ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"16" грудня 2024 р.Cправа № 902/975/24
Господарський суд Вінницької області у складі головуючого судді Виноградського О. Є.,
за участю секретаря судового засідання Ганкіної А. Л.,
представника позивача Коваль Л. В. (самопредставництво),
представник відповідача не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Господарського суду Вінницької області матеріали справи № 902/975/24
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Геонадраресурс» (вул. Вінницька, буд. 17, селище міського типу Вендичани, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 24032, ідентифікаційний код юридичної особи 36187931)
про внесення змін до договору оренди землі,
УСТАНОВИВ:
09.09.2024 Могилів-Подільська міська рада Вінницької області звернулась до Господарського суду Вінницької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Геонадраресурс» про внесення змін до договору оренди землі.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що на підставі розпорядження Вінницької обласної державної адміністрації від 10.10.2018 № 784 «Про надання в оренду земельної ділянки» 18.10.2018 між позивачем та відповідачем було укладено договір оренди землі, на підставі якого в оренду передавалась земельна ділянка площею 8,1 га з кадастровим номером 0522685000:01:001:0100 (далі за текстом «Договір оренди»).
Відповідно до пункту 9 Договору оренди орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає станом на 01.01.2018 року 243 380 грн 67 коп. в рік.
Рішенням 9 сесії Могилів-Подільської міської ради 8 скликання від 30.06.2021 № 249 «Про встановлення податку на майно на території Могилів-Подільської міської територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області», встановлено податки та ставки орендної плати за використання земельних ділянок фізичними та юридичними особами в не залежності від цільового призначення земельної ділянки у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки, які вступили в дію з 01.01.2022.
Листом від 25.05.2024 за № 02-22/984 відповідачу було повідомлено, що з 2021 року вступили в дію прийняті ставки орендної плати у розмірі 12 %, які затвердженні рішенням Могилів-Подільської міської ради 9 сесії 8 скликання від 30.06.2021 № 249, в зв`язку з чим відповідачу запропоновано з`явитись до Могилів-Подільської міської ради для внесення змін до договору оренди.
Оскільки відповідач відмовився від внесення змін до договору оренди, позивач вважає за необхідне звернутись до суду з відповідним позовом.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.09.2024 справу розподілено судді Виноградському О. Є.
Ухвалою судді Господарського суду Вінницької області від 11.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.
21.09.2024 відповідач отримав, надіслану йому рекомендованим листом, ухвалу про відкриття провадження у справі, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення оператора поштового зв`язку.
01.10.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Геонадраресурс».
В своєму відзиві відповідач просить в задоволенні позову відмовити повністю.
Обґрунтовуючи свою позицію відповідач зазначає, що має спеціальний дозвіл № 6107 від 17.03.2016 на користування надрами. Відтак, з урахуванням положень статті 1 та 2 Гірничого закону України, як підприємство, що використовує орендовану земельну ділянку для видобування корисних копалин є гірничим підприємством.
Відповідно до пункту 284.4. ПК України плата за землю за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.
Таким чином, на переконання відповідача, підстави для внесення змін до договору відсутні.
Крім того, відповідач вважає, що з огляду на те, що за змістом пункту 288.5 статті 288 ПК України та статті 21 Закону № 161-XIV орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то з урахуванням умов договору оренди, укладеного сторонами спору, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного(мінімального чи максимального) розміру такої Плати або зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого самоврядування.
Також, відповідач звертає увагу суду на те, що договором оренди землі від 18.10.2018 не передбачено такої підстави для внесення змін до договору щодо розміру (ставки) орендної плати, як прийняття відповідного рішення орендодавцем, який є органом місцевого самоврядування. Тому таке рішення не може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі не передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору.
07.10.2024 та 21.10.2024 позивачем було подано до суду заяви про розгляд справи без участі представника Могилів-Подільської міської ради.
21.10.2024 підготовче засідання не відбулось, у зв`язку із загрозою ракетних ударів по всій території України, про що було оповіщено системами цивільної оборони.
11.11.2024 за наслідками проведення підготовчого засідання Господарський суд Вінницької області постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 12 годину 30 хвилин 02.12.2024.
02.12.2024 судове засідання не відбулось в зв`язку із перебуванням головуючого судді у відпустці.
Позивач, повідомлений належним чином про дату, час і місце судового засідання не скористався своїм правом на участь в судовому засіданні і не направив своїх представників, однак надіслав до суду заяву про розгляд справи без участі представника позивача.
В судове засідання з`явився представник відповідача.
Статтею 202 Господарського процесуального кодексу України визначені наслідки неявки в судове засідання учасника справи. Зокрема, згідно із частиною третьою статті 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки. При цьому, суд зазначає, що відповідно до частини четвертої статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
У судовому засіданні представник відповідача заперечив проти задоволення позову.
За наслідками розгляду справи, у судовому засіданні після завершення розгляду справи, суд оголосив про вихід до нарадчої кімнати для ухвалення рішення по справі та орієнтовний час повернення.
Після виходу суду з нарадчої кімнати, у судовому засіданні, 16.12.2024, оголошено вступну та резолютивну частину рішення, яка долучена до матеріалів справи.
Заслухавши пояснення представника відповідача, оцінивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, суд установив.
18.10.2018 Могилів-Подільська міська рада Вінницької області та Товариство з обмеженою відповідальністю «Геонадраресурс» уклали договір оренди землі (а.с. 6-10 т.1).
Відповідно до пункту першого Договору оренди Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств, що пов`язані користуванням надрами (11.01) з кадастровим номером 0522685000:01:001:0100, яка знаходиться на території Озаринецької сільської ради Могилів-Подільського району.
Згідно з пунктом другим Договору оренди в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8,1000 га, в тому числі угіддя пасовища 8,1000 га.
В пункті п`ятому Договору оренди сторони зазначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 8112689 грн 00 коп. станом на 01.01.2018.
В пункті восьмому Договору оренди сторони визначили, що договір укладено на 17 років.
Відповідно до пункту дев`ятого Договору оренди орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає станом на 01.01.2018 243380 грн 67 коп. в рік.
Згідно з пунктом тринадцятим Договору оренди розмір орендної плати переглядається щорічно у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищенням цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) не з вини орендаря, що підтверджується документами; зміни грошової нормативної оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту п`ятнадцятого Договору оренди земельна ділянка передається в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств, що пов`язані з користуванням надрами (промислової розробки родовища пісків).
Право оренди земельної ділянки зареєстроване 02.11.2018, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна (а.с. 11, 12 т.1).
30.06.2021 Рішенням № 249 9 сесії Могилів-Подільської міської ради 8 скликання «Про встановлення податку на майно на території Могилів-Подільської міської територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області», встановлено податки та ставки орендної плати за використання земельних ділянок фізичними та юридичними особами незалежно від цільового призначення земельної ділянки у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки, які вступили в дію з 01.01.2022 (а.с. 16-25 т.1).
28.06.2023 Управління північного офісу держаудитслужби у Вінницькій області направило Міському голові Могилів-Подільської міської ради лист про усунення недоліків (а.с. 26-27 т.1). Вказаним листом Міського голову поінформовано про встановлені за результатами ревізії порушення законодавства. Зокрема, в листі вказано, що на порушення ч.ч. 1, 2 ст. 193 Господарського кодексу України, ч.1 ст.526 Цивільного кодексу України, рішення 9 сесії Ради 8 скликання від 30.06.2021 № 249 «Про встановлення податку на майно на території Могилів-Подільської міської ради» п.12 договорів оренди ділянок, не забезпечено перегляд 228 договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення, в частині збільшення розміру орендної плати відповідно до ставок, встановлених рішенням № 249, внаслідок чого бюджетом громади недоотримано доходів на загальну суму 9 090 151,14 грн.
25.05.2024 позивач звернувся до відповідача з листом за № 02-22/984 (а.с.13 т.1). В своєму листі позивач повідомив, що з 2021 року вступили в дію прийняті ставки орендної плати у розмірі 12%, які затвердженні рішенням Могилів-Подільської міської ради 9 сесії 8 скликання від 30.06.2021 року № 249, в зв`язку з чим запропонував відповідачу з`явитись до Могилів-Подільської міської ради для внесення змін до договору оренди.
Листом від 04.06.2024 за № 36187931-6/24 (а.с.14 т.1) відповідач повідомив позивача про свою відмову від укладення додаткових угод, оскільки на його переконання це призведе до банкрутства і закриття підприємств.
Відмова відповідача від укладення додаткової угоди до договору оренди спонукала позивача звернутись до суду з відповідним позовом.
Право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом (частина перша статті 4 ГПК України).
Відповідно до частини першої статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом (частина перша та друга статті 632 ЦК України).
Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства (частини перша та друга статті 648 ЦК України).
За приписами частини першої та другої статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Аналіз статей 632 та 651 ЦК України дозволяє дійти висновку, що договір може бути змінено або розірвано за згодою сторін або за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Позивачем не надану суду доказів, щодо істотного порушення договору відповідачем.
У разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо (частина перша статті 653 ЦК України).
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (частина друга статті 792 ЦК України).
Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» (далі за текстом «Закон № 161-XIV») договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається (стаття 21 Закону № 161-XIV).
Згідно частини другої статті 23 Закону № 161-XIV орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 ПК України).
Відповідно до підпункту 269.1.2. ПК України платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Підпунктом 270.1.2. ПК України визначено, що об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
Відповідно до підпункту 271.1.1. ПК України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (пункт 271.2. ПК України)
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1. ПК України).
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами) (пункт 288.4 ПК України).
За приписами підпункту 288.5.1. ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Згідно з підпунктом 288.5.2. ПК України річна сума платежу не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
30.06.2021 Рішенням № 249 9 сесії Могилів-Подільської міської ради 8 скликання «Про встановлення податку на майно на території Могилів-Подільської міської територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області», встановлено податки та ставки орендної плати за використання земельних ділянок фізичними та юридичними особами незалежно від цільового призначення земельної ділянки у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки, які вступили в дію з 01.01.2022 (а.с. 16-25 т.1).
Згідно з пунктом тринадцятим Договору оренди розмір орендної плати переглядається щорічно у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищенням цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) не з вини орендаря, що підтверджується документами; зміни грошової нормативної оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності; в інших випадках, передбачених законом.
В пункті 33 Договору оренди сторони визначили, що зміна умов договору здійснюється у письмові формі за взаємної згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Оскільки за змістом пункту 288.5 статті 288 ПК України та статті 21 Закону № 161-XIV орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то з урахуванням умов договору оренди, укладеного сторонами спору, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого самоврядування.
Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (стаття 144 Конституції України).
Відповідно пункту 33, 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
В статті 12 ЗК України визначені повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин. До переліку повноважень міських рад у галузі земельних відносин, визначеного у статті 12 ЗК України, не належить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження з огляду на положення статті 288 ПК України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні.
Відтак, орган місцевого самоврядування має діяти відповідно до закону при вирішенні питань регулювання земельних відносин, у тому числі і щодо встановлення ставки земельного податку, мінімальний та максимальний розмір якого встановлюється у ПК України. А порядок зміни умов договору врегульовано як у законах України, так і в конкретному договорі, укладеному між сторонами спору.
В Договорі оренди відсутня така підстава для внесення змін до договору, як прийняття рішення орендодавцем, щодо зміни розміру (ставки) орендної плати.
Згідно з правовою позицією, викладеною у Постанові Великої палати Верховного суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19 рішення органу місцевого самоврядування не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру (ставки) орендної плати, оскільки орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями встановлювати граничні (мінімальний та максимальний) розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, бо такі ставки встановлюються, з урахуванням правової природи орендної плати як загальнодержавного податку, у ПК України. Такі рішення селищної ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору.
Також суд погоджується з позицією відповідача, щодо поширення на відповідача дії положення пункту 284.4. ПК України, згідно з яким плата за землю за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 12 Гірничого закону України відведення землі під розташування гірничого підприємства проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, а надання гірничого відводу - Кодексом України про надра.
Надра надаються у користування для: геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промисловою розробкою родовищ); видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод, отримання геотермальної енергії (теплової енергії надр), експлуатації підземних споруд, пов`язаної із запобіганням підтопленню навколишнього природного середовища внаслідок закриття шахт; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади) (крім нафтогазоносних надр); виконання робіт (провадження діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції (частина перша статті 14 Кодексу України про надра»).
Гірничий відвід - це частина надр, надана користувачам для промислової розробки родовищ корисних копалин та цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин (частина перша статті 17 Кодексу України про надра).
Відповідно до статті 1 Гірничого закону України гірниче підприємство - цілісний технічно та організаційно відокремлений майновий комплекс засобів і ресурсів для видобутку корисних копалин, будівництва та експлуатації об`єктів із застосуванням гірничих технологій (шахти, рудники, копальні, кар`єри, розрізи, збагачувальні фабрики тощо).
Дія цього Закону поширюється на правовідносини у сфері діяльності гірничих підприємств, установ, організацій, гірничих об`єктів (далі - гірничі підприємства), що займаються розвідкою, розробкою, видобутком та переробкою корисних копалин і веденням гірничих робіт, будівництвом, ліквідацією або консервацією гірничих підприємств, науково-дослідною роботою, ліквідацією аварій у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, незалежно від їх форми власності та підпорядкування, а також підприємства, установи, організації, громадян України, іноземних юридичних та фізичних осіб, осіб без громадянства (частина перша статті 1 Гірничого закону України).
Як встановлено судом, відповідач має спеціальний дозвіл № 6107 від 17.03.2016 на користування надрами, виданий Державною службою геології та надр України. Вказаним спеціальним дозволом відповідачу надано дозвіл на видобування корисних копалин в межах родовища Вендичанське-ІІ Південна ділянка, яке знаходиться в межах земельної ділянки, переданої в оренду за Договором оренди.
Оскільки, 25 відсотків податку (орендної плати) від ставки орендної плати в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки за використання земельних ділянок фізичними та юридичними особами, встановленої Рішенням № 249 9 сесії Могилів-Подільської міської ради 8 скликання «Про встановлення податку на майно на території Могилів-Подільської міської територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області» від 30.06.2021, складає 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки підстави для внесення змін до Договору оренди в частині встановлення орендної плати в розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відсутні.
Щодо внесення змін до договору оренди землі, відносно встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (пункт 289.1. ПК України).
Відповідно до частини п`ятої статті 5 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності
За приписами частини першої статті 23 Закону України «Про оцінку землі» технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Оскільки, нормативна грошова оцінка земельних ділянок встановлюється шляхом затвердження відповідною сільською, селищною, міською радою технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, це унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок у договорі між органом місцевого самоврядування і орендарем. Відтак, з моменту зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок змінюється розмір орендної плати при визначені його у відсотках від нормативної грошової оцінки.
Аналогічна правова позиція наведена в Постанові Великої палати Верховного суду від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22, відповідно до якої з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки.
Щодо застосування позивачем способу захисту своїх суб`єктивних прав.
Згідно з частиною першою статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Статтею 16 Цивільного кодексу України закріплено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, згідно з яким кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Також суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Зазначена норма кореспондується з положеннями статті 20 Господарського кодексу України, якою визначено способи захисту прав і законних інтересів суб`єктів господарювання.
Під способами захисту суб`єктивних прав розуміють закріплені законом матеріальноправові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника (пункт 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22 серпня 2018 року у справі № 925/1265/16).
Позивач обрав способом захисту своїх прав зміну правовідношення внесення змін до Договору оренди щодо встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка станом на 02.09.2024 (дату формування витягу) складає 10784340,00 грн.
Згідно правової позиції, викладеної в Постанові Великої Палати Верховного суду від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18 застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (провадження № 14-144цс18), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (провадження № 12-187гс18) та від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18).
Задоволення позовної вимоги, щодо внесення змін до Договору оренди щодо встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки не приведе до захисту прав чи інтересів позивача, оскільки з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, а судове рішення про внесення змін до Договору оренди щодо встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки не матиме наслідком стягнення з відповідача орендної плати відповідно до зміненого розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до частини першої статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Проаналізувавши вищевказані норми права, оцінивши належність, допустимість та достовірність кожного окремого доказу, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності суд прийшов до висновку, що позовні вимоги Могилів-Подільської міської ради Вінницької області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Геонадраресурс» задоволенню не підлягають.
Відповідно до частини першої статті 129 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись статтями 74, 76 80, 129, 233, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Вінницької області,
УХВАЛИВ:
1.У задоволенні позовних вимог Могилів-Подільської міської ради Вінницької області (місцезнаходження: площа Шевченка, буд. 6/16, місто Могилів-Подільський, Вінницька область, 24000, ідентифікаційний код юридичної особи 26340549) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Геонадраресурс» (вул. Вінницька, буд. 17, селище міського типу Вендичани, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 24032, ідентифікаційний код юридичної особи 36187931) про внесення змін до договору оренди землі відмовити повністю.
2.Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
3.Згідно з частиною першою статті 256 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Примірник рішення надіслати учасникам справи до електронних кабінетів у системі ЄСІТС.
Повне рішення складено 17 грудня 2024 р.
Суддя Олег ВИНОГРАДСЬКИЙ
віддрук. прим.:
1 - до справи
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 19.12.2024 |
Номер документу | 123817183 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Виноградський О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні