Рішення
від 23.11.2010 по справі 2-8056/10
ТОРЕЗЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-8056/10

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2010 року Торез ький міський суд Донецької області в складі:

головуючого Стріжакової Т .В.

при секретарі Терехової Є.Г .

розглянувши в залі суду в м .Торезі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного Фонду України в м.Торезі про визнан ня дій противоправними, зобо в' язання здійснити виплату недоплаченої допомоги, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суд у з позовом до відповідача пр о визнання дій противоправни ми, зобов' язання здійснити виплату недоплаченої допомо ги. Свої вимоги мотивує тим, що він є дитиною війни. Згідно зі ст.71 ЗУ «Про державний бюджет на 2007 рік» з метою приведення о кремих норм законів у відпов ідність з цим законом, на 2007 рік припинено, дії ст.6 ЗУ «Про соц іальний захист дітей війни». Разом з тим, 09.07.2007 року Конститу ційним судом України прийнят о Рішення №6-рп/2007, у відповідно сті до якого припинення дії з азначеного закону не відпові дає Конституції України, тоб то є неконституційним, зокре ма п.12 ст.71 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року. Рішенням К онституційного Суду України від 22.05.2008 року №10 рп також визнан о неконституційним, зокрема п.41 п.п.2 розділу 11 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до окремих законодавчих а ктів України». Відповідно до ст.71 Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2009 рік » КМУ надано право у 2009 році так ож встановлювати розмір соці альних виплат, які відповідн о до законодавства визначено відповідно до розміру мінім альної заробітної плати, в аб солютних сумах в межах асигн увань, передбачених відповід ними бюджетними програмами. Таким чином, нарахування та в иплата у 2009 році дітям війни по винна здійснюватись відпові дно до норм Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни». Відповідач зазначену доплату у 2009 році не нараховув ав та не сплачував, що є протип равним та таким, що на відпові дає Конституції України та З аконам України. Просить визн ати дії відповідача незаконн ими, зобов' язати Управління Пенсійного Фонду в місті Тор ез провести нарахування щомі сячної доплати до пенсії в ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, з 01 січня 2009 року по 31.12.2009 року, з 01.01.2010 року по день розгляду справи, виходя чи з розміру мінімальної пен сії за віком, встановленої ч.1 ст.28 Закону України «Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування» з урахув анням встановленого законод авством прожиткового мініму му для осіб, що втратили праце здатність.

Позивач, повідомлен ий в установленому порядку п ро час та місце розгляду спра ви, подав до суду заяву, в якій вказав, що вимоги підтримує в повному обсязі, просить спра ву розглянути у його відсутн ість.

Відповідач, повідомлений в установленому порядку про час та місце розгляду справи , у судове засідання представ ника не направив, направив до суду заперечення за позовом , просив справу розглянути у й ого відсутність.

Дослідивши матеріали спра ви, судом фактично встановле но, що позивач, ІНФОРМАЦІЯ_1 , є пенсіонером за віком та ві дноситься до категорії осіб із статусом «дитина війни» - осіб, які є громадянами Украї ни та яким на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світов ої війни було менше 18 років, пр о що свідчить відбиток штамп у у пенсійному посвідченні п озивача НОМЕР_1 (а.с.4).

У запереченнях відповідач а УПФУ вказано, що позивач пер ебуває на обліку в УПФУ як отр имувач пенсії за віком, згідн о із п.5 ст.18 ЗУ «Про загальнообо в' язкове пенсійне страхува ння» страхові внески не можу ть використовуватися на цілі , не передбачені цим Законом. У зв' язку з Рішенням Констит уційного Суду України від 09.07.20 07 року у справі №1-29/2007р. законода вчим органом не прийнято жод ного нормативного акту на ви конання вказаних вимог Закон у, не визначено на законодавч ому рівні, які органи повинні виплачувати підвищення до п енсії, за рахунок яких джерел , в якому порядку, яким чином о бчислювати вказаний розмір, тому немає підстав вважати, щ о саме органи УПФУ повинні ви плачувати таке підвищення із бюджету Пенсійного Фонду. За конодавством України не пере дбачено автоматичного відно влення дії норми, яка втратил а чинність на підставі норма тивно-правового акту, який ви знано у подальшому неконстит уційним. ПКМУ від 28.05.2008р. №530 вста новлено, що дітям війни до пен сії або щомісячного довічног о грошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги , що виплачується замість пен сії, підвищення проводиться у твердих розмірах: з 22 травня -48,10грн., з 1 липня-48,20грн., з 1 жовтня -49,80грн. Розмір підвищення пенс ії нарахований вірно, згідно із нормами діючого законода вства. У позові просить відмо вити, справу розглянути без у часті представника УПФУ.

Відповідно до ч.2 ст.6 Констит уції України органи законода вчої, виконавчої та судової в лади здійснюють свої повнова ження у встановлених Констит уцією межах і відповідно до з аконів України. В Україні виз нається і діє принцип верхов енства права. Конституція ма є найвищу юридичну силу. Зако ни та інші нормативно-правов і акти приймаються на основі Конституції України та пови нні відповідати їй (ст.8). Орган и державної влади і місцевог о самоврядування, їх посадов і особи зобов' язані діяти л ише на підставі, в межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та Законам и України (ч.2 ст.19). Конституцій ні права і свободи гарантуют ься і не можуть бути скасован і. При прийнятті нових законі в або внесенні змін до чинних законів не допускається зву ження змісту та обсягу існую чих прав і свобод (ст.22). Громадя ни мають право на соціальний захист, що включає право на за безпечення їх у разі повної, ч асткової або тимчасової втра ти працездатності, в інших ви падках, передбачених законом (ст.46).

Відповідно до ч.2 ст.3 ЗУ «Про соціальний захист дітей війн и» державні соціальні гаран тії дітям війни, встановлені цим Законом не можуть бути об межені або скасовані іншими нормативно-правовими актами . Статтею 6 даного Закону перед бачено, що дітям війни пенсії або щомісячне грошове утрим ання чи державна соціальна д опомога, що виплачується зам ість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенс ії за віком, а статтею 7 передб ачено, що фінансове забезпеч ення державних соціальних га рантій, передбачених цим Зак оном, здійснюється за рахуно к коштів Державного бюджету України. Згідно зі ст.1 розділу ІV Прикінцевих положень ЗУ „П ро соціальний захист дітей в ійни” № 2195-ІV від 18.11.2004р., цей закон набирає чинності 01.01.2006р.

Статтею 28 ЗУ “Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування” визначено, щ о мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у ро змірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працез датність, визначеного законо м.

Визначення прожиткового м інімуму, закладення правової основи для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії грома дян на достатній життєвий рі вень дає ЗУ «Про прожитковий мінімум» від 15.07.1999р. №966-14, а також ЗУ «Про державні та соціальн і стандарти та Державні соці альні гарантії» від 5.10.2000р. №2017-111, згідно із ст.1 якого прожитков ий мінімум використовується для визначення, у тому числі м інімального розміру пенсії з а віком.

Відповідно до ч.1 ст.2 ЗУ «Про прожитковий мінімум» від 15.07.199 9 року передбачено, що прожитк овий мінімум застосовується для встановлення розмірів м інімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за вік ом, визначення розмірів соці альної допомоги, допомоги сі м' ям з дітьми, допомоги по бе зробіттю, а також стипендій т а інших соціальних виплат, ви ходячи із вимог Конституції України і повинні їй відпові дати.

ЗУ «Про державні та соціаль ні стандарти та Державні соц іальні гарантії» у ст.17 передб ачено, що до числа основних де ржавних соціальних гарантій включаються: мінімальний ро змір пенсії за віком; основні соціальні гарантії не можут ь бути нижчими від прожитков ого мінімуму, встановленого законом. Відповідно до ч.3 ст.4 З У «Про прожитковий мінімум» прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних г руп населення, щороку затвер джуються Верховною Радою Укр аїни в законі про Державний б юджет України на відповідний рік. Прожитковий мінімум пуб лікується у офіційних виданн ях загальнодержавної сфери р озповсюдження.

Пунктом 12 статті 71 ЗУ "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к" від 19.12.2006 р. N 489-V дію ст. 6 вказаног о Закону було зупинено на 2007 рі к, з урахуванням статті 111 цьог о Закону, якою було встановле но, що у 2007 році підвищення до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, яка виплачується замість п енсії, відповідно до ст. 6 ЗУ "Пр о соціальний захист дітей ві йни" виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яки х поширюється дія ЗУ "Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"), у ро змірі 50 відсотків від розміру надбавки, встановленої для у часників війни.

Рішенням Конституційного суду України від 9 липня 2007 року N 6-рп/2007 у справі №1-29/2007 про соціал ьні гарантії був визнаний та ким, що не відповідають Конст итуції України (є неконститу ційними), положення пункту 12 с татті 71 ЗУ "Про Державний бюдж ет України на 2007 рік", яким зупи нено на 2007 рік дію статті 6 ЗУ "Пр о соціальний захист дітей ві йни".

Відповідно до пункту 5 резол ютивної частини вказаного рі шення Конституційного суду, воно має преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді позовів у зв'язку з правовідносинами , які виникли внаслідок дії по ложень статей законів, що виз нані неконституційними.

Відповідно до ч.2 ст.152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.

Таким чином, з 9 липня 2007 року - дати ухвалення рішення Конс титуційним судом України N 6-рп /2007, вказані норми ЗУ "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік" в тратили чинність, а, отже, з ць ого часу відновлено дію ст.6 За кону в повному обсязі. Тому з 0 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року позивач має право як дитина в ійни на 30 % підвищення мінімал ьної пенсії за віком, яка вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність, визн аченого законом. Тому позовн і вимоги позивача про визнан ня дій УПФУ неправомірними, з обов' язання вчинити певні д ії - здійснити нарахування та виплату йому підвищення до п енсії як «дитині війни» за пе ріод з 09 липня 2007 року по 31 грудн я 2007 року підлягають задоволе нню.

Підпунктом 2 пункту 41 розділ у 11 ЗУ «Про держаний бюджет на 2008 рік» та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни» від 28.12.2007 року №107-17, що наб рав чинності з 01.01.2008 року, ст.6 ЗУ "Про соціальний захист дітей війни" викладена в новій реда кції, яка передбачає, що «дітя м війни (крім тих, на яких поши рюється дія ЗУ "Про статус вет еранів війни, гарантії їх соц іального захисту"), до пенсії а бо щомісячного довічного гро шового утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, ви плачується підвищення у розм ірі надбавки, встановленої д ля учасників війни, тобто на 10 % прожиткового мінімуму для о сіб, які втратили працездатн ість.

Зміни, внесені п.п.2 п.41 розділ у 11 ЗУ «Про держаний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни» були визнані такими, щ о не відповідають Конституці ї України (є неконституційни ми), згідно із Рішенням Консти туційного Суду України від 22 т равня 2008 року №10-рп/2008. У вказаном у рішенні Конституційним суд ом України зазначено, що поло ження ЗУ «Про держаний бюдже т на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України» визнані неконстит уційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституцій ним Судом України цього Ріше ння. Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв 'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень ЗУ «Про держаний бюджет н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни», визнаних неконстит уційними.

Відповідно до принципу дії нормативно-правового акту у часі, у зв' язку з прийняттям нової редакції ст.6 ЗУ «Про со ціальний захист дітей війни» (п.п.2 п.41 р.11 ЗУ «Про державний бю джет на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України»), редакція зазн аченої статті, що існувала до 1.01.2008 року втратила чинність. На підставі Рішення Конституці йного Суду України «10-рп від 22.0 5.2008 року втратила чинність нов а редакція ст.6 ЗУ «Про соціаль ний захист дітей війни», внас лідок чого відновлена попере дня редакція закону.

З 22 травня 2008 року - дати ухвал ення рішення Конституційним судом України №10-рп/2008, норми З акону України ЗУ «Про держан ий бюджет на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України» втратили чинність, а, отже, з цього часу відновлено дію ст.6 Закону в п овному обсязі. Тому з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року позив ач має право як дитина війни н а 30% підвищення мінімальної пе нсії за віком, яка встановлює ться у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законом. З 1 січня 2008 року вка зана стаття 6 була викладена в іншій редакції, за якою випла та 30% підвищення пенсії передб ачена не була, тому в цій части ні вимоги не підлягають задо воленню.

28.05.2008 року Кабінетом Міністрі в України була прийнята пост анова №530 «Деякі питання соціа льного захисту окремих катег орій громадян», відповідно д о п.8 якої встановлено, що дітя м війни до пенсії або щомісяч ного довічного грошового утр имання чи державної соціальн ої допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення п роводиться у твердих розміра х: з 22 травня - 48,10грн., з 1 липня - 48,20грн., з 1 жовтня - 49,80грн.

Таким чином, підвищення діт ям війни виплачується УПФУ в ідповідно до зазначеної пост анови, а не Закону, внаслідок ч ого є наявними правові підст ави для визнання протиправни ми дій, бездіяльності УПФУ в м .Торезі в порушенні права на о тримання підвищеного розмір у пенсії з 22.05.2008 року відповідно до ст.6 ЗУ «Про соціальний зах ист дітей війни».

Тому позовні вимоги позива ча про визнання дій УПФУ непр авомірними, зобов' язання вч инити певні дії - здійснити на рахування та виплату йому пі двищення до пенсії як «дитин і війни» за період 22 травня 2008 р оку по 31 грудня 2008 року підляга ють задоволенню.

Відповідно до ст.71 ЗУ «Про де ржавний бюджет на 2009 рік» КМУ н адано право у 2009 році встановл ювати розміри соціальних вип лат, які відповідно до законо давства визначаються залежн о від розміру мінімальної за робітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, пер едбачених за відповідними бю джетними програмами.

Дана норма передбачає вста новлення в абсолютних сумах розмірів лише тих виплат, вих ідним критерієм розрахунку я ких є розмір мінімальної зар обітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відносини, оскільки розмір з азначених соціальних виплат згідно із ЗУ «Про соціальний захист дітей війни» залежит ь від розміру мінімальної пе нсії за віком.

Отже нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З У «Про соціальний захист діт ей війни».

Нарахування та виплата у 2010 р оці дітям війни підвищення д о пенсії або щомісячного гро шового довічного утримання ч и державної соціальної допом оги, що виплачується замість пенсії, повинні здійснювати ся відповідно до норм ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни».

Тому позовні вимоги позива ча про визнання дій УПФУ непр авомірними, зобов' язання вч инити певні дії - здійснити на рахування та виплату йому пі двищення до пенсії як «дитин і війни» за період 01 січня 2010 ро ку по 23 листопада 2010 року включ но підлягають задоволенню.

Суд не приймає аргумент орг ану державної влади щодо бюд жетних асигнувань, оскільки органи державної влади не мо жуть посилатися на відсутніс ть коштів як на причину невик онання своїх зобов' язань. Щ одо виконання рішення Європе йського суду з прав людини у с праві «Кечко проти України» вказано, що така відмова є сва вільною та незаконною. З огля ду на правову позицію Європе йського суду з прав людини, ви словлену у даному рішенні, ре алізація особою права, що пов ' язане з отриманням бюджетн их коштів, яке базується на сп еціальних та чинних на час ви никнення спірних правовідно син нормативно-правових акта х національного законодавст ва, не може бути поставлена у з алежність від бюджетних асиг нувань, тобто посилання орга нами державної влади на відс утність коштів як на причину невиконання своїх зобов' яз ань, судом не можуть бути при йняті до уваги.

Судом встановлено, що всупе реч рішенню Конституційного Суду України від 09.07.2007р. N 6-рп/2007, ві д 22.05.2008р. №10-рп УПФУ підвищення до пенсії позивачеві за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05.2008р. по 31.12.2008р., за 2009 рік та з 01.01.2010 року по 23.11.2010 року в ключно не перераховано (не на раховано) і пенсія не виплачу валась у повному обсязі. Тому бездіяльність УПФУ у вказан ий період є протиправною, так ою, що не відповідає ст.6 ЗУ «Пр о соціальний захист дітей ві йни», а вимоги позивача про зо бов' язати УПФУ здійснити на рахування та виплату позивач у як «дитині війни» за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 ро ку, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року, за 2009 рік, та за 01.01.2010 року п о 23.11.2010 року включно підвищення до пенсії відповідно ст.6 ЗУ « Про соціальний захист дітей війни», в редакції, яка діяла в ці періоди, у розмірі 30% мініма льної пенсії за віком, з враху ванням фактично отриманих су м в цій частині підлягають за доволенню.

Керуючись ст.1, 3, ч.2 ст.6, ст.8, ч.2 с т.19, ст.22, ст.46, ч.1 ст.50, 92,152 Конституці ї України, Законами України: ч.2 ст.3, ст.6, 7 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни», ЗУ „Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування”, ЗУ «Про прожитковий мінімум», З У «Про державні та соціальні стандарти та Державні соціа льні гарантії», ЗУ «Про Держа вний бюджет України на 2009 рік» , ЗУ «Про Державний бюджет Укр аїни на 2010 рік», Рішенням Конст итуційного суду України від 9 липня 2007 року N6-рп/2007, від 22.05.2008 року №10-рп, ст.ст.3,10, 15,60,79,197,209,210,212,214,215,223 ЦПК Ук раїни, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправною безд іяльність Управління Пенсій ного Фонду України в місті То резі Донецької області по не здійсненню нарахування та ви плати підвищення до пенсії ОСОБА_1 - як «дитин і війни» за період з 09 липня 2007 р оку по 31 грудня 2007 року, з 22 травн я 2008 року по 31 грудня 2008 року та з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 рок у, з 01 січня 2010 року по 23 листопад а 2010 року включно в розмірах, п ередбачених ст.6 ЗУ «Про соціа льний захист дітей війни».

Зобов' язати Управління П енсійного Фонду України в мі сті Торезі Донецької області здійснити нарахування та ви плату на користь ОСОБА _1 як «дитині війни» за п еріод з 09 липня 2007 року по 31 груд ня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 г рудня 2008 року та з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01 січня 2010 ро ку по 23 листопада 2010 року включ но підвищення до пенсії відп овідно ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни», у розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом, виходячи з розміру мініма льної пенсії за віком, встано вленої ч.1ст.28 ЗУ «Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування» з урахуванн ям встановленого законодавс твом прожиткового мінімуму д ля осіб, що втратили працезда тність, з врахуванням фактич но отриманих сум.

Апеляційна скарга на рішен ня суду подається протягом д есяти днів з дня його оголоше ння. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час п роголошення судового рішенн я, можуть подати апеляційну с каргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рі шення.

Рішення суду набира є законної сили після закінч ення строку для подання апел яційної скарги, якщо апеляці йну скаргу не було подано. У ра зі подання апеляційної скарг и рішення, якщо його не скасов ано, набирає законної сили пі сля розгляду справи апеляцій ним судом.

Суддя: Т.В.Стріжакова

СудТорезький міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення23.11.2010
Оприлюднено25.11.2010
Номер документу12417622
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-8056/10

Ухвала від 01.11.2010

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Турецький О. С.

Ухвала від 11.10.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Мохонько В. В.

Рішення від 05.08.2010

Цивільне

Добропільський міськрайонний суд Донецької області

Хандурін В. В.

Рішення від 27.09.2010

Цивільне

Волноваський районний суд Донецької області

Троян Л. Г.

Рішення від 23.03.2011

Цивільне

Ленінський районний суд м.Вінниці

Борисюк І. Е.

Рішення від 29.11.2010

Цивільне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Боровікова Алла Іванівна

Рішення від 01.09.2010

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Продан Борис Григорович

Ухвала від 01.11.2010

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Турецький Олександр Сергійович

Ухвала від 17.09.2010

Цивільне

Київський районний суд м.Донецька

Бурлаченко Олег Олександрович

Рішення від 23.11.2010

Цивільне

Торезький міський суд Донецької області

Стріжакова Тетяна Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні