П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/4872/24
Головуючий в І інстанції: Самойлюк Г.П.
Дата та місце ухвалення рішення: 24.06.2024 р. м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді доповідача Шеметенко Л.П.
судді Градовського Ю.М.
судді Турецької І.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІО ТРАСТ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У лютому 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІО ТРАСТ» (далі позивач) звернулось з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), в якому просило визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області:
- №10167538/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 20 від 02.10.2023 року;
- №10167542/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 23 від 03.10.2023 року;
- №10167541/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 34 від 06.10.2023 року;
- №10167539/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 35 від 06.10.2023 року;
- №10167540/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 41 від 09.10.2023 року;
- №10167537/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 47 від 12.10.2023 року;
- №10167536/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 48 від 12.10.2023 року;
- №10167535/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 49 від 12.10.2023 року;
- №10167534/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 50 від 12.10.2023 року;
- №10167531/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 56 від 14.10.2023 року;
- №10167530/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 57 від 14.10.2023 року;
- №10167529/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 58 від 14.10.2023 року;
- №10167526/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 61 від 15.10.2023 року;
- №10167525/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 76 від 17.10.2023 року;
- №10167524/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 85 від 19.10.2023 року;
- №10167522/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 88 від 20.10.2023 року;
- №10167520/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 89 від 20.10.2023 року;
- №10167518/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 102 від 23.10.2023 року;
- №10167517/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 103 від 24.10.2023 року;
- №10167515/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 108 від 25.10.2023 року;
- №10167514-43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 111 від 26.10.2023 року;
- №10167513/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 114 від 27.10.2023 року;
- №10167512/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 115 від 27.10.2023 року;
- №10167509/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 119 від 29.10.2023 року;
- №10167508/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 123 від 30.10.2023 року;
- №10167507/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 124 від 30.10.2023 року;
- №10167504/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 140 від 31.10.2023 року;
- №10167503/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 141 від 31.10.2023 року;
- №10167502/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 142 від 31.10.2023 року;
- №10167501/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 2 від 01.11.2023 року;
- №10167499/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 6 від 02.11.2023 року;
- №10167498/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 7 від 02.11.2023 року;
- №10167500/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 8 від 02.11.2023 року;
- №10167496/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 16 від 06.11.2023 року;
- №10167497/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 17 від 06.11.2023 року;
- №10167495/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 55 від 13.11.2023 року;
- №10167494/43672556 від 14.12.2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким було відмовлено у реєстрації ПН № 70 від 15.11.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІО ТРАСТ» №20 від 02.10.2023 року, №23 від 03.10.2023 року, №34 від 06.10.2023 року, №35 від 06.10.2023 року, №41 від 09.10.2023 року, №47 від 12.10.2023 року, №48 від 12.10.2023 року, №49 від 12.10.2023 року, №50 від 12.10.2023 року, №56 від 14.10.2023 року, №57 від 14.10.2023 року, №58 від 14.10.2023 року, №61 від 15.10.2023 року, №76 від 17.10.2023 року, №85 від 19.10.2023 року, №88 від 20.10.2023 року, №89 від 20.10.2023 року, №102 від 23.10.2023 року, №103 від 24.10.2023 року, №108 від 25.10.2023 року, №111 від 26.10.2023 року, №114 від 27.10.2023 року, №115 від 27.10.2023 року, №119 від 29.10.2023 року, №123 від 30.10.2023 року, №124 від 30.10.2023 року, №140 від 31.10.2023 року, №141 від 31.10.2023 року, №142 від 31.10.2023 року, №2 від 01.11.2023 року, №6 від 02.11.2023 року, №7 від 02.11.2023 року, №8 від 02.11.2023 року, №16 від 06.11.2023 року, №17 від 06.11.2023 року, №55 від 13.11.2023 року, №70 від 15.11.2023 року на отримувача ТОВ «СВІТАНОК ОДЕСА ОІЛ».
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року позов задоволено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є правомірними, оскільки позивач, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних. Також, апелянт зазначає, що разом з повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, на розгляд комісії позивачем надано виписки, що ймовірно складені з порушенням законодавства, оскільки вони не містять обов`язкових реквізитів, а саме, підпису надавача платіжних послуг та підпису особи, що здійснювала платіжну операцію.
Разом з тим, як зазначає апелянт, позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасними, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.
Крім того, в апеляційній скарзі апелянт посилається на правову позицію Верховного Суду, викладену у постановах від 14.05.2019 року по справі № 825/3990/14, від 06.03.2018 року по справі №804/5444/16.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), згідно якого суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «ЛІО ТРАСТ» 19.06.2020 року зареєстровано як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Основним видом діяльності підприємства за КВЕД є: діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами (46.12). Також, допоміжними видами діяльності є: оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (46.71); оптова торгівля хімічними продуктами (46.75); неспеціалізована оптова торгівля (46.90); надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (68.20); вантажний автомобільний транспорт (49.41); інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (52.29).
30.09.2021 року між ТОВ «ЛІО ТРАСТ» (Перевізник) та ТОВ «СВІТАНОК ОДЕСА ОІЛ» (Замовник) укладено Договір №30092021 ТП на перевезення ПММ автомобільним транспортом, за умовами якого перевізник зобов`язується приймати до перевезень вантаж (паливно-мастильні матеріали) та здійснювати виконання перевезень такого вантажу спеціалізованим за типом вантажу вантажним автомобільним транспортом від пункту завантаження до пункту призначення, які вказується замовником, і видавати вантаж особі, яка має право на його одержання, а замовник зобов`язується сплатити за вказані послуги передбачену цим договором плату.
Відповідно до п.4.1 Договору від 30.09.2021 року оплата послуг за цим договором проводиться замовником в безготівковій формі в національній валюті України шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок перевізника, протягом трьох банківських днів з моменту отримання від перевізника рахунку, акту (зведеного акту) та відповідних товарно-транспортних документів.
На виконання умов вказаного договору, в період з жовтня 2023 року по листопад 2023 року ТОВ «ЛІО ТРАСТ» надало ТОВ «СВІТАНОК ОДЕСА ОІЛ» послуги щодо перевезення паливно-мастильних матеріалів.
Здійснення господарських операції між сторонами підтверджується:
- рахунками на оплату послуг перевезення №1557 від 02.10.2023 року, №1595 від 03.10.2023 року, №1598від 06.10.2023року, №1599 від 06.10.2023 року, №1597 від 09.10.2023 року, №1602 від 12.10.2023 року, №1604 від 12.10.2023 року, №1605 від 12.10.2023 року, №1606 від 12.10.2023 року, №1635 від 14.10.2023 року, №1638 від 14.10.2023 року, №1639 від 14.10.2023 року, №1636 від 15.10.2023 року, №1640 від 17.10.2023 року, №1637 від 19.10.2023 року, №1641 від 20.10.2023 року, №1642 від 20.10.2023 року, №1689 від 23.10.2023 року, №1684 від 24.10.2023 року, №1692 від 25.10.2023 року, №1691 від 26.10.2023 року, №1688 від 27.10.2023 року, №1690 від 27.10.2023 року, №1695 від 29.10.2023 року, №1693 від 30.10.2023 року, №1699 від 30.10.2023 року, №1694 від 31.10.2023 року, №1697 від 31.10.2023 року, №1700 від 31.10.2023 року, №1701 від 01.11.2023 року, №1702 від 02.11.2023 року, №1703 від 02.11.2023 року, №1755 від 02.11.2023 року, №1757 від 06.11.2023 року, №1760 від 06.11.2023 року, №1764 від 13.11.2023 року, №1767 від 15.11.2023 року;
- актами надання послуг №1821 від 02.10.2023 року, №1858 від 03.10.2023 року, №1859 від 06.10.2023 року, №1860 від 06.10.2023 року, №1863 від 09.10.2023 року, №1866 від 12.10.2023 року, №1867 від 12.10.2023 року, №1868 від 12.10.2023 року, №1869 від 12.10.2023 року, №1901 від 14.10.2023 року, №1902 від 14.10.2023 року, №1903 від 14.10.2023 року, №1904 від 15.10.2023 року, №1905 від 17.10.2023 року, №1906 від 19.10.2023 року, №1907 від 20.10.2023 року, №1908 від 20.10.2023 року, №1965 від 23.10.2023 року, №1963 від 24.10.2023 року, №1968 від 25.10.2023 року, №1967 від 26.10.2023 року, № 1964 від 27.10.2023 року, №1966 від 27.10.2023 року, №1971 від 29.10.2023 року, №1969 від 30.10.2023 року, №1975 від 30.10.2023 року, №1970 від 31.10.2023 року, №1973 від 31.10.2023 року, №1976 від 31.10.2023 року, №1977 від 01.11.2023 року, №1978 від 02.11.2023 року, №1979 від 02.11.2023 року, №2040 від 02.11.2023 року, №2042 від 06.11.2023 року, №2045 від 06.11.2023 року, №2049 від 13.11.2023 року, № 2052 від 15.11.2023 року;
- товарно-транспортними накладними за період 28.09.2023 року - 14.11.2023 року;
- платіжними інструкціями №457 від 21.11.2023 року, №453 від 21.11.2023 року, №445 від 20.11.2023 року, №441 від 20.11.2023 року, №440 від 20.11.2023 року, №439 від 20.11.2023 року, №438 від 17.11.2023 року, №437 від 17.11.2023 року, №436 від 17.11.2023 року, №3/11/2023405 від 03.11.2023 року, №18/10/2023360 від 18.10.2023 року.
За правилом першої події (надання послуг), позивачем складено та відправлено через автоматизовану систему на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі наступні податкові накладні:
-№ 20 від 02.10.2023 року на загальну суму 15850 грн., в т.ч. ПДВ 2641,75 грн.;
-№ 23 від 03.10.2023 року на загальну суму 32976 грн., в т.ч. ПДВ 5496 грн.;
-№ 34 від 06.10.2023 року на загальну суму 15575 грн., в т.ч. ПДВ 2595,83 грн.;
-№ 35 від 06.10.2023 року на загальну суму 11800 грн., в т.ч. ПДВ 1966,67 грн.;
-№ 41 від 09.10.2023 року на загальну суму 13200 грн., в т.ч. ПДВ 2200 грн.;
-№ 47 від 12.10.2023 року на загальну суму 20440 грн., в т.ч. ПДВ 3406,67 грн.;
-№ 48 від 12.10.2023 року на загальну суму 30667 грн., в т.ч. ПДВ 5044,5 грн.;
-№ 49 від 12.10.2023 року на загальну суму 13171 грн., в т.ч. ПДВ 2195,17 грн.;
-№ 50 від 12.10.2023 року на загальну суму 12811 грн., в т.ч. ПДВ 2135,17 грн.;
-№ 56 від 14.10.2023 року на загальну суму 12460 грн., в т.ч. ПДВ 2076,67 грн.;
-№ 57 від 14.10.2023 року на загальну суму 16500 грн., в т.ч. ПДВ 2750 грн.;
-№ 58 від 14.10.2023 року на загальну суму 12816 грн., в т.ч. ПДВ 2136 грн.;
-№ 61 від 15.10.2023 року на загальну суму 15750 грн., в т.ч. ПДВ 2625 грн.;
-№ 76 від 17.10.2023 року на загальну суму 13200 грн., в т.ч. ПДВ 2200 грн.;
-№ 85 від 19.10.2023 року на загальну суму 20440 грн., в т.ч. ПДВ 3406,67 грн.;
-№ 88 від 20.10.2023 року на загальну суму 12816 грн., в т.ч. ПДВ 2136 грн.;
-№ 89 від 20.10.2023 року на загальну суму 28035 грн., в т.ч. ПДВ 4672 грн.;
-№ 102 від 23.10.2023 року на загальну суму 20440 грн., в т.ч. ПДВ 3406,67 грн.;
-№ 103 від 24.10.2023 року на загальну суму 13200 грн., в т.ч. ПДВ 2200,13 грн.;
-№ 108 від 25.10.2023 року на загальну суму 30660 грн., в т.ч. ПДВ 5110 грн.;
-№ 111 від 26.10.2023 року на загальну суму 9600 грн., в т.ч. ПДВ 16000 грн.;
-№ 114 від 27.10.2023 року на загальну суму 12827,2 грн., в т.ч. ПДВ 2137,87 грн.;
-№ 115 від 27.10.2023 року на загальну суму 12460 грн., в т.ч. ПДВ 52076,67 грн.;
-№ 119 від 29.10.2023 року на загальну суму 16500 грн., в т.ч. ПДВ 2750 грн.;
-№ 123 від 30.10.2023 року на загальну суму 37587 грн., в т.ч. ПДВ 6264,5 грн.;
-№ 124 від 30.10.2023 року на загальну суму 30326 грн., в т.ч. ПДВ 5054,33 грн.;
-№ 140 від 31.10.2023 року на загальну суму 16020 грн., в т.ч. ПДВ 2670 грн.;
-№ 141 від 31.10.2023 року на загальну суму 12160 грн., в т.ч. ПДВ 2026,67 грн.;
-№ 142 від 31.10.2023 року на загальну суму 15200, в т.ч. ПДВ 2533,33 грн.;
-№ 2 від 01.11.2023 року на загальну суму 12816 грн., в т.ч. ПДВ 2136 грн.;
-№ 6 від 02.11.2023 року на загальну суму 18900 грн., в т.ч. ПДВ 3150 грн.;
-№ 7 від 02.11.2023 року на загальну суму 13200 грн., в т.ч. ПДВ 2200 грн.;
-№ 8 від 02.11.2023 року на загальну суму 16020 грн., в т.ч. ПДВ 2670 грн.;
-№ 16 від 06.11.2023 року на загальну суму 29700 грн., в т.ч. ПДВ 4950 грн.;
-№ 17 від 06.11.2023 року на загальну суму 9900 грн., в т.ч. ПДВ 1650 грн.;
-№ 55 від 13.11.2023 року на загальну суму 15850 грн., в т.ч. ПДВ 2641,67 грн.;
-№ 70 від 15.11.2023 року на загальну суму 14830 грн., в т.ч. ПДВ 2471,67 грн.
Позивачем через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» отримано в електронному вигляді квитанції, відповідно до яких: документ збережено, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення зазначено: обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
З метою подальшої реєстрації податкових накладних, позивачем направлено до контролюючого органу Повідомлення №201 від 07.12.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
До вказаних пояснень було додано наступні документи: договір №30092021ТП від 30.09.2021 року; рахунки на оплату послуг №1557 від 02.10.2023 року - №1767 від 15.11.2023 року; акти надання послуг №1821 від 02.10.2023 року - №2052 від 15.11.2023 року; платіжні доручення №18.10.2023360 від 18.10.2023 року - №3.11.2023405 від 03.11.2023 року; податкові накладні №20 від 02.10.2023 року - №70 від 15.11.2023 року; виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб щодо наявності виду господарської діяльності за УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41; договір оренди №КФ0921/1 від 27.09.2021 року (оренда вантажного рухомого складу автомобільних транспортних засобів); додаткові угоди №2 від 04.05.2022 року -№20 від 09.09.2023 року та акти приймання-передач транспортних засобів від 27.09.2021 року 09.09.2023 року; повідомлення форми №20ОПП за 30.09.2021 року, 01.06.2022 року, 14.09.2022 року, 08.12.2022 року, 31.01.2023 року, 17.02.2023 року, 02.03.2023 року, 24.08.2023 року, 23.11.2023 року; ліцензія на внутрішні перевезення небезпечних вантажів від 27.09.2021 року; штатний розклад з 02.01.2023 року; копія свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів.
Однак, за результатами розгляду пояснень та доданих до нього документів, 14.12.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення:
-№0167538/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №20 від 02.10.2023 року;
-№10167542/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №23 від 03.10.2023 року;
-№10167541/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №34 від 06.10.2023 року;
-№10167539/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №35 від 06.10.2023 року;
-№10167540/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №41 від 09.10.2023 року;
-№10167537/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №47 від 12.10.2023 року;
-№10167536/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №48 від 12.10.2023 року;
-№10167535/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №49 від 12.10.2023 року;
-№10167534/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №50 від 12.10.2023 року;
-№10167531/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №56 від 14.10.2023 року;
-№10167530/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №57 від 14.10.2023 року;
-№10167529/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №58 від 14.10.2023 року;
-№10167526/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №61 від 15.10.2023 року;
-№10167525/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №76 від 17.10.2023 року;
-№10167524/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №85 від 19.10.2023 року;
-№10167522/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №88 від 20.10.2023 року;
-№10167520/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №89 від 20.10.2023 року;
-№10167518/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №102 від 23.10.2023 року;
-№10167517/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №103 від 24.10.2023 року;
-№10167515/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №108 від 25.10.2023 року;
-№10167514/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №111 від 26.10.2023 року;
-№10167513/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №114 від 27.10.2023 року;
-№10167512/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №115 від 27.10.2023 року;
-№10167509/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №119 від 29.10.2023 року;
-№10167508/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №123 від 30.10.2023 року;
-№10167507/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №124 від 30.10.2023 року;
-№10167504/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №140 від 31.10.2023 року;
-№10167503/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №141 від 31.10.2023 року;
-№10167502/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №142 від 31.10.2023 року;
-№10167501/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 01.11.2023 року;
-№10167499/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 02.11.2023 року;
-№10167498/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 02.11.2023 року;
-№10167500/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 02.11.2023 року;
-№10167496/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №16 від 06.11.2023 року;
-№10167497/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 06.11.2023 року;
-№10167495/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №55 від 13.11.2023 року;
-№10167494/43672556 про відмову у реєстрації податкової накладної №70 від 15.11.2023 року.
Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних вказано: ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивачем було подано скарги на вищевказані рішення, за результатами розгляду яких центральним контролюючим органом 04.01.2024 року прийняті рішення, якими скарги залишено без задоволення, рішення без змін.
Підставою для прийняття даних рішень визначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись із рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з позовною заявою.
Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позов, дійшов висновку, що рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті з порушенням чинного законодавства та без наявності підстав, визначених чинним податковим законодавством України, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.
Також, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення вимог позивача щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрала чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 3 до Порядку № 1165 установлено, зокрема, наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість: п. 1 «Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку».
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно п.п. 40, 43-46 Порядку № 1165 під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку № 1165 У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Як вбачається з матеріалів справи, у направленій позивачу квитанції підставою зупинення реєстрації податкових накладних вказано, що обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції (додаток 3 Порядку).
В той же час, у надісланих позивачу квитанціях зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв ризиковості платника податку, визначених в п.1 вказаних Критеріїв, та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкових накладних напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРНП.
Колегія суддів зазначає, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для податкового органу, відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що лише посилання контролюючого органу у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних на пункт 1 Критеріїв ризиковості не розкриває зміст та не конкретизує підстав зупинення реєстрації податкових накладних, а також не відображає переліку документів, необхідних податковому органу для реєстрації таких накладних.
Колегія суддів також зазначає, що за правилами пп. 4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, далі - Порядок № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пп. 3, 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних визначено: «ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.».
Однак, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних процитовано положення пунктів 5, 10 Порядку №520, тобто, викладена загальна норма без повідомлення причин та мотивів.
В апеляційній скарзі, в обґрунтування правомірності рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, апелянт зазначає, що позивач, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних.
Колегія суддів спростовує такі твердження апелянта та наголошує, що у даній справі відповідачем-1 не було жодним чином обґрунтовано та підтверджено належними доказами наявність підстав для зупинення реєстрації спірних податкових накладних, та направляючи позивачу квитанції із зазначенням про зупинення реєстрації поданих податкових накладних, контролюючим органом не було визначено, які документи платник податків має надати для здійснення їх реєстрації.
Колегія суддів зазначає, що позивач скористався своїм правом та, після зупинення реєстрації податкових накладних, направив на адресу контролюючого органу пояснення та копії первинних документів на підтвердження здійснення реальності господарських операцій, за якими було складено спірні податкові накладні.
Так, підприємство зазначило, що 30.09.2021 року між ТОВ «ЛІО ТРАСТ» (Перевізник) та ТОВ «СВІТАНОК ОДЕСА ОІЛ» (Замовник) укладено Договір №30092021 ТП на перевезення ПММ автомобільним транспортом. Відповідно до п.1.1 вказаного Договору перевізник зобов`язується приймати до перевезень вантаж (паливно-мастильні матеріали) та здійснювати виконання перевезень такого вантажу спеціалізованим за типом вантажу вантажним автомобільним транспортом від пункту завантаження до пункту призначення, які вказується замовником, і видавати вантаж особі, яка має право на його одержання, а замовник зобов`язується сплатити за вказані послуги передбачену цим договором плату.
В період з 02 жовтня 2023 року по 15 листопада 2023 року ТОВ «ЛІО ТРАСТ» за результатами фінансово-господарської діяльності на покупця ТОВ «СВІТАНОК ОДЕСА ОІЛ» було складено податкові накладні та направлено їх на реєстрацію в ЄРПН.
До вказаних пояснень було додано наступні документи: договір №30092021ТП від 30.09.2021 року; рахунки на оплату послуг №1557 від 02.10.2023 року - №1767 від 15.11.2023 року; акти надання послуг №1821 від 02.10.2023 року - №2052 від 15.11.2023 року; платіжні доручення №18.10.2023360 від 18.10.2023 року - №3.11.2023405 від 03.11.2023 року; податкові накладні №20 від 02.10.2023 року - №70 від 15.11.2023 року; виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб щодо наявності виду господарської діяльності за УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41; договір оренди №КФ0921/1 від 27.09.2021 року (оренда вантажного рухомого складу автомобільних транспортних засобів); додаткові угоди №2 від 04.05.2022 року -№20 від 09.09.2023 року та акти приймання-передач транспортних засобів від 27.09.2021 року 09.09.2023 року; повідомлення форми №20ОПП за 30.09.2021 року, 01.06.2022 року, 14.09.2022 року, 08.12.2022 року, 31.01.2023 року, 17.02.2023 року, 02.03.2023 року, 24.08.2023 року, 23.11.2023 року; ліцензія на внутрішні перевезення небезпечних вантажів від 27.09.2021 року; штатний розклад з 02.01.2023 року; копія свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів.
Дослідивши вказані документи, колегія суддів зазначає, що за наявними документами у контролюючого органу була можливість здійснити реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкової накладної.
Крім того, колегія суддів звертає увагу, що після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішень в рамках розглядуваних пояснень контролюючий орган не надав.
Так, сталою практикою Верховного Суду за схожими правовідносинами, визначено, що відсутність в оскаржуваних рішеннях мотивів їх прийняття позбавляє взагалі можливості позивача навести аргументи щодо їх неправомірності за виключенням того, що акт індивідуальної дії не відповідає вимогам обґрунтованості та вмотивованості. Проте, саме невідповідність акту індивідуальної дії вимогам обґрунтованості та вмотивованості призводить до його протиправності.
Колегія суддів зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Вказана позиція викладена у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 року по справі №500/2237/20 та від 16.09.2022 року у справі № 380/7736/21.
Також, апелянт зазначає, що разом з повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, на розгляд комісії позивачем надано виписки, що ймовірно складені з порушенням законодавства, оскільки вони не містять обов`язкових реквізитів, а саме, підпису надавача платіжних послуг та підпису особи, що здійснювала платіжну операцію. При цьому, апелянт посилається на Постанову Національного Банку України «Про затвердження Положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України» від 04.07.2018 року №75.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта з посиланням на Постанову Нацбанку України №75, оскільки відповідно до п. 2 зазначене Положення встановлює основні вимоги щодо організації бухгалтерського обліку в банках України. Таким чином, оскільки позивач не є банківською установою, тому вимоги цієї постанови на нього не поширюються.
Дослідивши платіжні інструкції №457 від 21.11.2023 року, №453 від 21.11.2023 року, №445 від 20.11.2023 року, №441 від 20.11.2023 року, №440 від 20.11.2023 року, №439 від 20.11.2023 року, №438 від 17.11.2023 року, №437 від 17.11.2023 року, №436 від 17.11.2023 року, №3/11/2023405 від 03.11.2023 року, №18/10/2023360 від 18.10.2023 року, колегія суддів зазначає, що вони містить всі необхідні реквізити, на підставі яких можна ідентифікувати платника, отримувача, дату виконання, суму та призначення платежу. Крім того, платіжні інструкції містять електронну печатку банку із підписом надавача платіжних послуг.
Колегія суддів вказує, що відносини учасників платіжних систем «клієнт-банк», «клієнт-Internet-банк» регулюються, крім договору між банком та клієнтом, Законом України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою постановою Національного банку України від 21.01.2004 №22 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.03.2004 за №377/8976).
Відповідно до пункту 1.14 ст. 1 Закону № 2346-ІІІ електронний платіжний засіб - платіжний інструмент, який надає його держателю можливість за допомогою платіжного пристрою отримати інформацію про належні держателю кошти та ініціювати їх переказ.
Згідно зі статтею 18 Закону № 2346-ІІІ електронний документ на переказ має однакову юридичну силу з паперовим документом.
Таким чином, враховуючи, що надані позивачем платіжні інструкції були сформовані в електронному вигляді та, в подальшому, банком перевірялася уся інформація та правильність заповнення усіх обов`язкових реквізитів, колегія суддів приходить до висновку, що вони не можуть вважатися такими, що складені з порушенням законодавства.
Також, колегія суддів зазначає, що факт того, що в апеляційній скарзі контролюючий орган надає уточнення які саме недоліки вбачаються із наданих документів не спростовує факту, що ані у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, ані у рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних, контролюючий орган не навів конкретного переліку документів, яких, на думку суб`єкта владних повноважень, не вистачає.
Також, колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта із посиланням на правову позицію, викладену в постановах Верховного Суду від 14.05.2019 року у справі № 825/3990/14, від 06.03.2018 у справі №804/5444/16, оскільки у вказаних справах Верховним Судом викладені висновки стосовно норм Порядку №117, який був чинним до 31.01.2020 року, що не є релевантним до даних спірних правовідносин.
Інших доводів щодо спростування висновків суду першої інстанції та доведенню правомірності прийнятих рішень про відмову у реєстрації податкових накладних апелянтом не зазначено.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийнятого рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності вимог, визначених Порядками №1165, №520), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.
На підставі наведеного, враховуючи, що відповідачем-1 не доведено підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, не витребувано конкретного переліку документів для реєстрації податкових накладних, відхилено без будь-яких обґрунтувань первинно-бухгалтерську документацію щодо господарських операцій згідно податкових накладних, колегія суддів приходить до висновку, що доводи апеляційної скарги не підтверджують правомірності прийнятих рішень та є безпідставними.
Що стосується доводів апеляційної скарги відповідача-1 щодо відсутності підстав для задоволення позову в частині зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні датою її подання на реєстрацію, колегія суддів зазначає наступне.
Так, згідно п.п. 19, 20 вказаного Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація податкових накладних на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, вимога позивача щодо зобов`язання зареєструвати спірні податкові накладні датою їх подання на реєстрацію відповідають наведеним вимогам Порядку №1246, що повністю спростовує доводи апеляційної скарги.
Таким чином, доводи апеляційної скарги відповідача-1 спростовуються наведеними висновками суду апеляційної інстанції та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 26.12.2024 р.
Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124083528 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні