ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
25 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 160/16648/24Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Коршуна А.О. (доповідач),
суддів: Сафронової С.В., Чепурнова Д.В.,
розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія Солюшн Про» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.09.2024р. у справі №160/16648/24за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія Солюшн Про» до: про:Головного управління ДПС у Дніпропетровській області визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
ВСТАНОВИВ:
26.06.2024р. Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія Солюшн Про» (далі ТОВ «ТК Солюшн Про») за допомогою засобів системи «Електронний Суд», звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі ГУ ДПС у Дніпропетровській області ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, судом першої інстанції позов зареєстровано 27.06.2024р. /а.с. 1-4, 16/.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.07.2024р. за вищезазначеним адміністративним позовом відкрито провадження у справі №160/16648/24 та справу призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін /а.с. 17/.
Позивач, посилаючись у адміністративному позові на те, що 30.04.2024р. відповідачем було проведено камеральну перевірку ТОВ «ТК Солюшн Про» щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних, під час якої встановлено, порушення терміну реєстрації податкових накладних: №308 від 17.11.2021р., №320 від 24.11.2021р., №321 від 25.11.2021 р., №324 від 26.11.2021 р., №326 від 29.11.2021 р., №327 від 29.11.2021 р., №329 від 29.11.2021 р., №331 від 01.12.2021 р., №336 від 03.12.2021 р., №3 від 06.09.2022 р., що стало підставою для застосування до ТОВ «Солюшн Про» штрафних санкцій податковим повідомленням рішенням №0320610408 від 27.05.2024р. Позивач вважає висновки податкового органу під час проведення перевірки та прийняте ним за результатами перевірки податкове повідомлення-рішення необґрунтованими та безпідставними оскільки відповідачем не враховано рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.04.2022 р. у справі №160/2422/22 (яке набуло чинності 17.02.2023р.), від 31.07.2022 р. у справі №160/11885/22 (яке набуло чинності 07.12.2023р.) та від 15.11.2023р. у справі №160/23521/23 (яке набуло чинності 13.02.2024р.), тому просив суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №0320610408 від 27.05.2024р.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.09.2024р. у справі №160/16648/24 у задоволенні адміністративного позову ТОВ «ТК Солюшн Про» відмовлено у повному обсязі. /а.с. 49-55/.
Позивач, не погодившись з вищезазначеним рішенням суду, за допомогою системи «Електронний Суд» 08.10.2024р. подав до суду апеляційної інстанції апеляційну скаргу, яка зареєстрована судом 09.10.2025р. / а.с. 59-62, 74/.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 11.10.2024р. у справі №160/16648/24 вищезазначена апеляційна скарга залишена без руху та заявнику апеляційної скарги надано строк для усунення недоліків апеляційної скарги /а.с. 75/.
Позивачем у межах наданого вищезазначеною ухвалою суду строку було подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження /а.с.78-91/ та ухвалами Третього апеляційного адміністративного суду від 06.09.2024р. у справі №160/16648/24 позивачу поновлено строк на апеляційне оскарження, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ «ТК Солюшн Про» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.09.2024р. у справі №160/16648/24 та витребувано з суду першої інстанції матеріали справи №160/16648/24 / а.с. 92/, і справу призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження з 26.11.2024р. /а.с. 93/, про що судом апеляційної інстанції у встановлений чинним процесуальним законодавством спосіб та порядок було повідомлено учасників справи /а.с. 94-96/.
Позивач, посилаючись у апеляційній скарзі на те, що судом першої інстанції під час розгляду справи зроблено висновки, які суперечать фактичним обставинам справи, що призвело до прийняття ним рішення у справі з порушенням норм чинного законодавства, просив скасувати рішення суду першої інстанції від 06.09.2024р. у цій справі та постановити нове рішення, яким задовольнити заявлені ним у справі позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідач ГУ ДПС у Дніпропетровській області, у письмовому відзиві на апеляційну скаргу / а.с. 97-100/, заперечував проти доводів апеляційної скарги та посилаючись на те, що судом першої інстанції під час розгляду справи з`ясовано усі обставини справи, які мали суттєве значення для її вирішення та постановлено обґрунтоване рішення про відмову позивачу у задоволенні позову через його необґрунтованість та безпідставність, просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції від 06.09.2024р. у цій справі залишити без змін.
Матеріали адміністративної справи №160/16648/24 надійшли до суду апеляційної інстанції 26.11.2024р. / а.с. 117/.
Відповідно до ч.5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи, законність і обґрунтованість ухвали суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги і заявлених вимог, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Під час розгляду справи, як судом першої інстанції так і апеляційним судом встановлено, що відповідачем, 30.04.2024р., проведена камеральна перевірка ТОВ «ТК Солюшн Про» щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої складено акт №33068/04-36-04-08/43922591 (далі акт перевірки).
З наданої суду та долученої до матеріалів справи ксерокопії вищезазначеного акту перевірки / а.с. 11-12/ вбачається, що Перевіркою встановлено порушення терміну реєстрації податкових накладних: №308 від 17.11.2021 р., №320 від 24.11.2021 р., №321 від 25.11.2021 р., №324 від 26.11.2021 р., №326 від 29.11.2021 р., №327 від 29.11.2021 р., №329 від 29.11.2021 р., №331 від 01.12.2021 р., №336 від 03.12.2021 р., №3 від 06.09.2022 р..
У зв`язку із виявленими порушеннями, на підставі вищезазначеного акту перевірки, податковим відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0320610408 від 27.05.2024р. про застосування до ТОВ «ТК Солюшн Про» штрафних санкцій у розмірі 162616 грн., і саме це рішення відповідача є предметом оскарження у цій справі.
Так під час розгляду цієї справи судом встановлено, що перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) 10-ти податкових накладних (далі ПН) та/або розрахунків коригування до податкових накладних з періодами (датами) складання - друга половина листопада 2021 р. (7 ПН), перша половина грудня 2021 р. (2 ПН), перша половина вересня 2022 р. (1 ПН), з датами (періоди) реєстрації - жовтень та листопад 2022 р., а саме:
податкова накладна №308 виписана 17.11.2021р., направлена на реєстрацію 17.11.2022 ., граничний термін реєстрації (для звільнення від відповідальності на підставі дії пункту 52-1 підрозділу 10 розділ ХХХ ПК України) - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №320 виписана 24.11.2021р., направлена на реєстрацію 23.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №321 виписана 25.11.2021р., направлена на реєстрацію 23.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №324 виписана 26.11.2021р., направлена на реєстрацію 10.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022р.;
податкова накладна №327 виписана 29.11.2021р., направлена на реєстрацію 25.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022р.;
податкова накладна №326 виписана 29.11.2021р., направлена на реєстрацію 23.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022р.;
податкова накладна №329 виписана 29.11.2021р., направлена на реєстрацію 23.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.202 р.;
податкова накладна №331 виписана 01.12.2021р., направлена на реєстрацію 25.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022р.;
податкова накладна №336 виписана 03.12.2021р., направлена на реєстрацію 25.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №3 виписана 06.09.2022р., направлена на реєстрацію 03.10.2022 р., граничний термін реєстрації (визначено пунктом 201.10 статті 201 ПК України) - 30.09.2022р.;
при цьому реєстрація вищезазначених ПН була зупинено у зв`язку з тим, що позивачем 09.12.2021 р. було включено до реєстру ризикових СГ згідно п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до абз. 13 п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України штрафні санкції не застосовувалися на період зупинення реєстрації податкових накладних до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних, в даному випадку рішень Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.07.2023 р. у справі №160/11885/22 та від 15.11.2023р. у справі №160/23521/23.
На виконання рішень Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.04.2022 р. у справі №160/2422/22 (яке набрало законної сили 17.02.2023р.), від 31.07.2022р. у справі №160/11885/22 (яке набрало законної сили 07.12.2023р.) та від 15.11.2023р. у справі №160/23521/23 (яке набрало законної сили 13.02.2024р.) визнано протиправними та скасовано рішення від 09.12.2021р. про відповідність підприємства критеріям ризиковості, скасовані рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН та зареєстровані в ЄРПН податкові накладні фактичною датою їх подання, а саме:
податкова накладна №320 виписана 24.11.2021р. - зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 23.11.2022 р. (граничний термін реєстрації - до 27.05.2022р.);
податкова накладна №321 виписана 25.11.2021р. - зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 23.11.2022 р. (граничний термін реєстрації - до 27.05.2022р.);
податкова накладна №324 виписана 26.11.2021р. - зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 10.11.2022р. (граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.);
податкова накладна №327 виписана 29.11.2021р. - зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 25.11.2022р. (граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.);
податкова накладна №326 виписана 29.11.2021р. - зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 23.11.2022р. (граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.);
податкова накладна №329 виписана 29.11.2021р. - зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 23.11.2022р. (граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.);
податкова накладна №331 виписана 01.12.2021р. - зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 25.11.2022р. (граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.);
податкова накладна №336 виписана 03.12.2021р. - зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 25.11.2022р. (граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.);
податкова накладна №3 виписана 06.09.2022р. - зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 03.10.2022р.. (граничний термін реєстрації 30.09.2022 р.).
податкова накладна №308 виписана 17.11.2021р., зареєстрована в ЄРПН згідно рішення суду фактичною датою подання 17.11.2022р. (граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.).
У зв`язку з цим в ІС «Податковий блок» автоматично розрахувалась штрафна санкція за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних. Правомірність нарахування зазначених штрафних санкцій підтверджено проведеною камеральною перевіркою, враховуючи, що штрафні санкції нараховані не на період зупинення реєстрації податкових накладних, а після виконання рішення суду щодо їх реєстрації за фактичною датою їх подання.
Отже за результатами перевірки встановлено порушення терміну реєстрації податкових накладних:
- №308 від 17.11.2021р. на 174 дня;
- №320 від 24.11.2021р. на 180 днів;
- №321 від 25.11.2021р. на 180 днів;
- №324 від 26.11.2021р. на 167 днів
- №327 від 29.11.2021р. на 182 дні;
- №326 від 29.11.2021р. на 180 днів;
- №329 від 29.11.2021р. на 180 днів;
- №331 від 01.12.2021р. на 182 дні;
- №336 від 03.12.2021р. на 182 дні;
- №3 від 06.09.2022р. на 3 дні.
За результатами складання акту перевірки, відповідачем, відповідно до норм чинного законодавства, зокрема п. 120-1.1 ст. 120-1 та п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, прийнято податкове повідомлення-рішення №0320610408 від 27.05.2024 р. про застосування штрафної санкції у загальній сумі 162516,23 грн., яка розрахована відповідно до терміну затримки реєстрації ПН починаючи з 27.05.2022 р. (дата поновлення Законом України від 12 травня 2022 р. №2260-ІХ застосування штрафних санкцій за таке порушення) - 10% та 40% від суми податку на додану вартість, зазначеної в податкових накладних, за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН.
Порядок складання та реєстрацію податкових накладних, регулюються Податковим кодексом України.
Відповідно до п. 69.2 ст. 69 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та ст. 76.3 Податкового кодексу України (в редакції на час здійснення камеральної перевірки) податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються крім, зокрема, камеральних перевірок.
Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного стр. їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу (1095 днів).
Статтею 75 Податкового кодексу України визначено, що предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, стосовного того що камеральну перевірку позивача щодо своєчасності реєстрації податкових накладних №308 від 17.11.2021 р., №320 від 24.11.2021 р., №321 від 25.11.2021 р., №324 від 26.11.2021 р., №326 від 29.11.2021 р., №327 від 29.11.2021 р., №329 від 29.11.2021 р., №331 від 01.12.2021 р., №336 від 03.12.2021 р., №3 від 06.09.2022 р. у ЄРПН, реєстрація за період з жовтень 2022 р. та листопад 2022 р., проведено відповідачем у встановлені п. 76.3 ст. 76 Податкового кодексу строки та порядку, який визначено положеннями статті 76 цього ж Кодексу.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).
З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин Податковий кодекс України передбачав обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного стоку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку. реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку. реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналіз наведеної норми Податкового кодексу України свідчить про те, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України, а строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Матеріалами справи (акт перевірки, додаток до податкового повідомлення-рішення від 27.05.2024 р. №0320610408) підтверджено, що перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН 10-ти податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних з періодами (датами) складання - друга половина листопада 2021 р. (7 податкових накладних), перша половина грудня 2021 р. (2 ПН), перша половина вересня 2022 р. (1 ПН). Дати (періоди) реєстрації - жовтень та листопад 2022 р., а саме:
податкова накладна №308 виписана 17.11.2021р., направлена на реєстрацію 17.11.2022 р., граничний термін реєстрації (для звільнення від відповідальності на підставі дії пункту 52-1 підрозділу 10розділХХХПК України) - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №320 виписана 24.11.2021р., направлена на реєстрацію 23.11.2022 р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №321 виписана 25.11.2021р., направлена на реєстрацію 23.11.2022 р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №324 виписана 26.11.2021р., направлена на реєстрацію 10.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №327 виписана 29.11.2021р., направлена на реєстрацію 25.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №326 виписана 29.11.2021р., направлена на реєстрацію 23.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №329 виписана 29.11.2021р., направлена на реєстрацію 23.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №331 виписана 01.12.2021р., направлена на реєстрацію 25.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №336 виписана 03.12.2021р., направлена на реєстрацію 25.11.2022р., граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 р.;
податкова накладна №3 виписана 06.09.2022р., направлена на реєстрацію 03.10.2022 р., граничний термін реєстрації (визначено пунктом 201.10 статті 201 ПК України) - 30.09.2022р..
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 р. №2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022р..
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнений пунктом 69, яким встановлено, що тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 р. №2260-IX.
У зв`язку із набранням чинності 27.05.2022 р. Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 р. до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 р., подання податкової звітності до 20 липня 2022 р. та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 р..
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
З набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон №2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27.05.2022 р. припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01.03.2020 р. по 26.05.2022 р..
Оскільки податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 р.), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
У той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 р. до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022р..
Законом України від 13.12.2022 р. № 2836-IX (який набрав чинності 03.01.2023 р.) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в ЄРПН такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 р., за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 р..
З матеріалів справи вбачається, що ПН/РК складені позивачем в період з 17.11.2021р. по 06.09.2022р., а зареєстровані в ЄРПН в період з 03.10.2022р. по 24.11.2022р. - тобто після 15.07.2022р., тому у контролюючого органу були підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України за порушення строків реєстрації таких ПН в ЄРПН .
Також колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що у період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами Податкового кодексу України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
Законом України від 12 січня 2023 р. №2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08.02.2023р.) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН ПН/РК та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Конституційний Суд України у рішенні від 13.05.1997р. №1-зп/1997, зазначив, що стаття 58 Конституції України закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон №2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності.
Крім того, відповідальність, яка встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Враховуючи, що податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації ПН в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної, тому розповсюдження дії пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, до внесення змін Законом №2876-IX) є неможливим, відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08.02.2023р.).
Приймаючи до уваги, що під час розгляду цієї справи встановлено, що в межах спірних відносин податкові накладні позивачем складено в період з 17.11.2021р. по 06.09.2022 р., а зареєстровано в ЄРПН в період з 03.10.2022р. по 24.11.2022р., тобто з порушенням строку, визначеного п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, колегія суддів приходить до висновку про правомірність застосування спірним рішенням відповідача штрафних (фінансових) санкцій на підставі п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України.
Також колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України визначено, зокрема, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
З метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022р. № 225 затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі Порядок №225).
Цим Порядком , серед іншого, визначено зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) та правила надання заяви та документів, що доводять неможливість виконання податкових обов`язків тощо.
Згідно Порядку №225 керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на підставі відповідної заяви платника податків.
Але під час розгляду цієї справи судом позивачем не було надано доказів звернення до податкового органу з відповідною заявою на виконання положень Порядку №225, тому що посилання позивача на сам факт запровадження воєнного стану в Україні не може безумовно вважатися поважною підставою для звільнення від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних, оскільки норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України передбачають звільнення від відповідальності, зокрема за порушення строків реєстрації податкових накладних, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Щодо доводів апеляційної скарги позивача в частині необґрунтованого не врахування судом першої інстанції під час розгляду цієї справи рішень Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.04.2022 р. у справі №160/2422/22 (яке набрало законної сили 17.02.2023р.), від 31.07.2022 р. у справі №160/1885/22 (яке набрало законної сили 07.12.2023р.) та від 15.11.2023р. у справі №160/23521/23 (яке набрало законної сили 13.02.2024р.), то колегія суддів з огляду на те, що цими рішеннями суду визнано протиправними та скасовано рішення від 09.12.2021р. про відповідність підприємства - ТОВ «ТК Солюшн ПРО», критеріям ризиковості та скасовані рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН та зобов`язано зареєструвати в ЄРПН податкові накладні фактичною датою їх подання 17.11.2022р., 23.11.2022р., 25.11.2022р., при граничному терміну реєстрації 27.05.2022р., вважає ці доводи безпідставними, оскільки штрафні санкції нараховані не за період зупинення реєстрації податкових накладних, а після виконання рішення суду щодо їх реєстрації за фактичною датою їх подання.
Приймаючи до уваги вищенаведене колегія суддів приходить до висновку стосовно того, що відповідач у справі, який у спірних відносинах виступає у якості суб`єкта владних повноважень, під час прийняття спірного рішення діяв у межах повноважень та у спосіб визначений чинним законодавством та під час розгляду цієї справи судом довів правомірність прийнятого ним рішення, що свідчить про відсутність підстав для визнання такого рішення протиправним і суд першої інстанції зробив правильний висновок щодо необґрунтованості та безпідставності заявлених позивачем позовних вимог та постановив у справі обґрунтоване рішення про відмову позивачу у задоволенні вимог адміністративного позову.
Враховуючи вищенаведене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції об`єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права, які регулюють саме ці правовідносини, та постановив правильне рішення про відмову позивачу у задоволенні позовних вимог, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи, і оскільки під час апеляційного розгляду справи не було встановлено будь-яких порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які б потягли за собою наявність підстав для скасування або зміни оскаржуваного судового рішення, вважає необхідним рішення суду першої інстанції від 06.09.2024р. у цій справі залишити без змін, а апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, оскільки доводи, які викладені у апеляційній скарзі, не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія Солюшн Про» залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.09.2024р. у справі №160/16648/24 залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки встановлені ст. 329, 331 КАС України.
Постанову виготовлено та підписано 25.12.2024р.
Головуючий - суддяА.О. Коршун
суддяС.В. Сафронова
суддяД.В. Чепурнов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2024 |
Оприлюднено | 27.12.2024 |
Номер документу | 124052079 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Коршун А.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні