення допускаються адміністративне затримання особи, особистий огляд, огляд речей і вилучення речей та документів, у тому числі посвідчення водія, тимчасове затримання транспортного засобу, відсторонення осіб від керування транспортними засобами, морськими, річковими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами та огляд на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння, а також щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
Порядок адміністративного затримання, особистого огляду, огляду речей і вилучення речей та документів, у тому числі посвідчення водія, тимчасове затримання транспортного засобу, відсторонення осіб від керування транспортними засобами, морськими, річковими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами та огляд на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння, а також щодо вживання лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, з метою, передбаченою цією статтею, визначається цим Кодексом та іншими законами України.
Статтею 265-2 КУпАП встановлено, що у разі наявності підстав вважати, що водієм вчинено порушення, передбачені частинами першою, другою, третьою, четвертою, шостою і сьомою статті 121, статтею 121-3, частинами третьою, п`ятою, шостою і сьомою статті 122 (в частині порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, порушення правил зупинки чи стоянки на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою, на яких дозволено зупинку чи стоянку лише транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома)), статтями 122-5, 124, 126, статтями 132-1, 206-1 цього Кодексу, працівник уповноваженого підрозділу, що забезпечує безпеку дорожнього руху, тимчасово затримує транспортний засіб шляхом блокування або доставляє його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку, що дозволяється виключно у випадку, якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху, або транспортний засіб розміщений на місцях, призначених для зупинки, стоянки, безоплатного паркування транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, призначених для зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома), в тому числі за допомогою спеціального автомобіля - евакуатора. При тимчасовому затриманні транспортного засобу складається акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, форма якого затверджується Кабінетом Міністрів України. У разі фіксації обставин тимчасового затримання транспортного засобу в режимі фотозйомки (відеозапису) таке затримання відбувається без присутності понятих.
Після тимчасового затримання транспортного засобу працівник відповідного уповноваженого підрозділу Національної поліції зобов`язаний надати особі можливість повідомити про тимчасове затримання транспортного засобу та його місцезнаходження іншу особу за власним вибором і вжити заходів щодо повернення автомобіля до місця постійної дислокації, а також забороняє експлуатацію транспортного засобу до усунення несправностей, виявлених у процесі його огляду, або до демонтажу спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.
У разі якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво не перешкоджає дорожньому руху або не створює загрозу безпеці руху, крім розміщення транспортного засобу на місцях, призначених для зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома), такий транспортний засіб не може бути доставлений для зберігання на спеціальний майданчик. Випадки тимчасового затримання транспортного засобу та доставлення його для зберігання на спеціальний майданчик визначені частиною третьою статті 265-4 цього Кодексу. При тимчасовому затриманні транспортного засобу місце розташування такого транспортного засобу має бути обов`язково зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису). Інформація про тимчасове затримання транспортного засобу має невідкладно передаватися на абонентський номер рухомого (мобільного) зв`язку та на адресу електронної пошти, зазначені належними користувачами або особами, за якими зареєстровані транспортні засоби, відповідно до статті 279-4 цього Кодексу. У разі заподіяння транспортному засобу шкоди при його транспортуванні та/або зберіганні завдані збитки відшкодовуються за рахунок суб`єкта господарювання, що надає такі послуги, та/або відповідного страхового відшкодування, що здійснюється за правовідносинами обов`язкового страхування цивільної відповідальності суб`єкта господарювання, що надає послуги із транспортування та/або зберігання транспортних засобів у разі їх тимчасового затримання.
Транспортний засіб може бути тимчасово затриманий на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більше трьох днів з моменту такого затримання.
Після закінчення триденного строку тимчасового затримання транспортного засобу особа має право звернутися за отриманням тимчасово затриманого транспортного засобу. Таке звернення особи є обов`язковим для його виконання незалежно від стадії вирішення справи про адміністративне правопорушення.
За подання такого звернення та повернення особі тимчасово затриманого транспортного засобу не може стягуватися плата. Повернення транспортного засобу, затриманого шляхом доставки для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку, відбувається невідкладно за зверненням відповідальної особи, зазначеної у частині першій статті 14-2 цього Кодексу, або особи, яка ввезла транспортний засіб на територію України, або особи, яка керувала транспортним засобом на момент вчинення правопорушення, після сплати штрафу за вчинене правопорушення та оплати вартості послуги із транспортування та/або зберігання транспортного засобу.
Порядок тимчасового затримання працівниками уповноважених підрозділів Національної поліції транспортних засобів та їх зберігання встановлюється Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до п. 4 Порядку тимчасового затримання працівниками уповноважених підрозділів Національної поліції транспортних засобів та їх зберігання, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1102 від 17.12.2008 року (далі - Порядок в редакції чинній на час складання акту огляду) у разі тимчасового затримання транспортного засобу складається акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу згідно з додатком із зазначенням: дати, часу, місця порушення і підстави для тимчасового затримання транспортного засобу; прізвища, імені та по батькові, спеціального звання, посади, найменування органу (підрозділу), у якому проходить службу поліцейський, який приймає рішення про тимчасове затримання транспортного засобу; типу, марки, номерного знака, переліку візуальних недоліків та пошкоджень транспортного засобу, що тимчасово затримується.
Акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу складається у присутності двох понятих, а у разі прийняття рішення про доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик чи стоянку - особи, яка виконує роботи з доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик чи стоянку.
Акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу підписують: поліцейський, який прийняв рішення про таке затримання, два понятих, а у разі доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик чи стоянку - особа, яка виконує роботи з доставлення такого засобу на спеціальний майданчик чи стоянку.
Вказаний акт також підписують відповідальна особа, зазначена в частині першій статті 14-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, особа, яка ввезла транспортний засіб на територію України, або особа, яка керувала транспортним засобом на момент вчинення правопорушення, а також аварійний комісар у разі їх присутності.
Один примірник акта надається відповідальній особі, зазначеній у частині першій статті 142 КУпАП, або особі, яка ввезла транспортний засіб на територію України, або особі, яка керувала транспортним засобом на момент вчинення правопорушення, у разі їх присутності. У разі відсутності зазначених осіб примірник акта долучається до матеріалів справи про адміністративне правопорушення та може бути отриманий за зверненням таких осіб.
Другий примірник акта зберігається в матеріалах справи про адміністративне правопорушення.
У разі тимчасового затримання транспортного засобу місце розташування такого транспортного засобу повинно бути обов`язково зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису), крім випадків тимчасового затримання транспортного засобу боржника, оголошеного в розшук відповідно до статті 36 Закону України «Про виконавче провадження».
Режим фотозйомки (відеозапису) передбачає здійснення поліцейським за допомогою технічних засобів (із функціями запису, зберігання, відтворення і передачі фото-, відеоінформації) фото/відеофіксації обставин порушення правил зупинки, стоянки або паркування транспортних засобів, а саме: дати, часу (моменту), місця розташування транспортного засобу відносно нерухомих об`єктів та/або географічних координат, інших ознак наявності складу адміністративного правопорушення, передбаченого відповідною статтею Особливої частини Кодексу України про адміністративні правопорушення. Під час здійснення фотозйомки обов`язковою є наявність не менше двох зображень транспортного засобу, отриманих з різних або протилежних боків.
Вказані зображення чи відеозапис разом з іншою інформацією про адміністративне правопорушення за наявної технічної можливості негайно, однак не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня встановлення відповідальної особи, зазначеної в частині першій статті 142 Кодексу України про адміністративні правопорушення, вносяться до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху.
У разі коли водій, що вчинив правопорушення, присутній під час тимчасового затримання транспортного засобу і порушення неможливо усунути на місці в максимально короткий строк, поліцейський оформляє протокол про адміністративне правопорушення, а у випадках, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення, виносить постанову у справі про адміністративне правопорушення без складення протоколу. У протоколі (постанові) робиться відповідний запис про тимчасове затримання транспортного засобу із зазначенням інформації про складення акта огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, що долучається до протоколу (постанови).
Якщо правопорушення може бути усунуте водієм у максимально короткий строк, поліцейський не проводить тимчасове затримання транспортного засобу і оформляє протокол про адміністративне правопорушення, а у випадках, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення, виносить постанову у справі про адміністративне правопорушення без складення протоколу. При цьому акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, якщо його вже складено, долучається до рапорту поліцейського про факт появи водія на місці правопорушення в момент виконання робіт із завантаження транспортного засобу.
Відповідно до п.10 Порядку транспортний засіб може бути тимчасово затриманий на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більш як на три дні з дати такого затримання.
Строк затримання транспортного засобу обчислюється з моменту складення акта огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, а строк зберігання - з моменту доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик чи стоянку.
Відповідальна особа, зазначена в частині першій статті 14-2 КУпАП, особа, яка ввезла транспортний засіб на територію України, або особа, яка керувала транспортним засобом на момент вчинення правопорушення, крім транспортного засобу боржника, має право доступу до транспортного засобу, що перебуває на спеціальному майданчику чи стоянці, у присутності особи, відповідальної за зберігання такого транспортного засобу. (п.11 Порядку)
Згідно п.п.12, 13 Порядку повернення тимчасово затриманого транспортного засобу, що зберігається на спеціальному майданчику чи стоянці, здійснюється за зверненням відповідальної особи, зазначеної в частині першій статті 14-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, особи, яка ввезла транспортний засіб на територію України, або особи, яка керувала транспортним засобом на момент вчинення правопорушення.
Умовами повернення зазначеним особам транспортного засобу є оплата вартості послуги з транспортування та/або зберігання транспортного засобу, а в разі винесення постанови про накладення стягнення у вигляді штрафу - його сплата.
За транспортування і зберігання транспортного засобу на спеціальному майданчику чи стоянці справляється плата у встановленому спільним наказом МВС та Мінекономрозвитку розмірі за погодженням з Мінфіном.
Витрати з транспортування і зберігання транспортного засобу боржника на спеціальному майданчику чи стоянці компенсуються органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем після вилучення транспортного засобу із спеціального майданчика чи стоянки за рахунок коштів виконавчого провадження у порядку, встановленому спільним наказом МВС та Мін`юсту.
Також розділом XIIІ Інструкції з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України 07 листопада 2015 року № 1395, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 листопада 2015 р. за №1408/27853 (редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що тимчасове затримання транспортного засобу проводиться поліцейським відповідно до Порядку тимчасового затримання працівниками уповноважених підрозділів Національної поліції транспортних засобів та їх зберігання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2008 року №1102, у разі наявності в нього підстав вважати, що водієм учинено порушення, передбачені частинами першою - четвертою, шостою і сьомою статті 121, статтею 121-3, частинами третьою, п`ятою, шостою та сьомою статті 122 (у частині порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, порушення правил зупинки чи стоянки на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою, на яких дозволено зупинку чи стоянку лише транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома)), статтями 122-5, 124, 126, частинами першою четвертою статті 130, статтями 132-1, 206-1 КУпАП.
Отже, тимчасове затримання транспортного засобу може бути застосоване лише у випадку наявності підстав вважати, що водієм вчинено певне адміністративне правопорушення, перелік яких чітко визначений законом, зокрема статтею 265-2 КУпАП.
Враховуючи викладене, положення статті 265-2 КупАП та Порядку №1102 не підлягають застосуванню у межах спірних правовідносин, оскільки законом передбачені виключні випадки щодо сфери їх застосування, зокрема вчинення водієм одного з чітко визначеного переліку адміністративних правопорушень, чого у межах спірних правовідносин не вбачається (в акті огляду відсутня вказівка на таке порушення).
Так, складений акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу у зв`язку з незаконним перевезенням спилів деревини в кількості 6 складометрів (а.с.8). Натомість за вказане правопорушення не передбачене тимчасове затримання транспортного засобу.
Враховуючи наведене, у позивача безпідставно вилучено транспортний засіб ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 .
З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з обраним судом способом захисту порушених прав позивача шляхом зобов`язання Відділення поліції №2 (смт Добровеличківка) Новоукраїнського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області безоплатно повернути ОСОБА_1 транспортний засіб марки ДАФ 400, номерний знак НОМЕР_1 .
Судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.
З урахуванням результату апеляційного перегляду підстави для зміни розподілу судових витрат, здійсненого судом першої інстанції, відсутні.
Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2024 року у справі № 387/1230/23 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123655534 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Добровеличківський районний суд Кіровоградської області
Майстер І. П.
Адміністративне
Добровеличківський районний суд Кіровоградської області
Майстер І. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні