ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.12.2024м. ХарківСправа № 922/3532/24
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Погорелової О.В
при секретарі судового засідання Федоровій К.О.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, м. Краматорськ третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Спеціалізоване комунальне підприємство "Ритуальна служба" Краматорської міської ради, м. Краматорськ до Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Харків про визнання недійсним рішення за участю представників учасників справи:
позивача - Колесніков А.А.
відповідача - Дикань О.М.
третьої особи - Кравченко Н.І.,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Краматорська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області, звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, відповідач, в якому просить суд визнати недійсним рішення адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.08.2024 № 70/150-р/к, у справі 3/03-24-23. Позовні вимоги мотивовано тим, що рішення №70/150-р/к від 14.08.2024 є неправомірним, оскільки, вказане рішення ґрунтується на зроблених відповідачем припущеннях, а не беззаперечно встановлених фактах, відтак неповно з`ясовано обставини, які мають значення для справи.
Ухвалою суду від 09.10.2024 позовна заява була прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Цією ж ухвалою до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача було залучено Спеціалізоване комунальне підприємство "Ритуальна служба".
Процесуальний рух справи відображено у відповідних ухвалах суду.
14.10.2024 до суду від третьої особи надійшли письмові пояснення у справі, в яких третя особа вказує на те, що вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
24.10.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він проти позову заперечує та просить суд відмовити у його задоволенні. В обґрунтування заперечень, зокрема, вказує на те, що Порядок взаємодії між органами та підрозділами Національної поліції України, закладами охорони здоров`я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини під час воєнного стану на території України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.03.2022 № 177/450/46, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10.03.2022 за № 317/37653 та Правила проведення судово-медичної експертизи (досліджень) трупів в бюро судово-медичної експертизи, затвердженими наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.01.1995 № 6, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.07.1995 за № 257/793 не містять положень, відповідно до яких військові адміністрації та/або інші органи державної влади у відповідних населених пунктах наділені повноваженнями щодо надання окремим суб`єктам господарювання виключних повноважень щодо здійснення транспортування тіл померлих з місця смерті та здачі тіл померлих до медичних закладів, що здійснюють судово-медичні експертизи.
Внаслідок отримання виключного права на здійснення транспортування тіл померлих з місця смерті до бюро судово-медичних експертиз та патологоанатомічних установ СКП "Ритуальна служба" отримало можливість відразу після прибуття на місце смерті укладати з особами, що зобов`язалися поховати померлого, договір-замовлення на організацію та проведення поховання померлого, надання ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг та реалізації предметів ритуальної належності. Таким чином, хоча транспортування тіл померлих з місця смерті до бюро судово-медичних експертиз та патологоанатомічних установ не входить до складу Необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг, як зазначалося у пункті 46 розділу 4 оскаржуваного рішення, проте вказані обставини впливають на такий ринок, оскільки є його невід`ємною частиною.
Аналіз відділенням інформації щодо обсягів надання ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, наданої третьою особою листом від 04.01.2023 № 01/7-03, показав, що з 01.01.2022 по 01.09.2022 частка СКП "Ритуальна служба" на ринку ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, складала близько 22 %, а з 01.09.2022, тобто з моменту прийняття розпорядження №33, по 01.12.2022 частка СКП "Ритуальна служба" на зазначеному ринку зросла до 85 %. Протягом 2023 року січня-липня 2024 року, в період дії розпорядження №33, ситуація на ринку ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, в територіальних межах міста Краматорськ Донецької області суттєво не змінилась. Отже, прийняття Краматорською МВА розпорядження №33 стосовно надання СКП "Ритуальна служба" виключних повноважень щодо транспортування тіл померлих з місця смерті до бюро судово-медичних експертиз та патологоанатомічних установ призвело до зміни структури ринку ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, в територіальних межах міста Краматорськ Донецької області. При цьому, СКП "Ритуальна служба" набуло ринкової влади не за рахунок власних досягнень, а внаслідок прийняття Краматорською МВА розпорядження №33.
Обставини, що усувають або зменшують можливість суб`єктів господарювання, зокрема, для доступу до ринку, визначають як бар`єри входу на ринок. Бар`єром входу на ринок ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, в межах міста Краматорськ Донецької області у цьому випадку є прийняття Краматорською МВА розпорядження № 33. Разом із тим наявність таких бар`єрів входу на ринок призводить до надання окремому суб`єкту господарювання (СКП "Ритуальна служба") певних переваг, які ставлять його у привілейоване становище стосовно конкурентів, що може призвести до усунення конкуренції на ринку ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, в межах міста Краматорськ Донецької області, оскільки такі дії органу державної влади замінюють власні досягнення суб`єкта господарювання як джерело здобуття ним переваг у конкуренції, за допомогою зовнішніх чинників - прийняття розпорядження № 33. За таких умов дія конкурентних механізмів спотворюється, а суб`єкти господарювання втрачають мотивацію для змагання на ринку, зменшення витрат, підвищення якості надання послуг тощо. Надання виключних прав на здійснення певних видів діяльності також оцінюється як надання переваг суб`єкту господарювання, що, як наслідок, може створювати для такого суб`єкта господарювання привілейовану позицію на ринку порівняно з конкурентами та впливати на умови конкуренції. Тобто надання переваг створює нерівні умови конкуренції і, як наслідок, відбувається усунення з ринку інших суб`єктів господарювання до такої міри, що це впливає, зокрема, на можливості вибору споживачів, а також на умови обігу товарів на ринку і може призвести до усунення конкуренції на наявному конкурентному ринку.
Таким чином, дії Краматорської МВА, що полягають у прийнятті розпорядження №33, яким передбачено транспортування тіл померлих з місця смерті до КНП "Міська лікарня №3" КМР виключно СКП "Ритуальна служба", можуть призвести до усунення конкуренції на ринку ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, в територіальних межах міста Краматорськ Донецької області.
29.10.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій він відхиляє аргументи відповідача.
У судовому засіданні 05.12.2024 представник позивача підтримав позов у повному обсязі та проси суд його задовольнити.
Присутній у судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував та проси суд відмовити у його задоволенні.
Представник третьої особи у судовому засіданні 05.12.2024 вважав позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками справи докази, заслухавши пояснення представників учасників справи, суд дійшов висновку про задоволення позову, з огляду на наступне.
Як встановлено судом, 10.09.2022 начальником Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області було прийнято розпорядження "Про встановлення порядку огляду трупа працівниками закладів охорони здоров`я Краматорської територіальної громади" № 33, відповідно до якого:
1. Визначити місцем огляду трупів приміщення патологоанатомічного відділення Комунального некомерційного підприємства "Міська лікарня №3" Краматорської міської ради. Огляд трупів проводити співробітниками патологоанатомічного відділення Комунального некомерційного підприємства "Міська лікарня №3".
2. При наявності ознак насильницької смерті трупи передавати на проведення судово-медичної експертизи.
3. При відсутності ознак насильницької смерті, що встановлюється після огляду трупа, за наявності можливості видачі лікарської довідки про смерть, лікарям Комунального неприбуткового підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги № 1" Краматорської міської ради видавати відповідну довідку.
4. При відсутності можливості видачі лікарської довідки про смерть лікарям Комунального неприбуткового підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги № 1" для встановлення причини смерті проводити патологоанатомічний розтин та видавати відповідне лікарське свідоцтво про смерть.
5. Транспортування трупів до місця огляду трупів патологоанатомічного відділення Комунального некомерційного підприємства "Міська лікарня №3", здійснювати виключно транспортом та співробітниками Спеціалізованого комунального підприємства "Ритуальна служба" Краматорської міської ради на підставі наявності довідки про огляд трупа співробітниками національної поліції або направлення на патологоанатомічний розчин.
6. Патологоанатомічному відділенню Комунального некомерційного підприємства "Міська лікарня №3" приймати тіла померлих виключно від Спеціалізованого комунального підприємства "Ритуальна служба" Краматорської міської ради на підставі наявних відповідних документів від співробітників національної поліції довідки, направлення на судово-медичну експертизу, протоколу, тощо.
7. Контроль за виконанням даного розпорядження покласти на відділ охорони здоров`я Краматорської міської ради.
14.08.2024 за результатами розгляду справи № 3/03-24-23 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції Адміністративною колегією Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України було прийняте рішення № 70/150-р/к, яким постановлено: визнати дії Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, які полягають у прийнятті розпорядження від 10.09.2022 №33 "Про встановлення порядку огляду трупа працівниками закладів охорони здоров`я Краматорської територіальної громади", яким передбачено транспортування тіл померлих з місця смерті до Комунального некомерційного підприємства "Міська лікарня №3" Краматорської міської ради виключно Спеціалізованим комунальним підприємством "Ритуальна служба", порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних дій органів влади, які можуть призвести до усунення конкуренції на ринку ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, в територіальних межах міста Краматорськ Донецької області. Зобов`язано Краматорську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене в пункті 1 резолютивної частини цього рішення, про що у 3-місячний строк з дня отримання рішення повідомити Відділення з наданням копій підтверджуючих документів.
Як вбачається зі змісту рішення (п.88), відповідач обґрунтовує власний висновок тим, що Краматорська МВА прийняла розпорядження, яким передбачено виключне право СКП "РС" на транспортування тіл померлих з місця смерті до КНП "Міська лікарня №3" КМР, що, у свою чергу, може призвести до усунення конкуренції на ринку ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, в територіальних межах міста Краматорськ Донецької області. Таким чином, дії Краматорської МВА, що полягають у прийнятті розпорядження, яким передбачено транспортування тіл померлих з місця смерті до КНП "Міська лікарня №3" КМР виключно СКП РС, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних дій органів влади, які можуть призвести до усунення конкуренції на ринку ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, в територіальних межах міста Краматорськ Донецької області (п.89).
Згідно з абзацом 2 статті 1 Закону України Про захист економічної конкуренції економічна конкуренція (конкуренція) - змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України Про захист економічної конкуренції державна політика у сфері розвитку економічної конкуренції та обмеження монополізму в господарській діяльності, здійснення заходів щодо демонополізації економіки, фінансової, матеріально-технічної, інформаційної, консультативної та іншої підтримки суб`єктів господарювання, які сприяють розвитку конкуренції, здійснюється органами державної влади, органами місцевого самоврядування та органами адміністративно-господарського управління та контролю.
Частина друга статті 4 Закону України Про захист економічної конкуренції визначає, що суб`єкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов`язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.
Тобто, виконання органами місцевого самоврядування зобов`язання щодо сприяння розвитку конкуренції та не вчинення будь-яких дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію, здійснюється шляхом створення умов, за яких здобуття суб`єктами господарювання переваг над іншими суб`єктами господарювання здійснюється завдяки власним досягненням. Здійснення таких заходів забезпечує реалізацію державної політики у сфері розвитку економічної конкуренції та обмеження монополізму. Однак, недотримання зазначених засад може призводити до спотворення конкуренції та, відповідно, до нездійснення органами місцевого самоврядування заходів, які сприяють розвитку конкуренції.
Відповідно до пункту 3 статті 50 Закону України Про захист економічної конкуренції порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю.
Згідно з приписами частини першої статті 15 Закону України Про захист економічної конкуренції антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Згідно ч. 1 ст. 4 Закону України Про правовий режим воєнного стану від12.05.2012 № 389-VIII (далі Закон № 389) на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
За ч. 2 ст. 10 Закону № 389 у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування: 1) начальник військової адміністрації: крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови; може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду); 2) апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 цієї частини), комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації.
Згідно постанови Верховної Ради України Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 30.08.2022 відповідно до частини другої статті 10 Закону України Про правовий режим воєнного стану Верховна Рада України постановила:
1. У період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування: 1) начальники Бахмутської, Сіверської, Соледарської, Часовоярської міських та Званівської сільської військових адміністрацій Бахмутського району, Великоновосілківської селищної та Комарської сільської військових адміністрацій Волноваського району, Краматорської, Лиманської, Миколаївської, Святогірської міських та Черкаської селищної військових адміністрацій Краматорського району, Курахівської міської та Шахівської сільської військових адміністрацій Покровського району Донецької області: крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України Про правовий режим воєнного стану, здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів; можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідної сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду); 2) апарати Званівської, Комарської, Шахівської сільських, Великоновосілківської, Черкаської селищних, Бахмутської, Краматорської, Курахівської, Лиманської, Миколаївської, Святогірської, Сіверської, Соледарської, Часовоярської міських рад та їх виконавчих комітетів, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України Про правовий режим воєнного стану), комунальні підприємства, установи та організації відповідних територіальних громад підпорядковуються начальникам відповідних військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області.
За ч. 2 ст. 15 Закону України Про центральні органи виконавчої влади накази міністерства, видані в межах його повноважень, є обов`язковими для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.
Указом Президента України № 469/2022 вiд 04.07.2022 утворено Краматорську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької областi, як тимчасовий державний орган на перiод дії воєнного стану; розпорядженням Президента України № 121/2022-рп вiд 04.07.2022 року її начальником призначено Гончаренка Олександра Васильовича.
На пiдставi постанови Верховної Ради України № 2542-IX вiд 30.08.2022 начальник Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької областi Олександр Васильович Гончаренко на перiод дiї воєнного стaну та протягом 30 днiв з моменту його скасування чи припинення здiйснює повноваження Краматорської міської ради, її виконавчого комітету та Краматорського мiського голови.
Отже, спірне розпорядження прийнято начальником Краматорської міської вiйськової адмiнiстрацiї, здiйснюючи повноваження органiв мiсцевого самоврядування Краматорської мiської ради.
Відповідно до преамбули Закону України "Про поховання та похоронну справу", цей Закон визначає загальні правові засади здійснення в Україні діяльності з поховання померлих, регулює відносини, що виникають після смерті (загибелі) особи, щодо проведення процедури поховання, а також встановлює гарантії належного ставлення до тіла (останків, праху) померлого та збереження місця поховання.
Згідно ст. 2 названого Закону, ритуальні послуги - послуги, пов`язані з організацією поховання та облаштуванням місця поховання.
Відповідно до статті 9, ритуальні служби - спеціалізовані комунальні підприємства, що створюються органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом, з метою здійснення організації поховання померлих і надання ритуальних послуг, передбачених необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, реалізації предметів ритуальної належності, передбаченим пунктом 2 частини другої статті 8 цього Закону. Ритуальні служби можуть також надавати ритуальні послуги, не передбачені необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг та реалізації предметів ритуальної належності, виготовляти предмети ритуальної належності. Тарифи щодо оплати таких послуг та предметів ритуальної належності встановлюються в межах, визначених законодавством, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради.
Згідно статті 10 Закону, надання ритуальних послуг відповідно до необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг, передбаченого пунктом 2 частини другої статті 8 цього Закону, здійснюється ритуальними службами або за договором суб`єктами господарювання інших форм власності. Вартість таких послуг встановлюється в порядку і в межах, встановлених законодавством, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради. Надання ритуальних послуг, не передбачених зазначеним переліком, а також виготовлення предметів ритуальної належності здійснюється за цінами, встановленими за згодою сторін. Надання ритуальних послуг та виготовлення предметів ритуальної належності здійснюється з дотриманням вимог норм і правил, встановлених законодавством.
Відповідно до статті 12 Закону України Про поховання та похоронну справу особа, яка зобов`язалася поховати померлого, на підставі свідоцтва про смерть звертається згідно із статтею 8 цього Закону до сільського голови або ритуальної служби з приводу укладення відповідного договору-замовлення на організацію та проведення поховання. Ця особа має право вибирати виконавців послуг серед суб`єктів господарської діяльності, які уклали договори із сільським головою або ритуальною службою про надання цих послуг. Ритуальні послуги надаються за плату згідно з договором-замовленням, крім випадків, передбачених законом. Виконавець може надавати ритуальні послуги, визначені Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг. Цей перелік затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Зазначений Необхідний мінімальний перелік окремих видів ритуальних послуг затверджений Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства № 193 від 19.11.2003, до нього належать наступні послуги: 1. Оформлення договору-замовлення на організацію та проведення поховання, 2. Оформлення свідоцтва про поховання, 3. Копання могили (викопування могили ручним або механізованим способом, опускання труни з тілом померлого в могилу, закопування могили, формування намогильного насипу та одноразове прибирання території біля могили), 4. Монтаж та демонтаж намогильної споруди при організації підпоховання в існуючу могилу, 5. Кремація тіл померлих, 6. Поховання та підпоховання урни з прахом померлих у колумбарну нішу, в існуючу могилу, у землю, 7. Зберігання урн з прахом померлих у крематорії, 8. Організація відправлення труни з тілом чи урни з прахом померлого за межі України, 9. Запаювання оцинкованої труни, 10. Замощення урни з прахом померлого в колумбарну нішу.
Порядок надання ритуальних послуг також регулюється нормами Необхідного мінімального переліку вимог щодо порядку організації поховання і ритуального обслуговування, затвердженого Наказом Держжитлокомунгоспу України № 193 від 19.11.2003.
Відповідно до пункту 3 даного Переліку, на підставі свідоцтва про смерть Замовник звертається до сільського голови або ритуальної служби з приводу укладання відповідного договору-замовлення на організацію та проведення поховання (далі - договір-замовлення) не пізніше ніж за 24 години до їх проведення. Пункт 4 Переліку передбачає, що надання ритуальних послуг відповідно до необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг здійснюється ритуальними службами або за договором про надання ритуальних послуг суб`єктами господарювання інших форм власності. Згідно з пунктом 10 Переліку, ритуальною службою, сільським головою, суб`єктом господарювання із Замовником укладається договір-замовлення. Примітки передбачають, що укладання договору із сільським головою має рекомендаційний характер, із суб`єктом господарювання має місце, коли особа скористалася правом вибору виконавця послуг серед суб`єктів господарської діяльності, які уклали договори із сільським головою або ритуальною службою про надання цих послуг. Пункт 11 Переліку забороняє надання послуг без оформлення договору замовлення.
Відносини ритуальної служби із суб`єктами господарювання, які мають право надавати ритуальні послуги, більш детально регулюються Типовим положенням про ритуальну службу України та Примірним договором про надання ритуальних послуг, затвердженими Наказом Держжитлокомунгоспу України № 193 від 19.11.2003.
Відповідно до пункту 8 Типового положення, ритуальна служба забезпечує укладання договорів із суб`єктами господарювання у зазначеному порядку. Примірний договір про надання ритуальних послуг у пункті 1.1 зазначає предметом договору саме надання ритуальних послуг. Пункт 3.1.1. Примірного договору зобов`язує ритуальну службу при зверненні особи, що зобов`язалася поховати померлого, забезпечити укладання договорів-замовлень, урахувавши при цьому побажання Замовника щодо виконавців послуг. Пункт 3.1.7. Примірного договору зазначає, що ритуальна служба зобов`язана забезпечити своєчасне оформлення договору-замовлення та у визначений сторонами термін передати замовлення Виконавцю послуг (суб`єкту господарювання, якого обрав Замовник).
Нормативним актом, який регулює порядок транспортування померлих з місця смерті до моргів є Правила проведення судово-медичної експертизи (досліджень) трупів у бюро судово-медичної експертизи, затверджені наказом Міністерства охорони здоров`я від 17.01.1995 № 6.
Відповідно до пункту 1.9 зазначених Правил, відповідальність за доставку трупа, його одягу та інших предметів, що безпосередньо мають відношення до трупа, у морг покладається на особу, яка призначила експертизу, і здійснюється бригадами, склад яких відповідно до місцевих умов комплектується з працівників органів Міністерства внутрішніх справ, або з працівників інших служб, що спеціалізуються на цьому.
Таким чином, транспортування тіл померлих до моргу є не ритуальною послугою, а обов`язком співробітників поліції і виконується останніми чи спеціалізованими бригадами інших служб.
Отже, розпорядження вiдповiдача №33 від 10.09.2022 не регулює питання надання ритуальних послyг, якими, відповідно до ст. 2 Закону України Про поховання та похоронну справу, є послyги, пов`язанi з органiзацiєю поховання та облаштування мiсця поховання та жодним чином не обмежує прав осiб, якi виявили бажання здiйснити поховання на обрання виконавця цих послуг.
Краматорська територіальна громада, на час прийняття спірного розпорядження, згідно Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 серпня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 26 серпня 2022 року № 193), віднесена до територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій.
При прийнятi спірного розпорядження, вiдповiдач, керувався нормами Порядку взаємодiї мiж органами та пiдроздiлами Нацiональної полiцiї України, закладами охорони здоров`я України та органами прокуратури України, ст.ст. 10, 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Отже, викладене дає підстави суду дійти висновку, що розпорядження начальника Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області Олександра Гончаренка від 10.09.2022 № 33 Про встановлення порядку огляду трупа працівниками закладів охорони здоров`я Краматорської територіальної громади є обґрунтованим, винесеним на підставі норм чинного законодавства, у межах повноважень, у спосіб передбачений законодавством, за для безпеки життю громадян України.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Як зазначалося вище по тексту рішення, в оскаржуваному рішенні відділенням вказано, що дії Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, які полягають у прийнятті розпорядження від 10.09.2022 №33 можуть призвести до усунення конкуренції на ринку ритуальних послуг, передбачених Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, в територіальних межах міста Краматорськ Донецької області.
Водночас Рішення АМК у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу не може ґрунтуватися на висновках, що мають переважно ймовірнісний характер, і на зроблених припущеннях, а мають бути засновані тільки на беззаперечно встановлених фактах. Близька за змістом правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 15.07.2021 зі справи № 904/4598/20.
Відповідно до ст.46 Закону України "Про захист економічної конкуренції", органи Антимонопольного комітету України мають право надавати рекомендації органам влади, органам місцевого самоврядування, органам адміністративно-господарського управління та контролю, суб`єктам господарювання, об`єднанням стосовно припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, а у разі, якщо порушення припинено, - щодо вжиття заходів для усунення наслідків цих порушень. Рекомендації надаються у формі листа. Рекомендації органів Антимонопольного комітету України підлягають обов`язковому розгляду органами чи особами, яким вони надані. Про результати їх розгляду Антимонопольному комітету України, його територіальному відділенню повідомляється у десятиденний строк з дня отримання рекомендацій, якщо органами Антимонопольного комітету України не продовжено цей строк. За умови виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито відповідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається, а розпочате провадження закривається. Органи Антимонопольного комітету України оприлюднюють рекомендації суб`єктам господарювання, об`єднанням, органам влади, органам місцевого самоврядування, органам адміністративно-господарського управління та контролю на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України протягом 10 робочих днів з дня їх надання. Рекомендації підлягають оприлюдненню в повному обсязі, крім інформації з обмеженим доступом. Інформація з обмеженим доступом має бути виключена, зачорнена або змінена в інший спосіб, що забезпечує достатній її захист та водночас повноту обґрунтування органом Антимонопольного комітету України наданих рекомендацій.
Крім того, як було встановлено судом, 22.11.2023 Першим апеляційним адміністративним судом у справі №200/630/23 було ухвалено постанову, якою апеляційну скаргу Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області задоволено. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року у справі № 200/630/23 за позовом Шевченка В.С. в інтересах ОСОБА_1 до Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, треті особи: Комунальна медична установа Міська лікарня № 3, Спеціалізоване комунальне підприємство Ритуальна служба Краматорської міської ради, Міністерство охорони здоров`я України, Національне агентство з питань запобігання корупції, Національна поліція України, Офіс Генерального прокурора про визнання розпорядження протиправним та нечинним скасовано. Прийнято нову постанову, якою У задоволенні позову Шевченка В.С. в інтересах ОСОБА_1 до Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, треті особи: Комунальна медична установа Міська лікарня № 3, Спеціалізоване комунальне підприємство Ритуальна служба Краматорської міської ради, Міністерство охорони здоров`я України, Національне агентство з питань запобігання корупції, Національна поліція України, Офіс Генерального прокурора про визнання розпорядження протиправним та нечинним відмовлено.
Предметом розгляду у справі №200/630/23 було визнання протиправним та нечинним розпорядження начальника Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області "Про встановлення порядку огляду трупа працівниками закладів охорони здоров`я Краматорської територіальної громади" від 10.09.2022 №33.
При розгляді даної справи Перший апеляційний адміністративний суд дійшов висновку, що що розпорядження вiдповiдача № 33 від 10.09.2022 не регулює питання надання ритуальних послyг, якими, відповідно до ст. 2 Закону України Про поховання та похоронну справу, є послyги, пов`язанi з органiзацiєю поховання та облаштування мiсця поховання та жодним чином не обмежує прав осiб, якi виявили бажання здiйснити поховання на обрання виконавця цих послуг. Спірне розпорядження направлено на належне оформлення фактy смерті в умовах воєнного стану на території, де велика вiрогiднiсть виникнення надзвичайної ситyацiї. Службою, яка має санітарну та технічну можливість здійснювати перевезення тіл померлих осіб є СКП Ритуальна служба Краматорської міської ради, яка була створена з метою надання ритуальних послуг. Доставка трупа до місця огляду чи проведення судово-медичної експертизи не є ритуальною послугою, тому висновок суду, що норма розпорядження з визначення певного суб`єкта реалізації дії нівелює можливість конкуренції в сфері ритуальних послуг та обмежує право вільного обрання виконавця таких послуг, не відповідає дійсності. Крім того, визнання спірного розпорядження протиправним та нечинним має ряд негативних наслiдкiв, серед яких є: неможливiсть огляду трупiв в місці ix знаходження, у зв`язку iз загрозою життю i здоров`ю медичних працiвникiв, що матиме наслiдком неможливiсть видачi лiкарських довiдок про смерть та належного розгляду обставин її настання. В свою чергу, зобов`язання фахiвцiв медичного профiлю перiодично пересуватися містом для виконання своїх обов`язкiв, матиме наслiдком правомiрну вiдмову останніх вiд виконання своїх обов`язкiв.
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України). Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позову яґк обґрунтованого та не спростованого відповідачем.
Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).
Відповідно до положень ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача.
Згідно наказу Голови Господарського суду Харківської області у період з 11.12.2024 по 16.12.2024 суддя О.В. Погорелова перебувала у щорічній відпустці.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 91, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним рішення адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.08.2024 № 70/150-р/к у справі 3/03-24-23.
Стягнути зі Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (61022, м. Харків, м. Свободи, 5, Держпром, 6 під`їзд, 1 поверх, кімната 35, код ЄДРПОУ 22630473) на користь Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (84300, Донецька область, Краматорський район, м. Краматорськ, пл. Миру, 2, код ЄДРПОУ 44691014) - 3028,00 грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення.
Позивач - Краматорська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області (84300, Донецька область, Краматорський район, м. Краматорськ, пл. Миру, 2, код ЄДРПОУ 44691014).
Відповідач Східне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (61022, м. Харків, м. Свободи, 5, Держпром, 6 під`їзд, 1 поверх, кімната 35, код ЄДРПОУ 22630473).
Повне рішення підписано 17 грудня 2024 року.
СуддяО.В. Погорелова
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 19.12.2024 |
Номер документу | 123818799 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства про антиконкурентні дії органів влади |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Погорелова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні