ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" грудня 2024 р. Справа №926/5008/22
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого суддіБонк Т.Б.
СуддівБойко С.М.
Якімець Г.Г.
секретар судового засідання Шатан Т.О.,
представники сторін:
позивача: Лелюк Х.М.,
відповідача: Максимишин І.Б.,
розглянувши матеріали апеляційної скарги Приватного підприємства з іноземними інвестиціями "Європрофіль" б/н від бд (вх. суду від 15.09.2023 № 01-05/2920/23)
на рішення Господарського суду Чернівецької області від 20.04.2023 (повний текст складено 26.04.2023, суддя Марущак І.В.)
у справі № 926/5008/22
за позовом: Чернівецької міської ради, м. Чернівці
до відповідача: Приватного підприємства з іноземними інвестиціями "Європрофіль",
м. Чернівці
про внесення змін до договору оренди землі,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст вимог позовної заяви і рішень судів попередніх інстанцій:
Чернівецька міська рада звернулась до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Приватного підприємства з іноземними інвестиціями «Європрофіль», в якому (з врахуванням виправлення описки) просила внести зміни до договору оренди земельної ділянки за № 1721 від 28.02.2005, укладеного Чернівецькою міською радою з Приватним підприємством з іноземними інвестиціями «Європрофіль» щодо земельної ділянки загальною площею 2,2006 га, за кадастровим номером 7310136600:35:002:0040, розташованої за адресою: м. Чернівці, вул. Руська, 236-Г, виклавши пункти 1.3, 2.1, 2.2 договору в такій редакції:
« 1.3. Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.02.2022 № 4721 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 29185678,00 грн.
2.1. Річна орендна плата з 01.01.2022 становить 875570,34 грн.
2.2 Орендна плата сплачується орендарем рівними частинами у строк до 30 числа місяця наступного за звітним, на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/, код ЄДРПОУ 37836095, р/р ІІА668999980334129812000024405, Казначейство України (ЕАП), код платежу 18010600 - орендна плата з юридичних осіб».
В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на укладення 28.02.2005 між Чернівецькою міською радою та Приватним підприємством з іноземними інвестиціями «Європрофіль» договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7310136600:35:002:0040 загальною площею 2,2006 га, з цільовим призначенням земельної ділянки для здійснення реконструкції придбаних об`єктів нерухомості, будівництва оздоровчо-лікувального комплексу з тенісними, спортивними спорудами профілактичного та санаторного типу, в тому числі для малозабезпечених громадян міста та житла для працівників підприємства, розташованої за адресою: м. Чернівці, вул. Руська, 236-Г, п 1.1 якого (в редакції додаткового договору № 3/1721 від 15.03.2012) визначено, що річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та становить 125645,46 грн.
Рішенням Чернівецької міської ради від 26.02.2021 № 118 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 року № 510», затверджено технічну документацію нормативної грошової оцінки земель м. Чернівців, згідно п. 2 якого нормативна грошова оцінка земель м. Чернівці вводиться в дію з 01.01.2022.
Відповідно до виданого ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.02.2022 №4721 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, якою користується відповідач, становить 29185678,00 грн. За наслідками проведених розрахунків річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 875570,34 грн.
З метою внесення змін до договору Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради неодноразово направляв листи на адресу відповідача, які повертались у зв`язку з відсутністю адресата, відтак додаткова угода до договору оренди земельної ділянки № 1721 від 28.02.2005 в частині розміру орендної плати за землю відповідачем не підписана, що слугувало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
Господарський суд Чернівецької області в рішенні від 20.04.2023 у даній справі позовні вимоги Чернівецької міської ради задоволив; вніс зміни до договору оренди земельної ділянки за № 1721 від 28.02.2005, який укладений між Чернівецькою міською радою та приватним підприємством з іноземними інвестиціями «Європрофіль» щодо земельної ділянки, яка знаходиться в м. Чернівці по вул. Руській, 236-Г, загальною площею 2,2006 га та виклав пункти 1.3 розділу 1 та 1.1 розділу 2 договору в редакції позивача; за рахунок відповідача відшкодував позивачу судовий збір.
При ухваленні вказаного рішення місцевий господарський суд виходив з того, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін договору оренди земель комунальної власності про можливість такої зміни. З огляду на зміну нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, яка станом на 2022 становила 29185678,00 грн., враховуючи, що ставка орендної плати відповідно до Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівці складає 3%, дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог про внесення змін до договору оренди у відповідних частинах.
Короткий зміст вимог та узагальнених доводів учасників справи:
Не погодившись з рішенням, Приватне підприємство з іноземними інвестиціями "Європрофіль" звернулось до Західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою. В своїй апеляційній скарзі ПП з іноземними інвестиціями «Європрофіль» вважає законним право суду вирішувати питання щодо внесення змін до договору оренди, однак, місцевий господарський суд, ухвалюючи вказане рішення, допустив порушення норм права при вирішенні питання щодо дати таких змін. Скаржник, з покликанням на статті 653 Цивільного кодексу України, 188 Господарського кодексу України та практику Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, зазначає, що договір оренди землі вважається зміненим з дати набрання законної сили судовим рішенням. Таким чином, як вказує апелянт, суд першої інстанції не мав правових підстав визначати розмір орендної плати з певної дати (з 01.01.2022), позаяк такі зміни вступають в силу з моменту набрання рішенням законної сили, відтак просить скасувати означене рішення суду в частині визначення розміру орендної плати з 01.01.2022 та прийняти нове рішення, яким п 1.1 розділу 2 викласти в наступній редакції:
« 1.1. Річна орендна плата становить 875570,34 грн. (вісімсот сімдесят п`ять тисяч п`ятсот сімдесят гривень, тридцять чотири копійки).
Орендна плата сплачується Орендарем рівними частинами у строк до 30 числа місяця наступного за звітним, на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/, код ЄДРПОУ 37836095, р/р ІІА668999980334129812000024405, Казначейство України (ЕАП), код платежу 18010600 - орендна плата з юридичних осіб».
Чернівецька міська рада подала відзив на апеляційну скаргу, в якому просила апеляційний суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Чернівецької області від 20.04.2023 у даній справі залишити без змін.
Позивач зазначив, що п 2 рішення Чернівецької міської ради від 26.02.2021 №118 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 №510», яким затверджено технічну документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Дніпро місто» ім. Ю.М.Білоконя» визначено, що нормативна грошова оцінка земель міста Чернівці вводиться в дію з 01.01.2022. З огляду на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати, позивач вважав, що обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до нової нормативної грошової оцінки, введеної в дію рішенням органу місцевого самоврядування, виник у відповідача в силу закону саме з 01.01.2022.
Короткий зміст рішень апеляційного та касаційного судів:
Постановою Західного апеляційного господарського суду у складі колегії: Орищин Г. В. головуючий, судді Галушко Н. А. та Желік М. Б від 11.01.2024 у справі №926/5008/22 рішення Господарського суду Чернівецької області від 20.04.2023 у справі № 926/5008/22 змінено, викладено пункт 1.1 договору оренди земельної ділянки від 28.02.2005 № 1721 в резолютивній частині рішення в такій редакції:
« 1.1. Річна орендна плата становить 875 570,34 грн (вісімсот сімдесят п`ять тисяч п`ятсот сімдесят гривень, тридцять чотири копійки).
Орендна плата сплачується Орендарем рівними частинами у строк до 30 числа місяця, наступного за звітним, на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/, код ЄДРПОУ 37836095, р/р ІІА668999980334129812000024405, Казначейство України (ЕАП), код платежу 18010600 орендна плата з юридичних осіб».
У решті рішення суду залишено без змін. Здійснено розподіл судових витрат.
Суд апеляційної інстанції погодився з висновком місцевого господарського суду про обґрунтованість позовних вимог Чернівецької міської ради щодо внесення змін до договору оренди в частині визначення розміру орендної плати, проте зауважив, що, зазначаючи в пункті договору дату, з якої підлягає застосуванню новий розмір орендної плати, суд першої інстанції допустив порушення норм матеріального права.
Суд апеляційної інстанції послався на положення частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України та частини 5 статті 188 Господарського кодексу України, а також на правову позицію Верховного Суду, сформульовану в постанові від 27.01.2020 у справі № 922/676/19 та в постанові від 11.12.2019 у справі № 922/1298/19, та зазначив, що договір оренди землі вважається зміненим з дати набрання законної сили судовим рішенням. Тому суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції, зазначаючи новий розмір орендної плати, помилково вказав дату, з якої підлягає застосуванню зазначений розмір орендної плати.
Не погодившись із постановою Західного апеляційного господарського суду від 11.01.2024 у справі № 926/5008/22, Чернівецька міська рада звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просила скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 11.01.2024 у справі № 926/5008/22, а рішення Господарського суду Чернівецької області від 20.04.2023 у справі № 926/5008/22 залишити без змін.
Постановою Верховного Суду від 10.09.2024 у справі № 926/5008/22 касаційну скаргу Чернівецької міської ради задоволено частково, постанову Західного апеляційного господарського суду від 11.01.2024 у справі № 926/5008/22 скасовано, справу № 926/5008/22 передано на новий розгляд до Західного апеляційного господарського суду.
Колегія касаційного суду дійшла висновку, що суд апеляційної інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови не з`ясував, чи призведе задоволення позовної вимоги Чернівецької міської ради до захисту прав чи інтересів позивача, а також чи відповідає позовна вимога Чернівецької міської ради критеріям належного та ефективного способу захисту прав.
Верховний Суд зазначив, що під час нового апеляційного розгляду суду апеляційної інстанції слід врахувати наведене, та прийняти судове рішення на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, та з урахуванням висновків, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22.
Рух справи в суді апеляційної інстанції під час нового апеляційного розгляду.
Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.10.2024 справу № 926/5008/22 розподілено колегії суддів у складі: головуючого судді Бонк Т.Б., суддів Бойко С.М., Якімець Г.Г.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 14.10.2024 призначено розгляд справи № 926/5008/22 у судовому засіданні на 12.11.2024.
Врахувавши клопотання апелянта про відкладення судового засідання, з метою повного, всебічного та об`єктивного дослідження всіх матеріалів справи, забезпечення процесуальних прав учасників судового процесу та об`єктивного з`ясування обставин, що мають значення для справи колегія суддів дійшла висновку про відкладення розгляду справи на 03.12.2024.
У судовому засіданні 03.12.2024 скаржник підтримав доводи апеляційної скарги, відповідач заперечив заявлені доводи, сторони надали суду пояснення.
При цьому, при наданні пояснень сторони не враховували висновки Верховного Суду у цій справі та скаржник додатково зазначив, що висновки, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22 (врахувати які є вказівкою Верховного Суду у цій справі) є нерелевантими правовідносинам даної справи.
Згідно з встановленими судами першої та апеляційної інстанцій обставин, і визначених відповідно до них правовідносин, вбачається, що:
28 лютого 2005 року між Чернівецькою міською радою та Приватним підприємством з іноземними інвестиціями «Європрофіль» було укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7310136600:35:002:0040 загальною площею 2,2006 га, розташованої за адресою: м. Чернівці, вул. Руська, 236-Г, за умовами якого земельна ділянка передається підприємству у строкове, платне користування для здійснення реконструкції придбаних об`єктів нерухомості, будівництва оздоровчо-лікувального комплексу з тенісними, спортивними спорудами профілактичного та санаторного типу, в тому числі для малозабезпечених громадян міста та житла для працівників підприємства; земельна ділянка надається в оренду строком до 26 серпня 2054 року.
Пунктом 1.3 вказаного договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1283610,00 грн.
За умовами пунктів 1.1, 1.2, 2.2 договору на період до завершення будівництва річна орендна плата за користування земельною ділянкою складала 21949.73 грн.; плата за землю вноситься орендарем рівними частками на рахунок Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради в термін 30 календарних днів місяця, наступного за звітним; після здачі об`єкта в експлуатацію орендна плата підлягала перерахунку.
У разі збільшення, відповідно до законів України, розміру земельного податку, орендна плата може бути збільшена до розміру земельного податку, який нараховується на орендовану ділянку.
Розмір орендної плати індексується у відповідності із чинним законодавством України. При цьому додатковий договір між сторонами не укладається.
Відповідно до пунктів 4.1, 4.2 договору зміна умов договору оренди земельної ділянки можлива за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Додатками до договору оренди земельної ділянки № 1721 від 28.02.2005 є план зовнішніх меж землекористування м. Чернівці, вул. Руська, 236-Г, розрахунок розміру орендної плати, акт прийому-передачі земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, додатковим договором від 29.02.2008 до договору оренди земельної ділянки сторони збільшили розмір орендної плати до 70060,00 грн.
28.05.2008 року сторонами було укладено додатковий договір № 2/1721, яким внесено зміни до договору оренди земельної ділянки по вул. Руська, 236-Г, площею 2,2006 га про наступне: «Відповідно до пункту 2 рішення 40 сесії Чернівецької міської ради ІV скликання № 933 від 22.12.2005; в пункті 1.2 договору оренди слова «для здійснення реконструкції придбаних об`єктів нерухомості будівництва оздоровчо-лікувального комплексу з тенісними, спортивними спорудами профілактичного та санаторного типу, в тому числі для малозабезпечених громадян міста та житла для працівників підприємства» замінити словами «для забудови житлових будинків з об`єктами соцкультпобуту».
В подальшому, між сторонами було укладено додатковий договір № 3/1721 від 15.03.2012 до договору оренди землі, згідно пункту 1.1 якого річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та становить 125645,46 грн.
Відповідно до пункту 6.2 Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 р. № 715 (зі змінами, внесеними рішенням Чернівецької міської ради від 28.07.2011 р. № 221), розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівці та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності у порядку, визначеному законодавством, або умовами договору оренди землі.
Рішенням Чернівецької міської ради від 26.02.2021 № 118 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 р. № 510», затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя». Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що нормативна грошова оцінка земель м. Чернівці вводиться в дію з 01.01.2022 року.
За даними витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.02.2022 № 4721, виданого ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, якою користується відповідач, становить 29185678,00 грн. За наслідками проведених розрахунків річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 875570,34 грн., що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, з метою внесення змін до договору Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради на адресу відповідача було направлено листи за № 24/01-08/3-04/4/550 від 16.03.2022, за № 24/01-08/3-04/4/839 від 24.05.2022 та за № 24/01-08/3-01/1665 від 19.10.2022, до останнього листа з яких долучено проект підписаного орендодавцем додаткового договору від 03.03.2022 за № 4/1721. Проте, означені листи повертались, у зв`язку з відсутністю адресата за вказаною адресою, що підтверджується копіями поштових конвертів та рекомендованих повідомлень.
За змістом проекту додаткового договору позивач запропонував викласти пункт 1.3 договору в такій редакції: «Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.02.2022 № 4721 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 29185678,00 грн; пункти 2.1, 2.2 розділу договору «Орендна плата викласти в редакції: «Річна орендна плата з 01.01.2022 становить 875570,34 грн. Орендна плата сплачується орендарем рівними частинами у строк до 30 числа місяця наступного за звітним, на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/, код ЄДРПОУ 37836095, р/р ІІА668999980334129812000024405, Казначейство України (ЕАП), код платежу 18010600 - орендна плата з юридичних осіб».
Вказана додаткова угода відповідачем не підписана, що слугувало підставою для звернення позивача до суду з позовом про внесення змін до договору оренди в частині визначення нової грошової оцінки земельної ділянки та нового розміру орендної плати.
При перегляді рішення місцевого господарського суду судова колегія Західного апеляційного господарського суду керувалась таким.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Приписами частин 1 та 2 статті 83 Земельного кодексу України встановлено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 122, ч. 1 ст. 123, ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Згідно із ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Відповідно до статей 1 та 13 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років (ч. 1 ст. 19 Закону України "Про оренду землі").
Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Згідно з ч. 1 ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.
Зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства (ч. 1 ст. 180 Господарського кодексу України).
У відповідності до положень ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно із положеннями ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Статтею 629 Цивільного кодексу України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини першої статті 96 Земельного кодексу України).
Подібні за змістом положення містяться в ст. 24 Закону України "Про оренду землі".
Звертаючись з позовом у цій справі, позивач вказав, що згідно з даними витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.02.2022 №4721, виданого ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, якою користується відповідач, становить 29185678,00 грн, тому за наслідками проведених розрахунків річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 875570,34 грн., що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Таким чином, з метою внесення змін до договору Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради на адресу відповідача неодноразово було направлено листи та до останнього листа долучено проект підписаного орендодавцем додаткового договору від 03.03.2022 за № 4/1721.
Як було зазначено вище, за змістом проекту додаткового договору позивач запропонував викласти пункт 1.3 договору в такій редакції: «Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.02.2022 № 4721 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 29185678,00 грн; пункти 2.1, 2.2 розділу договору «Орендна плата викласти в редакції: «Річна орендна плата з 01.01.2022 становить 875570,34 грн. Орендна плата сплачується орендарем рівними частинами у строк до 30 числа місяця наступного за звітним, на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/, код ЄДРПОУ 37836095, р/р ІІА668999980334129812000024405, Казначейство України (ЕАП), код платежу 18010600 - орендна плата з юридичних осіб».
Враховуючи те, що листи із пропозицією внести зміни до договору повертались відправнику у зв`язку із відсутністю адресата за вказаною адресою, позивач звернувся до суду із позовом до відповідача про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати.
Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
У статті 4 ГПК України передбачено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.
Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і, відповідно, ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті.
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, необхідно виходити із його ефективності, а це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечувати поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Подібний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 11.02.2020 у справі № 923/364/19 та від 16.06.2020 у справі № 904/1221/19.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц, від 16.06.2020 у справі № 145/2047/16-ц, від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17).
Так, згідно з частиною 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка. Подібні за змістом положення містяться в ст. 289 Податкового кодексу України.
Пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22 вказала, що з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної або комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, визначеної у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки. У таких правовідносинах відсутній обов`язок сторін вносити зміни до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди, оскільки обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає в орендаря з моменту початку застосування такої нормативної грошової оцінки.
Велика Палата Верховного Суду у цій справі зауважила, що задоволення позовної вимоги про визнання укладеною спірної додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності, які пов`язані тільки зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не приведе до захисту прав чи інтересів позивача, оскільки судове рішення про визнання укладеною спірної додаткової угоди не матиме наслідком стягнення з відповідача орендної плати відповідно до зміненого розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Орендодавець у випадку зміни розміру орендної плати у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної чи комунальної власності вправі вимагати від орендаря сплати орендної плати у зміненому розмірі, в тому числі і шляхом звернення до суду з позовом про стягнення спірної суми.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про задоволення позову у цій справі, оскільки позивач звернувся до суду у цій справі зі способом захисту, який не приведе до захисту його прав чи інтересів, а належному способу захисту орендодавця у такому випадку відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, несплаченої орендарем.
Висновок апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги.
Відповідно до ч.1 ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
За приписами ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно з ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.
Статтею 277 ГПК України передбачено, що підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез?ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
На підставі викладеного, враховуючи висновки Верховного Суду у цій справі, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга Приватного підприємства з іноземними інвестиціями "Європрофіль" підлягає частковому задоволенню, а рішення Господарського суду Чернівецької області від 20.04.2023 у справі № 926/5008/22 скасуванню.
Судові витрати в суді апеляційної інстанції.
На підставі ст. 129 ГПК України судовий збір, сплачений судовий збір Приватним підприємством з іноземними інвестиціями "Європрофіль" при поданні апеляційної скарги, підлягає відшкодуванню скаржнику за рахунок Чернівецької міської ради.
Керуючись ст. ст. 86, 129, 236, 254, 269, 270, 275, 277, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд
П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу Приватного підприємства з іноземними інвестиціями "Європрофіль" б/н від бд (вх. суду від 15.09.2023 № 01-05/2920/23) задоволити частково.
2. Рішення Господарського суду Чернівецької області від 20.04.2023 у справі № 926/5008/22 скасувати. Прийняти нове рішення.
У задоволенні позову Чернівецької міської ради до Приватного підприємства з іноземними інвестиціями "Європрофіль" про внесення змін до договору оренди землі відмовити.
3. Здійснити розподіл судових витрат.
Стягнути з Чернівецької міської ради (58002, Чернівецька обл., м. Чернівці, пл. Центральна, 1, ідентифікаційний код 36068147) на користь Приватного підприємства з іноземними інвестиціями "Європрофіль" (58007, Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Вільшини, 1, ідентифікаційний код 32790611) 3 721, 50 грн судового збору за розгляд справи судом апеляційної інстанції.
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її проголошення згідно зі ст.ст. 286-289 ГПК України.
5. Матеріали справи повернути до суду першої інстанції.
Повний текст постанови складено 16.12.2024.
Головуючий суддяТ.Б. Бонк
суддя С.М. Бойко
суддяГ.Г. Якімець
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123775935 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Бонк Тетяна Богданівна
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Марущак Ілля Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні