ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТ ИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43
Вн. № < Внутрішній Номер сп рави >
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
13 жовтня 2008 року 17:08 № 4/519
За позовом ОСОБА_1
ОСОБА_2
До Державного комітету Украї ни у справах національностей та релігій
Про визнання неправомірними, скасуванням рішень №154-08 від 07.04. 2008, №148-08 від 17.03.2008 та зобов' язання вчинити дії
Головую чий суддя: Вовк П.В.
Судді: Винокуров К.С
Кротюк О.В.
Секретар судового засідання Жовтяк Я.В.
Представники:
Від позивача ОСОБА_1
ОСОБА_4
Від відповідача Григор`єва М.А. - довіреніс ть №9/1-21-783 від 02.10.2008
На підставі ч. 3 ст. 160 КАСУ в судовому засіданні 13.10.2008 прого лошено вступну та резолютивн у частини постанови. Повний т екст складено і підписано 16.10.20 08.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
ОСОБА_1 (надалі Позив ач-1) та ОСОБА_2 (надалі Пози вач-2) звернулися до Окружного адміністративного суду м. Ки єва з позовними заявами до Де ржавного комітету України у справах національностей та р елігій (надалі Відповідач) пр о визнання неправомірним, ск асуванням рішень №154-08 від 07.04.2008, № 148-08 від 17.03.2008 та зобов' язання вч инити дії.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду м. Києва від 24 .06.2008 відкрито провадження в ад міністративній справі № 4/374.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду м. Києва від 15 .08.2008 відкрито провадження в ад міністративній справі № 4/519.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду м. Києва від 17 .09.2008 адміністративні справи № 4/374 та № 4/519 було об' єднано для с пільного розгляду під єдиним номером №4/519-4/374.
Позивач-1 позов підтримує в повному обсязі та просить су д позов задовольнити.
Позивач-1 обгунтовує позовн і вимоги тим, що за результата ми вивчення особової справи Позивач-1, головний спеціаліс т відділу у справах біженців Управління міграційної служ би у м. Києві Заплацінська Х .С. встановила наявність ум ов, передбачених законодавст вом для надання Позивачу-1 ста тусу біженця та рекомендувал а надати Позивачу-1 статус біж енця. Управління міграційної служби у м. Києві склало висно вок про доцільність надання Позивачу-1 статус біженця. Одн ак, Відповідач прийняв рішен ня, яким відмовив Позивачу-1 в наданні статусу біженця. На д умку Позивача-1 це рішення є не правомірним та необґрунтова ним, оскільки Відповідач не п роводив жодних додаткових пе ревірок і відповідно не мав ж одних даних для відмови в над ані статусу біженця.
Позивач-2 позов підтримує в повному обсязі та просить су д позов задовольнити.
Позивач-2 обґрунтовує позов ні вимоги тим, що за результат ами вивчення особової справи Позивач-1, головний спеціаліс т відділу у справах біженців Управління міграційної служ би у м. Києві Заплацінська Х .С. вказала на відсутність у мов, передбачених законодавс твом для надання Позивачу-2 ст атусу біженця. Управління мі граційної служби у м. Києві, ск лало висновок про доцільніст ь відмовити Позивачу-2 в надан ні статусу біженця. На підста ві висновку Відповідач прийн яв рішення яким відмовив Поз ивачу-2 в наданні статусу біже нця. На думку Позивача-2 це ріш ення є неправомірним, оскіль ки воно є необґрунтованим та безпідставним.
Представник Відповідача п роти позову заперечує та про сить суд у задоволені позову відмовити. Відповідач зазна чив, що рішення №154-08 від 07.04.2008 та р ішення №148-08 від 17.03.2008 відповідає нормам закону та нормам міжн ародного права.
Дослідивши матеріали спра ви, суд -
ВСТАНОВИВ:
Позивач-1, 14.06.2007 звернувся до Управління міграційної сл ужби у м. Києві з заявою про на дання статусу біженця.
За результатами співбесід и, головний спеціаліст відді лу у справах біженців Управл іння міграційної служби у м. К иєві Заплацінська Х.С. у в исновку від 05.07.2007 зазначила пр о доцільність прийняття ріше ння про оформлення документі в для вирішення питання про н адання статусу біженця.
Управління міграційної сл ужби у м. Києві, на підставі ви сновку, видало наказ №474 від 05.07.2 007 про оформлення документів д ля вирішення питання про над ання статусу біженця Позивач у-1.
Головний спеціаліст відді лу у справах біженців Управл іння міграційної служби у м. К иєві Заплацінська Х.С., у в исновку від 28.09.2007, за результата ми розгляду особової справи Позивача-1, рекомендувала над ати Позивачу-1 статус біженця .
Управління міграційної сл ужби у м. Києві склало висново к від 28.09.2007 про доцільність Пози вачу-1 надати статус біженця.
Відповідач прийняв рішенн я №154-08 від 07.04.2008, яким всупереч вис новку Управління міграційно ї служби у м. Києва відмовив По зивачу-1 у надані статусу біже нця.
Позивач-2, 14.06.2007 звернувся до Уп равління міграційної служби у м. Києві з заявою про наданн я статусу біженця.
За результатами співбесід и, головний спеціаліст відді лу у справах біженців Управл іння міграційної служби у м. К иєві Заплацінська Х.С. у в исновку від 05.07.2007 зазначила пр о доцільність прийняття ріше ння про оформлення документі в для вирішення питання про н адання статусу біженця.
Управління міграційної сл ужби у м. Києві, на підставі ви сновку, видало наказ №473 від 05.07.2 007 про оформлення документів д ля вирішення питання про над ання статусу біженця Позивач у-2.
Головний спеціаліст відді лу у справах біженців Управл іння міграційної служби у м. К иєві Заплацінська Х.С., у в исновку від 28.09.2007, за результата ми розгляду особової справи Позивача-2, рекомендувала від мовити в надані Позивачу-2 ста тусу біженця.
Управління міграційної сл ужби у м. Києві склало висново к від 28.09.2007 про доцільність відм овити Позивачу-2 в надані стат усу біженця.
Відповідач прийняв рішенн я №143-08 від 17.03.2008, яким відмовив Поз ивачу-2 у надані статусу біжен ця.
Відповідно до частини 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справ ах щодо оскарження рішень, ді й чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адмініс тративні суди перевіряють, ч и прийняті (вчинені) вони: на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни; з використанням повноваж ення з метою, з якою це повнова ження надано; обґрунтовано, т обто з урахуванням усіх обст авин, що мають значення для пр ийняття рішення (вчинення ді ї); безсторонньо (неупереджен о); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівнос ті перед законом, запобігаюч и несправедливій дискриміна ції; пропорційно, зокрема з до триманням необхідного балан су між будь-якими несприятли вими наслідками для прав, сво бод та інтересів особи і ціля ми, на досягнення яких спрямо ване це рішення (дія); з урахув анням права особи на участь у процесі прийняття рішення; с воєчасно, тобто протягом роз умного строку.
Відповідно до абз. 2 ст. 1 Зак ону України «Про біженців»№ 2557-III від 21.06.2001 (надалі Закон № 2557-III) бі женець - особа, яка не є громад янином України і внаслідок ц ілком обґрунтованих побоюва нь стати жертвою переслідува нь за ознаками раси, віроспов ідання, національності, гром адянства (підданства), належн ості до певної соціальної гр упи або політичних переконан ь, перебуває за межами країни своєї громадянської належно сті та не може користуватися захистом цієї країни або не б ажає користуватися цим захис том внаслідок таких побоюван ь, або, не маючи громадянства ( підданства) і перебуваючи за межами країни свого поперед нього постійного проживання , не може чи не бажає повернути ся до неї внаслідок зазначен их побоювань.
Відповідно до ст. 10 Закону № 2 557-III статус біженця не надаєтьс я особі:
- яка вчинила злочин пр оти миру, воєнний злочин або з лочин проти людства і людяно сті, як їх визначено у міжнаро дному праві;
- яка вчинила тяжкий злочин неполітичного характ еру за межами України до приб уття в Україну з метою набутт я статусу біженця, якщо таке д іяння віднесено Кримінальни м кодексом України до тяжких злочинів;
- яка винна у вчиненні д ій, що суперечать меті та прин ципам Організації Об'єднаних Націй;
- стосовно якої встано влено, що умови, передбачені а бзацом другим статті 1 цього З акону, відсутні;
- яка до прибуття в Укра їну була визнана біженцем аб о отримала притулок в іншій к раїні;
- яка до прибуття в Укра їну з наміром набути статусу біженця перебувала в третій безпечній країні. Дія цього а бзацу не поширюється на діте й, розлучених з сім'ями, а тако ж на осіб, які народилися чи по стійно проживали на територі ї України, а також їхніх нащад ків (дітей, онуків).
Згідно до ст. 14 Закону № 2557-III рішення за заявою про наданн я статусу біженця приймаєтьс я спеціально уповноваженим ц ентральним органом виконавч ої влади у справах міграції п ротягом місяця з дня отриман ня особової справи заявника та письмового висновку орган у міграційної служби, який ро зглядав заяву. У разі потреби строк прийняття рішення мож е бути продовжено керівником спеціально уповноваженого ц ентрального органу виконавч ої влади у справах міграції, а ле не більше ніж до трьох міся ців. Спеціально уповноважени й центральний орган виконавч ої влади у справах міграції м оже вимагати додаткової інфо рмації від органу міграційно ї служби, який здійснював роз гляд заяви. У разі виникнення сумнівів щодо достовірності інформації, потреби у встано вленні справжності і дійснос ті документів спеціально упо вноважений центральний орга н виконавчої влади у справах міграції має право звертати ся з відповідними запитами д о Міністерства внутрішніх сп рав України, Міністерства за кордонних справ України, Слу жби безпеки України, інших ор ганів державної влади, орган ів місцевого самоврядування та об'єднань громадян, які мож уть сприяти встановленню спр авжніх фактів стосовно особи , особова справа якої розгляд ається. Документи, отримані а бо підготовлені спеціально у повноваженим центральним ор ганом виконавчої влади у спр авах міграції під час прийня ття рішення за заявою, долуча ються до особової справи зая вника. На основі всебічного в ивчення і оцінки всіх докуме нтів та матеріалів, що можуть бути доказом наявності умов для набуття статусу біженця , спеціально уповноважений ц ентральний орган виконавчої влади у справах міграції при ймає рішення про надання ста тусу біженця або про відмову у наданні статусу біженця. Ст атус біженця в Україні надає ться на період дії обставин, з азначених у абзаці другому с татті 1 цього Закону. Рішення с пеціально уповноваженого це нтрального органу виконавчо ї влади у справах міграції пр отягом трьох робочих днів з д ня його прийняття разом з осо бовою справою заявника надси лається до органу міграційно ї служби, який розглядав заяв у. Орган міграційної служби п ротягом семи робочих днів з д ня отримання рішення про над ання статусу біженця видає к ожній особі, яка досягла шіст надцяти років, посвідчення б іженця встановленого зразка . Дитині, розлученій з сім'єю, я кій надано статус біженця, по свідчення біженця видається до досягнення шістнадцятирі чного віку. Під час видачі пос відчення біженця довідка про особу, стосовно якої прийнят о рішення про оформлення док ументів для вирішення питанн я щодо надання їй статусу біж енця, вилучається. Посвідчен ня біженця є підставою для ре єстрації в органі спеціально уповноваженого центральног о органу виконавчої влади з п итань громадянства та реєстр ації фізичних осіб за місцем проживання біженця. Відомос ті про членів сім'ї біженця, як і не досягли шістнадцятирічн ого віку, заносяться до посві дчення біженця одного з бать ків, а у разі відсутності бать ків - діда чи баби, повнолітніх брата чи сестри, опікунів чи п іклувальників, або іншої осо би, яка до прибуття в Україну д обровільно чи в силу звичаю к раїни походження біженця взя ла на себе відповідальність за виховання та утримання ді тей. Посвідчення біженця вид ається строком на один рік. Пі д час перереєстрації біженця органом міграційної служби за місцем його проживання ді я посвідчення продовжується . Особа, якій надано статус біж енця в Україні і яка досягла ш істнадцятирічного віку, має право отримати проїзний доку мент для виїзду за кордон у по рядку, встановленому законод авством України. Дитина, яка р озлучена з сім'єю, і їй надано статус біженця в Україні, має право за клопотанням її зако нних представників на отрима ння проїзного документа для виїзду за кордон до досягнен ня шістнадцятирічного віку. Якщо спеціально уповноважен ий центральний орган виконав чої влади у справах міграції прийняв рішення про відмову у наданні статусу біженця, ор ган міграційної служби в Авт ономній Республіці Крим, обл астях, містах Києві та Севаст ополі протягом семи робочих днів з дня його отримання над силає або видає особі, стосов но якої прийнято це рішення, п исьмове повідомлення з викла денням причин відмови і роз'я сненням порядку оскарження т акого рішення. Довідка про ос обу, стосовно якої прийнято р ішення про оформлення докуме нтів для вирішення питання щ одо надання їй статусу біжен ця, вилучається, про що орган м іграційної служби протягом т рьох робочих днів інформує о рган внутрішніх справ за міс цем проживання заявника і ві дповідний орган спеціально у повноваженого центрального органу виконавчої влади з пи тань громадянства та реєстра ції фізичних осіб. Національ ний паспорт та інші документ и, що перебували на зберіганн і в органі міграційної служб и, повертаються власникові. О соба, яка отримала повідомле ння про відмову у наданні ста тусу біженця і не використал а права на його оскарження, по винна залишити територію Укр аїни в установлений строк, як що вона не має інших законних підстав для перебування в Ук раїні.
Як вбачається з матеріалів справи, Позивачі-1,2 є родичами , а саме Позивач-2 є сином Позив ача-1.
Відповідно до особової спр ави Позивача-1, копію якої долу чено до матеріалів справи, пі дчас співбесід з працівникам и міграційної служби Позивач -1 зазначив, що 26.03.2007 залишив краї ну свого перебування - Узбек истан, громадянином якої він є, оскільки Позивач-1 та старш ий син Позивача-1, ОСОБА_6, є членами опозиційної партії «Бирлик», члени якої переслі дуються правоохоронними орг анами Узбекистану. Старший с ин Позивача-1, проводив розслі дування з встановлення числа вбитих та зниклих безвісти в наслідок андижанських подій 13.05.2005. Внаслідок переслідувань старший син залишив Узбекис тан. Правоохоронні органи Уз бекистану вимагали від Позив ача-1 умовити старшого сина по вернутися до Узбекистану, ін акше вони знайдуть способи в пливу на Позивача-1 у вигляді в зяти під варту її молодшого с ина. Внаслідок численних пог роз, Позивач-1 виїхав до Україн и для надання притулку.
Відповідно до особової спр ави Позивача-2, копію якої долу чено до матеріалів справи, пі дчас співбесід з працівникам и міграційної служби Позивач а-2 зазначив, що в 2007 році залиши в країну свого перебування - Узбекистан, громадянином яко ї він є, через переслідування правоохоронними органами Уз бекистану, внаслідок діяльно сті старшого брата Позивача- 2 в опозиційній партії «Бирли к».
Тобто, Позивачі-1,2 залишили к раїну свого перебування чере з переслідування з боку держ авної влади, внаслідок політ ичної діяльності та виїзду з Узбекистану старшого сина П озивача-1, який відповідно є ст аршим братом Позивача-2.
Головний спеціаліст відді лу у справах біженців Управл іння міграційної служби у м. К иєві Заплацінська Х.С., у в исновку від 28.09.2007 підтвердила ф акти переслідувань.
Однак Відповідач, всупереч відсутності даних щодо Пози вачів-1,2, які є підставою для ві дмови в надані статусу біжен ця та наявності даних про пер еслідування Позивачів-1,2 в кра їні їх перебування, прийняв р ішення №154-08 від 07.04.2008 та рішення № 148-08 від 17.03.2008, якими відмовив Пози вачам-1,2 у наданні статусу біж енця.
Відповідно до положень Зак ону України «Про загальнодер жавну програму адаптації зак онодавства України до законо давства Європейського Союзу »№1629-IV від 18.03.2004 метою адаптації з аконодавства України до зако нодавства Європейського Сою зу є досягнення відповідност і правової системи України acquis communautaire з урахуванням крит еріїв, що висуваються Європе йським Союзом (ЄС) до держав, я кі мають намір вступити до нь ого. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС є пріоритетною складовою пр оцесу інтеграції України до Європейського Союзу, що в сво ю чергу є пріоритетним напря мом української зовнішньої п олітики.
Відповідно до Директиви Єв ропейського Союзу «Щодо міні мальних стандартів кваліфік ації громадян третіх країни та осіб без громадянств біже нців або як осіб, що потребуют ь міжнародного захист іншими причинами, а також суті захис ту, що надається», яка викорис товуються у практиці Європей ського Суду з прав людини, зая ви є обґрунтованими, якщо вик онуються такі умови:
- заявник зробив реаль ну спробу обґрунтувати свою заяву;
- усі важливі факти, що були в його розпорядженні, бу ли надані, і було надано задов ільне пояснення відносно буд ь-якої відсутності інших важ ливих фактів;
- твердження заявника є зрозумілими та правдоподі бними не протирічать конкрет ній та загальній інформації за його справою;
- заявник подав свою за яву про міжнародний захист я к можливо раніше, якщо заявни к не зможе довести відсутні п оважної причини для подання такої заяви;
- встановлено, що в ціло му заявник заслуговує довіри .
Таким чином, рішення про від мову у наданні Позивачам-1,2 ст атусу біженця спеціального у повноваженого центрального органу виконавчої влади у сп равах міграції не відповідає міжнародним принципам з пит ань міграції, оскільки Позив ачі-1,2 зробили реальну спробу обґрунтувати свої заяви; пов ідомили всі важливі факти що були в їх розпорядженні; пові домлені Позивачами-1,2 факти, В ідповідач не визнав неправдо подібними або такими, що супе речать конкретній та загальн ій інформації за справами По зивачів-1,2; Позивачі-1,2 заслугов ують на довіру, оскільки щодо них не виявлено компрометую чої інформації.
Отже, судом встановлено, що Позивачі-1,2 надали Відповідач у належні докази обґрунтован их побоювань стати жертвою п ереслідувань внаслідок полі тичної діяльності старшого с ина Позивача-1, який відповідн о є старшим братом Позивача-2.
Також, Відповідачем не вияв лено обставин зазначених у с т.10 Закону № 2557-III, відповідно до я ких статус біженця не надаєт ься.
У судовому засіданні обґру нтованість побоювань Позива чів 1,2 стати жертвою пересліду вань за ознаками політичних переконань підтверджена інф ормаціями міжнародної право захисної організації «Міжна родна Амністія в Україні», св ідоцтвом керуючого справами та секретаря «Езгулік».
Враховуючи вищенаведене, с уд прийшов до висновку, що Від повідачем, всупереч ч.5 ст. 14 Зак ону № 2557-III, не були всебічного ви вченні та оцінені всі докази наявності умов для набуття П озивачами-1,2 статусу біженця.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС Укр аїни в адміністративних спра вах про протиправність рішен ь, дій чи бездіяльності суб'єк та владних повноважень обов' язок щодо доказування правом ірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він запе речує проти адміністративно го позову.
Оцінивши докази, які є у спр аві за своїм внутрішнім пере конанням, що ґрунтується на ї х безпосередньому, всебічном у, повному та об'єктивному дос лідженні, суд прийшов до висн овку, що Відповідачем не дове дена правомірність рішень №1 54-08 від 07.04.2008, №148-08 від 17.03.2008, про відмо ву у наданні Позивачам-1,2 стат усу біженців.
Керуючись ст. ст. 2, 158-163 КАСУ, су д, -
ПОСТАНОВИВ:
1.Позов задовольнити.
2.Визнати неправомірними та скасувати рішення Державног о комітету України у справах національностей та релігій №154-08 від 07.04.2008 та рішення №148-08 від 17. 03.2008 про відмову в наданні стат усу біженців ОСОБА_1 та О СОБА_2.
3.Зобов' язати Державний ко мітет України у справах наці ональностей та релігій надат и ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ста тус біженців.
4.Присудити з Державного бюд жету України, на користь ОС ОБА_1 понесені нею судові ви трати у розмірі 3,40 грн. та ОСО БА_2 понесені ним судові вит рати у розмірі 3,40 грн.
Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 КАС України набирає за конної сили після закінчення строку подання заяви про апе ляційне оскарження, встановл еного цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними ст. ст. 185-187 КАС України, шля хом подання через суд першої інстанції заяви про апеляці йне оскарження з наступним п оданням протягом двадцяти дн ів апеляційної скарги. Апеля ційна скарга може бути подан а без попереднього подання з аяви про апеляційне оскаржен ня, якщо скарга подається у ст рок, встановлений для поданн я заяви про апеляційне оскар ження.
Головуючий суддя: В овк П.В.
Судді: Винокуро в К.С
Кротюк О.В.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2008 |
Оприлюднено | 25.11.2010 |
Номер документу | 12405059 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Вовк П.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні