Рішення
від 25.12.2024 по справі 521/13715/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 521/13715/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 грудня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко О.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеса, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Військова академія м. Одеси, Київська районна адміністрація Одеської міської ради про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

09 вересня 2021 року ОСОБА_1 , звернувся до Малиновського районного суду м. Одеса з позовною заявою до Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Військова академія м. Одеси, Київська районна адміністрація Одеської міської ради, в якій просить зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси подати до Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради клопотання про зміну статусу квартири у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 з «службової» на «постійна».

В обґрунтування позовних вимог в позовній заяві з посиланням на ст. 47 Конституції України, ст. 328 ЦК України, ст. 2 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», ст. 118 ЖК Української РСР, ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зазначено, що протоколом №64 від 06.05.2008 року засідання житлової комісії територіального комітету профспілки працівників Південного оперативного командування ОСОБА_1 зі складом сім`ї 3 особи поставлено на квартирний облік у контрольних списках територіального комітету профспілки. Відповідно до рішення Міністра оборони України від 03.04.2012 року на склад сім`ї 3 особи, ОСОБА_1 виділена трикімнатна службова квартира у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 . У Військовій академії м. Одеса, ОСОБА_1 працює з 1993 року та не може бути виселена із службового житла без надання іншого житлового приміщення, яке забезпечує потреби. Рішенням житлово комісії Військової академії від 21.01.2015 року (протокол №11) вирішено клопотати перед начальником КЕВ м. Одеси про зміну статусу вказаного житла з «службового» на «постійне», що надасть змогу забезпечити сім`ю житлом та виключити з квартирної черги. ОСОБА_1 звернулася із заявою до начальника КЕВ м. Одеси, де просила звернутися з клопотанням до місцевих органів влади про зміну статусу вказаного житла з «службового» на «постійне». 08.05.2020 року надана відповідь, що у відповідності до наказу Міністерства оборони України № 380 від 31.07.2018 р. не передбачено виключення квартири із числа службових приміщень. Житлова комісія Військової академії клопотала про виключення квартири із службового житлового фонду військової академії (протокол № 20 від 26.02.2021 року). Наказом начальника військової академії від 12.03.2021 року № 21 оголошено рішення житлової комісії академії від 26.02.2021 року. Проте від відповідача на адресу академії надійшов лист заступника начальника Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечена Командування Сил логістики від 26.05.2021 року № 370/2/4679, стосовно облікової справи на працівника Збройних Сил України ОСОБА_1 та відповідач відмовився здійснити належні дії щодо виключення квартири з числа службових не дивлячись на рішення установи за якою закріплено службове житло. Позивач вважає зазначену відповідь такою що не відповідає законодавству України, а відмову відповідача направити клопотання до Малиновської районної адміністрації м. Одеси такою, що порушує її право на забезпечення житлом.

Від представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Військової академії м. Одеси, надійшли пояснення, де зазначено, що ОСОБА_1 працює у Військовій академії, має стаж роботи 28 календарних років. Беручи до уваги загальний стаж роботи у Збройних Силах України, відповідність жилої площі, яку займає її сім`я із трьох осіб, встановленим нормам забезпечення, санітарним і технічним вимогам, з огляду на передпенсійний вік ОСОБА_1 , житлова комісія Військової академії (м. Одеса) направила клопотання до КЕВ м. Одеси про виключення службової 3-кімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 , в якій проживає її сім`я з 2013 року, із службового житлового фонду Військової академії (м. Одеса).

Рішенням Малиновського районного суду міста Одеса від 24.01.2022 року, яке залишено без змін постановою Одеського апеляційного суду від 26.12.2022 року, позов ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси за участю третіх осіб: Військової академії м. Одеси, Київська районна адміністрація Одеської міської ради про зміну статусу квартири у житловому будинку задоволено. Зобов`язано Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси подати до Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради клопотання про зміну статусу квартири у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 з «службової» на «постійна»

Постановою Верховного Суду від 19 липня 2023 року касаційну скаргу Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси задоволено. Рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 24 січня 2022 року та постанову Одеського апеляційного суду від 26 грудня 2022 року скасовано. Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Військова академія м. Одеси, Київська районна адміністрація Одеської міської ради, про зміну статусу квартири у житловому будинку закрито. Роз`яснено ОСОБА_1 , що розгляд справи віднесено до юрисдикції адміністративного суду.

13 вересня 2023 року ухвалою Верховного Суду задоволено заяву ОСОБА_1 про передачу справи за встановленою юрисдикцією. Справу № 521/13715/21 за позовом ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Військова академія м. Одеси, Київська районна адміністрація Одеської міської ради, про зміну статусу квартири у житловому будинку передано для продовження розгляду до Одеського окружного адміністративного суду.

На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справа № 521/13715/21 передана на розгляд головуючому судді Корой С.М.

09.10.2023 року ухвалою судді прийнято до розгляду позовну заяву за позовом ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси, Київської районної адміністрації Одеської міської ради про зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси подати до Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради клопотання про зміну статусу квартири у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 з «службової» на «постійна» і відкрито провадження в адміністративній справі. Зазначено, що дана справа розглядатиметься за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) з особливостями, визначеними ст.262 КАС України.

20.06.2024, у зв`язку зі звільненням судді Одеського окружного адміністративного суду ОСОБА_2 з посади, відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, за результатами визначено головуючою суддею Вовченко О.А.

Ухвалою від 26 червня 2024 року Прийняти до провадження справу № 521/13715/21 за позовом ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси, за участю третіх осіб: Військової академій м. Одеси, Київської районної адміністрації Одеської міської ради про зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси подати до Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради клопотання про зміну статусу квартири у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 з «службової» на «постійна». Розпочато розгляд справи № 521/13715/21 спочатку та визначено, що справа буде розглянута судом на підставі ст.262 КАС України у межах строків, визначених ст.258 КАС України та з урахуванням встановлених сторонам строків для подання заяв по суті.

11.07.2024 року від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, де зазначено, що Одеське квартирно-експлуатаційне управління з позовною заявою ОСОБА_1 не погоджується повністю. У відповідності до Положення про Одеське квартирно-експлуатаційне управління є державною установою та входить до складу Збройних Сил України, яка створена з метою організації та виконання завдань квартирно-експлуатаційного забезпечення військових частин, закладів, установ, організацій Міністерства оборони України та ЗС України, дислокованих у військових гарнізонах у межах визначеної зони відповідальності у мирний час та особливий період. Виключення квартир з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється на підставі клопотання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району за встановленим порядком, визначеним пунктами 3-7 Інструкції про організацію забезпечення і надання військовослужбовцям Збройних Сил України та членам їх сімей житлових приміщень, затвердженої наказом МОУ № 380 від 31.07.18 р. Відповідно ст. 46 Конституції України кожен має право на житло. Згідно ст. 43 Житлового кодексу України; розділу VII п. 1 Інструкції та п. 38 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради від 11.12.84 № 470, військовослужбовцям, які перебувають на квартирному обліку, жилі приміщення надаються згідно з чергою. Черговість надання жилих приміщень визначається за часом прийняття на облік (внесення до списків осіб, які користуються правом першочергового та позачергового отримання жилих приміщень). Забезпечення постійним житлом позивача без додержання черговості буде суперечити принципу черговості, визначеному ст. 43 ЖК України, та відповідно порушує конституційні права громадян, визначені ст. 24, 46 Конституції України, і порушить принцип верховенства права за ст. 6 КАС України. Відомчий житловий фонд Міністерства оборони України розподіляється за процедурою, визначеною розділом VII Інструкцією. Позивач має забезпечуватись житлом для постійного проживання з житлового фонду Міністерства оборони України згідно з чергою, визначеною часом прийняття на облік, бо порушення черговості призведе до порушення конституційних прав на житло інших військовослужбовців. За п. 2.9 наказу Міністра оборони України № 737 від 30.11.11 р. «Про затвердження Інструкції про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями» КЕВ є контролюючими органами за веденням обліку військовослужбовців гарнізону, потребуючих поліпшення житлових умов. Виключення квартир з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється на підставі клопотання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району за встановленим порядком, визначеним пунктами 3-7 Інструкції про організацію забезпечення і надання військовослужбовцям Збройних Сил України та членам їх сімей житлових приміщень, затвердженої наказом МОУ № 380 від 31.07.18 р. Забезпечення житлом можливе лише згідно з існуючою черговістю з урахуванням часу взяття на облік та у порядку, передбаченому законодавством. Відповідно до Наказу Міністерства оборони України № 380 від 31.07.2018 р. «Про затвердження інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями» не передбачено виключення квартири із числа «службових» працівникам Збройних Сил України.

Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою та доданими до неї доказами, відзивом на позовну заяву, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, перевіривши їх наданими з боку учасників справи доказами, суд встановив наступне.

В позовній заяві зазначено, що ОСОБА_1 працює у Військовій академії м. Одеси з 1993 року, відповідачем зазначене не заперечується.

З довідки про реєстрацію місця проживання № С5-50803-ф/л від 09.03.2021 року вбачається, що ОСОБА_1 , зареєстрована та проживає з 05.03.2013 року за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 21).

Згідно розпорядження голови Малиновської районної адміністрації м. Одеси №570/01-06 від 14.12.2012 р. «Про квартирний облік та надання житла громадянам», відповідно до клопотання т.в.о. начальника КЕВ м. Одеси від 07.12.2012 р. (лист №4771), акту приймання - передачі квартир від 07.12.2012 р., складеного на підставі договору з Південним УКБ МО України від 31.08.2012 р. №227/ДКБ-316 та згідно зі ст. 118 Житлового кодексу Української РСР, включено до числа службових квартири, які розташовані в будинку АДРЕСА_2 , зокрема і трикімнатну квартиру АДРЕСА_3 , житловою площею 41,43 кв.м., загальною площею 72,01 кв.м. (а.с. 7-9).

На підставі розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради №80 від 07.02.2013 року працівнику ЗС України ОСОБА_1 , на склад сім`ї з 3 осіб надано ордер №2149 серії ПР на службове жиле приміщення жилою площею 41,43 кв.м., що складається з 3 кімнат в ізольованій квартирі за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 10).

Згідно наказу начальника КЕВ м. Одеси №227 від 23.06.2018 року на підставі акту приймання-передачі житлового будинку з балансу на баланс та в експлуатацію, затвердженого начальником КЕВ м. Одеса 04.01.2018 житловий будинок, за адресою: АДРЕСА_2 був переданий з балансу Південного управління капітального будівництва МО України на баланс Будинкоуправління №2 квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеса. З метою приведення обліку казармено-житлового фонду до вимог «Інструкції з обліку військового майна у Збройних Силах України», яку затверджено № 440 наказом Міністра оборони України від 17.08.2017, наказано: прийняти на картковий облік відділу житловий будинок за адресок АДРЕСА_2 ; вказаний житловий будинок включити до складу військового містечка № НОМЕР_1 , та присвоїти йому номер за генеральним планом « 243», та назву «Житловий будинок».

Наказом начальника КЕВ м. Одеси №264 від 26.07.2019 року наказано для здійснення заходів з приймання-передачі нерухомого військового майна (багатоповерхових житлових будинків) з балансу будинкоуправління №2 Одеської квартирно-експлуатаційної частини району на баланс квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеса призначити комісяю… Призначеній комісії здійснити заходи з прийому-передачі житлових будинків, які рахуються на бухгалтерському обліку будинкоуправління №2 Одеської квартирно-експлуатаційної частини району, на баланс квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеса в термін до 05.08.19 з оформленням необхідних документів бухгалтерського обліку.

Згідно наказу начальника КЕВ м. Одеси №278 від 01.08.2019 закріплено на праві оперативного управління за Будинкоуправлінням № 2 Одеської квартирно-експлуатаційної частини району наступні житлові будинки, зокрема: житловий будинок за генеральним планом № 243 за адресою АДРЕСА_2 загальною площею 19702,40кв.м. (в.м. №56)…

Отже з зазначених наказів вбачається, що будинок за адресою: АДРЕСА_2 знаходиться на балансі квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеса та закріплено на праві оперативного управління за Будинкоуправлінням № 2 Одеської квартирно-експлуатаційної частини району.

07 травня 2020 року Київською районною адміністрацією Одеської міської ради прийнято розпорядження № 204-01р «Про зняття з квартирного обліку гр. ОСОБА_1 , яка перебуває на квартирному обліку за місцем колишнього проживання при Київській районній адміністрації» (а.с. 20). Розпорядженням № 204-01р, з посиланням на п. 26 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 р. N 470, знято з державного квартирного обліку при Київській районній адміністрації громадянку ОСОБА_1 у зв`язку з поліпшенням житлових умов, внаслідок яких відпали підстави для надання іншого жилого приміщення.

Квартирно-експлуатаційним відділом м. Одеси розглянута заява ОСОБА_1 від 05.05.2020 року та 08.05.2020 року надано відповідь №2092, що відповідно Наказу Міністерства оборони України № 380 від 31.07.2018 р. «Про затвердження Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями» не передбачено виключення квартири із числа «службових» працівникам (а.с. 11).

26 лютого 2021 року на засіданні житлової комісії Військової академії (м. Одеса) прийнято рішення: «На підставі розпорядження заступника Міністра оборони України Ігоря Халімона від 28.12.2020 року № 19360/і/2-2019 та рішення начальника Військової академії, з урахуванням загального стажу роботи у ЗС України - 28 календарних років та відповідності жилої площі, яку займає її сім`я із 3-х осіб (вона, син-1983 р.н., донька-1990 р.н.), встановленим нормам забезпечення, санітарним і технічним вимогам, з огляду на передпенсійний вік працівника ЗС України, доктора наук, професора ОСОБА_3 , клопотати про виключення службової 3-кімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 , в якій проживає її сім`я з 2013 року, із службового житлового фонду Військової академії. Перебуває на квартирному обліку в територіальному комітеті профспілок працівників ЗС України ОК «Південь» з 06.06.2008 року. Як доктор наук, відповідно з п.2, статті 38, Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» має право на додаткову жилу площу у вигляді кімнати (кабінету) або в розмірі до 20 квадратних метрів», що підтверджено витягом з протоколу № 20 (а.с. 14).

12 березня 2021 року т.в.о начальника Військової академії прийнято наказ № 217 «Про оголошення рішення житлової комісії академії від 26 лютого 2021 року» де зазначено, що на виконання вимог пунктів 7 та 8, розділу II, Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380, для забезпечення прозорості та гласності прийнятих житловою комісією рішень щодо розподілу постійного, службового, штатно-посадового житла або грошових компенсацій за належні для отримання житлові приміщення, ведення квартирного обліку військовослужбовців академії та осіб, звільнених з військової служби наказано: Оголосити рішення житлової комісії Військової академії від 26 лютого 2021 року, (протокол № 20): «На підставі розпорядження заступника Міністра оборони України Ігоря Халімона від 28.12.2020 року № 19360/і/2-2019 та рішення начальника Військової академії, з урахуванням загального стажу роботи у Збройних Силах України - 28 календарних років та відповідності жилої площі, яку займає її сім`я із 3-х осіб (вона, син-1983 р.н., донька-1990 р.н.), встановленим нормам забезпечення, санітарним і технічним вимогам, з огляду на передпенсійний вік працівника ЗС України, доктора наук, професора ОСОБА_1 , клопотати про виключення службової 3-кімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 , в якій проживає її сім`я з 2013 року, із службового житлового фонду Військової академії. Перебуває на квартирному обліку в територіальному комітеті профспілок працівників ЗС України ОК «Південь» з 06.06.2008 року. Як доктор наук, відповідно з п.2 ст. 38 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» має право на додаткову жилу площу у вигляді кімнати (кабінету) або в розмірі до 20 квадратних метрів (а.с. 15).

Центральним управлінням інженерно-інфраструктурного забезпечена ІНФОРМАЦІЯ_1 розглянуто облікову справу працівника Збройних Сил України ОСОБА_1 стосовно зняття статусу службового та надання житла для постійного проживання та 26.05.2021 року Квартирно-експлуатаційному відділу м. Одеси надано відповідь № 370/2/4679 (а.с. 16), де зазначено, що відповідно до положення Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України віі 03.08.2006 № 1081 з фондів Міністерства оборони України забезпечуються житлом військовослужбовці Збройних Сил України та особи звільнені з військової служби в запас або відставку, які після звільнення і військової служби залишились перебувати на квартирному обліку у військових частинах, установах, організаціях Збройних Сил України. Забезпечення постійним житлом з фондів Міністерства оборони України працівників Збройних Сил України, Порядком не передбачено. Підстав для зняття статусу службового та надання житла для постійного проживання працівнику Збройних Сил України ОСОБА_1 немає.

Позивач вважає протиправною бездіяльність КЕВ м. Одеси щодо не подання клопотання до Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради про виключення квартири в якій вона проживає: № 102 за адресою: АДРЕСА_2 , з числа службових та звернулася з позовною заявою до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Приписами ст. 47 Конституції України визначено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.

З рішення житлової комісії Військової академії (м. Одеса) від 26 лютого 2021 року вбачається, що ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку в територіальному комітеті профспілок працівників ЗС України ОК «Південь» з 06.06.2008 року та як доктор наук, відповідно з п.2, статті 38, Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» має право на додаткову жилу площу у вигляді кімнати (кабінету) або в розмірі до 20 квадратних метрів» (а.с.14).

Відповідно до ч.1 ст. 118. ЖК України, службові жилі приміщення призначаються для заселення громадянами, які у зв`язку з характером їх трудових відносин повинні проживати за місцем роботи або поблизу від нього. Під службові жилі приміщення виділяються, як правило, окремі квартири.

Відповідно до ст.ст. 121, 122 ЖК України працівнику ЗС України ОСОБА_1 , на склад сім`ї з 3 осіб видано ордер №2149 серії ПР на службове жиле приміщення жилою площею 41,43 кв.м., що складається з 3 кімнат в ізольованій квартирі за адресою: АДРЕСА_1 .

В позовній заяві позивач посилається, на те, що враховуючи стаж її роботи вона та члени її родини не можуть бути виселені із службового житла без надання іншого житлового приміщення.

Приписами ст. 124, 125 ЖК України, визначено перелік осіб яких не може бути виселено з службових жилих приміщень без надання іншого жилого приміщення, зокрема і особи, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації, що надали їм службове жиле приміщення, не менш як десять років.

Однак, питання виселення зі службової квартири не є предметом спору в даній справі.

З приводу посилання позивача в позовній заяві на ст. 2 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», суд зазначає таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» не підлягають приватизації … зокрема: «квартири (кімнати, будинки), віднесені у встановленому порядку до числа службових».

Отже службове житло не підлягає приватизації, при цьому таке питання не є предметом спору у даній справі.

В позовній заяві позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на рішення житлової комісії Військової академії щодо клопотання про виключення квартири в якій проживає позивач із службового житлового фонду (протокол № 20 від 26.02.2021 року) та наказ начальника Військової академії від 12.03.2021 року № 217 про оголошення рішення житлової комісії академії від 26.02.2021 року.

Дослідивши зазначені документи, судом встановлено, що вони прийняті на виконання вимог Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380.

В п. 1 р. I Інструкції № 380 зазначено, що Інструкція визначає зміст та методику забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової служби), а також осіб, звільнених в запас або відставку, що залишилися перебувати після звільнення з військової служби на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання (далі - військовослужбовці), та членів їх сімей, у тому числі членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), зникли безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов.

Відповідно до ч.1 ст. 5 Закону України Про «Збройні Сили України», особовий склад Збройних Сил України складається з військовослужбовців і працівників Збройних Сил України.

Отже, Інструкція № 380 стосується військовослужбовців Збройних Сил України, у той час як ОСОБА_1 не є військовослужбовцем, а є працівником ЗСУ, на яких дія цієї Інструкції не поширюється.

Таким чином прийняття рішень (рішення житлової комісії Військової академії зазначеного в протоколі № 20 від 26.02.2021 року, наказ начальника Військової академії від 12.03.2021 року № 217) у відповідності нормативних актів, які не стосуються позивача є протиправним.

Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону України Про «Збройні Сили України», соціальний захист працівників Збройних Сил України забезпечується відповідно до законодавства про працю, про державну службу, інших нормативно-правових актів.

Порядок надання службових жилих приміщень в будинках державного і громадського житлового фонду і користування ними визначено в Положенні про порядок надання службових жилих приміщень і користування ними в Українській РСР, затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР від 04 лютого 1988 року № 37 (зі змінами) (далі Порядок № 37).

У відповідності до Порядку № 37, службові жилі приміщення призначаються для заселення громадянами, які у зв`язку з характером їх трудових відносин повинні проживати за місцем роботи або поблизу від нього. Через це зазначені приміщення повинні знаходитися у безпосередній близькості від дільниці, яка ними обслуговується (їх робочого місця). Підприємства, установи, організації мають використовувати службові жилі приміщення за їх цільовим призначенням (п.2). Жиле приміщення включається до числа службових рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів за клопотанням адміністрації підприємства, установи, організації (п.3).

Згідно п. 26 Порядку № 37, на підставі спеціального ордера (пункт 21 Положення) між

наймодавцем (житлово-експлуатаційною організацією, а в разі її відсутності - відповідним підприємством, установою, організацією) і наймачем - громадянином, на ім`я якого виданий ордер, укладається договір найму службового жилого приміщення.

В п. 6 Порядку № 37 зазначено, що жиле приміщення виключається з числа службових, якщо відпала потреба в такому його використанні, а також у випадках, коли в установленому порядку воно виключено з числа жилих…. Виключення жилого приміщення з числа службових провадиться на підставі клопотання підприємства, установи, організації рішенням виконавчого комітету відповідної районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів.

Зі змісту вказаних положень вбачається, що жиле приміщення виключається з числа службових, якщо відпала потреба в такому його використанні та вирішення питання про виключення житлового приміщення із числа службових можливо лише при наявності клопотання адміністрації підприємства, яке використовує вказане житлове приміщення як службове.

Доказів з приводу того, що відпала потреба у Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси - у використанні службової 3-кімнатної квартири за адресою: АДРЕСА_1 до суду не надано, також зазначене не встановлено з досліджених матеріалів справи.

Приписами ст. 9 ЖК України, визначені житлові права громадян, а саме, що: громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів. Забезпечення постійним житлом громадян, які відповідно до законодавства мають право на його отримання, може здійснюватися шляхом будівництва або придбання доступного житла за рахунок надання державної підтримки у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Громадяни мають право на приватизацію квартир (будинків) державного житлового фонду, житлових приміщень у гуртожитках, які перебувають у власності територіальних громад, або придбання їх у житлових кооперативах, на біржових торгах, шляхом індивідуального житлового будівництва чи одержання у власність на інших підставах, передбачених законом. Ніхто не може бути виселений із займаного жилого приміщення або обмежений у праві користування жилим приміщенням інакше як з підстав і в порядку, передбачених законом. Житлові права охороняються законом, за винятком випадків, коли вони здійснюються в суперечності з призначенням цих прав чи з порушенням прав інших громадян або прав державних і громадських об`єднань.

Метою звернення до суду ОСОБА_1 з цим позовом є зобов`язання відповідача подати до Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради клопотання про зміну статусу квартири, яка була надана ій для проживання та у якій вона проживає разом зі своєю сім`єю, з числа службових на постійне. А також з обґрунтувань позовної заяви вбачається, що метою позовних вимог є подальша приватизація квартири в якій проживає позивачка.

При цьому суд звертає увагу, що відповідно до статті 43 ЖК України громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості. Порядок визначення черговості надання громадянам жилих приміщень встановлюється цим Кодексом та іншими актами законодавства України. З числа громадян, взятих на облік потребуючих поліпшення житлових умов, складаються списки осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень. Черговість надання жилих приміщень визначається за часом взяття на облік (включення до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень). Законодавством України окремим категоріям громадян, які перебувають у загальній черзі, може бути надано перевагу в строках одержання жилих приміщень у межах календарного року взяття на облік.

Згідно розпорядження Київської районної адміністрації Одеської міської ради № 204-01р від 07.05.2020 року, ОСОБА_1 знято з квартирного обліку (а.с. 20).

Про те з витягу з протоколу № 20 засідання житлової комісії Військової академії (м. Одеса) від 26 лютого 2021 року вбачається, що працівник ЗС України, доктор наук, професор ОСОБА_1 , перебуває на квартирному обліку в територіальному комітеті профспілок працівників ЗС України ОК «Південь» з 06.06.2008 року (а.с. 14).

Однак до суду не надано жодного належного і допустимого доказу щодо надання ОСОБА_1 житла в порядку черговості.

Обираючи спосіб захисту своїх прав, позивач не маючи статусу військовослужбовця Збройних Сил України чи членів їх сімей, без урахування порядку черговості отримання житла, просила зобов`язати КЕВ м. Одеси подати клопотання до Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради про зміну статусу кватири з «службової» на «постійну», як то передбачено Інструкцією з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, тобто обрала спосіб захисту свої прав не у відповідності до приписів чинного законодавства.

Також у відзиві представник відповідача заперечує, що у відповідача відпала потреба у використанні службової квартири за адресою: АДРЕСА_1 .

Отже, враховуючи вище викладене, суд вважає, що ОСОБА_1 обрала неналежний спосіб захисту своїх прав та відповідно позов не підлягає задоволенню.

Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

З огляду на викладене позовна заява ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Військова академія м. Одеса, Київська районна адміністрація Одеської міської ради, про зобов`язання Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси подати до Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради клопотання про зміну статусу квартири у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 з «службової» на «постійна» - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_2 )

Відповідач: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси (вул.Армійська, 18, м.Одеса, 65058, код ЄДРПОУ 08038284)

Третя особа: Військова академія м. Одеса (вул, Фонтанська дорога, 10, м. Одеса, 65009, ЄДРПОУ 24983020)

Третя особа: Київська районна адміністрація Одеської міської ради (вул, Ак. Корольова, 9, м. Одеса, 65114, ЄДРПОУ 26303241)

Суддя O.A. Вовченко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.12.2024
Оприлюднено27.12.2024
Номер документу124050464
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —521/13715/21

Рішення від 25.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 13.09.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

Постанова від 19.07.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

Ухвала від 11.07.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

Ухвала від 20.04.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

Ухвала від 14.02.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Яремко Василь Васильович

Постанова від 26.12.2022

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Дришлюк А. І.

Ухвала від 21.06.2022

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Дришлюк А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні