Постанова
від 05.11.2010 по справі 19/70-27/76
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Україна

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙ НИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" листопада 2010 р. Справа № 19/70-27/76

Колегія суд дів у складі:

головуючий суддя Могилєвк ін Ю.О., суддя Пушай В.І. , суддя П лужник О.В.

при секретар і Казаковій О.В.

за участю представників ст орін:

позивача - не з'явився

відповідача - не з'явив ся

розглянувши у відкритому с удовому засіданні у приміщен ні Харківського апеляційног о господарського суду апеляц ійну скаргу позивача (вх. № 3252П/3-7) на рішення господарс ького суду Полтавської облас ті від 26.08.10 року по справі №19/70-27/76

за позовом - Фізичної о соби - підприємця ОСОБА_1, м . Львів

до - ТОВ "Нова пошта" в о собі Львівської філії ТОВ "Но ва пошта", м. Полтава

про стягнення 15 426,00 грн ., -

встановила:

В червні 2010 року позивач - Фізична особа - підприємець ОСОБА_1, м. Львів, звер нувся до господарського суду Полтавської області із позо вною заявою, в якій просив ст ягнути з відповідача - ТОВ "Нов а пошта" в особі Львівської фі лії ТОВ "Нова пошта", м. Полтава , на свою користь 15426,00 грн., в т.ч. 1 4781,00 грн. - сума завданих збитків , 645,00 грн. - сума оплачених послуг по перевезенню.

Рішенням господарського П олтавської області від 26.08.10 ро ку ( суддя Солодюк О.В. ) по спра ві №19/70-27/76 в задоволенні позову відмовлено.

Рішення мотивоване з тих пі дстав, що позивачем не надано відповідних доказів в обґру нтування позовних вимог.

Позивач з рішенням господа рського суду першої інстанці ї не погоджується, подав апел яційну скаргу в якій просить рішення скасувати та прийня ти нове, яким в позов задоволь нити, посилаючись на порушен ня судом норм матеріального та процесуального права.

Як зазначає позивач у своїй скарзі, відповідно до п. 2. З, 4 ст . 52 ЗУ «Про автомобільний тран спорт»: «Автомобільний перев ізник зобов' язаний:

- забезпечити виконання умо в договору про перевезення в антажу автомобільним трансп ортом у межах, визначених дог овором та законодавством;

- забезпечити збереження вантажу, прийнятого до перев езення, до передачі вантажов ласнику (уповноваженій ним о собі) в пункті призначення;

- відшкодовувати замовник у збитки за пошкодження або п сування вантажу, часткову чи повну його втрату, а також зби тки, завдані внаслідок несво єчасної доставки вантажу».

Однак, зазначених обов' яз ків відповідач (ТзОВ «Нова По шта») не виконав.

Відповідно до ч. 1 ст. 314 ГК Укра їни: «Перевізник несе відпов ідальність за втрату, нестач у та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини». Проте жодних дока зів, які б підтверджували від сутність вини відповідача у пошкодженні майна не було по дано.

Натомість він посилається на неправильність оформленн я документів, необхідних для здійснення перевезення, хоч сам здійснював забезпечення їх оформлення.

Відповідно до ст. 134 Статуту а втомобільного транспорту УР СР: «Автотранспортне підприє мство або організація звільн яються від відповідальності за втрату, недостачу, псуванн я або пошкодження вантажу в р азі, коли:

а)вантаж прибув у справному автомобілі (контейнері) за сп равними пломбами

вантажо відправника, а штучний ванта ж - з справними захисною маркі ровкою,

бандеролями, пло мбами вантажовідправника аб о виготовлювача;

б)недостача, псування або по шкодження сталися внаслідок природних причин, зв'язаних з перевезенням вантажу на від критому рухомому складі;

в)вантаж перевозився у супр оводі експедитора вантажові дправника (вантажоодержувач а);

г) недостача вантажу н е перевищує норм природних в трат».

Даний перелік підстав є вич ерпним.

Проте, на думку позивача, го сподарський суд Полтавської області неправомірно відмов ив в задоволенні позовних ви мог позивача з інших, не перед бачених вказаним Статутом пі дстав.

Також, відповідно до ст. 43 ГПК України: «Господарський суд оцінює докази за своїм внутр ішнім переконанням, що ґрунт ується на всебічному, повном у і об'єктивному розгляді в су довому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керую чись законом. Ніякі докази не мають для господарського су ду заздалегідь встановленої сили».

Відповідно із ст. 50 ЗУ «Про ав томобільний транспорт»: «Дог овір про перевезення вантажу автомобільним транспортом у кладається відповідно до цив ільного законодавства між за мовником та виконавцем у пис ьмовій формі (договір, наклад на, квитанція тощо)».

Наявність договірних відн осин між ТзОВ «Нова Пошта»та ФОП ОСОБА_1,

останній п ідтвердив товарно-транспорт ною накладною №10002089176 від 01.02.2010р., а також актом від 05.02.2010р., складен им в результаті виявлення по шкодження вантажу, які є осно вними транспортними докумен тами, оскільки, відповідно до ч. 2 ст. 47 Статуту автомобільног о транспорту,: «товарно-транс портні накладні і акти замір у (зважування) є основними тр анспортними документами, які визначають взаємовідносини між вантажовідправниками, в антажоодержувачами та ав тотранспортними підприємст вами і організаціями». Анало гічне положення закріплене у договорі.

Проте, на думку позивача, го сподарський суд Полтавської області в порушення ст.43 ГПК У країни не надав вказаним док азам жодного значення, необґ рунтовано взявши до уваги ли ше товарно-транспортну накла дну, яку надав відповідач.

На виконання п. 3 даного дого вору позивачем (ФОП ОСОБА_1 .) було оплачено послуги по пе ревезенню, в розмірі 645 грн. 00 ко п. що підтверджується товарн о-транспортною накладною від 01.02.2010р.

Відповідно до зазначеного договору відповідач (ТОВ «Но ва Пошта») взяв на себе зобов'я зання доставити вантаж (мебл і в розібраному вигляді в кіл ькості 17 місць) з м. Львова в м. К іровоград (ТТН № 10002089176 від 01.02.2010 р.).

Зазначений вантаж був запа кований в упакування відпові дно до вимог договору та прий нятий ТОВ «Нова Пошта» до пер евезення. Жодних зауважень

стосовно упакування від ві дповідача не надходило.

Вантаж було доставлено в м. Кіровоград. При розвантажені було виявлено пошкодження у пакування та вантажу, про що б уло складено акт від 05.02.2010 р

Зокрема, при перевезенні бу ло пошкоджено: ( шафа Люкс S1 80/55/172 вартістю 5390,00 грн.; стелаж Люкс R1 40/42/172 вартістю 2735,00 грн.; комод вел икий Люкс К5-40 40/42/137 вартістю 4995,00 гр н.;скриня на забавки Skrzhіу 80/44/45 ва ртістю 1661,00 грн.)

Зазначений пошкоджений ва нтаж ТОВ «Нова Пошта»залишил о в себе, та не повернуло позив ачу, що знову засвідчує вину в ідповідача. Проте і цієї обст авини судом враховано не бул о.

Відповідачем було надано е кземпляр товарно-транспортн ої накладної від 04.02.2010 року, яко ю він підтвердив отримання о держувачем вантажу.

В таких діях відповідача, на думку позивача, вбачаються о знаки шахрайства, оскільки о держувач отримав лише частин у вантажу, яка залишилася не п ошкодженою, а пошкоджений ва нтаж і надалі знаходиться у в ідповідача, що підтверджуєть ся вищевказаним актом. Однак господарський суд Полтавськ ої області цієї обставини не дослідив. Суд в своєму рішенн і при обґрунтуванні відмови в задоволенні позову зазнача є, що «Як вбачається з позовно ї заяви, позивач просить відш кодувати фактичну вартість в антажу в сумі 14781,00 грн., а не відп овідну частину оголошеної ва ртості».

Таке посилання судом, на дум ку позивача не відповідає фа ктичним обставинам справи є необґрунтованим і незаконни м, оскільки позивач просить с тягнути з відповідача суму з авданих збитків у розмірі 14781,00 грн., а не фактичну ва ртість вантажу, на чому не обґрунтовано наголошує суд.

Перевіривши повноту встан овлення судом обставин справ и та докази по справі на їх під твердження, їх юридичну оцін ку та доводи апеляційної ска рги в межах вимог, передбачен их ст.101 ГПК України, колегія су ддів приходить до висновку п ро залишення рішення місцево го господарського суду без з мін, а апеляційної скарги без задоволення з наступних під став.

Згідно частини 2 статті 224 ГК України під збитками розумію ться витрати, зроблені управ леною стороною, втрата або по шкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які упра внена сторона одержала б у ра зі належного виконання зобов 'язання або додержання прави л здійснення господарської д іяльності другою стороною.

Згідно ст. 33 ГПК України кожн а сторона повинна довести ті обставини, на які вона посила ється як на підставу своїх ви мог і заперечень.

Доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі як их господарський суд у визна ченому законом порядку встан овлює наявність чи відсутніс ть обставин, на яких ґрунтуют ься вимоги і заперечення сто рін, а також інші обставини, як і мають значення для правиль ного вирішення господарсько го спору.

Жодних доказів фактично по несених збитків в обґрунтува ння позовних вимог позивач с уду першої інстанції не нада в.

Як вбачається з матеріалів справи і встановлено судом п ершої між Фізичною особою - п ідприємцем ОСОБА_1 (позив ачем) та Товариством з обм еженою відповідальністю "Но ва пошта" в особі Львівсько ї філії -, товариства з обмеж еною відповідальністю "Нова пошта" (відповідачем) 01.02.2010 р. був укладений разовий договір п ро надання транспортно-експе диторських послуг, що підтве рджується товарно-транспорт ною накладною № 10002089176 від 01 .02.2010 р. (копія накладної знаходи ться в матеріалах справи ) .

Відповідно до п.1 договору в ідповідач зобов' язався дос тавити вантаж від відправник а (позивача) до отримувача згі дно експрес-накладної.

За надані послуги позивач а бо отримувач сплачує відпові дачу суму згідно діючих тари фів останнього, не пізніше дв ох банківських днів з момент у надання послуг з перевезен ня.

На виконання договору пози вачем було оплачено послуги по перевезенню в розмірі 645,00 гр н. і передано відповідачу ван таж до перевезення.

Позивач в позові зазначає, щ о вантаж (меблі в розібраному вигляді в кількості 17 місць), я кий перевозився з м. Львова до м. Кіровограда прибув пошкод жений, про що було складено ак т від 05.02.1010 р.(копія акту в матері алах справи).

При перевезенні було пошко джено:( шафа Люкс S1 80/55/172 вартістю 5390,00 грн.; стелаж Люкс R1 40/42/172 вартіс тю 2735,00 грн.; комод великий Люкс К 5-40 40/42/137 вартістю 4995,00 грн.; скриня н а забавки Skrzhіу 80/44/45 вартістю 1661,00 г рн.)

Пошкоджений товар, як зазна чає в позові позивач, відпові дач залишив в себе та позивач у не повернув. Оскільки згідн о умов договору відповідач в зяв на себе зобов'язання дост авити товар отримувачу, а дос тавив його пошкодженим, пози вач звернувся до відповідача з претензією (копія претензі ї від 25.03.2010 р. в мат. справи). Відпо відач залишив претензію без відповіді та реагування, що з мусило позивача звернутись з даним позовом до суду.

Вивчивши матеріали спра ви, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правом ірно зазначив у своєму рішен ні, що згідно п.п.11.5.-11.7 Правил пер евезень вантажів автомобіль ним транспортом України, зат верджених наказом Міністерс тва транспорту України № 363 ві д 14.10.1997 року (далі по тексту - Прав ил) товарно-транспортну накл адну на перевезення вантажів автомобільним транспортом З амовник (вантажовідправник) повинен виписувати в кількос ті не менше чотирьох екземпл ярів. Замовник (вантажовідпр авник) засвідчує всі екземпл яри товарно-транспортної нак ладної підписом і при необхі дності печаткою (штампом).

Після прийняття вантажу зг ідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її екземпляри. П ерший екземпляр товарно-тран спортної накладної залишаєт ься у Замовника (вантажовідп равника), другий - передається водієм (експедитором) вантаж оодержувачу, третій і четвер тий екземпляри, засвідчені п ідписом вантажоодержувача (у разі потреби й печаткою або ш тампом), передається Перевіз нику.

Згідно п. 72 Статуту автомобі льного транспорту УРСР (далі по тексту - Статут) автотрансп ортне підприємство або орган ізація видає вантаж у пункті призначення вантажоодержув ачу, вказаному в товарно-тран спортній накладній.

Одержання вантажу засвідч ується підписом і печаткою (ш тампом) вантажоодержувача в трьох примірниках товарно-тр анспортної накладної, два з я ких залишаються у шофера-екс педитора, а один вручається в антажоодержувачу.

Позивач надав в якості дока зу товарно-транспортну накла дну № 10002089176 від 01.02.2010 р., в якій вказа но отримувача вантажу - ОСО БА_2 і зазначає в позові, що о держувач вантаж не отримав.

Відповідач надав в судове з асідання екземпляр товарно-т ранспортної накладної, в які й зазначено, що товар отриман ий одержувачем ОСОБА_2 04.02.201 0 р. о 15 год.00 хв.

Згідно ч. З статті 310 Господар ського кодексу України відпо відальність перевізника за з береження вантажу припиняєт ься з моменту його видачі оде ржувачу в пункті призначення .

Акт, на який посилається поз ивач, як на доказ пошкодження вантажу, складено 05.02.2010 р. Окрім того, в акті, в графі замовник (одержувач) відсутній підпис ОСОБА_2 Акт від одержу вача підписано іншою особою (ОСОБА_3.).

Згідно п п. 15.1,15.3, 15.6 Правил у раз і зіпсуття або пошкодження в антажу, а також у разі розбіжн остей між Перевізником і ван тажовідправником (вантажоод ержувачем) обставини, які мож уть служити підставою для ма теріальної відповідальност і, оформляються актом за відп овідною формою.

Записи в акті засвідчуютьс я підписами вантажовідправн ика (вантажоодержувача) і вод ія.

Для засвідчення складання акта на вільному місці зворо тного боку товарно транспорт ної накладної записується да та складання і про що складен ий акт (наприклад: "Про недоста чу місць", "Про порушення пломб и" та ін.).

Як вбачається, така відмітк а в товарно-транспортній нак ладній відсутня. Крім того, зг ідно п.13.6 Правил, в разі, якщо пр и виявленні недостачі, ушкод ження або зіпсування вантажі в, перевізник і вантажовідпр авник або вантажоодержувач н е дійшли згоди у визначенні ї х причин і сумі, на яку зменшил ась вартість вантажу, на вимо гу перевізника, вантажовідпр авника чи вантажоодержувача проводиться експертиза в бю ро товарних експертиз або ін шим компетентними організац іями чи фізичними особами.

Згідно п. 13.7 Правил експертиз а проводиться у присутності представників перевізника т а замовника. Результати експ ертизи оформляються актом. А кт експертизи підписується е кспертами та особами, які бул и присутні при проведенні ек спертизи.

Згідно п. 13.8 Правил витрати п о експертизі (винагорода екс перту, вартість його проїзду в належних випадках від місц я роботи або проживання до мі сця видачі вантажу і назад та ін.) оплачуються перевізнико м або замовником залежно від того, хто проявив ініціативу по виклику експерта. В подаль шому витрати по проведенню е кспертизи відносяться на сто рону, яка буде у встановленом у порядку визнана винною в не достачі, ушкодження або зіпс ування вантажу.

Акт експертизи в матеріала х справи відсутній.

Згідно п. 45 Статуту за догово ром перевезення вантажу авто транспортне підприємство аб о організація зобов'язуються доставити ввірений їм ванта жовідправником вантаж до пун кту призначення і видати йог о уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодерж увачу), а вантажовідправник з обов'язується сплатити за пе ревезення вантажу встановле ну плату.

Згідно п. 46 Статуту автотран спортні підприємства і орган ізації приймають до перевезе ння окремі вантажі з оголоше ною вантажовідправником цін ністю. Оголошена цінність не повинна перевищувати дійсно ї вартості вантажу.

Згідно ч. 4 п. 47 Статуту вантаж овідправник і вантажоодержу вач несуть відповідальність за всі наслідки неправильно сті, неточності або неповнот и відомостей, вказаних ними в товарно-транспортних докум ентах.

Згідно п. 7 разового договор у від 01.02.2010 року у разі втрати аб о пошкодження відправлення з вини виконавця, виконавець п овертає відправнику або отри мувачу суму, що дорівнює огол ошеній вартості, яка задекла рована у експрес-накладній (п ри наявності цієї накладної) та вартість послуг, що була сп лачена відправником (у разі с плати), та не більше фактичної вартості вантажу. У разі част кової втрати або пошкодження відправлення з вини виконав ця, виконавець повертає відп равнику відповідну частину о голошеної вартості. У випадк у здійснення виконавцем повн ої компенсації за погоджений вантаж, замовник повертає ви конавцю вантаж, за який була о тримано компенсацію. Ніяких інших виплат виконавцем не п роводяться.

Позивач, наданими ним доказ ами, не довів факт вартості, по шкодження і неотримання вата жоодержувачем вантажу.

Крім того, як правомірно заз начає суд першої інстанції з гідно п. 160 Статуту при перевез еннях вантажів автомобільни м транспортом право на пред'я влення автотранспортному пі дприємству або організації п ретензії, а у відповідних вип адках позовів у порядку, вста новленому Правилами, має в ра зі недостачі, псування або пошкодження вантажу - вант ажоодержувач.

До матеріалів справи не над ано і доказів щодо претензій вантажоотримувача з причин неотримання, або пошкодження вантажу.

Позивачем також не надано д оказів фактично понесених зб итків.

Тому підстави для стягненн я з відповідача на його корис ть збитків у розмірі 14781, 00 грн. т а суми оплачених послуг по пе ревезенню в розмірі 645, 00 грн. ві дсутні.

За таких обставин, рішення г осподарського суду першої ін станції прийнято з урахуван ням фактичних обставин справ и та діючого законодавства, б ез порушень норм матеріально го та процесуального права, т ому підлягає залишенню без з мін, а апеляційна скарга - без задоволення.

Керуючись ст.ст. 22, 33, 41, 49, 99, 101, п.1 ст . 103, ст.ст. 104-105 Господарського про цесуального кодексу України , судова колегія, -

постановила:

Рішення господарськ ого суду Полтавської області від 26.08.10 року по справі №19/70-27/76 за лишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Головуючий суддя Могилєвкін Ю.О.

Суддя Пушай В.І.

Суддя Плужник О.В.

Повний текст постанови пі дписано 08.11.2010 р.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення05.11.2010
Оприлюднено27.11.2010
Номер документу12456756
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/70-27/76

Ухвала від 01.11.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Плужник О.В.

Рішення від 26.08.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Ухвала від 07.10.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Плужник О.В.

Ухвала від 18.01.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Постанова від 05.11.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Плужник О.В.

Ухвала від 10.06.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні