Ухвала
від 23.12.2024 по справі 922/901/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


УХВАЛА

про зупинення провадження у справі

23 грудня 2024 року м. ХарківСправа № 922/901/22

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Новікової Н. А.

за участю секретаря судового засідання Кісь В. В.

розглянувши матеріали справи за позовом Керівника Куп`янської окружної прокуратури Харківської області (вул. Харківська, 7, м. Куп`янськ, Харківська область, 63701) в інтересах держави

до Куп`янської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ 33714382, проспект Конституції, 3, м. Куп`янськ, Харківська область, 63701)

та до фізичної особи-підприємця Оболонко Романа Геннадійовича (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ),

про визнання незаконним рішення, визнання недійсним договору про встановлення особистого строкового земельного сервітуту та зобов`язання повернути земельну ділянку

за участю представників учасників справи:

прокурора - Клейн Л. В.,

відповідача 1 - не з`явився,

відповідача 2 - не з`явився, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Куп`янської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до відповідачів - Куп`янської міської ради Харківської області та ФОП Оболонко Р.Г., в якому просить суд:

- визнати незаконним рішення Куп`янської міської ради Харківської області № 1420/16-VII від 22.11.2019 «Про надання у користування земельної ділянки за договором про встановлення особистого строкового земельного сервітуту за адресою: м. Куп`янськ, вул. 1 Травня»;

- визнати недійсним і припинити на майбутнє договір від 18.12.2019 про встановлення особистого строкового земельного сервітуту на земельну ділянку, власником якої є Куп`янська міська рада Харківської області, площею 0,0050 га, кадастровий номер 6310700000:26:005:0002, розташовану за адресою: Харківська область, м. Куп`янськ, вул. 1 Травня, укладений між Куп`янською міською радою Харківської області та Фізичною особою-підприємцем Оболонко Романом Геннадійовичем;

- зобов`язати фізичну особу-підприємця Оболонко Р.Г. повернути земельну ділянку, площею 0,0050 га, нормативною грошовою оцінкою 35341,50 грн, кадастровий номер 6310700000:26:005:0002, розташовану за адресою: Харківська область, м. Куп`янськ, вул. 1 Травня, у стані, в якому вона була одержана, Куп`янській міській раді Харківської області (63701, Харківська область, м. Куп`янськ, пр-т Конституції, буд. 3, код 33714382).

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 20.06.2022 повернуто позовну заяву керівнику Куп`янської окружної прокуратури Харківської області разом з доданими до неї документами.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 10.09.2024 апеляційну скаргу Харківської обласної прокуратури задоволено, ухвалу Господарського суду Харківської області від 20.06.2022 у справі № 922/901/22 скасовано, справу № 922/901/22 передано на розгляд Господарського суду Харківської області.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 23.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/901/22; справу № 922/901/22 вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, почато підготовче провадження і призначено підготовче засідання на 23.10.2024 об 10:00; вирішено прокурору надіслати відповідачам копію позовної заяви та додані до неї документи, докази надсилання надати Господарському суду Харківської області, а також надати господарському суду інформацію про відомі номери засобів зв`язку та адресу електронної пошти, а також відомості про наявність або відсутність електронного кабінету у сторін по справі; встановлено відповідачам п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали для подання відзиву на позовну заяву, у зазначений строк відповідачі мають надіслати суду відзив, який повинен відповідати вимогам статті 165 ГПК України, і всі письмові та електронні докази, висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову, копію відзиву та доданих до нього документів відповідачі мають надіслати (надати) іншим учасникам справи одночасно із надсиланням (наданням) відзиву до суду та докази надіслання надати суду разом із відзивом на позов; прокурору та позивачу, згідно ст. 166 ГПК України, встановлено строк 5 днів на подання до суду відповіді на відзив з дня його отримання; відповідачам, згідно ст. 167 ГПК України, встановлено строк 5 днів на подання до суду заперечень на відповідь на відзив, з дня його отримання. Ухвали суду про відкритті провадження у справі, надіслані на адресу другого відповідача у справі, повернулись на адресу суду з довідками відділення пошти в зв`язку із закінченням терміну зберігання.

Призначене на 23.10.2024 судове засідання не відбулось в зв`язку з відпусткою судді - ухвалою суду від 04.11.2024 призначено розгляд справи на 20.11.2024.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 21.11.2024 призначено розгляд справи на 11.12.2024.

З огляду на те, що ухвали суду, які надсилалися другому відповідачу фізичній особі-підприємцю Оболонко Роману Геннадійовичу, повернулись на адресу суду із відмітками у поштових довідках: «за закінченням терміну зберігання» та «адресат відсутній за вказаною адресою», телефонограми другим відповідачем не прийняті, вимоги ухвали господарського суду про відкриття провадження у справі другим відповідачем не виконано, з врахуванням введеного воєнного стану в Україні та з огляду на приписи статті 227 Господарського процесуального кодексу України відносно обов`язку суду зупинити провадження у справі у випадках, зокрема, перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції, господарським судом 09.12.2024 (вих. № 020668) на адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 було надіслано запит, в якому поставлено питання про повідомлення господарського суду, чи перебуває ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса 1: АДРЕСА_1 та адреса 2: АДРЕСА_2 ) у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

Протокольною ухвалою суду від 11.12.2024 відкладено підготовче засідання у справі № 922/901/22 на 23.12.2024, запропоновано прокурору власними засобами з`ясувати питання перебування другого відповідача у складі Збройних Сил України.

18.12.2024 (вх. № 31585/24) на адресу Господарського суду Харківської області від прокурора по справі надійшла для долучення до матеріалів справи відповідь ІНФОРМАЦІЯ_2 від 17.12.2024 № МВ/10613 щодо призову ОСОБА_1 на військову службу, відповідно до якої громадянин ОСОБА_1 1979 року народження призваний на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період 21.08.2024 та направлений до військової частини НОМЕР_2 .

23.12.2024 (вх. № 32177/24) на адресу Господарського суду Харківської області надійшла заява другого відповідача про долучення до матеріалів справи довідки Військової частини НОМЕР_3 Збройних Сил України від 12 грудня 2024 року (вих. № 7929), відповідно до якої солдат ОСОБА_1 перебуває на військовій службі за призовом під час мобілізації на особливий період в військовій частині НОМЕР_3 .

В судове засідання 23.12.2024 з`явився прокурор, інші учасники справи в судове засідання не з`явились, будь-яких письмових заяв по суті справи не надали, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Суд, вирішуючи питання про наявність правових підстав для зупинення провадження у даній справі, виходить з наступного.

В силу п. 3 ч. 1 ст. 227 Господарського процесуального кодексу України суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадках перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

Зупинення провадження у справі - це тимчасове припинення судом вчинення процесуальних дій під час судового розгляду із визначених у законі об`єктивних підстав, які перешкоджають подальшому розгляду справи і щодо яких неможливо передбачити їх усунення (постанова Верховного Суду від 13.04.2023 у справі №914/2150/18).

Обов`язок суду зупинити провадження у справі зумовлений об`єктивною неможливістю її розгляду, викликаний наявністю однієї із передбачених у законі обставин, які перешкоджають розглядові справи, коли зібрані докази не дозволяють встановити та оцінити певні обставини (факти), які є предметом судового розгляду. Для вирішення питання про зупинення провадження у справі суд у кожному випадку повинен з`ясовувати, чим обумовлюється неможливість розгляду справи.

Для вирішення питання про зупинення провадження у справі господарський суд у кожному випадку повинен з`ясовувати, чим обумовлюється неможливість розгляду такої справи.

Як свідчать матеріали справи, зокрема відповідь ІНФОРМАЦІЯ_2 від 17.12.2024 № МВ/10613 щодо призову ОСОБА_1 на військову службу, громадянин ОСОБА_1 1979 року народження призваний на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період 21.08.2024 та направлений до військової частини НОМЕР_2 .

Крім того, згідно довідки Військової частини НОМЕР_3 Збройних Сил України від 12 грудня 2024 року (вих. № 7929) солдат ОСОБА_1 перебуває на військовій службі за призовом під час мобілізації на особливий період в військовій частині НОМЕР_3 .

Суд зазначає, що у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 введено в Україні воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 строком на 30 діб, який триває до цього часу.

Згідно з пунктом другим цього Указу військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом з Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування наказано запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб, визначені нормами Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Відповідно до статті 1 вказаного Закону, воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Статтею 16 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що за рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію в установленому порядку Указом Президента України, утворені відповідно до законів України військові формування залучаються разом із правоохоронними органами до вирішення завдань, пов`язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану, згідно з їх призначенням та специфікою діяльності.

Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 01.03.2014 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України", введеним у дію Указом Президента України № 189/2014 від 02.03.2014, вирішено Начальнику Генерального штабу - Головнокомандувачу Збройних Сил України, керівникам інших військових формувань невідкладно привести Збройні Сили України та відповідні військові формування у бойову готовність ПОВНА згідно з уточненими планами приведення військ (сил) у бойову готовність. Бойова готовність "ПОВНА" - це стан найвищого ступеня бойової готовності військ, при якій вони здатні приступити до виконання бойових завдань.

За приписами статей 1 та 3 Закону України "Про Збройні Сили України", Збройні Сили України - це військове формування, на яке відповідно до Конституції України покладаються оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності.

Структура Збройних Сил України визначається статтею 3 цього Закону, відповідно до якої, Збройні Сили України організаційно складаються з органів військового управління, з`єднань, військових частин, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, установ та організацій.

Комплектування Збройних Сил України визначається статтею 5 Закону, відповідно до частини першої якої особовий склад Збройних Сил України складається з військовослужбовців і працівників Збройних Сил України.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Статтею 3 цього Закону визначено, що громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями.

Початок, призупинення і закінчення проходження військової служби визначено статтею 24 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

Відтак, військова частина, військовослужбовцем якої є другий відповідач, переведена у повну бойову готовність, а другий відповідач бере участь в обороні України, що унеможливлює його особисту участь у розгляді судової справи.

При цьому, чинним законодавством України не передбачено надання військовослужбовцям відпусток, відряджень, або днів відгулів для їхньої участі у судових засіданнях.

В свою чергу, самовільне залишення військової частини або місця служби є кримінально караним діянням, передбаченим статтею 407 Кримінального кодексу України, санкція якої передбачає триманням у дисциплінарному батальйоні на строк до двох років або позбавленням волі на строк до трьох років.

Пунктом 2 частини 1 статті 229 Господарського процесуального кодексу України визначено, що провадження у справі зупиняється у випадку, встановленому пунктом 3 частини першої статті 227 цього Кодексу - до припинення перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

Конструкція пункту 3 частини першої статті 227 ГПК України та пункту 2 частини 1 статті 229 ГПК України дає підстави для висновку про те, що визначена ним підстава зупинення провадження пов`язана саме із фактом перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

При цьому, вказана умова має тимчасовий характер, тобто обмежується строком перебування сторони у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції.

За такої умови, підстава для зупинення провадження у справі вичерпується тоді, коли участь сторони у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції, припиняється. При цьому сторона може припинити участь у складі Збройних Сил України ще до припинення воєнного стану, якщо така можливість передбачена законодавством.

Отже, суд приходить до висновку, що вказані вище обставини перешкоджають об`єктивному розгляду справи № 922/901/22, оскільки наявні докази в матеріалах справи не дозволяють повною мірою встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду, а другий відповідач позбавлений можливості повною мірою реалізувати процесуальні права, встановлені Господарським процесуальним кодексом України, в тому числі отримувати за місцем проживання процесуальні документи з суду, заяви по суті справи і заяви з процесуальних питань, які подаються позивачем, а також надавати заперечення на них.

Суд зауважує, що приписи пункту 3 частини першої статті 227 ГПК України мають своєю метою захист процесуальних прав учасника процесу, який перебуває у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан. Вони покликані забезпечити об`єктивний розгляд справи.

Процесуальний закон містить імперативний обов`язок суду зупинити провадження за вказаною підставою незалежно від статусу сторони, наявності в сторони представника, стадії процесу (підготовче провадження, розгляд справи по суті, апеляційне, касаційне оскарження), волевиявлення учасників процесу, категорії справи, ціни позову, виду вимог, що розглядаються в провадженні, чи будь-яких інших чинників.

Відмова ж у зупиненні провадження за клопотанням сторони, яка перебуває у складі Збройних Сил України може свідчити про обмеження доступу до правосуддя та порушення принципу змагальності сторін, який є одним із основних засад господарського судочинства.

При цьому, укладення договору про надання правової допомоги так саме, як і відмова від послуг адвоката, є правом, а не обов`язком учасника судового процесу, та може залежати як від його волі так і від об`єктивних обставин, а відтак не може однозначно свідчити про недобросовісне використання процесуальними правами.

Також слід звернути увагу на судову практику Верховного Суду з аналогічних питань.

Так, у справі № 456/2541/19 Верховний Суд визнав достатнім доказом для зупинення провадження у справі перебування сторони у складі ЗСУ довідку командира, згідно з якою позивач перебуває у складі військової частини, що входить до складу ОТУ, залучена та бере безпосередню участь "у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ у Донецькій та Луганській областях", про що вказано в постанові від 21.12.2022.

У справі № 910/5241/20 Верховний Суд дійшов висновку про необхідність зупинення касаційного провадження у справі до припинення перебування скаржника у складі ЗСУ або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції на підставі довідки про перебування на військовій службі сторони за мобілізацією у військовій частині в період часу з 04.02.2023 по теперішній час (правова позиція від 24.05.2023).

В ухвалі від 31.08.2023 у справі № 910/9940/20 Верховний суд прийшов до висновку, що виходячи з аналізу положень Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10.12.2008 № 1153/2008, Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 10.04.2009 № 170, враховуючи лист Міністерства оборони України від 21.08.2014 № 322/2/7142, документом, який підтверджує призов та проходження військової служби військовослужбовцем у особливий період, а також підтверджує призов під час мобілізації резервістів та військовозобов`язаних, є військовий квиток, в якому в відповідних розділах здійснюються службові відмітки.

Згідно з позицією Верховного Суду викладеній в ухвалі від 19.10.2023 у цій же справі № 910/9944/20, копія довідки Військової частини, копія витягу із наказу командира військової частини, копія військового квитка, з яких вбачається, що сторона мобілізована до Збройних Сил України та перебуває на військовій службі є достатнім для зупинення провадження у справі.

У справі № 904/11028/21 Верховний Суд зупинив провадження у справі на підставі довідки військової частини про перебування сторони у ЗСУ.

Беручи до уваги вищевикладені приписи чинного законодавства та враховуючи, що другий відповідач дійсно перебуває у складі Збройних Сил України, що підтверджується відповіддю ІНФОРМАЦІЯ_2 від 17.12.2024 № МВ/10613 щодо призову ОСОБА_1 на військову службу, відповідно до якої громадянин ОСОБА_1 1979 року народження призваний на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період 21.08.2024 та направлений до військової частини НОМЕР_2 , а також довідкою Військової частини НОМЕР_3 Збройних Сил України від 12 грудня 2024 року (вих. № 7929), відповідно до якої солдат ОСОБА_1 перебуває на військовій службі за призовом під час мобілізації на особливий період в військовій частині НОМЕР_3 , суд дійшов до висновку про наявність правових підстав для зупинення провадження у даній справі до закінчення перебування другого відповідача у складі Збройних Сил України.

На підставі викладеного та керуючись п. 3 ч.1 ст. 227, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Зупинити провадження у справі № 922/901/22 до припинення перебування фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 у складі Збройних Сил України.

2. Зобов`язати учасників справи, за наявності відповідних відомостей, невідкладно повідомити господарський суд про усунення обставин, що спричинили зупинення провадження у справі.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Східного апеляційного господарського суду відповідно до ст. 256-257 ГПК України.

Повний текст ухвали складено та підписано 24.12.2024.

СуддяН.А. Новікова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124019381
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/901/22

Ухвала від 23.12.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 12.12.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 21.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Постанова від 10.09.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 16.08.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 16.08.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 28.08.2022

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 01.08.2022

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні