Рішення
від 26.12.2024 по справі 340/2041/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/2041/24

провадження № 2-ап/340/27/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Казанчук Г.П., розглядаючи у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою фермерського господарства "Форвард-2000" до Міністерства аграрної політики та продовольства України (Мінагропрод) та Міністерства економіки України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВИКЛАД ОБСТАВИН:

ФГ "Форвард-2000" (надалі позивач) звернулось до суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо неперерахування бюджетних коштів у розмірі 155334,67 грн. на рахунки АТ КБ "Приватбанк" та 577720 грн на рахунки акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" для зарахування на рахунок фермерського господарства "Форвард-2000" в сумі 733054,67 грн. у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру сільськогосподарських товаровиробників, які придбали техніку та обладнання протягом жовтня - листопада 2021 року;

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства економіки України щодо відмови виконати необхідні дії на виконання приписів про фінансування за бюджетною програмою КПКВК 1201310 "Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва" та перерахування бюджетних коштів у розмірі 155334,67 грн. на рахунки АТ КБ "Приватбанк" та 577720 грн на рахунки акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" для зарахування на рахунок фермерського господарства "Форвард 2000" в сумі 733054,67 грн. у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру сільськогосподарських товаровиробників, які придбали техніку та обладнання протягом жовтня - листопада 2021 року;

- зобов`язати Міністерство економіки України перерахувати бюджетні кошти у розмірі 155334,67 грн на акціонерного товариства ''державний ощадний банк України'' для зарахування на рахунок Фермерського господарства ''Форвард 2000'' в сумі 733054,67 грн у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру сільськогосподарських товаровиробників, які придбали техніку та обладнання протягом жовтня-листопада 2021 року, як заборгованість Державного бюджету за попередній період.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, після придбання протягом жовтня-листопада 2021 року сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва, провівши оплату через уповноважені банки та подав необхідний пакет документів для отримання компенсації для часткового погашення вартості придбаної техніки за державною бюджетною програмою. Уповноважені банки направили реєстри фінансових зобов`язань і заявки ФГ ''Форвард-2000'' до Міністерства аграрної політики та продовольства України. Компенсація за придбання сільськогосподарської техніки виплачена не було. Протягом 2022 - 2023 років позивач не звертався до суду. У зв`язку із відновленням програми щодо державної компенсації за придбання сільськогосподарської техніки позивач вважає, що він має право на її отримання.

Міністерство аграрної політики та продовольства України (надалі відповідач 1) поданий відзив на позов, у якому заперечуються позовні вимоги. Вказує, ФГ «Форвард-2000» включено до реєстру одержувачів часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва за листопад 2021 року на підставі листів уповноважених банків. За підсумками січня-вересня 2021 року кошти на компенсацію вартості сільськогосподарської техніки були розподілені у повному обсязі, в подальшому в 2021 році розподіл коштів між уповноваженими банками для надання часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва не здійснювався. У 2022 році розподіл витрат не здійснювався у зв`язку із спрямуванням коштів на фінансову підтримку сільськогосподарських товаровиробників до резервного фонду державного бюджету з метою оперативного забезпечення потреб сектору безпеки та оборони в умовах воєнного стану. У 2023 році коштів за напрямами бюджетної програми КПКВК 2801580 на 2023 рік за напрямом «Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва» не передбачалось. У 2024 році внесені зміни до законодавства та згідно Законом України «Про Державний бюджет на 2024 рік» Мінагрополітики не передбачені видатки для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва (а.с.1-20 т.2).

Міністерство економіки України (надалі відповідач 2) поданий відзив на позов, яким заперечувало проти позовних вимог. Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» були передбачені видатки для Мінагрополітики за бюджетною програмою КПКВК 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників». Мінекономіки приймало участь у реалізації зазначеної програми лише в частині перевірки ступеня локалізації вітчизняної техніки та обладнання для агропромислового комплексу та формування переліку такої техніки і обладнання. Саме Мінагрополітики мало б внести ФГ «Форвард-2000» до переліку сільськогосподарських товаровиробників на отримання компенсації до 20.12.2021 та провести перерахування бюджетних коштів. компенсація виплачується за рахунок коштів, передбачених на наступний період у межах бюджетного року. Вказане свідчить, що у разі не отримання у 2021 році компенсації через недостатність коштів, виплата її переноситься на наступних бюджетний рік 2022, проте позов не містить інформації про перенесення бюджетних виплат на інший рік, а відтак, усі бюджетні виплати мали б закінчитись 31.12.2022 року, тобто більш як за рік до звернення до суду. Мінекономіки не було розпорядником коштів за бюджетною програмою КПКВК 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за напрямом «Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва»; не мало бюджетних призначень та не отримувало бюджетних асигнувань за вказаною бюджетною програмою; не було головним виконавцем зазначеної бюджетної програми, та не мало права щодо визначення одержувачів бюджетних коштів за вказаною програмою. Отже, не мало повноважень для виплати компенсації вартості сільськогосподарської техніки і обладнання вітчизняного виробництва, придбаних ними у четвертому кварталі 2021 року (а.с.21-35 т.2).

Позивачем подана відповідь на відзив Міністерства економіки України, у якій зазначено, що розпорядники бюджетних коштів здійснюють платежі в межах бюджетних асигнувань, враховуючи бюджетні зобов`язання минулих років. Оскільки Мінекономіки є головним розпорядником бюджетних коштів за бюджетною програмою КПКВК 1201310 (а.с.36-46 т.2).

Також позивачем подана відповідь на відзив Міністерства аграрної політики та продовольства України, у якому зазначено про причетність відповідача 1 до виконання програми КПКВК 2801580 з Мінагропромполітики на видатки спеціального фонду державного бюджету для Мінекономіки, тобто така передача видатків загального фонду державного бюджету засвідчує про правонаступництво Мінекономіки після Мінагрополітики (а.с.47-58 т.2).

Рух справи:

Ухвалою судді від 08.04.2024 року позовна заява залишена без руху, з огляду на пропуск строку звернення до суду.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2024 року матеріали позову разом із примірником позовної заяви по кількості сторін, повернуто на підставі частини 2 статті 123, пункту 9 частини 4 статті 169 КАС України.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 03.07.2024 року апеляційну скаргу ФГ ''Форвард-2000'' задоволено, ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2024 року в адміністративній справі №340/2041/24 скасовано, матеріали справи направлено до Кіровоградського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Ухвалою судді від 19.08.2024 року позовна заява залишена без руху.

Ухвалою судді від 02.09.2024 року відкрито провадження у даній справі, розгляд справи вирішено провести у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Сторонам встановлено процесуальні строки для подачі заяв по суті справи.

Ухвалами суду від 14.11.2024 року та від 06.12.2024 року витребувано додаткові докази.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

У С Т А Н О В И В:

ФГ ''Форвард-2000'' зареєстроване як юридична особа 09.04.2019 року №14331020000000625 (а.с.195-196 т.1).

ФГ ''Форвард-2000'' у жовтні-листопаді 2021 року придбав сільськогосподарську техніку та звернувся до уповноважених банків із заявою про часткову компенсацію витрат 25.11.2021 до філії Кіровоградського обласного управління АТ ''Державний ощадний банк України'' та до відділення АТ КБ ''Приватбанк''.

ФГ ''Форвард-2000'' включено до реєстру одержувачів часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва за листопад 2021 року на підставі листа АТ КБ «Приватбанк» від 10.12.2021 № 20.1000/7-209140 (а.с.13-16 т.2) та листа АТ ''Ощадбанк'' від 08.12.2021 № 56/5-01/1208 (а.с.9-12 т.2) про суму коштів, що підлягають частковій компенсації вартості техніки та обладнання.

Не отримавши часткову компенсацію витрат, позивач подав претензію в порядку досудового врегулювання спору від 10.02.2024 року до Міністерства аграрної політики та продовольства України (а.с.219-226 т.1).

Міністерства аграрної політики та продовольства України направило лист ''Про розгляд претензії'' №21-2030-09/7945 від 20.03.2024, якою відмовлено у виплаті компенсації вартості сільськогосподарської техніки, оскільки у 2024 році внесені зміни до законодавства та згідно Законом України «Про Державний бюджет на 2024 рік» Мінагрополітики не передбачені видатки для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва (а.с.227-229 т.1).

Отже, наявність чи відсутність протиправної бездіяльності відповдіача-1, є предметом спору, переданого на вирішення даного суду.

Згідно Додатку 3 до Закону України ''Про Державний бюджет України на 2021 рік'' Міністерству аграрної політики та продовольства України на бюджетну програму КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників'' виділено 4665000,00 грн.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 № 130 затверджений Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва (у редакції чинній на час виникнення правовідносин, надалі Порядок №130), який визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за напрямом «Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва» (далі - бюджетні кошти), який визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за напрямом «Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва» (надалі - Порядок №130).

Згідно розподілу коштів за напрямами бюджетної програми 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» на 2021 рік, з урахуванням наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16.12.2021 року №441, на часткову компенсацію вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва виділено 991354,8 грн (а.с.65 т.2).

Згідно пункту 10 Порядку №130 (у редакції чинній станом на 2021 рік) часткова компенсація надається сільськогосподарським товаровиробникам на безповоротній основі за придбані техніку та обладнання, вартість яких зазначена в актах приймання-передачі та інших документах, що підтверджують оплату через уповноважений банк у розмірі 25 відсотків вартості (без урахування податку на додану вартість) - за придбані техніку та обладнання.

Частковій компенсації підлягає техніка та обладнання, які на момент здійснення через уповноважений банк оплати на їх придбання були включені до переліку, розміщеного на офіційному веб-сайті Мінекономіки.

Вартість техніки та обладнання, придбаних з 1 грудня поточного року, підлягає частковій компенсації в межах бюджетних призначень, передбачених у державному бюджеті на наступний рік на відповідні цілі.

Пунктом 11 Порядку №130 (у редакції чинній станом на 2021 рік) визначено, що заявки для отримання часткової компенсації вартості техніки та обладнання, придбаних до 1 грудня поточного року, подаються до 5 грудня поточного року за наявності поданих у повному обсязі підтвердних документів. Заявки для отримання часткової компенсації вартості техніки та обладнання, придбаних з 1 грудня поточного року, подаються до 1 квітня наступного року.

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників", які спрямовуються на фінансову підтримку розвитку фермерських господарств, визначено Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки розвитку фермерських господарств, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №106 (надалі - Порядок №106).

За змістом пункту 2 Порядку №106 головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінекономіки.

У силу пункту 5 Порядку №106 фінансова підтримка надається одержувачам за такими напрямами: часткова компенсація вартості придбаної сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва.

Розподіл бюджетних коштів за напрямами затверджується Мінекономіки.

Пунктом 6 Порядку №106 визначено, що фінансова підтримка надається за напрямами, визначеними абзацами другим - п`ятим та восьмим пункту 5 Порядку через уповноважені банки, що підписали з Мінекономіки Меморандум про загальні засади співробітництва (далі - уповноважений банк).

Для отримання фінансової підтримки одержувачі подають уповноваженому банку заявку та підтвердні документи в паперовій або електронній формі.

Аналіз вищевказаної норми свідчить про те, що компенсації за придбання техніки до 01.12.2021 року має відшкодовуватись за рахунок бюджетної програми на поточний рік.

Принагідно суд зауважує, що заявка для отримання позивачем часткової компенсації вартості техніки та обладнання, придбаних до 1 грудня поточного року, мала бути подана до 01.12.2021 року, натомість уповноваженими банками подана 08.12.2021 та 10.12.2021 (а.с.9, 13). При цьому, позивачем не долучено до матеріалів справи інформацію про звернення із відповідними заява про отримання компенсації витрат.

Відповідач-1 стверджує про те, що виділені кошти за бюджетної програми 2801580 на часткову компенсацію вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва були використані у повному обсязі у вересні 2021 року. Вказане підтверджується Звітом про виконання паспорта бюджетної програми на 2021 рік (а.с.66-78 т.2).

Отже, станом на придбання позивачем сільськогосподарської техніки та зверненням із заявою на отримання компенсації вартості (жовтень-листопад 2021), бюджетні гроші за вказаної програмою були відсутні, у зв`язку з їх використанням у повному обсязі.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу.

Частиною 1 статті 3 Бюджетного Кодексу України визначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

Згідно Додатку 3 до Закону України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'' Міністерству аграрної політики та продовольства України на бюджетну програму КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників'' виділено 4400000,00 грн.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 ''Про введення воєнного стану в Україні'' введено в Україні воєнний стан, який з урахуванням наступних указів Президента України продовжує діяти.

Відповідно до статті 1 Закону України ''Про правовий режим воєнного стану'' від 12 травня 2015 року №389-VIII (далі - Закон №389-VIII) воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2022 р. № 245 «Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету» (далі - Постанова КМУ №245) кошти Державного бюджету України на 2022 рік, передбачені на державну підтримку сільськогосподарських товаровиробників, спрямовані до резервного фонду державного бюджету з метою оперативного забезпечення потреб сектору безпеки та оборони в умовах введення воєнного стану в України.

Згідно з 64 статтею II розділу Конституціі? Украі?ни визначено, що конституціи?ні права і свободи людини та громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією Украі?ни.

Отже, Кабінет Міністрів України здійснюючи перерозподіл грошових коштів під час воєнного стану, як на переконання суду, вжив дії необхідні для збереження держави.

У Законі України ''Про Державний бюджет України на 2023 рік'' Міністерству аграрної політики та продовольства України взагалі не були передбачені видатки для бюджетної програми КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників''.

У Законі України ''Про Державний бюджет України на 2024 рік'' Міністерству аграрної політики та продовольства України не передбачені видатки для бюджетної програми КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників''.

Тобто, аналізуючи вищевказане, у зв`язку із воєнним станом в державі, бюджетна програма КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників'' не діяла взагалі.

Згідно частини 2 статті 48 Бюджетно кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу).

Оскільки були відсутні надходження до спеціального фонду бюджету на фінансування бюджетної програми КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників'' унеможливлює перенесення таких зобов`язань за інший бюджетний рік.

Суд зауважує, що відповідачі у спірних правовідносинах як головні розпорядники бюджетних коштів мають, поряд з іншими вимогами, дотримуватись вимог бюджетного законодавства.

Зокрема, частиною 1 статті 22 Бюджетного кодексу України встановлено, що за обсягом наданих повноважень розпорядники бюджетних коштів поділяються на головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.

Відповідно до частин 1, 4 статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.

Витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу), якщо цим Кодексом та/або законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) не встановлено інше.

Отже, головні розпорядники коштів Державного бюджету України визначаються відповідно до пункту 1 частини другої цієї статті та затверджуються законом про Державний бюджет України шляхом встановлення їм бюджетних призначень.

У частини 12 статті 23 Бюджетного кодексу України усі бюджетні призначення втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Отже, у спірних правовідносинах відповідач-1 був головним розпорядником коштів за бюджетною програмою КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників'' до кінця 2022 року. Відповідно, вчинення ним будь яких дій щодо розпорядження коштами вказаної програми повинно було відбуватись лише за наявності відповідного бюджетного призначення.

Компенсація виплачується за рахунок коштів, передбачених на наступний період у межах бюджетного року. Вказане свідчить, що у разі не отримання у 2021 році компенсації через недостатність коштів, виплата її переноситься на наступних бюджетний рік 2022. Але, про обставини перенесення чи не перенесення бюджетних виплат на інший рік, позовна заява вимог не містять. Більш того, усі бюджетні виплати мали б закінчитись 31.12.2022 року, тобто більш як за рік до звернення до суду.

При цьому, під час повноважень у відповідача-1 щодо розпорядження бюджетними коштами за бюджетною програмою КПКВК 2801580, позивач ні до нього, ні до суду не звертався.

За таких обставин та правового регулювання на час звернення позивача до суду, у відповідача-1 не було обов`язку здійснити бюджетні зобов`язання без відповідного бюджетного призначення і його дії відповідають одному з головних принципів бюджетної системи України, принципу цільового використання бюджетних коштів - бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями та бюджетними асигнуваннями (стаття 7 Бюджетного кодексу України). Тому у цій справі відсутня протиправна бездіяльність відповідача-1 станом на день звернення його до суду. При цьому, суд зауважує, що ні у 2021 році, ні у 2022 році, позивач не звертався із вимогами компенсації витрат на придбання техніки. Звернення до суду відбулось лише після зміни законодавства в частині компенсації витрат на придбання сільськогосподарської техніки, а відтак, у задоволенні позовних вимог до відповідача-1 слід відмовити.

Законом України ''Про Державний бюджет України на 2024 рік'' Міністерству економіки України для бюджетної програми КПКВК 1201310 ''Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва'' виділено 1000000 грн.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.03.2024 № 275 ''Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 травня 2013 р. № 369 і від 1 березня 2017 р. № 130'', яким змінено порядок та процедуру отримання компенсації, також змінені технічні показники до техніки, за придбання якої виплачується компенсація.

Порядком №130 (у редакції на день звернення позивача з позовом) не передбачалося отримання Мінекономіки від уповноважених банків реєстрів або іншої інформації щодо закупівлі ФГ «Форвард-2000» сільськогосподарської техніки у жовтні-листопаді 2021 року. Мінекономіки стверджує, що не отримувало від ДПС інформації щодо відповідності ФГ «Форвард-2000» критеріям, встановленим Порядком №130, у зв`язку з чим, Мінекономіки не мало повноважень щодо визначення правомірності чи неправомірності надання ФГ «Форвард-2000» часткової компенсації.

Мінекономіки, на час виникнення спірних відносин, не було розпорядником коштів за бюджетною програмою КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників'' за напрямом ''Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва''; не мало бюджетних призначень та не отримувало бюджетних асигнувань за вказаною бюджетною програмою; не було головним виконавцем зазначеної бюджетної програми, та не мало права щодо визначення одержувачів бюджетних коштів за вказаною програмою; відповідно не мало повноважень для виплати позивачу компенсації вартості сільськогосподарської техніки і обладнання вітчизняного виробництва, придбаних ними у четвертому кварталі 2021 року.

У Державному бюджеті України на 2024 рік передбачено нову бюджетну програму КПКВК 1201310 ''Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва''. На відміну від вищезазначеної бюджетної програми КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників'', якою передбачалися видатки загального фонду державного бюджету для Мінагрополітики, новою бюджетною програмою передбачені видатки спеціального фонду державного бюджету для Мінекономіки та відповідно затвердили новий порядок отримання компенсації.

Порядком №130 не передбачено фінансування за рахунок бюджетної програми КПКВК 1201310 ''Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва'' заходів, які здійснювалися у 2021 році за бюджетною програмою КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників''.

Відповідно до частини 10 статті 23 Бюджетного кодексу України зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет) відповідного положення.

Згідно частини 4 статті 48 Бюджетного кодексу України зобов`язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов`язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно до ч. 6 цієї статті) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів.

Взяття таких зобов`язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов`язань не здійснюються.

Абзацом 2 пункту 13 Порядку №130 (в оновленій встановлено) визначено, що частковій компенсації підлягає техніка та обладнання, які на момент здійснення через уповноважений банк оплати їх придбання були включені до переліку.

При цьому, Перелік вітчизняної техніки та обладнання для агропромислового комплексу, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів були змінені. У поточному році частковій компенсації підлягає лише техніка та обладнання, які на момент придбання та оплати через уповноважений банк були включені до вищезазначеного переліку, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 08.04.2024 № 8677 (зі змінами), та придбані відповідно до вимог Порядку №130 (в оновленій редакції).

Тобто, бюджетні зобов`язання позивача щодо компенсації витрат за 2021 рік мали б бути перенесені на 2022 рік, при цьому бюджетні зобов`язання (якщо вони існували) за 2022 рік щодо компенсації витрат не могли бути перенесені на наступний бюджетний рік 2023, оскільки такий вид компенсації не був передбачений Законом України ''Про державний бюджет України на 2023 рік''. Отже, на 2024 рік не могли бути перенесені бюджетні зобов`язані, оскільки їх не було у 2023 році.

Бюджетне зобов`язання - це будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або в майбутньому.

За таких обставин та правового регулювання ні станом на час розподілу коштів відповідачем-1 31.12.2022, ні станом на грудень 2023 року, у відповідача-1 не було обов`язку здійснити бюджетні зобов`язання на суму 733054,67 грн без відповідного бюджетного призначення і його дії відповідають одному з головних принципів бюджетної системи України, принципу цільового використання бюджетних коштів - бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями та бюджетними асигнуваннями (стаття 7 Бюджетного кодексу України). Тому у цій справі відсутня протиправна бездіяльність відповідачів у спірних правовідносинах, а відтак і правові підстави для зобов`язання його вчинити певні дії.

Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 року по справі №826/16263/17.

На переконання суду, згідно бюджетного законодавства, компенсація, на яку мав право позивач у 2021 році не є бюджетними зобов`язаннями, які повинні були бути перенесеними до наступного бюджетного року (2024), оскільки бюджетна програма КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників'' була припинена іще у 2022 році.

Принагідно суд зауважує, що відповідач-2 не є правонаступник щодо правовідносин за бюджетною програмою КПКВК 2801580 ''Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників''.

Враховуючи вищеописане, суд дійшов висновку про відмову в позові, у зв`язку з чим розподіл судових витрат не проводиться.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 257 - 263, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову фермерського господарства "Форвард-2000" (вул. Михайлівська, 46, смт. Новоархангельськ, Голованівський район, Кіровоградська область, 26101; ЄДРПОУ 42939974) до Міністерства аграрної політики та продовольства України (Мінагропрод) (вул. Хрещатик, 24, м. Київ, 01001; код ЄДРПОУ 37471967) та Міністерства економіки України (вул. Хрещатик, 24, м. Київ, 01008; код ЄДРПОУ 37508596).

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.П. КАЗАНЧУК

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124080678
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —340/2041/24

Рішення від 26.12.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

Ухвала від 14.11.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

Постанова від 03.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні