ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/6999/24 Суддя (судді) першої інстанції: Наталія БАРГАМІНА
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Епель О.В., Файдюка В.В., розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Остерської квартирно-експлуатаційної частини (району) на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 липня 2024 р. у справі (змішана форма частина справи у електронному вигляді та частина справи у паперовому вигляді) за адміністративним позовом Остерської квартирно-експлуатаційної частини (району) до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ 150 ТРЕСТУ "ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД", про визнання протиправним та скасування висновку,
В С Т А Н О В И В :
Рух справи.
15.05.2024 Остерська квартирно-експлуатаційна частина (району) звернулась до суду через електронний суд з позовом до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача -Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельне управління 150 тресту "Південзахідтрансбуд", про визнання протиправним та скасування висновку Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області про результати моніторингу закупівлі UA-2024-03-14-006755-a, яка проведена Остерською квартирно-експлуатаційною частиною (району).
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірний висновок відповідача підлягає скасуванню, оскілки виявлена Держаудитслужбою невідповідність тендерної документації є формальною несуттєвою помилкою, допущення якої не призводить до відхилення тендерної пропозиції, і така помилка не впливає на зміст тендерної пропозиції.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.07.2024 у задоволені позовних вимог відмовлено повністю.
Приймаючи таке рішення суд першої інстанції виходив з того, що з відповідачем доведено правомірність спірного рішення належними, достатніми та допустимими доказами.
Позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати судове рішення через порушення норм матеріального та процесуального права, та і прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги аналогічні доводам позовної заяви.
Апелянт наголосив, що висновок відповідача про те, що учасником ТОВ Будівельне управління 150 тресту «ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД» не підтверджено відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для виконання всіх обсягів робіт предмета закупівлі», що не відповідає вимогам пункту 2 додатку 1 до тендерної документації Замовника, є хибним та таким, що не ґрунтується на вимогах законодавства та тендерної документації.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.09.2024 відкрито апеляційне провадження та витребувано справу зі суду першої інстанції.
Після надходження справи до суду апеляційної інстанції, слухання справи призначено в порядку письмового провадження.
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено про правильність висновків суду першої інстанції.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, дійшов висновку про необґрунтованість доводів апеляційної скарги з огляду на таке.
Обставини справи.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Остерською квартирно-експлуатаційною частиною (району) була оголошена публічна закупівля, а саме: Капітальний ремонт зовнішніх мереж водопостачання в смт. Десна Чернігівської області.
За результатами проведеної процедури закупівлі з Товариством з обмеженою відповідальністю Будівельне управління 150 тресту "Південзахідтрансбуд" було укладено договір підряду № 53 на виконання робіт з капітального ремонту від 08.04.2024.
Наказом Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області «Про початок моніторингу закупівель» № 24-3 від 09.04.2024 дану закупівлю було включено до переліку закупівель, які підлягають моніторингу щодо дотримання вимог чинного законодавства у сфері проведення публічних закупівель.
За результатами моніторингу закупівлі UA-2024-03-14-006755-a Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі від 01.05.2024, згідно якого встановлено наступне.
Відповідно до вимог пункту 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості), якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/ або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Так, замовником у вимозі про усунення невідповідностей зазначено, що «у складі тендерної документації надана довідка №22/03/5 від 22.03.2024 про наявність у штаті лише головного інженера, виконроба, головного механіка, водія, 2 машиністів та інженера проектувальника. Інформація про інших працівників, які будуть виконувати роботи, передбачені предметом закупівлі відсутня. Учасником на виконання цієї вимоги у складі тендерної пропозиції надано Довідку довільної форми вихідний № 22/03/5 від 22.03.2024 та надано скановані копії наказів на прийняття на відповідні посади перерахованих в довідці працівників.» та встановлено вимогу щодо надання учасником доповнення до довідки про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для виконання всіх обсягів робіт предмета закупівлі та документ на кожного працівника, зазначеного в доповненні, який засвідчує можливість використання праці такого працівника (штатний розпис або трудовий договір або копії трудових книжок зазначених працівників (перша сторінка, що містить інформацію про ПІБ працівника та сторінка, що містить запис про прийняття на роботу) або інший документ).
На виконання вищезазначеної вимоги ТОВ Будівельне управління 150 тресту «ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД» надано оновлену довідку про наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для виконання умов договору, в якій зазначено серед інших слюсаря-сантехніка ОСОБА_1 з досвідом роботи 9 років.
У якості підтвердження можливості використання праці такого працівника надано цивільно-правовий договір від 04.03.2024 № 04/03-2, в якому зазначено, про найм ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , а отже, маючи досвід роботи 9 років, ОСОБА_1 почав трудову діяльність в 11 років.
Враховуючи, що відповідно до статті 188 Кодексу законів про працю не допускається прийняття на роботу осіб молодше шістнадцяти років (у певних випадках 14 років), наявна невідповідність між інформацією в довідці про наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для виконання умов договору, та інформацією зазначеною в документах, наданих для її підтвердження (цивільно-правовий договір від 04.03.2024 № 04/03-2).
Таким чином, учасником ТОВ Будівельне управління 150 тресту «ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД» не підтверджено відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для виконання всіх обсягів робіт предмета закупівлі», що не відповідає вимогам пункту 2 додатку 1 до тендерної документації Замовника.
Згідно з вимогами пункту 1.1. Додатку 1 до тендерної документації учасник у складі тендерної пропозиції подає довідку в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази, необхідних для виконання робіт та надання послуг, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування. Пунктом 1.2. Додатку 1 до тендерної документації передбачено, що «на підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи/документ на підтвердження права власності / володіння / користування тощо відповідним майном. При цьому договір найму (оренди) транспортного засобу за участі фізичної особи у разі їх надання учасником, мають бути засвідчені нотаріально. У разі залучення власного обладнання учасником надається у складі тендерної пропозиції копії інвентарних карток обліку основних засобів, а у разі залучення орендованого обладнання та механізмів, договір оренди на строк не менше строку виконання робіт, засвідчений нотаріально».
Згідно з наданою ТОВ Будівельне управління 150 тресту «ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД» пiдсумковою вiдомiстю ресурсів для виконання робіт з капітального ремонту зовнішніх мереж водопостачання в смт. Десна передбачено використання екскаваторів одноковшевих дизельних на пневмоколісному ходу, місткість ковша 0,25 м3, компресорів пересувних з двигуном внутрішнього згоряння, тиск до 686 кПа (7 ат), продуктивність 2,2 м3/хв., апаратів для стикового зварювання поліетиленових труб діаметром до 315 мм, потужність 3,7 кВт (працює від пересувної електростанції), навантажувачів одноковшевих, вантажопідйомність 1 т електростанцій пересувних, потужність 4 кВт, бульдозерів, потужність 59 кВт (80 к.с.), електростанцій пересувних, потужність 30 кВт, установок гідравлічних для труб, довжина продавлювання до 20 м (працює від пересувної електростанції), агрегатів зварювальних пересувних з бензиновим двигуном, з номінальним зварювальним струмом 250-400 А, кранів на автомобільному ходу, вантажопідйомність 10 т, кранів на автомобільному ходу, вантажопідйомність 6,3 т, автомобілів бортових, вантажопідйомність 5 т, установок для зварювання ручного дугового (постійного струму), установок для зварювання ручного дугового (постійного струму) (працює від пересувної електростанції), насосів гідравлічних ручних, трамбівок пневматичних при роботі від компресора, апаратів для газового зварювання і різання.
У складі тендерної пропозиції ТОВ Будівельне управління 150 тресту «ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД» надано довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази, необхідних для виконання робіт та надання послуг, визначених в технічних вимогах від 22.03.2024 № 22/03/4, якою передбачено перелік механізмів для виконання вищевказаних робіт технічного завдання до предмету закупівлі а саме, автомобілів, причепів самоскидів, фронтальних навантажувачів, бульдозерів, тракторів, виробничих приміщень. Проте у вказаній довідці відсутня інформація про наявність апаратів для стикового зварювання поліетиленових труб діаметром до 315 мм, потужністю 3,7 кВт (які працюють від пересувних електростанцій), електростанцій пересувних, потужністю 4 кВт, 30 кВт, установки для труб гідравлічних, довжина продавлювання до 20 м, агрегатів зварювальних з бензиновим двигуном, з номінальним зварювальним струмом 250-400 А, установок для зварювання ручних дугового струму необхідних для виконання будівельних робіт передбачених підсумковою відомістю ресурсів (56_ДЦ_ВПР), чим порушено вимоги підпункту 1.1 пункту 1 «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази (виробничої/складської) бази та технологій» Додатку 1 до тендерної документації.
Таким чином, тендерна пропозиція ТОВ Будівельне управління 150 тресту «ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД» не відповідала вимогам тендерної документації Замовника та підлягала відхиленню. Проте, в порушення вимог абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ Будівельне управління 150 тресту «ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД», натомість оприлюднено протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 28.03.2024 № 55 про визначення переможця закупівлі, повідомлення про намір укласти договір від 28.03.2024 та, в подальшому, укладено договір підряду щодо виконання робіт з капітального ремонту від 08.04.2024 № 53.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: за результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей встановлено порушення вимог абзацу п`ятого підпункту другого пункту 44 Особливостей.
За результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог законодавства, повноти відображення інформації у річному плані закупівель та в оголошенні про закупівлю відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель, питання відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, своєчасності укладення договору про закупівлю, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом - порушень не встановлено.
Також у вказаному висновку зазначено, що з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області зобов`язує вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку.
Зазначені обставини підтверджені належним та достатніми доказами, і не є спірними.
Нормативно-правове обґрунтування.
Справу розглянуто у межах доводів апеляційних скарг.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначає Закон України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон).
Згідно статті 1 Закону електронна система закупівель - інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами (пункт 7); замовники - суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону; замовники - органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи (пункт 11); моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель (пункт 14); Уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель (пункт 36).
Частиною першою статті 5 Закону передбачено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: 1) оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проект договору про закупівлю: оголошення про проведення відкритих торгів - не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині третій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж; оголошення про проведення конкурентного діалогу - не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині третій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж; оголошення про проведення торгів з обмеженою участю - не пізніше ніж за 30 днів до кінцевої дати отримання документів, поданих на кваліфікаційний відбір; 2) оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проект договору про закупівлю - не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій; 3) зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) у машинозчитувальному форматі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень. У хронологічному порядку відображаються зміни до тендерної документації та кінцевий строк подання тендерних пропозицій, який був визначений відповідно до кожної із змін до тендерної документації; 4) зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення; 5) оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) - не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди; 6) протокол кваліфікаційного відбору - протягом одного дня з дня його затвердження; 7) протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження; 8) повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі; 9) інформацію про відхилення тендерної пропозиції / пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення; 10) договір про закупівлю та всі додатки до нього - протягом трьох робочих днів з дня його укладення; 11) повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 41 цього Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін; 12) звіт про виконання договору про закупівлю - протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання; 13) звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель - протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю.
Порядок здійснення моніторингу публічних закупівель визначений статтею 8 Закону.
Відповідно до частин першої, другої статті 8 Закону моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону. Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Частини шоста, сьома статті 8 Закону передбачають, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання. У висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
Відповідно до частини першої статті 22 Закону тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.
В силу вимог пунктів 1, 2 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються, зокрема: інструкція з підготовки тендерних пропозицій; один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону.
Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації (частина третя статті 22 Закону).
Пунктом 3 Особливостей встановлено, що замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 28 Особливостей передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Абзацом п`ятим підпункту 2 пункту 44 Особливостей передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Пунктом 43 Особливостей передбачено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Висновки суду.
Зі системного аналізу вищенаведених норм слід зробити висновок, що спеціальним законодавством у галузі публічних закупівель регламентовано правові підстави для допущення до участі в торгах, а також порядок проведення публічних закупівель і вимоги до тендерної документації.
Матеріалами справи підтверджено, що згідно з вимогами пункту 1.1. Додатку 1 до тендерної документації учасник у складі тендерної пропозиції подає довідку в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази, необхідних для виконання робіт та надання послуг, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування. Пунктом 1.2. Додатку 1 до тендерної документації передбачено, що «на підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи/документ на підтвердження права власності / володіння / користування тощо відповідним майном. При цьому договір найму (оренди) транспортного засобу за участі фізичної особи у разі їх надання учасником, мають бути засвідчені нотаріально. У разі залучення власного обладнання учасником надається у складі тендерної пропозиції копії інвентарних карток обліку основних засобів, а у разі залучення орендованого обладнання та механізмів, договір оренди на строк не менше строку виконання робіт, засвідчений нотаріально».
Проте, пiдсумковою вiдомiстю ресурсів для виконання робіт з капітального ремонту зовнішніх мереж водопостачання в смт. Десна передбачено використання екскаваторів одноковшевих дизельних на пневмоколісному ходу, місткість ковша 0,25 м3, компресорів пересувних з двигуном внутрішнього згоряння, тиск до 686 кПа (7 ат), продуктивність 2,2 м3/хв., апаратів для стикового зварювання поліетиленових труб діаметром до 315 мм, потужність 3,7 кВт (працює від пересувної електростанції), навантажувачів одноковшевих, вантажопідйомність 1 т електростанцій пересувних, потужність 4 кВт, бульдозерів, потужність 59 кВт (80 к.с.), електростанцій пересувних, потужність 30 кВт, установок гідравлічних для труб, довжина продавлювання до 20 м (працює від пересувної електростанції), агрегатів зварювальних пересувних з бензиновим двигуном, з номінальним зварювальним струмом 250-400 А, кранів на автомобільному ходу, вантажопідйомність 10 т, кранів на автомобільному ходу, вантажопідйомність 6,3 т, автомобілів бортових, вантажопідйомність 5 т, установок для зварювання ручного дугового (постійного струму), установок для зварювання ручного дугового (постійного струму) (працює від пересувної електростанції), насосів гідравлічних ручних, трамбівок пневматичних при роботі від компресора, апаратів для газового зварювання і різання.
Відповідач під час моніторингу процедури закупівлі, виявив, що згідно довідки учасника процедури закупівлі Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне управління 150 тресту "Південзахідтрансбуд" про наявність обладнання, матеріально-технічної бази, необхідних для виконання робіт та надання послуг, визначених в технічних вимогах від 22.03.2024 № 22/03/4, у останнього були наявні автомобілі, причепи самоскиди, фронтальні навантажувачі, бульдозери, трактори, виробничі приміщення, проте у вказаній довідці відсутня інформація про наявність апаратів для стикового зварювання поліетиленових труб діаметром до 315 мм, потужністю 3,7 кВт (які працюють від пересувних електростанцій), електростанцій пересувних, потужністю 4 кВт, 30 кВт, установки для труб гідравлічних, довжина продавлювання до 20 м, агрегатів зварювальних з бензиновим двигуном, з номінальним зварювальним струмом 250-400 А, установок для зварювання ручних дугового струму необхідних для виконання будівельних робіт передбачених підсумковою відомістю ресурсів (56_ДЦ_ВПР), що є порушенням вимоги підпункту 1.1 пункту 1 «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази (виробничої/складської) бази та технологій» Додатку 1 до тендерної документації.
Крім того, відповідач під час моніторингу встановив, що тендерна пропозиція ТОВ Будівельне управління 150 тресту «ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД» не відповідала вимогам тендерної документації Замовника та підлягала відхиленню, проте, в порушення вимог абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, замовником не було відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ Будівельне управління 150 тресту «ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД», натомість оприлюднено протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 28.03.2024 № 55 про визначення переможця закупівлі, повідомлення про намір укласти договір від 28.03.2024 та, в подальшому, укладено договір підряду щодо виконання робіт з капітального ремонту від 08.04.2024 № 53.
Таким чином, враховуючи надані документи, суд першої інстанції зробив висновок, що у довідці учасника процедури закупівлі Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне управління 150 тресту "Південзахідтрансбуд" про наявність обладнання, матеріально-технічної бази, необхідних для виконання робіт та надання послуг, визначених в технічних вимогах від 22.03.2024 № 22/03/4, як і у цілому в тендерній пропозиції вказаного товариства, відсутнє документальне підтвердження наявності в учасника машин і механізмів, вказаних у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 01.05.2024.
Такий висновок суду першої інстанції апелянтом не спростовано.
З урахуванням вказаного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що тендерна пропозиція учасника Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне управління 150 тресту "Південзахідтрансбуд" не відповідала вимогам тендерної документації та підлягала відхиленню відповідно до абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, проте на порушення абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне управління 150 тресту "Південзахідтрансбуд", визначив його переможцем та уклав з ним Договір.
Доводи апелянта, що виявлена Держаудитслужбою невідповідність тендерної документації є формальною, несуттєвою помилкою, допущення якої не призводить до відхилення тендерної пропозиції, і такою, що не впливає на зміст тендерної пропозиції, не заслуговують уваги, оскільки висновок суду ґрунтується на нормі закону, відповідно до якої тендерна пропозиція учасника Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне управління 150 тресту "Південзахідтрансбуд" не відповідала вимогам тендерної документації та підлягала відхиленню відповідно до абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, яким передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
З огляду на вказане відповідач підтвердив правомірність спірного рішення, а позивачем протилежне не доведено.
Крім того, надаючи оцінку всім іншим доводам апелянта, судова колегія наголошує що приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, відповідно до вимог ст. 242 КАС України.
Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 139, 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Остерської квартирно-експлуатаційної частини (району) на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 липня 2024 р. - залишити без задоволення.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 липня 2024 р. у справі (змішана форма частина справи у електронному вигляді та частина справи у паперовому вигляді) за адміністративним позовом Остерської квартирно-експлуатаційної частини (району) до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ 150 ТРЕСТУ "ПІВДЕНЗАХІДТРАНСБУД", про визнання протиправним та скасування висновку - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та подальшому оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.1 ст.263, п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Колегія суддів: О.В. Карпушова
О.В. Епель
В.В. Файдюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123909793 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні