Справа № 308/13364/24
1-кс/308/228/25
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 січня 2025 року м. Ужгород
Слідчий суддя Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання - ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Ужгород клопотання старшого слідчого в ОВС СУ ГУНП в Закарпатській області підполковника поліції ОСОБА_3 , погоджене прокурором Закарпатської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону ОСОБА_4 , у кримінальному провадженні за №42023071210000052 відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 13.02.2023 року за ознаками складу кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.332, ч.2 ст.366, ч.3 ст.368 КК України, про продовження відсторонення від посади відносно
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , українця, громадянина України, уродженця м. Хуст, Закарпатської області, з вищою освітою, одруженого, який має на утриманні неповнолітню дитину ІНФОРМАЦІЯ_2 , працюючого лікарем КНП "Хустська центральна районна лікарня ім. Віцинського О.П.", зареєстрованого та фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,
підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 332 КК України, -
встановив:
Старший слідчий в ОВС СУ ГУНП в Закарпатській області підполковник поліції ОСОБА_3 , за погодженням з прокурором Закарпатської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону ОСОБА_4 , звернувся до слідчого судді Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області із клопотанням у кримінальному провадженні за №42023071210000052 відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 13.02.2023 року за ознаками складу кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.332, ч.2 ст.366, ч.3 ст.368 КК України, про продовження відсторонення від посади відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 332 КК України.
Клопотання обґрунтовує тим, що СУ ГУНП в Закарпатській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №42023071210000052 від 13.02.2023, розпочатого за ознаками складу кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.332, ч.2 ст.366, ч.3 ст.368 КК України, в якому голові ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_5 , вручено повідомлення про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 332 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_5 , діючи за попередньою змовою групою осіб з ОСОБА_6 , медичною сестрою в КНП «Хустська центральна лікарня ім.Віцинського О.П.» Хустської міської ради ОСОБА_7 та іншими наразі достовірно невстановленими особами, користуючись тим, що на території України введено воєнний стан та оголошено загальну мобілізацію, з метою особистого незаконного збагачення, з корисливих мотивів, на підставі підроблених медичних документів, використовуючи своє службове становище як Голови військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , сприяв у незаконному переправленні особи через державний кордон України громадянина України, якому заборонено виїзд за межі території України.
Так, ОСОБА_7 , будучи медичною сестрою в КНП «Хустська центральна лікарня ім.Віцинського О.П.» Хустської міської ради, діючи з прямим умислом, тобто усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, з корисливих мотивів, діючи за попередньою змовою з ОСОБА_6 , Головою військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_5 та іншими наразі достовірно невстановленими особами, реалізовуючи спільний злочинний умисел спрямований на сприяння незаконному переправленні осіб через державний кордон України, з метою особистого незаконного збагачення, 11.08.2023 о 10 годині 50 хвилин, перебуваючи у м. Хуст по вул. Пушкіна, 13, у приміщенні службового кабінету КНП «Хустська центральна лікарня ім.Віцинського О.П.» Хустської міської ради зустрілась з ОСОБА_8 , який діяв під контролем правоохоронних органів, та у ході вказаної зустрічі повідомила останнього, що може посприяти йому у незаконному перетині державного кордону України шляхом виготовлення завідомо неправдивих офіційних медичних документів, на підставі яких ОСОБА_8 буде визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, що надасть змогу останньому протиправно перетнути державний кордон України, а також, під час цієї зустрічі, ОСОБА_7 , з метою вирішення вказаного питання щодо сприяння ОСОБА_8 у незаконному перетині державного кордону України, отримала від останнього грошові кошти у сумі 5000 доларів США (що згідно з курсом НБУ станом на 28.04.2023 становить 182 830,00 гривень), як грошову винагороду за сприяння з боку ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 та інших наразі достовірно невстановлених осіб у протиправному переправленні ОСОБА_8 через державний кордон України.
Після цього, ОСОБА_6 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_7 , ОСОБА_5 та іншими наразі достовірно невстановленими особами, діючи з прямим умислом, тобто усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, з корисливих мотивів, реалізовуючи спільний злочинний умисел, спрямований на сприяння незаконному переправленні осіб через державний кордон України, з метою особистого протиправного збагачення, 04.07.2024 о 10 годині 04 хвилин, перебуваючи у м. Хуст по вул. Івана Франка, 69, у приміщенні кафе «Фокус», зустрівся з ОСОБА_8 , який діяв під контролем правоохоронних органів, де з метою вирішення питання щодо сприяння останньому у незаконному переправленні через державний кордон України, шляхом виготовлення завідомо неправдивих офіційних медичних документів, на підставі яких ОСОБА_8 , буде визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, що надасть змогу останньому протиправно перетнути державний кордон України, отримав від ОСОБА_8 , додаткові грошові кошти у сумі 1500 доларів США (що згідно з курсом НБУ станом на 04.07.2024 становить 61 139,85 гривень), як грошову винагороду за сприяння з боку ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 та інших наразі достовірно невстановлених осіб у протиправному переправленні ОСОБА_8 через державний кордон України.
У свою чергу, ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді Голови військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , завданням якої (ВЛК) є визначення придатності за станом здоров`я військовозобов`язаних до військової служби під час мобілізації; добір громадян України, придатних за станом здоров`я до військової служби, для укомплектування Збройних Сил України; визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовозобов`язаних, зловживаючи своїм службовим становищем, діючи всупереч інтересам служби та наказу Міністерства Оборони України за №402 від 14.08.2024 «Про затвердження положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», усвідомлюючи, що надані ОСОБА_8 на розгляд військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 медичні документи підроблені і діагноз, який у них зазначений не відповідає дійсності, діючи за попередньою змовою з ОСОБА_7 , ОСОБА_6 та іншими наразі достовірно невстановленими особами, діючи з прямим умислом, тобто усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, з корисливих мотивів, з метою доведення спільного злочинного умислу до кінця щодо сприяння ОСОБА_8 , який діяв під контролем правоохоронних органів, у незаконному переправленні через державний кордон України шляхом оформлення фіктивних медичних документів, які б дозволили останнього визнати непридатним до військової служби та виключити з військового обліку, що дало б змогу ОСОБА_8 у подальшому протиправно перетнути державний кордон України, вжив заходів для реалізації спільного з ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та іншими наразі достовірно невстановленими особами вказаного злочинного задуму стосовно усунення перешкод ОСОБА_8 у незаконному перетині державного кордону України, а саме: надав останньому вказівки та поради щодо проходження ним фіктивного медичного обстеження, та у подальшому, знаючи, що у ОСОБА_8 відсутні захворювання, які вказані у фіктивних медичних документах, 19.08.2024, як голова військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 підписав свідоцтво про хворобу №60 на ім`я ОСОБА_8 , зазначивши у вказаному свідоцтві, що останній непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.
Таким чином, ОСОБА_5 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 332 КК України, сприяння у незаконному переправленні особи через державний кордон України порадами, вказівками, усуненням перешкод, вчинене за попередньою змовою групою осіб, вчинене службовою особою з використанням службового становища, з корисливих мотивів.
У ході досудового розслідування, на підставі зібраних матеріалів кримінального провадження ОСОБА_5 у передбачений шляхом спосіб повідомлено про підозру у даному кримінальному правопорушенні, у вчиненні ним кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.332 КК України.
Слідчий зазначає, що наявність обґрунтованої підозри ОСОБА_5 підтверджується наступними матеріалами досудового розслідування, а саме: рапортом начальника Хустського МРВ УСБУ в Закарпатській області від 13.02.2024, протоколами допиту свідка ОСОБА_9 від 22.02.2023, 15.05.2024, протоколом про результати отримання грошових коштів від 11.08.2023, протоколом ідентифікації та вручення грошових коштів від 11.08.2023, протоколом ідентифікації та вручення грошових коштів від 04.07.2024, протоколом огляду та вилучення в особи предметів, отриманих у ході проведення контролю за вчиненням злочину від 06.08.2024, протоколом за результатами проведення НСРД контролю за вчиненням злочину від 19.09.2023, протоколом огляду та вилучення в особи предметів, отриманих у ході проведення контролю за вчиненням злочину від 22.06.2024, випискою з історії хвороби від 29.01.2024, випискою №00594 із медичної карти амбулаторного хворого від 29.01.2024 виданої Психо-наркологічним відділенням КНП «Лікувально-діагностичний центр» ХМР, випискою №271 із медичної карти амбулаторного хворого ОСОБА_8 від 26.02.2024 виданої КНП «Закарпатський облесний медичний центр психічного здоров`я та медицини залежностей», актом дослідження стану здоров`я №271 із медичної карти амбулаторного хворого ОСОБА_8 від 26.02.2024 виданої КНП «Закарпатський облесний медичний центр психічного здоров`я та медицини залежностей», висновок лікаря ІНФОРМАЦІЯ_3 про стан здоровя ОСОБА_8 до акту № 271, випискою із медичної карти стаціонарного хворого №7943 від 08.04.2024 виданої КНП «Хустська центральна лікарня ім. Віцинського», актом обстеження стану здоров`я за №9556/1623 від 04.07.2024 виданого КНП «Хустська центральна лікарня ім. Віцинського», із завідомо неправдивими відомостями щодо медичного діагнозу ОСОБА_8 , направленнями ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_8 на медичні обстеження від 02.02.2024 за №376, свідоцтвом про хворобу №60, де на підставі постанови ВЛК «Про придатність до військової служби, служби за військовою спеціальність», на підставі ст. 40 А графи ІІ Розкладу хвороб, протоколу №221 (1/3259) від 19.08.2024, ОСОБА_8 визнаний таким як непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку, протоколом огляду і вилучення у особи предметів отриманих у ході проведення контролю за вчиненням злочину від 06.08.2024, протоколом за результатами проведення НСРД аудіо,- відеоконтроль особи від 29.11.2023, протокол за результатами проведення НСРД аудіо,- відеоконтроль особи від 11.12.2023, протокол за результатами проведення НСРД аудіо,- відеоконтроль особи від 13.01.2024, протокол за результатами проведення НСРД аудіо,- відеоконтроль особи від 10.04.2024, протокол за результатами проведення НСРД аудіо,- відеоконтроль особи від 20.05.2024, протокол за результатами проведення НСРД аудіо,- відеоконтроль особи від 19.07.2024, протокол за результатами проведення НСРД зняття інформації з електронних комунікаційних систем від 18.09.2023, протокол за результатами проведення НСРД зняття інформації з електронних комунікаційних систем від 29.11.2023, протокол за результатами проведення НСРД зняття інформації з електронних комунікаційних систем від 09.12.2023, протокол за результатами проведення НСРД зняття інформації з електронних комунікаційних систем від 13.01.2024, протокол за результатами проведення НСРД зняття інформації з електронних комунікаційних систем від 30.04.2024, протокол за результатами проведення НСРД зняття інформації з електронних комунікаційних систем від 18.07.2024, протокол за результатами проведення НСРД аудіо-відеоконтроль особи від 23.02.2024, протокол за результатами проведення НСРД аудіо-відеоконтроль особи від 11.12.2023, протокол за результатами проведення НСРД аудіо-відеоконтроль особи від 30.04.2024, протокол за результатами проведення НСРД аудіо-відеоконтроль особи від 30.04.2024, протокол за результатами проведення НСРД аудіо-відеоконтроль особи від 18.07.2024, протокол за результатами проведення НСРД аудіо-відеоконтроль особи від 19.07.2024, протокол за результатами проведення НСРД зняття інформації з електронних комунікаційних мереж від 27.07.2023, протокол за результатами проведення НСРД зняття інформації з електронних комунікаційних мереж від 15.08.2023, витягом з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 за №68 від 30.03.2022 «Про організацію медичного огляду військовозобов`язаних, резервістів на період оголошення загальної мобілізації» яким створено постійну діючу військово-лікарську комісію при ІНФОРМАЦІЯ_4 , розпорядження Хустського міського голови за №35/02-05 від 04.04.2022 «Про організацію медичного огляду військовозобов`язаних, резервістів на період оголошення мобілізації, наказу т.в.о. директора КНП «Лікувально-діагностичного центру» Хустської міської ради «Про організацію медичного огляду військовозобов`язаних, резервістів на період оголошення мобілізації» за №46-о, від 04.04.2022, старшого лікаря вказаної лікарні ОСОБА_5 призначено керівником роботою військово-лікарської комісії та обов`язки голови військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 , у режимі повного робочого дня та іншими матеріалами кримінального провадження.
Згідно рапорту начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_10 «Про забезпечення роботи медичної комісії в режимі повного робочого дня», витягу з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 за №68 від 30.03.2022 «Про організацію медичного огляду військовозобов`язаних, резервістів на період оголошення загальної мобілізації», яким створено постійну діючу військово-лікарську комісію при ІНФОРМАЦІЯ_4 , розпорядження Хустського міського голови за №35/02-05 від 04.04.2022 «Про організацію медичного огляду військовозобов`язаних, резервістів на період оголошення мобілізації, та наказу т.в.о. директора КНП «Лікувально-діагностичного центру» Хустської міської ради «Про організацію медичного огляду військовозобов`язаних, резервістів на період оголошення мобілізації» за №46-о, від 04.04.2022, старшого лікаря КНП «Лікувально-діагностичного центру» Хустської міської ради ОСОБА_5 призначено - керівником роботи військово-лікарської комісії та покладено обов`язки голови військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 , у режимі повного робочого дня.
28.08.2024 слідчим суддею Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області винесено ухвалу якою ОСОБА_5 , відсторонено від посади голови військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , а саме до 28.09.2024.
27.09.2024 слідчим суддею Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області винесено ухвалу якою ОСОБА_5 , відсторонено від посади голови військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , а саме до 21.10.2024.
14.10.2024 керівником Закарпатської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону строки досудового розслідування у вказаному провадженні продовжено до трьох місяців, а саме 21.11.2024.
15.10.2024 слідчим суддею Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області винесено ухвалу якою ОСОБА_5 , відсторонено від посади голови військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , а саме до 21.11.2024.
19.11.2024 слідчим суддею Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області винесено ухвалу якою ОСОБА_5 , відсторонено від посади голови військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 до 17.01.2025.
Слідчий вказує,що строки відсторонення ОСОБА_5 від посади голови військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 спливають 28.09.2024, при цьому існують ризики того що підозрюваний ОСОБА_5 повернувшись на посаду голови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 , тобто буде мати доступ до речових доказів, які ще органом досудового розслідування не вилучені і не долучені до матеріалів провадження, але знаходяться у ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 , тобто у прямому розпорядженні підозрюваного ОСОБА_5 , який розуміючи, що підозрюється у вчиненні тяжкого кримінального правопорушення, з метою уникнення ним від кримінальної відповідальності, мо же знищити чи спотворити речові докази, у результаті чого орган досудового розслідування не зможе прийняти кінцеве рішення.
Разом з цим, ОСОБА_5 перебуваючи на займаній посаді голови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 , використовуючи своє службове становище, не виключається ризик незаконного впливу на учасників процесу свідка ОСОБА_8 , а також інших свідків, чи членів ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 , які могли бути обізнаними зі злочинними діями ОСОБА_5 , а тому будучи у його прямому підпорядкуванні можуть виконувати злочинні вказівки підозрюваного, з метою зміни ними показів, чи знищення або спотворення речових доказів.
Крім цього, підозрюваний ОСОБА_5 перебуваючи на посаді голови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 , з корисливих мотивів, зловживаючи своїм службовим становищем, може продовжити вчиняти аналогічний злочин, у якому йому повідомлено про підозру.
При обранні заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 , враховуються обставини при яких останній вчинив кримінальне правопорушення, а саме сприяння у незаконному переправленні особи через державний кордон України порадами, вказівками, усуненням перешкод, вчинене за попередньою змовою групою осіб, з корисливих мотивів, використання при цьому своє службового становища, прямо свідчить про суспільно-небезпечний характер поведінки останнього під час перебування ним на займаній посаді.
Слідчий вказує, що ОСОБА_5 обґрунтовано підозрюється у вчиненні злочину, які відповідно до ст. 12 КК України є тяжкими. Тому, з метою запобігання вчиненню підозрюваним ОСОБА_5 правопорушень та перешкоджанню кримінальному провадженню, виникла необхідність у застосуванні заходу забезпечення кримінального провадження, а саме відсторонення його від займаної посади, потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи підозрюваного.
Крім цього, за допомогою застосування до ОСОБА_5 заходу забезпечення кримінального провадження відсторонення його від посади, може бути виконане завдання досудового розслідування щодо встановлення та з`ясування всіх обставин вчиненого ним кримінального правопорушення.
У судовому засіданні 14.01.2025 року прокурор підтримав подане клопотання, із підстав, зазначених у ньому, та просив задовольнити. Вказав, що ОСОБА_5 вчинив кримінальне правопорушення, а саме сприяння у незаконному переправленні особи через державний кордон України порадами, вказівками, усуненням перешкод, вчинене за попередньою змовою групою осіб, з корисливих мотивів, використання при цьому своє службового становища, прямо свідчить про суспільно-небезпечний характер поведінки останнього під час перебування ним на займаній посаді, вказаний злочин пов`язаний із виконанням його трудових обов`язків.
У судовому засіданні 14.01.2025 року підозрюваний ОСОБА_5 заперечив щодо задоволення клопотання.
Захисник підозрюваного - адвокат ОСОБА_11 заперечив щодо клопотання, зазначив, що прокурором не надано доказів на підтвердження того, що його підзахисний на даний час перебуває в складі діючої ВЛК та щодо доцільності такого відсторонення.
За клопотанням прокурора в судовому засіданні було оголошено перерву.
В наступне судове засідання 15.01.2025 учасники не з`явилися, при цьому 14 січня 2025 року підозрюваний ОСОБА_5 та його адвокат ОСОБА_11 подали до суду заяву, згідно якої просять розглядати клопотання про відсторонення ОСОБА_5 від посади голови ВЛК Хустського РТЦК без їх участі.
Крім того, 15 січня 2025 року прокурор подав клопотання, згідно якого просить продовження розгляду клопотання про продовження строку відсторонення підозрюваного ОСОБА_5 від посади Голови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 у кримінальному провадженні №42023071210000052 від 13.02.2023 провести без участі прокурорів Закарпатської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони та вказане клопотання задовольнити. Крім цього, інформує, що відповідно до Розпорядження Хустського міського голови від 22.11.2024 №223/02-05 ОСОБА_5 включений до резервного складу постійно-діючої військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_4 .
У відповідності до ч.4 ст.107 КПК України, у зв`язку з неприбуттям учасників судового провадження фіксування кримінального провадження в суді технічними засобами не здійснювалося.
Слідчий суддя дослідивши клопотання та долучені до нього документи, приходить до наступного висновку.
Слідчим суддею встановлено, що Головним управлінням Національної поліції в Закарпатській області здійснюється досудове розслідування кримінального провадження за №42023071210000052 відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 13.02.2023 року за ознаками складу кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.332, ч.2 ст.366, ч.3 ст.368 КК України.
Згідно протоколу про затримання підозрюваного від 26.08.2024 року, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , затримано о 12 год. 09 хв. 26.08.2024 року за адресою: АДРЕСА_2 , в порядку ст.208 КПК України.
26 серпня 2024 року ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в межах кримінального провадження за №42023071210000052 відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 13.02.2023 року за ознаками складу кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.332, ч.2 ст.366, ч.3 ст.368 КК України, повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч.3 ст.332 КК України, а саме: сприяння у незаконному переправленні особи через державний кордон України порадами, вказівками, усуненням перешкод, вчинене за попередньою змовою групою осіб, вчинене службовою особою з використанням службового становища, з корисливих мотивів.
Згідно Витягу з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 за №68 від 30.03.2022 «Про організацію медичного огляду військовозобов`язаних, резервістів на період оголошення загальної мобілізації», створено постійну діючу військово-лікарську комісію при ІНФОРМАЦІЯ_4 для проведення медичного огляду військовозобов`язаних та резервістів на період оголошення загальної мобілізації в основному та резервному складі: старший лікар - ОСОБА_5 (у основному складі).
Згідно додатку №1 до Розпорядження Хустського міського голови від 22.11.2024 року №223/02-05 створено постійну діючу військово-лікарську комісію для медичного освідчення військовозобов`язаних, кандидатів на вступ до вищих військово-начальних закладів, резервістів та громадян, які приймаються на військову службу за контрактом у 2024 році в основному та резервному складі: старший лікар - ОСОБА_5 (у резервному складі).
Ухвалою слідчого судді Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 14 січня 2025 року справа № 308/13364/24 продовжено строк досудового розслідування у кримінальному провадженні за №42023071210000052 відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 13.02.2023 року за ознаками складу кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.332, ч.2 ст.366, ч.3 ст.368 КК України, за підозрою ОСОБА_7 , ОСОБА_12 , ОСОБА_6 та ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 332 КК України, до шести місяців, тобто до 21.02.2025 (включно).
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 131 КПК України, заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.
За змістом ч. 3 ст. 132 КПК України, застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, дізнавач, прокурор не доведе, що:
1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження;
2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, дізнавача, прокурора;
3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, дізнавач, прокурор звертається із клопотанням.
Відсторонення від посади, згідно з п.4 ч.2 ст.131КПК України є заходом забезпечення кримінального провадження.
Згідно ст. 43 Конституції України, кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає, а тому будь-які обмеження щодо реалізації цього права, у тому числі і відсторонення особи від посади під час кримінального провадження, повинно здійснюватися виключно з підстав та у порядку, передбаченому КПК України.
Згідно положень ч.1, ч.2 ст.154 КПК України відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.
Відповідно до ст.155КПК України прокурор, слідчий за погодженням з прокурором має право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування або суду під час судового провадження із клопотанням про відсторонення особи від посади. Із клопотанням про відсторонення особи від посади до органів державної влади, зазначених у частині третійстатті 154 цього Кодексу, має право звернутися прокурор, а про відсторонення від посади Голови Національного агентства з питань запобігання корупції, його заступника - Генеральний прокурор або заступник Генерального прокурора - керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
У клопотаннізазначаються:1)короткий викладобставин кримінальногоправопорушення,у зв`язкуз якимподається клопотання; 2)правова кваліфікаціякримінального правопорушенняіз зазначеннямстатті (частинистатті)закону Українипро кримінальнувідповідальність; 3)виклад обставин,що даютьпідстави підозрюватиособу увчиненні кримінальногоправопорушення,і посиланняна обставини; 4)посада,яку обіймаєособа; 5)виклад обставин,що даютьпідстави вважати,що перебуванняна посадіпідозрюваного,обвинуваченого сприяловчиненню кримінальногоправопорушення; 6)виклад обставин,що даютьпідстави вважати,що підозрюваний,обвинувачений,перебуваючи напосаді,знищить чипідробить речіі документи,які маютьсуттєве значеннядля досудовогорозслідування,незаконними засобамивпливатиме насвідків таінших учасниківкримінального провадженняабо протиправноперешкоджатиме кримінальномупровадженню іншимчином; 7) перелік свідків, яких слідчий, прокурор вважає за необхідне допитати під час розгляду клопотання.
Відповідно до ст. 157 КПК України слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
При вирішенніпитання провідсторонення відпосади слідчийсуддя,суд зобов`язанийврахувати такіобставини: 1)правову підставудля відстороненнявід посади; 2)достатність доказів,які вказуютьна вчиненняособою кримінальногоправопорушення; 3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
За наслідкамирозгляду клопотанняслідчий суддя,суд постановляєухвалу,в якійзазначає: 1)мотиви застосуванняабо відмовиу задоволенніклопотання провідсторонення відпосади; 2)перелік документів,які посвідчуютьобіймання особоюпосади таякі підлягаютьповерненню особіабо вилученнюна часвідсторонення відпосади; 3)строк відстороненнявід посади,який неможе становитибільше двохмісяців; 4) порядок виконання ухвали.
Відповідно до вимог ст.154КПК України - відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого злочину.
В цьому аспекті слід зазначити, що застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як відсторонення від посади, з метою запобігання вищевказаним ризикам, передбачає доведення в сукупності фактів, які свідчать про існування таких ризиків та наявності у підозрюваного можливості здійснення протиправних дій шляхом використання займаної посади.
При прийнятті рішення про відсторонення підозрюваної особи від займаної посади слідчим суддею повинні належним чином досліджуватись мотиви, наведені в клопотанні, правова підстава, а також оцінюватись ефективність застосування даного заходу забезпечення кримінального провадження поряд із наслідками такого застосування для інших осіб.
Окрім того, у клопотанні мають бути чітко зазначені підстави для застосування заходів саме такого забезпечення кримінального провадження, виклад обставин, що дають підстави вважати, що підозрюваний перебуваючи на посаді, знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.
Крім того, одним із елементів, які формують правову підставу для відсторонення підозрюваного від посади, є наявність підстав вважати, що перебування особи на посаді сприяло вчиненню злочину та наявність обґрунтованих підстав вважати, що подальше перебування підозрюваної особи на посаді перешкоджатиме кримінальному провадженню.
Відповідне аргументування, згідно з п. п. 5, 6 ч. 2 ст. 155 КПК України, має бути викладене в клопотанні слідчого (прокурора) та перевірене слідчим суддею під час його розгляду.
Висновки слідчого судді з приводу наявності таких ризиків повинні бути мотивованими, проаналізованими в контексті фактичних обставин кримінального провадження та не можуть виходити за межі доводів клопотання слідчого (прокурора).
Слідчий в клопотанні вказує, що підозрюваний ОСОБА_5 займає посаду старший лікар у основному складі згідно Витягу з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 за №68 від 30.03.2022 «Про організацію медичного огляду військовозобов`язаних, резервістів на період оголошення загальної мобілізації».
Разом із тим, з долученого прокурором додатку №1 до Розпорядження Хустського міського голови від 22.11.2024 року №223/02-05 слідує, що було створено постійну діючу військово-лікарську комісію для медичного освідчення військовозобов`язаних, кандидатів на вступ до вищих військово-начальних закладів, резервістів та громадян, які приймаються на військову службу за контрактом у 2024 році, в якому визначено основний склад (старший лікар - ОСОБА_13 ), резервний склад (старший лікар - ОСОБА_5 .
Відтак, на час розгляду даного клопотання, з наданих документів, слідчим суддею встановлено, що ОСОБА_5 є включеним у персональний склад військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 , однак не в його основний склад, а лише у резервний.
Слід зазначити, що відповідно до ч.3 ст.22 КПК України слідчий суддя під час кримінального провадження не може одночасно виконувати функції державного обвинувачення, захисту і судового розгляду. Так, функції з доведення обґрунтованості поданого клопотання, наявності підстав для його задоволення, відповідних ризиків процесуальним законом покладено виключно на ініціатора такого клопотання, в даному випадку - сторону обвинувачення. Відтак слідчий суддя розглядає клопотання на підставі тих доказів, які слідчому судді і представлені.
Враховуючи наведенне, слідчий суддя приходить до висновку, що у задоволенні клопотання слідчого про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 слід відмовити.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 131, 132, 154-156, 309 КПК України, слідчий суддя,-
постановив:
У задоволенні клопотання старшого слідчого в ОВС СУ ГУНП в Закарпатській області підполковника поліції ОСОБА_3 , погоджене прокурором Закарпатської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону ОСОБА_4 , у кримінальному провадженні за №42023071210000052 відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 13.02.2023 року за ознаками складу кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.332, ч.2 ст.366, ч.3 ст.368 КК України, про продовження відсторонення від посади відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 332 КК України, - відмовити.
На ухвалу може бути подана апеляційна скарга до Закарпатського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя Ужгородського міськрайонного
суду Закарпатської області ОСОБА_1
Суд | Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2025 |
Оприлюднено | 20.01.2025 |
Номер документу | 124461554 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Шумило Н. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні