ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2025 рокуЛьвівСправа № 380/25387/23 пров. № А/857/27221/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії :
головуючого судді: Гуляка В.В.
суддів: Ільчишин Н.В., Коваля Р.Й.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області,
на окрему ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2024 року (суддя Клименко О.М., час ухвалення не вказаний, місце ухвалення м. Львів, дата складання повного тексту 14.10.2024),
в адміністративній справі №380/25387/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області,
про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,
встановив:
У жовтні 2023 року позивач ОСОБА_1 звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідача Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, в якому, із урахуванням уточненої позовної заяви, просив: 1) визнати протиправною відмову відповідача прийняти в позивача декларацію про відмову від іноземного громадянства замість документа про припинення громадянства Російської Федерації; 2) зобов`язати відповідача прийняти в позивача подану ним декларацію від 11 серпня 2023 року про відмову від іноземного громадянства замість документа про припинення громадянства Російської Федерації; 3) стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати, що складаються з судового збору та витрат на послуги адвоката.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12.03.2024 позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області у прийнятті в ОСОБА_1 декларації про відмову від громадянства Російської Федерації замість документа про припинення громадянства Російської Федерації. Зобов`язано Головне управління Державної міграційної служби України у Львівській області повторно розглянути звернення ОСОБА_1 від 11 серпня 2023 року щодо подання декларації про відмову від іноземного громадянства з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні. В решті позовних вимог відмовлено. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача 1073,60 грн сплаченого судового збору та 3000,00 грн витрат на правничу допомогу. В стягненні решти витрат на професійну правничу допомогу відмовлено.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 апеляційні скарги Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12.03.2024 в частині відмови в задоволенні позовних вимогах скасовано та прийнято нове в цій частині, яким позов задоволено. Зобов`язано Головне управління Державної міграційної служби України у Львівській області прийняти у ОСОБА_1 подану ним декларацію від 11 серпня 2023 року про відмову від іноземного громадянства. В решті рішення суду першої інстанції залишено без змін. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача 1609 грн 50 коп. судового збору, сплаченого за подання апеляційної скарги та 3000,00 грн витрат на правничу допомогу у суді апеляційної інстанції.
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з клопотанням від 02.10.2024 в порядку ст.383 КАС України, мотивуючи таке тим, що має право на подання декларації про відмову від іноземного громадянства і відповідач зобов`язаний прийняти таку декларацію замість документа про припинення громадянства Російської Федерації та видати ОСОБА_1 довідку для оформлення паспорта громадянина України, як того вимагає чинне законодавство. У зв`язку з цим ОСОБА_1 просив окружний суд: 1) визнати протиправними дії ГУ ДМС України у Львівській області, вчинені при виконанні постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 року у справі №380/25387/23 в частині відмови ОСОБА_1 у прийнятті декларації про відмову від іноземного громадянства; 2) зобов`язати ГУ ДМС України у Львівській області вжити заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню п.9 ч.1 ст.129, ст.129-1 Конституції України, статті 370 КАС України при виконанні постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 року у справі №380/25387/23 та прийнятті декларації ОСОБА_1 про відмову від іноземного громадянства замість документа про припинення громадянства Російської Федерації; 3) зобов`язати ГУ ДМС України у Львівській області протягом місяця надати до суду звіт про виконання окремої ухвали.
Відповідач подав до суду першої інстанції заперечення на клопотання ОСОБА_1 , подане в порядку статті 383 КАС України, у якому просив залишити вказане клопотання без задоволення в повному обсязі за його безпідставністю.
Окремою ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 14.10.2024 клопотання задоволено. Визнано протиправними дії Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, вчинені на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2024 року у справі №380/25387/23, в частині відмови ОСОБА_1 у прийнятті декларації про відмову від іноземного громадянства. Зобов`язано Головне управління Державної міграційної служби України у Львівській області вжити заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню пункту 9 частини першої статті 129, статті 129-1 Конституції України, статті 370 КАС України під час виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2024 року у справі № 380/25387/23 щодо прийняття декларації ОСОБА_1 про відмову від іноземного громадянства замість документа про припинення громадянства Російської Федерації. Встановлено Головному управлінню Державної міграційної служби України у Львівській області 30-денний строк з дня отримання (вручення) цієї ухвали для подання до суду доказів про вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону під час виконання судового рішення.
З цією окремою ухвалою суду першої інстанції не погодився відповідач Головне управлінню Державної міграційної служби України у Львівській області та оскаржив її в апеляційному порядку. Вважає апелянт, що при постановленні оскаржуваної ухвали судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини справи, що мають значення для справи, належним чином не досліджено докази та матеріали по цій справі, а також суд не вірно застосував норми матеріального права, що потягло за собою неправильне вирішення адміністративного спору, а тому ухвала суду підлягає скасуванню з підстав викладених в апеляційній скарзі.
В обґрунтування апеляційних вимог апелянт зазначає, що суд першої інстанції прийшов до помилкового висновку вказуючи неприйняття відповідачем у позивача декларації про відмову від іноземного громадянства від 11.08.2023, оскільки відповідач на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 у справі № 380/25387/23 прийняв подану позивачем декларацію від 11.08.2023 про відмову від іноземного громадянства, про що повідомив позивача у її прийнятті листом за № 4601.05-10540/46.1-24 від 05.08.2024, що підтверджується відправлення скріншотом 05.08.2024 на електронну адресу позивача, а також рекомендованим листом. Отже, відповідач прийняв декларацію у позивача, як було вказано у резолютивній частині постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 в адміністративній справі № 380/25387/23, а не відмовляв позивачу у її прийняті. Проте, суд першої інстанції всупереч резолютивній частині постанови апеляційної інстанції в окремій ухвалі вказує відповідачу повторно приймати декларацію у позивача, яка була вже прийнята.
За результатами апеляційного розгляду апелянт просить скасувати оскаржену окрему ухвалу суду від 14.10.2024 повністю.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначає, що суд в повній мірі дослідив всі обставини та прийшов до вірного висновку, який відображений в окремій ухвалі по даній справі. Вважає, що окрема ухвала суду постановлена з дотриманням норм КАС України та матеріалів справи. Просить у задоволенні апеляційної відмовити в повному обсязі.
Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги відповідача, перевіривши законність та обґрунтованість окремої ухвали суду першої інстанції, вважає, що у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.
Судом встановлено такі фактичні обставини справи.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12.03.2024 року у справі № 380/25387/23 в частині відмови в задоволенні позовних вимогах скасовано та прийнято нове в цій частині, яким зобов`язано Головне управління Державної міграційної служби України у Львівській області прийняти у ОСОБА_1 подану ним декларацію від 11 серпня 2023 року про відмову від іноземного громадянства.
Постанова суду апеляційної інстанції набрала законної сили 17 липня 2024 року.
На підставі вказаної постанови Львівський окружний адміністративний суд 15.08.2024 видав виконавчий лист №380/25387/23 про зобов`язання Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області прийняти у ОСОБА_1 подану ним декларацію від 11 серпня 2023 року про відмову від іноземного громадянства.
27.09.2024 державним виконавцем відкрито виконавче провадження №76135665 з примусового виконання виконавчого листа №380/25387/23 про зобов`язання Головного управління ДМС України у Львівській області прийняти у ОСОБА_1 подану ним декларацію від 11 серпня 2023 року про відмову від іноземного громадянства (а.с. 220 т.2).
Листом від 09 серпня 2024 року № 4601.05-10737/46.1-24 Про розгляд декларації Головне управління Державної міграційної служби України у Львівській області повідомило ОСОБА_1 про те, що на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 березня 2024 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2024 року у справі №380/25387/23 прийнято подану ним декларацію від 11 серпня 2023 року про відмову від іноземного громадянства, водночас повідомлено, що у поданій позивачем декларації про відмову від іноземного громадянства від 11.08.2023 причиною неотримання документа про припинення іноземного громадянства зазначено пункт 4 процедура оформлення припинення громадянства (підданства) російської федерації для осіб, які постійно проживають на території України не здійснюється, що не відповідає тексту пункту 4 встановленої форми 45 Наказу № 715. Долучені копія відповіді міністерства закордонних справ російської федерації від 24.05.2023р. №14219/кд-гр, скріншот листування з генеральним консульством росії у Кракові та з консульським відділом посольства росії у Польщі не підтверджують факт прийняття та реєстрації заяви про вихід з громадянства Російської Федерації. Видача довідки про реєстрацію особи громадянином України, яка подається для одержання документів, що підтверджують громадянство України, не є можливою.
Вважаючи протиправними дії Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, вчинені на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 у справі №380/25387/23 в частині відмови ОСОБА_1 у прийнятті декларації про відмову від іноземного громадянства, позивач звернувся до суду з клопотанням (заявою) у порядку статті 383 КАС України.
Постановляючи окрему ухвалу, суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість поданої позивачем у порядку статті 383 КАС України заяви та, як наслідок, наявність підстав для постановлення ухвали в порядку ст.249 КАС України.
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для постановлення окремої ухвали в справі, з врахуванням наступного.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси і просити про їх захист.
Право звернення до суду є невід`ємним особистим правом, яке реалізовується особою у порядку, встановленому КАС України. Способом реалізації цього права є звернення зацікавленої особи з позовом до суду.
Статтею 129-1 Конституції України передбачено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Крім цього, колегія суддів враховує, що відповідно до ч.2 ст.14 КАС України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Відповідно до статті 370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
З метою належного захисту прав особи щодо виконання судових рішень в адміністративному судочинстві законодавцем впроваджено правовий інститут судового контролю, в тому числі, в порядку, передбаченому ст.383 КАС України, що позбавляє особу-позивача необхідності повторно звертатися до суду з позовом для зобов`язання суб`єкта владних повноважень - відповідача належним чином виконувати рішення суду, що набрало законної сили.
Відповідно до ч.1 ст.383 КАС України, особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.
Зазначена норма має на меті забезпечення належного виконання судового рішення. Підставою її застосування є саме невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи-позивача та обставини, що свідчать про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, пов`язаних з невиконанням судового рішення в цій справі.
Водночас, колегія суддів зазначає, що перевіряючи наявність підстав для звернення позивача до суду в порядку статті 383 КАС України для встановлення судового контролю шляхом визнання протиправними дій відповідача на виконання рішення суду, суд має обов`язок перевірити, чи не виникли між сторонами нові спірні правовідносини, яким може бути надано правову оцінку лише в окремому позовному провадженні та чи наявні підстави для визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду.
У розглядуваних правовідносинах суд встановив, що листом від 09.08.2024 за № 4601.05-10737/46.1-24 Про розгляд декларації Головне управління ДМС України у Львівській області повідомило ОСОБА_1 про те, що на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12.03.2024 та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 у справі № 380/25387/23 прийнято подану ним декларацію від 11.08.2023 року про відмову від іноземного громадянства, водночас зазначило, що видача довідки про реєстрацію особи громадянином України, яка подається для одержання документів, що підтверджують громадянство України, не є можливою.
Так, постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 зобов`язано Головне управління Державної міграційної служби України у Львівській області прийняти у ОСОБА_1 подану ним декларацію від 11 серпня 2023 року про відмову від іноземного громадянства.
Тобто, належним виконанням цього судового рішення, яке набрало законної сили, є прийняття відповідачем у позивача поданої ним декларації від 11 серпня 2023 року про відмову від іноземного громадянства.
Приймаючи цю постанову, суд апеляційної інстанції вказав, що позивач мав законні очікування на прийняття відповідачем декларації про відмову від іноземного громадянства, оскільки отримати документ про припинення громадянства російської федерації через введення воєнного стану України та припинення діяльності всіх консульських установ цієї держави на території України, наразі є неможливим.
Також суд апеляційної інстанції зазначив, що суд першої інстанції під час розгляду справи констатував поважність причин неотримання позивачем документа про припинення іноземного громадянства (підданства) та протиправність відмови міграційної служби в прийнятті декларації про відмову від громадянства рф, тому належним та ефективним способом поновлення порушеного права позивача є зобов`язання відповідача прийняти відповідну декларацію. Зважаючи на те, що судом визнано протиправною відмову ГУ ДМС України у Л/о в прийнятті у ОСОБА_1 декларації про відмову від громадянства рф, то інших варіантів поведінки, окрім як прийняти протилежне рішення, відповідач не має.
Відповідно до пункту другого частини другої статті 9 Закону України Про громадянство України від 18 січня 2001 року №2235-III, однією з умов прийняття до громадянства України, зокрема, є зобов`язання припинити іноземне громадянство (для іноземців). Іноземці, які подали зобов`язання припинити іноземне громадянство (підданство), повинні подати документ про це, виданий уповноваженим органом відповідної держави, до уповноваженого органу України протягом двох років з моменту прийняття їх до громадянства України. Іноземці, які мають усі передбачені законодавством цієї держави підстави для отримання документа про припинення громадянства (підданства), але з незалежних від них причин не можуть отримати його, подають декларацію про відмову від іноземного громадянства.
За змістом приписів абзаців першого, четвертого пункту 117, пункту 119 Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затвердженого Указом Президента України від 27 березня 2001 року №215 (в редакції Указу Президента України від 27 червня 2006 року № 588/2006), у разі прийняття щодо особи рішення про встановлення належності до громадянства України, прийняття до громадянства України або оформлення набуття громадянства України територіальний орган Державної міграційної служби України, дипломатичне представництво чи консульська установа України за місцем її проживання реєструють особу громадянином України. Такій особі видається довідка про реєстрацію особи громадянином України, яка подається нею для одержання документів, що підтверджують громадянство України.
Особам, які набули громадянство України та взяли зобов`язання припинити іноземне громадянство, видаються тимчасові посвідчення громадянина України. Після подання цими особами в установленому Законом порядку документа про припинення іноземного громадянства або декларації про відмову від іноземного громадянства їм замість тимчасових посвідчень громадянина України залежно від місця проживання видаються паспорти громадянина України або паспорти громадянина України для виїзду за кордон.
Разом з тим, як встановлено матеріалами справи, Головне управління Державної міграційної служби України у Львівській області, виконуючи постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024, фактично відмовило ОСОБА_1 у прийнятті декларації про відмову від іноземного громадянства замість документа про припинення громадянства Російської Федерації.
Матеріали справи не містять доказів про фактичне виконання постанови апеляційного суду, а лист від 05.08.2024 не містить доказів на підтвердження виконання вказаної постанови.
Варто зауважити, що постановляючи оскаржувану ухвалу, суд першої інстанції не зобов`язує відповідача (не вимагає) надати позивачу інші послуги (як-то, видати довідку про реєстрацію громадянином України чи паспорт громадянина України). Суд лише акцентує увагу на тому, що немає доказів фактичного виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 у справі № 380/25387/23.
Таким чином, встановлені у справі фактичні обставини дають підстави суду апеляційної інстанції дійти висновку, що відповідачем Головним управління Державної міграційної служби України у Львівській області у справі № 380/25387/23 при виконанні постанови суду від 17.07.2024 допущено протиправність дій, що виразилось у відмові позивачу у прийнятті декларації про відмову від іноземного громадянства, і на такі дії виникає можливість застосування виду судового контролю з виконання рішення суду, як це передбачено положеннями статті 383 КАС України.
В такій ситуації наявні підстави для задоволення заяви позивача ОСОБА_1 від 02.10.2024, поданої в порядку ст.383 КАС України в адміністративній справі №380/25387/23.
Відповідно до ч.6 ст.383 КАС України, за відсутності обставин протиправності відповідних рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень - відповідача та порушення ним прав, свобод, інтересів особи-позивача, суд залишає заяву без задоволення, а за наявності підстав для задоволення заяви суд постановляє ухвалу в порядку, передбаченому статтею 249 цього Кодексу.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених правових норм колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції дійшов правильних висновків про наявність підстав для постановлення окремої ухвали у порядку, визначеному статтею 383 КАС України. Ухвала суду першої інстанції є законною, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни окремої ухвали суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст.ст.243,308,311,312, 315,316,321,322,325,328, 383 КАС України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області залишити без задоволення.
Окрему ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2024 року в адміністративній справі №380/25387/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Н. В. Ільчишин Р. Й. Коваль
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2025 |
Оприлюднено | 27.01.2025 |
Номер документу | 124677489 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні