РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
11 грудня 2024 р. Справа № 120/11367/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Томчука А.В.,
за участі секретаря судового засідання: Товстун Н.М.,
представника позивача: не з`явився
представника відповідача: Орленко О.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінницягаз Збут"
до:Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
про: визнання протиправними та скасування постанови та розпорядження
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницягаз Збут" (далі - ТОВ "Вінницягаз Збут", позивач) звернулось в суд з позовною заявою до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, відповідач), в якій просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову від 08.03.2024 № 453 "Про застосування санкцій до "Вінницягаз Збут" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу";
- визнати протиправним та скасувати розпорядження від 08.03.2024 № 76-р "Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут".
В обґрунтування заявлених вимог представник позивача вказує, що за результатами проведення планової перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу відповідач встановив порушення ТОВ "Вінницягаз Збут" Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201, про що 07.02.2024 було складено Акт № 71.
Постановою НКРЕКП від 08.03.2024 № 453 до Товариства застосовано відповідальність у вигляді застереження щодо недопущення надалі порушень підпункту 18 пункту 2.2. глави Ліцензійних умов у частині складання звітності та накладення штрафу у розмірі 72 046 грн за порушення підпункту 24 пункту 2.2. глави Ліцензійних умов у частині виконання рішень НКРЕКП у строки встановлені відповідним розпорядженням та/або законодавством, а саме розпорядження НКРЕКП від 05 грудня 2023 року № 332-р "Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут".
Крім того, за наслідками поведеної перевірки відповідачем було прийнято розпорядження від 08.03.2024 № 76-р "Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут", яким зобов`язано ТОВ "Вінницягаз Збут" усунути порушення підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201, у частині виконання рішень НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, для чого у строк до 01.04.2024 виконати вимоги абзацу п`ятого розпорядчої частини розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р "Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут" щодо сплати компенсації 122 споживачам за недотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 21.09.2017 № 1156, про що повідомити НКРЕКП.
Вважаючи, що зміст оскаржуваних постанови № 453 та розпорядження № 76-р не відповідає нормам чинного законодавства, що регулюють порядок постачання природного газу споживачам, Товариство звернулось до суду із вимогами про їх скасування.
Ухвалою від 03.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено її розгляд здійснювати в порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі. Встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.
18.09.2024 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник НКРЕКП заперечив щодо задоволення позову та вказав про наступне.
Представник, посилаючись на норми Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" вказала, що НКРЕКП є органом, уповноваженим здійснювати державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових перевірок; у разі виявлення порушень у діях таких суб`єктів, застосовувати до них за результатом проведених перевірок санкції.
На спростування тверджень позовної заяви, що начебто "під час проведення перевірки відповідач вийшов за межі підстав призначення такої перевірки, що порушує п. 4.2 Порядку № 428" представник зазначила, що оскільки НКРЕКП було проведено планову перевірку, то жодних порушень вимог пункту 4.2 Порядку № 428 не відбулось, у зв`язку із тим, що така норма не регулює порядок проведення Регулятором планових перевірок.
Щодо суті виявлених порушень, звернули увагу суду на те, що перевіркою встановлено та Актом № 71 зафіксовано порушення підпункту 18 пункту 2.2 Ліцензійних умов у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку. Так, Регулятором встановлено та зазначено в Акті № 71, що форма звітності № 5- НКРЕКП-газ-моніторинг (квартальна) «Звіт про діяльність постачальника природного газу» за І та ІІІ квартал 2023 року не була подана до Сектору НКРЕКП у Вінницькій області та за IV квартал 2023 року подана з порушенням терміну на 1 день (подана 23.01.2024).
Також Регулятором встановлено: - у формі звітності № 5-НКРЕКП-газ-моніторинг за І ІV квартали 2023 року у рядку 1 «Постачання природного газу, усього, у тому числі:» графи 5 «Оплачено за борги минулих періодів, тис. грн» розділу ІІ «Стан розрахунків споживачів за спожитий природний газ» Товариством не відображено стан оплати за борги минулих років; графи 7 «Борг, тис. грн» розділу ІІ «Стан розрахунків споживачів за спожитий природний газ» Товариством не відображено заборгованість споживачів на кінець звітного періоду.
Також у відзиві відповідач наголошує, що на момент проведення планової перевірки ТОВ "Вінницягаз Збут" не виконало вимоги абзацу п`ятого розпорядчої частини розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р та не сплатило компенсацію за недотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу 122 споживачам, зазначеним в Акті позапланової виїзної перевірки від 15.11.2023 № 480, проведеної відповідно до постанови НКРЕКП від 28.06.2023 № 1169 "Про проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ "Вінницягаз Збут".
З огляду на зазначене, Регулятором правомірно встановлено порушення ТОВ "Вінницягаз Збут" підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов щодо обов`язку Ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством.
Поміж іншого відповідач наголосив на правомірності застосування НКРЕКП Товариства санкції та звернуло увагу суду на ту обставину, що 20.03.2024 НКРЕКП прийнято постанову в № 563 «Про розстрочення сплати штрафу, накладеного на ТОВ "Вінницягаз Збут", якою розстрочено сплату штрафу у розмірі 72 046 грн, накладеного постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 08.03.2024 № 453.
Також представник відповідача у наданому відзиві заперечив щодо заявлених до відшкодування суми витрат на правничу допомогу у цій справі.
23.09.2024 представник позивача подала до суду відповідь на відзив, в якій просила задовольнити заявлені вимоги, спростовуючи аргументи сторони відповідача, що наведені у відзиві. Зокрема вказала, що ТОВ "Вінницягаз Збут" з 01.05.2022 не є постачальником природного газу в розумінні норм діючого законодавства, що в свою чергу підтверджується наказом Міністерства енергетики України від 08.06.2022 № 198 відповідно до якого з 01.05.2022 всіх побутових споживачів ТОВ "Вінницягаз Збут" включено до Реєстру постачальника "останньої надії" - ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України".
Згідно з п.15 розділу ІІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496 (далі Правила постачання), постачання природного газу постачальником починається з дня реєстрації споживача в Реєстрі споживачів постачальника. У випадку зміни постачальника природного газу постачання здійснюється на наступний день після реєстрації споживача в Реєстрі споживачів постачальника. При цьому постачальник зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дня реєстрації споживача у своєму Реєстрі споживачів повідомити його про дату, з якої постачальник здійснює постачання природного газу споживачу.
У відповідності до п. 11.5 Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2500, дія цього Договору також припиняється у разі реєстрації споживача в Реєстрі споживачів іншого постачальника на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи у порядку, визначеному Правилами постачання та Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493. У такому випадку дія цього Договору припиняється на наступний день після реєстрації споживача в Реєстрі іншого постачальника.
ТОВ "Вінницягаз Збут", починаючи з 02.05.2022 вже не мало договірних правовідносин зі споживачами.
Оскільки відсутній суб`єкт правовідносин, відсутній причинно-наслідковий зв`язок між діями і наслідками, тож відсутні і повноваження у НКРЕКП щодо застосування до ТТОВ "Вінницягаз Збут" заходів впливу, а саме притягнення до відповідальності шляхом накладення штрафу та зобов`язання виплатити компенсацію споживачам за порушення Мінімальних стандартів.
Це в свою чергу призвело до безпідставного прийняття НКРЕКП спірних розпорядження від 08.03.2024 за № 76-р та постанови від 08.03.2024 № 453.
Також, представник позивача звернув увагу суду, що у період з 08.06.2022 до 31.12.2023 Товариством було опрацьовано більш ніж 46 тисяч заяв, що полягало у опрацюванні інформації, зазначеної у заявах (уточнення банківських реквізитів, паспортних даних та інше), а також внесення в електронний документообіг Товариства.
Окрім того, весь цей час Товариство не переставало отримувати аномальну кількість заяв від споживачів, оскільки станом на 30.04.2022 у ТОВ "Вінницягаз Збут" перебувало на обліку більш ніж 435 тис. побутових споживачів, що безпідставно та всупереч норм частини п`ятої статті 59 Закону України "Про ринок природного газу" не було враховано відповідачем при винесенні оскаржуваних рішень.
24.09.2024 представник відповідача подала до суду заперечення на відповідь на відзив, в яких просила відмовити у задоволенні позову ТОВ "Вінницягаз Збут".
26.09.2024 ухвалою постановленою без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до протоколу судового засідання, суд відклав підготовче засідання у справі.
Ухвалою від 09.10.2024 суд задовольнив клопотання представника позивача та зупинив провадження у справі № 120/11367/24 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 120/4228/24.
19.11.2024 судом постановлено ухвалу про поновлення провадження у справі.
Ухвалою від 04.12.2024 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду.
11.12.2024 представник Товариства подав до суду заяву про проведення судового засідання, призначено на 11.12.2024 без участі позивача.
У судовому засіданні 11.12.2024, суд за відсутності заперечень зі сторони представника відповідача, визнав за можливе провести судове засідання за відсутності представника позивача.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечив щодо задоволення вимог ТОВ "Вінницягаз Збут" з мотивів, що наведені у відзиві на позовну заяву, запереченнях на відповідь на відзив.
Суд, дослідивши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення сторони відповідача, що були надані у судовому засіданні, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
ТОВ "Вінницягаз Збут" є підприємством, що здійснює господарську діяльність із постачання природного газу на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу, виданої відповідно до постанови НКРЕКП від 11.05.2017 № 633.
На підставі рішення НКРЕКП від 22.11.2023 № 2202, постанови про продовження перевірки від 23.01.2024 № 172 та посвідчення на проведення планової перевірки від 27.12.2023 № 653, у період з 11.01.2024 по 07.02.2024 відповідачем проведено планову перевірку щодо дотримання позивачем щодо дотримання ТОВ "Вінницягаз Збут" вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку природного газу та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201 за період діяльності із 01.01.2023 по 31.12.2023.
За результатами планової перевірки ТОВ "Вінницягаз Збут" складено Акт від 07.02.2024 № 71, в якому зафіксовані порушення:
- підпункту 18 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подання її до НКРЕКП (п. 1.18 Акта перевірки, стор. 19-20 Акта перевірки);
- підпункту 24 пункту 2.2 Ліцензійних умов у частині виконання рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішення та/або законодавством, а саме розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р «Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут" (п. 2.24 Акта перевірки, стор. 28-29 Акта перевірки).
Товариством подано заперечення до Акта від 07.02.2024 № 71.
Постановою НКРЕКП від 08.03.2024 № 453, відповідно до статтей17, 19та22 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг",статті 59 Закону України "Про ринок природного газу" та Порядку (методики) визначення розміру штрафів, які накладаються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою НКРЕКП від 23.09.2023 № 1800, за Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг застережено ТОВ "Вінницягаз Збут" щодо недопущення надалі порушень підпункту 18 пункту 2.2. глави Ліцензійних умов у частині складання звітності та накладено на Товариство штраф у розмірі 72 046 грн за порушення підпункту 24 пункту 2.2. глави Ліцензійних умов у частині виконання рішень НКРЕКП у строки встановлені відповідним розпорядженням та/або законодавством, а саме розпорядження НКРЕКП від 05 грудня 2023 року № 332-р "Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут".
Крім того, за наслідками поведеної перевірки відповідачем було прийнято розпорядження від 08.03.2024 № 76-р "Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут", яким зобов`язано ТОВ "Вінницягаз Збут" усунути порушення підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201, у частині виконання рішень НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, для чого у строк до 01.04.2024 виконати вимоги абзацу п`ятого розпорядчої частини розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р "Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут" щодо сплати компенсації 122 споживачам за недотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 21.09.2017 № 1156, про що повідомити НКРЕКП.
Не погоджуючись із такими постановою та розпорядженням, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Визначаючись щодо заявлених вимог, суд керується та виходить з наступного.
Відповідно до частини першоїстатті 1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22.09.2016 № 1540-VIII(далі - Закон № 1540-VIII) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.
Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.
Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Пунктом 1 частини першоїстатті 2 Закону № 1540-VIIIпередбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема: у сфері енергетики: діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу.
Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України (частина 1 статті 3 Закону № 1540-VIII).
Згідно із частиною другоюстатті 3 Закону № 1540-VIIIРегулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.
В силу частини 3 статті 3 Закону № 1540-VIII основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 17 Закону № 1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції.
Рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою (частина 5 статті 14 Закону № 1540-VIII).
Рішення Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг (частина 9 статті 14 Закону № 1540-VIII).
Відповідно до пунктів 11, 12 частини першоїстатті 17 Закону № 1540-VIIIдля ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор: контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства.
За приписами частин першої - п`ятоїстатті 19 Закону № 1540-VIIIРегулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.
Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора.
Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.
Під час здійснення державного контролю Регулятор має право, зокрема: 1) вимагати від суб`єкта, щодо якого здійснюється перевірка, усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та/або ліцензійних умов; 5) приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, щодо якого здійснюється перевірка, рішення про усунення виявлених порушень; 6) накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.
За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки. Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі. У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи прийняти акт про результати перевірки такий акт надсилається суб`єкту господарювання рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів з дня підписання акта членами комісії з перевірки. Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки. У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом. Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.
Судом встановлено, що проведеною перевіркою встановлено та в Акті № 71 зафіксовано порушення Товариством:
- підпункту 18 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подання її до НКРЕКП (п. 1.18 Акта перевірки, стор. 19-20 Акта перевірки);
- підпункту 24 пункту 2.2 Ліцензійних умов у частині виконання рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішення та/або законодавством, а саме розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р «Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут" (п. 2.24 Акта перевірки, стор. 28-29 Акта перевірки).
Щодо порушень підпункту 18 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, суд вказує про наступне.
Відповідно до вимог постанови НКРЕКП від 07.07.2016 № 1234 "Про затвердження форм звітності НКРЕКП щодо здійснення моніторингу на ринку природного газу та інструкцій щодо їх заповнення" (зі змінами) форма звітності № 5-НКРЕКП-газ-моніторинг (квартальна) "Звіт про діяльність постачальника природного газу" подається не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним періодом - до НКРЕКП та відповідного територіального органу НКРЕКП.
Регулятором встановлено та зазначено в Акті № 71, що форма звітності № 5- НКРЕКП-газ-моніторинг (квартальна) "Звіт про діяльність постачальника природного газу" за І та ІІІ квартал 2023 року не була подана до Сектору НКРЕКП у Вінницькій області та за IV квартал 2023 року подана з порушенням терміну на 1 день (подана 23.01.2024).
Також Регулятором встановлено:
- у формі звітності № 5-НКРЕКП-газ-моніторинг за І ІV квартали 2023 року у рядку 1 «Постачання природного газу, усього, у тому числі:» графи 5 «Оплачено за борги минулих періодів, тис. грн» розділу ІІ «Стан розрахунків споживачів за спожитий природний газ» Товариством не відображено стан оплати за борги минулих років; графи 7 «Борг, тис. грн» розділу ІІ «Стан розрахунків споживачів за спожитий природний газ» Товариством не відображено заборгованість споживачів на кінець звітного періоду.
Вказані порушення ТОВ "Вінницягаз Збут" не спростовуються.
Щодо порушення Товариством підпункту 24 пункту 2.2 Ліцензійних умов у частині виконання рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, а саме розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р "Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут", суд враховує наступне.
Розпорядженням НКРЕКП № 332-р НКРЕКП зобов`язало ТОВ "Вінницягаз Збут" усунути порушення пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201, а саме: підпункту 18 у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку, підпункту 25 у частині дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП, для чого у строк до 20.12.2023: надати до НКРЕКП скориговану форму звітності № 4-НКРЕКП-газ-якість- постачання (квартальна) «Звіт щодо показників комерційної якості надання послуг з постачання природного газу та надання компенсацій споживачам», затверджену постановою НКРЕКП від 10 листопада 2022 року № 1416, за 1 квартал 2023 року, сплатити компенсацію 122 споживачам за недотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 21.09.2017 № 1156, про що повідомити НКРЕКП.
Так, в Акті № 71 (стор. 29), вказано що на момент проведення планової перевірки ТОВ "Вінницягаз Збут" не виконало вимоги абзацу п`ятого розпорядчої частини розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р та не сплатило компенсацію за недотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу 122 споживачам, зазначеним в Акті позапланової виїзної перевірки від 15.11.2023 № 480, проведеної відповідно до постанови НКРЕКП від 28.06.2023 № 1169 «Про проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ "Вінницягаз Збут".
Таким чином судом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваних у цій справі постанови від 08.03.2024 № 453 та розпорядження від 08.03.2024 № 76-р слугувало порушення Товариством підпункту 24 пункту 2.2. глави Ліцензійних умов у частині виконання рішень НКРЕКП у строки встановлені відповідним розпорядженням та/або законодавством, а саме розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р "Про усунення порушень ТОВ "Вінницягаз Збут".
В свою чергу, під час розгляду цієї справи суд встановив, що ТОВ "Вінницягаз Збут" оскаржило розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р до суду.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 08.07.2024 у справі № 120/4228/24, яке залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2024, відмовлено у задоволенні вимог ТОВ "Вінницягаз Збут" зокрема і щодо визнання протиправним та скасування розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р.
Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі , що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Преюдиційність - у процесуальному праві обов`язок суду, який розглядає справу, прийняти без перевірки та доказів факти, які раніше вже були встановлені набравши законної сили судовим рішення або вироком у будь-якій іншій справі. Преюдиційність дозволяє уникнути ухвалення суперечливих судових фактів щодо одного й того ж питання та вирішувати справи з найменшими витратами часу та засобів.
Тобто факти, установлені у прийнятих раніше судових рішеннях, мають для суду преюдиціальний характер. Преюдиціальність означає обов`язковість фактів, установлених судовим рішення, що набрало законної сили в одній справі, для суду при розгляді інших справ (постанова Верховного Суду від 26.11.2019 по справі № 922/643/19).
Суть преюдиції полягає в неприпустимості повторного розгляду судом одного й того ж питання між тими ж сторонами.
Преюдиційні обставини не потребують доказування, якщо одночасно виконуються такі умови: обставина встановлена судовим рішенням; судове рішення набрало законної сили; у справі беруть участь ті самі особи, які брали участь у попередній справі.
Таким чином, оскільки правомірність розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р, на підставі якого прийняті оскаржувані у цій справі постанова від 08.03.2024 № 453 та розпорядження від 08.03.2024 № 76-р, підтверджено у судовому порядку, а позивачем під час розгляду цієї справи не надано доказів виконання розпорядження НКРЕКП від 05.12.2023 № 332-р, суд дійшов висновку про правомірність рішень суб`єкта владних повноважень, які є предметом спору у цій справі.
Щодо аргументів сторони позивача, відносно того, що прийняте розпорядження від 08.03.2024 № 76-р не відповідає способу його виконання, суд зауважує на наступному.
У заявах по суті справи позивач наголошує на тому, що норми Мінімальних стандартів не поширюються на нього, оскільки "починаючи з 01.05.2022 ТОВ "Вінницягаз Збут" втратило зі свого Реєстру постачальника всіх побутових споживачів, то в останнього відсутня можливість врахувати компенсацію за недотримання мінімальних стандартів шляхом врахування суми відповідної компенсації у рахунку за спожитий природний газ, так як такі нарахування відсутні із зазначеної дати".
Відповідно до пункту 1.2 глави 1 Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів природного газу та порядок надання компенсації споживачам за їх недотримання, затверджених Постановою НКРЕКП 21.09.2017 № 1156, дія цих Стандартів та вимог поширюється на Операторів ГРМ та постачальників природного газу.
Сторонами спору не спростовується, що постановою НКРЕКП від 11.05.2017 № 633, зокрема, ТОВ "Вінницягаз Збут" видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу на території України.
Відповідно до пункту 1.2 глави 1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених Постановою НКРЕКП від16.02.2017 № 201 вони є обов`язковими для суб`єктів господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з постачання природного газу (далі господарська діяльність з постачання природного газу, ліцензована діяльність).
Як попередньо зазначав суд вище, розпорядженням НКРЕКП № 332-р зобовязаноТОВ "Вінницягаз Збут" усунути порушення пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов, яким зокрема, зобов`язано сплатити компенсацію 122 споживачам за недотримання Мінімальних стандартів, про що повідомити НКРЕКП.
Проте, на момент проведення планової перевірки ТОВ "Вінницягаз Збут" не виконало вищевказані вимоги Розпорядження № 332-р та не сплатило компенсацію за недотримання Мінімальних стандартів 122 споживачам.
З урахуванням встановлених обставин, суд зауважує, що решта аргументів позову ТОВ "Вінницягаз Збут" стосуються незгоди з розпорядженням НКРЕКП № 332-р, правомірність прийняття якого підтверджено у судовому порядку за наслідками розгляду справи № 120/4228/24.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що оспорювані позивачем рішенняконтролюючого органу є обґрунтованим та прийнятими правомірно і підстави для їх скасування відсутні.
Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spai№) № 303-A, пункт 29).
Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд наголошує на тому, що в силу вимог частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
У контексті зазначених положень КАС України, суд звертає увагу позивача на те, що закріплені у частині другій статті 77 КАС України норми права щодо обов`язку суб`єкта владних повноважень доведення правомірності прийняття оспорюваного рішення не звільняє позивача від обов`язку доведення заявлених позовних вимог належними та допустимими доказами.
Тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволення позовних вимог, відповідно до вимог статей 132, 139 КАС України, суд не вирішує питання про стягнення в користь позивача понесених судових витрат.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницягаз Збут" (Хмельницьке шосе, 23, м. Вінниця, 21036, код ЄДРПОУ 39593306);
Відповідач: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ 39369133).
Повний текст рішення складено і підписано суддею 19.12.2024.
Суддя Томчук Андрій Валерійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123901497 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні