РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
09 січня 2025 року м. Рівне№460/18247/21
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Ясковець О.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник Комісаров І.Д.,
відповідача: представник Каленіченко Л.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Державної екологічної інспекції Поліського округу доДержавного підприємства "Зірненський спиртовий завод" про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
Державна екологічна інспекція Поліського округу (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Державного підприємства "Зірненський спиртовий завод" (далі - відповідач, ДП "Зірненський спиртовий завод"), в якому просила застосувати заходи реагування Державного підприємства "Зірненський спиртовий завод" шляхом часткової зупинки діяльності, а саме: тимчасової заборони (зупинення) експлуатації водогосподарських споруд та пристроїв до встановлення засобів вимірювальної техніки та місця видалення відходів до обладнання його спостережувальними свердловинами.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначає, що прийняті заходи адміністративного впливу до позивача не призвели до усунення порушень вимог чинного законодавства у сфері охорони довкілля. Наголосив, що ДП "Зірненський спиртовий завод" продовжував здійснення господарської діяльності з порушенням законодавства про охорону навколишнього середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів з перевищенням лімітів скидів забруднюючих речовин. Така діяльність обмежується законом, тому до позивача слід застосувати заходи реагування шляхом часткової зупинки діяльності, а саме: тимчасової заборони (зупинення) експлуатації водогосподарських споруд та пристроїв. У зв`язку із наведеним, позивач просив позов задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 04.01.2022 прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, однак подав до суду письмові пояснення, в яких зазначив про усунення виявлених порушень. Вказав, що завод на даний час господарську діяльність не здійснює, виробництво спирту повністю зупинено, місця видалення відходів не використовуються. Окрім цього 22.07.2024 за результатами електронного аукціону №SPE001-UA-20240517-75767 від 20.06.2024 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирських областях та ТОВ "ТЕХНОКОМПЛЕКТСЕРВІС" укладено договір купівлі-продажу об`єкту приватизації, і цілісний майновий комплекс ДП "Зірненський спиртовий завод" передано за актом приймання-передачі ТОВ "ТЕХНОКОМПЛЕКТСЕРВІС". За таких умов відсутні правові підстави для застосування заходів реагування шляхом часткової зупинки діяльності підприємства, а саме: тимчасової заборони (зупинення) експлуатації водогосподарських споруд та пристроїв.
Ухвалою суду від 07.02.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.03.2022.
Ухвалою суду від 10.03.2022 розгляд справи відкладено до 07.04.2022.
Ухвалою суду від 07.04.2022 розгляд справи відкладено до 19.05.2022.
Ухвалою суду від 19.05.2022 розгляд справи відкладено до 16.06.2022.
Ухвалою суду від 16.06.2022 зупинено провадження у справі до припинення або сксування дії воєнного стану на території України.
Ухвалою суду від 07.11.2024 поновлено провадження у справі та призначено судове засідання на 02.12.2024.
Ухвалою суду від 02.12.2024 відкладено розгляд справи до 16.12.2024.
У судовому засіданні 16.12.2024 розгляд справи відкладено до 09.01.2025.
В судовому засіданні 09.01.2025 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши доводи та аргументи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні обставини справи.
Державною екологічною інспекцією Поліського округу у період з 04.03.2020 по 18.03.2020 проведено позапланову перевірку по дотриманню вимог природоохоронного законодавства ДП "Зірненський спиртовий завод".
За наслідками перевірки видано припис №200 від 18.03.2020, яким встановлено порядок та строки усунення порушень.
В подальшому, Державною екологічною інспекцією Поліського округу у період з 20.10.2020 по 23.10.2020 проведено позапланову перевірку виконання припису №200 від 18.03.2020, за результатами якої складено акт №501 від 23.10.2020.
За наслідками вказаної перевірки винесено припис №501 від 23.10.2020, яким встановлено інші строки порушень, чим ті, які передбачені приписом №200 від 18.03.2020.
Далі, Державною екологічною інспекцією Поліського округу у період з 17.03.2021 по 25.03.2021 проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього серидовища, зокрема виконання приписів №501 та №200.
За наслідками зазначеної перевірки винисено припис №115 від 25.03.2021, яким встановлено порядок та інші строки усунення порушень.
В подальшому, Державною екологічною інспекцією Поліського округу у період з 04.10.2021 по 19.10.2021 проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього серидовища та виконання винесених приписів №200, №501, №115.
Зазначеною перевіркою встановлено порушення вимог водного законодавства, зокрема:
порушення правила ведення первинного обліку кількості вод, що забирається з підземного водоносного горизонту, в саме відсутній подобовий облік;
на артсвердловинах відсутні засоби вимірювальної техніки, у тому числі автоматизовані, для проведення обліку забору та використання вод;
не встановлено необхідну вимірювальну техніку для обліку об`ємів скидання стічної води у водний об`єкт;
не використовуються ефективні сучасні технічні засоби і технології в належному стані, а саме виявлено сліди розливів нафтомастил на асфальто-бетонному покритті;
порушено правила експлуатації водогосподарських споруд та пристроїв, а саме очисні споруди утримуються в неналежному ствні;
зона санітарної охорони артсвердловини підприємства №74, 78 утримається в неналежному стані;
не утримаються в неналежному стані водогосподарські споруди та пристрої, а саме відстійники потребують поточного ремонту;
не здійснюються заходи щодо попередження забруднення підземних вод, не обладнані локальні мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод в районі розташування місця видалення відходів;
виявлено подання недостовірних даних в звітах про водокористування за формою №2ТП-водгосп за 2020 рік, а саме не вказано питні та санітарно-гігієнічні потреби.
Вказані порушення зафіксовано в акті перевірки №637 від 19.10.2021
За наслідками вказаної перевірки винесено припис №637 від 19.10.2021 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.
У зв`язку з виявленими порушеннями законодавства про охорону навколишнього природного середовища відповідачем вимог чинного законодавства в частині охорони під час проведення позивачем позапланових перевірок, останній звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, ії надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи катастрофи планетарного масштабу, збереження хно фонду Українського народу є обов`язком держави.
Відповідно до ст. 66 Водного кодексу України, під час користування водними об`єктами для промислових потреб водокористувачі зобов`язані дотримувати встановлених умов спеціального водокористування, екологічних вимог, а також вживати заходів щодо зменшення витрат води (особливо питної) та припинення скидання забруднених зворотних вод шляхом удосконалення виробничих технологій, схем водопостачання та очищення стічних вод. Ліміти споживання питної води для промислових потреб з комунальних і відомчих господарсько-питних водопроводів встановлюються місцевими радами за погодженням з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища. У разі стихійного лиха, аварій, інших екстремальних ситуацій, а також перевитрати водокористувачем встановленого ліміту споживання води місцеві ради мають право зменшувати або забороняти споживання питної води для промислових потреб з комунальних водопроводів і тимчасово обмежувати споживання її з відомчих господарсько-питних водопроводів в інтересах першочергового задоволення питних і господарсько-побутових потреб населення. Гідроенергетичні підприємства зобов`язані дотримувати встановлених правил експлуатації водосховищ, режимів накопичення та спрацювання запасів води, режимів коливань рівня у верхньому і нижньому б`єфах та пропускання води через гідровузли, забезпечувати у встановленому порядку безперебійний пропуск суден, а також пропуск риби до місць нересту відповідно до проектів рибопропускних споруд.
За правилами ст. 78 Водного кодексу України, підприємства, установи та організації, які експлуатують водопідпірні, водопропускні, водозахисні або водозабірні споруди водогосподарських систем, зобов`язані дотримувати встановлених режимів їх роботи та правил експлуатації.
За змістом ст. 97 Водного кодексу України, під час розміщення, проектування, будівництва, реконструкції і введення в дію підприємств, споруд та інших об`єктів на рибогосподарських водних об`єктах здійснюються заходи, що забезпечують охорону риб, інших водних тварин і рослин та їх відтворення. До основних заходів для забезпечення охорони і відтворення рибних запасів, водних тварин і рослин належить обладнання рибозахисними пристроями водозабірних та інших споруд відповідно до затверджених проектів, будівництво риборозплідників, штучних нерестовищ, рибопропускних споруд, підготовка ложа водоймища тощо.
Відповідно до статті 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року № 275, Держекоінспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом 2, розділу 2 Положення встановлено, що Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами нерезидентами вимог екологічного законодавства, в тому числі законодавства про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон України № 877).
Відповідно до статті 1 Закону України № 877, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України № 877, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.5, ст.4, ч.7 ст.7 Закону України № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Як вбачається із акту позапланового заходу відповідача в період з 04.10.2021 по 19.10.2021, в ході проведення перевірки позивачем зафіксовано, порушення вимог ст. 40, 50 Закону України " Про охорону навколишнього природного середовища".
19.10.2021 Державною екологічною інспекцією Поліського округу ДП "Зірненський спиртовий завод" видано припис № 637 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Щодо виявлених під час перевірки порушень, суд зазначає про таке.
Під час розгляду справи, судом встановлено, що вимоги позивача, викладені в позовній заяві, відповідачем фактично усунуто, зокрема:
07.11.2021 на артезіанських свердловинах №3 "Буртове поле" та №75/2 "Ставкова" встановлено лічильники, заведено та ведеться журнал подобового обліку кількості води, що забирається з підземного водоносного горизонту (п.1 Припису №637 від 19.10.2021);
07.11.2021 артезіанських свердловинах №3 "Буртове поле" та №75/2 "Ставкова" встановлено лічильники для ведення обліку №3 "Буртове поле" заводський №113883 тип W-2, DN 100; №75/2 "Ставкова" заводський №113874 (п.2 Припису №637 від 19.10.2021);
26.01.2022 на вихідній трубі із заводу встановлено лічильник для обліку об`ємів скидання стічної води у водний об`єкт заводський №21323080 тип W1 тип W2, DN 100; 250 (п.3 Припису №637 від 19.10.2021);
очисні споруди відремонтовані, проведено ремонт насосів та ревізію арматури (п.5 Припису №637 від 19.10.2021);
зони санітарної охорони артсвердловини №75/2, №3 прибрані, огороджені, в`їзні ворота закриті на замки ( п.6. Припису №637 від 19.10.2021);
відстійники очищені, відремонтовані і утримуються в належному стані (п.7 Припису №637 від 19.10.2021;
на початку 2022 року розпочалися роботи щодо обладнання мережі спостережувальних свердловин.
Зазначене підтверджується паспортами водяних лічильників, які встановлені на двох артезіанських свердловинах (UA.TR.001 184-18); паспортом на лічильники, який встановлений на виході із заводу на стічних водах; журналом ПОД 11 обліку водоспоживання водовимірювальними приладами; копією помісячних звітів-розрахунків використання прісних водних ресурсів; копією договору поставки товару №30/03/21 від 30.03.2021; актами огляду відстійників від 04.01.2021, 01.03.2021, 04.01.2021, 01.02.2021, 01.04.2021, 01.05.2021, 02.06.2021 01.07.2021,02.08.2021, 01.09.2021, 01.10.2021, 29.11.2021, 30.12.2021; актами вводу в експлуатацію водяних лічильників.
Як убачається із матеріалів справи, на час проведення позивачем перевірки відповідача останнім використовувався цілісний майновий комплекс, розташований за адресою: 34609, Рівненська область, Рівненський район, село Зірне, вулиця Зірненська, будинок 7.
Разом з тим, під час розгляду справи встановлено, що 22.07.2024 за результатами електронного аукціону №SPE001-UA-20240517-75767 від 20.06.2024, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомиррським областях від 01.07.2024 №331, між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирських областях та ТОВ "ТЕХНОКОМПЛЕКТСЕРВІС" укладено договір купівлі-продажу об`єкту приватизації, і цілісний майновий комплекс ДП "Зірненський спиртовий завод" передано за актом приймання-передачі ТОВ "ТЕХНОКОМПЛЕКТСЕРВІС".
Задля підтвердження вищенаведеного відповідачем до матеріалів справи долучено копію договору купівлі-продажу від 22.07.2024 посвідченого приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу Рівненської області Сохацькою О.В.
Отже, право власності на цілісний майновий комплекс ДП "Зірненський спиртовий завод" перейшло до покупця, яким є ТОВ "ТЕХНОКОМПЛЕКТСЕРВІС" на підставі договору купівлі-продажу від 22.07.2024.
Таким чином, в силу ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, попередній власник, яким є відповідач у цій справі автоматично втрачає право користуватися проданим нерухомим майном та нести за нього відповідальність.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що на час розгляду цієї справи цілісний майновий комплекс, який знаходиться за адресою: 34609, Рівненська область, Рівненський район, село Зірне, вулиця Зірненська, будинок 7, щодо якого встановлено порушення вимог ст.40, 50 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", не перебуває у власності та/або користуванні ДП "Зірненський спиртовий завод", а тому відповідач не може нести відповідальність за забезпечення вимог природоохоронного законодавства на вказаному об`єкті нерухомості.
Відповідно до положень ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням встановлених обставин, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Державної екологічної інспекції Поліського округу.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову Державної екологічної інспекції Поліського округу до Державного підприємства "Зірненський спиртовий завод" про застосування заходів реагування, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - Державна екологічна інспекція Поліського округу (вул. Леха Качинського, буд.12А,м. Житомир,Житомирська обл.,10014, ЄДРПОУ/РНОКПП 42163803)
Відповідач - Державне підприємство "Зірненський спиртовий завод" (вул. Зірненська, 7,с. Зірне,Рівненський р-н, Рівненська обл.,34609, ЄДРПОУ/РНОКПП 00375036)
Повний текст рішення складений 13 січня 2025 року
Суддя С.А. Борискін
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2025 |
Оприлюднено | 16.01.2025 |
Номер документу | 124392033 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.А. Борискін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні