Справа № 523/10511/23
Провадження №2/523/4027/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" грудня 2024 р. м.Одеса
Суворовський районний суд міста Одеси, в складі:
головуючого - судді Малиновського О.М.,
за участю секретаря - Славинського А.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні, у залі суду № 15, у місті Одеса, в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Виконуючого обов`язків керівника Суворовської окружної прокуратури м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської обласної ради до ОСОБА_1 ,
за участі третіх осіб без самостійних вимог: Фізичної особи підприємця - ОСОБА_2 , Управління обласної ради з майнових відносин, Комунального некомерційного підприємства «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр Одеської обласної ради»
про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора, звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки, шляхом знесення самочинного збудованого об`єкту,
ВСТАНОВИВ
І . Зміст вимог та заперечень учасників справи.
Виконуючий обов`язків керівника Суворовської окружної прокуратури м. Одеси звернувся до суду з позовними вимогами в інтересах держави. в особі Одеської обласної ради, в яких просить:
визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Бурлаченка І.В., від 29.12.2018р. № 44916988, відповідно до якого зареєстровано право власності ОСОБА_1 на нежитлове приміщення, загальною площею 50,0кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1735776651101, за адресою: АДРЕСА_1 ;
зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом знесення самочинно збудованого об`єкта за власний рахунок, а саме нежитлового приміщення загальною площею 50,0кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1735776651101, за адресою: АДРЕСА_1 ;
стягнути судові витрати.
Заява обґрунтована тим, що Суворовською окружною прокуратурою м. Одеси в ході вивчення стану додержання законів у сфері земельних відносин встановлені порушення щодо незаконної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна, самочинного будівництва на самовільно зайнятій земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 .
Зокрема на думку прокурора рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер: 44916988 від 29.12.2018 державного реєстратора комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Бурлаченка І.В. щодо реєстрації права власності на нежитлове приміщення (загальною площею 50 кв.м, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1735776651101) за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_1 прийнято незаконно, всупереч встановленому Порядку реєстрації, за відсутності усіх необхідних підстав та документів, в результаті чого було порушено право власності територіальних громадам сіл, селищ, міст області в особі в особі Одеської обласної ради.
Позивач стверджує, що об`єкт нерухомості, розташований за адресою: : АДРЕСА_1 та зареєстрований за відповідачем є самочинно збудованим, оскільки під його будівництво не була відведена земельна ділянка, дозвіл на проведення будівельних робіт не надавався, проект не затверджувався, а відтак ОСОБА_1 , який здійснив таке самочинне будівництво, не набув права власності на нього.
Позивач вважає, що наявність такої реєстрації речових права власності на самочинно збудований об`єкт порушує права та законні інтереси територіальної громади в особі Одеської обласної ради, як власника земельної ділянки, на якій розташована ця споруда, оскільки перешкоджає здійсненню повноважень щодо володіння, користування та розпорядження відповідною земельною ділянкою та створює умови для її незаконного використання.
Наведені обставини стали підставою для звернення до суду.
Від представника ОСОБА_1 адвоката Молодецького Р.А. до суду надійшов відзив на позовну заяву в якому представник просить відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що позивачем обраний неправильний спосіб захисту порушеного права, оскільки позивачем об`єднано два способи захисту, а саме віндикаційний і негаторний позови та спрямовані на усунення різних за змістом порушень права власності. Також представником зазначено, що об`єкт, який позивач просить знести перебуває у відповідача ОСОБА_1 на законних підставах, зокрема за договором оренди твердого покриття, укладеного між позивачем та ФОП- ОСОБА_2 , за участі КНП «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр Одеської обласної ради», на території якого розміщений такий об`єкт.
На відзив на позовну заяву прокурор надав відповідь в якій посилаючись на помилковість тверджень представника відповідача, просить задовольнити позовні вимоги, вважаючи, що прокурором обраний правильний спосіб захисту порушеного права територіальної громади в особі Одеської обласної ради. В частині наявних договорів оренди твердого покриття то на думку прокурора такі не мають правового значення, так як з боку відповідача не надано доказів, що зареєстрований спірний об`єкт нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 є тим же самим об`єктом, зазначеного в договорах оренди за адресою: АДРЕСА_2 . На думку прокурора зареєстрований ОСОБА_1 спірний об`єкт не є тимчасовою спорудою. Крім того на спірний об`єкт відсутні документи, які надають право на його розміщення на земельній ділянці.
ІІ. Клопотання та інші процесуальні рішення в справі.
Ухвалою судді Суворовського районного суду м. Одеси від 30.06.2023р. було відкрито провадження у справі з призначенням розгляду справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 21.09.2023р. підготовче провадження було закрито та призначено розгляд справи за участі сторін.
Заочним рішенням Суворовського районного суду м. Одеси від 11.12.2023р. позовні вимоги В.о. керівника Суворовської окружної прокуратури м. Одеси були задоволені у повному обсязі.
Ухвалою суду від 08.04.2024р. заочне рішення суду від 11.12.2023р. було скасовано, справу призначено до судового розгляду за участю сторін.
Ухвалою суду від 05.09.2024р. підготовче провадження було закрито та призначено розгляд справи за участі сторін.
Ухвалою суду від 22.05.2024р., без видалення до нарадчої кімнати, до участі у справі були залучені терті особи без самостійних вимог, а саме: ФОП- ОСОБА_2 , Управління обласної ради з майнових відносин, КНП «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр Одеської обласної ради».
Ухвалою суду від 05.09.2024р. підготовче провадження було закрито з призначенням розгляду справи по суті за участю сторін.
Ухвалою суду від 30.09.2024р. було відмовлено прокурору у задоволенні клопотання про призначення у справі судової будівельно-технічної експертизи, з підстав внесення такого клопотання з порушення строків, визначених ЦПК України, зокрема після закриття підготовчого провадження у справі.
ІІІ. Позиції сторін.
Прокурор та представник Одеської обласної ради позовні вимоги підтримали, просять задовольнити.
ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився без поважних на те причин. Його представник адвокат Молодецький Р.А., який одночасно виступав представником ФОП- ОСОБА_2 , в судовому засіданні посилаючись на обставини викладені у відзиві на позовну заяву просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Управління обласної ради з майнових відносин, КНП «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр Одеської обласної ради» не забезпечили участі своїх представників у судовому засіданні. Про час та місце розгляду справи були сповіщені належним чином.
ІV. Фактичні обставини встановлені судом.
Суд, заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, встановивши факти та відповідні до них правовідносини, встановив таке.
Матеріалами справи встановлено, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 29.12.2018 рішенням державного реєстратора комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Бурлаченка Ігоря Володимировича (індексний номер 44916988) про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) було зареєстровано право власності ОСОБА_1 на нежитлове приміщення (загальною площею 50 кв.м, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1735776651101) за адресою: АДРЕСА_1 .
Підставою реєстрації стали: виписка № 672 від 22.10.1990 (видавник: Виконком Одеської міської Ради депутатів трудящих), технічний паспорт від 21.12.2018 (видавник: ТОВ «ПРОМ-СТРОЙ ЛТД»).
Відповідно до технічного паспорту на нежитлове приміщення АДРЕСА_1 від 21.12.2018 (виробник ТОВ «ПРОМ-СТРОЙ ЛТД», замовник технічної інвентаризації ОСОБА_1 ), за вказаною адресою розташоване 1-поверхове приміщення (основна площа 47,4 кв.м., загальна площа 48,9 кв.м, висота приміщення 2,8 м), яке складається з основного приміщення та туалету.
Згідно виписки із рішення Виконкому Одеської міської Ради депутатів трудящих № 672 від 22.11.1990 «Про відвід земельних ділянок під нежитлове будівництво», яка була використана державним реєстратором, ОСОБА_1 було відведено земельну ділянку під нежитлове будівництво по АДРЕСА_1 площею 70 кв.м.
Згідно відповіді Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради від 01.05.2023р. убачається, що згідно опису справ постійного зберігання та журналу реєстрації рішень Виконавчого комітету Одеської міської ради народних депутатів за 1990 рік, останній номер рішення 443, а рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 672 від 22.11.1990 не існує.
На підставі розпорядження голови обласної ради від 27.12.2022 № 837/2022-ОР «Про створення робочої групи з перевірки ефективності використання та забезпечення збереження майна КНП «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр» ООР» в ході перевірки було виявлено, що на території КНП «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр» ООР», за адресою: м. Одеса, вул. Нежданової, 32, розташоване нежитлове приміщення, право власності на яке зареєстровано за фізичною особою ОСОБА_1 .
Згідно інформації з Державного реєстру прав на нерухоме майно, земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2 (кадастровий номер 5110137600:71:007:0005, площею 5,3096, реєстраційний номер 41485051101) на праві власності належить територіальним громадам сіл, селищ, міст області в особі Одеської обласної ради та закріплена на праві постійного користування за КНП «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр» ООР», для експлуатації та обслуговування будівель і споруд онкологічного диспансеру.
Відповідно до листа КНП «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр» ООР від 04.05.2023, земельна ділянка, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 (кадастровий номер 5110137600:71:007:0005) площею 5,3096га є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Одеської області, інтереси яких представляє Одеська обласна рада, а право постійного користування вказаною ділянкою належить підприємству.
ГУ Держгеокадастру в Одеській області листом від 15.05.2023р., встановлено, що згідно наявних Книг записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та других примірників державних актів станом на 31.12.2012р. прав власності (користування) на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 не зареєстровано. В порядку інформаційного обміну від органів державної реєстрації прав до Державного земельного кадастру надійшли відомості про державну реєстрацію 09.04.2013р. права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 5110137600:71:007:0005 за Одеською обласною радою та 11.11.2013р. право постійного користування земельною ділянкою за КУ «Одеський обласний онкологічний диспансер».
Відповідно до відповіді Департаменту земельних ресурсів ОМР від 05.05.2023р., на підставі рішення Одеської міської ради від 21.12.2012 №2598-VI комунальній установі «Одеський обласний онкологічний диспансер» надано в постійне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5110137600:71:007:0005) площею 5,3096 га за адресою: АДРЕСА_2 , для експлуатації та обслуговування будівель і споруд обласного онкологічного диспансеру. Рішення щодо передачі земельної ділянки у власність або користування за адресою: АДРЕСА_1 , Одеською міською радою не приймалось.
Департаментом архітектури та містобудування ОМР від 01.05.2023р. повідомлено, що дані щодо видачі містобудівних умов та обмежень на проектування об`єкту будівництва/реконструкції за адресою: АДРЕСА_1 , не значяться.
Відповідно до відповіді Управління державного архітектурно-будівельного контролю ОМР від 17.05.2023р., в реєстрі будівельної діяльності відсутня інформація щодо видачі документів дозвільного/декларативного характеру щодо об`єкту нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 , а до Управління не надходили документи для виконання робіт або прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів за вказаною адресою.
Відповідно до відповіді КП «БТІ» ОМР від 08.05.2023р., інформація про зареєстроване право власності на об`єкти нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 станом на 21.12.2012р., а також інвентаризаційно-реєстраційна справа на даний об`єкт у підприємства відсутня.
Також матеріалами справи встановлено, що 01.02.2018 між Комунальною установою «Одеський обласний онкологічний диспансер», яке згодом було перетворено у Комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради, за погодженням першого заступника начальника Управління власності майна ОСОБА_3 та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 було укладено договір оренди майна від 01.02.2018.
За умовами вказаного договору, зокрема згідно п. 1.1 договору, орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування тверде покриття загальною площею 90м2, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , вартість якого згідно із незалежною оцінкою від 03.11.2017 становить 444 183 грн (у подальшому - майно), з метою розміщення торгівельного об`єкту з продажу непродовольчих товарів та продовольчих товарів, крім товарів підакцизної групи, строком користування з 01.03.2018р. до 01.03.2025р.
27.08.2018 між Комунальною установою «Одеський обласний онкологічний диспансер» та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 було укладено додаткову угоду до договору оренди майна від 01.02.2018, згідно якої до договору внесено наступні зміни:
п. 1.1 Орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування майданчик з твердим покриттям, загальною площею 56,58 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , вартість якого згідно з незалежною оцінкою від 03.11.2017 року становить 2 79 222,30 грн. (у подальшому - майно), з метою розміщення торгівельного об`єкту з продажу непродовольчих товарів та продовольчих товарів крім товарів підакцизної групи.
п. 3.1 Орендна плата перераховується орендодавцю щомісячно не пізніше 10 числа місяця, наступного за звітним, та визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої Кабінетом Міністрів України, і становить без ПДВ за базовий місяць оренди - липень 2018 року 4477,33 грн.
Орендна плата за перший місяць оренди - вересень 2018 року визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції за серпень - вересень 2018 року, після їх повідомлення Держкомстатом. Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць.
Також, матеріалами справи встановлено, що 20.09.2018р. між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (Орендар) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Суборендар) за погодженням першого заступника начальника Управління власності майна ОСОБА_3 , головного лікаря Комунальною установою «Одеський обласний онкологічний диспансер» ОСОБА_4 був укладений договір суборенди майна.
Згідно п.1.1. вказаного договору Орендар передає, а Суборендар приймає в строкове платне користування майданчик з твердим покриттям загальною площе 56,58кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , вартість якого згідно з незалежною оцінкою від 03.11.2017 року становить 279 222,30 грн. (у подальшому - майно), з метою розміщення аптеки.
Згідно акту обстеження території від 02.09.2024р. комісією КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради у складі: інженера з організації експлуатації та ремонту, інженера з пожежної безпеки, начальника відділу юридичного забезпечення з виходом на місце встановлено:
на території КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради між корпусом «А» та корпусом «Б» на окремому індивідуально визначеному майні майданчику з твердим покриттям площею 90 кв.м. розміщений тимчасовий торгівельний об`єкт площею 56,58кв.м. Заначений об`єкт розміщений на майданчику без фундаменту, що свідчить про його тимчасовий характер;
об`єкт розміщений на частині вказаного вище майданчику, площею 56,58кв.м. яка надана в оренду ОСОБА_2 строком до 01.03.2025 згідно Договору оренди майна від 01.02.2018р. погодженому Управлінням обласної ради з майнових відносин. 20.09.2018р. також було узгоджено передання за договором в суборенду вказаного майданчика фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 , що також погоджувалось з Управлінням обласної ради з майнових відносин;
відповідно до зареєстрованої ГУ ДСНС в Одеській області Декларації №51-140219-00038 відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки Об`єкт являє собою одноповерхову будівлю конструктивні елементи та оздоблення стін якої здійсненні з металевого каркасу, обшитого вологостійким ЮСБ, покрівля металочерепиця;
місце розташування об`єкту умовно визначено на плані території КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради;
на момент огляду комісії, торгівельна діяльність в Об`єкті не здійснюється.
До акту обстеження доданий план території з позначенням місцезнаходження об`єкту.
Звертаючись до суду з позовними вимогами позивач вважає, що наявність такої реєстрації речових прав на самочинно збудований об`єкт порушує права та законні інтереси територіальної громади Одеської обласної ради, як власника земельної ділянки, на якій розташована ця споруда, оскільки перешкоджає здійсненню повноважень щодо володіння, користування та розпорядження відповідною земельною ділянкою та створює умови для її незаконного використання, що є предметом дослідження у даній справі.
V. Норми права, які підлягають застосуванню та мотиви суду, щодо аргументів наведених учасниками справи.
Правовідносини, які виникли між сторонами регулюються Земельним кодексом України (ЗК України), зокрема ст.80 згідно якої суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, на землі комунальної власності.
Згідно з п.п. «а,б,в» ч.2 ст. 83 ЗК України у комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
За змістом ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Виходячи зі змісту ст. 12 ЗК України, до повноважень міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, право розпорядження землями територіальних громад, передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадянам та юридичним особам, здійснення контролю за використанням і охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства тощо.
Статтею 116 ЗК України визначені підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності.
З аналізу положень наведених норм законодавства убачається, що, громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, прийнятих в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, що на підставі виписки № 672 від 22.10.1990р, виданої Виконком Одеської міської Ради депутатів трудящих та технічного паспорту від 21.12.2018р., виданого ТОВ «ПРОМ-СТРОЙ ЛТД», рішенням від 29.12.2018р. державного реєстратора комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Бурлаченка Ігоря Володимировича було зареєстровано право власності ОСОБА_1 на нежитлове приміщення за адресою: АДРЕСА_1 .
В той же час з відповіді Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради від 01.05.2023р. убачається, що згідно опису справ постійного зберігання та журналу реєстрації рішень Виконавчого комітету Одеської міської ради народних депутатів за 1990рік, останній номер рішення 443, а рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 672 від 22.11.1990 не існує.
Натомість, земельна ділянка, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 (кадастровий номер 5110137600:71:007:0005) площею 5,3096га є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Одеської області, інтереси яких представляє Одеська обласна рада, а право постійного користування вказаною ділянкою належить КНП «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр».
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Сама по собі державна реєстрація не є окремою підставою набуття особою права власності, а є офіційним засвідченням державою набуття особою права власності (пункт 123 постанови Великої Палати Верховного Суду від 21.12.2022 у справі № 914/2350/18 (914/608/20)).
Державна реєстрація права власності не породжує права власності, в силу державної реєстрації право власності не виникає, вона визначає лише момент, з якого право власності виникає, за наявності інших юридичних фактів, передбачених законом як необхідних для виникнення права власності.
Факт набуття права власності має передувати державній реєстрації, оскільки юридичний зміст державної реєстрації полягає у визнанні і підтвердженні державою цього факту.
Згідно із вимогами ст. 3 Закону України № 1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Відповідно до частини другої статті 18 Закону України «№ 1952-IV перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127 (далі Порядок).
Пунктом 40 Порядку для державної реєстрації права власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна подаються: 1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта; 2) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; 3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси; 4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність); 5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалось у результаті спільної діяльності) (п. 41).
Документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, не вимагається у разі, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів (п. 41).
У такому разі державний реєстратор відповідно до наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, обов`язково перевіряє наявність реєстрації такого документа в Єдиному реєстрі документів, відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому Реєстрі (п. 41).
Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки (п. 41).
Новозбудований об`єкт - завершений будівництвом об`єкт нерухомого майна, державна реєстрація права власності на який проводиться вперше (п. 2).
Відповідно до ст. 331 Цивільного кодексу України, право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом. Право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.
Отже, позивачем доведено та підтверджено матеріалами справи, що державна реєстрація права власності на новостворене нежитлове приміщення за адресою: АДРЕСА_1 , була проведена без документів про прийняття даного об`єкта в експлуатацію та присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, а подані документи щодо технічної інвентаризації не були достатніми для проведення державної реєстрації та підтвердження права власності на об`єкт нерухомості.
Таким чином, рішення державного реєстратора комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Бурлаченка І.В., від 29.12.2018р. № 44916988, відповідно до якого було зареєстровано право власності ОСОБА_1 на нежитлове приміщення, загальною площею 50,0кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1735776651101, за адресою: АДРЕСА_1 є незаконним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання звільнити земельну ділянку шляхом знесення самочинно збудованого об`єкту.
Відповідно до частини першої статті 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону (частини перша та друга статті 319 ЦК України).
Згідно із частиною першою статті 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави (частина перша статті 373 ЦК України). Елементом особливої правової охорони землі є норма частини другої статті 14 Конституції про те, що право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону; право власності на землю гарантується Конституцією України (частина друга статті 373 ЦК України).
Власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення (частина четверта статті 373 ЦК України).
Відповідно до частини першої статті 375 ЦК України власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі та споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам.
Згідно частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Згідно із частиною першою статті 376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок (ч.4 ст.376 ЦК України).
Отже, правовий режим самочинного будівництва врегульовано статтею 376 ЦК України. Норми зазначеної статті є правовим регулятором відносин, які виникають у зв`язку із здійсненням самочинного будівництва.
З огляду на викладене, слід дійти висновку, що самочинне будівництво нерухомого майна особою, яка не є власником земельної ділянки, слід розглядати як порушення прав власника відповідної земельної ділянки.
Заявлений позов в частині знесення спірного об`єкту прокурор ґрунтує порушенням прав територіальної громади, зокрема Одеської обласної ради, як власника земельної ділянки, яка була самовільно зайнята відповідачем та яким самовільно був збудований об`єкт нерухомості.
Водночас, як було встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, починаючи з 01.02.2018 згідно договору оренди майна від 01.02.2018 Комунальним підприємством «Одеський обласний онкологічний диспансер», яке згодом було перетворено у Комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради, за погодженням з Управлінням власності майна ОСОБА_3 в строкове платне користування було передано Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 тверде покриття загальною площею 56,58кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , строком користування до 01.03.2025р.
Згодом за договором суборенди від 20.09.2018р. між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (Орендар) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Суборендар) за погодженням першого заступника начальника Управління власності майна ОСОБА_3 , головного лікаря Комунальною установою «Одеський обласний онкологічний диспансер» ОСОБА_4 був укладений договір суборенди вказаного вище твердого покриття, загальною площе 56,58кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .
В силу презумпції правомірності договору, визначеною статтю 204 ЦК України, зазначений вище договір оренди та договір суборенди є правомірними.
Більш того рішенням Господарського суду Одеської області від 22.04.2024 року у справі № 916/4116/23, яке набрало законної сили на підставі постанови Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.11.2024р., у задоволенні позовної заяви заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси в інтересах держави в особі Одеської обласної ради до КНП «Одеський регіональний клінічний протипухлинний центр» Одеської обласної ради та Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 про визнання недійсним з моменту укладання договору оренди нерухомого майна від 01.02.2018 було відмолено у повному обсязі.
Тобто, встановлені у судовому засіданні фактичні обставини у даній справі вказують на те, що територіальна громада в особі Одеської обласної ради, як власник земельній ділянки, починаючи з 01.02.2018р. передала в оренду ФОП- ОСОБА_2 , а згодом за договором суборенди ФОП- ОСОБА_1 тверде покриття, загальною площе 56,58кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 з метою розміщення аптеки.
Таким чином посилання прокурора у позовній заяві про самовільне зайняття земельної ділянки відповідачем є безпідставним та спростовується встановленими судом фактичними обставинами.
Крім того є неспроможні та недоведені належними та допустимими доказами твердження прокурора про те, що за адресою: АДРЕСА_2 ОСОБА_1 було зведено новостворене нежитлове приміщення капітального будівництва. Більш того, таке твердження спростовується представленим з боку представника відповідача актом обстеження території від 02.09.2024р., складеного комісією КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради з якого убачається, що на території КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради між корпусом «А» та корпусом «Б» на окремому індивідуально визначеному майні майданчику з твердим покриттям площею 90 кв.м. розміщений тимчасовий торгівельний об`єкт площею 56,58кв.м. на підставі договору оренду майна від 01.02.2018р. та за договором суборенди від 20.09.2018р. Заначений об`єкт розміщений на майданчику без фундаменту, що свідчить про його тимчасовий характер.
Посилання прокурора на те, що приміщення, зазначене у вказаному вище акті є відмінним від приміщення, яке є предметом даного позову, також є безпідставне, так як з порівняльного аналізу схеми розташування будівель, наданої прокурором та схемою розташування будівель, доданої до акту обстеження від 02.09.2024р., спірний об`єкт знаходиться в одному і тому місці.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для зобов`язання ОСОБА_1 знести самовільний збудований об`єкт, що є наслідком відмови у задоволенні позовних вимог в цій частині.
VІ. Судові витрати.
Згідно ст.141 ЦПК України пропорційно задавленим позовним вимогам суд стягує з відповідача на користь Одеської обласної прокуратури сплачені судові витрати, які складаються з суми судового збору в розмірі 2684,00грн.
Керуючись ст.ст.12,13,76,141,142,259,263-265,268, 279 ЦПК України,
ВИРІШИВ
Позовні вимоги Виконуючого обов`язків керівника Суворовської окружної прокуратури м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської обласної ради до ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора, звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки, шляхом знесення самочинного збудованого об`єкту задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора комунального підприємства «Агенція державної реєстрації» Бурлаченка І.В., від 29.12.2018р. № 44916988, відповідно до якого зареєстровано право власності ОСОБА_1 на нежитлове приміщення, загальною площею 50,0кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1735776651101, за адресою: АДРЕСА_1 .
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Одеської обласної прокуратури сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн.
В іншій частині позовні вимоги Виконуючого обов`язків керівника Суворовської окружної прокуратури м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської обласної ради залишити без задоволення.
Відомості щодо сторін по справі:
Позивач Одеська обласна рада, місце розташування: 65032 м. Одеса, пр. Шевченко, буд.4, код ЄДРПОУ: 25042882;
Суворовська окружна прокуратура м. Одеси, місце розташування: 65003, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, буд. 89;
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп: НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_3 .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-ти денний строк з дня складання повного рішення суду.
Повне рішення суду складено 17 грудня 2024р.
Суддя
Суд | Суворовський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123799166 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: визнання права власності |
Цивільне
Суворовський районний суд м.Одеси
Малиновський О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні