Ухвала
від 06.01.2025 по справі 806/755/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про відмову у заміні сторони або третьої особи

06 січня 2025 року м. Житомир справа № 806/755/17

категорія 6887

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Черняхович І.Е., розглянувши заяву про заміну відповідача на її правонаступника в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" до Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання дій неправомірними та зобов`язання визнати податкові накладні,

встановив:

У провадженні Житомирського окружного адміністративного суду перебувала справа №806/755/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" до Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області, в якому товариство, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просило:

- визнати дії Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області по неприйняттю податкової звітності, поданої в електронній формі - неправомірними та зобов`язати Житомирську ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області визнати податкову накладну №1 від 03.03.2017 - зареєстрованою 03.03.2017 та податкову накладну №3 від 04.04.2017 - зареєстрованою 04.04.2017.

За наслідками розгляду зазначеної справи Житомирський окружний адміністративний суд прийняв постанову від 07.04.2017, якою позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" задовольнив:

- визнав протиправною бездіяльність Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області, що виразилась у неприйнятті електронних документів Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи";

- визнав такою, що подана та зареєстрована 03 березня 2017 року, податкову накладну №1 від 03.03.2017;

- визнати такою, що подана та зареєстрована 04 квітня 2017 року, податкову накладну №3 від 04.04.2017.

Ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2017 року та постановою Верховного Суду від 02 травня 2023 року вищезазначена постанова Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2017 у справі №806/755/17 була залишена без змін.

До суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" надійшла заява (вх.№84143/23), в якій позивач просить:

1) у справі №806/755/17 в частині судового рішення про визнання такою, що подана та зареєстрована 04 квітня 2017 року, податкової накладної №3 від 04.04.2017, замінити сторону, а саме відповідача - Житомирську об`єднану державну податкову інспекцію ГУ ДФС у Житомирській області на Державну податкову службу України;

2) у справі №806/755/17 встановити спосіб виконання судового рішення в частин - визнання такою, що подана та зареєстрована 04 квітня 2017 року, податкової накладної №3 від 04.04.2017, шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 04.04.2017, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Дружні сходи", датою її фактичного надходження;

3) у справі №806/755/17 зобов`язати Державну податкову служби України подати у встановлений судом строк звіт про виконання постанови Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2017.

На обґрунтування поданої заяви Товариство з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" зазначило, що постанова Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2017 у справі №806/755/17 не містить формулювання, яке б надавало можливість здійснення його примусового виконання. Вказує, що до даного часу вказане судове рішення не виконано, податкова накладна від 04.04.2017 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних не зареєстрована. При цьому, на переконання товариства постанова Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2017 у справі №806/755/17 не виконується з двох причин:

1) у зв`язку із правонаступництвом відповідача в частині судового рішення про визнання податкової накладної від 04.04.2017 №3 такою, що подана та зареєстрована 04 квітня 2017 року, із Житомирської ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області на Державну податкову службу України, яка у свою чергу не визнає обов`язок виконання судового рішення, оскільки не є стороною у справі;

2) у зв`язку із не встановленням способу виконання судового рішення, який би дозволив вжити заходів його примусового виконання.

Зокрема, у поданій до суду заяві Товариство з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" зауважило, що на підставі постанов Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 №296 "Про реформування територіальних органів Державної фіскальної служби України", від 19.06.2019 №537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" та від 30.09.2020 №893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби" відбулося фактичне (компетенційне) процесуальне правонаступництво від Житомирської ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області до Головного управління ДПС у Житомирській області (код ЄДРПОУ ВП 44096781). Однак, відповідно до положень пунктів 19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, обов`язок по реєстрації податкових накладних в ЄРПН покладається на Державну податкову службу України. У зв`язку з чим, товариство надіслало судове рішення у справі №806/755/17 до Державної податкової служби України, однак у листі від 09.11.2023 №3356916199-00-05-02-01-06 остання повідомила, що вона не є стороною по даній справі.

Враховуючи вказані обставини, а також те, що судове рішення тривалий час свідомо не виконується контролюючим органом, Товариство з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" вважає, що є достатні підстави для заміни відповідача у справі з Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Житомирській області на Державну податкову службу України.

Державна податкова служба України надіслала до суду свої заперечення на подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" заяву, в яких вказало, що Державна податкова служба України не є правонаступником Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області. Ні Державна фіскальна служба України, ні Державна податкова служба України не були стороною по справі, не мали ні можливості, ні права подати відзив на адміністративний позов та заперечити проти позову, оскаржити судові рішення. Таким чином, заміна сторони - Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області на ДПС України порушить процесуальні права останньої та суперечитиме положенням статтей 52, 379 КАС України. Враховуючи вищезазначене, Державна податкова служба України просила відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" у задоволенні поданої заяви.

Розглянувши подану заяву в частині заміни відповідача у справі №806/755/17 Житомирську об`єднану державну податкову інспекцію ГУ ДФС у Житомирській області на Державну податкову службу України, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Однією із підстав процесуального правонаступництва є припинення юридичної особи.

Згідно з частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.

Приписами частини 5 статті 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

28 березня 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову №296 "Про реформування територіальних органів Державної фіскальної служби", якою вирішив реорганізувати деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання як структурних підрозділів до відповідних територіальних органів служби. Зокрема, згідно цієї постанови Житомирська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Житомирській області була реорганізована шляхом приєднання до Головного управління ДФС у Житомирській області.

В подальшому, постановою Кабінету Міністрів України "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України" від 18.12.2018 №1200 вирішено утворити Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.

Крім того, вказаною постановою встановлено, що Державна податкова служба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Натомість, Державна митна служба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну митну політику, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування митного законодавства. Державна податкова служба та Державна митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.

Основні завдання та повноваження Державної податкової служби були визначені в Положенні про Державну податкову службу, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227.

Відповідно до пункту 7 Положення Державна податкова служба здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи.

Судом встановлено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1; реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2; а також установлено, що територіальні органи Державної фіскальної служби, які реорганізуються, продовжують здійснювати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної податкової служби.

Серед переліку територіальних органів Державної податкової служби, що утворюються (додаток 1), визначено Головне управління ДПС у Житомирській області. Згідно із додатком 2 Головне управління ДФС у Житомирській області реорганізовується шляхом приєднання до Головного управління ДПС у Житомирській області.

Наказом Державної податкової служби України "Про затвердження положень про територіальні органи ДПС" №14 від 12.07.2019, затверджено положення про Головне управління ДПС у Житомирській області (далі - Положення).

Відповідно до пункту 1 Положення Головне управління ДПС у Житомирській області є територіальним органом Державної податкової служби України, який підпорядковується Державній податковій службі. Головне управління ДПС забезпечує реалізацію повноважень ДПС на території Житомирської області. Головне управління ДПС є правонаступником усіх прав та обов`язків Головного управління ДФС у Житомирській області.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України "Питання Державної податкової служби" від 21.08.2019 № 682-р погоджено забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" від 06.03.2019 №227, функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється.

Наказом Державної податкової служби України від 28.08.2019 № 36 розпочато виконання Державною податковою службою України функцій і повноважень Державної фіскальної служби України, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Державну податкову службу.

Наказом Головного управління ДПС у Житомирській області від 29.08.2019 № 6 розпочато виконання Головним управлінням ДПС у Житомирській області повноважень Головного управління ДФС у Житомирській області, що припиняється.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Головне управління ДПС у Житомирській області зареєстровано 31.07.2019.

Відтак, правонаступником Головного управління ДФС у Житомирській області є Головне управління ДПС у Житомирській області (код ЄДРПОУ 43142501).

В подальшому, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 №893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби", наказу ДПС України від 08.10.2020 №556 "Про ліквідацію територіальних органів ДПС" ліквідовано Головне управління ДПС у Житомирській області (код ЄДРПОУ 43142501), як юридичну особу публічного права та відповідно до наказу ДПС від 30.09.2020 №529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" утворено Головне управління ДПС у Житомирській області (код ЄДРПОУ ВП 44096781), як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України.

Згідно з вимогами Положення про Головне управління ДПС у Житомирській області, затвердженого наказом ДПС від 12.11.2020 №643, Головне управління ДПС у Житомирській області (код ЄДРПОУ ВП 44096781) є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Житомирській області (код ЄДРПОУ 43142501).

Відтак, внаслідок проведення вищезазначених реорганізацій, владні, управлінські функції в результаті правонаступництва фактично перейшли від Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області до Головного управління ДПС у Житомирській області (код ЄДРПОУ 44096781).

В свою чергу, Державна податкова служба України не є правонаступником Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області в розумінні ст. 52 КАС України, а тому правові підстави для задоволення заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" в частині заміни відповідача на правонаступника є безпідставною та не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 52, 243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ухвалив:

Відмовити у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" про заміну відповідача у справі №806/755/17 на правонаступника.

Ухвала суду набирає законної сили негайно після її підписання суддею.

Ухвала суду може бути оскаржена до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.01.2025
Оприлюднено08.01.2025
Номер документу124236724
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/755/17

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Постанова від 02.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 27.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 06.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 06.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 27.06.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 12.06.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні