Постанова
від 17.12.2024 по справі 420/16316/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/16316/24

Перша інстанція: суддя Андрухів В.В.,

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Домусчі С.Д.

суддів: Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,

за участю секретаря судового засідання Вишневської А.В.

представника апелянта Чирки О.О.

представника відповідача Витіщенко О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Одеської митниці (відокремленого підрозділу Держмитслужби, без статусу юридичної особи публічного права) про визнання протиправним та скасування наказу №49-дс від 15.05.2024 про притягнення до дисциплінарної відповідальності,

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Одеської митниці, в якому просив суд визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Одеської митниці Ю. Чердинцева Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_2 №49-дс від 15.05.2024 року.

В обґрунтування позову вказував, що позивач не порушував жодної правової норми, сумлінно виконує свої посадові обов`язки, а отже жодних підстав для видання оскаржуваного наказу не існує, та зворотного відповідач не довів, порядок накладення дисциплінарного стягнення грубо порушений суб`єктом накладення, адже стягнення накладено поза 10 денним строком для винесення відповідного наказу.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги, апелянт зазначає, що Дисциплінарна комісія не взяла до уваги результати перевірки, проведеної відділом внутрішньої безпеки Одеської митниці на підставі скарги ТОВ «Торгівельна Компанія Юніон груп» вх. № 8469/13 від 25.03.2024, результат якої викладений в листі № 7.10-1/25/13/6609 Одеської митниці від 11.04.2024 року за підписом керівника (арк дисциплінарної справи 93-94) де вказано, що всі посадові особи діяли в межах повноважень.

Апелянт звертає увагу, що Голова Дисциплінарної комісії Є. Іванов є керівником відділу з питань запобігання та виявлення корупції Одеської митниці, який також проводив перевірку стосовно скарги ТОВ «Торгівельна Компанія Юніон груп» вх. № 8469/13 від 25.03.2024 та дійшов висновку про начебто наявність порушень, а отже Голова Дисциплінарної комісії був явно упереджений при прийнятті рішень по даному дисциплінарному провадженню.

Апелянт вказує, що притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності безпідставно або з порушенням установленого законом порядку свідчить про незаконність такого притягнення та тягне за собою поновлення порушених прав працівника, але суд першої інстанції, за відсутності будь-яких належних та допустимих доказів вчинення дисциплінарного проступку з боку позивача в матеріалах дисциплінарної справи, вважав дії відповідача законними та обґрунтованими, що спростовується даною апеляційною скаргою.

Одеська митниця (відокремлений підрозділ Держмитслужби, без статусу юридичної особи публічного права) у відзиві на апеляційну скаргу послалась на правомірність оскаржуваного рішення та просила залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

В обґрунтування доводів, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, відповідач зазначає, що всі належні умови для проходження митного контролю згідно чинного законодавства у пункті пропуску "Маяки-Удобне-Паланка" було створено. Однак , жодної дії реагування, контролю, сприяння належного і відповідного проходження митних формальностей відповідно до діючого законодавства, ігнорування порушень допущених підлеглими призвело до грубого порушення строків митного оформлення, і безпідставного затримання транспортного засобу, що в свою чергу призвело до негативних наслідків з боку не виконання чинного законодавства проходження митного контролю у пункті пропуску, восьмиденного простою автомобільного транспортного засобу із негативними наслідками для підприємства, написання скарги, яка принесла підрив авторитету державної служби.

Апеляційний суд, заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Суд встановив, що ОСОБА_1 обіймає посаду заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці з 01.03.2024 року.

Наказом в.о. начальника Одеської митниці від 23.04.2024 року №42-дс Про порушення дисциплінарного провадження, відповідно до статей 65, 68, 69, 71 Закону України від 10 грудня 2015 року №889-VIII Про державну службу, абзацу 6 частини третьої статті 532 Закону України від 14 жовтня 2014 року №1700-VII Про запобігання корупції, Порядку здійснення дисциплінарного провадження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року №1039, з метою визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку, на підставі листа Державної митної служби України від 15.04.2024 №09/09/7/86, доповідної записки Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Державної митної служби України від 10.04.2024 №09/09/5710, наказано порушити дисциплінарне провадження стосовно заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці (в.о. заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці) Андрія Босого (а.с. 104-105, т. 2).

Наказом в.о. начальника Одеської митниці від 01.05.2024 року №45-дс Про продовження строку здійснення дисциплінарного провадження та строку формування дисциплінарної справи продовжено до 45 календарних днів строк здійснення дисциплінарного провадження, порушеного наказом Одеської митниці від 23.04.2024 року №42-дс Про порушення дисциплінарного провадження стосовно заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці (в.о. заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці) Андрія Босого (а.с. 111-112, т. 2).

Дисциплінарною комісією розглянуто інформацію та відомості, викладені в доповідній записці Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Державної митної служби України від 10.04.2024 №09/09/5710 та встановлено таке.

26.03.2024 регулярним каналом повідомлень (на поштову скриньку Держмитслужби) отримано від TOB ТК ЮНІОН ГРУП повідомлення про можливі неправомірні дії з боку посадових осіб Одеської митниці (вх. Держмитслужби від 25.03.2024 №8417/13/1).

Заявник повідомив щодо бездіяльності посадових осіб митниці, пов`язаної із тривалим перебуванням протягом з 18.03.2024 по 26.03.2024 в пункті пропуску Маяки-Удобне-Паланка транспортного засобу з реєстраційними номерами ZMM822/A426KX, яке він розцінює як грубе порушення передбаченого строку для здійснення митного оформлення, зловживання посадовими особами митниці своїми повноваженнями та спонукання на надання неправомірної вигоди.

Відповідно до положень частини 6 статті 53 Закону України Про запобігання корупції, інформація про зловживання посадовими особами Одеської митниці своїми повноваженнями та спонукання на надання неправомірної вигоди листом Одеської митниці від 26.03.2024 №7.10-1/09/8.5/5564 направлена до Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України для розгляду та прийняття рішення.

Так, дисциплінарною комісією встановлено, що згідно даних, наявних в Автоматизованій системі митного оформлення Інспектор (далі - АСМО) митні формальності посадовими особами відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці в пункті пропуску Маяки-Удобне-Паланка щодо транспортного засобу з реєстраційними номерами ZMM822/A426KX здійснювалися з 19.03.2024 по 26.03.2024

В`їзд на територію пункту пропуску автотранспортного засобу з вантажем реєстраційні номери ZMM822/A426KX (Республіка Молдова) відбувся 19.03.2024 о 18:59. Реєстрацію транспортного засобу здійснено Рябчевським Русланом (ОНП №136), головним державним інспектором ВМО №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці.

За результатами спрацювання АСУР визначені обов`язкові системні митні формальності (форми контролю):

210-1 Проведення митного огляду транспортного засобу;

401-1 Усне опитування громадян та посадових осіб підприємств;

801-1 Направлення службової записки до підрозділу по боротьбі з порушеннями митних правил з метою розгляду питання щодо направлення запиту до інших державних органів, установ та організацій, уповноважених органів іноземних держав для встановлення автентичності документів, поданих митному органу (після завершення митного оформлення);

901-1 Застосування технічних засобів митного контролю;

911-1 Здійснення фото-та/або відеофіксації виконання митних формальностей.

Митні формальності за кодами 210-1, 401-1, 801-1, 911-1 виконані 26.03.2024 Олегом Озерним, старшим державним інспектором ВМО №1 митного поста Білгород-Дністровський, про що наявні відмітки в АСМО.

Виконання митної формальності за кодом 901-1 скасовано в.о. заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці Білгород-Дністровський Одеської митниці Андрієм Босим через досягнення результатів під час виконання іншої МФ, а саме 911-1.

За результатами виконання митних формальностей складений Акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 26.03.2024 № 11А500170/2024/000014 (далі - Акт №14). Відповідно до пункту 3 Акту №14 об`єктом огляду є транспортний засіб ZMM822/A426KX та вантаж. В ході проведення митного огляду розпаковано 68 вантажних місць. Вантаж відповідає заявленому у митній декларації та товарно-супровідних документах, порушень митного законодавства не виявлено. Митні формальності відпрацьовано, порушень не виявлено.

Будь-які відомості про результати митного огляду транспортного засобу в Акті №14 відсутні.

Строки проведення митного оформлення визначені частиною першою статті 255 Митного кодексу України, проведення митного огляду врегульоване статтею 338 Митного кодексу України та Порядком проведення митного огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2012 №1316.

Порядок здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 № 684 (далі - Порядок № 684).

Згідно розділу VII Порядку №684, визначені за результатами застосування АСУР форми та обсяги митного контролю з Переліку митних формальностей можуть бути змінені керівником/ заступником керівника (особою, яка виконує його обов`язки) митного органу шляхом додавання митних формальностей за напрямом, щодо якого в Переліку митних формальностей уже наявні митні формальності.

Тобто, на підставі результатів застосування СУР посадова особа митного органу може доповнити Перелік митних формальностей шляхом включення до нього митних формальностей за новим напрямом контролю, тобто напрямом, який не було визначено ризиковим за результатами застосування АСУР.

Дисциплінарною комісією також встановлено, що з аналізу згенерованих АСМО митних формальностей 210-1, 401-1, 801-1, 901-1, 911-1 по транспортним засобом ZMM822/A426KX вбачається наступне:

об`єктом ризиків скоєння правопорушень з питань митної справи визначений транспортний засіб ZMM822/A426KX та водій цього транспортного засобу;

митні формальності за товаром, який перевозився цим транспортним засобом, АСУР не встановлювались;

в разі встановлення ризиків за товаром, посадовою особою ВМО № 1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, відповідно до Порядку № 684, повинна бути ініційована додаткова митна формальність, зокрема, митний огляд товарів, який проводиться одночасно із оглядом транспортного засобу, та за рішенням керівника/заступника керівника (особою, яка виконує його обов`язки) митного органу відповідно до VII Порядку № 684;

митний огляд, який проведений ОСОБА_3 , повністю орієнтований на товар (вантаж), який переміщувався транспортним засобом, а не на транспортний засіб, що не відповідає митній формальності 210-1;

керівник ВМО №1 митного поста Білгород-Дністровський Андрій Босий, будучи обізнаним із переліком митних формальностей визначених АСУР, не скерував дії підпорядкованих посадових осіб на належне виконання митних формальностей, що призвело до порушення строків визначених пунктом 16 Типової технологічної схеми здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №451 (далі - TTC), наслідком чого є скарга на дії посадових осіб.

Наказом Одеської митниці від 15 червня 2022 року №269 (в редакції наказу Одеської митниці від 03.04.2023 № 142) затверджено положення про митний пост Білгород-Дністровський Одеської митниці (далі - Положення №269).

Положення №269 визначає його організаційно-правовий статус, завдання, функції, права та взаємовідносини (п.1 Положення № 269)

Митний пост Білгород-Дністровський Одеської митниці є митним органом, який входить до складу Одеської митниці (далі - Митниця), як структурний підрозділ і в зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань покладених на Митницю (п.2 Положення №269).

Митний пост Білгород-Дністровський Одеської митниці у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, Митним кодексом України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та Законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України, іншими актами законодавства, розпорядчими документами Державної митної служби України (далі - Дермитслужба), дорученнями Голови Держмитслужби (особи, яка виконує його обов`язки), його першого заступника та заступників, наказами Митниці, дорученнями начальника митниці (особи, яка виконує його обов`язки), його першого заступника та заступників положенням про Одеську митницю та цим положенням (п.3 Положення № 269)

До складу митного поста входять підрозділи митного оформлення, розташовані за адресами, зокрема:

відділ митного оформлення №1, адреса: п/п Маяки-Удобне-Паланка, MD-4224, Республіка Молдова, район Штефан-Воде, поблизу с. Паланка, 55-й км. автошляху М15 Одеса-Рені Європейського маршруту Е87.

Завдання та функції відділів митного оформлення, які входять до складу митного поста, визначається положеннями про ці підрозділи, які погоджуються начальником митного поста та затверджуються начальником митниці.

Посадові обов`язки посадових (службових) осіб Митного поста визначаються посадовими інструкціями, розробленими та затвердженими в порядку, визначеному законодавством, та встановлюють межі компетенцій та спосіб реалізації функцій митного поста (п.11 Положення №269).

Дисциплінарною комісією зазначено, що відділ митного оформлення №1 (далі - Відділ) є структурним підрозділом митного поста Білгород-Дністровський (далі - Митний пост) Одеської митниці (далі - Митниця), який в зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на Державну митну службу України.

Положення про відділ митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці визначає організаційно-правовий статус цього підрозділу ї є основним документом, що регламентує його діяльність з виконанням покладених повноважень (завдань і функцій), а також взаємовідносини (п.2 Положення).

Відділ забезпечує реалізацію повноважень, визначених цим Положенням (п. 4 Положення).

Відділ у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, Митним кодексом України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України, іншими актами законодавства, розпорядчими документами Держмитслужби, дорученнями голови Держмитслужби (особи, яка виконує його обов`язки) його першого заступника та заступників, а також наказами Митниці, Положенням про Митницю, Положенням про Митний пост та цим Положенням (п. 7 Положення).

Посадові особи Відділу діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (п. 8 Положення).

Посадові обов`язки посадових (службових) осіб Відділу визначаються посадовими інструкціями, розробленими та затвердженими в порядку, визначеному законодавством, та встановлюють межі компетенції та спосіб реалізації функцій Відділу (п. 10 Положення).

Відповідно до пункту 13 Положення основні завдання Відділу, зокрема є:

1) забезпечення правильного застосування, неухильного дотримання та запобігання невиконанню вимог законодавства України з питань митної справи;

3) здійснення митного контролю та виконання митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо;

Відповідно до пункту 14 Положення Відділ у зоні своєї діяльності відповідно до покладених на нього завдань:

3) забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи на території України у зоні своєї діяльності;

20) забезпечує виконання митних формальностей відповідно до вимог законодавства з питань митної справи;

36) здійснює митний контроль та митне оформлення товарів;

38) здійснює митний контроль та виконує митні формальності щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо.

Відповідно до пункту 20 Положення заступник начальника митного поста - начальник відділу:

очолює підрозділ митного оформлення, здійснює керівництво його діяльністю, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності (підпункт 1 пункту 20);

організовує, забезпечує та контролює у межах повноважень виконання працівниками відділу Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства фінансів України, наказів Держмитслужби, Митниці, інших актів законодавства з питань, що належать до компетенції Держмитслужби, доручень голови Держмитслужби, його першого заступника та заступників та керівництва митниці (підпункт 4 пункту 20);

у разі виявлення корупційного правопорушення чи одержання інформації про вчинення такого правопорушення підлеглими, у межах повноважень уживає передбачених законом заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно письмово повідомляє про його вчинення керівника Митного поста, самостійний структурний підрозділ у сфері запобігання, виявлення та протидії корупції Митниці для вжиття заходів, передбачених законодавством (підпункт Б пункту 20).

Дисциплінарною комісією встановлено, що наказом Одеської митниці від 26.02.2024 №269-о ОСОБА_4 з 01.03.2024 переведено на посаду заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці з укладанням контракту про проходження державної служби.

Відповідно до пункту 1 наказу Одеської митниці від 04.03.2024 № 299-о з 04.03.2024 по 02.05.2024 виконання обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці покладено на заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці Андрія Босого.

Відповідно до посадової інструкції заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, затвердженої в.о. начальника Одеської митниці Сергієм Гринчишиним 25.09.2023 метою посади є організація процедур митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України юридичними та фізичними особами в зоні діяльності відділу митного оформлення № 1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці. Організація та контроль діяльності відділу. Забезпечення взаємодії та координації роботи відділу.

До основних посадових обов`язків ОСОБА_4 , відповідно до Розділу 3 посадової інструкції віднесено, зокрема:

організація роботи та керівництво відділом ( пункті розділу 3), а саме: організація робочого процесу (у тому числі, визначення режиму та напрямків роботи, розподіл персоналу по ділянках роботи);

прийняття управлінських рішень з питань основної діяльності відділу та з кадрових питань;

контроль за дотримання режиму роботи відділу та функціонування пункту пропуску;

організація та контроль виконання завдань та функцій, покладених на відділ положенням про відділ та положенням про митний пост. Контроль належного виконання посадовими особами відділу митних формальностей, процедур митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України (пункт 2 розділу 3);

організація та забезпечення взаємодії відділу та координації дій з іншими структурними підрозділами митниці, митними органами, Держмитслужбою, з іншими державними органами, установами та організаціями, а також зі структурними підрозділами контрольних органів України та Республіки Молдова, залученими до спільного контролю у пункті пропуску, з питань основної діяльності відділу та функціонування пункту пропуску (пункт 5 розділу 3);

ініціювання, організація, забезпечення та участь у заходах з питань:

впровадження спрощених митних процедур відповідно до законодавства та сприяння створенню відповідних умов для полегшення торгівлі, сприяння транзиту, збільшенню товарообігу та пасажиропотоку через митний кордон України;

вдосконалення процедур спільного контролю та пропуску через державний кордон України товарів і транспортних засобів;

перевірки фактів неналежного виконання посадових обов`язків посадовими особами відділу, а також порушення (здійснення) у відповідних випадках дисциплінарних проваджень стосовно таких посадових осіб (пункт 6 розділу 3).

З посадовою інструкцією ОСОБА_5 ознайомлений 26.09.2023.

З огляду на зазначене, проаналізувавши Положення №269, Положення про відділ митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці та посадову інструкцію заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, затверджену в.о. начальника Одеської митниці Сергієм Гринчишиним 25.09.2023, дисциплінарна комісія зробила висновок, що ОСОБА_5 , обіймаючи посаду на державній службі, має виконувати свої посадові обов`язки чесно, неупереджено із дотриманням Конституції України та інших актів законодавства України, вживати у межах компетенції заходів щодо запобігання та протидії корупції, а також проводити заходи щодо запобігання та протидії контрабанді, боротьби з порушенням митних правил.

Листом митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці від 29.04.2024 №28.6/28.6/18032 до дисциплінарної комісії надано пояснення ОСОБА_4 без номера та без дати. В своєму поясненні ОСОБА_5 посилається на Технологічну схему організації спільного контролю осіб, транспортних засобів, товарів та предметів у пунктів пропуску Маяки-Удобне-Паланка, яка розроблена на підставі Протоколу між Департаментом прикордонної поліції Міністерства внутрішніх справ Республіки Молдова, Адміністрації Державної прикордонної служби України і митної служби при Міністерстві фінансів Республіки Молдова, Державної фіскальної служби України про організацію спільного контролю у пункті пропуску Маяки-Удобне-Паланка на території Республіки Молдова від 05 червня 2017 року.

Обмежені можливості щодо проведення митного огляду підрозділом митного оформлення, що функціонує у спільному пункті пропуску Маяки-Удобне-Паланка обумовлені таким:

спільним пріоритетним використанням доглядового боксу з рампою митними органами Республіки Молдова, на території якої розташований пункт пропуску в якому у зазначений період було проведено більш ніж 150 спільних оглядів транспортних засобів, ініційованих молдавською стороною, за результатами яких українською стороною складено 5 протоколів про порушення митних правил та більш ніж 10 молдавською стороною;

неможливістю одночасного проведення у цьому боксі двох та більше митних оглядів;

відсутністю належних умов для проведення митного огляду на відкритому майданчику;

специфікою товарної номенклатури;

неодноразовою відмовою водія надавати автотранспортний засіб з товарами для проведення митного огляду у нічній час під час несприятливих погодних умов.

Відповідно до пояснень ОСОБА_4 митний огляд транспортного засобу з реєстраційними номерами НОМЕР_1 /A426KX було завершено о 15.00 год. 26.03.2024 без порушень вимог чинного законодавства.

Пояснень безпосереднього керівника ОСОБА_4 дисциплінарній комісії надано не було, але листом начальника митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці Оксани Чернявської від 29.04.2024 № 28.6/28.6-03/18038 було проінформовано про відсутність порушень нормативно-правових документів з питань митної справи з боку посадових осіб митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці.

За результатом дисциплінарного провадження дисциплінарна комісія дійшла висновку, що відомості та інформація, зазначені в доповідній записці Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Державної митної служби України від 10.04.2024 №09/09/5710 є достовірними та підтверджують порушення основних обов`язків державного службовця з боку ОСОБА_4 в частині сумлінного і професійного виконання своїх посадових обов`язків (пункт 7 частини першої статті 8 Закону України від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ Про державну службу), тобто вчинення дисциплінарного проступку, встановленого пунктом 5 частини другої статті 65 Закону.

За результатами дисциплінарного провадження встановлено, що ОСОБА_5 не вжив заходів реагування в межах пунктів 1, 2, 5, 6 розділу 3 посадової інструкції заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, пункту 7, підпунктів 1, 4 та 8 пункту 20 Положення про відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, спрямованих на послідовне виконання пунктів Типової технологічної схеми здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №451, зокрема пункту 16 в частині строків прийняття одного із визначених рішень, а також абзацу третього пункту 1 розділу VIII Порядку здійснення та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 № 684 (щодо призначення митного огляду товарів) та забезпечення виконання частини першої статті 338 Митного кодексу України за що, відповідно до підпункту 1 пункту 20 Положення про відділ митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці несе персональну відповідальність.

На підставі вищевикладеного, відповідно до статей 64, 65, 66, 67 Закону України Про державну службу за неналежне виконання основних обов`язків державного службовця, визначених пунктами 1, 6, 7, 8 та останнього абзацу частини першої статті 8 Закону України Про державну службу, своїх посадових обов`язків, передбачених пунктами 1, 2, 5, розділу 3 посадової інструкції заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, затвердженої в.о. начальника Одеської митниці Сергієм Гринчишиним 25.09.2023, що призвело до не відпрацювання корупційного ризику №9 (пункт 1) Реєстру ідентифікованих корупційних ризиків у діяльності Держмитслужби та її територіальних органів (додаток 3), що міститься в Антикорупційній програмі Державної митної служби України на 2023-2025 роки, затвердженої наказом Держмитслужби від 31.05.2023 №236, порушення пункту 7, підпунктів 1, 4 та 8 пункту 20 Положення про відділ митного оформлення № 1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, пункту 16 Типової технологічної схеми здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 451, абзацу третього пункту 1 розділу VIII Порядку здійснення та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 №684 (щодо призначення митного огляду товарів), частини першої статті 338 Митного кодексу України, дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарної справи склала подання на ім`я в.о. начальника Одеської митниці, яким рекомендувала притягнути заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці Андрія Босого під час виконання ним обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці до дисциплінарної відповідальності у виді оголошення догани (а.с.87-103, т.2).

На підставі вказаного подання дисциплінарної комісії, матеріалів дисциплінарної справи, пояснень ОСОБА_4 , наказом в.о. начальника Одеської митниці від 15.05.2024 року №49-дс Про притягнення до дисциплінарної відповідальності за неналежне виконання основних обов`язків державного службовця, визначених пунктами 1, 6, 7, 8 та останнього абзацу частини першої статті 8 Закону України Про державну службу, посадових обов`язків, передбачених пунктами 1, 2, 5, розділу 3 посадової інструкції заступника начальника митного поста-начальника відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, затвердженої 25.09.2023 в.о. начальника Одеської митниці Сергієм Гринчишиним, що призвело до не відпрацювання корупційного ризику №9 (пункт 1) Реєстру ідентифікованих корупційних ризиків у діяльності Держмитслужби та її територіальних органів (додаток 3), що міститься в Антикорупційній програмі Державної митної служби України на 2023-2025 роки, затвердженої наказом Держмитслужби від 31.05.2023 № 236, порушення пункту 7, підпунктів 1, 4 та 8 пункту 20 Положення про відділ митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, пункту 16 Типової технологічної схеми здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №451, абзацу третього пункту 1 розділу VIII Порядку здійснення та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.07.2015 №684 (щодо призначення митного огляду товарів), частини першої статті 338 Митного кодексу України, наказано притягнути до дисциплінарної відповідальності у виді догани заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №3 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці, під час виконання обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №1 митного поста Білгород-Дністровський Одеської митниці ОСОБА_1 , визначивши датою притягнення до дисциплінарної відповідальності перший робочий день після закінчення щорічної основної відпустки (а.с. 40-52, т. 2).

Вирішуючи спір, суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 , не вжив заходів реагування щодо своєчасної передачі виконання митних формальностей за митною декларацією № UA500000/2024/910354 від 18.03.2024 іншій посадовій особі ПМО, проігнорував порушення, допущенні його підлеглими, щодо виконання митної формальності "проведення митного огляду товару", яка не була згенерована АСУР, а за умови наявності для проведення такої митної формальності не вжив заходів щодо її додавання до Переліку митних формальностей, що призвело до негативних наслідків у вигляді порушення строків проходження митного контролю у пункті пропуску.

Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд дійшов такого висновку.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначає Закон України «Про державну службу».

Відповідно до пунктів 1, 6, 7, 8 та останнього абз. ч.1 ст.8 Закону України «Про державну службу» державний службовець зобов`язаний:

1) дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

6) забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів;

7) сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки та умови контракту про проходження державної служби (у разі укладення);

8) виконувати рішення державних органів, накази (розпорядження), доручення керівників, надані на підставі та у межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України.

Державні службовці виконують також інші обов`язки, визначені у положеннях про структурні підрозділи державних органів та посадових інструкціях, затверджених керівниками державної служби в цих органах, та контракті про проходження державної служби (у разі укладення).

Згідно ст.62 Закону України «Про державну службу» державний службовець зобов`язаний виконувати обов`язки, визначені статтею 8 цього Закону, а також:

1) не допускати вчинків, несумісних із статусом державного службовця;

2) виявляти високий рівень культури, професіоналізм, витримку і тактовність, повагу до громадян, керівництва та інших державних службовців;

3) дбайливо ставитися до державного майна та інших публічних ресурсів.

Державний службовець особисто виконує покладені на нього посадові обов`язки.

Відповідно до ч.1 ст.64 Закону України «Про державну службу» за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.

Згідно ч.1 ст.65 Закону України «Про державну службу» підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.

Відповідно до п.5 ч.2 ст.65 Закону України «Про державну службу» дисциплінарними проступками є: невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень.

Згідно ч.3 ст.66 Закону України «Про державну службу» у разі допущення державним службовцем дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 4, 5, 12 та 15 частини другої статті 65 цього Закону, суб`єктом призначення або керівником державної служби такому державному службовцю може бути оголошено догану.

Одеська митниця, яка утворена наказом Держмитслужби від 19.10.2020 №460 «Про утворення територіальних органів Державної митної служби України як відокремлених підрозділів» як відокремлений підрозділ Державної митної служби України, діє відповідно до Конституції України, Кодексу, інших законодавчих і нормативно-правових актів та на підставі Положення про Одеську митницю, затвердженого наказом Держмитслужби від 29.10.2020 №489 «Про затвердження положень про територіальні органи Держмитслужби» (далі - Положення № 489).

Відповідно до пункту 1 Положення № 489, Одеська митниця є митним органом, який у зоні своєї діяльності безпосередньо здійснює митну справу, забезпечує виконання завдань, покладених на митні органи, а також реалізацію делегованих повноважень Державної митної служби України як її відокремлений підрозділ. Зоною діяльності митниці є територія Одеської області, Україна.

Згідно з підпунктом 8 пункту 11 Положення № 489, начальник Одеської митниці в межах делегованих повноважень Держмитслужби затверджує положення про структурні підрозділи Митниці і посадові інструкції працівників, призначає на посаду та звільняє з посади, в тому числі покладає виконання обов`язків за вакантними посадами, керівників структурних підрозділів та їх заступників.

На виконання вищевказаних норм Положення № 489, наказом Одеської митниці від 15 червня 2022 року №269 (в редакції наказу Одеської митниці від 03.04.2023 № 142) затверджено положення про митний пост «Білгород-Дністровський» Одеської митниці (далі - Положення № 269).

Положення №269 визначає його організаційно-правовий статус, завдання, функції, права та взаємовідносини (п. 1 Положення № 269)

Митний пост «Білгород-Дністровський» Одеської митниці є митним органом, який входить до складу Одеської митниці (далі - Митниця), як структурний підрозділ і в зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань покладених на Митницю (п. 2 Положення № 269).

Митний пост «Білгород-Дністровський» Одеської митниці у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, Митним кодексом України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та Законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України, іншими актами законодавства, розпорядчими документами Державної митної служби України (далі - Дермитслужба), дорученнями Голови Держмитслужби (особи, яка виконує його обов`язки), його першого заступника та заступників, наказами Митниці, дорученнями начальника митниці (особи, яка виконує його обов`язки), його першого заступника та заступників положенням про Одеську митницю та цим положенням (п.3 Положенням № 269)

До складу митного поста входять підрозділи митного оформлення, розташовані за адресами, зокрема:

відділ митного оформлення № 1, адреса: п/п «Маяки-Удобне-Паланка», MD-4224, Республіка Молдова, район Штефан-Воде, поблизу с. Паланка, 55-й км. автошляху М15 Одеса-Рені Європейського маршруту Е87.

Завдання та функції відділів митного оформлення, які входять до складу митного поста, визначається положеннями про ці підрозділи, які погоджуються начальником митного поста та затверджуються начальником митниці.

Посадові обов`язки посадових (службових) осіб Митного поста визначаються посадовими інструкціями, розробленими та затвердженими в порядку, визначеному законодавством, та встановлюють межі компетенцій та спосіб реалізації функцій митного поста ( п. 11 Положення № 269).

Відділ митного оформлення №1 (далі - Відділ) є структурним підрозділом митного поста «Білгород-Дністровський» (далі - Митний пост) Одеської митниці (далі - Митниця), який в зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на Державну митну службу України.

Положення про відділ митного оформлення №1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці визначає організаційно-правовий статус цього підрозділу ї є основним документом, що регламентує його діяльність з виконанням покладених повноважень (завдань і функцій), а також взаємовідносини (п.2 Положення).

Відділ забезпечує реалізацію повноважень, визначених цим Положенням (п.4 Положення).

Відділ у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, Митним кодексом України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України, іншими актами законодавства, розпорядчими документами Держмитслужби, дорученнями голови Держмитслужби (особи, яка виконує його обов`язки) його першого заступника та заступників, а також наказами Митниці, Положенням про Митницю, Положенням про Митний пост та цим Положенням (п.7 Положення).

Посадові особи Відділу діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (п.8 Положення).

Посадові обов`язки посадових (службових) осіб Відділу визначаються посадовими інструкціями, розробленими та затвердженими в порядку, визначеному законодавством, та встановлюють межі компетенції та спосіб реалізації функцій Відділу (п. 10 Положення).

Відповідно до пункту 13 Положення основні завдання Відділу, зокрема є:

1) забезпечення правильного застосування, неухильного дотримання та запобігання невиконанню вимог законодавства України з питань митної справи;

3) здійснення митного контролю та виконання митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо;

Відповідно до пункту 14 Положення Відділ у зоні своєї діяльності відповідно до покладених на нього завдань:

3) забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи на території України у зоні своєї діяльності;

20) забезпечує виконання митних формальностей відповідно до вимог законодавства з питань митної справи;

36) здійснює митний контроль та митне оформлення товарів;

38) здійснює митний контроль та виконує митні формальності щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо.

Відповідно до пункту 20 Положення заступник начальника митного поста - начальник відділу:

очолює підрозділ митного оформлення, здійснює керівництво його діяльністю, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності (підпункт 1 пункту 20);

організовує, забезпечує та контролює у межах повноважень виконання працівниками відділу Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства фінансів України, наказів Держмитслужби, Митниці, інших актів законодавства з питань, що належать до компетенції Держмитслужби, доручень голови Держмитслужби, його першого заступника та заступників та керівництва митниці (підпункт 4 пункту 20);

у разі виявлення корупційного правопорушення чи одержання інформації про вчинення такого правопорушення підлеглими, у межах повноважень уживає передбачених законом заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно письмово повідомляє про його вчинення керівника Митного поста, самостійний структурний підрозділ у сфері запобігання, виявлення та протидії корупції Митниці для вжиття заходів, передбачених законодавством (підпункт Б пункту 20).

Наказом Одеської митниці від 26.02.2024 №269-о ОСОБА_1 з 01.03.2024 переведено на посаду заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці з укладанням контракту про проходження державної служби.

Відповідно до пункту 1 наказу Одеської митниці від 04.03.2024 № 299-о з 04.03.2024 по 02.05.2024 виконання обов`язків заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці покладено на заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення № 3 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці ОСОБА_1 ..

Відповідно до посадової інструкції заступника начальника митного поста - начальника відділу митного оформлення №1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, затвердженої в.о. начальника Одеської митниці Сергієм Гринчишиним 25.09.2023 метою посади є організація процедур митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України юридичними та фізичними особами в зоні діяльності відділу митного оформлення № 1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці. Організація та контроль діяльності відділу. Забезпечення взаємодії та координації роботи відділу.

До основних посадових обов`язків ОСОБА_4 , відповідно до Розділу 3 посадової інструкції віднесено, зокрема:

організація роботи та керівництво відділом ( пункті розділу 3), а саме: організація робочого процесу (у тому числі, визначення режиму та напрямків роботи, розподіл персоналу по ділянках роботи);

прийняття управлінських рішень з питань основної діяльності відділу та з кадрових питань;

контроль за дотримання режиму роботи відділу та функціонування пункту пропуску;

організація та контроль виконання завдань та функцій, покладених на відділ положенням про відділ та положенням про митний пост. Контроль належного виконання посадовими особами відділу митних формальностей, процедур митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України (пункт 2 розділу 3);

організація та забезпечення взаємодії відділу та координації дій з іншими структурними підрозділами митниці, митними органами, Держмитслужбою, з іншими державними органами, установами та організаціями, а також зі структурними підрозділами контрольних органів України та Республіки Молдова, залученими до спільного контролю у пункті пропуску, з питань основної діяльності відділу та функціонування пункту пропуску (пункт 5 розділу 3);

ініціювання, організація, забезпечення та участь у заходах з питань:

впровадження спрощених митних процедур відповідно до законодавства та сприяння створенню відповідних умов для полегшення торгівлі, сприяння транзиту, збільшенню товарообігу та пасажиропотоку через митний кордон України;

вдосконалення процедур спільного контролю та пропуску через державний кордон України товарів і транспортних засобів;

перевірки фактів неналежного виконання посадових обов`язків посадовими особами відділу, а також порушення (здійснення) у відповідних випадках дисциплінарних проваджень стосовно таких посадових осіб (пункт 6 розділу 3).

Як встановив суд, за результатом дисциплінарного провадження дисциплінарна комісія дійшла висновку, що відомості та інформація, зазначені в доповідній записці Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Державної митної служби України від 10.04.2024 №09/09/5710 є достовірними та підтверджують порушення основних обов`язків державного службовця з боку ОСОБА_4 в частині сумлінного і професійного виконання своїх посадових обов`язків (пункт 7 частини першої статті 8 Закону України від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ «Про державну службу»), тобто вчинення дисциплінарного проступку, встановленого пунктом 5 частини другої статті 65 Закону.

З урахуванням наведеного дії позивача кваліфіковано як ознаки дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 5 частини 2 статті 65 Закону № 889-VIII, а саме - невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їх повноважень.

В той же час, суд звертає увагу на те, що підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності є дисциплінарний проступок, сутність якого полягає у невиконанні чи неналежному виконанні особою посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їх повноважень.

Такими обставинами є виключно фактичні дані, що свідчать про реальну наявність у діях особи ознак дисциплінарного проступку, зокрема, протиправної поведінки, шкідливих наслідків та причинного зв`язку між ним і дією (бездіяльністю) порушника дисципліни, свідоме допущення настання несприятливих наслідків внаслідок вчинення особою певних дій чи бездіяльності.

Виходячи з суті спірних правовідносин і предмету доказування у цій справі, судом підлягає дослідженню правомірність висновків стосовно порушення позивачем функціональних обов`язків з урахуванням вимог Закону № 889-VIII та Порядку № 1039 у відповідності до укладеного Контракту, однак як засвідчують матеріали справи такий порядок притягнення до дисциплінарної відповідальності відповідачем не дотриманий.

Єдиною підставою для відкриття дисциплінарного провадження стала доповідна записка Відділу з питань запобігання та виявлення корупції Держмитслужби стосовно повідомлення від товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «TK ЮНІОН ГРУПП» про можливі неправомірні дії з боку посадових осіб Одеської митниці, яка відсутня в матеріалах дисциплінарного провадження та не досліджувалась членами Дисциплінарної комісії.

При цьому, Дисциплінарна комісія не взяла до уваги результати перевірки, проведеної відділом внутрішньої безпеки Одеської митниці на підставі скарги ТОВ «Торгівельна Компанія Юніон груп» вх. № 8469/13 від 25.03.2024, результат якої викладений в листі № 7.10-1/25/13/6609 Одеської митниці від 11.04.2024 року за підписом керівника (арк дисциплінарної справи 93-94) де вказано, що всі посадові особи діяли в межах повноважень.

В доповідній записці дії позивача кваліфіковано як ознаки дисциплінарного проступку, передбаченого п. 5 ч. 2 ст. 65 Закону України «Про державну службу», а саме - невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їх повноважень.

В той же час, підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності є дисциплінарний проступок, сутність якого полягає у невиконанні чи неналежному виконанні особою посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їх повноважень.

Такими обставинами є виключно фактичні дані, що свідчать про реальну наявність у діях особи ознак дисциплінарного проступку, зокрема, протиправної поведінки, шкідливих наслідків та причинного зв`язку між ним і дією (бездіяльністю) порушника дисципліни, свідоме допущення настання несприятливих наслідків внаслідок вчинення особою певних дій чи бездіяльності.

Відтак, юридична відповідальність особи, в тому числі і за порушення державного службовця, настає лише у випадку вчинення нею правопорушення. При цьому, відповідно до ч. 2 ст. 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

В контексті спірних правовідносин, це, зокрема, означає, що позивач повинен відповідати за порушення, які вчинені ним особисто, а не іншими інспекторами митниці.

Відповідач, доводячи правомірність накладення на позивача дисциплінарного стягнення, не довів суду, в чому конкретно полягає вина позивача. Якщо вони вважали, що така вина полягає у відсутності контролю за діями підлеглих, то необхідно довести, що саме повинен був вчинити позивач по службі в плані виконання своїх службових обов`язків щодо здійснення такого контролю і не вчинення чого призвело до порушення службових обов`язків підлеглими особами (не проведення інструкцій, оперативних нарад, раптових перевірок під час несення служби, не застосування заходів впливу до винних працівників, не виявлення порушень, не реагування на них у випадку виявлення тощо), що стало наслідком виявлених порушень з боку безпосереднього виконавця. Відповідач, не конкретизуючи вину позивача, виходить тільки з факту порушень службової дисципліни підлеглими працівниками та безпідставно вважає це достатньою підставою для застосування до позивача дисциплінарного стягнення, що на думку суду, є помилковим.

Застосування до позивача дисциплінарного стягнення за вчинене порушення підпорядкованим працівником не ґрунтується на нормах законодавства щодо персональної відповідальності особи.

Також відповідно до постанови Верховного Суду від 18.03.2020 справа № 818/1118/18 положеннями статті 61 Конституції України визначено, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

Апеляційний суд погоджується з доводами апелянта, що перелічення у наказі про застосування дисциплінарного стягнення пунктів основних посадових обов`язків начальника відділу митного оформлення №3 митного посту «Білгород-Дністровський» Одеської митниці, як і сам факт перебування на посаді начальника відділу митного оформлення митного поста не може бути безапеляційною підставою для застосування дисциплінарного стягнення до особи, без встановлення факту вчинення дисциплінарного проступку та вини державного службовця, та зворотного не доводить, а ні оскаржуване рішення суду, а ні наказ, а ні матеріали дисциплінарного провадження.

Як вбачається з матеріалів справи, 25.03.2024 року, старший зміни інспекторів Златов О.М. доповів позивачу, що на початку зміни провести огляд товари згідно митної декларації (тип ІМ ЕЕ) № UA500000/2024/910354 від 18.03.2024 року не вбачалося за можливе з огляду на те, що вантажні бокси з рампою були зайняті інспекторами Республіки Молдова, а о 21.00 годині 25.03.2024 року водій транспортного комерційного призначення реєстраційні номери ZMM822/A426KX відмовився від огляду через погані погодні умови, що зафіксовано доповідною запискою.

Так, митні формальності за кодами 210-1, 401-1, 801-1, 911-1 завершені 26.03.2024 року ОСОБА_3 в перший робочий день його зміни, про що наявні відмітки в ACMO.

За результатами виконання митних формальностей складений Акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 26.03.2024 № UA500170/2024/000014 (далі - Акт № 14). Відповідно до пункту 3 Акту №-14 об`єктом огляду був транспортний засіб ZMM822/A426KX та вантаж. Вантаж відповідає заявленому у митній декларації та товарно-супровідних документах, порушень митного законодавства не виявлено. Митні формальності відпрацьовано у відповідності до діючих норм, вчасно та порушень не було виявлено.

Згідно з Актом про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 26.03.2024 № UA500170/2024/000014 вбачається завершення повного огляду транспортного засобу та не виявлення в ході митного огляду товару, що не був зазначений в товаросупровідних документах, а саме з 687 місць перевірено 68, вантаж відповідає заявленому в митній декларації.

Враховуючи час прибуття для здійснення митного контролю та обсяг переміщуваного товару (687 місць), завершити огляд транспортного засобу та товару було фізично не можливо за період роботи однієї зміни працівників митного посту.

Так, оглянути весь товар, виявити товар, що ймовірно міг переміщувався з приховуванням та завершити митне оформлення не вбачалось за можливе за одну зміну у зв`язку з обмеженими можливостями щодо проведення митного огляду підрозділом митного оформлення, що функціонує у спільному пункті пропуску «Маяки-Удобне-Паланка», обумовленими низкою вказаних в позові факторів.

Відповідно до п.1 ст. 338 МКУ «Огляд товарів, транспортних засобів комерційного призначення, пред`явлених митному органу (у тому числі для перерахунку та зважування), проводиться в можливо короткий строк після прийняття рішення про його проведення».

Так, під час митного контролю товарів, транспортного засобу комерційного Документ сформований в системі «Електронний суд» 24.10.2024 7 призначення АСУР було згенероване повідомлення про необхідність проведення митного огляду транспортного засобу.

У зв`язку з тим, що у пунктах пропуску через митний кордон України в першу чергу здійснюється митний контроль та митне оформлення саме транспортних засобів, які перетинають митний кордон (незалежно від того, переміщуються вони з вантажем чи без вантажу), об`єктами митного огляду є і транспортний засіб комерційного призначення, і вантаж, який ним перевозиться у тому рахунку з метою виявлення товарів, не заявлених до митного контролю у встановленому порядку.

Таким чином, за наявності згенерованих АСУР форм митного контролю «Проведення митного огляду транспортного засобу» (код 210-1), необхідності в доповненні визначеного переліку митних формальностей не було.

Відповідно до п. 16 Типової технологічної схеми здійснення митного контролю автомобільних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 451 в частині строків прийняття одного з наведених рішень - за результатами митного контролю митні органи приймають одне з рішень, як правило, протягом однієї доби. За результатами митного контролю вищевказаного транспортного засобу, а саме завершення митного огляду 26.04.2024 о 15-00, рішення про пропуск транспортного засобу було прийнято невідкладно та після завершення необхідних митних формальностей щодо товарів згідно попередньої митної декларації № UA500000/2024/910354 водієві автотранспортного засобу реєстр. номери ZMM822/A426KX (MD) було надано дозвіл на їх пропуск через митний кордон України (ввезення на митну територію України) 26.04.2024 о 15-36.

Так, митний огляд вищевказаного транспортного засобу було завершено о 15:00 год. 26.03.2024, без порушень та згідно нормативно-правових актів, що регламентують роботу відділу митного оформлення №1 митного поста «Білгород-Дністровський» Одеської митниці.

Апеляційний суд зазначає, що ні судом першої інстанції, ані дисциплінарною комісією не було надане належної оцінки зазначеним обставинам.

З огляду на наведене, апеляційний суд погоджується з твердженням апелянта, що позивач діяв у відповідності до покладених на нього обов`язків, в межах своїх повноважень та з дотриманням вимог законодавства.

Твердження відповідача щодо не здійснення позивачем належного контролю за службовою діяльністю підпорядкованої йому посадової особи є необґрунтованими.

Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Таким чином, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції допустив неправильне застосування норм матеріального права при ухваленні судового рішення, внаслідок чого апеляційна скарга підлягає задоволенню, оскаржуване рішення - скасуванню, з прийняттям нового рішення про задоволення позову.

Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 2-12, 72-78, 242, 272, 286, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2024 року у справі № 420/16316/24 - скасувати та ухвалити нову постанову.

Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Одеської митниці №49-дс від 15 травня 2024 року «Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 ».

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 26.12.2024

Суддя-доповідач С.Д. ДомусчіСудді Г.В. Семенюк О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124083682
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —420/16316/24

Повістка від 27.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Постанова від 17.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Постанова від 17.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 14.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 18.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні