ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 340/4764/24Суддя І інстанції Казанчук Г.П.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),
суддів: Коршуна А.О., Сафронової С.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпрі апеляційні скарги селянського (фермерського) господарства Савеленка Миколи Анатолійовича та Головного управління ДПС у Кіровоградській області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2024 року у справі за адміністративним позовом селянського (фермерського) господарства Савеленка Миколи Анатолійовича до Головного управління ДПС у Кіровоградській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, а також зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
СФГ Савеленка Миколи Анатолійовича звернулося до суду з вищевказаним позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10351234/06687943 від 11.01.2024 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №18 від 21.11.2023 року, складену селянським (фермерським) господарством Савеленка Миколи Анатолійовича (ЄДРПОУ 06687943), в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання 15 грудня 2023 року.
В обґрунтування позовних посилається на те, що на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкових накладних, платником податків були надані пояснення та документи щодо підтвердження реальності здійснених операцій. Однак, надані документи не були взяті контролюючим органом до уваги, натомість податковий орган як на підставу для відмови у реєстрації податкової накладної вказав на надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2024 року позовні вимоги було задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10351234/06687943 від 11.01.2024 року. Зобов`язано комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області повторно розглянути пояснення та документи, подані СФГ Савеленка Микола Анатолійовича на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №18 від 21.11.2023 року, з урахуванням Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року. У задоволенні решти позовних вимог було відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням в частині відмовлених позовних вимог СФГ Савеленка Миколи Анатолійовича подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду в частині відмовлених позовних вимог скасувати та прийняти нове рішення яким задовольнити позовні вимоги в цій частині в повному обсязі. Вказує, що суд першої інстанції не повно встановлено обставини справи. Вказує, що у спірних правовідносинах податкову накладну № 18 від 21.11.2023 року складено на дату виникнення податкових зобов`язань за фактом відвантаження товару. При цьому ТТН складна 20.11.2023 року на господарстві позивача при навантаженні товару, а тому дати ТТН та видаткової накладної не збігаються. В той же час з відміток на ТТН вбачається, що час реєстрації транспортного засобу позивача на пункті розвантаження покупця 21 листопада 2023 року об 08 год. 00 хв. Неузгодженість календарних дат на яку звернув увагу суд першої інстанції припустивши непідтвердження факту поставки товару виходячи із неспівпадіння дат на ТТН та видатковій накладній є безпідставними, оскільки дата, зазначена у ТТН, є датою складання ТТН і передачі постачальником вантажу перевізнику, а датою складення видаткової накладної в даній справі є фактична дата одержання товару покупцем за результатами його зважування.
Не погодившись з прийнятим рішенням в частині задоволених позовних вимог Головне управління ДПС у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду скасувати та прийняти нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зазначає, що рішення комісіє є правомірним, оскільки платником податків не було надано відповідних підтверджуючих документів щодо належного підтвердження господарських операцій на підставі якого виписано ПН.
У письмових відзивах на апеляційну скаргу просять відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального права, правову оцінку досліджених судом доказів у справі, суд апеляційної інстанції приходить до висновку що апеляційна скарга позивача підлягає задоволенню, а апеляційна скарга контролюючого органу задоволенню не підлягає з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що Селянське (фермерське) господарство Савеленка Миколи Анатолійовича (надалі позивач) зареєстроване як юридична особа 12.05.2005 року за №14221200000000363 і 17.11.1993 взято на облік до Бобринецької ДПІ ГУ ДПС в Кіровоградській області як платника податків з видом економічної діяльності - 01.11. вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур та 15.07.2008 року зареєстроване платником податку на додану вартість.
21.08.2023 року між СФГ Савеленка М.А. та ТОВ СП «Нібулон» укладено договір поставки №354/2023 за змістом якого постачальник зобов`язується поставити і передати у власність покупцю сільськогосподарську продукцію власного виробництва в асортименті, за ціною, якістю, кількістю та на умовах, узгоджених з покупцем і вказаних у Договорі та в Додатках до Договору, а Покупець зобов`язується здійснити приймання та оплату товару.
На виконання умов договору, позивачем 21.11.2023 року відвантажено ТОВ СП «Нібулон» ріпак у кількості 22,580 тон на загальну суму 309345,90 грн, що підтверджується видатковою накладною від 21.11.2023 року №18 (а.с.103). В цей же день, 21.11.2023 року складено рахунок на оплату №18 на суму 309345,90 грн (а.с.102).
Згідно товарно-транспортної накладної №0017 від 20.11.2023 року позивачем, як автомобільним перевізником, здійснено перевезення ріпаку 22,640 тон до ПТ ТОВ СП «Нібулон» м. Миколаїв, в. Каботажний спуск 1 (а.с.105). На зворотному боці вказаної ТТН наявна печатка із датою відвантаження 21.11.2023 року.
Додатком №ПТ_5 від 21.11.2023 року до Договору поставки №354/2023 від 21.08.2023 року визначено загальну суму за цим додатком 309345,90 грн, термін поставки товару до 21.11.2023 року (а.с.104).
29.11.2023 року ТОВ СП «Нібулон» здійснено часткову оплату в сумі 265135,14 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №9396 від 29.11.2023 року (а.с.106).
Як зазначив представник позивача у письмовому поясненні від 13.09.2024 року, на дату виникнення податкових зобов`язань за фактом відвантаження товару складено податкову накладну №18 від 21.11.2023 на суму 309345,90 грн., у тому числі ПДВ 37989,85 та в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку відповідно направлено її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - податкова накладна №18, а.с.105).
Вказану податкову накладну доставлено до ДПС України, документ прийнято, реєстрація зупинена. Підставами для зупинення реєстрації податкових накладних вказано Обсяг постачання товару/послуги 1205, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=4,9324%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.108).
У зв`язку з цим позивачем направлено до контролюючого органу пояснення на підтвердження здійснення господарських операцій за цією податковою накладною та додано відповідні документи (а.с.109).
Повідомленням про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.01.2024 року №10294161/06687943 вказано про відсутність статистичної звітності про кількість зібраного врожаю; наявності основних засобів для навантаження сільськогосподарської продукції; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (завірених належним чином) за оренду складу. Згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України встановлено недостатню чисельність трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності (а.с.110-111).
Крім того, у повідомленні зазначено, що у разі неподання додаткових пояснень та копій документів та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку, комісія регіонального рівня приймає рішення відмову в реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим пункту 9 цього Порядку.
Позивачем не надано пояснень чи документів на вимогу вищезазначеного повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових документів комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області - прийняла рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.01.2024 року №10351234/06687943, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням додаткових письмових пояснень (надалі спірне рішення, а.с.112).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з протиправності спірного у цій справі рішення, а також невідповідності змісту вимогам, що висуваються до його обґрунтування та форми.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Як вже було зазначено вище, пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України
На виконання вимог цієї статті, 11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
Так, у пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює його розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено розрахунок коригування, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
При цьому, суд також підкреслює, що на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДПС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Приписами вказаного Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Матеріалами справи підтврлджеується фатк подання позивачем звіту за формою 29-сг 10.01.2024 року, при тому, що останній день для надання пояснень згідно повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень від 02.01.2024 року, був 09.01.2024 року (за один день до подачі звіту).
Між тим, позивач, одержавши квитанцію про зупинення реєстрації цієї податкової накладної та в подальшому повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень від 02.01.2024 року не надав. Звіт за формою №29-сг долучений позивачем до матеріалів позову, зміст якого свідчить про наявність у позивача необхідної кількості ріпаку для його реалізації. Виходячи з викладеного осуд першої інстанції прийшов до обґрунтованого висновку про протиправність оскарженого рішення та його скасування.
Зі змісту оскаржуваного рішення вбачається, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної стало ненадання платником податку документів згідно повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень. Водночас, судом встановлено об`єктивна причини підтвердження наявності у позивача товару за кодом 1205.
Дійшовши обґрунтованого висновку про протиправність оскарженого рішення відповідача, суд першої інстанції помилково вважав, що вимоги позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну є такими що не підлягають задоволенню.
При цьому суд виходив з того, що позивач не довів, що його податкові зобов`язання як постачальна товарів по взаємовідносинах з ТОВ СП «Нібулон6» виникли саме 21.11.12023 року коли він склав податкову накладну № 18,
Суд першої інстанції вказав на відсутність доказів щодо проведення контролюючим органом дотримання вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 ПК України, при складанні позивачем податкової накладної №18 від 21.11.2023 року, як умови її прийняття. Тому суд не убачає підстав для спонукання ДПС України зареєструвати цю податкову накладну в ЄРПН, про що просить позивач у позові.
З метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, скасовуючи рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН як таке, що прийняте передчасно, суд поклав на цю комісію обов`язок повторно розглянути пояснення та документи, з урахуванням Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року
Колегія суддів зазначає, що такі висновки суд є безпідставними та помилковим та такими, що прийняті в наслідок невірного встановлення обставин справи та відповідно не відповідають правовим нормам ПК України що їх регулюють.
Так з матеріалів справи вбачається, що на виконання умов договору, позивачем 21.11.2023 року відвантажено ТОВ СП «Нібулон» ріпак у кількості 22,580 тон на загальну суму 309345,90 грн, що підтверджується видатковою накладною від 21.11.2023 року №18 (а.с.103). В цей же день, 21.11.2023 року складено рахунок на оплату №18 на суму 309345,90 грн (а.с.102).
Згідно товарно-транспортної накладної №0017 від 20.11.2023 року позивачем, як автомобільним перевізником, здійснено перевезення ріпаку 22,640 тон до ПТ ТОВ СП «Нібулон» м. Миколаїв, в. Каботажний спуск 1 (а.с.105). На зворотному боці вказаної ТТН наявна печатка із датою відвантаження 21.11.2023 року.
Отже твердження суду про те, що податкова накладна від 21.11.2023 року №18 складена за датою відвантаження товару, водночас, згідно ТТН №0017, якої засвідчено відвантаження товару, складена 20.11.2023 року, тобто за день раніше, що йде в розріз видатковій накладній №18 від 21.11.2023 року (а.с.103), не відповідають дійсним обставинам справи, оскільки на зворотному боці ТТН наявна печатка із датою відвантаження товару, саме 21.11.2023 року.
Згідно з пунктами 201.1, 201.7 статті 201 Податкового кодексу України, пунктом 5 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 року №1307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 року за №137/28267, податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов`язань постачальника (продавця), крім випадків, передбачених Податковим кодексом України та цим Порядком. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
Отже, дата складання податкової накладної має збігатися з датою виникнення податкових зобов`язань із ПДВ, яка визначається відповідно до норм статті 187 Податкового кодексу України.
Згідно Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в України, затверджених Наказом Міністерства транспорту України14.10.97 № 363 (надалі Правила №363) товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Пунктом 11.1 Правил №363 визначено, що основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
У спірних правовідносинах податкову накладну № 18 від 21.11.2023 року складено на дату виникнення податкових зобов`язань за фактом відвантаження товару. При цьому ТТН складна 20.11.2023 року на господарстві позивача при навантаженні товару, а тому дати ТТН та видаткової накладної не збігаються. В той же час з відміток на зворотньому боці ТТН вбачається, що час реєстрації транспортного засобу позивача на пункті розвантаження покупця 21 листопада 2023 року об 08 год. 00 хв.
Неузгодженість календарних дат на яку звернув увагу суд першої інстанції припустивши непідтвердження факту поставки товару виходячи із неспівпадіння дат на ТТН та видатковій накладній є безпідставними, оскільки дата, зазначена у ТТН, є датою складання ТТН і передачі постачальником вантажу перевізнику, а датою складення видаткової накладної в даній справі є фактична дата одержання товару покупцем за результатами його зважування , що повністю узгоджується з вищевказаними правовими нормами що регулюють порядок складення податкової накладної та виникнення податкових зобов`язань.
Колегія суддів також окремо зауважує, що Верховним Судом, зокрема у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19 сформована правова позиція відповідно до якої: здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту з операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства; здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу; приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності; змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатами здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначений нормами Податкового кодексу України; при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Крім того, колегія суддів за зазначає, що Постановою Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року № 21-1465а15 встановлено, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Положеннями КАС України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Адміністративний позов може містити вимоги про зобов`язання відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії.
У разі задоволення позову суду надано право прийняти рішення про зобов`язання відповідача вчинити певні дії.
З викладеного слідує, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Окрім цього, колегія суддів зазначає, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Відтак, відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим, колегія суддів приходить до висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваним рішенням.
В даному випадку задоволення позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкову накладну датою її фактичного подання, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений
Зазначене вище має наслідком скасування рішення суду першої інстанції в частині відмовлених позовних вимог та задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну№18 від 21.11.2023 року, складену селянським (фермерським) господарством Савеленка Миколи Анатолійовича (ЄДРПОУ 06687943), в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання 15 грудня 2023 року.
Керуючись п.2 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства Савеленка Миколи Анатолійовича - задовольнити.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2024 року в частині відмовлених позовних вимог скасувати та прийняти нову постанову в цій частині.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну№18 від 21.11.2023 року, складену селянським (фермерським) господарством Савеленка Миколи Анатолійовича (ЄДРПОУ 06687943), в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання 15 грудня 2023 року.
В решті рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2024 року залишити без змін.
Стягнути солідарно з Головного управління ДПС у Кіровоградській області та Державної податкової служби України за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь Селянського (фермерського) господарства Савеленка Миколи Анатолійовича сплачений судовий збір за подачу апеляційної скарги у розмірі 2271 грн. (дві тисячі двісті сімдесят одна грн.)
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.
В повному обсязі постанова складена 17 грудня 2024 року.
Головуючий - суддяД.В. Чепурнов
суддяА.О. Коршун
суддяС.В. Сафронова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123867473 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні