СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 листопада 2024 року Справа № 480/9195/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Осіпової О.О.,
за участю секретаря судового засідання - Жучкова Т.В.,
представника позивача - Дерези М.Е.,
представника відповідача - Колодуба О.С. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 480/9195/23 за позовом Фермерського господарства "Посулля" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство "Посулля" звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області, в якій просить:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення від 22.02.2023 р. № 286 комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Сумській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Фермерського господарства "ПОСУЛЛЯ" критеріям ризиковості платника податку.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення від 05.07.2023 р. № 1228 комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Сумській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Фермерського господарства "ПОСУЛЛЯ" критеріям ризиковості платника податку.
3. Зобов`язати Головне управління ДПС в Сумській області виключити Фермерськое господарства "ПОСУЛЛЯ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Свої вимоги мотивує тим, що на момент прийняття оскаржуваних рішень від 22.02.2023 року та від 05.07.2023 року у суб`єкта владних повноважень були усі необхідні документи щодо прийняття рішення про невідповідність позивача як платника податку критеріям ризиковості платнику податку, тому ці рішення є протиправними і підлягають скасуванню.
Ухвалою від 29.08.2023р. провадження у справі відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання, в якому за клопотанням представника позивача оголошувалася перерва для надання часу для підготовки відповіді на відзив та яке відкладалося з метою недопущення загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду та суддів внаслідок оголошення "Повітряної тривоги" на території Сумської області.
Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (т.2, а.с.45-52), в якому, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначає, що згідно з наявною у контролюючого органу податковою інформацією та обставин, які виявлені контролюючим органом у процесі поточної діяльності, встановлено ризики: недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) (07); у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги (10); у накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (11); у постачанні товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку (14); у постачанні/придбанні товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів (15).
За даними ЄРПН не прослідковується придбання платником ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "ПОСУЛЛЯ" палива, добрив та ЗЗР, необхідних для здійснення господарської діяльності.
Крім того, відсутні акти надання послуг, розрахункову документи, документи щодо взаємовідносин з ТОВ «Племптахорадгосп ПОСУЛЬСЬКИЙ» (ОСВ за рахунком 631), ОСВ за рахунком 10, техпаспорти на автомобілі, документи на контору, звіт форми 20-ОПП на складське приміщення, розрахункові документи з ФОП ОСОБА_1 , з ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_4 , ФОП ОСОБА_5 , документи щодо взаємовідносин з вищезазначеним постачальником (ОСВ 631) та документи щодо транспортування ТМЦ від постачальника до покупця.
Також відсутні розрахункові документи із постачальниками насіння - ТОВ «АГРОСЕМ», ПП «АГРОЗАХИСТ ПОЛТАВА, документи щодо взаємовідносин з постачальниками (ОСВ 631) та документи щодо транспортування ТМЦ, розрахункові документи з приводу зберігання врожаю ОСВ 631, акти надання послуг, складські квитанції, інформація щодо зберігання сої, розрахункові документи із постачальниками послуг на збирання врожаю озимої пшениці та сої, договір з покупцем та документи щодо транспортування товару від продавця до покупця щодо реалізації пшениця м`яка врожаю 2021 року - 31,54 т на адресу ТОВ «Птахопродукт-2007», договір з ПП «АГРОЗАХИСТ ПОЛТАВА» про придбання насіння соняшника тощо.
У позивача за формою 20-ОПП обліковується лише виробнича ділянка (контора 6 кв. м). Крім того, у платника відсутній вид діяльності, пов`язаний із розведенням худоби та свійської птиці, відсутні виробничі фактори для здійснення такого виду діяльності та за даними ЄРПН відсутнє придбання/ реалізація послуг/ товарів, що пов`язані з даними видом діяльності.
Проте, платником не надані ні пояснення, ні документи щодо мети придбання вищезазначених ТМЦ.
Таким чином, встановлено ризик: постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок (08).
Отже, за результатами розгляду наявної в базах даних ДПС податкової інформації та обставин, які виявлені контролюючим органом у процесі поточної діяльності, було ухвалено рішення №286 від 22.02.2023р. та від 05.07.2023р. №1228 про відповідність ФГ «Посулля» п.8 Критеріям ризиковості платника податку.
Враховуючи вищевикладене, Головне управління ДПС у Сумській області вважає, що прийняті за наявності вищезазначеної податкової інформації спірні рішення є правомірними, а тому підстави для їх скасування відсутні.
Ухвалою від 13.06.2024р. за клопотанням представника позивача замінено відповідача у справі Головне управління Державної податкової служби у Сумській області на його правонаступника - Головне управління Державної податкової служби у Сумській області як територіальний орган на правах відокремленого підрозділу (код ЄДРПОУ 43995469).
Того ж дня судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні, яке відкладалося внаслідок тимчасової втрати працездатності головуючого судді та оголошення "Повітряної тривоги" на території Сумської області.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві.
Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в ній докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ФГ «Посулля» (код 41570450) здійснює господарську діяльність на території Сумської області, основним видом економічної діяльності його є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11).
Зареєстровано платником ПДВ з 01.11.2017р.
За даними звіту форми 20-ОПП - Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за платником обліковуються лише земельні ділянки, автомобіль Audi Q8, автомобіль - ТОYОТА RAV 42.0L СVТ та виробнича ділянка (контора 6 кв.м).
Є платником єдиного податку 4 групи, згідно з Додатком 1 «Відомості про наявність земельних ділянок» до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи у користування платника перебуває 103,4053 га ріллі.
Відділом моніторингу операцій та ризиків управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС у Сумській області службовою запискою від 22.02.2023 № 319/18-28-18-01-05 доведено до відома членів Комісії регіонального рівня, що за результатами аналізу даних ЄРПН встановлено Фермерське господарство «Посулля» (код 41570450), яке потребує аналізу щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Згідно з протоколом засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 22.02.2023р. №72 було розглянуто питання відповідності/ невідповідності ФГ «Посулля» (код 41570450) Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість та ухвалено рішення №286 від 22.02.2023р. про відповідність позивача п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
13.04.2023 від ФГ «ПОСУЛЛЯ» надійшло повідомлення №1 від 12.04.2023 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з документами у 77 файлах, а саме: пояснення від 12.04.2023 року, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2021 рік, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2020 рік, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску з додатками 6 шт., податкова декларація з плати за землю за 2021 рік, податкова декларація з плати за землю за 2022 рік, фінансова звітність малого підприємства за 2021 рік, фінансова звітність малого підприємства за 2022 рік, звіт про посівні площі за 2021 рік, звіт про посівні площі за 2022 рік, звіт про витрати на виробництво продукції (робіт, послуг) сільського господарства за 2021 рік, звіт про витрати на виробництво продукції (робіт, послуг) сільського господарства за 2022 рік, звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2021 рік, звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2022 рік, договір підряду від 28.07.2021 року № 1 з актом, ТТН № 2 від 29.07.2021 року, ТТН № 7від 30.07.2021 року, рахунок- фактура від 03.08.2021 року № 2, платіжне доручення від 09.08.2021 року №317, договір підряду від 28.07.2021 року № 1 з актом, ТТН № 3 від 29.07.2021 року, ТТН № 8 від 30.07.2021 року, рахунок - фактура від 03.08.2021 року № 1, платіжне доручення від 05.08.2021 року № 312. договір підряду від 28.07.2021 року № 1 з актом, ТТН №4 від 30.07.2021 року, ТТН № 5 від 30.07.2021 року, ТТН №10 від 30.07.2021 року, рахунок-фактура від 03.08.2021 року №2, договір підряду від 28.07.2021 року № 1 з актом, ТТН №6 від 30.07.2021 року, ТТН №3 від 29.07.2021 року, рахунок-фактури від 03.08.2021 року № 1, платіжне доручення від 05.08.2021року № 313, договір поставки від 23.02.2021 року № 23.02.21 -140 з додатками, акти витрат насіння і садивного матеріалу за квітень 2021 року №1,2 договір на здійснення послуг зі зберігання зерна від 25.07.2021 року № 2, договір на здійснення послуг по сушці та зберіганню зерна від 01.10.2021 року № 6-36, договір надання послуг сільськогосподарською технікою (комбайн) від 23.07.2021 року № 2 з актом, договір оренди нежитлового приміщення від 03.01.2022 року ОСВ за рахунком 631 за 2022 рік, ОСВ за рахунком 361 за 2022 рік, ОСВ за рахунком 201 за 2022 рік, ОСВ за рахунком 271 за 2022 рік, рахунок на оплату від 05.07.2022 року № 1, видаткова накладна від 05.07.2022 року № 1, ПН від 05.07.2022 року № 1, платіжне доручення № 799 від 08.07.2022 року, виписка по рахунку з банку з 08.07.2022 року, видаткова накладна від 30.03.2021 року № АГ-30/03240, видаткова накладна від 31.03.2021 року № АГ-31/03279, договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажом від 19.10.2022 року № 2 з додатками, рахунок-фактури № 2 від 20.10.2022 року, договір підряду від 17.11.2021 року №1 з додатками, ТТН №2 від 17.11.2021 року, рахунок-фактура від 08.12.2021 року №1, договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажом від 16.11.2021 року № 3 з додатками, рахунок-фактури № 3 від 20.11.2021 року, договір підряду від 17.11.2021 року №1 з додатками, ТТН 5 шт., договір оренди сільськогосподарської техніки (з екіпажом) від 31.10.2022 року № 31/10/22 з додатками, договір оренди сільськогосподарської техніки (з екіпажом) від 22.10.2022 року № 22/10 з додатками, акт здачі-приймання робіт від 02.11.2022 року № 11, договір підряду від 04.01.2022 року № 3 з додатками Видаткова накладна від 03.06.2022 року № 552, договір підряду від 04.04.2022 року № 2 , акт №2 за квітень 2022 року, видаткова накладна від 14.04.2022 року № 2, наказ ФГ «ПОСУЛЛЯ» від 02.01.2023 року №1.
На засіданні Комісії ГУ ДПС у Сумській області було розглянуто Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від ФГ «ПОСУЛЛЯ», що вбачається із Витягу із протоколу засідання Комісії №275 від 05.07.2023р.
За результатами розгляду долучених до Повідомлення пояснень та копій документів ФГ «Посулля» Комісією Головного управління ДПС у Сумській області прийнято рішення №1228 від 05.07.2023р. про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме п. 8 Критеріїв «наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку».
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що однією з функцій контролюючих органів з згідно пп.20.1.42. п.20.1 ст.20 Податкового Кодексу України є здійснення аналізу та управління ризиками з метою визначення форм та обсягів податкового контролю.
Відповідно до пп. 14.1.2. п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) ризик - це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Згідно з пп. 14.1.171 п. 14.1 ст.14 ПК України податкова інформація використовується у значенні, визначеному Законом України «Про інформацію».
Частиною 1 ст.16 Закону України «Про інформацію» передбачено, що податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.
Відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1165 від 11.12.2019р. (далі - Порядок №1165) питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку, комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Останній абзац п. 6 Порядку №1165 визначає повноваження комісії регіонального рівня щодо проведення постійного моніторингу відповідності/ невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Отже, Порядок № 1165 не передбачає право комісії регіонального щодо включення платника ПЯВ до переліку ризикових лише після подачі ним на реєстрацію податкової накладної, та зупинення такої.
Комісія регіонального рівня в межах своїх завдань і функцій проводить постійний моніторинг відповідності/ невідповідності платників податку критеріям ризиковості задля виявлення ризику порушення норм податкового законодавства та вчасного попередження такого порушення, зокрема шляхом аналізу наявної податкової інформації.
Рішення про відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ та його внесення до переліку ризикових платників не відбувається в автоматичному режимі. Існує певна процедура, що передбачає наявність інформації по платнику ПДВ, яка виноситься на розгляд комісії регіонального рівня, і лише після прийняття рішення Комісією про відповідність платника Критеріям ризиковості, такий платник податків включаються до відповідного переліку.
Таким чином, здійснюючи управління ризиками, з метою визначення форм та обсягів податкового контролю, контролюючий орган здійснює аналіз наявної податкової інформації. За наслідками опрацювання наявних відомостей, останній може розглядати питання стосовно відповідності/ невідповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку.
У Додатку 1 до Порядку №1165 наведено такі Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/ розрахунку коригування.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 6 Порядку №1165).
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з п. 8 додатка 1, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/ постачання), період здійснення господарської операції, код згідно УКТЗЕД/ ДКПП /умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.
Державна податкова служба України Наказом від 11,01.2023 року № 17 затвердила довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. Довідник кодів податкової інформації оприлюднений на офіційному веб-сайті ДПС України та містить 18 кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Як вбачається зі спірних рішень, підставою їх прийняття є відповідність платника податку п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, зокрема, наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/ розрахунку коригування.
Так, відділом моніторингу операцій та ризиків управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС у Сумській області службовою запискою від 22.02.2023р. № 319/18-28-18-01-05 доведено до відома членів Комісії регіонального рівня, що за результатами аналізу даних ЄРПН встановлено Фермерське господарство «Посулля» (код 41570450), яке потребує аналізу щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Згідно з протоколом засідання Комісії Головного управління ДПС у Сумській області від 22.02.2023р. №72 було розглянуто питання відповідності/ невідповідності ФГ «Посулля» (код 41570450) Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Так, згідно з наявною у контролюючого органу податковою інформацією та обставин, які виявлені контролюючим органом у процесі поточної діяльності, встановлено наступне.
ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "ПОСУЛЛЯ" (код 41570450): основний вид діяльності 01Л1 - ВИРОЩУВАННЯ ЗЕРНОВИХ КУЛЬТУР (КРІМ РИСУ), БОБОВИХ КУЛЬТУР І НАСІННЯ ОЛІЙНИХ КУЛЬТУР.
За даними звіту форми 20-ОПП - Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за платником обліковуються лише земельні ділянки, автомобіль - Audi Q8, автомобіль - TOYOTA RAV 4 2.0L CVT та виробнича ділянка (контора 6 кв.м).
Звіт «Податковий розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1, 2, 3 квартал 2022 року» не подавався.
За даними Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2022 року наймані працівники на підприємстві відсутні.
Таким чином, встановлено недостатню кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) (07).
Згідно з Податковою декларацією з податку на додану вартість за січень 2023 року сума по рядку 21 - «Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду)» складає 60070 грн.
Зареєстровано платником ПДВ з 01.11.2017.
Є платником єдиного податку 4 групи, згідно з Додатком 1 «Відомості про наявність земельних ділянок» до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи у користування платника перебуває 103,4053 га ріллі.
Платником ФГ "ПОСУЛЛЯ" до Таблиці даних платника податку на додану вартість від №9025829633 від 15.02.2023 надані пояснення та копії документів, згідно з якими для вирощування сільськогосподарської продукції залучаються сторонні організації, зокрема, ФОПи, фермерські господарства, юридичні особи.
За результатами аналізу інформації, що міститься в інформаційних системах ДПС та отриманих від позивача документів, встановлено:
1. Згідно з договорами підряду, актами приймання-передачі етапів виконаних робіт, товарно-транспортними накладними у липні 2021 року транспортні послуги надавали: ФОП ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ФОП ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_2 ), ФОП ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_3 ) та ФОП ОСОБА_9 (РНОКПП НОМЕР_4 ).
При цьому, у ФОП ОСОБА_10 , ФОП ОСОБА_11 та ФОП ОСОБА_12 , за формою 20-ОПП обліковуються лише земельні ділянки.. В інформаційних системах ДПС відсутня інформація щодо наявності у вищезазначених платників транспортних засобів для надання транспортних послуг.
Водночас, відповідно до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб, та сум утриманих із них податку за 4 квартал 2021 року нараховані та виплачені доходи на користь фізичних осіб за ознакою доходу 157 «Дохід, виплачений самозайнятій особі» не відповідають доходом, зазначеним в актах приймання-передачі етапів виконаних робіт, а саме, суми нарахованих і виплачених доходів значно нижчі, ніж в актах виконаних робіт.
2. У ФОП ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_5 ) ФГ «Посулля» купує наступні товари та послуги: згідно з Договором поставки №1 від 01.09.2020 року, рахунку-фактури №1 від 01.09.2020 року та видаткової накладної №1 від 01.09.2020 року закуплено товар - насіння озимої пшениці в кількості 16700 кг на суму 200400 грн.; згідно з договором підряду № 2 від 04.04.2022 р., рахунку-фактури №2 від 14.04.2022 р. та видаткової накладної №2 від 14.04.2022 р. закуплено товар - насіння сої в кількості 2310 кг на суму 57750 грн.; згідно з актом приймання-передачі етапів виконаних робіт №1 від 21.09.2020 р. до договору підряду № 3 від 01.09.2020 року та рахунку-фактури № 1 від 21.09.2020р. закуплено послуги дисковка, дисковка другий слід, посів озимої пшениці 2020 р., коткування на земельній ділянці площею 47.6 га. Загальна вартість наданих послуг становить 179021 грн; згідно з актом приймання-передачі етапів виконаних робіт №2 від 25.06.2021 р. до договору підряду № 4 від 04.01.2021р. закуплено роботи з оприскування озимої пшениці гірбицидами, міждобривами, інтексицидами на земельній ділянці площею 47.6 га. Загальна вартість наданих послуг становить 85698 грн; згідно з актом приймання-передачі етапів виконаних робіт № 4 від 25.05.2021р. до договору підряду № 4 від 04.01.2021р. та рахунку-фактури № 2 від 25.05.2021р. закуплено роботи з дискування, культивації, посіву кукурудзи, посіву соняшника, коткування посівів на земельній ділянці площею 36,79 га. Загальна вартість наданих послуг становить 133915.60 грн.; згідно з актом приймання-передачі етапів виконаних робіт № 5 від 25.06.2021 р. до договору підряду №4 від 04.01.2021 р. та рахунку-фактури №5 від 25.06.2021 р. закуплено послуги з міжрядного обробітку КНР кукурудзи на земельній ділянці площею 34 га, міжрядного обробітку КНР соняшника на земельній ділянці площею 39.58 га. Загальна вартість наданих послуг становить 88296 грн.
ФОП ОСОБА_5 не є платником ПДВ, перебуває на спрощеній системі оподаткування та є платником єдиного податку 2 групи з 01.01.2016 року.
При цьому, відповідно до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб, та сум утриманих із них податку протягом 2020- 2022 років нарахування та виплата доходу на користь фізичної особи підприємця ОСОБА_5 за ознакою доходу 157 «Дохід, виплачений самозайнятій особі» не встановлено.
Варто зауважити, що ОСОБА_5 є ФОП ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_5 ) є керівником та головним бухгалтером ФГ "ПОСУЛЛЯ" та керівником ТОВ "ПЛЕМПТАХОРАДГОСП "ПОСУЛЬСЬКИЙ""(код 34451605).
Таким чином, встановлено ризик того, що у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги (10).
Крім того, за даними ЄРПН ФГ «Посулля» придбав: у лютому 2021 р. -автомобіль Audi Q8 у ТОВ "АЛЬФА ХАРКІВ ВОСТОК" (код 38001660) обсяги постачання 1 945 618,33 грн. (без ПДВ); у травні 2019 р. - автомобіль TOYOTA RAV 4 2.0L CVT 2019 р. TOB "АРТМОТОР" (код 35540470) обсяги постачання 640 053,33 грн. (без ПДВ); у липні 2019 року - Комбікорм у ТОВ "УКРАЇНСЬКЕ ЗЕРНО" (код 30044094) обсяги постачання 707 249,93 грн. (без ПДВ), за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2309, реалізація якого відсутня, при цьому, за формою 20-ОПП у платника обліковується лише виробнича ділянка (контора 6 кв.м), крім того, у платника відсутній вид діяльності, пов`язаний з розведення худоби та свійської птиці, відсутні виробничі фактори для здійснення даного виду діяльності та за даними ЄРПН відсутнє придбання/ реалізація послуг/товарів, що пов`язані з таким видом діяльності.
Таким чином, встановлено ризики накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (11); постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (накл) у зв`язку із придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку (14); постачання/придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів (15).
Варто зауважити, що за даними ЄРПН не прослідковується придбання платником ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "ПОСУЛЛЯ" палива, добрив та ЗЗР, необхідних для здійснення господарської діяльності.
Таким чином, встановлено ризик постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок (08).
Отже, за результатами розгляду наявної в базах даних ДПС податкової інформації та обставин, які виявлені контролюючим органом у процесі поточної діяльності, було обґрунтовано ухвалено рішення №286 від 22.02.2023р. про відповідність ФГ «Посулля» Критеріям ризиковості платника податку.
До того ж, відповідно до вимог абз. 2 п. 8 додатку 1 до Порядку №1165 у спірному рішенні №286 від 22.02.2023р. зазначено коди податкової інформації, яка стала підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: код 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); код 10-у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги; код 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; код 14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку; код 15 - постачання/придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів; код 08 - постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок.
Також, у рішенні №286 від 22.02.2023р. вказано детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/ постачання), період здійснення господарської операції, коди згідно УКТЗЕД, операції, визначеної як ризикова, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.
За загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Згідно з положеннями ст. 16 Закону України «Про інформацію» податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України. Правовий режим податкової інформації визначається Податковим кодексом України та іншими законами.
Відповідно до пп. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Згідно з п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пп. 62.1.2 п. 62.1 ст. 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється, зокрема, шляхом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Згідно з п. 71.1 ст. 71, п. 72.1 ст. 72, п. 74.1, 74.3 ст. 74 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла: від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація: що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, звітах про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово - господарські операції платників податків; про застосування реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій, у тому числі електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, поданих до контролюючих органів. Для цілей цього підпункту терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"; від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Національного банку України та Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, зокрема інформація: про об`єкти оподаткування, що надаються та/або реєструються такими органами. Зазначена інформація повинна містити, зокрема, вид, характеристики, індивідуальні ознаки об`єкта оподаткування (в разі наявності), за якими його можна ідентифікувати; про результати здійснення державного контролю за господарською діяльністю платника податків; що міститься у звітних документах (крім персоніфікованої статистичної інформації), які подаються платником податків органам виконавчої влади та/або органам місцевого самоврядування; про встановлені органами місцевого самоврядування ставки місцевих податків, зборів та надані такими органами податкові пільги; про дозволи, ліцензії, патенти, свідоцтва на право провадження окремих видів діяльності, яка повинна містити, зокрема: найменування платника податків, якому видані такі дозволи, ліцензії, патенти; податковий номер або реєстраційний номер облікової картки фізичної особи; вид дозвільного документа; вид діяльності, на провадження якої видано дозвільний документ; дату видачі дозвільного документа; строк дії дозвільного документа, інформацію про припинення (зупинення) дії дозвільного документа із зазначенням підстав такого припинення (зупинення); сплату належних платежів за видачу дозвільного документа; перелік місць провадження діяльності, на яку видано дозвільний документ; про експортні та імпортні операції платників податків; переліки фінансових установ, професійних учасників ринків капіталу, інститутів спільного інвестування та осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі види фінансових послуг; від банків, інших фінансових установ, небанківських надавачів платіжних послуг, емітентів електронних грошей - інформація про наявність та рух коштів на рахунках/електронних гаманцях платника податків, звіти про підзвітні рахунки, подані від фінансових агентів; від осіб, які є фінансовими агентами, - звіти про підзвітні рахунки, інші документи та інформація, надані відповідно до вимог статті 39-3 цього Кодексу; від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів; за наслідками податкового контролю; для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності також використовується інша інформація, оприлюднена відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана контролюючому органу в установленому законом порядку, а також інформація, наведена у скарзі покупця (споживача) щодо порушення платником податків встановленого порядку проведення розрахункових операцій із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій; від центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері цифрової економіки, інформацію про відповідність резидентів Дія Сіті вимогам Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні", зокрема щодо включення/виключення платників податків до/з реєстру Дія Сіті
Податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.
Суд зазначає, що оскаржуване рішення №1228 від 05.07.2023р. про відповідність платника податну на додану вартість критеріям ризиковості платника податку прийняте відповідачем з урахуванням отриманих від позивача інформації та документів, наданих повідомленням №1 від 12.04.2023р. про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
При цьому, рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку №1228 від 05.07.2023р. на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято комісією регіонального рівня під час аналізу баз даних ДПС України та отримання податкової інформації.
Так, згідно з п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1165 від 11.12.2019р. (далі - Порядок №1165) у разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документ та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Так, 13.04.2023р. від ФГ «ПОСУЛЛЯ» надійшло повідомлення №1 від 12.04.2023р. про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з документами у 77 файлах.
На засіданні Комісії ГУ ДПС у Сумській області було розглянуто Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від ФГ «ПОСУЛЛЯ», що вбачається із витягу із протоколу засідання Комісії №275 від 05.07.2023р.
Зокрема, після аналізу наданих позивачем документів та інформації із баз даних ДПС Комісією ГУ ДПС у Сумській області встановлено наступне.
ФГ "ПОСУЛЛЯ" (код 41570450): основний вид діяльності 01.11 -ВИРОЩУВАННЯ ЗЕРНОВИХ КУЛЬТУР (КРІМ РИСУ), БОБОВИХ КУЛЬТУР І НАСІННЯ ОЛІЙНИХ КУЛЬТУР.
Зареєстровано платником ПДВ з 01.11.2017р.
За даними звіту форми 20-ОПП - Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за платником обліковуються лише земельні ділянки, автомобіль Audi Q8, автомобіль - TOYOTA RAV 4 2.0L CVT та виробнича ділянка (контора 6 кв.м).
Є платником єдиного податку 4 групи, згідно з Додатком 1 «Відомості про наявність земельних ділянок» до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи у користування платника перебуває 103,4053 га ріллі.
Щодо ризику недостатня кількість трудових ресурсів необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) (код 07).
Згідно з поясненнями платника штатний розпис на підприємстві становить 3 особи, на підтвердження чого ним надано наказ №1 від 02.01.2023 «Про затвердження штатного розкладу з метою встановлення посад на підприємстві з посадовим окладом» та штатний розклад з 01.01.2023 на 3 штатні одиниці (голова фермерського господарства, бухгалтер та механізатор).
Згідно зі звітом «Податковий розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1 квартал 2023 року» кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату/(крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення) у березні 2023 року складала 2 особи, середня заробітна плата 8350 гривень.
Платником не надані пояснення та документи щодо наявності у користуванні платника офісних, складських приміщень, с/г техніки, транспортних засобі тощо.
Позивачем було надано договір оренди нежитлового приміщення від 03.01.2022р. у ТОВ «Племптахорадгосп ПОСУЛЬСЬКИЙ» (код 34451605) та акт прийому-передачі нерухомого майна в оренду від 04.01.2022р. смт. Недригайлів, вул. Сумська 118 Роменського району Сумської області (склад) 1567,0 кв.м.
Проте, відсутні акти надання послуг, розрахункові документи, документи щодо взаємовідносин з ТОВ «Племптахорадгосп ПОСУЛЬСЬКИЙ» (ОСВ за рахунком 631).
За даними звіту форми 20-ОПП у платника обліковуються: автомобіль - Audi Q8, автомобіль - TOYOTA RAV 4 2.0L CVT, виробнича ділянка (контора 6 кв.м), земельні ділянки.
Проте платником не надано ОСВ за рахунком 10, техпаспорти на автомобілі, документи на контору тощо. Водночас, звіт форми 20-ОПП на складське приміщення, на час розгляду Повідомлення, був не поданий. Інформацію про склад внесено до Відомості про об`єкти оподаткування лише - 05.09.2023р.
Відтак, суд дійшов висновку, що відсутність у матеріалах справи повідомлення за формою № 20-ОПП, а також інших, вказаних вище, документів, свідчить про безпідставність доводів позивача.
Щодо вирощування сільськогосподарської продукції слід зазначити, що згідно із наданими поясненнями ФГ «ПОСУЛЛЯ» створене у 2017р., знаходиться за адресою: 42100 смт. Недригайлів, вул. Сумська 118, Роменський район, Сумська область. Господарство є сільськогосподарським підприємством із вирощуванням зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур
У 2021 році під зерновими культурами було засіяно 64,63 та в т.ч. пшениця озима -47,63 га; кукурудза на зерно - 17,0 га, технічними культурами, в т.ч. соняшник - 19,79 га. Валове виробництво зерна в 2021 році: озимої пшениці - 2577,2 центнерів, кукурудзи на зерно - 1882,91 центнерів, соняшнику - 784 центнери. Основне зберігання проводилось на орендованих складах. В 2021 році посівна площа озимої пшениці складала 47,63га, для цього було закуплено посівний матеріал пшениці у постачальників. Посівний матеріал соняшника та кукурудзи, також, закуплено у контрагентів-постачальників. Збирання озимої пшениці проводилось - ФГ «Влад М», соняшника та кукурудзи - ФОП ОСОБА_3 . Перевезення врожаю проводили наймані перевізники. Реалізація озимої пшениці була проведена ТОВ «Птахопродукт-2007».
У 2022 році було посіяно всього 91,41 га, в тому числі : соя - 15,63 га, соняшник - 75,78 га. Посівний матеріал було закуплено: насіння соняшника - ПП «АГРОЗАХИСТ ПОЛТАВА», насіння сої - ФОП ОСОБА_5 . Обробіток землі проводиться найманими спеціалізованими підприємствами та фізичними особами-підприємцями з технікою. Збирання сої проводилось силами ФГ «ВІАНДА М», соняшника - ФОП ОСОБА_4 та ФГ Журби С.І.
На підтвердження чого надано: Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020, 2021 та 2022 року (форми 4-сг) та Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2020, 2021, 2022 році (форми 29 сг).
А також, надано: акти витрати насіння і садивного матеріалу у 2020, 2021, 2022 році; щоденник надходження сільськогосподарської продукції у 2022 році; акти оприбуткування озимої пшениці, соняшнику та кукурудзи у 2021 році; звіт про витрати на виробництво продукції (робіт, послуг) сільського господарства за 2020, 2021 та 2022 рік (форми №2-ферм (річна)).
Щодо придбання допоміжних послуг у вирощуванні, аналізуючи надані позивачем документи, Комісією ГУ ДПС у Сумській області встановлено наступне.
З приводу придбання автотранспортних послуг у ФОП ОСОБА_8 , РНОКПП НОМЕР_6 , надано: договір підряду від 28.07.2021, Рахунок-фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт (автопослуги пшениця) від 28.07.2021 на суму 9740 грн., товарно-транспортна накладна та платіжне доручення від 09.08.2021 на суму 9740 грн.
Відповідно до Додатку 4 ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2021 року у грудні 2021 року ФОП ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_3 ) нараховано та виплачено за 157 ознакою доходу лише 1870 грн. При цьому, згідно з наданими первинними документами ФОП ОСОБА_8 надав послуг та отримав оплату на суму 9740 грн.
За взаємовідносинами із ФОП ОСОБА_13 (РНОКПП НОМЕР_1 ) надано: договір підряду від 28.07.2021, рахунок-фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт (автопослуги пшениця) від 03.08.2021 на суму 7397,5 грн., товарно-транспортна накладна та платіжне доручення від 09.08.2021 на суму 7397,5 грн.
Відповідно до Додатків 4 ДФ до Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1-4 квартал 2021, 2022 років та 1 квартал 2023 р. виплати за 157 ознакою доходу в адресу ФОП ОСОБА_6 відсутні.
Щодо взаємовідносин із ФОП ОСОБА_14 (РНОКПП НОМЕР_2 ) надано: договір підряду від 28.07.2021, рахунок-фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт (автопослуги пшениця) від 28.07.2021 на суму 7657,5 грн., товарно-транспортна накладна та платіжне доручення від 05.08.2021 на суму 7657,5 грн.
Відповідно до Додатків 4 ДФ до Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1-4 квартал 2021, 2022 років та 1 квартал 2023 року виплати за 157 ознакою доходу в адресу ФОП ОСОБА_15 відсутні.
Із ФОП ОСОБА_16 (РНОКПП НОМЕР_4 ) надано: договір підряду від 28.07.2021, рахунок-фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт (автопослуги пшениця) від 03.08.2021 на суму 6550 грн., товарно-транспортна накладна та платіжне доручення від 05.08.2021 на суму 6550 грн.
Відповідно до Додатку 4 ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2021 року у грудні 2021 року ФОП ОСОБА_17 нараховано та виплачено за 157 ознакою доходу лише 788 грн. При цьому, згідно з наданими первинними документами ФОП ОСОБА_17 надав послуг та отримав оплату на суму 6650 грн.
Із ФОП ОСОБА_18 (код НОМЕР_7 : договір підряду від 17.11.2021, рахунок-фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт (автопослуги кукурудза) від 08.12.2021 на суму 5427,33 грн., товарно-транспортна накладна.
Відповідно до Додатку 4 ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2021 року у грудні 2021 року ФОП ОСОБА_19 нараховано та виплачено за 157 ознакою доходу 5427,33 грн.
Проте відсутні розрахункові документи з ФОП ОСОБА_19 .
Щодо взаємовідносин із ФОП ОСОБА_20 (код НОМЕР_8 ) надано: договір підряду від 17.11.2021, рахунок-фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт (автопослуги кукурудза) від 08.12.2021 на суму 36 438,96 грн. та товарно-транспортна накладна.
Відповідно до Додатку 4 ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2021 року у грудні 2021 року ФОП ОСОБА_21 нараховано та виплачено за 157 ознакою доходу 36 438,96 грн.
Проте відсутні розрахункові документи з ФОП ОСОБА_2 .
З приводу придбання послуг зі збирання урожаю ФГ «Посулля було надано наступні документи:
Із ФОП ОСОБА_3 (код НОМЕР_9 ) надано: договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажом від 16.11.2021, рахунок-фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт від 20.11.2021 (оренда комбайну з екіпажом з 17.11.2021р. до 18.11.2021р.) на суму 19550 грн., та акти приймання та повернення техніки, договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажом від 09.10.2021 з додатком, рахунок- фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт від 26.10.2021 (оренда комбайну з екіпажом з 10.10.2021р. до 10.10.2021р.) на 19 832 грн.
Відповідно до Додатку 4 ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2021 р. у грудні 2021 р. ФОП ОСОБА_22 нараховано та виплачено за 157 ознакою доходу 19550 грн. та у жовтні 2021 року - 19 832 грн.
Проте відсутні розрахункові документи з ФОП ОСОБА_3 .
Із ФОП ОСОБА_4 (код НОМЕР_10 ) надано: договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажом від 22.10.2022 з додатком №1, акт приймання-передачі від 22.10.2022 (комбайн і жатка) та акт повернення від 30.10.2022, рахунок-фактура, акт здачі- приймання робіт (надання послуг) від 02.11.2022 на суму 39 000 грн.
Відповідно до Додатку 4 ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2022 року у листопаді 2022 року ФОП ОСОБА_23 нараховано та виплачено за 157 ознакою доходу 39 000 грн.
Проте відсутні розрахункові документи з ФОП ОСОБА_4 .
Вищезазначені контрагенти позивача не є платниками ПДВ, за Формою 20-ОПП у платників, крім ФОП ОСОБА_17 , відсутні транспортні засоби та сільськогосподарська техніка для надання послуг.
Таким чином, в інформаційних системах ДПС відсутня інформація щодо наявності у вищезазначених платників виробничих факторів для надання послуг, що ставить під сумнів реальність наданих послуг.
Крім того, не надані документи щодо взаємовідносин із вищезазначеними постачальниками (ОСВ 631), крім ФОП ОСОБА_24 .
Щодо взаємовідносин позивача із ФОП ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_5 ), який не є платником ПДВ, перебуває на спрощеній системі оподаткування та є платником єдиного податку 2 групи з 01.01.2016 року, та який є керівником та головним бухгалтером ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "ПОСУЛЛЯ" (код 41570450) та керівником ТОВ "ПЛЕМПТАХОРАДГОСП "ПОСУЛЬСЬКИЙ"" (код 34451605), встановлено, що ФГ «Посулля» купує у нього послуги із обробітку ґрунту, вирощування та догляду за посівами, а також придбає насіння пшениці та сої.
На підтвердження виконання вищевказаних господарських операцій позивачем на розгляд Комісії регіонального рівня надано:
- Договір підряду №3 від 01.09.2020, рахунок-фактура, акт приймання- передачі етапів виконаних робіт №1 від 21.09.2020 року (дисковка, дисковка другий слід, посів озимої пшениці 2020 року, коткування на земельній ділянці площею 47,6 га) на суму 179021 грн.;
- Договір підряду № 4 від 04.01.2021, рахунок-фактура, акту приймання- передачі етапів виконаних робіт №4 від 25.05.2021 року (дискування, культивація, посів кукурудзи та соняшнику, коткування посівів) на суму 133915,6 грн., акт приймання- передачі етапів виконаних робіт № 5 від 25.06.2021 року (міжрядний обробіток КНР кукурудзи на земельній ділянці площею 34 га, міжрядний обробіток КНР соняшника на земельній ділянці площею 39.58 га) на суму 88296 грн., акт приймання- передачі етапів виконаних робіт № 2 від 04.06.2021 року (оприскування озимої пшениці) на суму 85698 грн.
- Договір підряду №3 від 04.01.2022, рахунок-фактура, акт приймання- передачі етапів виконаних робіт №1 від 25.05.2022 року (оранка) на суму 137 100 грн., акт приймання- передачі етапів виконаних робіт №2 від 25.05.2022 року (дискування, культивація, посів сої, соняшнику та коткування) на суму 332 696 грн.
- Договір поставки №1 від 01.09.2020 року, рахунок-фактура №1 від 01.09.2020 року та видаткова накладна №1 від 01.09.2020 року (на поставку насіння озимої пшениці в кількості 16700 кг на суму 200400 грн.);
- Договір підряду №2 від 04.04.2022 року, рахунок-фактура №2 від 14.04.2022 року та видаткова накладна №2 від 14.04.2022 року (на поставку насіння сої в кількості 2310 кг на суму 57 750 грн).
Проте відсутні розрахункові документи із ФОП ОСОБА_5 , документи щодо взаємовідносин з вищезазначеним постачальником (ОСВ 631) та документи щодо транспортування ТМЦ від постачальника до покупця.
Варто зауважити, що згідно з наданими документами у платника ФОП ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_5 ) придбано послуг та товарів на суму 1 014 476,60 грн.
Водночас, відповідно до Додатку 4 ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1, 2 та 3 квартал 2022 року у січні, квітні та травні 2022 року ФОП ОСОБА_5 нараховано за 157 ознакою доходу лише 725 496,4 грн. та у липні 2022 року виплачено 1 000 000 грн.
Таким чином, встановлено ризик, оскільки у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги, (код 10) не спростовано.
З приводу придбання насіння ФГ «Посулля» надано наступні документи: насіння кукурудзи у 2021 році у ТОВ «АГРОСЕМ» (код 30967207): договір поставки від 23.03.2021 року зі Специфікаціями (насіння соняшнику, кукурудзи), рахунки на оплату, видаткові накладні від 30.03.2021 (насіння соняшнику -13 мішків); насіння соняшнику у 2022 році у ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА "АГРОЗАХИСТ ПОЛТАВА" (код 43820098): рахунок на оплату, видаткова накладна.
Проте, відсутні розрахункові документи з вищезазначеними постачальниками, документи щодо взаємовідносин із постачальниками (ОСВ 631) та документи щодо транспортування ТМЦ, з ПП «АГРОЗАХИСТ ПОЛТАВА» не надано договір.
З приводу зберігання врожаю позивачем надано: договір на здійснення послуг по зберіганню зерна від 25.07.2021 з ТОВ «Птахопродукт- ш 2007» (код 34932382) з додатком, картка аналізу зерна - озима пшениця урожай 2021 р.; договір на здійснення послуг щодо сушки та зберігання зерна від 01.10.2021, ТОВ «Птахопродукт-2007» з додатковою угодою, акти надання послуг від 04.07.2022 (послуги із сушіння кукурудзи та зберігання, накладні-вимога на відпуск/ внутрішнє переміщення, матеріалів).
Проте відсутні розрахункові документи, документи, щодо взаємовідносин з вищезазначеним постачальником (ОСВ 631), акти надання послуг, складські квитанції тощо.
Крім того, відсутня інформація щодо зберігання сої.
З приводу збирання врожаю надано:
- договір надання послуг сільськогосподарською технікою (комбайн) №2 від 23.07.2021 з ФГ «ВЛАД - М» (код 33687676), рахунок-фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт від 10.08.2021 (надання послуг сільськогосподарською технікою (комбайн) на збирання озимої пшениці);
- договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажом № 2 від 19.10.2022 з ФГ" ВЛАД - М " (код 33687676) з додатком, акт приймання-передачі від 19.10.2022 (комбайн) та акт повернення від 20.10.2022, рахунок-фактура, акт приймання-передачі етапів виконаних робіт: від 20.10.2022 (надання послуг сільськогосподарською технікою (комбайн) на збиранні сої);
- договір оренди сільськогосподарської техніки (з екіпажом) від 31.10.2022 з ФГ ЖУРБИ СЕРГІЯ ІВАНОВИЧА (код 33687702), рахунок на оплату, акт приймання-передачі від 31.10.2022 (зернозбиральний комбайн) та акт повернення 03.11.2022, акт приймання-передачі виконаних робіт від 03.11.2022.
Проте відсутні розрахункові документи з вищезазначеними постачальниками послуг.
З приводу реалізації товару - пшениця м`яка врожаю 2021 року - 31,54 т в адресу ТОВ «Птахопродукт-2007» надано: рахунок на оплату, видаткова накладна від 05.07.2022, платіжне доручення від 08.07.2022 та виписка банку. Проте відсутній договір з покупцем та документи щодо транспортування товару від продавця до покупця.
Щодо ризиків: накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код 11); постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку (код 14) та постачання/придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів (код 15), то за даними ЄРПН встановлено, що ФГ «Посулля» придбано : у лютому 2021 року - автомобіль Audi Q8 у ТОВ "АЛЬФА ХАРКІВ ВОСТОК" (код 38001660) обсяги постачання 1 945 618,33 грн. (без ПДВ); у травні 2019 року - автомобіль TOYOTA RAV 4 2.0L CVT 2019 p. TOB "APTMOTOP" (код 35540470) обсяги постачання 640 053,33 грн. (без ПДВ); у липні 2019 року - Комбікорм у ТОВ "УКРАЇНСЬКЕ ЗЕРНО" (код 30044094) обсяги постачання 707 249,93 грн. (без ПДВ), за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2309, реалізація якого відсутня.
У позивача за формою 20-ОПП обліковується лише виробнича ділянка (контора 6 кв. м).
Крім того, у платника відсутній вид діяльності, пов`язаний із розведенням худоби та свійської птиці, відсутні виробничі фактори для здійснення даного виду діяльності та за даними ЄРПН відсутнє придбання/ реалізація послуг/ товарів, що пов`язані з таким видом діяльності.
Проте, платником не надані ні пояснення, ні документи щодо мети придбання вищезазначених ТМЦ.
Таким чином, ФГ «Посулля» не спростовано ризики: накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності /недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код 11); постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку (код 14) та постачання /придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів (код 15).
Також, позивач не надав пояснення та документів щодо придбання та використання мінеральних добрив та ЗЗР, ПММ тощо.
Більше того, за даними ЄРПН не прослідковується придбання платником ФГ "ПОСУЛЛЯ" палива, добрив та ЗЗР, необхідних для здійснення господарської діяльності.
Таким чином, не спростовано ризик: постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку /сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок (код 08).
Отже, враховуючи вищезазначене, суд погоджується, що за результатами розгляду долучених до Повідомлення пояснень та копій документів ФГ «Посулля» Комісією Головного управління ДПС у Сумській області правомірно прийнято рішення №1228 від 05.07.2023р. про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме п. 8 Критеріїв «наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку».
Відповідно до вимог абз. 2 п. 8 додатку 1 до Порядку №1165 у спірному рішенні зазначено коди податкової інформації (згідно з Довідником кодів податкової інформації - 10,11,15,08,14), яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Крім того, варто зауважити, що згідно з додатком 4 до Порядку №1165 за результатами наданих платником податку інформації та копій документів, у разі потреби, комісією регіонального рівня у рішенні зазначаються документи, які не надані для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку.
Так, у рішенні №1228 від 05.07.2023р. про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку у розділі «Документи» Комісією вказано на відсутність наступних документів: договір з додатками до нього; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг; первинні документи щодо зберігання; банківська виписка з особових рахунків; розрахунковий документ; накладна; акт приймання-передачі товарів (робіт, послуг)рахунки-фактури/інвойси.
Спірні рішення №286 від 22.02.2023р. та №12289 від 05.07.2023р. складені за формою, наведеною у додатку 4 до Порядку №1165, в них вказано коди податкової інформації, а також, надано їх розшифрування, згідно з Довідником кодів податкової інформації, затвердженого наказом Державної податкової служби України №17 від 11.01.2023р.
Більше того, форма рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості згідно додатку 4 до Порядку №1165 містить поле у формі таблиці для відображення інформації, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Зокрема, така таблиця містить дані про: 1) тип операції придбання/постачання; 2) період здійснення господарської операції; 3) код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова; 4) код згідно ДКПП операції, визначеної як ризикова; 5) умовний код товару операції, визначеної як ризикова; 6) податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що прийняті Головним управління ДПС у Сумській області за наявності вищезазначеної податкової інформації рішення про відповідність ФГ «Посулля» Критеріям ризиковості платника податку №286 від 22.02.2023р. та №12289 від 05.07.2023р. є правомірними, а тому підстави для їх скасування відсутні.
Внаслідок зазначеного у суду відсутні підстави для зобов`язання Головного управління ДПС в Сумській області виключити Фермерське господарства "ПОСУЛЛЯ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до вимог ст. 139 КАС України розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства "Посулля" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 23.12.2024
Суддя О.О. Осіпова
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124023069 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.О. Осіпова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні