КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 січня 2025 року м. Київ № 320/48730/23
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 , Військової частини НОМЕР_3
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
ОСОБА_1 звернуся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач 1/ВЧ НОМЕР_1 ), в якому просить суд:
визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо не нарахування та не виплати в повному обсязі ОСОБА_1 збільшеної додаткової грошової винагороди до 100 000 грн на місяць пропорційно часу участі у заходах, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за періоди з квітня (з 24.04.22 по 03.05.22), травня (з 06.05.22 по 07.05.22, з 29.05.22 по 18.06.22), червня (з 05.06.22 по 06.06.22, з 10.06.22 по 12.06.22, з 23.06.22 по 24.06.22, з 27.06.22 по 29.06.22), липня (02.07.22, 27.07.22, з 31.07.22 по 01.08.22), серпня (з 05.08.22 по 06.08.22, з 21.08.22 по 24.08.22), вересня (з 08.09.22 по 10.09.22, з 11.09.22 по 13.09.22, з 16.09.22 по 18.09.22), листопада (з 16.11.22 по 18.11.22, з 23.11.22 по 25.11.22, з 30.11.22 по 02.12.22), грудня (з 03.12.22 по 05.12.22, з 12.12.22 по 14.12.22, з 15.12.22 по 17.12.22, з 19.12.22 по 25.12.22, з 28.12.22 по 30.12.22), січня 2023 року (з 04.01.23 по 06.01.23, з 08.01.23 по 10.01.23 з 13.01.23 по 15.01.23, з 21.01.23 по 24.01.23), лютого 2023 року (з 06.02.23 по 07.02.23, з 09.02.23 по 11.02.23, з 18.02.23 по 20.02.23, з 23.02.23 по 25.02.23), березня 2023 року (з 02.03.23 по 04.03.23, з 06.03.23 по 08.03.23, з 24.03.23 по 26.03.23);
зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 здійснити ОСОБА_1 нарахування та виплату у повному обсязі збільшеної додаткової грошової винагороди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за періоди з квітня (з 24.04.22 по 03.05.22), травня (з 06.05.22 по 07.05.22, з 29.05.22 по 18.06.22), червня (з 05.06.22 по 06.06.22, з 10.06.22 по 12.06.22, з 23.06.22 по 24.06.22, з 27.06.22 по 29.06.22), липня (02.07.22, 27.07.22, з 31.07.22 по 01.08.22), серпня (з 05.08.22 по 06.08.22, з 21.08.22 по 24.08.22), вересня (з 08.09.22 по 10.09.22, з 11.09.22 по 13.09.22, з 16.09.22 по 18.09.22), листопада (з 16.11.22 по 18.11.22, з 23.11.22 по 25.11.22, з 30.11.22 по 02.12.22), грудня (з 03.12.22 по 05.12.22, з 12.12.22 по 14.12.22, з 15.12.22 по 17.12.22, з 19.12.22 по 25.12.22, з 28.12.22 по 30.12.22), січня 2023 року (з 04.01.23 по 06.01.23, з 08.01.23 по 10.01.23 з 13.01.23 по 15.01.23, з 21.01.23 по 24.01.23), лютого 2023 року (з 06.02.23 по 07.02.23, з 09.02.23 по 11.02.23, з 18.02.23 по 20.02.23, з 23.02.23 по 25.02.23), березня 2023 року (з 02.03.23 по 04.03.23, з 06.03.23 по 08.03.23, з 24.03.23 по 26.03.23).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він проходив службу у ВЧ НОМЕР_1 . Під час виконання обов`язків військової служби забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів у 2022 та 2023 роках, а саме в квітні (з 24.04.22 по 03.05.22), травня (з 06.05.22 по 07.05.22, з 29.05.22 по 18.06.22), червня (з 05.06.22 по 06.06.22, з 10.06.22 по 12.06.22, з 23.06.22 по 24.06.22, з 27.06.22 по 29.06.22), липня (02.07.22, 27.07.22, з 31.07.22 по 01.08.22), серпня (з 05.08.22 по 06.08.22, з 21.08.22 по 24.08.22), вересня (з 08.09.22 по 10.09.22, з 11.09.22 по 13.09.22, з 16.09.22 по 18.09.22), листопада (з 16.11.22 по 18.11.22, з 23.11.22 по 25.11.22, з 30.11.22 по 02.12.22), грудня (з 03.12.22 по 05.12.22, з 12.12.22 по 14.12.22, з 15.12.22 по 17.12.22, з 19.12.22 по 25.12.22, з 28.12.22 по 30.12.22), січня 2023 року (з 04.01.23 по 06.01.23, з 08.01.23 по 10.01.23 з 13.01.23 по 15.01.23, з 21.01.23 по 24.01.23), лютого 2023 року (з 06.02.23 по 07.02.23, з 09.02.23 по 11.02.23, з 18.02.23 по 20.02.23, з 23.02.23 по 25.02.23), березня 2023 року (з 02.03.23 по 04.03.23, з 06.03.23 по 08.03.23, з 24.03.23 по 26.03.23).
У вказані періоди виконував завдання з доставки/підвозу в районах ведення бойових дій необхідних засобів для ведення бойових дій та евакуації поранених.
За вказані вище періоди належного грошового забезпечення не отримував, а саме додаткової винагороди, передбаченої постановою КМУ № 168 від 28.02.2022 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», що підтверджується карткою особового рахунку, зокрема, згідно з якої було нараховано додаткову винагороду в розмірі 30 000,00 грн за кожний місяць. Просить суд задовольнити позов.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 31 січня 2024 року відкрито провадження у справі №320/48730/23, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов та витребуваних документів. Витребувано у відповідача:
накази, розрахунково-платіжні відомості, видаткові касові ордери, реєстри зарахування коштів на карткові (поточні) рахунки, накопичувальну картку обліку заробітної плати, картку особового рахунку військовослужбовця позивача та інші документи, відомості, які містять інформацію щодо виплати позивачу грошового забезпечення та інших виплат за спірний період;
копії наказів про призначення позивача на посади, про зарахування до списків особового складу, про зарахування на грошове забезпечення та виключення з грошового забезпечення, бойові розпорядження, бойові накази щодо участі позивача у бойових діях, які видавались під час проходження позивачем військової служби у ВЧ НОМЕР_1 ;
копію послужного списку позивача;
довідку-розрахунок про суму нарахованого та виплаченого грошового забезпечення за спірний період із зазначенням всіх складових нарахованого та виплаченого грошового забезпечення та підстав їх нарахування та виплати;
письмові пояснення про підстави невидання наказу командиром про виплату додаткової винагороди згідно з постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.08.2022 за спірний період, у разі видання такого наказу - надати його копію;
письмові пояснення про вчинені відповідачем дії по виконанню постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 за спірний період;
копію Журналу бойових дій підрозділу за спірний період;
письмові пояснення та докази щодо наявності або відсутності дисциплінарних стягнень щодо позивача за спірний період.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2024 року залучено до участі у справі №320/48730/23 в якості відповідачів Військову частини НОМЕР_2 (далі відповідач 2/ВЧ НОМЕР_2 ) та Військову частину НОМЕР_3 (далі відповідач 3/ВЧ НОМЕР_3 ). Витребувано від відповідачів:
накази, розрахунково-платіжні відомості, видаткові касові ордери, реєстри зарахування коштів на карткові (поточні) рахунки, накопичувальну картку обліку заробітної плати, картку особового рахунку військовослужбовця позивача та інші документи, відомості, які містять інформацію щодо виплати позивачу грошового забезпечення та інших виплат за спірний період;
копії наказів про призначення позивача на посади, про зарахування до списків особового складу, про зарахування на грошове забезпечення та виключення з грошового забезпечення, бойові розпорядження, бойові накази щодо участі позивача у бойових діях, які видавались під час проходження позивачем військової служби у ВЧ НОМЕР_1 ;
копію послужного списку позивача;
довідку-розрахунок про суму нарахованого та виплаченого грошового забезпечення за спірний період із зазначенням всіх складових нарахованого та виплаченого грошового забезпечення та підстав їх нарахування та виплати;
письмові пояснення про підстави невидання наказу командиром про виплату додаткової винагороди згідно з постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.08.2022 за спірний період, у разі видання такого наказу - надати його копію;
письмові пояснення про вчинені відповідачем дії по виконанню постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 за спірний період;
копію Журналу бойових дій підрозділу за спірний період;
письмові пояснення та докази щодо наявності або відсутності дисциплінарних стягнень щодо позивача за спірний період.
19 листопада 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ВЧ НОМЕР_1 надійшов відзив на позов, сформований за допомогою системи «Електронний суд».
Відповідач 1 проти задоволення позовних вимог заперечує з огляду на відсутність правових підстав. Вказує, що сам лише факт відрядження позивача до ВЧ НОМЕР_2 ( АДРЕСА_1 ) та до ВЧ НОМЕР_3 ( АДРЕСА_2 ) не є достатньою підставою для включення його до наказу командира ВЧ НОМЕР_1 про виплату додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн.
Довідки про дні безпосередньої участі ОСОБА_1 у бойових діях або здійсненні заходів за вказані у позовній заяві періоди, від Військових частин НОМЕР_2 та НОМЕР_3 на адресу ВЧ НОМЕР_1 не надходили, у зв`язку із чим позивачу і не виплачувалася додаткова винагорода у розмірі 100 000 грн. Вважає, що у позивача відсутні законні підстави для отримання додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у розмірі 100 000 грн пропорційно часу участі у бойових діях або здійсненні заходів у вказані у позовній заяві періоди, а тому вимоги позивача, є безпідставними та не ґрунтуються на нормах чинного законодавства. Просить суд відмовити у задоволенні позову.
23 листопада 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ВЧ НОМЕР_2 надійшов відзив на позов, сформований за допомогою системи «Електронний суд».
Відповідач 2 проти задоволення позовних вимог заперечує з огляду на відсутність правових підстав. Вказує, що обов`язковим документом, для виплати додаткової винагороди в розмірі 100 000 грн для відряджених до органів військового управління, штабів угрупувань військ (сил), штабів тактичних груп, військових частин (установ, навчальних закладів) військовослужбовців, є відповідна довідка, форма якої наведена у додатку 1 та додатку 2 до Окремого доручення.
Позивача дійсно було відряджено до ВЧ НОМЕР_2 що підтверджується наказами командира ВЧ НОМЕР_2 по стройовій частині за №58 від 15.03.2022; № 62 від 19.03.2022; № 60 від 17.03.2022; № 69 від 26.03.2022; № 76 від 02.04.2022; № 78 від 04.04.2022 та № 79 від 05.04.2022; № 86 від 12.04.2022 та № 87 від 13.04.2022; № 91 від 17.04.2022 та № 93 від 19.04.2022; № 98 від 24.04.2022; № 84 від 10.04.2022; № 89 від 15.04.2022; № 96 від 22.04.2022; № 287 від 25.10.2022; № 289 від 27.10.2022 та № 290 від 28.10.2022 (додаються до матеріалів провадження).
Відряджений військовослужбовець ОСОБА_1 в період з 15.03.2022 по 28.10.2022 (період відрядження) мав отримувати додаткову винагороду у відповідності до постанови КМУ від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (в редакції чинній на період проходження служби позивачем та відповідних відряджень), а саме у відповідності до п. 1, яким зазначено: «Установити, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 грн щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військ вослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах».
Позивач в період з 15.03.2022 по 28.10.2022 (період відряджень з ВЧ НОМЕР_2 відповідно до наказів командира ВЧ НОМЕР_2 ) не виконував/не здійснював заходів: з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів та не приймав безпосередню участь у бойових діях, а на рівні з іншими водіями військовослужбовцями ВЧ НОМЕР_2 виконував завдання, що були пов`язані з перевезенням вантажів, що в свою чергу підтверджується відповідними наказами ВЧ НОМЕР_2 (додаються військовою частиною НОМЕР_2 до відзиву).
З наведеного слідує, що у ВЧ НОМЕР_2 не було жодних підстав для видачі довідок, форма яких наведена у додатку 1 та додатку 2 до Окремого доручення, які б слугували підставою для нарахувань ВЧ НОМЕР_1 додаткової винагороди позивачу у розмірі 100 000 грн (пропорційно дням участі).
Крім того, відряджений позивач як і всі військовослужбовці ВЧ НОМЕР_2 не включався в бойові накази (розпорядження); журнали бойових дій та рапорти що є підставою для нарахування додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн. Бойові накази (розпорядження); журнали бойових дій та рапорти взагалі не створювались у військовій частині НОМЕР_2 до відповідних змін у законодавстві в 2023 році, в якому, в тому числі, ВЧ НОМЕР_2 було включено у відповідне угрупування військ (сил) Сил оборони держави. Просить суд відмовити у задоволенні позову відмовити.
29 листопада 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ВЧ НОМЕР_3 надійшов відзив на позов, сформований за допомогою системи «Електронний суд».
Відповідач 3 проти задоволення позовних вимог заперечує з огляду на відсутність правових підстав. Вказує, що позивач в період з 29.04.2022 по 27.04.2023 (період відряджень з ВЧ НОМЕР_3 відповідно до наказів командира ВЧ НОМЕР_3 ) не виконував/не здійснював заходів: з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів та не приймав безпосередню участь у бойових діях, а на рівні з іншими водіями військовослужбовцями ВЧ НОМЕР_3 виконував завдання, що були пов`язані з перевезенням вантажів.
Тобто у ВЧ НОМЕР_3 не було жодних підстав для видачі довідок, форма яких наведена у додатку 1 та додатку 2 до Окремого доручення, які б слугували підставою для нарахувань ВЧ НОМЕР_1 додаткової винагороди позивачу у розмірі 100 000 грн (пропорційно дням участі).
Крім того, відряджений позивач як і всі військовослужбовці ВЧ НОМЕР_3 не включався в бойові накази (розпорядження); журнали бойових дій та рапорти що є підставою для нарахування додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн. Більше того, зазначені бойові накази (розпорядження); журнали бойових дій та рапорти взагалі не створювались у ВЧ НОМЕР_3 до травня 2023 році, в якому в тому числі ВЧ НОМЕР_3 було включено у відповідне угрупування військ (сил) Сил оборони держави.
У позивача відсутні законні підстави для отримання додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у розмірі 100 000 грн пропорційно часу участі у бойових діях або здійсненні заходів у вказані у позовній заяві періоди, а тому вимоги позивача є безпідставними та не ґрунтуються на нормах чинного законодавства. Просить суд відмовити у задоволенні позову.
Позивач правом надання відповіді на відзиви відповідно до статті 163 КАС України не скористався.
З метою додержання розумного строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд визнав за можливе розгляд справи здійснювати за наявними матеріалами.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проходив військову службу в Збройних Силах України у ВЧ НОМЕР_1 за мобілізацією.
Наказом командира ВЧ НОМЕР_1 від 02 березня 2022 року №45 ОСОБА_2 зараховано до списків особового складу ВЧ НОМЕР_1 та взято на всі види забезпечення.
ОСОБА_1 було відряджено до ВЧ НОМЕР_2 , що підтверджується наказами командира ВЧ НОМЕР_2 по стройовій частині за № 58 від 15.03.2022; № 62 від 19.03.2022; № 60 від 17.03.2022; № 69 від 26.03.2022; № 76 від 02.04.2022; № 78 від 04.04.2022 та № 79 від 05.04.2022; № 86 від 12.04.2022 та № 87 від 13.04.2022; № 91 від 17.04.2022 та № 93 від 19.04.2022; № 98 від 24.04.2022; № 84 від 10.04.2022; № 89 від 15.04.2022; № 96 від 22.04.2022; № 287 від 25.10.2022; № 289 від 27.10.2022 та № 290 від 28.10.2022
Крім того, позивач в період з 29.04.2022 по 27.04.2023 був відряджений до ВЧ НОМЕР_3 .
Позивач зазначає в позовній заяві, що він приймаючи безпосередню участь у заходах необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України в період з квітня (з 24.04.22 по 03.05.22), травня (з 06.05.22 по 07.05.22, з 29.05.22 по 18.06.22), червня (з 05.06.22 по 06.06.22, з 10.06.22 по 12.06.22, з 23.06.22 по 24.06.22, з 27.06.22 по 29.06.22), липня (02.07.22, 27.07.22, з 31.07.22 по 01.08.22), серпня (з 05.08.22 по 06.08.22, з 21.08.22 по 24.08.22), вересня (з 08.09.22 по 10.09.22, з 11.09.22 по 13.09.22, з 16.09.22 по 18.09.22), листопада (з 16.11.22 по 18.11.22, з 23.11.22 по 25.11.22, з 30.11.22 по 02.12.22), грудня (з 03.12.22 по 05.12.22, з 12.12.22 по 14.12.22, з 15.12.22 по 17.12.22, з 19.12.22 по 25.12.22, з 28.12.22 по 30.12.22), січня 2023 року (з 04.01.23 по 06.01.23, з 08.01.23 по 10.01.23 з 13.01.23 по 15.01.23, з 21.01.23 по 24.01.23), лютого 2023 року (з 06.02.23 по 07.02.23, з 09.02.23 по 11.02.23, з 18.02.23 по 20.02.23, з 23.02.23 по 25.02.23), березня 2023 року (з 02.03.23 по 04.03.23, з 06.03.23 по 08.03.23, з 24.03.23 по 26.03.23), він набув право у вказаний період на отримання збільшеної грошової винагороди до 100 000 грн.
Звернення до військових частин в яких він проходив військову службу не призвели до нарахування та виплати додаткової грошової винагороди у розмірі 100 000 грн.
Вважаючи протиправною бездіяльність ВЧ НОМЕР_1 щодо не нарахування в повному обсязі додаткової винагороди у розмірі 100 0000 грн починаючи з квітня 2022 року по березень 2023 року, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Статтею 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначено, що військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Відповідно до статті 3 Закону України «Про Збройні Сили України» та пункту 1 «Положення про Міністерство Оборони України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 року № 671, Міністерство оборони України є центральним органом виконавчої влади і військового управління, у підпорядкуванні якого перебувають Збройні Сили України.
Відповідно до статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
Також, відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (із змінами) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми єПідтримка, виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Вказана Постанова №168 у спірному періоді мала декілька редакцій щодо предмета спору.
Зі змісту Постанови №168 (в редакції, що була чинною на час виникнення спірних правовідносин) суд вбачає, що у разі безпосередньої участі військовослужбовців Збройних Сил у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, вони набувають права на отримання збільшеної до 100 000 грн додаткової винагороди, пропорційно часу участі у таких діях та заходах. За інші періоди несення служби військовослужбовці Збройних Сил отримують додаткову винагороду в розмірі 30 000 грн.
Отже, сам факт виконання позивачем у спірному періоді обов`язків військової служби (несення військової служби), без виконання умов визначених Постановою №168, не покладає на відповідача обов`язок видавати наказ про нарахування та виплату позивачу додаткової грошової винагороди у розмірі 100 000 грн.
Також, відповідно до пункту 2-1 цієї ж постанови установлено, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.
При цьому, виплата додаткової винагороди здійснюється на підставі Окремого доручення Міністра оборони України від 23.06.2022 № 912/з/29, абзацами 3, 4 пункту 3 якого передбачено, що документальне підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, у період здійснення зазначених дій або заходів здійснювати на підставі таких документів: бойовий наказ (розпорядження); журнал бойових дій (вахтовий, навігаційно-вахтовий, навігаційний журнал) або журнал ведення оперативної обстановки або бойове донесення (підсумкове, термінове, позатермінове) або постова відомість (під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад); рапорт (донесення) командира підрозділу (групи) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань.
На підставі рішення Міністра оборони України від 25.03.2022 №248/1298 додаткова винагорода в розмірі 100 000 грн виплачується військовослужбовцям, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (пропорційно часу участі у таких діях або заходах).
Відповідно до Протоколу наради робочої групи з опрацювання єдиних підходів щодо порядку виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Збройних Сил України від 16.04.2022, затвердженого заступником начальника Генерального штабу Збройних Сил України, зазначено, що військовослужбовцям (в тому числі і ті, що забезпечують заходи з евакуації, ремонту техніки, продовольчого забезпечення, ведення служби, обліку документів тощо) здійснюється виплата винагороди в розмірі 100 000 грн, у разі перебування цих військовослужбовців у складі угрупування військ в районі ведення бойових дій з урахуванням документального підтвердження участі військовослужбовців у збройних діях або забезпеченні заходів з національної безпеки та оборони.
Тобто, необхідною умовою для отримання додаткової винагороди в розмірі до 100000 грн є не лише перебування військовослужбовця в районах проведення воєнних (бойових) дій, необхідним є саме прийняття безпосередньої участі в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.
При цьому, наведені обставини мають бути підтверджені документально, журналами бойових дій та наказами командира військової частини.
З матеріалів справи вбачається, що позивачу виплачено винагороду відповідно до Постанови №168 з квітня 2022 року по березень 2023 року в розмірі 30 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу проходження служби та участі у бойових діях або в забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії.
При цьому, з матеріалів справи вбачається та відповідачами не заперечується, що додаткова грошова винагорода в розмірі 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу проходження служби та участі у бойових діях або в забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії позивачу не нараховувалась та не виплачувалась, що відповідачем пояснюється відсутністю підстав для такого нарахування.
Так, судом встановлено, що відповідно до наданих сторонами доказів та заяв по суті справи, за спірний період відсутні бойові накази, журнали бойових дій, рапорти командира підрозділу тощо про участь позивача у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань.
Позивач під час перебування у відрядженні у розпорядженні військових частиниА1201 та НОМЕР_3 не виконував/не здійснював заходів: з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів та тим паче не приймав безпосередню участь у бойових діях, а на рівні з іншими водіями військовослужбовцями військової частини НОМЕР_2 виконував завдання, що були пов`язані з перевезенням вантажів.
Доказів протилежного учасниками судового розгляду суду не надано.
Суд наголошує, що перебування на території, де ведуться бойові дії, та участь у таких діях не є тотожними поняттями.
Так, прийняття участі в забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки й оборони, відсічі і стримування збройної агресії - це безпосередня участь військовослужбовця в бойових діях при виконані бойового розпорядження командира військової частини.
Суд зазначає, що позивачем не доведено, а судом не встановлено, що позивач у спірний період виконував бойові завдання (розпорядження), які б відповідали зазначеним вище умовам.
Отже, позивачем не надано жодних доказів своєї безпосередньої участі в бойових діях, як і не надано відповідних бойових розпоряджень командира військової частини.
Таким чином, судом не встановлено будь-яких ознак протиправності в діях відповідачів щодо виплати позивачу відповідно до Постанови №168 додаткової винагороди у розмірі 30 000 грн, а не 100 000 грн, тому позовні вимоги щодо визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії є такими, що задоволенню не підлягають.
Таким чином суд вважає, що відповідачі у спірних правовідносинах діяли на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, бездіяльність щодо позивача не допустили, і не порушили права та законні інтереси позивача в сфері публічно-правових відносин.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підсумовуючи, суд приходить висновку, що підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Оскільки у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити повністю.
2. Розподіл судових витрат не здійснювати.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Жукова Є.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 24.01.2025 |
Номер документу | 124605334 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Жукова Є.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні