ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 541/1373/24 Номер провадження 22-ц/814/3331/24Головуючий у 1-й інстанції Городівський О. А. Доповідач ап. інст. Дряниця Ю. В.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 грудня 2024 року м. Полтава
Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
судді-доповідача: Дряниці Ю.В.,
суддів: Пилипчук Л.І., Чумак О.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Полтаві цивільну справу за апеляційною скаргою Служби у справах дітей та сім`ї Святошинської районної у м. Києві державної адміністрації на рішення Миргородського міськрайонного суду Полтавської області від 20 червня 2024 року у справі за позовом Органу опіки і піклування Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації до ОСОБА_1 про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів на утримання неповнолітніх дітей, треті особи - Центр соціально-психологічної реабілітації Виконавчого органу Київської міської ради, відділ "Служба у справах дітей" Миргородської міської ради Полтавської області,-
в с т а н о в и в :
У квітні 2024 року представник Органу опіки та піклування Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації звернувся до суду з вказаним позовом.
В обґрунтування позовних вимог зазначали, що ОСОБА_1 є матір`ю малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Відомості про батька дітей внесені до актового запису про народження дитини відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України.
ОСОБА_1 участі у вихованні дітей не приймає, не піклується про них, не проявляє заінтересованості в їх подальшій долі, не цікавиться станом здоров`я, проявляє повну байдужість, повністю нехтуючи батьківськими обов`язками, у зв`язку з чим представник Органу опіки та піклування Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації просив суд позбавити ОСОБА_1 батьківських прав щодо її малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , передати малолітніх дітей, для вирішення питання щодо їх влаштування органу опіки та піклування виконавчого комітету Миргородської міської ради Полтавської області, за місцем їх походження, та стягнути з ОСОБА_1 аліменти на їх утримання.
Заочним рішенням Миргородського міськрайонного суду Полтавської області від 20 червня 2024 року позовні вимоги задоволено.
Позбавлено батьківських прав ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , стосовно малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 .
Передано малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , органу опіки піклування Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, для вирішення питання щодо їх влаштування.
Стягнуто з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , на користь дитячого закладу, куди будуть передані діти, або особи, якій діти будуть передані на виховання, аліменти на утримання малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , у розмірі 1/3 частини всіх видів заробітку (доходу) відповідача щомісячно, але не менше 50 прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, з дня набрання рішенням суду законної сили до досягнення найстаршою дитиною повноліття.
Стягнуто з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , на користь держави 2422 гривні 40 копійок судового збору від сплати якого звільнений позивач при зверненні до суду.
З рішенням суду першої інстанції в частині передачі дітей органу опіки піклування Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, для вирішення питання щодо їх влаштування не погодилась Служба у справах дітей та сім`ї Святошинської районної у м. Києві державної адміністрації та оскаржила його до апеляційного суду.
Посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, просить рішення районного суду скасувати в оскаржуваній частині та ухвалити нове рішення, яким передати малолітніх ОСОБА_2 та ОСОБА_3 органу опіки та піклування Миргородської міської ради Полтавської області, для вирішення питання надання статусу та їх подальшого влаштування.
Звертає увагу суду, на те, що районний суд не врахував, що відповідно до листа Міністерства соціальної політики України від 18.10.2016 № 2139/0/205-16/57 «Про здійснення первинного обліку дітей, які залишились без батьківського піклування, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» у разі, якщо встановлено факт реєстрації місця проживання батьків дитини, або одного з них, з ким дитина проживала до настання обставин, за яких вона залишилась без батьківського піклування, дитина береться на первинний облік службою у справах дітей відповідного місцевого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування повноваження якого поширюються на територію адміністративної територіальної одиниці, де відбулася ця реєстрація.
Представником виконавчого комітету Миргородської міської ради подано відзив на апеляційну скаргу, у доводах якого вважає рішення місцевого суду законним та обґрунтованим, просить суд залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення місцевого суду - без змін.
Колегія суддів, перевіривши матеріали справи у межах доводів апеляційної скарги, доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Місцевим судом встановлено, що ОСОБА_1 є матір`ю малолітніх ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , що підтверджується свідоцтвами про народження серії НОМЕР_1 від 12.02.2014 та серії НОМЕР_2 від 03.08.2017, а також витягами з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження. Відомості про батька дітей внесені до актового запису про народження дітей відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України (7-8, 10-13).
Згідно акту обстеження умов проживання дітей за адресою: АДРЕСА_1 , встановлено, що діти сплять на брудній постільній білизні, дитячий одяг в мінімальній кількості, для якого відсутня шафа для зберігання, зовнішній вигляд дітей неохайний, речі потребують прання, продукти харчування в мінімальній кількості. У квартирі перебували сторонні люди з ознаками вживання алкогольних напоїв. Зі слів власника квартири, ОСОБА_1 часто перебуває у неадекватному стані (можливе вживання наркотичних засобів), вчинила спробу самогубства на очах у дітей. У квартирі порушені санітарно-гігієнічні норми, у дітей обмаль продуктів харчування. Фінансово родина перебуває в скрутному становищі, матір не виявляє зацікавленості у працевлаштуванні, не отримує соціальні виплати на дітей. ОСОБА_1 надано рекомендації та термін (протягом місяця) для усунення складних життєвих обставин (а.с.39-44).
Відповідно до листа середньої загальноосвітньої школи № 222 Святошинського району міста Києва малолітній ОСОБА_4 , учень 3-Б класу, з 01 вересня 2024 року не відвідує школу. Класний керівник неодноразово розмовляла з матір`ю у телефонному режимі та вела переписку у застосунку «Viber» щодо залучення дитини до навчання, але мати повідомляла кожного разу різні причини відсутності дитини в школі (а.с. 26).
29 січня 2024 року дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 переведено до Центру соціально психологічної реабілітації дітей № 1 м. Києва. Відповідно до психологічної характеристики Центру процес адаптації у дітей повільний, діти мають високій рівень тривожності та напруженості. Хлопці емоційно прив`язані один до одного та матері. ОСОБА_5 потребує підтримки з боку дорослих, розумовий розвиток відповідає віку, а пізнавальні процесі розвинені на середньому рівні. У ОСОБА_6 пізнавальна сфера розвинена на низькому рівні, пам`ять розвинена на середньому рівні, але процеси запам`ятовування знижені за рахунок високого рівня стресу, відмічається соціальна занедбаність. У хлопців емоційний стан нестабільний, бувають перепади настрою. Дрібна моторика у дітей на стадії розвитку, навичками самообслуговування та гігієни володіють у повному обсязі. Все це може свідчити про те, що дітям в родині не приділяли достатньої уваги (а.с. 28,29).
За інформацією відділу «Служби у справах дітей» Миргородської сільської ради Полтавської області, ОСОБА_1 за місцем реєстрації не з`являлась останні 4 роки. Згідно з інформацією управління соціального захисту населення Миргородської міської ради Полтавської області ОСОБА_1 не перебуває на обліку в управлінні та жодних соціальних допомог не отримує. Відділ реєстрації виконавчого комітету Миргородської міської ради Полтавської області повідомив, що інформація щодо реєстрації/зняття з місця реєстрації в Реєстрі Миргородської територіальної громади на ОСОБА_6 , ОСОБА_7 відсутня (а.с. 31-35).
З 2023 до 2024 року згідно з інформацією Святошинського УП ГУНП в м. Києві ОСОБА_1 неодноразово притягалась до адміністративної відповідальності за частиною 1 статті 182, частини 1 статті 178, статті 173 КУпАП, а також частини 1 статті 184 та частини 2 статті 184 КУпАП (а.с. 23).
У висновку органу опіки та піклування Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації про доцільність позбавлення батьківських прав від 26 березня 2024 року зазначено, що Святошинською районною в місті Києві державної адміністрації прийнято рішення про доцільність позбавлення батьківських прав ОСОБА_1 відносно її малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 (а.с. 36-38).
Задовольняючи позовні вимоги, місцевий суд дійшов висновку про те, що ОСОБА_1 не виконує своїх батьківських обов`язків відносно малолітніх дітей, участі у їх вихованні не приймає, не піклується про їх фізичний і духовний розвиток, навчання, підготовку до самостійного життя, не турбується про здоров`я дітей, не виявляє у відношенні до них материнської турботи, що дійсно вказує на неналежне виконання батьківських обов`язків, свідоме нехтування батьківськими обов`язками в розумінні законодавчих положень.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позов про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів є обґрунтованим і таким, що відповідає інтересам дітей
Суд вважав необхідним та достатнім, для забезпечення гармонійного розвитку дітей, визначити розмір аліментів 1/3 частину всіх видів заробітку (доходу) відповідача, щомісячно, але не менше 50 % прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
Вирішуючи питання передачі малолітніх дітей органу опіки та піклування, суд керувався п. 13 Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року № 866 та ст. 1 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», згідно якої місце походження дитини-сироти і дитини, позбавленої батьківського піклування - місце проживання або перебування її біологічних батьків на момент їх смерті або виникнення обставин, що призвели до позбавлення дитини батьківського піклування.
Колегія суддів не в повній мірі погоджується з таким висновком місцевого суду.
Відповідно до п. 9 постанови Кабінету Міністрів України № 866 від 24.09.2008 року «Питання діяльності органів опіки та піклування пов`язаної із захистом прав дитини», протягом двох місяців після виявлення дітей, які залишились без батьківського піклування, служба у справах дітей за місцем виявлення дитини разом з адміністрацією закладу, до якого тимчасово її влаштовано, органами національної поліції, охорони здоров`я вживають заходів до встановлення особи дитини, місця її проживання (перебування) та організовує роботу з повернення дитини на виховання в сім`ю чи заклад, який вона самовільно залишила, або забезпечує підготовку документів для надання їй статусу дитини- сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування.
У разі коли дитина деякий час перебувала поза сімейним оточенням і місце проживання (перебування) її батьків не встановлено, її влаштуванням і встановленням статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, забезпечує служба у справах дітей за місцем виявлення дитини.
Відповідно до п. 22 Постанови Кабінету Міністрів України «Питання діяльності органів опіки та піклування, пов`язаної із захистом прав дитини» від 24.09.2008 № 866, рішення про надання статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, приймається районною, районною у м. Києві та Севастополі держадміністрацією, виконавчим органом міської чи районної у місті ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіально громади за місцем походження такої дитини за поданням служби у справах дітей.
Згідно ст. 1 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» місце походження дитини-сироти і дитини, позбавленої батьківського піклування - місце проживання або перебування її батьків на момент настання смерті або виникнення обставин, що призвели до позбавлення дитини батьківського піклування. У разі, якщо батьки та їх місце проживання чи перебування невідоме, місцем походження дитини визначається місце, де дитину знайшли, або місце розташування медичного закладу, де дитину залишили.
Відповідно до листа Міністерства соціальної політики України від 18.10.2016 №2139/0/205-16/57 «Про здійснення первинного обліку дітей, які залишились без батьківського піклування, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» у разі, якщо встановлено факт реєстрації місця проживання батьків дитини, або одного з них, з ким дитина проживала до настання обставин, за яких вона залишилась без батьківського піклування, дитина береться на первинний облік службою у справах дітей відповідного місцевого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування повноваження якого поширюються на територію адміністративної територіальної одиниці, де відбулася ця реєстрація.
Оскільки місце реєстрації матері дітей, ОСОБА_1 є встановленим, а саме: АДРЕСА_2 , отже висновок районного суду про передачу малолітніх ОСОБА_2 та ОСОБА_3 органу опіки та піклування Святошинської районної в м. Києві державної адміністрації, для подальшого їх влаштування суперечить вказаному роз`ясненню, наданому Міністерством соціальної політики щодо вирішення питання взяття дітей, позбавлених батьківського піклування на первинний облік.
Керуючись ст.ст. 367, 368, 374, п.п.3,4 ч.1 ст.376, ст.ст.381-384, 389-391 ЦПК України, апеляційний суд,-
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Служби у справах дітей та сім`ї Святошинської районної у м. Києві державної адміністрації - задовольнити.
Рішення Миргородського міськрайонного суду Полтавської області від 20 червня 2024 року - скасувати в частині передачі малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , органу опіки і піклування Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, для вирішення питання щодо їх влаштування.
Передати малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , органу опіки піклування Миргородської міської ради Полтавської області, для вирішення питання щодо подальшого їх влаштування.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Суддя - доповідач: Ю. В. Дряниця
Судді : Л.І. Пилипчук
О.В. Чумак
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123784864 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них про позбавлення батьківських прав |
Цивільне
Полтавський апеляційний суд
Дряниця Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні