ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 січня 2025 рокуЛьвівСправа № 460/28176/23 пров. № А/857/9488/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді:Носа С.П.;
суддів:Кухтея Р.В., Ільчишин Н.В.;
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Приватного підприємства "Рівне Транс" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 15 березня 2024 року у справі № 460/28176/23 (суддя Друзенко Н.В., м. Рівне) за адміністративним позовом Приватного підприємства "Рівне Транс" до Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-
В С Т А Н О В И В:
18 грудня 2023 року Приватне підприємство "Рівне Транс" (далі позивач) звернулося у Рівненський окружний адміністративний суд з адміністративним позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області Державної служби України з безпеки (далі відповідач), в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 17.10.2023 №024240 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн.
Позивач свої вимоги обгрунтовує тим, що за результатами рейдової перевірки відповідачем складено акт про порушення позивачем статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» - під час надання послуг з перевезення пасажирів на приміському маршруті Рівне ПВА - Шпанів перевізник не забезпечив наявності у водія документів на маршрут. За наслідками розгляду Акту первірки, відповідач виніс постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №024240 від 17.10.2023, однак позивач вважає її протиправною, оскільки під час рейдової перевірки водій надав інспектору усі необхідні документи, що визначені нормами чинного законодавства..
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 15 березня 2024 року у задоволенні позову Приватного підприємства "Рівне Транс" до Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №024240 від 17.10.2023, - відмовлено повністю.
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм процесуального права та неправильне застосуванням норм матеріального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позов виходячи з мотивів викладених у апеляційній скарзі.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що під час здійснення перевезень пасажирів на автобусному матршруті загального користування №1408 Рівне ПВА Шпанів перевізником забезпечено водія транспортного засобу, який здійснює таке перевезення паспортом приміського автобусного маршруту регулярних перевезень за №1712, який містить всі необхідні документи передбачені статтею 39 Закону №2344-ІІІ. Зі змісту паспорта №1712 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі за маршрутом Рівне ПВА Шпанів, вбачається, що він затверджений ПП «Рівне Транс» та погоджений Управлінням превентивної діялності ГУ НП в Рівненській області 30.11.2016. В цьому паспорті міститься, зокрема: схема приміського маршруту Рівне ПВА Шпанів; розклад руху автобусів на період з 21.11.2016 по 20.11.2020 на маршруті №1408 Рівне ПВА Шпанів (графік №3); таблиця вартості проїзду на маршруті Рівне ПВА Шпанів, рейс №1408; відомості про зміни на маршруті; погодження Управлінням патрульної поліції в Рівненській області ДПП та затверджені ПП «Рівне Транс» зміни до схеми приміського маршруту Рівне ПВА Шпанів; розклад руху автобусів на період з 18.01.2018 по 20.11.2021 на маршруті №1408 Рівне ПВА Шпанів (графік №3); розклад руху автобусів на період з 02.01.2019 по 01.01.2024 на маршруті №1408 Рівне ПВА Шпанів (графік №1); графік режиму праці та відпочинку водіїв. Враховуючи вказане, апелянт вважає, що покликання відповідача на те, що водієм автобуса не надано усіх необхідних документів (схеми маршруту, розкладу руху та таблиці вартості проїзду) для таких перевезень є безпідставиними та необгрунтованими.
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу позивача, вважаючи, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а доводи апеляційної скарги є безпідставними. Тому, з підстав, викладених у відзиві, просить апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.
Переглянувши справу за наявними у ній матеріалами, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до Ліцензії Міністерства транспорту та зв`язку України серії АГ №503840 від 18.01.2011(строк дії ліцензії необмежений), Приватне підприємство «Рівне Транс» має право на провадження такого виду господарської діяльності, як надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів автобусами (а.с.24).
На підставі договору №1312 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 21.11.2016 (а.с.25-30), який був переукладений 12.01.2019 за №1408 (а.с.38-42), та 27.10.2021 за №1740 (а.с.31-37), на підставі відповідного Протоколу засідання обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, ПП «Рівне Транс» здійснює перевезення пасажирів на регулярному маршруті Рівне ПВА Шпанів (гр.№3), №1408.
Для надання послуг з перевезення пасажирів на даному регулярному маршруті перевізник використовує належний йому автобус БАЗ А079.03, держномер НОМЕР_1 (Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 )(а.с.19-20).
Відповідно до щотижневого графіка проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області Укртрансбезпеки у період з 02.10.2023 по 08.10.2023 (від 29.09.2023) та направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) №015748 від 29.09.2023 (а.с.71-72,141), у с.Шпанів. ПВА м-т Рівне-Шпанів, інспектором Ямпілець О.А. здійснено перевірку транспортного засобу марки БАЗ номерний знак НОМЕР_3 , під керуванням водія ОСОБА_1 .
Результати перевірки оформлені Актом №021434 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 02.10.2023 (а.с.16).
В акті зафіксовано, що під час надання послуг з перевезення пасажирів на приміському маршруті Рівне-Шпанів перевізник не забезпечив водія документами на маршрут, а саме відсутня схема маршруту, таблиця вартості проїзду, розклад руху, затверджений замовником перевезень, чим порушив вимоги ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Водій з актом ознайомлений, від підпису відмовився.
До акту перевірки інспектором додано копії: посвідчення водія, реєстраційні документи на транспортний засіб, фото транспортного засобу, паспорт № 1712 приміського автобусного маршруту (титульна сторінка) (а.с.17-20, 118)).
17.10.2023 контролюючим органом винесено постанову №024240 про застосування до ПП «Рівне Транс» адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн., за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.39 цього Закону (а.с.15, 119).
Постанова направлена на адресу ПП «Рівне Транс» 18.10.2023 супровідним листом №80481/35/24-23 рекомендованим поштовим відправленням та отримана адресатом 23.10.2023 (а.с.117 зворот, 120 зворот).
Не погодившись із прийнятою постановою, позивач звернувся з цим позовом до суду першої інстанції.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Як слідує з матеріалів справи, позивач ПП «Рівне Транс» здійснює господарську діяльність з надання послуг з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом, та відповідно до ліцензії серії АГ № 503840, виданої Головною державною інспекцією України з безпеки на наземному транспорті (Головавтотрансінспекція) 18.01.2011р., має дозвіл на внутрішні перевезення пасажирів автобусами.
Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , транспортний засіб марки «БАЗ», з державним реєстраційним номером НОМЕР_3 , 2005 року виготовлення, належать на праві власності ПП «Рівне Транс».
21.11.2016р. між ПП «Рівне Транс» (перевізник) та Управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації (організатор перевезень) укладено договір № 1312 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 1408 Рівне ПВА - Шпанів (гр. № 3) із строком дії до 20.11.2021р.
Організатором перевезень надано перевізнику Дозвіл для роботи на автобусному маршруті Рівне ПВА - Шпанів (гр.№ 3), який дійсний до 20.11.2021р.
Крім того, 02.01.2019р. між ПП «Рівне Транс» (перевізник) та Управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації (організатор перевезень) укладено договір № 1408 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 1408 Рівне ПВА - Шпанів (гр. № 1) із строком дії до 01.01.2024р.
Організатором перевезень надано перевізнику Дозвіл для роботи на автобусному маршруті Рівне ПВА Шпанів (гр. № 1), який дійсний до 01.01.2024р.
Під час здійснення перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 1408 Рівне ПВА - Шпанів перевізником забезпечено водія транспортного засобу, який здійснює таке перевезення, паспортом приміського автобусного маршруту регулярних перевезень № 1712, який містить всі необхідні документи, передбачені ст.39 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Зі змісту вказаного паспорту встановлено, що він затверджений ПП «Рівне Транс» та погоджений Управлінням превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Рівненській обл. 30.11.2016р., що підтверджується відповідними відмітками на такому паспорті та листом Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Рівненській обл. № 2461/116/39/02-2016 від 30.11.2016р.
Копію такого паспорту було пред`явлено водієм транспортного засобу марки «БАЗ», з державним реєстраційним номером НОМЕР_3 , уповноваженим особам Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській обл. в ході проведення рейдової перевірки 02.10.2023р.
Факт пред`явлення водієм до перевірки вказаного паспорту приміського автобусного маршруту регулярних перевезень підтверджується відповідачем у відзиві, а також долученою до нього копією першої сторінки такого паспорту.
Вимоги до паспортів автобусних маршрутів регулярних та регулярних спеціальних перевезень, процедуру розроблення, погодження та затвердження таких паспортів, встановлює Порядок розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затв. наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 278 від 07.05.2010р.
Відповідно до п.1.3 вказаного Порядку автомобільний перевізник повинен забезпечити водія автобуса, що здійснює перевезення пасажирів за маршрутом регулярних перевезень, - таблицею вартості проїзду (крім міських перевезень), схемою маршруту та копією затвердженого організатором перевезень розкладу руху.
Згідно з п.2.1 зазначеного Порядку паспорт маршруту включає: схему маршруту; характеристику маршруту, у тому числі відомості щодо усіх залізничних переїздів, через які проходить автобусний маршрут (у разі їх наявності); копію затвердженого організатором розкладу руху автобусів; графік режиму праці та відпочинку водіїв; таблицю вартості проїзду, затверджену перевізником (для регулярних перевезень); список пасажирів (для регулярних спеціальних перевезень), перевезення яких передбачено договором про регулярні спеціальні перевезення та які застраховані в установленому законодавством порядку (крім маршрутів регулярних спеціальних перевезень у межах населеного пункту та маршрутів, що виходять за межі території населеного пункту, протяжність яких не більше ніж 50 кілометрів, туристично-екскурсійних перевезень, а також перевезення осіб, що перетинають лінію розмежування в Донецькій і Луганській областях та адміністративний кордон між Автономною Республікою Крим та Херсонською областю); відомості про зміни на маршруті; умови здійснення перевезень на маршруті (для регулярних спеціальних перевезень); акт відповідності паспорта автобусного маршруту умовам здійснення перевезень на маршруті (для регулярних спеціальних перевезень); договір про надання послуг (для регулярних спеціальних перевезень); відомості про виявлені порушення умов здійснення перевезень пасажирів, що розміщуються на зворотному боці титульного аркуша паспорта (для регулярних спеціальних перевезень).
У паспорті маршруту зазначають назву маршруту, яка складається з назв початкового та кінцевого пунктів маршруту (зупинок), а для приміських, міжміських автобусних маршрутів загального користування - з назв автостанцій, у разі їх відсутності - з назв зупинок, передбачених розкладом руху.
Пунктом 2.8 згаданого Порядку передбачено, що у відомостях про зміни на маршруті зазначається інформація про всі зміни до схеми руху, кількості, тривалості та розташування зупинок, розкладу руху та інші зміни, які здійснюються організатором перевезень чи замовником послуг за згодою перевізника або без згоди перевізника у випадках, передбачених законодавством.
Окремі аркуші з відповідними змінами, погодженими з організатором перевезень, а у разі внесення змін до схеми автобусного маршруту або характеристики маршруту - також із відповідним уповноваженим підрозділом Національної поліції України, підшиваються до паспорта маршруту з одночасним внесенням відповідної інформації до відомостей про зміни на маршруті.
За змістом п.2.13 цього Порядку затвердження паспорта діючого автобусного маршруту регулярних перевезень (додаток 1) здійснюється перевізником; затвердження паспорта автобусного маршруту регулярних спеціальних перевезень (додаток 2) здійснюється замовником послуг за погодженням з організатором перевезень на відповідній території (у частині маршруту та графіка руху); затвердження паспорта нового автобусного маршруту регулярних перевезень (додаток 3) здійснюється організатором перевезень на відповідній території.
Уповноважений підрозділ Національної поліції України розглядає протягом 30 днів та в цей самий строк погоджує паспорти маршрутів (у частині схеми автобусного маршруту та характеристики маршруту) за умови дотримання вимог безпеки перевезень або надає обґрунтовану письмову відповідь із зазначенням причин відмови в погодженні (п.3.4 Порядку).
Аналіз вищевикладених правових норм свідчить на користь того, що паспорт автобусного маршруту регулярних перевезень набирає чинності з моменту його затвердження та втрачає чинність у разі: 1) неотримання перевізником права на обслуговування маршруту; 2) розірвання з перевізником договору про організацію перевезень; 3) анулювання дозволу на перевезення пасажирів.
Як встановлено судом апеляційної інстанції з матеріалів справи, позивач здійснює організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 1408 Рівне ПВА - Шпанів з листопада 2016 року на підставі договору № 1312 від 21.11.2016р. та продовжує його здійснювати до 01.01.2024р. відповідно до договору № 1408 від 02.01.2019р.
При цьому, доказів розірвання таких договорів та анулювання дозволу на перевезення пасажирів на момент здійснення рейдової перевірки матеріали справи не містять, як не містять доказів визнання недійсним/нечинним паспорта приміського автобусного маршруту регулярних перевезень за № 1712 в судовому порядку.
Як наслідок, паспорт № 1712 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень № 1408 Рівне ПВА - Шпанів відповідає вимогам п.2.1 Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затв. наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 278 від 07.05.2010р., та містить, зокрема, схему маршруту та розклад руху регулярних перевезень, а тому уповноваженими особами Укртрансбезпеки в ході проведення перевірки безпідставно не взято до уваги наявність у водія такого паспорта.
Встановлені під час судового розгляду обставини дають підстави для висновку про те, що складання відносно позивача Акта № 021434 від 02.10.2023р. як перевізника, який здійснює регулярні пасажирські перевезення, з покликанням на ненадання ним усіх необхідних документів для таких перевезень (схеми маршруту, розклад руху, таблиці вартості проїзду), є безпідставним.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції правильного до помилкового висновку про те, що відповідач застосував до позивача адміністративно-господарський штраф за наявності належних та достовірних доказів вчинення правопорушення.
Таким чином, відповідачем неправомірно притягнуто позивача до адміністративної відповідальності за порушення абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт», через що є наявними правові підстави для скасування спірної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.
Відповідно до частини першої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд зазначає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, допустився помилки в частині застосування норм матеріального права, а тому дійшов помилкового висновку щодо наявності підстав для відмови у задоволенні позову.
За таких обставин колегія суддів вважає правильним скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити адміністративний позов.
Керуючись статтями 243, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Рівне Транс" задовольнити.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 15 березня 2024 року у справі № 460/28176/23 скасувати та прийняти постанову, якою адміністративний позов Приватного підприємства "Рівне Транс" до Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області № 024240 від 17.10.2023 року про застосування до ПП «Рівне Транс» адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000 грн.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятоїстатті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя С. П. Нос судді Р. В. Кухтей Н. В. Ільчишин
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124312662 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні