Рішення
від 15.01.2025 по справі 340/7493/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2025 року справа № 340/7493/23

провадження № 2-ап/340/23/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши в м.Кропивницький в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОП ТРАК ТАЕРС» (далі Товариство) до Кропивницької митниці (далі Митниця) про визнання протиправним і скасування рішення щодо коригування митної вартості товару,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду зі заявою до Митниці про визнання протиправним і скасування рішення стосовно коригування митної вартості товарів від 25 серпня 2023 року.

У судовому засіданні представник підтримав вимогу заяви.

Пояснив, що позивач застосовував такий метод визначення митної вартості товару як за ціною договору.

Зазначив, що Товариство надало усі документи, які встановлювали складові митної вартості товару.

Стверджував, що документи не містили розбіжностей і ознак підробки.

Звертав увагу, що до митної вартості товару включено витрати на перевезення.

Митниця заперечила стосовно задоволення позову, подавши відзив на нього (Том 1 а.с.27-31).

Представник пояснила, що не надано належних доказів стосовно вартості перевезення товару до митного кордону України, так як між перевізником, з яким укладено договір, і тим, хто фактично перевіз вантаж, не встановлено зв`язку.

Такі обставини не дали змоги обчислити митну вартість товару за ціною договору.

Митну вартість товару встановлено за резервним методом.

08 вересня 2023 року суд відкрив спрощене позовне провадження без виклику сторін (Том 1 а.с.24-25).

19 лютого 2024 року суд прийняв ухвалу про розгляд справи у тому ж провадженні, однак з викликом сторін (Том 1 а.с.139).

09 січня 2025 року сторони не з`явилися до суду, не клопотали про відкладення розгляду справи, що відповідно до приписів частини 9 статті 205 КАС України надало суду право завершити вирішення спору у порядку письмового провадження (Том 2 а.с.31-39).

Суд, вислухавши пояснення сторін і дослідивши матеріали справи, зробив висновок про задоволення позову з таких підстав.

Встановлені обставини і факти, що стали підставами звернення до суду.

Так, 09 червня 2023 року Unicoin Rubber (Китай) (далі Товариство 2) і Товариство уклали договір купівлі-продажу шин (Том 1 а.с.16-17).

За умовами пункту 2.1 правочину продавець поставляє продукцію на умовах CFR у м.Гданськ.

Згідно інвойсу від 21 червня 2023 року вартість товару (шини «Unicoin») з урахуванням фрахту склала 33740 доларів США (Том 1 а.с.13).

Товариство сплатило кошти Товариству 2 у повному обсязі, що доводиться банківськими платіжними дорученнями (Том 1 а.с.11-12).

Платіжні доручення містять посилання на договір.

Номер і дата договору співпадають.

01 червня 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Євро Форвардінг» (далі Товариство 3) і Товариство уклали договір транспортно-експедиторського обслуговування (Том 1 а.с.87-90).

Згідно довідки Товариства 3 транспортно-експедиторські витрати до митного кордону України склали 27426,45 грн і 55000 грн (Том 1 а.с.84).

Згідно відомостей міжнародної товарно-транспортної накладної перевезення здійснило Товариство з обмеженою відповідальністю «Міатранс» (далі Товариство 4) (Том 1 а.с.78).

Товариство 4 не повідомило суд, на підставі якого правочину здійснило перевезення (Том 1 а.с.133-136).

Товариство 3 повідомило суд, що до виконання зобов`язання задіяло фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 на підставі договору транспортної експедиції від 08 червня 2023 року (Том 1 а.с.115, 126-128).

ФОП ОСОБА_1 не підтвердила взаємовідносини ані з Товариством 3, ані з Товариством 4 (Том 1 а.с.161-162, 171).

Транспортні витрати і витрати з навантаження та розвантаження товару, які сплачено Товариству 3, Товариство включило до митної вартості товару.

25 серпня 2023 року Товариство подало до Митниці вантажно-митну декларацію (Том 1 а.с.68-69).

Митна вартість сума ціни договору купівлі-продажу і коштів, що сплачено Товариству 3.

У декларації зазначено, що умова поставки CFR (м.Гданськ).

Разом з декларацією подано: договір купівлі-продажу; інвойс; виписки з банківського рахунку про оплату коштів за товар; декларація країни відправлення; пакувальний лист; договір перевезення з Товариством 3; рахунок про оплату коштів Товариству 3; довідка про транспортні витрати; сертифікати якості; міжнародну товарно-транспортну накладну (Том 1 а.с.68-99).

Відповідач встановив відсутність належних доказів стосовно вартості перевезення товару до митного кордону України, так як між перевізником, з яким укладено договір, і тим, хто фактично перевіз вантаж, не встановлено зв`язку.

25 серпня 2023 року Митниця запропонувала Товариству надати: каталоги, специфікації, прейскуранти виробника товару; висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експортними організаціями; банківські платіжні документи, якщо рахунок сплачено; за наявності інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та місять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаними з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами визначених договором (угодою, контрактом) (Том 1 а.с.9-10).

Того ж дня декларант сповістив, що всі документи подані разом з митною декларацією (Том 1 а.с.100).

25 серпня 2023 року Митниця прийняла рішення про коригування митної вартості товарів (Том 1 а.с.9-10).

Підстава не надано належних доказів стосовно вартості перевезення товару до митного кордону України, так як між перевізником, з яким укладено договір, і тим, хто фактично перевіз вантаж, не встановлено зв`язку.

Митна вартість склала 43657,04 доларів США (Том 1 а.с.9-10).

Митна вартість товару визначена за резервним методом, оскільки врахували митну декларацію про імпорт подібного товару (шини китайського походження іншого виробника), котрий розмитнювали зі застосуванням резервного методу (Том 1 а.с.147).

Вартість 1 кг шин, які імпортувало Товариство, склала 2,28 доларів США (Том 1 а.с.205).

Вартість 1 кг шин за вантажно-митною декларацією, яку використали під час коригування, становить 3,01 долари США (Том1 а.с.205).

Під час зважування шин їх вага склала 14504 кг (Том 1 а.с.9-10).

Позовна заява не містить заперечень стосовно результату зважування (Том 1 а.с.1-6).

43657,04 доларів США = 14504 кг х 3,01 долара США.

В обох випадках доставку товару здійснювали за різними умовами CFR Гданськ і CIF Гданськ (Том 1 а.с.68-69, 147).

Позов подано до суду 05 вересня 2023 року (Том 1 а.с.22).

Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.

Перш за все, Товариство застосувало такий метод визначення митної вартості як за ціною договору.

Приписами пунктів 5 і 6 частини 10 статті 58 МК України встановлено, що при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, додаються такі витрати (складові митної вартості), якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті: витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України; витрати на навантаження, вивантаження та обробку оцінюваних товарів, пов`язані з їх транспортуванням до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України.

До ціни товару не включено витрати на вивантаження і перевантаження товару у порту Гданськ і перевезення до митної території України.

Такі витрати позивач безумовно поніс, чого не заперечує.

Товариство включило задекларовані витрати на такі цілі до митної вартості (27426,45 грн і 55000 грн).

Приписами частини 2 статті 53 МК України передбачено, що документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів.

Подання повного пакету документів для розмитнення товару обов`язок, а не право декларанта.

Позивач мав надати документи, які підтверджували, що кошти сплачені особі, з якою укладено договір про транспортно-експедиторське обслуговування і котра сама виконала зобов`язання або залучила іншу особу на відповідній правовій підставі.

Договір про транспортно-експедиторське обслуговування укладено з Товариством 3, а перевезення виконане Товариством 4.

Товариство 3 повідомило, що до виконання договору задіяло ФОП ОСОБА_1 , яка не підтвердила співпраці ані з Товариством 3, ані з Товариством 4.

Товариство не надало Митниці документів, які б доводили взаємозв`язок між Товариством 3 і Товариством 4 в питанні перевезення, маючи такий обов`язок відповідно до приписів частини 2 статті 53 МК України.

Ненадання доказів взаємозв`язку Товариства 3 і Товариства 4 у питанні перевезення породили обґрунтовані сумніви, що Товариство розрахувалось з Товариством 4, не укладаючи письмовий договір, у більшій сумі, аніж про це повідомило Товариство 3.

Тому в Митниці виникли небезпідставні сумніви в правильності обчислення митної вартості.

Приписами частини 3 статті 53 МК України визначено, що у разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, які мають вплив на правильність визначення митної вартості, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи:

1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається;

2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом);

3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту);

4) виписку з бухгалтерської документації;

5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів;

6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару;

7) копію митної декларації країни відправлення;

8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.

Небезпідставні (обґрунтовані) сумніви у правильності обчислення митної вартості, які виникли у зв`язку з невиконанням Товариством обов`язку з надання повного пакету документів, надали Митниці право витребувати додаткові документи, у тому числі і ті, яких не надали відповідно до приписів частини 2 статті 53 МК України.

Товариство не надало документів, які підтверджували б, що кошти сплачені особі, з якою укладено договір про транспортно-експедиторське обслуговування і котра сама виконала зобов`язання або залучила іншу особу на відповідній правовій підставі.

Приписами пункту 2 частини 6 статті 54 МК України встановлено, що митний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій четвертій статті 53 цього Кодексу, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

Ненадання таких документів надало Митниці право коригувати митну вартість відповідно до приписів частини 1 статті 55 МК України.

Цією нормою права встановлено, що рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.

Приписами частин 2 і 3 статті 57 МК України визначено, що основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод за ціною договору (вартість операції).

Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу.

Відповідно до приписів частини 1 статті 57 МК України наступним методом після основного є метод за ціною договору щодо ідентичних товарів.

Митниця стверджує, що шини «Unicoin» імпортували з Китаю у максимально наближений час до 25 серпня 2023 року (16 серпня 2023 року) з найменшою ціною 1 кг товару у 3,01 долари США (Том 1 а.с.147, 196-203).

Метод за ціною договору щодо ідентичних товарів визначає, що за основу береться вартість товару за іншим договором.

У вантажно-митній декларації, яку використала Митниця, зазначено, що імпортер не застосував метод за ціною договору, а використав резервний метод з власної волі (Том 1 а.с.147).

Отже, відповідач застосував резервний метод, який є останнім відповідно до приписів частини 1 статті 57 МК України.

Приписами частини 2 статті 64 МК України (резервний метод) встановлено, що митна вартість, визначена згідно з положеннями цієї статті, повинна ґрунтуватися на раніше визнаних (визначених) митними органами митних вартостях.

Мова про визнані і визначені вартості митними органами.

У цьому випадку Митниця використала визнану митну вартість, що задекларована іншим імпортером не на підставі договору.

Приписами частини 3 статті 62 МК України передбачено, що у разі якщо ні оцінювані, ні ідентичні чи подібні (аналогічні) товари не продаються в Україні одночасно або в час, максимально наближений до дати ввезення оцінюваних товарів в Україну, митна вартість таких товарів визначається на основі ціни одиниці товару, за якою відповідно оцінювані або ідентичні чи подібні (аналогічні) з оцінюваними товари продаються в Україні в кількості, достатній для встановлення ціни за одиницю такого товару, у такому ж стані, в якому вони були ввезені, на найбільш ранню дату після ввезення товарів, які оцінюються, але до сплину 90-денного строку.

Отже, коригуючи митну вартість за ціною договору щодо ідентичних товарів, Митниця має обирати митну вартість стосовно такого ж товару, який ввезено на територію України упродовж 90 днів, що передують імпортній операції, і розмитнювався за ціною договору.

Проаналізувавши вибірку вантажно-митних декларацій за 90 днів, яку використало Митниця, суд встановив ще 3 випадки імпорту шин «Unicoin», що залишились поза її увагою (Том 1 а.с.196-203).

Митна вартість 1 кг товару становить також 3,01 долари США.

В одному випадку умова доставки така ж як і Товариства (CFR).

Тому відповідач мав витребувати ці 3 вантажно-митні декларації, встановити метод визначення митної вартості, який застосували, і лише після цього коригувати митну вартість, обравши певний метод.

Таких дій відповідач не вчинив, що доводить невиконання вимог закону.

Недотримання законодавчої процедури коригування митної вартості товару ставить під сумнів правильність застосування резервного методу.

Підсумовуючи, суд зробив висновок про протиправність і скасування рішення про коригування митної вартості товару.

Отже, позов належить задовільнити.

Рішення суду може стати підставою для повторного коригування митної вартості товару, що дозволено приписами частини 1 статті 55 МК України.

Судові витрати складаються зі сплати судового збору в сумі 2684 грн і витрат на правничу допомогу 7500 грн. (Том 1 а.с.7, 60-63)

28 серпня 2023 року Товариство і адвокат Іванов О.В. уклали договір про надання правничої допомоги (до звернення до суду) (а.с.69).

Загальна сума вартості послуг складається з гонорару у сумі 7500 грн.

11 жовтня 2023 року Товариство сплатило кошти (Том 1 а.с.64).

Судом встановлено, що адвокат опрацював документи і склав позовну заяву, в якій структуровано зазначив норми права, корті регулюють спірні правовідносини, сутність порушеного права і фактичні обставини справи, брав участь в одному судовому засіданні та склав заяви (клопотання) з важливих процесуальних питань.

Приписами частини 9 статті 139 КАС України передбачено, що при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує:

1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи;

2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес;

3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо;

4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Заявлена сума витрат на правничу допомогу прийнятна з урахуванням складності справи, затраченого адвокатом часу на виготовлення процесуальних документів, значення для позивача і кількості судових засідань.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Задовільнити позов.

Визнати протиправним і скасувати рішення Кропивницької митниці від 25 серпня 2023 року №UA901000/2023/000125/2 про коригування митної вартості товарів.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кропивницької митниці на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ТОП ТРАК ТАЕРС» судові витрати в сумі 10184 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено17.01.2025
Номер документу124434846
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —340/7493/23

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 15.01.2025

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Постанова від 06.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні